Rikas mies ja Lasarus.

Mikko.A

Tarinan rikas mies kävelee päivittäin köyhän Lasaruksen ohi, ja mies joutuu lopulta tuonelaan kärsimyksiin. Eikö laupeuden teot olisivat voineet hänet pelastaa? Minun nähdäkseni kyllä, sillä näin tehdessään, hän olisi tehnyt niitä tekoja, joihin Jumala ihmisiä ohjaa.

75

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsamklöei

      Pelastaisivatko laupeuden teot myös tällä palstalla toisia haukkuvat ja räyhäävät uskovaiset?

      • Aaameen

        Ei pelasta. Teoilla ei ole pelastusta, vaan tarvitaan elävä ja toimiva usko Jeesukseen. Amen


      • Aaameen kirjoitti:

        Ei pelasta. Teoilla ei ole pelastusta, vaan tarvitaan elävä ja toimiva usko Jeesukseen. Amen

        Miksi pelkäät tehdä mitään? Ei usko ole kuin tyhjää ellei siitä seuraa tekoja.


      • Aaameen kirjoitti:

        Ei pelasta. Teoilla ei ole pelastusta, vaan tarvitaan elävä ja toimiva usko Jeesukseen. Amen

        Oikea usko synnyttää teon.


      • Mikko.A kirjoitti:

        Oikea usko synnyttää teon.

        Tai usko käy toteen teoissa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Miksi pelkäät tehdä mitään? Ei usko ole kuin tyhjää ellei siitä seuraa tekoja.

        Usko Jeesukseen saa aikaan hyviä tekoja mutta hyvät teot eivät ketään pelasta. Vain usko pelastaa kuten Jeesus itse sanoo.


    • raamatunlukija

      Samanlaisen käsityksen minäkin olen saanut Raamattua lukiessani.

    • NeulanSilmästä

      Kyse on paljon Jeesusta vanhemmasta kertomunsesta joka kuvaa farisealaista taivaskäsitystä. Opettaakseen fariseuksia toimimaan paremmin Jeesus vaihtoi spitaalisen ja rikaan miehen paikkoja, jolloin saastaisena pidetty pääsikin taivaaseen ja synnittä elänyt rikasmies taas liekkeihin. Krtomus sopii myös muihin Jeesuksen opetuksiin kuten että kamelin on helpompi mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä taivaaseen.

      • mikähän.se.syy.on

        Kerrotko vielä miksi rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen?


      • mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Kerrotko vielä miksi rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen?

        No, se jatkuu tähän:

        Matt. 19:29
        Ja jokainen, joka on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni tähden, on saava monin verroin takaisin ja perivä iankaikkisen elämän.

        Monessa kohtaa meitä teroitetaan rikkauden pahaa tekevistä vaikutuksista.

        Hebr. 10:34 Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.

        Luuk. 6:24
        Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!

        Jaak. 5:1 Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa


      • mikähän.se.syy.on
        mummomuori kirjoitti:

        No, se jatkuu tähän:

        Matt. 19:29
        Ja jokainen, joka on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni tähden, on saava monin verroin takaisin ja perivä iankaikkisen elämän.

        Monessa kohtaa meitä teroitetaan rikkauden pahaa tekevistä vaikutuksista.

        Hebr. 10:34 Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.

        Luuk. 6:24
        Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!

        Jaak. 5:1 Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa

        Et kertonut MIKSI rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.
        Yritäs uudellen.


      • että.semmosta
        mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Et kertonut MIKSI rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.
        Yritäs uudellen.

        Taisi mummo alkaa etsimään vastauksia wikistä :)


      • NeulanSilmästä
        mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Kerrotko vielä miksi rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen?

        Evankeliumi Luukkaan mukaan luvusta 18:

        Jeesus ja rikas mies

        18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" 19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." 21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
        24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 26 "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. 27 Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle."

        Opetuslasten tuleva palkka

        28 "Entä me?" kysyi silloin Pietari. "Me olemme luopuneet kaikesta, mitä meillä oli, ja seuranneet sinua." 29 Jeesus sanoi heille: "Totisesti: kuka ikinä Jumalan valtakunnan tähden on luopunut kodistaan, vaimostaan tai veljistään, vanhemmistaan tai lapsistaan, 30 hän saa jo tässä ajassa moninkertaisesti takaisin, ja tulevassa maailmassa ikuisen elämän."


      • tässä.selitys
        mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Et kertonut MIKSI rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.
        Yritäs uudellen.

        "Et kertonut MIKSI rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.
        Yritäs uudellen."

        Hän ei huolehtinut kurjasta ja köyhästä eikä luottanut Jumalaan, vaan luotti omaan hekumaansa ja rikkauteensa. Sama juttu kuin Sodoman asukkailla. Sielläkin himoitseminen vei kaiken voiman ihmisiltä eikä kurjasta ja köyhästä huolehdittu.


      • et.vastannut.kysymykseen
        NeulanSilmästä kirjoitti:

        Evankeliumi Luukkaan mukaan luvusta 18:

        Jeesus ja rikas mies

        18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" 19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." 21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
        24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 26 "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. 27 Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle."

        Opetuslasten tuleva palkka

        28 "Entä me?" kysyi silloin Pietari. "Me olemme luopuneet kaikesta, mitä meillä oli, ja seuranneet sinua." 29 Jeesus sanoi heille: "Totisesti: kuka ikinä Jumalan valtakunnan tähden on luopunut kodistaan, vaimostaan tai veljistään, vanhemmistaan tai lapsistaan, 30 hän saa jo tässä ajassa moninkertaisesti takaisin, ja tulevassa maailmassa ikuisen elämän."

        Kerrotko vielä m i k s i rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen?


      • MUMMELIIIIII
        tässä.selitys kirjoitti:

        "Et kertonut MIKSI rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.
        Yritäs uudellen."

        Hän ei huolehtinut kurjasta ja köyhästä eikä luottanut Jumalaan, vaan luotti omaan hekumaansa ja rikkauteensa. Sama juttu kuin Sodoman asukkailla. Sielläkin himoitseminen vei kaiken voiman ihmisiltä eikä kurjasta ja köyhästä huolehdittu.

        Kyllä, eli raha ja omaisuus ei estä ihmistä pelastumasta vaan se ratkaiseva asia on ihmisen suhde rahaan ja omaisuuteen! MUMMOMUORI ymmärräthän sinäkin jo, että ei raha ja rikkaus ole pahasta!!!!!


      • NeulanSilmästä
        et.vastannut.kysymykseen kirjoitti:

        Kerrotko vielä m i k s i rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen?

        Se lukee jo yksinkertaisesti tässä:

        - - - 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
        24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." - - -

        Jos on suurimäärä omaisuutta ja paljon varallisuutta, niin siitä on vaikea lupua vaan on jäänyt maallisen mammonan kahleisiin. Maaliset kahleet taas estävät saavuttamasta henkisesti korkeimman asteemn eli autuuden, jotta pääsisi taivaanvaltakuntaan joka on Jeesuksen mukaan meidän sisällämme ja keskuudessamme. Siksi rikas mies tulee surulliseksi, ymmärtäessään sen ettei osaa luopua.


      • MUMMELIIIIII kirjoitti:

        Kyllä, eli raha ja omaisuus ei estä ihmistä pelastumasta vaan se ratkaiseva asia on ihmisen suhde rahaan ja omaisuuteen! MUMMOMUORI ymmärräthän sinäkin jo, että ei raha ja rikkaus ole pahasta!!!!!

        ”…se ratkaiseva asia on ihmisen suhde rahaan ja omaisuuteen!”

        Nimimerkki ”NeulanSilmästä” 22.8.2016 19:31 laittoikin jo muutaman perustelun.
        ´”Suhde” rahaan on juuri se mikä viettelee syntiin – ei osaa eikä halua enää luopua niistä vaan kokoaan aina vain lisää.
        Rikkaudet heikentävät moraalia, koska kaikki on saatavilla, ne paheetkin.
        Kun varallisuutta on , saa nauttia kaikesta hyvästä jo täällä maanpäällä, joten ei enää kiinnosta koko usko Jumalaan. Saa valtaa niin paljon, ettei enää tarvitse Jumalaa mihinkään.
        Omaisuudesta huolehtiminen vie niin paljon aikaa ja energiaa ettei muuhun jää aikaa. Se luo vihollisuuksia lähimmäisten kesken, koska aina pitää pelätä että voi menettää omaisuuttaan.
        Kasvaa suuri itsekkyys, eikä halua tehdä mitään hyvää lähimmäisilleen – ehkä niille joista hyötyy taloudellisti.

        Matt. 6:19
        Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.

        Äärimmäisen harva kykenee vastustamaan rikkauden tuomia houkutuksia.

        Luukkaan evankeliumi:
        12:15 Ja hän sanoi heille: "Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi."

        12:16 Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin.
        12:17 Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?'
        12:18 Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni;
        12:19 ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.'

        12:20 Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
        12:21 Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."


      • et.vastannut.kysymykseen kirjoitti:

        Kerrotko vielä m i k s i rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen?

        Rikkaan on vaikea päästä taivaaseen, jos hänen sydämensä ei ole taivaassa katomattomuudessa, vaan maassa hänen omissa rikkauksissaan, joita ruoste jo syö.

        Me emme voi palvella kahta isäntää.


      • NeulanSilmästä
        Mikko.A kirjoitti:

        Rikkaan on vaikea päästä taivaaseen, jos hänen sydämensä ei ole taivaassa katomattomuudessa, vaan maassa hänen omissa rikkauksissaan, joita ruoste jo syö.

        Me emme voi palvella kahta isäntää.

        Raha on hyvä renki, mutta mutta huono isäntä. Näin vanhaa sanonttaa mukaillen


    • Luukkaan evankeliumi:
      16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
      16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
      16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.

      Tuossa oli kuin käsitys siitä, miten vapaa markkinatalous toimii. Kun rikkaalla on niin yltäkyllin, tippuu pöydältä murusia köhille.

      16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
      16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

      16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

      16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.

      Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi.

      • mikähän.se.syy.on

        Et kertonut MIKSI rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.
        Yritäs uudellen.


      • "Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi."
        Yritätkö sanoa, että Jeesuksen lähetyskäsky ja pelastutyö ei koskekaan muita kuin köyhiä?


      • kiiskivastarannalta

        Minulle vertaus aukeaa näin: rikkaalla miehellä oli maallista rikkautta, joka oli tehnyt hänet itseriittoiseksi, myös sydän oli kylmennyt toisten hädälle. Vielä kuoleman jälkeen rikas mies halusi käyttää Lasarusta käskyläisenään ja palvelijanaan. Hänellä ei todennäköisesti ollut eläessään hengellistäkään nälkää. Eli rikkauden vaara on siinä, että ihminen unohtaa Jumalan, pitää itseään toisia parempana ja ennen kaikkea vaarana on unohtaa, keneltä kaikki maallinen hyvä tulee, ja ennen kaikkea iankaikinen elämä.
        Jokainen on varmasti omassa elämässään huomannut, että kun kaikki menee hyvin, tahtoo rukouselämä heikentyä. Vaikeudet taas lähentävät Jumalaan ja palauttavat mieleen, että hetkeäkään emme pärjää ilman Jumalaa.


      • mikähän.se.syy.on
        kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Minulle vertaus aukeaa näin: rikkaalla miehellä oli maallista rikkautta, joka oli tehnyt hänet itseriittoiseksi, myös sydän oli kylmennyt toisten hädälle. Vielä kuoleman jälkeen rikas mies halusi käyttää Lasarusta käskyläisenään ja palvelijanaan. Hänellä ei todennäköisesti ollut eläessään hengellistäkään nälkää. Eli rikkauden vaara on siinä, että ihminen unohtaa Jumalan, pitää itseään toisia parempana ja ennen kaikkea vaarana on unohtaa, keneltä kaikki maallinen hyvä tulee, ja ennen kaikkea iankaikinen elämä.
        Jokainen on varmasti omassa elämässään huomannut, että kun kaikki menee hyvin, tahtoo rukouselämä heikentyä. Vaikeudet taas lähentävät Jumalaan ja palauttavat mieleen, että hetkeäkään emme pärjää ilman Jumalaa.

        Odotan kuitenkin mummon tulkintaa koska hän ihan selvästi haluaa sanoa, että omaisuus ja raha itsessään ovat se este.


      • kiiskivastarannalta
        mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Odotan kuitenkin mummon tulkintaa koska hän ihan selvästi haluaa sanoa, että omaisuus ja raha itsessään ovat se este.

        Ei tämä ollut tarkoitettu kilpailevaksi tulkinnaksi :)


      • mikähän.se.syy.on
        kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Ei tämä ollut tarkoitettu kilpailevaksi tulkinnaksi :)

        Ei olekaan vaan selvitys siitä miten Raamattua "tulkitaan". Luuletko, että mummo allekirjoittaa sinun tulkintasi?


      • Kiiski.vastarannalta, tai joku hänen nikeistään, on sanonut, että Raamattua ei pidä tulkita vaan sitä on luettava kuin kirjanoppineet Jeesuksen aikana yksyhteen niin mites se nyt vaihtelee, ainako sen mukaan mikä omalle rahapussille on edullisinta.


      • kiiskivastarannalta
        mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Ei olekaan vaan selvitys siitä miten Raamattua "tulkitaan". Luuletko, että mummo allekirjoittaa sinun tulkintasi?

        En tiedä.


      • kiiskivastarannalta
        sage8 kirjoitti:

        Kiiski.vastarannalta, tai joku hänen nikeistään, on sanonut, että Raamattua ei pidä tulkita vaan sitä on luettava kuin kirjanoppineet Jeesuksen aikana yksyhteen niin mites se nyt vaihtelee, ainako sen mukaan mikä omalle rahapussille on edullisinta.

        Kirjoitan aina tällä nimimerkillä.
        En ole sage sanonut raamatunluvusta kertomallasi tavalla.
        Raamattu on Jumalan Sanaa. Se kertoo meille, minkälainen Jumala on, ja mitä on Hänen tahtonsa mukainen elämä. Jumalan Henki-Pyhä Henki- avaa Jumalan Sanan, kun Sanaa luetaan rukoillen ja pyydetään Jumalan johdatusta. Lukiessa Sanasta löytyy uusia ulottuvuuksia. Kuitenkin on asioita, jotka Sanassa on sanottu aivan selvästi. Sekä käskyjä että kieltoja.
        Rikas mies ja Lasarus on yksi vertauksista joita Jeesus käytti opettaessaan.


      • kiiskivastarannalta
        sage8 kirjoitti:

        Kiiski.vastarannalta, tai joku hänen nikeistään, on sanonut, että Raamattua ei pidä tulkita vaan sitä on luettava kuin kirjanoppineet Jeesuksen aikana yksyhteen niin mites se nyt vaihtelee, ainako sen mukaan mikä omalle rahapussille on edullisinta.

        Kuinka Raamattu vaikuttaa sinun rahapussiisi?


      • NeulanSilmästä
        sage8 kirjoitti:

        Kiiski.vastarannalta, tai joku hänen nikeistään, on sanonut, että Raamattua ei pidä tulkita vaan sitä on luettava kuin kirjanoppineet Jeesuksen aikana yksyhteen niin mites se nyt vaihtelee, ainako sen mukaan mikä omalle rahapussille on edullisinta.

        Lukea ei voi ilman tulkitsemista. Se olisi ristiriita, sillä luetun ymmärtäminen on nimen omaan tulkintaa ja ilman luetuntmmärtämistä, teksti olisi vain sanahelinää.


      • kiiskivastarannalta
        mikähän.se.syy.on kirjoitti:

        Ei olekaan vaan selvitys siitä miten Raamattua "tulkitaan". Luuletko, että mummo allekirjoittaa sinun tulkintasi?

        Jatkan vielä rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta:
        Rikas mieshän pyytää, että Lasarus lähetettäisiin varoittamaan hänen veljiään, että nämä eivät joutuisi samanlaiseen vaivanpaikkaan kuin hän. Kuitenkin vastaus on, että heillä on Mooses ja profeetat, ja vaikka kuolleista herätettäisiin joku heitä varoittamaan, eivät he uskoisi.
        Minulle tämä kertoo, että nyt on armon aika ja pelastuksen päivä, kuoltua on myöhäistä. Jeesus nousi kuolleista, ja vaikka meillä on Hänen Sanansa kertomassa, mikä vie kadotukseen ja kuinka pitäsi elämä elää, eivät ihmiset sitä tahdo uskoa. Rikas mies satsasi maailmaan, mutta maailman nautinnot eivät tuoneet onnellista ikuisuutta. Lasaruksella oli (Hengen) nälkä ja hän oli köyhä (riippuvainen Jumalasta) maailman ajassa, joten ikuisuudessa hän sai sen mitä oli maailmassa ollessaan kaivannut. ( vertaa: autuaita ovat köyhät,,,,autuaita ovat nälkäiset....).
        Tämmösiä aatoksia vertaus minussa herättää.


      • "Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi."
        Yritätkö sanoa, että Jeesuksen lähetyskäsky ja pelastutyö ei koskekaan muita kuin köyhiä?


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Minulle vertaus aukeaa näin: rikkaalla miehellä oli maallista rikkautta, joka oli tehnyt hänet itseriittoiseksi, myös sydän oli kylmennyt toisten hädälle. Vielä kuoleman jälkeen rikas mies halusi käyttää Lasarusta käskyläisenään ja palvelijanaan. Hänellä ei todennäköisesti ollut eläessään hengellistäkään nälkää. Eli rikkauden vaara on siinä, että ihminen unohtaa Jumalan, pitää itseään toisia parempana ja ennen kaikkea vaarana on unohtaa, keneltä kaikki maallinen hyvä tulee, ja ennen kaikkea iankaikinen elämä.
        Jokainen on varmasti omassa elämässään huomannut, että kun kaikki menee hyvin, tahtoo rukouselämä heikentyä. Vaikeudet taas lähentävät Jumalaan ja palauttavat mieleen, että hetkeäkään emme pärjää ilman Jumalaa.

        " Eli rikkauden vaara on siinä, että ihminen unohtaa Jumalan, pitää itseään toisia parempana ja ennen kaikkea vaarana on unohtaa, keneltä kaikki maallinen hyvä tulee, ja ennen kaikkea iankaikinen elämä."

        Tuossa oli oikein hyvä tulkinta.


      • Daavidintähti kirjoitti:

        "Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi."
        Yritätkö sanoa, että Jeesuksen lähetyskäsky ja pelastutyö ei koskekaan muita kuin köyhiä?

        Päinvastoin - nythän harva varoittelee juuri näistä rikkauksien sudenkuopista. Rikkauksien haaliminen, kaiken ylipääräisen haaliminen viettelee hyvin pian mukanaan.


      • en.ymmärrä
        mummomuori kirjoitti:

        Päinvastoin - nythän harva varoittelee juuri näistä rikkauksien sudenkuopista. Rikkauksien haaliminen, kaiken ylipääräisen haaliminen viettelee hyvin pian mukanaan.

        ""Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi.""

        Miksi sitten sanoit noin ja mitä sillä tarkoitit?


      • kerro.lisää
        mummomuori kirjoitti:

        Päinvastoin - nythän harva varoittelee juuri näistä rikkauksien sudenkuopista. Rikkauksien haaliminen, kaiken ylipääräisen haaliminen viettelee hyvin pian mukanaan.

        Miksi et varoittele islamin ja homouden sudenkuopista?


      • NiinHänSeOnEttäNykyään
        mummomuori kirjoitti:

        Päinvastoin - nythän harva varoittelee juuri näistä rikkauksien sudenkuopista. Rikkauksien haaliminen, kaiken ylipääräisen haaliminen viettelee hyvin pian mukanaan.

        Totta turiset. Monet tavoittelevat niin paljon pelkkää helpostisärkyvää krääsää, paperi lappuja, metalli paloja ja bitti numeroita aivan kuin elämässä ei olisi mitään muuta tärkeämpää. Nykyään vielä opetetaan lapsille ettei ihminen selviä hengissä ellei haali varallisuutta ja kaiken hupuksi että raha on ihmisen TÄRKEIN elinehto. Ihmettelen vain kuinka sitten eläimet ja kasvit tulevat toimeen ilman elämää ylläpitävää rahaa? Raha on toki hyvä renki mutta sangen huono isäntä.


      • Daavidintähti kirjoitti:

        "Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi."
        Yritätkö sanoa, että Jeesuksen lähetyskäsky ja pelastutyö ei koskekaan muita kuin köyhiä?

        Jumalan sana julistetaan kaikille, mutta jos maailman rikkaudet ja huolet täyttävät ihmisen sydämen, niin se siemen (sana) on kuin rikkaruohojen keskelle istutettu siemen, jonka kasvu tukahtuu.


      • Mikko.A kirjoitti:

        Jumalan sana julistetaan kaikille, mutta jos maailman rikkaudet ja huolet täyttävät ihmisen sydämen, niin se siemen (sana) on kuin rikkaruohojen keskelle istutettu siemen, jonka kasvu tukahtuu.

        Kyllä. Ja niin moni muukin voi täyttää ihmisen sydämen ja tukahduttaa kasvun.


      • Mikko.A kirjoitti:

        Jumalan sana julistetaan kaikille, mutta jos maailman rikkaudet ja huolet täyttävät ihmisen sydämen, niin se siemen (sana) on kuin rikkaruohojen keskelle istutettu siemen, jonka kasvu tukahtuu.

        Juuri näin. Siksi Jeesus varoittaa hyvin moneen otteeseen tästä.


      • en.ymmärrä kirjoitti:

        ""Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi.""

        Miksi sitten sanoit noin ja mitä sillä tarkoitit?

        Noin se lukee Raamatussa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Noin se lukee Raamatussa.

        Missä kohtaan Raamatussa noin lukee?


    • eläväelämä

      mikähän se syy on, olet ärsyttävä jankkaaja. Et ymmärrä kirjoitettua tekstiä ollenkaan. Kyllä sinulle vielä selviäää, miksi rikkaan on vaikea päästä taivaaseen. Hyvä antaa vähästäänkin, mutta paha ei anna paljostakaan. Olet epäilevä erkki, mutta sille asialle, et mahda mitään, että on Jeesus Kristus, Jumalan oikealla puolella istuva, joka tuomitsee eläviä sekä kuolleita. Sinunkin tuomiosi tulee aikanaan, kuten meidän kaikkien muidenkin. Älä yritä mennä Jumalan edelle. Et todellakaan siinä tule onnistumaan, kuten ei muutkaan maanpäällä olevat ihmiset. Jeesus Kristus elää.

      EVVK mitä vastailet.

      • NeulanSilmästä

        "Hyvä antaa vähästäänkin, mutta paha ei anna paljostakaan"

        Mielestäni tuo kohta menee Raamatussa:
        "Köyhä antaa vähästäänkin, mutta rikas ei anna paljostakaan."

        Sitten on niin kutsuttu Matteus-ilmiö eli:
        "Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.”


      • ”Kyllä sinulle vielä selviäää, miksi rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.”

        Kyllä se aika selvää on. Rikkaus ja himo mammonaan saattaa moniin pahoihin tekoihin, sekä turmelee ihmisen hitaasti ja salaa. Rikkaudet harvoin tulevat ”lottovoittona”….

        Raamatussa on useita varoituksia rikkauden vaaroista:

        Mark. 10:24 Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!

        Mark. 4:19
        mutta maailman huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot pääsevät valtaan ja tukahuttavat sanan, ja se jää hedelmättömäksi.

        1Tim. 6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

        Ja rikkailla ei oikeastaan ole mitään odotettavaa, koska he ovat jo saaneet kaiken.

        Luuk. 6:24
        Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!

        Jaak. 5:1 Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.


      • voihan.nenä
        mummomuori kirjoitti:

        ”Kyllä sinulle vielä selviäää, miksi rikkaan on vaikea päästä taivaaseen.”

        Kyllä se aika selvää on. Rikkaus ja himo mammonaan saattaa moniin pahoihin tekoihin, sekä turmelee ihmisen hitaasti ja salaa. Rikkaudet harvoin tulevat ”lottovoittona”….

        Raamatussa on useita varoituksia rikkauden vaaroista:

        Mark. 10:24 Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!

        Mark. 4:19
        mutta maailman huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot pääsevät valtaan ja tukahuttavat sanan, ja se jää hedelmättömäksi.

        1Tim. 6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

        Ja rikkailla ei oikeastaan ole mitään odotettavaa, koska he ovat jo saaneet kaiken.

        Luuk. 6:24
        Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!

        Jaak. 5:1 Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.

        Minua ihan säälittää tuo katkeruutersi rikkaita kohtaan. Luuletko, että sinä pelastut olemalla "ei rikas" ?


      • VoiTeitä
        voihan.nenä kirjoitti:

        Minua ihan säälittää tuo katkeruutersi rikkaita kohtaan. Luuletko, että sinä pelastut olemalla "ei rikas" ?

        Voi teitä te ulkopintaiset ja vieraantuneet, maine ja mammona ei ole elämässä tärkeintä. Elämässä on paljon muutakin paljon tärkeämpää kuten ystävät ja läheiset. Voiniitä joiden maailma pyörii rahan ympärillä, elämä jää heiltä aidosti nauttimatta.


      • voihan.nenä kirjoitti:

        Minua ihan säälittää tuo katkeruutersi rikkaita kohtaan. Luuletko, että sinä pelastut olemalla "ei rikas" ?

        Oliko siis Jeesus niin katkera kun tuollaisia opettaa?

        Onneksi ei ole liikaa rikkautta, on yksi taakka vähemmän.


      • mummomuori kirjoitti:

        Oliko siis Jeesus niin katkera kun tuollaisia opettaa?

        Onneksi ei ole liikaa rikkautta, on yksi taakka vähemmän.

        Miksi koet omaisuuden taakkana?


    • Rikas mies oli joka joutui tuonellaan,kuoltuaan Lasarus pääsi aabrahamin helmaan.

      • TaivaanPortinAvaimet

        Kun Pietari kuoli, Abrahamsai jäädä eläkkeelle.


      • Ikuinenvalkeus ei tunne eläkeistä,joka on ollut aina olemassa.


    • agabeloveahava

      Kertoisiko tässä Jeesus itsestään....

    • muistaaköyhiä

      Jumalan pojan uskolla pelastuu . Niin rikas kuin köyhäkin . Hengessä köyhät rikastuu Jeesuksessa kaikella hengellisellä siunauksella . Mitä se hyödyttää ihmistä vaikka voittaisi omakseen koko maailman mutta saisi vahingon sielulleen . Lauletaan Hallelujaa.

    • Jobinpostia

      Matt.13:34. Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään. Mark.4:34. Ja ilman vertauta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.

    • Tarkkaväännös

      Luuk.16:23. Biblia (1776). Ja kun hän helvetissä vaivassa oli, nosti hän silmänsä ja näki Abrahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmasansa.

    • SF-2007

      Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ei perustu Vanhaan testamenttiin sen osalta, mitä ihmisille kuolemassa tapahtuu. Se perustuu Raamatun ulkopuolisiin juutalaisiin taruihin ja pakanoiden uskomuksiin, joita fariseukset pitivät tosina. Jeesus käytti heidän uskomuksiaan apuna, kun varoitti ja nuhteli heitä, mutta ei vahvistanut heidän uskomuksiaan totuudeksi.

      http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus.pdf

      • Hmm, tämä antaa uusia näkökulmia:

        ”Usko kahtia jaettuun tuonelaan, jossa hyvät ihmiset nauttivat onnea ja pahat kärsivät suunnatonta tuskaa syntiensä tähden, on tullut juutalaisuuteen pakanauskonnoista ja kreikkalaisista taruista.”

        ”Hadeksen pakanallinen merkitys on sisällytetty sittemmin tulkinnoissa Raamattuun ja erityisesti Uuteen testamenttiin, vaikka hepreankielen sheol merkitsee hautaa, johon elämä päättyy.”

        ”Jeesuksen ajan juutalaiset rabbit uskoivat zarathustralaisten tavoin, että sielu jää ruumiin luokse kolmeksi päiväksi kuoleman jälkeen ennen kuin jatkaa matkaansa siltaa pitkin joko paratiisiin tai kristittyjen helvettiä muistuttavaan paikkaan.”

        ”Juutalaiset omaksuivat pakanalliset käsitykset kuolemanjälkeisestä elämästä ja tuonelasta Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen…”

        ”Heillä ei ollut kuitenkaan yhtenäistä näkemystä asioista ja osa Jeesuksen aikalaisista jopa kielsi tuonpuoleisen todellisuuden (saddukeukset)…”


        ”Kun oppi sielun kuolemattomuudesta oli vallannut seurakunnan, alkoivat kristityt tulkita joitakin Uuden testamentin kohtia sitä tukevalla tavalla.”

        ”Jeesus käytti hyväkseen juutalaisten hyvin tuntemaa tarua ja kuvauksia tuonelasta nuhdellessaan heitä rahanhimosta ja ahneudesta ja varoittaessaan heitä tulevasta tuomiosta, mutta ei itse uskonut kertomuksen kuvausta tuonelasta ja sielun elämän jatkumista ruumiin kuoleman jälkeen. Jeesushan kuvasi toisaalla kuolemaa "nukkumisena" ja puhui toistuvasti kuolleiden ylösnousemuksesta, jolloin ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan.”

        ”…opetuksen, jonka mukaan kuolleet nukkuvat tiedottomina kuolonunta ja heräävät joko herran tulemuksessa (vanhurskaat) tai viimeisellä tuomiolla (väärät). Sillä on oleva kaksi ylösnousemusta – vanhurskasten ja vääräin – ja emmekö me juuri sitä varten ahkeroitse, että meillä olisi puhdas omatunto Jumalan ja ihmisten edessä hänen tulemuksessaan?”
        http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus.pdf


      • miten.on
        mummomuori kirjoitti:

        Hmm, tämä antaa uusia näkökulmia:

        ”Usko kahtia jaettuun tuonelaan, jossa hyvät ihmiset nauttivat onnea ja pahat kärsivät suunnatonta tuskaa syntiensä tähden, on tullut juutalaisuuteen pakanauskonnoista ja kreikkalaisista taruista.”

        ”Hadeksen pakanallinen merkitys on sisällytetty sittemmin tulkinnoissa Raamattuun ja erityisesti Uuteen testamenttiin, vaikka hepreankielen sheol merkitsee hautaa, johon elämä päättyy.”

        ”Jeesuksen ajan juutalaiset rabbit uskoivat zarathustralaisten tavoin, että sielu jää ruumiin luokse kolmeksi päiväksi kuoleman jälkeen ennen kuin jatkaa matkaansa siltaa pitkin joko paratiisiin tai kristittyjen helvettiä muistuttavaan paikkaan.”

        ”Juutalaiset omaksuivat pakanalliset käsitykset kuolemanjälkeisestä elämästä ja tuonelasta Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen…”

        ”Heillä ei ollut kuitenkaan yhtenäistä näkemystä asioista ja osa Jeesuksen aikalaisista jopa kielsi tuonpuoleisen todellisuuden (saddukeukset)…”


        ”Kun oppi sielun kuolemattomuudesta oli vallannut seurakunnan, alkoivat kristityt tulkita joitakin Uuden testamentin kohtia sitä tukevalla tavalla.”

        ”Jeesus käytti hyväkseen juutalaisten hyvin tuntemaa tarua ja kuvauksia tuonelasta nuhdellessaan heitä rahanhimosta ja ahneudesta ja varoittaessaan heitä tulevasta tuomiosta, mutta ei itse uskonut kertomuksen kuvausta tuonelasta ja sielun elämän jatkumista ruumiin kuoleman jälkeen. Jeesushan kuvasi toisaalla kuolemaa "nukkumisena" ja puhui toistuvasti kuolleiden ylösnousemuksesta, jolloin ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan.”

        ”…opetuksen, jonka mukaan kuolleet nukkuvat tiedottomina kuolonunta ja heräävät joko herran tulemuksessa (vanhurskaat) tai viimeisellä tuomiolla (väärät). Sillä on oleva kaksi ylösnousemusta – vanhurskasten ja vääräin – ja emmekö me juuri sitä varten ahkeroitse, että meillä olisi puhdas omatunto Jumalan ja ihmisten edessä hänen tulemuksessaan?”
        http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus.pdf

        Edellä sanoit, että
        "Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi."

        Yritätkö sanoa, että Jeesuksen lähetyskäsky ja pelastutyö ei koskekaan muita kuin köyhiä?


      • miten.on kirjoitti:

        Edellä sanoit, että
        "Opetus oli siis se, joilla nyt asiat on hyvin ja yltäkylläisyys, eivät tarvitse evankeliumia ja ovat jo elinaikanaan saaneet kaiken sen, mitä vaille Lasarus jäi."

        Yritätkö sanoa, että Jeesuksen lähetyskäsky ja pelastutyö ei koskekaan muita kuin köyhiä?

        En.


      • PahojaPohdintoja
        mummomuori kirjoitti:

        Hmm, tämä antaa uusia näkökulmia:

        ”Usko kahtia jaettuun tuonelaan, jossa hyvät ihmiset nauttivat onnea ja pahat kärsivät suunnatonta tuskaa syntiensä tähden, on tullut juutalaisuuteen pakanauskonnoista ja kreikkalaisista taruista.”

        ”Hadeksen pakanallinen merkitys on sisällytetty sittemmin tulkinnoissa Raamattuun ja erityisesti Uuteen testamenttiin, vaikka hepreankielen sheol merkitsee hautaa, johon elämä päättyy.”

        ”Jeesuksen ajan juutalaiset rabbit uskoivat zarathustralaisten tavoin, että sielu jää ruumiin luokse kolmeksi päiväksi kuoleman jälkeen ennen kuin jatkaa matkaansa siltaa pitkin joko paratiisiin tai kristittyjen helvettiä muistuttavaan paikkaan.”

        ”Juutalaiset omaksuivat pakanalliset käsitykset kuolemanjälkeisestä elämästä ja tuonelasta Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen…”

        ”Heillä ei ollut kuitenkaan yhtenäistä näkemystä asioista ja osa Jeesuksen aikalaisista jopa kielsi tuonpuoleisen todellisuuden (saddukeukset)…”


        ”Kun oppi sielun kuolemattomuudesta oli vallannut seurakunnan, alkoivat kristityt tulkita joitakin Uuden testamentin kohtia sitä tukevalla tavalla.”

        ”Jeesus käytti hyväkseen juutalaisten hyvin tuntemaa tarua ja kuvauksia tuonelasta nuhdellessaan heitä rahanhimosta ja ahneudesta ja varoittaessaan heitä tulevasta tuomiosta, mutta ei itse uskonut kertomuksen kuvausta tuonelasta ja sielun elämän jatkumista ruumiin kuoleman jälkeen. Jeesushan kuvasi toisaalla kuolemaa "nukkumisena" ja puhui toistuvasti kuolleiden ylösnousemuksesta, jolloin ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan.”

        ”…opetuksen, jonka mukaan kuolleet nukkuvat tiedottomina kuolonunta ja heräävät joko herran tulemuksessa (vanhurskaat) tai viimeisellä tuomiolla (väärät). Sillä on oleva kaksi ylösnousemusta – vanhurskasten ja vääräin – ja emmekö me juuri sitä varten ahkeroitse, että meillä olisi puhdas omatunto Jumalan ja ihmisten edessä hänen tulemuksessaan?”
        http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus.pdf

        ”Usko kahtia jaettuun tuonelaan, jossa hyvät ihmiset nauttivat onnea ja pahat kärsivät suunnatonta tuskaa syntiensä tähden, on tullut juutalaisuuteen pakanauskonnoista ja kreikkalaisista taruista.”

        ”Hadeksen pakanallinen merkitys on sisällytetty sittemmin tulkinnoissa Raamattuun ja erityisesti Uuteen testamenttiin, vaikka hepreankielen sheol merkitsee hautaa, johon elämä päättyy.”

        On vaikea sanoa kuinka egyptiläinen, akkadialais-sumerilainen, assyrialainen, babylonialinen, tai kreikkalainen tuonela käsitys on vaikuttanut kristinuskoon, puhumattakaan muinaissuomalaisesta maailmankuvasta täällä pohjoisessa. Uskonnot, jotka ovat aatteita ovat herkkiä toisille aatteille ja saavat niistä usein vaikutteita esim uuspltonismilla tiedetään olleen suuri vaikutus varhaiseen kristinuskoon kuten teosofialla protestanttisiin liikkeisiin. Myös zarathustralaisuuden vaikutus kristinuskoa edeltäneeseen juutalaiseen näkyvät myös kristinuskossa samoin kristinuskon kanssa kilpaillut mithralaisuus joka näkyy varsinkin kuvataiteessa ja juhlaperinteessä.

        ”Juutalaiset omaksuivat pakanalliset käsitykset kuolemanjälkeisestä elämästä ja tuonelasta Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen…”

        Epäilen tätä sillä seemiläisiin kulttuureihin luettavan juutalaisuuden juuret ovat Babylonian ja Assyrian tavoin akkadialaissumerilaisesta kulttuurista. Seemiläisiä kieliä puhuvat kansat kuten juutalaisten esi-isät puolestaan levittäytyivät länteen levantin alueelle noin vuonna 2000 eaa joilloin myös varhaisin perinne vedenpaisumus myytistä välittyi juutalaisuuteen, vai väitätkö juutalaisen kulttuurin kehittyneen tynnyrissä ennen pakkosiirtolaisuutta Babyloniaan?

        ”Kun oppi sielun kuolemattomuudesta oli vallannut seurakunnan, alkoivat kristityt tulkita joitakin Uuden testamentin kohtia sitä tukevalla tavalla.”

        Harva kristitty sitä haluisi muuten myöntää että oppi sielun kuolemattomuudesta ei ole juutalaista alkuperää saatikaa kristillistä opetusta vaan lähtöisin Platonin filosofiasta josta lainautui kristinuskoon koko sielu oppi sellaisenaan.


      • mummomuori kirjoitti:

        En.

        Mitä sitten yrität sanoa?


      • Daavidintähti kirjoitti:

        Mitä sitten yrität sanoa?

        Sitä ettei ketään pidä kehottaa haalimaan rikkauksia ja ihmisiä tulee varoittaa sen pahoista vaikutuksista.


      • mummomuori kirjoitti:

        Sitä ettei ketään pidä kehottaa haalimaan rikkauksia ja ihmisiä tulee varoittaa sen pahoista vaikutuksista.

        No, eihän näin tapahdukaan, voit olla huoleti. Minuoa huolestuttaa , että evankelimia ei julisteta ja ihmisille ei kerrota , että ainoa syntien anteeksianto ja vapaus on Jeesuksen veressä.


    • Setä.neuvoo
      • HöpöHöpöjä

        "Kristinuskon oppien mukaan pelastusta ei saada teoilla"

        Jos saa korjata niin luterilaisen opin mukaan tekoja eitarvita mutta katolinen- ja ordotoksinenkirkko vaati laupeudentekoja pitkään. Katoliseen kirkkoon oli myös juurtunut tapa että sielu pääsi tekojen tekemisen lisäksi taivaaseen maksamalla almuja kirkolle. Lutherhan närkästyi ja moitti tätä "kun kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa" tapaa mutta ei halunnut kuitenkään päästää kristittyjä sentään alunperin luistamaan vastuusta vai luuletko että jos uskot Jeesukseen ja pyydät seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa anteeksi pääset taivaaseen vaikka olisit tehnyt juuri tuhat murhaa taikka ole välittänyt yhtään lähimmäisistäsi.


      • Saadaanko se siis tekemättä jättämisellä?


      • mummomuori kirjoitti:

        Saadaanko se siis tekemättä jättämisellä?

        Kyllä! Kukaan ei pysty tekemään sitä mitä Jeesus teki ristillä joten turha edes yrittää ja kuvitella, että ihminen pelastuisi omilla teoillaan.


      • Daavidintähti kirjoitti:

        Kyllä! Kukaan ei pysty tekemään sitä mitä Jeesus teki ristillä joten turha edes yrittää ja kuvitella, että ihminen pelastuisi omilla teoillaan.

        Eli voimme jättää sivuun kaikki Jeesuksen opetukset tästä asiasta?


      • mummomuori kirjoitti:

        Eli voimme jättää sivuun kaikki Jeesuksen opetukset tästä asiasta?

        Emme suinkaan mutta tulee ymmärtää, että Jeesun on Jumalan ja me olemme vain syntisiä ihmisiä joiden ainoa toivo saada syntimme anteeksi ja rauha Jumalan kanssa on Jeesuksen armo joka on osaksemme tullut Hänen sovitusveressään.
        Jeesksen tekoja jäljittelemällä emme pelastu koska emme kuitenkaan pysty täyttämään lakia.


    • Liianpaljonrahaa

      Mites rikkaalle naiselle käy?

      • Minä neuvoisin antamaan omastasi maailman puutteessa oleville.


      • JeesusSanoi

        Jeesus sanoi: Naisten on tultava miesten kaltaisiksi, jotta he pääsevät taivaaseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      93
      4740
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      85
      4099
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      167
      4077
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2668
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      136
      2623
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2187
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2077
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1860
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1729
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1727
    Aihe