Peliriippuvuus ja velkajärjestelyn mahdollisuus

PlanH

Hei,

minulla on vuoden 2007-2016 aikana kertyneitä pelivelkoja 100 000€. Olen työssäkäyvä 30-vuotias. Vakityö ollut jo vuosia, pelit vei mennessään. Joskus enemmän joskus vähemmän. En himoitse pelaamista kokoajan, pystyn olemaan pelaamatta viikkoja, mutta sitten joskus jää putki päälle :( ja pahasti. Minulla on kaikenmaailman vippejä ja luottokortteja sekä pankkivelkaakin. Yksikään ei ole VIELÄ erääntynyt tai ulosotossa, mutta olen joutunut ottamaan lisää velkaa maksaakseni edellisiä velkoja. Pian homma on tapissa. Olen naimisissa, mutta puolisoni tai kukaan mukaan ei tiedä tilanteestani.

Nyt mietinkin, onko minun mahdollista päästä yksityishenkilön velkajärjestelyyn jo ennen kuin koittaa päivä, että alan saamaan maksumuistutuksia ja uo:lta ulosottokirjeitä? Miten tämä toimii? Vai pitääkö minun olla jo uo:n "listoilla" jotta velkajärjestelyyn voi päästä? Entä onko peliriippuvuudella aiheutetut velat yksityishenkilön velkajärjestelyn esteenä?

Hmm. Helpottaa jo vähän, kun kirjoitin tämän oikeasti jonnekkin. Toivottavasti joku osaisi neuvoa?

35

8747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjkjhjkjhjkkj

      Työsi täytyy olla todella hyväpalkkainen, jos olet onnistunut salaamaan asiat vaimoltasi. Velkajärjestelyn edellytyksiä et ihan vielä täytä. Et ole ilmiselvästi saanut pelaamista kuriin, sinulla ei ilmeisesti ole riippuvuuteesi hoitosuhdetta (?) eikä maksuvarasi ole ylittynyt. Velkaannut edelleen, pelaat edelleen. Velkajärjestelyyn päässeillä pelaajilla pitäisi olla nämä kaksi kontrollissa ja maksuvara kerta kaikkiaan ylittynyt. Mitäpä jos yrittäisit ihan vaan maksamalla ensin? Pienimmistä vipeistä aloittamalla ja parhaan kykysi mukaan.
      Ulosottoon joutuminen ei ole velkajärjestelyn edellytys, mutta kertoo sen, että maksuvara ei ole enää riittänyt. Samoin uo kerryttää väkisin sitä aikaa, kun et velkaannu lisää ja maksat maksuvaran mukaan, minkä kykenet. Nämä taas auttavat velkajärjestelyhakemuksen täyttöä.
      Kuinka montaa velkaa pyörität tällä hetkellä?

      • PlanH

        Ensinnäikin kiitos äärimmäisen neutraalista suhtautumisesta asiaan.

        Mulla on ihan ok palkka, mutta ei se päätä huimaa. Hieman keskituloa parempi, mutta onhan noilla lisälainoilla helppo ollut paikata tilannetta aina kun siltä on alkanut näyttää. Ja olen nainen. Ylläriiii! Eli mieheni ei tiedä asiasta.

        Olen ollut muutaman päivän pelaamatta. Mutta nyt tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että etten enää aloita uudelleen. Hoitoon en ole vielä hakeutunut, kun jotenkin kummasti olen aina pystynyt olemaan pelaamatta kuukausiakin. Joskus jopa puoli vuotta ja sitten ratkennut uudelleen. Tiedän kyllä, että hoitoa tämä tarvitsee, ei tässä voi olla kaikki kotona, kun tälläistä tekee. Olen ihmisenä vielä äärimmäisen lojaali ja huolehtivainen kaikista muista, ajattelen aina, että minulla ei ole hätää kunhan kaikilla muilla on kaikki hyvin. En voi ymmärtää, miten tässä asiassa sitten olen voinut olla näin itsekäs? Pilata oman ja sivussa pian muidenkin elämän.

        Voit uskoa, että tuohon 100k velkaan mahtuu ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Tällä hetkellä velkoja on 22kpl. Aina muutamasta tonnista - 20k €:n velkoihin. Jep, ei hyvältä näytä.

        Ehkä otan neuvostasi vaarin ja hakeudun hoitosuhteeseen sekä alan maksamaan pieninmpiä velkoja järjestelmällisesti pois. Tosin, se tulee tarkoittamaan sitä, että ihan hetken päästä tulee tilanne eteen, jossa en pysty maksamaan enää matalampi korkoisten luottojen eriä. Olen jonkin verran lukenut myös vapaaehtoisesta velkajärjestelystä, mutta siihen minulla on aivan liian monta velkaa, että pystyisin kaikista sopimaan velkojien kanssa. Ja mukana vielä sellaisia, jotka eivät varmasti edes suostu. Tämä tulee johtamaan myös siihen, että ei mene kauaa, kun minun on kerrottava miehelleni. Olen fiksu ihminen, etevä työssäni... urheilen ja harrastan. Hän ei tule uskomaan korviaan...


      • Anonyymi
        PlanH kirjoitti:

        Ensinnäikin kiitos äärimmäisen neutraalista suhtautumisesta asiaan.

        Mulla on ihan ok palkka, mutta ei se päätä huimaa. Hieman keskituloa parempi, mutta onhan noilla lisälainoilla helppo ollut paikata tilannetta aina kun siltä on alkanut näyttää. Ja olen nainen. Ylläriiii! Eli mieheni ei tiedä asiasta.

        Olen ollut muutaman päivän pelaamatta. Mutta nyt tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että etten enää aloita uudelleen. Hoitoon en ole vielä hakeutunut, kun jotenkin kummasti olen aina pystynyt olemaan pelaamatta kuukausiakin. Joskus jopa puoli vuotta ja sitten ratkennut uudelleen. Tiedän kyllä, että hoitoa tämä tarvitsee, ei tässä voi olla kaikki kotona, kun tälläistä tekee. Olen ihmisenä vielä äärimmäisen lojaali ja huolehtivainen kaikista muista, ajattelen aina, että minulla ei ole hätää kunhan kaikilla muilla on kaikki hyvin. En voi ymmärtää, miten tässä asiassa sitten olen voinut olla näin itsekäs? Pilata oman ja sivussa pian muidenkin elämän.

        Voit uskoa, että tuohon 100k velkaan mahtuu ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Tällä hetkellä velkoja on 22kpl. Aina muutamasta tonnista - 20k €:n velkoihin. Jep, ei hyvältä näytä.

        Ehkä otan neuvostasi vaarin ja hakeudun hoitosuhteeseen sekä alan maksamaan pieninmpiä velkoja järjestelmällisesti pois. Tosin, se tulee tarkoittamaan sitä, että ihan hetken päästä tulee tilanne eteen, jossa en pysty maksamaan enää matalampi korkoisten luottojen eriä. Olen jonkin verran lukenut myös vapaaehtoisesta velkajärjestelystä, mutta siihen minulla on aivan liian monta velkaa, että pystyisin kaikista sopimaan velkojien kanssa. Ja mukana vielä sellaisia, jotka eivät varmasti edes suostu. Tämä tulee johtamaan myös siihen, että ei mene kauaa, kun minun on kerrottava miehelleni. Olen fiksu ihminen, etevä työssäni... urheilen ja harrastan. Hän ei tule uskomaan korviaan...

        Itse taistelen samojen asioiden kanssa. Kaksi kertaa ollut reilu sata pilleriä kourassa, että nyt riittää. Nyt ajattelen tätä päivittäin, en vain ole uskaltanut. Ollaan me hölmöjä ihmisiä.


    • pelaajatar1

      Niin surullisen tuttu tilanne:( Itsellä velkaa muusta elämän pakottavista syistä jo aiemmin ja nyt viimeisen vuoden ajan olen sotkenut elämäni totaalisesti. Sairastuin peliriippuvuuteen läheisen ihmisen vakavan sairauden vuoksi, koska koin pelaamisen olevan ainoa pakokeino sietämättömän raskaita tunteita kohtaan. Velkaa on kertynyt kaikkiaan enemmän kuin alkuperäisellä kirjoittajalla ja nyt vastaanotankin jo sarjassa perintäkirjeitä ja haastekirjeitä postin kautta. Olen sekoittanut oman talouteni kokonaan ja ulosotto uhkaakin aivan näinä viikkoina. En ikinä milloinkaan olisi uskonut ajautuneeni tällaiseen suohon mistä ei ulospääsyä ole näkyvissä! Olen myös fiksu ihminen,etevä ja tunnollinen, muista huoltapitävä positiivinen ihminen. Nyt olenkin hiljaa mielessäni päättänyt, että jos jonain päivänä tämä tilanteeni on järjestynyt kuntoon ja olen selvinnyt hengissä tästä pohjamudasta, niin tulen takuu varmasti auttamaan muita vastaavassa tilanteessa olevia. Olen oppinut elämän realiteetit liiankin hyvin nyt ja osaan arvostaa aitoa elämää aivan eritavalla kuin aiemmin. Elämässä ei niinkään merkitse raha kuin se että ympärilläsi on rakkaita läheisiä ja aitoja välittäviä ihmisiä. Terveys on myös asia, mikä on korvaamattoman kallisarvoinen. Itse ajoittain pelkään tämän stressin keskellä, että vielä sairastun kun ahdistuneena käyn läpi omaa tuskaani mitä olen ihan itse saanut aikaan. Sen hyväksyminen on vaikeaa ja se vie varmasti kauan aikaa vielä. Joka päivä kuitenkin koitan uskoa elämään ja siihen että asioilla on taipumus järjestyä vielä jollain tavalla. Kova korkeakoulu tämä on mutta taatusti opettavainen sellainen. Voimia sinulle elämääsi kaikintavoin<3

      • efiuwefhirguf

        Jos on sairas - syöpä, peliriippuvuus jne. - ei tarkoita sitä, että olisi oikeus tehdä rikoksia tai alkaa ottaa velkaa holtittomasti. Oikeustoimikelvottomat ovat eri asia, mutta viinan- ja pelinhimo eivät oikeuta ihmistä piittaamattomaan velanottoon, joka on laissa mainittu yhtenä velkajärjestelyn esteistä. Suomeen pitäisi saada vihdoinkin positiivinen luottorekisteri niin kuin muissakin Euroopan maissa on. Se olisi sekä velkojan että velallisen etu.


      • hjkjhjkhjkhjkjhjkjh
        efiuwefhirguf kirjoitti:

        Jos on sairas - syöpä, peliriippuvuus jne. - ei tarkoita sitä, että olisi oikeus tehdä rikoksia tai alkaa ottaa velkaa holtittomasti. Oikeustoimikelvottomat ovat eri asia, mutta viinan- ja pelinhimo eivät oikeuta ihmistä piittaamattomaan velanottoon, joka on laissa mainittu yhtenä velkajärjestelyn esteistä. Suomeen pitäisi saada vihdoinkin positiivinen luottorekisteri niin kuin muissakin Euroopan maissa on. Se olisi sekä velkojan että velallisen etu.

        Onneksi tämän harkinnan suorittaa lakiin perehtynyt tuomari, eikä oheinen nettikirjoittelija. Peliriippuvuus ja alkoholiriippuvuus ovat sairauksia, jotka hämärtävät ihmisen oman harkintakyvyn. Kun riippuvuudesta pyristelee irti oikeasti, todisteellisesti ja tosissaan, tullaan yhteiskunnan puolelta velkajärjestelyn avulla vastaan. Velkajärjestelyä ei siis myönnetä pelitauolla eikä ryyppyputkien välissä. Myös rikosperusteisia velkoja on järjestelty, kun ihminen selkeästi pyrkii pois entisestä elämästään, eli ei uutta murtokeikkaa vaan perhe, vakityö ja tunnollinen velanmaksu kykyjen mukaan.
        Meinaamiseen ryhtymisen aikominen ei riitä aloittajan tapauksessa. Suosittelen, että otat saman tien yhteyttä www.peluuri.fi ja oman kuntasi päihdehoitoon/A-klinikkaan, josta sinut ohjataan eteenpäin. Velkojen osalta suunnittelemasi maksujärjestys on oikea, mutta jos kykenet vielä saamaan yhdistelylainaa pikkuveloille, sitä voisi kohdallasi harkita. Tarvitset lisää maksuaikaa, kun jossain vaiheessa maksuvarasi ylittyy. Mieheltäsi tai muilta läheisiltäsi et ota pennin hyrrää, et takauksia etkä pantteja. Ja mahdollisimman pian kerrot hänelle totuuden.


      • efiuwefhirguf

        On joka tapauksessa raskauttavaa, että aloittaja aloitti velkaantumisensa jo vuonna 2006 eikä ole hakeutunut hoitoon edes "selvien" jaksojensa aikana, vaikka kirjoitti: " En himoitse pelaamista kokoajan, pystyn olemaan pelaamatta viikkoja,".

        Pääsääntö Suomessa kuitenkin edelleen on, että jokainen ihminen maksaa tekemänsä velat sentilleen takaisin. Vaikka olisi viinaputken aikana tehtyjä velkoja. Lakia pitäisi kiristää niin, ettei kulutusluottoja oteta enää ikinä velkajärjestelyyn.


      • vastuutax

        Pelaajatar1:
        "Sairastuin peliriippuvuuteen läheisen ihmisen vakavan sairauden vuoksi"
        Älä syytä vaikeuksistasi muita, itse olet pelaamaan alkanut heikon luonteesi vuoksi, kanna siitä vastuusi, äläkä piiloudu toisia syyttämällä. Jokainen voisi syytellä milloin mitäkin olosuhdetta tai toista henkilöä, jos sille tielle lähtee. Vastuu on itse kannettava ja katsottava peiliin, siitä se asioiden korjaaminen voi vasta alkaa.


      • järkeäx
        vastuutax kirjoitti:

        Pelaajatar1:
        "Sairastuin peliriippuvuuteen läheisen ihmisen vakavan sairauden vuoksi"
        Älä syytä vaikeuksistasi muita, itse olet pelaamaan alkanut heikon luonteesi vuoksi, kanna siitä vastuusi, äläkä piiloudu toisia syyttämällä. Jokainen voisi syytellä milloin mitäkin olosuhdetta tai toista henkilöä, jos sille tielle lähtee. Vastuu on itse kannettava ja katsottava peiliin, siitä se asioiden korjaaminen voi vasta alkaa.

        Heikko luonne ei ole riippuvuussairauksien syy. eikä luonteen lujittuminen tapahdu siten, että aitoselkärankainen kokkarinilkki kertoo arvohierarkiaansa pohjautuvaa väsynyttä potaskaa julkisella saitilla. Hölpätyksestäsi ei kukaan valaistu, usko pois. Saat siitä vain itse itsellesi syyn tuntea olevasi jotenkin parempi ihminen. mitä et suinkaan ole. Empatian puute on luonteen heikkoutta.


    • velkaavaan

      Tosiaan sulla taytyy olla hyvä palkka kun tuollaista rulettia pyörittää ilman että läheiset huomaa. onko teillä asuntolainaakin,Oletko pystynyt oman osuutesi hoitamaan. No tietysti sun velat on sun eikä ne kuulu muille. Voisihan rahat käyttää paremminkin.

      Ensinnäkin sunon saatava pelaaminen loppumaan ja lainanotto myös.Oletvarmaan tutustunut Peluurin sivuihin.siellä ymmärretään pelaajan ongelmia ja annetaan neuvoja.Laita nyt ekaksi kiellot kaikkiin pelipaikkoihin ja rupea maksamaan lainoja pois.Ota yhteys kunnan velkaneuvojaan,Mahdollisesti voit päästä velkajärjestelyyn sitten kun pelaaminen todella on päättynyt ja et pysty omin neuvoin maksamaan lainoja.

      Mitä tapahtuisi jos kertoisit miehellesi. Pelkäätkö eroa? Todennäköisemmin tulee ero jos olet kireenä sen vuoksi että salaat kaksoiselämääsi.

      Rahaa tämä vain on.Jos pystyt maksamaan n1000e kuussa olet erossa siitä ehkä kymmenessä vuodessa.Velkajärjestely kestää suurinpiirtein yhtä kauan kun olet kevytmielisesti velkaantunut.

      • Exsalailija

        Velkojat tuskin odottavat kymmentä vuotta, jos on velallisella realisoitavaa omaisuutta. Jos joku laina menee ulosottoon, peritään palkasta vähintään maksukieltolaskurin mukainen summa, mikä puolestaan vaikeuttaa muiden velkojen maksua. Ap:n kannattaa ottaa velkaneuvontaan välittömästi yhteyttä ja suunnitella jatkotoimenpiteitä ammattilaisen kanssa. Yritä myös maksaa pienimmästä summasta alkaen velkoja pois.
        Olen ollut kutakuinkin samassa jamassa ja koko karmeus paljastui kun tehtiin turvaavaulosotto reilun vuoden ulosoton jälkeen. Uo-velat maksettiin kerralla pois läheisen antaman lainan avulla. Nyt sitten maksan sitä lainaa hänelle pois. Onneksi minullakin on keskimääräistä paremmat tulot, joten olen pystynyt velkaa maksamaan takaisin. Omasta kokemuksesta kannustan kertomaan asian heti puolisolle. Itselläkin oli se ajatus pitkään, että en rasita muita itseaiheutetuilla ongelmilla, mutta tässä tapauksessa se ei ollut hyvä vaihtoehto.


    • MukavaaKoroilla

      Varmaan makeat korot noissa veloissa :)
      Tuttu otti asuntolainaa ja kuluihin 500 000e lainan, vakuudet oli ilmeisesti se että vaimolla miljoonia omistava isukki, erosivat ja laina jäi tutun hoidettavaksi :) pee aa ja vitutusta mutta sitä saa mitä tilaa... myyköön talonsa yms prkl ^^

    • Nainenetelästä

      Hei minulla oli jossain vaiheessa sama tilanne mutta velat ovat huomattavasti pienempiä.
      Itseni pelastaa kuukauden päästä perunkirjoitukset ja silloin en menetä luottotietojani.
      Mutta aivan kamalaa kikkailua on ollut siirtelyssä ja asioiden hoidossa ettei pääse perintään. Itse menin oman alueen terveysasemalle ja ja siellä kävin yksilökeskusteluja peliriippuvuudesta . On todella tehokas. Jos haluat jutella asiasta ja kaipaat neuvoja niin voit laittaa minulle s.postia [email protected]

    • Peliahdistus

      Hei olen aika samassa tilanteessa kuin alottajakin,tosin minulla jää nyt velat maksamatta ja odottelen ulosottoa.Pelaamisen yritän lopettaa nyt ja uskon että siinä vielä onnistunkin.Kaipaisin vertaistukea samassa tilanteessa olevilta ja toivoisin etenkin alottajan ottavan yhteyttä,myös muut voivat [email protected]

      • Sähköpostisi ei ilmeisesti toimi, otatko yhteyttä [email protected] (alkuperäinen kirjoittaja PlanH)


    • Onnetonpelaaja

      Mulla kanssa peliriippuvuus. Olen keskituloinen nainen ja pelit vieneet mennessään. Velkaantunut en ole vielä muualle mutta aina kun liksa tulee niin menee pelaamiseen ihan älyttömästi. En tajua miten tähän tilaan olen joutunut.

      • Nytkuivilla

        En minäkään ymmärrä. Salakavalasti olin tilanteessa, missä oli useiden tuhansien eurojen velat. Maksoin velat, kun tienasin rahat "vanhanaikaisesti" hotellihuoneessa. Nyt olen velaton, mutta koko asia inhottaa näin jälkeen päin. Mieheni ei tiedä asiasta mitään. Nyt pelottaa, että joku asiakas tulee meitä kaupungilla vastaan ja kommentoi jotakin. Onneksi muutamme mieheni työn takia toiselle paikkakunnalle vuoden vaihteessa.


    • Expeluri

      Ainakin sinun pitää osoittaa, että olet ollut jo pidempään kuivilla. Muuten ei mene velkajärjestely läpi.

    • nylkynen1

      100 000e asti erilaisia vakuudettomia lainoja ei voi irrota mikäli kertoo tulonsa ja olemassa olevat velat rehellisesti. Mikäli on valehdellut uusia lainoja hakiessa, odottanee syyte petoksesta kun näitä aletaan käräjillä käymään läpi ulosoton myötä.

      • Höpsistä99

        Ei odottane syyte petoksesta tuossa kohtaa, jos velat menee ulosottoon. Ei siellä niitä luottohakemuksia aleta syynäämään käräjillä ulosottopäätöstä tehtäessä. Tyhmät ja tietämättömät, älkööt vaivautuko kommentoimaan.


      • chwhfhr

        Katsohan mitä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulla https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/perinta/velkajarjestely/velkajarjestelyn-edellytykset-ja-esteet/ sanotaan:

        "Velkajärjestelyn esteet

        Tuomioistuin ei voi ilman painavia syitä ryhtyä velkajärjestelyyn, jos jokin seuraavista esteistä toteutuu:

        - Velallinen selviää veloistaan esimerkiksi myymällä muuta kuin perusturvaan kuuluvaa omaisuuttaan, vähentämällä menojaan tai lisäämällä tulojaan. Velkajärjestely ei tule kysymykseen, jos esimerkiksi palkan ulosmittauksella kertyy veloille kohtuullisessa ajassa riittävä suoritus.
        - Maksukyvyttömyys on väliaikaista (esimerkiksi opiskelun, äitiysloman tai väliaikaiseksi arvioidun työttömyyden vuoksi). Velkajärjestely voidaan myöntää, jos työttömyyttä ei pitkittyneen kestonsa vuoksi voida pitää enää väliaikaisena. Vuoden 2015 alusta voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen yli 18 kuukautta kestänyt työttömyys ei ole enää väliaikaista.
        - Velallinen on tahallaan antanut velkojalle taloudellisesta asemastaan vääriä tai harhaanjohtavia tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet luoton myöntämiseen.
        - Velallisen velkaantumiseen johtaneita toimia voidaan kokonaisuutena arvioiden pitää piittaamattomina ja vastuuttomina ottaen huomioon velallisen ikä, asema, ja muut olosuhteet sekä se, ovatko luotonantajat toimineet vastuullisesti.
        - Velallinen on järjestellyt taloudellista tilannettaan velkojia vahingoittavalla tavalla, esimerkiksi sopimattomasti heikentänyt taloudellista asemaansa tai suosinut jotakuta velkojaa.
        - Velallinen on ulosottomenettelyssä pakoillut, salannut tulojaan tai varojaan tai antanut niistä harhaanjohtavia tietoja.
        - Velka on syntynyt elinkeinotoiminnassa, jossa on menetelty törkeän sopimattomasti velkojia kohtaan tai laiminlyöty olennaisesti lakisääteisiä velvollisuuksia tai joka on ollut pääasiassa keinottelunluonteista.
        - Velalliselle on määrätty rikoksen perusteella maksuvelvollisuus tai velallinen on epäiltynä esitutkinnassa tai syytteessä rikoksesta, josta voidaan määrätä maksuvelvollisuus, eikä velkajärjestelyn myöntämistä voida pitää perusteltuna velan määrä, rikoksen laatu, vahingon kärsineen asema ja muut seikat huomioon ottaen.
        - Velallinen on antanut velkajärjestelyä varten taloudellisesta tilanteestaan vääriä tai harhaanjohtavia tietoja tai muutoin vaikeuttanut velkajärjestelyä, esimerkiksi jättänyt selvittämättä mahdollisuudet sovintoratkaisuun, laiminlyönyt laissa säädetyn tietojenanto- ja myötävaikutusvelvollisuutensa tai rikkonut laissa säädetyn maksu- ja vakuudenasettamiskiellon.
        - On perusteltua syytä olettaa, että velallinen ei tulisi noudattamaan maksuohjelmaa.
        - Velalliselle on jo aiemmin myönnetty velkajärjestely ja vahvistettu maksuohjelma.
        - Velkajärjestelyn myöntäminen olisi kohtuutonta yksityishenkilölle olevan vahingonkorvauksen, kauppahinnanpalautuksen tai muun vastaavan velan vuoksi.

        Velkajärjestely voidaan esteestä huolimatta myöntää, jos siihen on painavia syitä ottaen huomioon erityisesti velallisen toimet velkojen maksamiseksi, velkaantumisesta kulunut aika ja muut velallisen olosuhteet sekä velkajärjestelyn merkitys velallisen ja velkojien kannalta."

        Eli valehtelu lainaa hakiessa on velkajärjestelyn este, mutta se voidaan myöntää esteestä huolimatta, jos on painavia syitä.


    • LopetaJo_

      Lopeta samantien tuo pelaaminen. Tuo summa on todella suuri, jossain vaiheessa kun et enää pysty maksamaan takaisin ja joudut ulosottoon. Itselläni on menossa yli 40.000 euroa ulosottoon, osittain samasta syystä. Mitta tuli täyteen vuoden lopussa. Vihaan pelikasinoita ja niiden valheita sekä häviämistä. Enää en pelaa kainoilla, ainoastaan veikkauksen kenoa, lottoa ym. Pienillä summilla. Ei enää koskaan kasinopelejä, nuo ovat moraalittomia huijareita jotka päätyvät helvettiin ikuisiksi ajoiksi huijaamiensa rahojensa vuoksi.

    • neito30v

      Hei. Kärsin myös peliriippuvuudesta ja olen päättänyt hakeutua hoitoon. Puolisolleni kerroin ja hän vain tuumasi että saat itte omat sotkusi hoitaa.. ymmärrän kyllä hänen asenteensa mutta oisin vain toivonu hieman tukea.. onneksi on sisaruksia tukena💖 velkaa on kertyny jokunen kymppitonni ja vielä ne ei paukahda ulosottoon, yritän niitä selvitellä, takuusäätiön päätöstä odotellessa. En tästä tilanteestani syytä ketään, oma vikanihan tämä on. Tällä kirjoituksella en etsi sympatiaa vaan aattelin vain kertoa oman tarinani. Kyllä se aurinko vielä paistaa. Paljon tsemppiä kaikille jotka samanlaisten ongelmien kanssa kamppailevat!!!

      • Jkljkljkl

        Puolisolle on varmasti tullut aikamoisena yllätyksenä velkasi ja peliriippuvuutesi. Asioiden sulattelu vie aikansa ja puolisoa huolettanee myös taloudellinen puoli. Sinä maksat velkoja pois tavalla tai toisella, mutta samalla se summa on pois perheen käytettävissä olevista tuloista. Varsinkin jos on lapsia, asuntolainaa yms. on puoliso väkisinkin enemmän niistä vastuussa tai ainakin joutuu enemmän osallistumaan arkipäivän kuluihin, koska sinun rahaa menee velkojen maksuun. TS:n takauksen avulla saisit pienlainat ym. maksettua kerralla pois, mutta sitten alkaa TS:n takaaman lainan maksu ja kuukausierä on usein vähintään ulosottomaksun luokkaa esim. 1/3 nettopalkasta eli tiukkaa on oikeasti. Olen ollut samassa jamassa ja puolisolla kesti pitkään hyväksyä tilanne. Oli pettynyt ja vihainen -oikeutetusti. Itse olen kaikki velat maksanut pois, mutta onhan sillä ollut useamman vuoden vaikutus koko perheen talouteen.


    • nälkäinen

      Hei,
      Riippuvuuksien takia velkautunut voi saada velkojen hoitoon velkajärjestelyn, jos muut ehdot täyttyvät.
      Mä sairastuin syömishäiriöön ja velkaannuin sen vuoksi noin 30 000e. Bulimia. Rahat meni ruokaan. Hakeuduin lopulta hoitoon ja terapiaan, jota kesti tosin 4 vuotta. Lopulta tervehdyin ja minut uloskirjoitettiin hoitopaikasta terveenä. Velka oli kasvanut korkoja ja kuluja tällä välin jo lähes 80 000e:hen ulosotossa. Hain velkajärjestelyyn 1 vuoden kuluttua tervehtymisestä ja se myönnettiin. Pääosissa lääkärinlausunnot, että sairaukseen on haettu hoitoa ja siitä on tervehdytty. Nyt velkajärjestelykin on ohi.
      Tsemppiä!

      • hhhuirwhfiurwhfrhw

        Saakohan juomishimoonkin velkajärjestelyn? Lääkärintodistus, että on alkoholisti. Kapakassa istuminen ei ole halpaa lystiä.


    • Nappuli

      Hei, mikä mahtaa olla aloittajan tilanne tänä päivänä? Itse melkein samassa jamassa.

      • pelivelkainen

        Hei täällä sama juttu, eli aloittajan kanssa sama tilanne..Vertaistukea kaipaisin ja neuvoja miten selvitä tilanteesta. Ota yhteyttä jos olet tai olet ollut suunnilleen samassa jamassa... ahdistaa...
        [email protected]


      • juuuj8877umm

        Velkajärjestelyyn tuntuu pääsevän nykyään aina, jos taistalla on peliongelma. Toki paperisotaa joutuu harrastamaan ja ammattilaisen apuun turvautumaan. Edes valehtelu lainanhaun yhteydessä ei ole aina ollut oikeuden mielestä velkajärjestelyn este. Nyt ennen positiivisen luottorekisterin tuloa myös alkoholistien kannattaisi tyhjentää pikavippipajatsot ja hakea sitten velkajärjestelyä nollaohjelmalla. Tasapuolisuuden vuoksi se pitäisi heille myös myöntää.


    • Opitaantaasrahankäyttöä

      Kyllä kannattaa olla puolisolle rehellinen peliriippuvuudesta ja veloista.
      Itselläni on myös peliriippuvuus, mutta hoitoa en ole tarvinut. Oli toki aikoja jolloin heräsin keskellä yötä pelaamaan ja tuli hieman vippejä otettua turhaan pelaamisen takia. Ei se mitään 10 000 sentään ollut kun sen verran ajoissa tunnustin itselleni ja siskolleni ongelman. Suljin pelitilini ja laitoin estot. Sitä ennen kirjasin vielä ylös jokaisen pelitilille menneen summan ja kotiuttamani voiton. Kyllä sitä nettikasinot jäi selvästi voitolle.. Se motivoi mua jo paljon kun näki mitä huijausta tollaset sivut on.
      Pääsin silloin eroon veloista vaan maksamalla kiltisti velat pois.
      Nyt tosin olen joutunut ottaa lisää velkaa kun en kiinnittänyt huomioo mihin rahojani käytin. Söin usein pikaruokaa joka näkyy niin lompsassa kuin vyötäröllä.. auto onnistui syömään parisen tonnia (paska romu kun onkaan) ja tuli lainailtua muille rahoja...
      Nyt sitten onkin edessä pieni oppitunti itselleni et mites se tili käytettikään. Hankalin on saada jäämään tilille jemmaan rahaa koska haluaa vaan veloista eroon, mutta pakko muutama kymppi kuukaudessa jättää säästötilille pahanpäivän varalle jottei tarttis visoja vinguttaa.. Tein itselleni vihkoon taulukon johon kirjasin kuukaudet ja niihin kaikkien kulujen kuukausimaksut ja koska on eräpäivät. Kummasti auttaa kun kaikki on selvästi esillä ja näkee nopeesti että esimerkiksi autovero erääntyy 3 x vuosi ja kuukaudet koska pitää viimeistään maksaa.
      Suosittelen tota tapaa jos on epäselvää et milloin mikä maksetaan. Näin näät myös et jos on monta lainaa ja muita maksuja kuukaudessa niin näet laskemalla nää kaikki yhteen et oletko plussalla vai miinuksilla kun palkka tilille kilahtaa.
      Nää on tällaisia pikku hommia mitkä auttaa itseeni jaksamaan ja saan paremmin nukuttua kun nään mustaa valkoisella et nämä maksetaan nyt ja en jää miinuksille kuun lopussa jos noudatan listaa..

    • Anonyymi

      Voi taivas...minusta on tuntunut, että ei maailmassa muita voi olla näin pohjilla kuin itse ja nimenomaan pelaamisen vuoksi, miten helpottavaa onkaan huomata, että ehkä sittenkään ei ole yksin..itseinho on mittaamaton, yöllä herää pankiikkiin, kun hoksaa unohtaneensa jokun erämaksun..velkaa 85000, miehelle en raski enkä uskalla kertoa hänen sydänoireistaan johtuen...olen yksityiseltä velkajärjestelyja hoitavalta lakifirmalta odottamassa päätöstä, auttavatko velkajärjestelyssä..velat eivät ole syntyneet yksinomaan pelaamisesta...ehkä elämä voittaa...ja ehkä joskus on voimia ja uskallusta kertoa ääneen jollekin...velipoika tietää ja on auttanutkin maksujen kanssa...en ole koskaan ennen kirjoittanut tätä...en tiedä helpottiko, hävettää, vaikka hyvin tiedän olleeni sairas (riippuvuudet ovat aivoperäisiä sairauksia)

      • Anonyymi

        Ei meistä (ns. Ongelmapelaajista) kukaan ole yksin. Voin vaan kuvitella kuinka paljon Suomalaisia painii tämän saman ongelman kanssa. Ja pahin peliriipuvaisten ruokkija on kansainväliset nettikasinot ja digitilaasio. Voisin melkein luvata että suurin osa ylivelkaantuneista painivat saman ongelman kanssa?! Lainaa saa aina kun haluaa muualta kuin kivijalkapankeista 20-25000€. Mitä muuta peliriippuvainen tarvitsee? Ei mitään. Pakko päästä pelaan. Kelatkaa, saat 25000€ parilla klikkauksella!!! Siinä vaiheessa kun ns."kiihko" on päällä, niin sehän kuulostaa hyvältä! Ja eikun pelaamaan... Ja kun lopulta kaikki on mennyt niin rupeaa etsimään sitä köyttä ja rasvapurkkia. Kerta toisensa jälkeen. Itse voitin kivan summan, ja sain kaikki maksettua, jäi vähä ylikin. Meni puolivuotta ja lainoja 50k€. Ja ongelma jatkuu. Prkl! Hain apua takuusäätiöstä jossa vastasi ihana nainen. Tuomitsematta. Hän ohjasi että kaikki muut lainat ulosottoon, paitsi asuntolaina. Nyt sitten vaan odotellaan...
        Yllätyneenä huomasin Kreikan reissulla, kun yritin mennä vähä pelaamaan mobiilisti ulkomaiselle kasinolle, niin homma ei onnistunutkaan... Ajattelin että MTV:ua tää nyt on? No, se selvisi sillä et Kreikka on KIELTÄNYT ulkomaalaisten pelisivujen käytön!
        OLISIKO SUOMEN HALLITUKSENKIN AIKA HERÄTÄ!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meistä (ns. Ongelmapelaajista) kukaan ole yksin. Voin vaan kuvitella kuinka paljon Suomalaisia painii tämän saman ongelman kanssa. Ja pahin peliriipuvaisten ruokkija on kansainväliset nettikasinot ja digitilaasio. Voisin melkein luvata että suurin osa ylivelkaantuneista painivat saman ongelman kanssa?! Lainaa saa aina kun haluaa muualta kuin kivijalkapankeista 20-25000€. Mitä muuta peliriippuvainen tarvitsee? Ei mitään. Pakko päästä pelaan. Kelatkaa, saat 25000€ parilla klikkauksella!!! Siinä vaiheessa kun ns."kiihko" on päällä, niin sehän kuulostaa hyvältä! Ja eikun pelaamaan... Ja kun lopulta kaikki on mennyt niin rupeaa etsimään sitä köyttä ja rasvapurkkia. Kerta toisensa jälkeen. Itse voitin kivan summan, ja sain kaikki maksettua, jäi vähä ylikin. Meni puolivuotta ja lainoja 50k€. Ja ongelma jatkuu. Prkl! Hain apua takuusäätiöstä jossa vastasi ihana nainen. Tuomitsematta. Hän ohjasi että kaikki muut lainat ulosottoon, paitsi asuntolaina. Nyt sitten vaan odotellaan...
        Yllätyneenä huomasin Kreikan reissulla, kun yritin mennä vähä pelaamaan mobiilisti ulkomaiselle kasinolle, niin homma ei onnistunutkaan... Ajattelin että MTV:ua tää nyt on? No, se selvisi sillä et Kreikka on KIELTÄNYT ulkomaalaisten pelisivujen käytön!
        OLISIKO SUOMEN HALLITUKSENKIN AIKA HERÄTÄ!?

        Kuinka voi olla 50K piikissä ja silti mennä kreikkaan kokeileen, josko vähän pelais?


    • Anonyymi

      Kommentoijaa ei ainakaan suurella viisaudella näköjään ole siunattu... Ko. reissulla olin ennen velkojani, lisäksi se oli työkomennus, josta sinäkin (=kommentoija) varmaan vaan haaveilet... ?

    • Anonyymi

      Onhan sitä velkaa yli 100000 euroa. Minen maksa senttiäkään.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe