Kun laittaa auton kylmänä käyntiin niin kierrosluku on hetken 1600 ja vielä jonkin aikaa reilusti yli 1000. Mitä kylmempää niin sen kauemmin mutta kesälläkin hetken jos ei ole ajanut esim. yön yli.
Mutta kun lämpö nousee moottorissa niin kierrokset tippuu 700-800 joka on mielestäni huono koska kyseessä on manuaali vaihteinen. Sammuu paljon herkemmin kun yrittää esim. lähteä mäestä. Silloin kun on kylmä moottori ja esim. peruuttaa pois parkki ruudusta niin on paljon parempi kun kierrokset on reilusti yli 1000.
Eli kysymys on että miten kierrokset saa nostettua siten että lämpinäkin on vaikka 1200. Onnistuuko tällainen toimenpide helposti jos vie korjaamolle.
Tyhjäkäynnin nostaminen
20
3670
Vastaukset
- riippuu
Riippuu autosta, ja kun et sitä voinut laittaa kysymykseesi, niin mahdoton vastata. Mutta voi olla mahdotonta. Kun opit ajamaan paremmin, niin et tuota nostettua tyhjäkäyntiä enää paljon kaipaa.
- blondiku
Autossasi on kaasupoljin lattiassa käytä sitä!
- vieläköNäitäLöytyy
700-800 on oikein sopiva ja suositeltava tyhjäkäynti. Kaasupoljin on sitä varten, ettei auto sammu liikkeelle lähtiessä. Ei ole vaikeaa jos edes vähääkään jalat toimivat synkassa keskenään ja jos ei toimi, niin silloin sinua ei ole luotu auton rattiin.
- helpompi.ajaa
Auto on volvo v50 vuodelta 2005 bensakoneella.
Minusta 700-800 ei ole hyvä koska se on liian vähän ja sammuu helposti etenkin mäestä lähtiessä. Ja lähteminen ei ole "sulavaa" vaikka ei sammuisikaan koska aluksi moottori käy melkein sammumispisteessä ja sitten kun kaasua polkaisee niin se potkaisee reilusti kun lähtökierrokset on liian alhaalla.
Kylmänä kun tyhjäkäynti pyörii yli 1000 niin se on paljon parempi esim. parkkipaikalla milloin ei ole koskaan sammunut. Mutta sitten kun se on 700-800 niin monta kertaa sammunut ja sitten on töksähtelevää ja vaarallista ajo etenkin ahtaissa paikoissa jos painaa enemmän kaasua koska kierrokset karkaa äkkiä kovaksi ja auto "hyökkää" helposti liian rajusti.
Kai se automaattiin sopii noin alhainen kierrosluku mutta manuaalissa liian vähän. Niin haluaisin säätää sen niin että olisi koko ajan esim. 1200.
Onko mahdollista ja miten vaikea operaatio on kyseessä.- mäkilähtöavustinSulle
Tuollainen kierrosten nostaminen oli joillekkin pakkomielle -80 luvulla, mutta silloin autot olivat tussuja ja vääntöä ei ollut juurikaan, mutta nykyään huhuu!
Suosittelen automaattivaihteista autoa sinulle, sillä ajotaidoissasi on paljon vikaa jos et osaa mäkilähtöä nykyisillä autoilla.
- 470g_per_km
Ei mene läpi päästömittauksesta 1200 r/min.
- apumiehen_apuri
Asia on helppo korjata. Käy vaihdattamassa 1-ratasvälitys puolet tiheämmäksi. Ei sammu auto enää, vaan nytkähtää kevyesti liikkeelle. Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko vaihdelaatikko automaatiksi. Kolmas vaihtoehto on halvin, opettele lähtemään liikkeelle aluksi kytkintä hivenen luistattaen, mitä et kirjoittamasi perusteella vielä hallitse.
- perusvirhe
Traktorikuskiltahan tuo kuulosti. Varmaan sen takia sillä Volvo on...
Trkatorikuski yrittää lähteä liikkeelle pelkän kytkinpolkimen avulla. Peruskaasun käyttö ei ole tuttua. Varmaan opetuslupalainen, koska autokoulussa peruskaasu kyllä opetetaan.
- Meisseli-Eemeli
Pikku juttu.
Kaasutinkoneissa kierrettiin vähän yhtä ruuvia. Näistä elektroniikkapeleistä en tiedä. Paitsi ainakin yhdessä vanhahkossa mallissa kierrettiin yhtä ruuvia. - helpompi.ajaa
Olen hannkinut ajokortin vasta viime kesänä. Mutta en usko että vika olisi minun osaamisessa koska silloin tilanne olisi korjaantunut itsestään mutta nyt ei ole. Kierrokset vaan ovat liian alhaiset.
Autokoulun autossakin tosin taisi olla alle 1000 mutta siinä oli dieselmoottori ja vastaavaa ongelmaa ei ollut niin paljoa ainakaan. Ja muistan että nimenomaan opetettiin niin että liikkeelle lähdetään pelkällä kytkimellä ja vasta sitten kun auto alkaa vähän liikkua painetaan kaasua. Jos painaa kaasua jo ennenkuin auto liikkuu niin kytkin kuumenee tarpeettomasti.
Katsokaa löysin tällaisen kun yritin etsiä myös englanniksi netistä vinkkejä asiaan: https://www.volvotechinfo.com/index.cfm?event=viewFile&fileName=MY05-07B5254T-S40V50C70C30.pdf&hash=D04C7FA107E277817893E53F866DE733
Tuolla on mm. sivulla 7 monessa kohtaa esim. Central Electronic Module (CEM): kohdan alla mainittu "Increased idle running speed request." En tiedä mikä tuo CEM on ja miten se toimii.
Ja myös Climate Control Module (CCM): alla on kohta "Request for lowest idle running speed allowed".
Tuo Climate Control kai viittaa ilmastointiin niin voisiko sinne jotenkin saada säädettyä että se pyytäisi vähintään 1200 kierrosta tyhjäkäynnillä?
Jos sen siihen saa niin kaikista paras olisi niin että jos ilmastoinnin laittaa pois niin se lakkaisi pyytämästä jolloin voisi viedä katsastukseen jos siitä tulee ongelmia. Nyt jos laittaa ilmastoinnin pois tai päälle niin kierrokset ei muutu.- laiskempi.ei.osaa
> Olen hannkinut ajokortin vasta viime kesänä. Mutta en usko että vika olisi minun osaamisessa koska silloin tilanne olisi korjaantunut itsestään mutta nyt ei ole. Kierrokset vaan ovat liian alhaiset
Vika on osaamisessasi. Osaamisesi ei ole parantunut, koska et ikinä ole vaivutunut opettelemaan liikkeellelähtöä ... etkä siihen kuuluvaa peruskaasun käyttöä.
Jollain traktorilla saattaa onnistua lähtö pelkällä kytkinpolkimella. Samoin moderneilla autoilla, joissa usein on kaltaistesi uusavuttomien varalta toiminto, joka automaattisesti nostaa moottorin kierroksia liikkeellelähdössä.
Mutta jos tuudittaudut tällaisten "apupyörien" varaan, et lainkaan kykene ajamaan perinteisemmän mallin autolla. Vrt. saahan ajokortinkin nykyään ajaa automaattivaihteisella, mutta sen jälkeen ei ole manuaalin rattiin asiaa. - hanki_automaatti
> Autokoulun autossakin tosin taisi olla alle 1000 mutta siinä oli dieselmoottori ja vastaavaa ongelmaa ei ollut niin paljoa ainakaan.
Just. Eli reppana ei osaa kaasun ja kytkimen yhteispeliä ollenkaan. Jollain traktorimoottorisella liikkellelähtö onnistuu, mutta pienen bensakoneen kanssa olet kusessa, samoin mäkilähdöissä.
Kaikille sitä kortti nykyään annetaankin... - harjoitteleHelppoa
Ei kun treenaamaan mäkilähtöä, kyllä se jalkasynkka treenilä paranee kun tarpeeksi tekee. Jotkut käyttää kässäriä apuna ettei auto lähde valumaan alaspäin, mutta nykyautoilla pitäsi olla helpoa ilmankin.
- väärä_järjestys
harjoitteleHelppoa kirjoitti:
Ei kun treenaamaan mäkilähtöä, kyllä se jalkasynkka treenilä paranee kun tarpeeksi tekee. Jotkut käyttää kässäriä apuna ettei auto lähde valumaan alaspäin, mutta nykyautoilla pitäsi olla helpoa ilmankin.
Ei ole treenin puutteesta kiinni, kun tämä sankari on päättänyt, että liikkeelle pitää päästä kaasupolkimeen koskematta. Tietysti huono "jalkasynkka" on voinut olla taustalla... tai autokoulun opetustunnilla nukkuminen/kännykän räplääminen. Tai opetuslupalaisen tapauksessa opettaja on voinut opettaa väärin. Tässä tapauksessa opettaja osaa kyllä mäkilähdön itse, mutta se hoituu täysin refleksinä = opettaja ei enää muista, mikä homman juju on eikä siksi osaa selittää, miten temppu tehdään.
Tuttu juttu, faija yritti taannoin opettaa minulle liikkeellelähtöä ym. perusjuttuja ennen autokouluun menoa. Ei siitä tullut lasta eikä paskaa, juuri siitä syystä, että faija käski ensin nostamaan kytkimen ja vasta sen jälkeen kaasuttamaan. Pieni vaparibensa kyykkäsi tällä tapaa aina. Autokoulun opeilla marssijärjestys päinvastoin ja johan rupesi onnistumaan.
- Ei_pysty_säätämään
Tyhjäkäyntikierrosluvun suurentaminen onnistuu hakkeroimalla moottorinohjausboksi eli ei onnistu helposti.
Tee näin: nosta varovasti kytkintä siten, että alkaa vähän ottamaan. Auton pitäisi automaattisesti lisätä kaasua, että kierrosluku pysyy samana. Kun nostat kytkintä hitaasti lisää, auto lisää kaasua ja oletkin jo päässyt liikkeelle ilman kaasupolkimeen koskemista.
Jos nostat kytkintä nopeasti, moottorinohjausyksikkö ei ehdi lisätä kaasua ja moottori sammuu. - Motoristi1988
Aikoinaan D22 datsunissa oli koelaudassa nappi, joka nosti joutokäynnin n. 1200rpm.
Se oli kätevä, kun pakkasaamuna lämmitti moottoria, mutta ajamiseen sillä ei ollut vaikutusta, kun vaihteen kytki päälle, niin joutokäynti putosi normitasolle.- wanhaanAikaan
kiinostaakin nuo "olipa kerran" jutut.
- enemmänlämpöä
Tuollainen pitäisi olla jokaisessa nykyautossa vakiona koska nykyiset moottorit lämpenee niin hitaasti jostain syystä.
Lumiharjan kun laittaa penkin ja kaasupolkimen väliin niin saa kierroksia ja lämpenee vähän paremmin mutta miksei voisi olla tuollaista "idle up" nappia.
Öljynlämmitin automaatilla voi vielä laittaa D:n silmään ja käsijarrun päälle niin aina vaan lämpenee nopeammin. Mutta kun nykyään on kaksoiskytkinvaihteistot jne ei ole tuotakaan mahdollisuutta. - etsivä_löytää
Aikoinaan kuskin jalkatilassa oli poljin, jota painamalla sai moottorin kierroslukua nostettua. Nykyään ei kait enää ole, kun tarvii näitä vaihtoehtoratkaisuja etsiä?
- Huono.ajatus
Kaasuläppäkotelon perussäätöä rukkaamaan.
Liian nopea tyhjäkäynti kuluttaa turhaan moottoria, tukkii katalysaattoria, on ongelma katsastuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1108346- 402545
- 1212263
- 221929
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais151664- 111489
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa161452"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla141389- 151272
Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.121183