mä en tajuu mikä mua siinä niin kiinnostaa....olen niin tiedonjanoinen saksalaisten joukkojen,eniten ss-joukkojen toiminnasta,panssarivaunuista,lentokoneista,aseista...KAIKESTA.mä EN ole natsi mut natsit vaan kiinnostaa niin helvetisti,tekis mieli joskus käydä esim normandiassa tai muissa taistelupaikoissa....
toinen maailmansota
18
1328
Vastaukset
- "Sotahullu"
Pienelle ihmiselle tuli vain hankala tilanne vastaan. Suurimmassa tyhmyydessään ihminen on joutunut osoittamaan suurimman rohkeutensa. Siitä se mun kiinnostus aiheeseen lähti.
Itsellä sama juttu, se on ikään kuin harrastus kerätä tietoa WW2:n tapahtumista. Kirjahylly notkuu sotaelokuvista ja sotakirjoista, nyt menossa n. 1000-sivuinen teos Kolmannesta valtakunnsta, sen rakenteista, poliittisista taustoista jne. Historiasta en ole koskaan pitänyt, ekä varsinkaan politiikasta mutta nyt se menee kun liittyy toiseen maailmansotaan...
Silti en koe olevani sotahullu, vain ihminen jolla on yksi harrastus muiden joukossa. Itellä on kans hinku matkata Normandiaan ym. tapahtumapaikoille. - Gru
Mullakin on kirjahylly täynnä toista maailmansotaa käsittelevää kirjallisuutta. Olen nimenomaan kiinnnostunut sodasta ja sen taustoista saksalaisten näkövinkkelistä.
Otin tuossa jokin aika sitten työn alle Michael Burleightin Kolmas valtakunta nimisen kirja. - LHR
Jostain syystä itseänikin kiinnostaa saksalaiset ja heidän toimintansa, vaikka itse en Saksan voittoa todellakaan ole toivonut. Erityisesti taistelu Britanniasta on tehnyt minuun suuren vaikutuksen ja tässä historillisessa tapahtumassa olen kyllä nykyään 100% Brittien voiton puolesta! Lontoo on ihana kaupunki ja olisi hirveää jos se olisi tuhoutunut/vallattu sodassa.
Toisaalta itärintamalla sympatiat taas kääntyvä saksalaisten puolelle, riippuen varmasti Suomen tilanteestakin ja tietystä isänmaallisuudesta. Mutta ei silti, saksalaiset olisivat kyllä saaneet voittaa itärintamalla, kunhan Britannia taas olisi samanlainen kuin nykyisin. Sekavaa, eikö? Tämän siitä saa kun tavallaan on kummankin puolella ja äärettömän kiinnostuunut aiheeesta, vaikka tosielämässä olenkin mitä rauhaarakastavin ihminen. - Erwin
Itseänikin kiinnostaa saksalaisten seikkailut toisen maailmansodan aikana kuten myös Waffen-SS. Tämän vuoksi leimaudun natsiksi vaikka en koskaan ole hyväksynyt juutalaisten kansanmurhaa enkä keskitysleirejä yleensäkään. Epäreilua sanon minä.
- ordnung
en ymmärrä... kun haluaa selittää saksalaisten toimia Hitlerin aikana, leimataan natsiksi. (tai oikeastaan ymmärrän, mutta en hyväksy).
- jätkä
muaki koko yläaste haukuttiin natsiks........en pidä natseista mutta ne kiinnostaa vaan...
- Adolfina tunnettu
Olen koko ala-ja yläasteen ajan ollut kiinnostunut toisesta maailmansodasta.
Ja siitä lähtien minut on tunnettu joko Hitlerinä tai kommunistina... Siis miksi ihmeessä ihmisiä pitää haukkua jos on kiinnostunut jostain aiheesta?
- vm -38
Normandian maihinnousualue on suosittu turistikohde. Sinne järjestetään bussiretkiä Pariisista, mutta alueella voi kulkea myös omin päin. Historia muuttuu todellisuudeksi, kun näkee loivat rannat ja jyrkänteet, joiden päällä saksalaisten asemat olivat. Voit käydä maihinnousumuseossa, liittoutuneiden ja saksalaisten hautamusmailla ja nähdä korkeat kiviaidat peltojen ympärillä. Ne hidastivat liittoutneiden etenemistä. Tiedätkö, että samat aidat hidastivat myös Edward III:n joukkojen etenemistä 1300-luvulla, kun "musta prinssi" teki maihinnousun Ranskaan. Mielestäni ei ole mitään sotahulluutta nähdä eräs viime vuosisadan historiaan keskeisesti liittyvä tapahtumapaikka.
- Ville92
Tiedätkö kuinka sinne pääsisi helposti... siis sinne normandiaan ja sen lähi kaupunkeihin? Olen AINA halunnut käydä siellä.
(Suunnittelen koko ajan matkaa sinne mutta se on vain niin hankalaa.)
..on osoitus kiinnostuksesta menneiden aikojen tapahtumiin jotka ovat muovanneet meistä kaikista sen mitä me tällä hetkellä olemme.
Suomella oli hyvin läheinen suhde Saksaan molempien maailmansotien aikana. Molemmissa Saksa sai aseilleen ja asialleen tukijan täältä pohjoisesta. Vastavoimaa idän suurvallalle. Asiaa voi tutkia ja ymmärtää Suomen kannalta. Vaikka kaikkia niihin asioihin liittyneitä tapahtumia ei hyväksyisikään.
Kannattaa käydä tutustumassa vanhoihin taistelupaikkoihin. Länsi-Euroopassa etenkin vanhoihin sotilashautausmaihin joissa tuhansien niihin haudattujen sotilaiden säntilliset ristirivistöt tekevät vaikutuksen sellaiseen ihmiseen jonka mielestä sota on suuri inhimillinen onnettomuus.
Myös lähempää löytyy viitteitä historiallisista taistelupaikoista. Ei tarvitse kuin käydä Suomessa, yleensä kirkkojen yhteydessä olevilla sankarihautausmailla.- MaZah
Itse olen myös kiinnostunut kaikestä mikä liittyy 2ms. ja yleisesti sotahistoriaan..en ajattele että olisin itse joku sotahullu natsismin ihannoija...
miellän itseni vain sotahistoria friikiksi=P - Saksalaisen ystävä
Itse kiinnostuin aikanani toisesta maailmansodasta korkkarien lukemisen jälkeen, luin esim. isosiskon yläasteen historian kirjasta kaikki 1 ja 2 maailmansotaan liittyvät asiat moneen kertaan jo ala-asteella. Myöhemmin aloin kiinnostua aiheesta enemmänkin, ja korkkareista saatu käsitys on muuttunut lähes päinvastaiseksi ymmärryksen kasvaessa. En kannata missään muodossa natsismia, mutta ihailen suuresti saksalaista armeijaa ja sotilas kulttuuria. Nykyisin eniten silmiin kipeää tekee lehdistä löytyvä yleistys kaiken 30/40-luvun saksalaisen olevan natsismia. Esim. Prinssi Harryn(muistinko oikein?) esiintyminen saksalaisen sotilaan asussa-> HARRY NATSIASUSSA. Myös käsitykseni toisen maailmansodan "pahoista pojista" on hiljalleen siirtynyt saksalaisista liittoutuneisiin, erityisesti mittavien ilmapommitusten ja sodanjälkeisten ihmisten pakkosiirtojen jälkeen.
- jätkä
liittoutuneet pommitti erittäin raskaasti saksaa.mutta heidän teoistaan ei puhuta koska he ovat sodan voittajia.sama pätee staliniin....vtun murhaajat...
- Ville92
Kyllähän liitoutuneet teki monia pahoja asioita Esim Amerikkalaiset tappoivat monia sotavankeja Ja Venäläiset Raiskasivat ja murhasivat itä-preussilaisen kaupungin nemmersdorfin asukkaat että siihe nähden...
- Setä Salami
USA ja Neuvostoliitto(ja myös nykyinen Venäjä) saivat täydellisen supervalta aseman. Mitä nämä maat ovat sen jälkeen tehneet? Ovatko he auttaneet kehitysmaita ja pysymällä omissa asioisaan oman maansa kamaralla? Ei. Nämä maat hyökkäävät lähes puollustuskyvyttömiin maihin ja miehittävät ne sillä tekosyyllä että ovat maassa "turvaamassa" ihmisiä. Mitä he ovatkaan tehneet esim. Irakissa? Pumppaavat lähes kaiken öljyn minkä löytävät ja sitten lähtevät. Onko tämä oikein? Taitaa olla kun ei siihen ole vastattu kovemmin ottein..(en toivo kuitenkaan minkään moista sotaa)
- Deus-Ex-Machina
Toisen maailmansodan tyylikäimmät uniformut oli SS-miehillä, ne nimittäin oli suunnitellut Hugo Boss. Kumma kun ei ss:n teot eivät vaikuttaneet Bossin tuotemerkin "maineeseen"
- Ville92
Niin minunkin tekisi mieli käydä joillain taistelu paikoilla kuten normandiassa ja bastognessa ja tekis mieli ssada jotain ww2 kamaa
P.S mun tuttu on saksalainen ja sen isä taisteli toisessa maailmansodassa itärintamalla - Gilad Pellaeon
Jos olette sodasta kiinnostuneita, hankikaa jostain Sven Hasselin kirja. Kuvaukset ovat niin hyviä että näen kaiken silmissäni. Kirjassa on kuitenkin sellaista tekstiä ettei ihan liian nuorille sitä voi suositella.
Elokuvat Rautaristi(huonohko vain ikänsä vuoksi)
ja Perikato ovat niitä elokuvia jokta kannattaa katsoa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2013011- 1202033
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill611682Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1811579- 1711519
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1831430- 521278
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751231- 591208
- 1191121