Tällä palstalla on muutmilla henkilöillä aika ajoin sellaista Raamatun tulkintaa, että pyhien ylöstempaus olisi kaksivaiheinen eli ensin temmattaisiin pakanauskovat eli ei -juutalaiset ja sitten suuren ahdistuksen lopulla juutalaiset...tällaista oppia kutsutaan dispensationalismiksi
Tällaisen opin voi paljastaa harhaopiksi mm. 1.Kr 12: 12-27, jossa kaikkia uskovia Paavali kutsuu Krisuksen ruumiin jäseniksi, olivatpa sitten juutalaisia, kreikkalaisia, orjia tai vapaita... "me olemme" ja lopuksi "te olette"
ei siis mitään erotusta
Efosolaisilla Paavali kirjoitti, että..."...pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta." 3:6
että miehen tulee rakastaa vaimoaan ...",,,niinkuin Kristuskin seurakuntaa, sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä...tämä salaisuus on suuri: minä trkoitan kristusta ja seurakuntaa... 5:28-32
Seurakunta, joka temmataan Karitsan häihin, on jakamattomasti se, josta tulee Karitsan vaimo (Ilm. 19:7)
Olisi täysin Raamatunvastaista, että Karitsan häihin temmattaisiin ensin jotkut ruumiinjäsenet...eikö koko morsian päässytkään...sehän olisi kuin Härmän häät...palasia vain...ja sitten loput myöhemmin...täysin absurdi juttu!!!
Karitsan vaimo on puettu puhtaaseen liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen, joka on pyhien vanhurkautus,,,Vanhurkaushan tulee uskon kautta Jeesuksen vereen Rm 3:25, ja samalla tavalla puhdistettu puku on niillä, jotka mainitaan tulevaksi suuresta ahdistuksesta Ilm7:14
"pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä" Luvun alussa on lueteltu 144 000 juulaista sinetillä merkittyä...ja heillä on pikemminkin ollut oikeus olla ",,,ostetut ihmisistä esikoisiksi Jumalalle ja Karitsalle!
14: 4
Raamattu ei tue dispensationalismia, eli sellaista tulkintaoppia, että pakanat nousisivat eri aikana Karitsan häin ja juutalaiskristityt myöhemmin!!
morsiusseurakunnan ylösotosta
24
1140
Vastaukset
- 2Tess
Raamattu lupaa todella väkeviä eksytyksiä uskoville. Antikristuksen henkihän matkii juuri niitä tapahtumia, joita Raamatussa kerrotaan tapahtuneen ja joita luvataan olevan tapahtumassa tulevaisuudessa. Samat voimavaikutukset tapahtuivat jo Faaraon hovissa. Ihmeet, ennustaminen, tunnusteot sanotaan olevan juuri se alue, jolla eksytykset tapahtuvat (Matt.7:22-23, Matt.24:24, 1.Joh.4:1-3)
Katse kannattaa kiinnittää veriylkään, Herraamme Jeesukseen Kristukseen Golgatan ristillä. Ristin tie, kaita tie vie elämään. Portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, sanoo Jeesus. Ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Siunausta Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä!- raimo
armoon ei voi lisätä mitään omaa...Jeesuksen ja minun ja sinun välillä olevalle sillalle tai alttarille voi laittaa vain omat synnit, puutteet ja vajavuudet,syllisyyden, murheet, huolet, kivut ja sairaudet, rukouspyynnöt ja toiveet ja Herra laskee verensä, haavansa ja Henkensä niiden yli ja armahtaa,,,ilman meidöän omia tekojamme,,,armo ei ole tekoja...armo on uskossa vastaanottamista...totuudessa...tämänkin saatana tietää ja yrittää eksyttää kaikin mahdollisin keinoin, mutta Jumalan Henki ja terävin kaksiteräinen miekka, jumalan Sana paljastaa kaiken sielullisen,,viiltää lain kirvelevät viillot ja saa aikaan synnintunnon ja synnin hädässä parannuksen,mikä sekin on armoa, vaikka monesti varsin tuskallista,,,ja näiden synnytyskipujen jälkeen Hän armahtaa..yksin oman tekonsa,,,täydellisen lunastuksenm pyhän ja virheettömän uhri´verensä tähden,,,olemme synnissä siinneitä,,,syntisen isän kupeista..synnissä äitimme kohtuun siitettyjä vaikka kauniisti sanotaankin, että Jumala kutoi meidät kokoon äitimme kohdussa...vaikka Jumalan silmien alla jokainen solu jakautui ja asettui paikoilleen,,,silti kehityimme syntisen äitimme lihassa ja olimme jo silloin syntiset...synnissä synnyimme ja koko elämme on ollut syntistä...mutta tähänkin tulee armo, koska jo kasteessa saimme Herran..joka sikisi puhtaasti Hengestä...ja kehittyi synnittömänä ja syntyi synnittömänä ja eli puhtaan ja täydellisen elämän,,,teki vain hyvää ja Jumalan tahdon...vain oikein ei väärin...ja hänet annettiin alttiiksi...haavoitettiin..lävistettiin,,,niin runneltiin, ettei hän muistuttanut enää ihmishahmoa...mutta hän kantoi sairautemme, kipumme ja syntimme Golgatan ristille...ja hänen verensä puhdistaa sydämemme synneistämme ja hänen haavansa kaautta voimme parantua...tämänkin
kaiken ohi saatana yrittää vietellä monenlaisilla opeilla ja harhakuvilla...Mutta Jumala johdattaa..kaikessa lapsiaan..Aamen! - sama
raimo kirjoitti:
armoon ei voi lisätä mitään omaa...Jeesuksen ja minun ja sinun välillä olevalle sillalle tai alttarille voi laittaa vain omat synnit, puutteet ja vajavuudet,syllisyyden, murheet, huolet, kivut ja sairaudet, rukouspyynnöt ja toiveet ja Herra laskee verensä, haavansa ja Henkensä niiden yli ja armahtaa,,,ilman meidöän omia tekojamme,,,armo ei ole tekoja...armo on uskossa vastaanottamista...totuudessa...tämänkin saatana tietää ja yrittää eksyttää kaikin mahdollisin keinoin, mutta Jumalan Henki ja terävin kaksiteräinen miekka, jumalan Sana paljastaa kaiken sielullisen,,viiltää lain kirvelevät viillot ja saa aikaan synnintunnon ja synnin hädässä parannuksen,mikä sekin on armoa, vaikka monesti varsin tuskallista,,,ja näiden synnytyskipujen jälkeen Hän armahtaa..yksin oman tekonsa,,,täydellisen lunastuksenm pyhän ja virheettömän uhri´verensä tähden,,,olemme synnissä siinneitä,,,syntisen isän kupeista..synnissä äitimme kohtuun siitettyjä vaikka kauniisti sanotaankin, että Jumala kutoi meidät kokoon äitimme kohdussa...vaikka Jumalan silmien alla jokainen solu jakautui ja asettui paikoilleen,,,silti kehityimme syntisen äitimme lihassa ja olimme jo silloin syntiset...synnissä synnyimme ja koko elämme on ollut syntistä...mutta tähänkin tulee armo, koska jo kasteessa saimme Herran..joka sikisi puhtaasti Hengestä...ja kehittyi synnittömänä ja syntyi synnittömänä ja eli puhtaan ja täydellisen elämän,,,teki vain hyvää ja Jumalan tahdon...vain oikein ei väärin...ja hänet annettiin alttiiksi...haavoitettiin..lävistettiin,,,niin runneltiin, ettei hän muistuttanut enää ihmishahmoa...mutta hän kantoi sairautemme, kipumme ja syntimme Golgatan ristille...ja hänen verensä puhdistaa sydämemme synneistämme ja hänen haavansa kaautta voimme parantua...tämänkin
kaiken ohi saatana yrittää vietellä monenlaisilla opeilla ja harhakuvilla...Mutta Jumala johdattaa..kaikessa lapsiaan..Aamen!Kiitos siunauksestasi Raimo ja kiitos rakkaalle Herrallemme Jeesukselle Kristukselle siunauksesta, jonka saan näin uskossa vastaanottaa. Herran siunaus se rikkaaksi tekee, ei oma vaiva siihen mitään lisää, sanoo sananlasku.
Voi että on kirkasta ja raitista evankeliumia tuo Raimon kirjoittamana teksti, sillä siinä on selvä Hengen inspiraatio, kuten Timoteus asian ilmaisee:
2. Tim. 3:16
Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa - harhaoppia
sama kirjoitti:
Kiitos siunauksestasi Raimo ja kiitos rakkaalle Herrallemme Jeesukselle Kristukselle siunauksesta, jonka saan näin uskossa vastaanottaa. Herran siunaus se rikkaaksi tekee, ei oma vaiva siihen mitään lisää, sanoo sananlasku.
Voi että on kirkasta ja raitista evankeliumia tuo Raimon kirjoittamana teksti, sillä siinä on selvä Hengen inspiraatio, kuten Timoteus asian ilmaisee:
2. Tim. 3:16
Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessapidin vanhuksille kokouksia ja melkein kaikki ne oli väärässä uskossa, kun ne uskoi että lapsikasteessa ne on uudestisyntyneet ja kun sitten kysyin kuta haluaa tulla uskoon ja rukoilla syntisen rukouksen, niin sen jälkeen he vasta uudestisyntyivät ja Jeesus tuli heidän sydämiinsä ja heidän silmiinsä tuli kirkas loiste, eli Pyhä Henki tuli vasta nyt heidän sydämiinsä ensimäistä kestaa. Tämä lapsikaste on saatanan paras ase hukuttaa ihmiset helvettiin ja se on pahinta harhaoppia ja siihen on raamtussa niin paljon sananpaikkoja että ei niitä viitsi edes ottaa esiin, kun ne ei näytä vaikuttavan, vaikka suoraan raamatussa sanotaan miten asia on.
Sitten siitä ylösotosta. kyllä ne Juutalaiset jotka ovat valmiit ja ovat ottaneet Jeesuksen vastaan pääsevät häihin, mutta olen raamatun äärellä saanut rukouksten ja ulmestysten kautta varmuuden että onopetettu väärin ja väitetty että on vain yksi juhla taivaassa. raamattu vakuuttaa kuitenkin että on hääateria ja on illallinen. Olen kirjoittanut tästä, jossa tätäkin asiaa käsitellän ja tässä lyhyuesti jotain siitä.
Luukas 12:36-38 ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
37. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
38. Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.
Tässä sanotaan että Jeesus palaa häistä, eli häät ovat jo menossa ja hän lähtee häistä hakemaan illallisvieraita. Tässsä sanotaan vielä että hän tulee,joko toisella, tai kolmannella yövartiolla, eli häävieraat hakemaan ja illallisvieraat hakemaan.
Luukas 14:15-24 Tämän kuullessaan eräs pöytäkumppaneista sanoi hänelle: "Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa!"
16. Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta.
17. Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.'
18. Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
19. Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
20. Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla.'
21. Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'
22. Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa.'
23. Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
24. sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani.'"
Häistä jeesus sanoo seuraavaa Matt 22:1-4 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
2. "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin.'
Ne jotka eivät ole valmiina kun Jeesus tulee ensimmäisellä kertaa hakemaan häävieraita saavat toisen mahdollisuuden, eli heillä on mahdollisuus päästä illalliselle, mutta he joutuvat taistelemaan antikristusta ja sitä lukua ja kaikkea sitä pahaa vastaan ja heistä tulee se toinen todistaja ja uskoontulleet Juutalaiset tulevat olemaan se toinen todistaja ja he ovayt säkkipukuun pukeutuneita ja se kuvaa ahdinkoa,joihin he joutuvat ja he joutuvat maksamaan hengellään uskostaan. Monet ei kestä, vaan antavat periksi antikristukselle ja eivät pääse edes illalliselle, kuten sanassa on luottavana. Tiedän etttä tämä on vastoin vapaitten suuntien opetusta, mutta silti se on tosiasia ja sana itse siitä vakuuttaa, vaikka on saarnattu satoja vuosia toisin. Sana ei avaudu lihalle ja on ihan sama miten korkeat opinnot on, jos Pyhä Henki ei avaa, niin se on salattu ja lihassa opetut opit ovat naurettavia, kuten niiden monien kirkkoisinä pidettyjen henkilöiden opit ja joista kirkot edelleen ottaa oppinsa. Niillä on täysin erilaiset käsitykset samasta asiasta ja tämä teema on yksi niistä, eli ei niistä kirjoistakaan saa oikeaa tietoa, kun toinen sanoo toista ja toinen toista.
Tiedän että tämä vaatisi pitemmän selityksen, että se menisi perille, niille jotka ovat opettaneet toisin, mutta tässä aluksi vähän käsityksen kahdesta ylösotosta puolustusta. - sama
harhaoppia kirjoitti:
pidin vanhuksille kokouksia ja melkein kaikki ne oli väärässä uskossa, kun ne uskoi että lapsikasteessa ne on uudestisyntyneet ja kun sitten kysyin kuta haluaa tulla uskoon ja rukoilla syntisen rukouksen, niin sen jälkeen he vasta uudestisyntyivät ja Jeesus tuli heidän sydämiinsä ja heidän silmiinsä tuli kirkas loiste, eli Pyhä Henki tuli vasta nyt heidän sydämiinsä ensimäistä kestaa. Tämä lapsikaste on saatanan paras ase hukuttaa ihmiset helvettiin ja se on pahinta harhaoppia ja siihen on raamtussa niin paljon sananpaikkoja että ei niitä viitsi edes ottaa esiin, kun ne ei näytä vaikuttavan, vaikka suoraan raamatussa sanotaan miten asia on.
Sitten siitä ylösotosta. kyllä ne Juutalaiset jotka ovat valmiit ja ovat ottaneet Jeesuksen vastaan pääsevät häihin, mutta olen raamatun äärellä saanut rukouksten ja ulmestysten kautta varmuuden että onopetettu väärin ja väitetty että on vain yksi juhla taivaassa. raamattu vakuuttaa kuitenkin että on hääateria ja on illallinen. Olen kirjoittanut tästä, jossa tätäkin asiaa käsitellän ja tässä lyhyuesti jotain siitä.
Luukas 12:36-38 ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
37. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
38. Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.
Tässä sanotaan että Jeesus palaa häistä, eli häät ovat jo menossa ja hän lähtee häistä hakemaan illallisvieraita. Tässsä sanotaan vielä että hän tulee,joko toisella, tai kolmannella yövartiolla, eli häävieraat hakemaan ja illallisvieraat hakemaan.
Luukas 14:15-24 Tämän kuullessaan eräs pöytäkumppaneista sanoi hänelle: "Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa!"
16. Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta.
17. Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.'
18. Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
19. Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
21. Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'
23. Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
24. sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani.'"
Häistä jeesus sanoo seuraavaa Matt 22:1-4 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
2. "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin.'
Ne jotka eivät ole valmiina kun Jeesus tulee ensimmäisellä kertaa hakemaan häävieraita saavat toisen mahdollisuuden, eli heillä on mahdollisuus päästä illalliselle, mutta he joutuvat taistelemaan antikristusta ja sitä lukua ja kaikkea sitä pahaa vastaan ja heistä tulee se toinen todistaja ja uskoontulleet Juutalaiset tulevat olemaan se toinen todistaja ja he ovayt säkkipukuun pukeutuneita ja se kuvaa ahdinkoa,joihin he joutuvat ja he joutuvat maksamaan hengellään uskostaan. Monet ei kestä, vaan antavat periksi antikristukselle ja eivät pääse edes illalliselle, kuten sanassa on luottavana. Tiedän etttä tämä on vastoin vapaitten suuntien opetusta, mutta silti se on tosiasia ja sana itse siitä vakuuttaa, vaikka on saarnattu satoja vuosia toisin. Sana ei avaudu lihalle ja on ihan sama miten korkeat opinnot on, jos Pyhä Henki ei avaa, niin se on salattu ja lihassa opetut opit ovat naurettavia, kuten niiden monien kirkkoisinä pidettyjen henkilöiden opit ja joista kirkot edelleen ottaa oppinsa. Niillä on täysin erilaiset käsitykset samasta asiasta ja tämä teema on yksi niistä, eli ei niistä kirjoistakaan saa oikeaa tietoa, kun toinen sanoo toista ja toinen toista.
Tiedän että tämä vaatisi pitemmän selityksen, että se menisi perille, niille jotka ovat opettaneet toisin, mutta tässä aluksi vähän käsityksen kahdesta ylösotosta puolustusta.Melkoista pilkkaa esität kolmiyhteistä Jumalaa vastaan kun kirjoitat:
harhaoppia 15.1.2005 klo 16.32 "Tämä lapsikaste on saatanan paras ase hukuttaa ihmiset helvettiin ja se on pahinta harhaoppia"
-----------
Matt.28
18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
Keitään "kansaan" luettiin kuuluviksi?
Joel. 2:16
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa - Joku(Se alku....)
harhaoppia kirjoitti:
pidin vanhuksille kokouksia ja melkein kaikki ne oli väärässä uskossa, kun ne uskoi että lapsikasteessa ne on uudestisyntyneet ja kun sitten kysyin kuta haluaa tulla uskoon ja rukoilla syntisen rukouksen, niin sen jälkeen he vasta uudestisyntyivät ja Jeesus tuli heidän sydämiinsä ja heidän silmiinsä tuli kirkas loiste, eli Pyhä Henki tuli vasta nyt heidän sydämiinsä ensimäistä kestaa. Tämä lapsikaste on saatanan paras ase hukuttaa ihmiset helvettiin ja se on pahinta harhaoppia ja siihen on raamtussa niin paljon sananpaikkoja että ei niitä viitsi edes ottaa esiin, kun ne ei näytä vaikuttavan, vaikka suoraan raamatussa sanotaan miten asia on.
Tiedän että tämä vaatisi pitemmän selityksen, että se menisi perille, niille jotka ovat opettaneet toisin, mutta tässä aluksi vähän käsityksen kahdesta ylösotosta puolustusta.Hyvä kun laitoit kirjoituksesi tänne, olen samaa mieltä kanssasi.
Siunausta! - raimo
harhaoppia kirjoitti:
Tiedän että tämä vaatisi pitemmän selityksen, että se menisi perille, niille jotka ovat opettaneet toisin, mutta tässä aluksi vähän käsityksen kahdesta ylösotosta puolustusta.ole saatanasta vaan väärä opetus...Kyllä jokainen lapsena kastettu on saanut jo kaiken, mitä Jeesus on ja Pyhä Henkikin on vedessä, kuin nesteenä, mukana,....vedellä pesten sanan kautta..Olemme saaneet Pyhän Hengen lapsikasteessa ja Jumalan kannalta myös uudestisyntymisen peson...emme voi siihen lisätä yhtään mitään...se on täydellistä armoa, jonka voi jokainen elää todeksi vasta omakohtaisen uskoontulon kautta...Kasteessa tulemme Jeesuksen opetuslapsiksi, joille vasta tietyssä iässä aletaan opettaa Jumalan käskyt, jotta niiden kautta synti saisi aiheen ja tulisi ylenmäärin synnilliseksi, tietysti myös niitä noudattamalla on turvallista elää, mutta pelastusasiassa tärkeintä on se, että lain kautta tulee sitten myös synnin tunto...Tämä on täysin paavalilainen oppi...Olemme saaneet Pyhän Hengen ja Jeesuksen ja hänessä meillä on myös Isä, mutta Isä, Poika ja Henki eivät ole vielä saaneet meitä...ennenkuin vastaamme etsikon aikanamme: Kyllä! Tahdon...ja se miten vastaamme onkin monelle tuskanhuuto...synnintunnon hädässä huuto Herralle: Minä hukun,,,Herra armahda..(Myös Jumalan hyvyys voi vetää parannukseen, mutta vaikutus on sama, koska silloin ihminen tuntee seurkeutensa syntiensä tähden, kuten Pietari sanoi Jeesukselle, kun alkoi vajota järjellä) ....Silloin syntinen voi saada kuulla armon evankeliumin, että Herramme veressä...Jeesuksen veriuhrin tähden saamme kaiken anteeksi ja silloin Pyhä Henki synnyttää uudesti...
Olet oikeassa, että vanhukset, joita tapasit ovat väärässä. Mutta syy on väärä opetus, penseä kirkon opetus...antinomismi, tekopyhä opetus, jossa Ellin ja Jaakon jne.. puolesta on vain pyydetty voimia saada olla ystävällinen ja saada vähän,,,edes pikkuisen rakkautta...sellainen on farisealaisuutta,,,tekopyhyyttä, jota seurakunnan monet työntekijät ovat minullekin opettaneet koulussa ja seurakunnan tilaisuuksissa aina 1950-luvulta asti...vasta 25-vuotiaana,v. 1977, kun sain käsiini Ev.lut.Herätysseuran Kirjapainon suomennetun J. T. Chickin evankelioivan traktaatin: Tämä oli elämäsi...minulle alkoi tulla synnin hätä...minä hukun, ellen saa omistaa armoa Jeesuksen veressä..ja siitä alkoi sivutoimisen tanssimuusikon herääminen, kääntyminen, katuminen ja parannus...oli toki kaksi-kolmekin kovaa kastekriisiä, mutta Jumala pysäytti jalat ettei tarvinnut lapsikastetta hyljätä---ja mitä pitemmälle ja syvemmälle armon tuntemisessa on päässyt, sen kirkkaammaksi on tullut totuudessa sen asian merkitys, että en ole itse kastettani valinnut vaan minut on viety
kasteelle...enkä koskaan tule halveksimaan pyhää
kastetta!
Olen myös erikoisesti rukoillut tämän ylösottoasian kirkastumista ja tullut varmaksi, että me muutumme "viimeisen pasunan soidessa" ja se ei ole 7 vuotta ennen kristuksen tulemista!
Kävin eilen helluntailaisten netmission palstalla lukemassa siellä olevan selityksen ylösotosta ja se oli täyttä dispensationalismia...Juuri 1: Kor.
15-luvun "viimeisen pasunan soidessa" -sanoilla perusteltiin mahdottomaan aikaperspektiiviin väkisin väännettyä harhaoppia...
Kaste, jossa tuleemme Jeesuksen opetuslapsiksi ei ole harhaa, mutta väärä opetus, penseä lain synnintunnon herättäjänä hylkäävä opetus on saatanan harhaoppia ja valitettavasti monien pappiemme helma- ja pääsynti.
Jos lapsikaste olisi väärä, apostolit olisivat ensimmäisellä vuosisadalla varmasti antaneet siitä kieltävän ohjeen, mutta esim n. 100 luvulta peräisin olevassa Didakheessa eli 12:n apostolin opissa on selvät ohjeet kastaa myös pieniä lapsia ja kaste voidaan ohjeen mukaan suorittaa myös valelmalla---Kasteen sisältö on tärkein, ei sen ulkoinen muoto---Kun israelilaiset kerran palaavat Heseklielin mukaan Herran tykö, hän vihmoo heidän päälleen puhdasta vettä...Aaronin pojat ja leeviläiset pirkoteltiin pyhällä, synnistä puhdistavalla vedellä kuukauden ikäisinä..
Johanneksen opetuslapsi Polykarpos ja Origeneen isoisä ja monet muut pyhät kastettiin Johanneksen eläessä pieninä lapsina valelemalla puhtaalla vedellä..
Mitä tapahtui Norjassa 1700-1800-luvulla...monia tuhansia lapsena kastettuja ihmisiä tuli uskoon Grundvikin, Haugen, Johnsonin ja Lunden jne..kokouksissa .. aikuisina, mutta ketään ei koskaan kastettu enää upottamalla...ainoastaan yksi luterilainen pappi alkoi puhua babtismin puolesta, mutta luopui opistaan Lunden kirjoituksten johdosta...Jos Markuksen evankeliumin sanat: ",,joka uskoo ja kastetaan, se pelstuu.." merkitsisi järjestystä..pelastukselle välttämätöntä asiaa, että vain uskoontulleita voidaan kastaa, että he pelastuvat, silloinhan kaikki Pohjolankin tunnetut herättäjät ja heidän saarnojensa kautta uskoontulleet, mutta lapsena kastetut em. nimeltä mainitut mukaanlukien, olisivat tuonelan vaivoissa...Se ei ole totta! Lapsikaste vesikasteena riittää, mutta kastetun tulee tehdä parannus! Uudestisyntyminen on sen asian uskomista, että Jeesuksen veri puhdistaa synnistä
ja siihen tarvitaan ahtaasta portista läpi menemistä,,,synnintuntoa, mikä ei tule penseän lainsaarnan kautta! Herra kirkkoamme ja sen palvelijoita armahda! - raimo
Joku(Se alku....) kirjoitti:
Hyvä kun laitoit kirjoituksesi tänne, olen samaa mieltä kanssasi.
Siunausta!vieläkään osaa lukea:
"viimeisen pasuunan soidessa!"
Huomaa Korinton seurakunnalle...ei juutalaisille kirjoitettu 1, kor 15 "Viimeisen pasunan soidessa!"
V I I M E I S E N P A S U N A N S O I D E S S A - Joku(Se alku....)
raimo kirjoitti:
ole saatanasta vaan väärä opetus...Kyllä jokainen lapsena kastettu on saanut jo kaiken, mitä Jeesus on ja Pyhä Henkikin on vedessä, kuin nesteenä, mukana,....vedellä pesten sanan kautta..Olemme saaneet Pyhän Hengen lapsikasteessa ja Jumalan kannalta myös uudestisyntymisen peson...emme voi siihen lisätä yhtään mitään...se on täydellistä armoa, jonka voi jokainen elää todeksi vasta omakohtaisen uskoontulon kautta...Kasteessa tulemme Jeesuksen opetuslapsiksi, joille vasta tietyssä iässä aletaan opettaa Jumalan käskyt, jotta niiden kautta synti saisi aiheen ja tulisi ylenmäärin synnilliseksi, tietysti myös niitä noudattamalla on turvallista elää, mutta pelastusasiassa tärkeintä on se, että lain kautta tulee sitten myös synnin tunto...Tämä on täysin paavalilainen oppi...Olemme saaneet Pyhän Hengen ja Jeesuksen ja hänessä meillä on myös Isä, mutta Isä, Poika ja Henki eivät ole vielä saaneet meitä...ennenkuin vastaamme etsikon aikanamme: Kyllä! Tahdon...ja se miten vastaamme onkin monelle tuskanhuuto...synnintunnon hädässä huuto Herralle: Minä hukun,,,Herra armahda..(Myös Jumalan hyvyys voi vetää parannukseen, mutta vaikutus on sama, koska silloin ihminen tuntee seurkeutensa syntiensä tähden, kuten Pietari sanoi Jeesukselle, kun alkoi vajota järjellä) ....Silloin syntinen voi saada kuulla armon evankeliumin, että Herramme veressä...Jeesuksen veriuhrin tähden saamme kaiken anteeksi ja silloin Pyhä Henki synnyttää uudesti...
Olet oikeassa, että vanhukset, joita tapasit ovat väärässä. Mutta syy on väärä opetus, penseä kirkon opetus...antinomismi, tekopyhä opetus, jossa Ellin ja Jaakon jne.. puolesta on vain pyydetty voimia saada olla ystävällinen ja saada vähän,,,edes pikkuisen rakkautta...sellainen on farisealaisuutta,,,tekopyhyyttä, jota seurakunnan monet työntekijät ovat minullekin opettaneet koulussa ja seurakunnan tilaisuuksissa aina 1950-luvulta asti...vasta 25-vuotiaana,v. 1977, kun sain käsiini Ev.lut.Herätysseuran Kirjapainon suomennetun J. T. Chickin evankelioivan traktaatin: Tämä oli elämäsi...minulle alkoi tulla synnin hätä...minä hukun, ellen saa omistaa armoa Jeesuksen veressä..ja siitä alkoi sivutoimisen tanssimuusikon herääminen, kääntyminen, katuminen ja parannus...oli toki kaksi-kolmekin kovaa kastekriisiä, mutta Jumala pysäytti jalat ettei tarvinnut lapsikastetta hyljätä---ja mitä pitemmälle ja syvemmälle armon tuntemisessa on päässyt, sen kirkkaammaksi on tullut totuudessa sen asian merkitys, että en ole itse kastettani valinnut vaan minut on viety
kasteelle...enkä koskaan tule halveksimaan pyhää
kastetta!
Olen myös erikoisesti rukoillut tämän ylösottoasian kirkastumista ja tullut varmaksi, että me muutumme "viimeisen pasunan soidessa" ja se ei ole 7 vuotta ennen kristuksen tulemista!
Kävin eilen helluntailaisten netmission palstalla lukemassa siellä olevan selityksen ylösotosta ja se oli täyttä dispensationalismia...Juuri 1: Kor.
15-luvun "viimeisen pasunan soidessa" -sanoilla perusteltiin mahdottomaan aikaperspektiiviin väkisin väännettyä harhaoppia...
Kaste, jossa tuleemme Jeesuksen opetuslapsiksi ei ole harhaa, mutta väärä opetus, penseä lain synnintunnon herättäjänä hylkäävä opetus on saatanan harhaoppia ja valitettavasti monien pappiemme helma- ja pääsynti.
Jos lapsikaste olisi väärä, apostolit olisivat ensimmäisellä vuosisadalla varmasti antaneet siitä kieltävän ohjeen, mutta esim n. 100 luvulta peräisin olevassa Didakheessa eli 12:n apostolin opissa on selvät ohjeet kastaa myös pieniä lapsia ja kaste voidaan ohjeen mukaan suorittaa myös valelmalla---Kasteen sisältö on tärkein, ei sen ulkoinen muoto---Kun israelilaiset kerran palaavat Heseklielin mukaan Herran tykö, hän vihmoo heidän päälleen puhdasta vettä...Aaronin pojat ja leeviläiset pirkoteltiin pyhällä, synnistä puhdistavalla vedellä kuukauden ikäisinä..
Johanneksen opetuslapsi Polykarpos ja Origeneen isoisä ja monet muut pyhät kastettiin Johanneksen eläessä pieninä lapsina valelemalla puhtaalla vedellä..
Mitä tapahtui Norjassa 1700-1800-luvulla...monia tuhansia lapsena kastettuja ihmisiä tuli uskoon Grundvikin, Haugen, Johnsonin ja Lunden jne..kokouksissa .. aikuisina, mutta ketään ei koskaan kastettu enää upottamalla...ainoastaan yksi luterilainen pappi alkoi puhua babtismin puolesta, mutta luopui opistaan Lunden kirjoituksten johdosta...Jos Markuksen evankeliumin sanat: ",,joka uskoo ja kastetaan, se pelstuu.." merkitsisi järjestystä..pelastukselle välttämätöntä asiaa, että vain uskoontulleita voidaan kastaa, että he pelastuvat, silloinhan kaikki Pohjolankin tunnetut herättäjät ja heidän saarnojensa kautta uskoontulleet, mutta lapsena kastetut em. nimeltä mainitut mukaanlukien, olisivat tuonelan vaivoissa...Se ei ole totta! Lapsikaste vesikasteena riittää, mutta kastetun tulee tehdä parannus! Uudestisyntyminen on sen asian uskomista, että Jeesuksen veri puhdistaa synnistä
ja siihen tarvitaan ahtaasta portista läpi menemistä,,,synnintuntoa, mikä ei tule penseän lainsaarnan kautta! Herra kirkkoamme ja sen palvelijoita armahda!Oletkohan tämän kirjoituksen kanssa samaa mieltä, tuskin.
Mielestäni Osmo on tässä asiassa oikeassa.
Kaste (kr.: baptismo, upotus) vedessä
Parhaassa tapauksessa evankeliumi Jumalan Valtakunnasta voidaan kuulla yhdessä päivässä. Sen jälkeen kun olet tehnyt ratkaisusi seurata Jeesusta, on välttämätöntä, että otat kasteen (baptismo: upotus) ja mieluimmin heti, ettet tottuisi tottelemattomuuteen. Kaste on raja-asema, jonka kautta käydään sisälle Jumalan Valtakuntaan. Kaste kuuluu lähetyskäskyyn, kts. Matt 28:18-20. Nämä Jeesuksen sanat Matteuksen evankeliumin lopussa ovat seuraavat:
Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla (baptizontes, upottamalla) heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.
Kun ihminen tulee uskoon, hän tunnustaa Jeesuksen herruuden ja ottaa kasteen (upotuksen) "Jeesuksen Kristuksen nimeen", kts. Apt 2:38. Myös hänen lapsensa kastetaan (upotetaan) - eihän hän jätä lapsiaan vieraan valtaan, jos itse muuttaa pysyvästi toiseen maahan, kts. Apt. 10:45-48. Esimerkkitapaus on Makedoniasta, Filippin kaupungista:
Ja hän (vanginvartija) vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että pelastuisin?" Niin he (Paavali ja Silas) sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi." Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissaan olivat. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin (ebaptisti: upotettiin) kohta. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian, ja riemuitsi ..., (kts. Apt 16:30-34).
Lapsi, joka on syntynyt vaikkakin vain toisen vanhemmista uskoontulon jälkeen, ei tarvitse kastetta. Hän on maassasyntynyt ja hänellä on Taivasten Valtakunnan kansalaisuus jo syntyessään. Samoin myös hänen lapsensa, jos uskossa pysyvät.
Se, että lapset saavat vanhempiensa kansalaisuuden, pitäisi olla itsestään selvää kenelle tahansa. Mutta lasten ja aikuisten kastamisesta on paholaisen teatterissa noussut iso melu: toiset (katoliset, ortodoksit, luterilaiset ym.) ovat lapsikasteen kannalla ja toiset (baptistit, helluntailaiset jne) kastavat vain aikuisia. Molemmat osapuolet ovat väärässä. Kyseessä on Paholaisen tyypillinen trikki: hän ehdottaa kahta toisilleen näennäisesti vastakohtaista teesiä, jotka molemmat ovat epätosia.
Toinen kasteessa varteenotettava seikka on nopeus. Ne, jotka eivät halua päästää ihmisiä Taivasten Valtakuntaan, haluavat ennen kastetta järjestää kasteopetusta kastettaville. Toivon pyhiinvaeltajan ymmärtävän, että ensin synnytään ja vasta sitten opiskellaan. Kasteopetusvaatimukseen sisältyy mitä kieroin taka-ajatus: Ennen kastetta ei opetettavalla ole omia henkilökohtaisia kokemuksia hengellisistä asioista, joten hänelle voidaan syöttää mitä puppua hyvänsä opetettavan voimatta arvostella tiedon paikkansapitävyyttä. Siinä voi käydä niin, että opetettava menee niin päästään pyörälle, ettei ikinä osaa tietänsä sisälle Taivasten Valtakuntaan. Kasteen jälkeen asia on toinen - jollei Jumalan henki todista sanaa oikeaksi, se on väärä.
Maailmassa on yli miljardi ihmistä, jotka luulevat olevansa kastettuja. Heitä on höynäytetty. Pirskotus ei ole kaste. Pirkotetut kirkon jäsenet riippumatta siitä, onko heidät pirskoteltu lapsena tai aikuisena, eivät ole kristittyjä, eivätkä kastettuja. (Uskovien vanhempien lapset ovat eri asia). Jos pirskoteltu ihminen haluaa tulla Taivasten Valtakuntaan, on hänen laskeuduttava alas veteen, "kasteen hautaan", kuten Kolossalaiskirje 2:12 asian ilmoittaa.
Sovitus tapahtui ristillä noin 1970 vuotta sitten. Jumalan ehdottoman vanhurskauden vaatimus tuli täytettyä Herramme kuollessa ristillä meidän syntiemme tähden. Kasteessa me samaistumme tähän kuolemaan, kts. Kol 2:12. Siksi puhutaankin kasteen hautaan menosta. Kasteen symboliikka kuvaa sitä, että ennen kastetta kyseisen henkilön omat ruumiilliset tarpeet ja mieliteot ohjasivat hänen käyttäytymistään, mutta kuten Jeesus nousi haudasta elääkseen Jumalan yhteydessä, samoin nousee uskovakin kasteelta elääkseen hänen kanssaan. - Joku(Se alku....)
Oletkohan tämän kirjoituksen kanssa samaa mieltä, tuskin.
Parhaassa tapauksessa evankeliumi Jumalan Valtakunnasta voidaan kuulla yhdessä päivässä. Sen jälkeen kun olet tehnyt ratkaisusi seurata Jeesusta, on välttämätöntä, että otat kasteen (baptismo: upotus) ja mieluimmin heti, ettet tottuisi tottelemattomuuteen. Kaste on raja-asema, jonka kautta käydään sisälle Jumalan Valtakuntaan. Kaste kuuluu lähetyskäskyyn, kts. Matt 28:18-20. Nämä Jeesuksen sanat Matteuksen evankeliumin lopussa ovat seuraavat:
Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla (baptizontes, upottamalla) heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.
Kun ihminen tulee uskoon, hän tunnustaa Jeesuksen herruuden ja ottaa kasteen (upotuksen) "Jeesuksen Kristuksen nimeen", kts. Apt 2:38. Myös hänen lapsensa kastetaan (upotetaan) - eihän hän jätä lapsiaan vieraan valtaan, jos itse muuttaa pysyvästi toiseen maahan, kts. Apt. 10:45-48. Esimerkkitapaus on Makedoniasta, Filippin kaupungista:
Ja hän (vanginvartija) vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että pelastuisin?" Niin he (Paavali ja Silas) sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi." Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissaan olivat. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin (ebaptisti: upotettiin) kohta. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian, ja riemuitsi ..., (kts. Apt 16:30-34).
Lapsi, joka on syntynyt vaikkakin vain toisen vanhemmista uskoontulon jälkeen, ei tarvitse kastetta. Hän on maassasyntynyt ja hänellä on Taivasten Valtakunnan kansalaisuus jo syntyessään. Samoin myös hänen lapsensa, jos uskossa pysyvät.
Se, että lapset saavat vanhempiensa kansalaisuuden, pitäisi olla itsestään selvää kenelle tahansa. Mutta lasten ja aikuisten kastamisesta on paholaisen teatterissa noussut iso melu: toiset (katoliset, ortodoksit, luterilaiset ym.) ovat lapsikasteen kannalla ja toiset (baptistit, helluntailaiset jne) kastavat vain aikuisia. Molemmat osapuolet ovat väärässä. Kyseessä on Paholaisen tyypillinen trikki: hän ehdottaa kahta toisilleen näennäisesti vastakohtaista teesiä, jotka molemmat ovat epätosia.
Toinen kasteessa varteenotettava seikka on nopeus. Ne, jotka eivät halua päästää ihmisiä Taivasten Valtakuntaan, haluavat ennen kastetta järjestää kasteopetusta kastettaville. Toivon pyhiinvaeltajan ymmärtävän, että ensin synnytään ja vasta sitten opiskellaan. Kasteopetusvaatimukseen sisältyy mitä kieroin taka-ajatus: Ennen kastetta ei opetettavalla ole omia henkilökohtaisia kokemuksia hengellisistä asioista, joten hänelle voidaan syöttää mitä puppua hyvänsä opetettavan voimatta arvostella tiedon paikkansapitävyyttä. Siinä voi käydä niin, että opetettava menee niin päästään pyörälle, ettei ikinä osaa tietänsä sisälle Taivasten Valtakuntaan. Kasteen jälkeen asia on toinen - jollei Jumalan henki todista sanaa oikeaksi, se on väärä.
Maailmassa on yli miljardi ihmistä, jotka luulevat olevansa kastettuja. Heitä on höynäytetty. Pirskotus ei ole kaste. Pirkotetut kirkon jäsenet riippumatta siitä, onko heidät pirskoteltu lapsena tai aikuisena, eivät ole kristittyjä, eivätkä kastettuja. (Uskovien vanhempien lapset ovat eri asia). Jos pirskoteltu ihminen haluaa tulla Taivasten Valtakuntaan, on hänen laskeuduttava alas veteen, "kasteen hautaan", kuten Kolossalaiskirje 2:12 asian ilmoittaa.
Sovitus tapahtui ristillä noin 1970 vuotta sitten. Jumalan ehdottoman vanhurskauden vaatimus tuli täytettyä Herramme kuollessa ristillä meidän syntiemme tähden. Kasteessa me samaistumme tähän kuolemaan, kts. Kol 2:12. Siksi puhutaankin kasteen hautaan menosta. Kasteen symboliikka kuvaa sitä, että ennen kastetta kyseisen henkilön omat ruumiilliset tarpeet ja mieliteot ohjasivat hänen käyttäytymistään, mutta kuten Jeesus nousi haudasta elääkseen Jumalan yhteydessä, samoin nousee uskovakin kasteelta elääkseen hänen kanssaan.Kasteen esikuvat
Jumalan kansa on kutsuttu kansa. Noin 2000 vuotta ennen Kristusta Jumala kutsui Abramin, miehen kaldealaisen Paddan Aramin Uurista sanoen: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan...", kts. 1.Moos 12:13. Matkallaan Abram joutui ylittämään Eufratin joen. Joen ylityksen johdosta Aabrahamia joukkoineen alettiin nimittämään sanalla "ivri", "toiselle puolelle mennyt" (aramean kielen verbistä "aver", ylittää, mennä toiselle puolelle).
Abram sai naapureiltaan nimen "ivri", mikä suomen kieleen on tullut muodossa "hebrealainen". Jumalalta Abram sai myös uuden nimen - Aabraham, paljouden isä, mutta hänellä ei ollut poikaa, ei ensimmäistäkään. Pelkät lupaukset vain. Ja kun Aabraham vihdoin sai pojan vaimostaan Saaraista, Herra käski Aabrahamin uhrata poikansa polttouhriksi Jumalalle. Kun Aabraham oli teurastamaisillaan poikansa, Jumala esti hänet siitä ja Aabraham huomasi takanaan oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen poikansa sijasta. Kts. 1.Moos 22:1-19.
Kutsu, uhri ja kaste toistuvat Vanhassa Testamentissa myös siinä yhteydessä, kun Israel lähti Egyptistä. Pääsiäislammas uhrattiin ja kaste saatiin Kaislameressä. Kaislameri on Israelille luvatatun maan eteläinen raja. Rajalla käytiin mahtava näytelmä, jossa Israel pelastui ja takaa-ajaja, Egyptin hallitsija valiojoukkoineen hukkui. Kts. 2.Moos, luvut 14 ja 15 sekä 1.Kor 10:1-2.
Seuraava sukupolvi sai symbolisen kasteensa Jordanissa, sillä Egyptistä lähtenyt sukupolvi oli ollut tottelematon ja kuollut erämaahan. Kuivin jaloin israelilaiset saivat kulkea Jordanin yli luvattuun maahan sen itäisellä rajalla kulkevan Jordan-virran yli, kts. Joosua, luvut 3 ja 4.
Kun kansa oli ylittänyt Jordanin, oltiin taas maassa, josta Jumala oli todistanut Abramille: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan", (kts. 1.Moos 12:7). Kastamiset jäivät pois käytöstä aina Johannes Kastajaan saakka. Johanneksen aikana Israel kyllä asui maassa, mutta oli luopunut Jumalasta. Israel oli kastettava uudelleen. Kts. Mark 1:3-10.
Kasteessa liitytään seurakuntaan
Jumalan seurakuntaan liittyminen tapahtuu uskoontulon ja kasteen kautta. Kun olet tunnustanut Jeesuksen herraksesi ja olet ottanut kasteen, sinä olet seurakunnan jäsen. Muunlaisia rekisteröimistoimenpiteitä ei ole. Kirjaa pitää Jumala taivaissa. Jos vaikka toinenkin vanhemmistasi on uskossa ja sinä olet lapsenuskosi ja sen mukanaan tuoman kuuliaisuuden säilyttänyt, kuulut Jumalan seurakuntaan ilman kastettakin. Jokainen lisäseremonia ja rituaali on turha.
Kasteesta on olemassa monta oppia, jotka ovat hyvin tarkkoja yksityiskohdissaan ja sisältävät erilaisia ehtoja "seurakuntiin" pääsemiseksi. Niitä ei pidä suostua noudattamaan, sillä ne on keksitty uskovien lahkoihin jakamista varten. Lähetyskäskyssä, kts. Matt 28:18-20, sanotaan, että kaste suoritetaan "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Yhteinen nimi Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle on Jeesus. Hän tuli "Herran nimeen", kuten psalmissa 118 oli ennustettu: "Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen (Baruh ha-ba be-shem Jehovah)". (Kts. Ps 118:26). Jeesuksen ratsastaessa aasilla Jerusalemiin, kansa muisti tämän lauseen ja todisti: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, (kr. Osanna! Eulogimenos o erhomenos en onomati Kyriou)!" (Mark 11:9).
Jumalan nimi oli juutalaisten johtajille ongelmallinen. He sanoivat "Herra" (hebr. Adonai) silloinkin, kun Pyhissä Kirjoituksissa oli kirjoitettu "Jhvh", joka olisi pitää ääntää Jehovah tai Jahve). Myös psalmin Ps 118:26 kääntäjä on tehnyt saman, tahallisen virheen. Psalmin kääntäjällä olisi ollut oikeus jättää nimi kääntämättä, mutta ei muuttaa sitä toiseksi. Kreikkalaisen tekstin kääntäjällä tätä ongelmaa ei ollut, Kyrios oli siihen käypä kreikankielen sana Herralle, sillä samaa sanaa käytettiin Rooman keisareista.
Kun apostoli Pietari joutui kuulusteluihin Jeesuksen nimeen (kts. Apt 4:7) tehdyn ihmeteon takia, hän vastasi kuulustelijoille näin:
Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat! Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut, niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Apt 4:8-12
Kun kirkon opettajilla ei ollut mitään nimeä Isälle tai Pyhälle Hengelle, he eivät voineet kastaa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen" nimeen. Korvaavaksi menettelyksi tuli kolminkertainen upotus, ensin Isän, sitten Pojan ja kolmanneksi Pyhän Hengen takia, vaan ei nimeen. Jeesuksen, eikän kenenkään muunkaan nimeä ei lainkaan mainittu.
Kirkolliset harhaopit ovat syntyneet vuosisatojen saatossa. Raamatun aikana kasteet suoritettiin "Jeesuksen nimeen", kts. Apt 2:38; 8:16; 8:48 ja 19:5. Heti Pietarin helluntaisaarnan jälkeen juutalaiset kysyivät: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän? Pietari vastasi:
Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. (Kts. Apt 2:38).
Jos sinut on kastettu nimettömään ja tuntemattomaan henkivaltaan, ota kristillinen kaste - upottamalla ja Jeesuksen nimeen ja katso, ettei siihen lisätä mitään selityksiä, varauksia tai muita metkuja. - raimo
Sovitus tapahtui ristillä noin 1970 vuotta sitten. Jumalan ehdottoman vanhurskauden vaatimus tuli täytettyä Herramme kuollessa ristillä meidän syntiemme tähden. Kasteessa me samaistumme tähän kuolemaan, kts. Kol 2:12. Siksi puhutaankin kasteen hautaan menosta. Kasteen symboliikka kuvaa sitä, että ennen kastetta kyseisen henkilön omat ruumiilliset tarpeet ja mieliteot ohjasivat hänen käyttäytymistään, mutta kuten Jeesus nousi haudasta elääkseen Jumalan yhteydessä, samoin nousee uskovakin kasteelta elääkseen hänen kanssaan."Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla (baptizontes, upottamalla) heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti."
...uskovia eli uudestisyntyneistä tehdä opetuslapsia, vaan "kaikki kansat" Kyllä olet sidottu jo ymmärrykseltäsi...
Ei Jeesus missään ole käskenyt tehdä uskovista opetuslapsia kastamalla...se on babtistien, helluntailaisten ja adventistien ja saatanan yhteisjuoni!
Tämäkin tekstisi:
"Lapsi, joka on syntynyt vaikkakin vain toisen vanhemmista uskoontulon jälkeen, ei tarvitse kastetta. Hän on maassasyntynyt ja hänellä on Taivasten Valtakunnan kansalaisuus jo syntyessään. Samoin myös hänen lapsensa, jos uskossa pysyvät."
...On Raamatun sanojen väärinkäyttöä, kun aviopuolisoista vain toinen on uskossa,,,ovat lapset ei-saataisia ja uskotonta puolisoa ei tule hyljätä, koska hänkään ei ole saatainen...siinä pyhä sana ei tarkoita pelastettua...armossa pyhää lainkaan...paljon selitetllään oman lahkon kunniaksi!
Jeesus ei sanonut, että taivaan valtakunta olisi
automaattisesti lasten, sellaista liittoa ei Jumala ole ihmisten kanssa tehnyt..ei koskaan, mutta "lasten kaltaisten" Siksi hän otti esimerkiksi lapsen...niille jotka kerkuivat kirjanoppineisuudellaan..rukouksillaan jne..
Jeesus nuhteli niitä, jotka kielsivät tuomasta
lapsia hänen tukönsä...Ei sen suurempaa asiaa ole ihmislapselle, että hänet kastetaan jo pienenä lapsena Herran opetuslapseksi ja siinä nopeus on tarpeen ja hyvä asia!
Rauhaa Kristuksessa, Jeesuksen veri varjelee lahkokiihkolta! - raimo
Kasteen esikuvat
Jumalan kansa on kutsuttu kansa. Noin 2000 vuotta ennen Kristusta Jumala kutsui Abramin, miehen kaldealaisen Paddan Aramin Uurista sanoen: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan...", kts. 1.Moos 12:13. Matkallaan Abram joutui ylittämään Eufratin joen. Joen ylityksen johdosta Aabrahamia joukkoineen alettiin nimittämään sanalla "ivri", "toiselle puolelle mennyt" (aramean kielen verbistä "aver", ylittää, mennä toiselle puolelle).
Abram sai naapureiltaan nimen "ivri", mikä suomen kieleen on tullut muodossa "hebrealainen". Jumalalta Abram sai myös uuden nimen - Aabraham, paljouden isä, mutta hänellä ei ollut poikaa, ei ensimmäistäkään. Pelkät lupaukset vain. Ja kun Aabraham vihdoin sai pojan vaimostaan Saaraista, Herra käski Aabrahamin uhrata poikansa polttouhriksi Jumalalle. Kun Aabraham oli teurastamaisillaan poikansa, Jumala esti hänet siitä ja Aabraham huomasi takanaan oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen poikansa sijasta. Kts. 1.Moos 22:1-19.
Kutsu, uhri ja kaste toistuvat Vanhassa Testamentissa myös siinä yhteydessä, kun Israel lähti Egyptistä. Pääsiäislammas uhrattiin ja kaste saatiin Kaislameressä. Kaislameri on Israelille luvatatun maan eteläinen raja. Rajalla käytiin mahtava näytelmä, jossa Israel pelastui ja takaa-ajaja, Egyptin hallitsija valiojoukkoineen hukkui. Kts. 2.Moos, luvut 14 ja 15 sekä 1.Kor 10:1-2.
Seuraava sukupolvi sai symbolisen kasteensa Jordanissa, sillä Egyptistä lähtenyt sukupolvi oli ollut tottelematon ja kuollut erämaahan. Kuivin jaloin israelilaiset saivat kulkea Jordanin yli luvattuun maahan sen itäisellä rajalla kulkevan Jordan-virran yli, kts. Joosua, luvut 3 ja 4.
Kun kansa oli ylittänyt Jordanin, oltiin taas maassa, josta Jumala oli todistanut Abramille: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan", (kts. 1.Moos 12:7). Kastamiset jäivät pois käytöstä aina Johannes Kastajaan saakka. Johanneksen aikana Israel kyllä asui maassa, mutta oli luopunut Jumalasta. Israel oli kastettava uudelleen. Kts. Mark 1:3-10.
Kasteessa liitytään seurakuntaan
Jumalan seurakuntaan liittyminen tapahtuu uskoontulon ja kasteen kautta. Kun olet tunnustanut Jeesuksen herraksesi ja olet ottanut kasteen, sinä olet seurakunnan jäsen. Muunlaisia rekisteröimistoimenpiteitä ei ole. Kirjaa pitää Jumala taivaissa. Jos vaikka toinenkin vanhemmistasi on uskossa ja sinä olet lapsenuskosi ja sen mukanaan tuoman kuuliaisuuden säilyttänyt, kuulut Jumalan seurakuntaan ilman kastettakin. Jokainen lisäseremonia ja rituaali on turha.
Kasteesta on olemassa monta oppia, jotka ovat hyvin tarkkoja yksityiskohdissaan ja sisältävät erilaisia ehtoja "seurakuntiin" pääsemiseksi. Niitä ei pidä suostua noudattamaan, sillä ne on keksitty uskovien lahkoihin jakamista varten. Lähetyskäskyssä, kts. Matt 28:18-20, sanotaan, että kaste suoritetaan "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Yhteinen nimi Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle on Jeesus. Hän tuli "Herran nimeen", kuten psalmissa 118 oli ennustettu: "Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen (Baruh ha-ba be-shem Jehovah)". (Kts. Ps 118:26). Jeesuksen ratsastaessa aasilla Jerusalemiin, kansa muisti tämän lauseen ja todisti: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, (kr. Osanna! Eulogimenos o erhomenos en onomati Kyriou)!" (Mark 11:9).
Jumalan nimi oli juutalaisten johtajille ongelmallinen. He sanoivat "Herra" (hebr. Adonai) silloinkin, kun Pyhissä Kirjoituksissa oli kirjoitettu "Jhvh", joka olisi pitää ääntää Jehovah tai Jahve). Myös psalmin Ps 118:26 kääntäjä on tehnyt saman, tahallisen virheen. Psalmin kääntäjällä olisi ollut oikeus jättää nimi kääntämättä, mutta ei muuttaa sitä toiseksi. Kreikkalaisen tekstin kääntäjällä tätä ongelmaa ei ollut, Kyrios oli siihen käypä kreikankielen sana Herralle, sillä samaa sanaa käytettiin Rooman keisareista.
Kun apostoli Pietari joutui kuulusteluihin Jeesuksen nimeen (kts. Apt 4:7) tehdyn ihmeteon takia, hän vastasi kuulustelijoille näin:
Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat! Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut, niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Apt 4:8-12
Kun kirkon opettajilla ei ollut mitään nimeä Isälle tai Pyhälle Hengelle, he eivät voineet kastaa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen" nimeen. Korvaavaksi menettelyksi tuli kolminkertainen upotus, ensin Isän, sitten Pojan ja kolmanneksi Pyhän Hengen takia, vaan ei nimeen. Jeesuksen, eikän kenenkään muunkaan nimeä ei lainkaan mainittu.
Kirkolliset harhaopit ovat syntyneet vuosisatojen saatossa. Raamatun aikana kasteet suoritettiin "Jeesuksen nimeen", kts. Apt 2:38; 8:16; 8:48 ja 19:5. Heti Pietarin helluntaisaarnan jälkeen juutalaiset kysyivät: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän? Pietari vastasi:
Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. (Kts. Apt 2:38).
Jos sinut on kastettu nimettömään ja tuntemattomaan henkivaltaan, ota kristillinen kaste - upottamalla ja Jeesuksen nimeen ja katso, ettei siihen lisätä mitään selityksiä, varauksia tai muita metkuja.Ovatko Eufratin, Punaisen meren tai Jordanin ylitykset upotuskasteen esikuvia?
Siis Abram sukelsi joukkoineen Eufratiin!
Kyllä egyptiläiset saivat upotuskasteen ja....hukkuivat!
Mikä kaste on sellainenm kuin Jordanilla...sinähän puhut "kuivin jaloin" joen ylittämisestä!
kyllä on keinotekoista kristinoppia! - Raimo
harhaoppia kirjoitti:
Tiedän että tämä vaatisi pitemmän selityksen, että se menisi perille, niille jotka ovat opettaneet toisin, mutta tässä aluksi vähän käsityksen kahdesta ylösotosta puolustusta.UT:n häävertaukset puhu ja korosta Karitsan häitä, vaan yleensä Jumalan valtakuntaa ja evankeliumin lähtökohtaa ja leviämistä, koska
kusutut eivät olleet arvollisia tulemaan, vaan pitivät omia arkisia asioita tarpeellisimpana, Jumala lähettää kutsun muille...Juutalaiset hylkäsivät ja tappoivat Jeesuksen ja niin Kristuksesta tuli koko maailman Vapahtaja..
Monelle on Raamatun äärellä auennut vaikka mitä ja
moni on mennyt harhaan!
Seurakunta on Kristuksen ruumis, uskovaiset ovat tässä Jeesuksen ruumiissa eli seurakunnassa myös Karitsan tuleva vaimo, mikä kuvaa ikuista yhdessäoloa "häiden jälkeen" ja sitä ei ainakaan pilkota eri osissa eri elöstempauksissa, vaan
sen ylösotto tapahtuu "viimeisen pasunan soidessa" Tätä ei voi dispensationalisoida!!Sitä ei voi kumota ja siksi on valmistauduttava kohtaamaan suuret vainot ja suuri ahdistus ja joka ei tule tuntemaan Jeesuksen esimerkin mukaista kärsivän, ihrautuvan ja palvelevan rakkauden ja armon Henkeä nyt ja kasva siinä edelleen, hän kylmenee rakkaudessaan ja antaa toisensakin alttiiksi, mutta joka siinä vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu...
Helluntailaisten nettimissio-palstalla viedään seurakunnan ylösotto kauas ennen 1000-vv:aa siksi, ettei se mjka mahdu ajallisesti eli ehdi ajallisesti olemaan vähän ennen ko vv:aa, mutta silloinhan ei huomata, että Jumalan salaisuus käy juuri täytäntöön 7.:nnen enkelin pasunan puhalluksen yhteydessä.. ettei enää ole oleva aikaa...ja onhan muutaman minuutin poissaolo maanajasta Jumalan mittakaavassa ajallisesti varmasti jo yksien häiden aika...aivan riittävästi...! - kastaa
Sovitus tapahtui ristillä noin 1970 vuotta sitten. Jumalan ehdottoman vanhurskauden vaatimus tuli täytettyä Herramme kuollessa ristillä meidän syntiemme tähden. Kasteessa me samaistumme tähän kuolemaan, kts. Kol 2:12. Siksi puhutaankin kasteen hautaan menosta. Kasteen symboliikka kuvaa sitä, että ennen kastetta kyseisen henkilön omat ruumiilliset tarpeet ja mieliteot ohjasivat hänen käyttäytymistään, mutta kuten Jeesus nousi haudasta elääkseen Jumalan yhteydessä, samoin nousee uskovakin kasteelta elääkseen hänen kanssaan.Sana baptidzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein annetaan väärin ymmärtää.
Jeesusta ei haudattu upottamalla mihinkään, ei maahan, kuten täällä Suomessa on tapana, eikä Jeesusta haudattu upottamalla veteen. Jeesus haudattiin maan päällä olleeseen rikkaan miehen omistamaan uuteen kalliohautaan, jonka oviaukkoon vieritettiin iso kivi ja johon hautaan mahtui sisälle muitakin ihmisiä ja enkeleitä. Joten vertauksena Jeesuksen hautaaminen ei liity mitenkään upottamiseen.
Israelilaisten kaste punaisen meren ylityksen aikana kertoo sen, että kasteen saivat kaikki, siis myös aivan kaikkein pienimmät lapset, joita kansaan kuului. Raamatun mukaan he joivat ja söivät hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi ja se kallio oli Kristus. Psalmin 81:8 mukaan Israelilaisia seurannut Herra kulki ukkospilven peitossa. Joten kasteessa Hengen lisäksi tarvittava vesi tuli siitä. Mutta he kulkivat kuitenkin "kuivin jaloin", joten ainakaan jalat eivät kastuneet kasteen aikana. Mistään "upotuskasteesta" Israelin kansan kasteessa siis ei ollut kysymys.
1.Kor.10:1-4 - raimo
kastaa kirjoitti:
Sana baptidzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein annetaan väärin ymmärtää.
Jeesusta ei haudattu upottamalla mihinkään, ei maahan, kuten täällä Suomessa on tapana, eikä Jeesusta haudattu upottamalla veteen. Jeesus haudattiin maan päällä olleeseen rikkaan miehen omistamaan uuteen kalliohautaan, jonka oviaukkoon vieritettiin iso kivi ja johon hautaan mahtui sisälle muitakin ihmisiä ja enkeleitä. Joten vertauksena Jeesuksen hautaaminen ei liity mitenkään upottamiseen.
Israelilaisten kaste punaisen meren ylityksen aikana kertoo sen, että kasteen saivat kaikki, siis myös aivan kaikkein pienimmät lapset, joita kansaan kuului. Raamatun mukaan he joivat ja söivät hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi ja se kallio oli Kristus. Psalmin 81:8 mukaan Israelilaisia seurannut Herra kulki ukkospilven peitossa. Joten kasteessa Hengen lisäksi tarvittava vesi tuli siitä. Mutta he kulkivat kuitenkin "kuivin jaloin", joten ainakaan jalat eivät kastuneet kasteen aikana. Mistään "upotuskasteesta" Israelin kansan kasteessa siis ei ollut kysymys.
1.Kor.10:1-4saivat upotuskasteen eli hukkuivat Punaiseeen mereen!
- Joku(SE alku...)
raimo kirjoitti:
saivat upotuskasteen eli hukkuivat Punaiseeen mereen!
Paavali vertaa kastetta Kaislameren poikkikulkuun: ”Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi” (1. Kor. 10:2). Ensin Israel vanhurskautui eli pelastui tuomiosta Egyptissä karitsan veren kautta ja sai pilvipatsaassa Jumalan asumaan keskellensä. Mutta vasta meren poikkikulun jälkeen he olivat lopullisesti Mooseksen seuraajia, jotka olivat tulleet ulos Egyptin orjuudesta.
- raimo
Joku(SE alku...) kirjoitti:
Paavali vertaa kastetta Kaislameren poikkikulkuun: ”Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi” (1. Kor. 10:2). Ensin Israel vanhurskautui eli pelastui tuomiosta Egyptissä karitsan veren kautta ja sai pilvipatsaassa Jumalan asumaan keskellensä. Mutta vasta meren poikkikulun jälkeen he olivat lopullisesti Mooseksen seuraajia, jotka olivat tulleet ulos Egyptin orjuudesta.
kaste veden kosketukseen,,,höyryn...pilven tai pisaroiden kautta ei upotuskaste...vain egyptiläiset upposivat veteen ja hukkuivat mereen..veden määrä ei ole kasteessa tärkeä, vaan sen sisältö...Jumalan armo ja sen lupaukset!
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa..kasteena...
Missään ei sanota, että Israel vanhurkautui Egyptissä, vaan pelastui kuolemanenkeliltä ja muiltakin vitauksilta...huomaa, ettei temmattu pois vitsauksien keskeltä Egyptistä, vaan varjeltiin...Hiuskarvaakaan ei ole teidän päästänne katoava..kuten myös lopun ajalla Jumala on luvannut! Kaste on Jumalan teko...ei ihmisen
itsevalittu "kastattaminen"! - joo
Joku(SE alku...) kirjoitti:
Piru raivoaa edelleen sitä kun se egyptin joukkoineen sai upotuskasteen mereen ja siksi piru yrittää upottaa lahkokasteeseen samoin nytkin oikeat Israelilaiset, jotka saivat kuivin jaloin kasteen veden ja Hengen kosketuksesta Mooseksen kautta Kristuskallioon, joka heitä seurasi.
- pare
Nämä 144 000 juutalaista suorittavat ahdistuksen aikana loppuun asti evankeloinnin kaikkeen maailmaan! Onko tosi? Kirjoitan näin myöhään kun olen yövuorossa ensi viikolla!
- raimo
yksi tulkinta monien joukossa, koska vielä 1000-vuotisen vv:nkin aikana mennään niiden tykö, jotka eivät ole kuulleet Herrasta!
- garissim
Tervehdys !
Kerroppa Raimo lukijoille tyhjentävästi mitä on paljon kylvämäsi sana dispensationalismi.
Tuskin kaikki kohdat ja muu kuin sinun oppisi
käsiteltävästä asiasta on sitä mihin sen sanan olet liittänyt.
Kannattaa selventää vieraskieliset sanat jos niitä
yleisesti käyttää sillä ne voi olla monille
Hebreaa eikä näin ollen palvele lukijaansa kunnolla.
Esim. Elokeinu on melko Suomalainen sana mutta tarkoittaa Hebrean kielellä Jumalamme.
Hyvää keskitalvea !- raimo
dispensationalismin selvittelyyn ei varmaan kannata tällä pastalla ryhtyä, mutta jotakin voin laittaa ( lainaan Osmo Haavistoa.)
Dispensationalismi opettaa, että Jumalalla on kaksi eri kansaa – Israel ja seurakunta – ja molemmille on määrätty eri päämäärä ja ohjelma: Israelille maallinen ja teokraattinen, seurakunnalle hengellinen ja taivaallinen. – Teokratia on jumalanvalta, valtiojärjestys, jossa Jumalan katsotaan hallitsevan esimerkiksi pyhän kuninkaan ja papiston välityksellä.
Raamatun historia jakaantuu useisiin aikakausiin, joissa kussakin Jumala tarjoaa ihmiskunnalle määrättyä suunnitelmaa. Näitä aikakausia
ovat viattomuuden aika, omantunnon aika, lupausten aika, lakiliiton aika, seurakunnan aika eli armotalouskausi, vihan aika ja tuhatvuotinen
valtakunta.
Äärimmäinen dispensationalismi eli darbylaisuus opettaa, että jokaiselle aikakaudelle on Jumalan armotarjous, mutta koska ihminen käyttää väärin vapaata tahtoaan, kaikki aikakaudet päättyvät luopumukseen.
Kyseisestä teoriasta rakennellaan armotalouskau-den lopussa tuleva luopumus ja sitä seuraava antikristuksen aika, jonka yleisesti sanotaan
käsittävän seitsemän vuotta.
Darbyn opin alkulähteenä on jesuiittojen 1580 alullepanema futurismi, joka lykkää Raamatun profetiat pois seurakunnan elämästä ja
historiasta tulevaisuuteen.
Dispensationalismin Raamattua koskeva tulkintaperiaate seuraa valmista kaavaa, jossa läheskään kaikki ei nouse Raamatun tekstistä,
vaan Jumalan Sanaa sovelletaan valmiisiin kehyksiin. – Tämä onkin opin suurin heikkous.
Darbylaisuus selittää, että Ilm. 3:n jälkeen seurakunta temmataan salaisesti pois, ja tällöin on ensimmäinen ylösnousemus. Silloin alkaa
Danielin 70. viikko. Tuo viikko on niin kutsuttu seitsemän vuoden vihan aika, jona persoonallinen antikristus hallitsee. Ilm. 4–19 sovitetaan
kokonaan tähän aikaan. Ko. luvut eivät ole sanoma seurakunnalle vaan juutalaisille. Myös jotkut evankeliumien osat, kuten Matt. 24, Mark. 13 ja Luuk. 21, puhuvat pääosin juutalaisista. Vihan ajan lopussa Jeesus tulee uudelleen, jolloin on osa ensimmäistä ylösnousemusta.
Tästä alkaa tuhatvuotinen valtakunta. Rakennelman yksityiskohdista ollaan eri mieltä. Oppiin liittyy arvailun omainen tulevaisuuden ennustelu,
ja siinä on usein mieltä kiehtova sensaation maku.
Opin mukaan Raamatun ennustukset eivät koske lainkaan seurakuntaa lähes kahden vuosituhannen aikana.
Kovin yllättävää on, että Jumalalla on kaksi pelastussuunnitelmaa: toinen meille pakanakansoille ja aivan erilainen suunnitelma juutalaisille. Juutalaiset pelastuvat yhtäkkiä kansana ennen tuhatvuotista valtakuntaa.
Israelin ystävyyttä korostavat ovat useimmiten (tietämättään) omaksuneet dispensationalismin suuntaviivat. Kun meillä Suomessa on eletty
miespolvia kieliumpiossa, monien mieleen ei ole edes pälkähtänyt, että Ilmestyskirjaa ja Israelia koskien voisi olla olemassa muitakin hyvin
perusteltuja käsityksiä. Valitettavaa on, että hallitseva suuntaus on niin suvaitsematon, ettei Israel-juhlilla tai muutenkaan ole mahdollisuutta
esittää vaihtoehtoisia Raamatun tulkintoja. Jos joku uskaltaa esittää vähänkin poikkeavan näkemyksen, hänet leimataan suoralta
kädeltä Israelin vastustajaksi. Jotkut innostuneet ovat usein niin varmoja
kannastaan, ettei muunlainen mielipide ole edes keskustelun arvoinen.
Raamatun kokonaisuutta katselevat ovatkin tavallisesti vaienneet nöyrästi, ja tästä on seurannut se, että kristittyjen enemmistö on
jäänyt kovin tietämättömäksi siitä, mitä Israelia koskevaa Raamattuun on todella kirjoitettu.
Lainaan myös Saarnivaaraa:
Valtaosa meillä viime aikoina esitettyä Raamatun profetiain tulkintaa on- kirjoittajain yleensä sitä itse tietämättä - ollut määräämässä errännaisen Lontoossa Edward Irvingin seurakunnassa viime vuosisadan alkupuoliskolla saama näky tai uni, joka otettiin aitona Jumalan hengen antamana profetiana tutkimatta tarkemmin sen raamatullisuutta. Sen mukaa Kristuksen tuleminen omiaan noutamaan tapahtuu ennen suuren ahdistuksen ja antikristuksen aikaa. Tällaisen kästityksen omaksuminen vaikutti syvälle ja laajalle ulottuvan muutoksen Raamatun lopunajan orofetiaun tulkintaa, Mainitun näyn tai unen määräämään tyyppiin kuuluvaa tulkintatapaa, joka esiintyy monina eri muunnoksina, mutta jonka peruslinjat ovt samat, nimitetään dispensationalistiseksi, koska se omalaatuisella tavalla jakaa Jumalan ilmoituksen ja valtakunnan historian "dispensaatioihin" eli armotalouskausiin.
Malliesimerkiksi d:n protioista Saarnivaara ottaa
Scofieldin selitysraamatun, joka on ollut vallitsevana Suomessakin melkein kaikissa lopunaikoja käsitttelevissä kisjoissa....niissä
Danielin 70:n vuosiviikon profetian 69. ja 70. vuosiviikon välissä on "suuri aukko" eli väliaika, seurakuntakausi, sen lopulla tulevaan antikristukseen asti...tulkinnan mukaan "ruhtinas" jakeessa 26 on antikristus ja "liitto" jakeessa 27 on antikristuksen ja juutalaisten välinen yt-sopimus, "temppeli" on juutalaisten uudelleen rakentama Jerusalemin temppeli, "teurasuhri ja ruokauhri tarkoittavat tässä temppelissä uudelleen aloitettua Mooseksen lain mukaista uhrupalvelusta, jonka antikristus lopettaa rikottuaan juutalaisten kanssa tekemänsä liiton 3 1/2 vuoden kuluttua eli viimeisen vuosiviikon puolivälissä. Sanojen "hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä" selitetään tarkoittavan antikristuksen suorittamaa hävitystä
uudelleen rakennetussa Jerusalemin temppelissä.Antikristus on d:n mukaan jumalaton, poliittinen diktaattori!
Haavisto selittää samasta:
Kadonnut vuosiviikko
Dispensationalismi: Suomessa lähes ainoa tunnettu Ilmestyskirjan tulkintasuunta, opettaa, että kun Jeesus ristiinnaulittiin, juutalaisten
kello pysähtyi, ja Danielin Israelille ennustamasta 70 vuosiviikon ajasta jäi viimeinen viikko täyttymättä. Sitten kun seurakunta
temmataan salaa pois, tuo vuosiviikko alkaa. Se on antikristuksen aika eli seitsemän vuoden vihan aika. Juutalaiset ovat joko ennen sitä tai tuona aikana rakentaneet Jerusalemiin temppelin. He tekevät liiton antikristuksen kanssa, mutta viikon puolivälissä antikristus – laiton –
rikkoo liiton ja astuu Jerusalemissa olevaan Jumalan temppeliin.
Selitys on täysin keinotekoinen. Raamattu ei missään kerro, että juutalaisten kello noin pysähtyisi. Historia on yhtäjaksoista. Lisäksi Danielin ennustus 70. vuosiviikosta (Dan. 9:24–27) ja ennustus laittomasta (2 Tess. 2:3–12) on tulkittu virheellisesti.
Etsiessämme Danielin 70:nnettä eli “kadonnutta” vuosiviikkoa seuraamme Dan. 9:24–27:ssa olevaa tekstiä. Jakeessa 25 mainitaan ensin seitsemän vuosiviikkoa. Se oli Jerusalemin jälleen-rakennusaika Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen. Siitä kului voideltuun ruhtinaaseen eli Kristukseen 62 vuosiviikkoa. Nuo ajat tekevät yhteensä 69 viikkoa eli 483 vuotta.
Missä on yksi viikko eli seitsemän puuttuvaa vuotta, kun koko aikamäärän tulee olla 70 viikkoa (jae 24). Dan. 9:25:n mukaan ajanlasku alkoi Jerusalemin jälleenra-kennuskäskystä. Ko. käskyjä oli kaksi. Kuningas Artahsasta antoi pappi Esralle määräyksen juutalaisten Jerusalemiin muutosta (Esra 7:11).
Tämä tapahtui eri tietolähteiden mukaan joko 458 tai 457 eKr. Tästä tapahtumasta voideltuun ruhtinaaseen eli Kristukseen tulee olla 69 vuosiviikkoa eli 483 vuotta. Kristus kastettiin vedessä ja täytettiin Pyhällä Hengellä ilmeisesti
vuonna 26 tai 27. Esrassa mainitusta käskystä vuoteen 26 jKr. on 483 vuotta, jos aika lasketaan aurinkovuosien mukaan. Näin saadaan kokoon
69 vuosiviikkoa. (Aurinkovuosi on meidän käyttämämme vuosi, jossa on 365 päivää.
Heprealainen kalenteri perustuu kuuvuoteen, jossa
on 354 päivää. Ennustuksissa on käytetty myös puolikuuvuotta, jossa on 360 päivää.)
Kuningas Artahsasta antoi toisen rakentamiskäskyn Nehemialle joko vuonna 445 tai 444 eKr. (Neh. 2:4–6). Tästä käskystä on Kristuksen kasteeseen niin ikään 483 vuotta, kun aika lasketaan kuuvuosina.
Jumala on ihmeellisesti johtanut niin, että lasku molemmista käskyistä päättyy samaan lopputulokseen. Vuoden parin mahdollisilla laskuvirheillä ei ole mitään käytännöllistä merkitystä. Historiantutkijat eivät pysty aina määrittelemään tapahtumavuosia täsmällisen varmasti.
Luemme Dan. 9:24:n ja seuraamme sen tulkinnassa ennustusten historiallista tulkintaperiaatetta, joka on pääpiireittäin peritty kirkkoisil
“Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungille.” Teksti jatkaa, mitä silloin tapahtuu: ”– – silloin luopumus päättyy.” Dispensationalismi katsoo tämän tarkoittavan juutalaisten luopumuksen päättymistä ennen tuhatvuotista valtakuntaa.
Tekstiyhteyttä seuraten jakeessa puhutaan kuitenkin tapahtumista 70:nnen vuosiviikon aikana. Ainoa löytämäni raamatunkäännös, jossa sanotaan “luopumus päättyy” on suomalainen Raamattu (KR 1938). Heprealaisessa
Raamatussa on sana “pesha”, rikkomus, kapinallisuus. ”– – synnistä tulee loppu” (KR 1992). Myös useissa englanninkielisissä
käännöksissä sanotaan ”synnistä tehdään loppu.” ”– – ja pahat teot sovitetaan”. Tämä tapahtui, kun Jeesus kuoli ristillä. ”– – ja iankaikkinen
vanhurskaus tuodaan.” Jumala lahjoittaa vanhurskauden Poikansa kuolemassa. Kaikki edellinen puhuu eittämättömästi Jumalan
pelastussuunnitelman täyttymisestä ristillä.
”– – näky ja profetia sinetillä vahvistetaan.”
Kirkkoisä Tertullianus (160–240) tulkitsi tämän ennustuksen täyttyneen Kristuksessa. Sinetillä
vahvistaminen merkitsee lunastustyön päätöstä ja sitä koskevien profetioiden lopullista täyttymistä. Kristuksen maailmaan tulossa
Vanhan liiton profeettojen Messias-ennustukset täyttyivät, ja Vanhan liiton profeettojen aikakausi päättyi. Johannes Kastaja oli viimeinen
vanhan järjestelmän edustaja. “Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti” (Matt. 11:13). Lue myös Hepr. 1:1–3,
9:12, 15, 26, 10:14. ”– – ja kaikkeinpyhin voidellaan.”
Kleemens Aleksandrialainen (150–200) selitti kaikkeinpyhimmän tarkoittavan Kristusta. Myöhemmin
monet tulkitsivat asian samoin. Joidenkin tutkijoiden mielestä kaikkeinpyhin tarkoittaa kirjaimellisesti temppelin kaikkeinpyhintä.
Edgar Parkynsin mielestä kaikkeinpyhin ko. yhteydessä on Jeesuksen lähimpien opetuslasten joukko, noin 120 henkeä. Temppelin kaikkeinpyhin
on vain esikuva heistä. He saivat Pyhän Hengen voitelun helluntaina.
Parkynsin tulkinta on siinä mielessä johdonmukaisin, että Uuteen liittoon asti ylettyvä profetia saa uustestamentillisen merkityksen. “Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu” (jae 26). Tämä tarkoittaa sitä, että voideltu – Messias – kuoli ristillä.
Luemme Dan. 9:27:n alkuosasta niin kuin on Raamatun alkutekstissä ja useimmissa englanninkielisissä Raamatuissa: “Hän vahvistaa
liiton monien kanssa viikoksi ja puolivälissä viikon hän lakkauttaa uhraamisen ja ruokauhrin – –.” Liiton tekijä on Kristus eikä suinkaan
antikristus. Tämä liitto on Jeesuksen veressä, joka täyttää Aabrahamin kanssa tehdyn liiton (Gal. 3:17).
Liiton vahvistaminen viikoksi tarkoittaa Parkynsin mielestä sitä, että juutalaisilla oli erikoinen seitsemän vuoden armonaika Jeesuksen kasteesta Stefanuksen kivittämiseen. Stefanus kivitettiin vuoden 33 syyskuussa. Jeesus kastettiin ja täytettiin Pyhällä Hengellä (= voideltiin) vuonna 26.
Tästä voitelusta Stefanuksen kivittämiseen on yksi vuosiviikko eli seitsemän vuotta. Keskellä tuota viikkoa, vuonna 30, Jeesus ristiin-naulittiin. Tässä täyttyi Danielin profetia synnin sovituksesta ja (Uuden) liiton teosta viikon puolivälissä.
Myös Uuden tien kustantama raamatunkäännös (1993) “Jumalan kansan Pyhä Raamattu” tulkitsee alaviitteissään 70. vuosiviikkoa edellä
kerrotulla tavalla.
Artahsastan käskystä Jeesuksen kasteeseen kului 69 viikkoa. Kasteesta ristin kuolemaan kului kolme ja puoli vuotta eli puoli viikkoa. 70.
viikon puolivälissä Kristus vahvisti liiton omalla verellään pelastukseksemme.
Tällöin Jumalan silmissä lakkasi temppelissä toimitettujen uhrien merkitys. Temppelin esirippu repesi kahtia, ja meille avattiin tie kaikkeinpyhimpään, Jumalan luo. Uhritoimitusten ulkonainen symboli oli vielä hetken jäljellä, mutta sekin pyyhkäistiin pois Rooman
sotajoukkojen hävittäessä temppelin vuonna 70 jKr. Myöhemmin Muhammedin joukot huolehtivat siitä, ettei uhreihin enää palattu. He kukistivat pyhäkön paikan ja asettivat sinne hävityksen kauhistuksen eli turmion iljetyksen (Dan. 8:11, 11:31). Hävityksen kauhistuksessa oli kyse juutalaisen uhrikultin häiriintymisestä.3)
Pyhäkön paikan kukistaminen tarkoittaa muhamettilaisen moskeijan rakentamista. Moskeija on estänyt temppelin jälleenrakentamisen.
3) KR 1992:n alaviite selittää Dan. 11:31:a: ”´Turmion iljetys´ viittaa pyhäinhäväistykseksi katsottuihin patsaisiin tai rakennelmiin, jotka viholliskuningas pystytti Jerusalemin temppeliin.
Vrt. 1. Makk. 1:54 – 59; Matt. 24:15.”
Jos uhrin lakkautuksen tulkitaan tarkoittavan jotakin antikristuksen toimenpidettä nk. seitsenvuotiskautena, askarrellaan Raamatulle vieraassa asiassa. Raamatun ennustukset puhuvat vain sen uhriesikuvan täyttymisestä, jolla syntimme on sovitettu. Koska muilla uhreilla
ei ole sovittavaa merkitystä, niillä ei näin ollen ole sijaa Raamatun ennustuksissa.
Kristus voideltiin 69 viikon kuluttua. Tämän jälkeen Hän puolivälissä seuraavaa viikkoa vahvisti Uuden liiton ja lakkautti uhritoimituk-set.
Lakkauttaminen tarkoittaa sitä, että Jumalan edessä kyseiset toimitukset kadottivat merkityksensä.
Jeesus ristiinnaulittiin vuonna 30. Toinen puoli kadonneesta vuosiviikosta oli luonnollisesti heti sen jälkeen, nimittäin apostolien alkuajan
toiminta Stefanuksen kivittämiseen asti. Riberan ja Darbyn seuraajat sanovat 70. viikon loppupuolen olevan juutalaisille erikoisen
ahdistuksen ajan. Raamattu puhuu toista: Jeesus vahvisti liiton (Dan. 9:27:n oikea käännös). Tällöin tarjottiin Israelille vielä erikoisesti anteeksiantamusta ja Vanhassa testamentissa luvattua Israelin uudistusta (Apt. 3:19, 20).
Seuraamme tästä eteenpäin sivun verran Ilmestyskirjan tulkintaa lähinnä Edgar Parkynsin verrattomien historiallisten selitysten valossa.
”Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillesi” (Dan. 9:24).
Nimenomaan Danielin kansalle (= juutalaisille) ja pyhälle kaupungille oli luvattu 70 vuosiviikkoa, eikä siitä myöhemmin lohkaistu viimeistä
viikkoa antikristukselle. Viikon jälkipuolisko oli erikoinen armon ja siunauksen aika Jerusalemille ja Israelille. Ristiinnaulitseminen
ei pysäyttänyt juutalaisten kelloa eikä päättänyt heidän armonaikaansa kansana. – Juutalaisten kellon pysähtymisestä George Ladd ja monet muut tutkijat ovat Parkynsin kanssa samaa mieltä.
Yksikään apostoli ei lähtenyt ennen Stefanuksen kivitystä viemään evankeliumia pakanoille. Jeesus omisti koko 70. vuosiviikon juutalaisille.
“Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin, vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö” (Matt. 10:5–6).
“Minua ei lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö”(Matt. 15:24).
Ensimmäiseen marttyyriin asti juutalaisten evankelioimisessa oli erikoinen menestys ja siunaus. “Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja
tuli uskolle kuuliaisiksi.” (Apt. 6:7) Danielin kansalle ja Jerusalemille annettu lupaus siis täyttyi” (Dan. 9:24).
Stefanuksen kivityksen aika (syyskuu v. 33) toi Israelin kansalle täydellisen käännekohdan. Juutalaiset paatuivat silloin lopullisesti ja
heidän armonaikansa kansana päättyi vuosituhansiksi. Vain jotkut yksilöt
ovat kääntyneet sen jälkeen. “Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen…” (Room. 11:8). “ – – Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle
tullut” (Room. 11:25).
70. vuosiviikko alkoi siis Jeesuksen kasteesta ja Stefanuksen kivitys päätti sen. Alkoi pakanain evankelioimisen aika.
Apt. 8:ssa kerrotaan kuinka Samarian sekakansa otti joukoittain vastaan pelastuksen.
Etiopialainen hoviherra seurasi vanavedessä. Apt.
9 kertoo, miten pakanain apostoli, kääntyi. Seuraavassa luvussa roomalainen sadanpäämies pelastui perhekuntineen. Raamattu ei kerro,
että juutalaiset olisivat koskaan kääntyneet joukoittain Stefanuksen kuoleman jälkeen. Päinvastoin Raamattu valittaa, kuinka he kerta
toisensa jälkeen hylkäsivät armon ja toimeenpanivat vainoja. Jumala kääntyi pakanain puoleen (Apt. 13:46, 18:6), ja heitä koskevat ennustukset alkoivat täyttyä.
“Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani” (Room. 9:25).
”– – että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin
kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, mutta nyt – – “ (Ef. 2:12,
13).
Dan. 9:26 kertoo Jerusalemin ja juutalaisten kohtalosta: “Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän saa
itse loppunsa tulvassa.” Jotkut ajattelevat tulvan tarkoittavan juutalaisten
vientiä maanpakoon Jerusalemin hävityksen jälkeen. George Lamsa onkin kääntänyt kohdan: ”– – ja on oleva joukkosiirtolaisuus.”
Todennäköisemmin tulva kuitenkin viittaa hyökkääjän eli Rooman valtakunnan häviöön, koska “hän saa itse loppunsa tulvassa”. Kansoja
kuvataan Raamatussa joskus vesiin. Kansainvaellus vyöryi tulvan tavoin Roomaan ja tuhosi sen. Jakeen 27 lopussa on maininta Israelin
maan hävityksestä ja hävittäjän tuomiosta.
”– – ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä.” George Ladd selittää, että siipi tarkoittaa temppelin harjaa (Luuk. 4:9). Esiripun repeämisen
jälkeen temppelillä ei ollut enää sijaa Jumalan suunnitelmassa (Hepr. 10:8–18), vaan temppelistä tuli Herran edessä kauhistus. Tällä kielenkäytöllä
tarkoitetaan temppelin täydellistä tuhoa. (Ladd: Tulevaisuus on Jumalan, 71, 72)
Seitsenvuotisteorian kulmakiviä on ajatus, että Dan. 9:26:ssa mainittu liiton rikkoja on antikristus. (Todellisuudessa on kysymys liiton vahvistajasta, Kristuksesta, eikä liiton rikkojasta.) Jakeissa 24–27 puhutaan
sovituksen täyttymisestä, synnin sinetillä lukitsemisesta, pahojen tekojen sovituksesta ja iankaikkisesta vanhurskaudesta. Antikristuksella
ei ole mitään tekemistä kyseisten asioiden kanssa eikä sitä ole näissä jakeissa lainkaan mainittu.
70. vuosiviikko on annettu juutalaisille suureksi siunaukseksi. Suuren ahdistuksen aika on sen sijaan seurakunnan pitkä taistelujen ajanjakso.
Aina 1830-luvulle asti protestanttisissa kirkoissa oli yleinen selviö, että 70. viikko oli välittömästi 69:nnen jälkeen ja että Kristus kuoli tämän viikon aikana. Vasta 1830-luvulla John Nelson Darbyn rakentama dispensationalistinen ennustusten tulkinta hämäsi Raamatun lukijat.
Voisko vain lisätä, että he ottavat valheen toinen toisiltaan!
- tempauksesta
Otetaan esimerkiksi näilläkin palstoilla mainittu maailmanlopunkirjailija Teijo-Kalevi Lusa kirjoineen
Maailmanloppu 2028?
Lopun ajan salaiset kansiot
Joissa hän toimittajana iltapäivälehtimäiseen tyyliin revitellen kahmii lopunenteitä vaikka mistä ja totunnaisharhautuneesti sijoittaa tempauksen noin seitsemän vuotta ennen tuhatvuotisen valtakunnan alkua ja käyttää perustelunaan Jeesuksen sanoja kyseleville opetuslapsilleen "Ei ole teidän asianne tietää aikoja ja hetkiä" ja kohdan tulkintaa, että aikojen tietäminen on kategorisesti kielletty. Tempauksen on siis pakko tapahtua kaikille yllätyksenä ja salaa.
Jos tempaus tapahtuisi vasta ahdistuksen ajan puolivälissä, sen voisi tietää etukäteen, mikä on hänen mukaansa kiellettyä.
Messiaaniset juutalaiset lähtevät tempauksen mukaan, mutta tempaamattomista juutalaisista Jumala herättää 144 000 evankelistaa Suuren ahdistuksen ajaksi. Tämä juutalaisista käännetty messiaan kunniakomppania temmataan pois sitten ahdistuksen ajan puolivälin tienoilla (mikäli ymmärsin oikein hänen kirjoittamaansa).
Israel valloitetaan ja kaksi kolmannesta kansasta tuhotaan ja loput viedään jälleen pakkosiirtolaisuuteen ja siinä tilanteessa juutalaisten loput pelastetaan. - asia!
näin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829