Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Feministit & käsityöt

jorojukka-kukka

Eilen tv:ssä haastateltiin jotain nyrkkeilijätyttöä ja epäiltiin hänen tekevän käsitöitä, mutta hän korjasi, että oli tarkoittanut tekevänsä käsillään töitä.
Aihe oli siinä määrin hauska, että päätin tuoda sen tänne. Eli tekevätkö palstalaiset feministit käsitöitä? Hei, hei älkää nyt käsittäkö väärin! :D
Tekeekö kukaan feministi täällä siis perinteisiä käsitöitä ja jos, niin mitä? Ja mikä on yleinen suhtautuminen käsitöitä tekeviin naisiin?
No saavat miehetkin vastata. :)

23

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yh76

      olenko feministi, mutta käsitöitä kyllä teen.
      Ja käsilläni teen myös työtä.

      Mikä sitten on perinteistä käsityötä??
      Minun käsityksen mukaan ristipistotyöt on. Ja niitä minä harrastan.
      Mutta myös taon (hopea, teräs), hion kiviä, sorvaan, askartelen, koristemaalaan, huovutan,,,
      Vähän kaikkea, mitä käsillä voi tehdä, ja mitä käsityöksi voi mieltää.
      mutta en kudo, tai virkkaa.
      En yksinkertaisesti osaa.
      Patalapusta tulee aina pipo, ja jos pipoa yritän tehdä, siitä tulee hihaton paita.
      Eli jätän ne hommat niille, jotka ne osaa.

      • Hertha

        Taas minulle virkkaaminen ja varsinkin kutominen ovat ne ainoat käsityölajit, joista pidän ja jotka onnistuvat. Paljon kudoin nuorempana villapaitoja; suomalaisia ja virolaisia perinnelapasiakin 5 erivärisellä langalla syntyi... Nykyään en tee käsitöitä juuri ollenkaan. Aika aikaansa kutakin.

        Ompelukoneita inhoan (en ompele mielelläni edes verhonsaumoja!).

        Ajatella, miten me naiset olemme kaikki samanlaisia!


      • jorojukka-kukka
        Hertha kirjoitti:

        Taas minulle virkkaaminen ja varsinkin kutominen ovat ne ainoat käsityölajit, joista pidän ja jotka onnistuvat. Paljon kudoin nuorempana villapaitoja; suomalaisia ja virolaisia perinnelapasiakin 5 erivärisellä langalla syntyi... Nykyään en tee käsitöitä juuri ollenkaan. Aika aikaansa kutakin.

        Ompelukoneita inhoan (en ompele mielelläni edes verhonsaumoja!).

        Ajatella, miten me naiset olemme kaikki samanlaisia!

        Minä taas tykkään kaikista käsitöistä todella paljon, vaikkakaan en tee mitään. :D
        Suunnittelen välillä jotain taidekäsityöpläjäyksiä, mutta aina ne jäävät suunnittelun tai materiaalikasan asteelle. Paljon on mennyt rahaa hukkaan käyttämättömiin materiaaleihin. Minua kiinnostaa silkkipainanta ja myöskin askartelu, vaikka nekin jäävät suunnittelun asteelle. Olen myös ommellut vaatteita paljon aikoinaan.
        Ainoa mikä minua ei kiinnosta on perinteinen sukkien ja lapasten kutominen, eikä tuosta villapaidastakaan tullut 10 vuodessa aikoinaan valmista. :D
        Mutta periaatteessa pidän kovasti käsitöistä ja niistä naisista, joilla on luovuus siinä käsitöiden pontimena. Perinteisen "sukankutojan" kanssa en taitaisi tulla edes toimeen. :)


      • utelias
        Hertha kirjoitti:

        Taas minulle virkkaaminen ja varsinkin kutominen ovat ne ainoat käsityölajit, joista pidän ja jotka onnistuvat. Paljon kudoin nuorempana villapaitoja; suomalaisia ja virolaisia perinnelapasiakin 5 erivärisellä langalla syntyi... Nykyään en tee käsitöitä juuri ollenkaan. Aika aikaansa kutakin.

        Ompelukoneita inhoan (en ompele mielelläni edes verhonsaumoja!).

        Ajatella, miten me naiset olemme kaikki samanlaisia!

        Aika ajoin minusta on tuntunut että olet mies, mutta kutoohan ne miehetkin.


    • yh76

      Mutta kuinkas naiset suhtautuvat mieheen, joka tekee perinteisiä käsitöitä.
      Kutoo sukkia, virkkaa..???

      • jorojukka-kukka

        Oma isäni ei ollut lainkaan perinteinen mies. Laittoi ruokaa, siivosi jne., mutta hänkään ei tarttunut virkkuukoukkuun eikä puikkoihin, mutta paikkoja hän liimaili kuluneisiin, rakkaisiin housuihinsa vaikka kuinka paljon. Nyttemmin ajatellen outo tyyppi! :D
        Siis en ole koskaan törmännyt kutovaan mieheen. Ei edes oma runoratsuni..............:D


      • Hertha
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Oma isäni ei ollut lainkaan perinteinen mies. Laittoi ruokaa, siivosi jne., mutta hänkään ei tarttunut virkkuukoukkuun eikä puikkoihin, mutta paikkoja hän liimaili kuluneisiin, rakkaisiin housuihinsa vaikka kuinka paljon. Nyttemmin ajatellen outo tyyppi! :D
        Siis en ole koskaan törmännyt kutovaan mieheen. Ei edes oma runoratsuni..............:D

        Usko tai älä, minunkin isäni liimailee paikkoja puutarhapöksyihin jne.! Nappeja hän osaa ommella, samoin onnistuu jotenkuten sauman korjaus neulalla ja langalla.

        Nykyäänhän pojatkin saavat peruskoulussa tekstiilityönopetusta. Olenkin pitänyt kotona huolen siitä, etten "viitsi ommella".

        Vai et ole törmännyt kutovaan mieheen? On ainakin yksi, maailmankuulu. Pidä varasi, pian on törmäys!

        siis:

        http://www.kaffefasset.com


      • Hertha
        Hertha kirjoitti:

        Usko tai älä, minunkin isäni liimailee paikkoja puutarhapöksyihin jne.! Nappeja hän osaa ommella, samoin onnistuu jotenkuten sauman korjaus neulalla ja langalla.

        Nykyäänhän pojatkin saavat peruskoulussa tekstiilityönopetusta. Olenkin pitänyt kotona huolen siitä, etten "viitsi ommella".

        Vai et ole törmännyt kutovaan mieheen? On ainakin yksi, maailmankuulu. Pidä varasi, pian on törmäys!

        siis:

        http://www.kaffefasset.com

        Oikeastaan tuotteliaaseen Fassettiin tutustuu paremmin näin:

        http://www.kaffefassett.com/


      • jorojukka-kukka
        Hertha kirjoitti:

        Oikeastaan tuotteliaaseen Fassettiin tutustuu paremmin näin:

        http://www.kaffefassett.com/

        Huih, tuossahan menee jo ihan värishokkiin, kun noita töitä katselee. Enkä tuota laatua yhtä enempää ainakaan omaan kotiini haluaisi, sillä olen selkeiden linjojen ihailija. Mutta mies tekijänä on mielenkiintoinen tapaus kerrassaan.


    • Pepe

      "Tekeekö kukaan feministi täällä siis perinteisiä käsitöitä ja jos, niin mitä? Ja mikä on yleinen suhtautuminen käsitöitä tekeviin naisiin?"

      Minun mummoni oli arvostettu käsityöihminen, heh ... Niin siis hän kutoi virkkasi jne. Ei tuo hänen arvostustaan ainakaan laskenut. Hän oli myös naisellinen kotitalousihminen, äärettömän vieraanvarainen, huumorintajuinen, sosiaalinen ja ehdottomasti suvun "päämies". Eikä sitä koettu mitenkään ihmeellisenä.

      • jorojukka-kukka

        Onko neula ja lanka täysin tunnistamattomat esineet? Entä virkkuukoukku, sukkapuikot, kuviosakset, liimattava päärmäyskaistele, saumuri, merkintäliitu jne?


      • Pepe
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Onko neula ja lanka täysin tunnistamattomat esineet? Entä virkkuukoukku, sukkapuikot, kuviosakset, liimattava päärmäyskaistele, saumuri, merkintäliitu jne?

        Mitä ne on? ;)

        Lähes kaikkea on kokeiltu. Kyllä meille opetettiin koulussa aikanaan virkkaamiset ja kutomiset, eli jos intoa tai tarvetta olisi, eiköhän nuokin jollain tapaa onnistuisi. Neulan ja langan käyttö on hallinnassa ja konettakin osaan käyttää välttävästi. Nuorempanahan nuo Levikset kavennettiin salaa äidin ompelukoneella ihan vain poikaporukalla. Olen itseasiassa joskus muinoin verhoillut yhden sohvan alusta loppuun asti itse ;)

        Taitaapa muuten olla niin, että juuri verhoilijoista suurin osa on miehiä (oma arvio). Sama juttu räätäleiden kanssa.

        Itse olen sitä mieltä, että olipa laji mikä hyvänsä, niin taitoa ja kykyä arvostetaan aina.


    • cisma

      ..tulee kudottua lapasia ja joskus olen kaulaliinan tai toisenkin kutonut, ompeluhommat ei jaksa innostaa.
      Nahkatöitä olen ehkä enemmän tehnyt, niin ja dremelillä olen joitakin puukoruja väsäillyt, ovatkohan nämä nyt niin perinteisiä käsitöitä, tai ainakaan perinteisiä naisten käsitöitä?

    • feminsti

      Siis perinteisiä naisten käsitöitä, kutomista, virkkaamista, neulomista, koruompelua j n e en tee.
      Kouluaikana sain kammon näitä harrastuksia kohtaan.
      Kirjoitan kylläkin tällä koneella paljon ja sekin vaatii taitoa ja näppäryyttä käsillä, niin että tällaista tietokonenäpläämistä käsilläni harrastan.
      Muuten luen ja kirjoitan ja keskustelen mieluummin kuin neulon tai kudon.

    • omin käsin onneen

      osaan veistää, kehittää vanhanaikaisesti käsipelillä filmiä ja vedostaa kuvia , myös pintaremontit luonnistuvat
      lempikäsityöni on kuitenkin masturbointi, jota harrastan päivittäin erittäin tyydyttävin tuloksin

      • oho

        Niin, ei se nyt niin ihmeellinen saavutus ole ihmisen elämässä jos masturboinnissaan onnistuu, että siitä olisi välttämättä tehtävä ilmoitus nettiin feministipalstalle.
        Onnistuminen kun tuossa touhussa on hyvin yleistä, koska siinä ei tarvitse ottaa ketään toista huomioon.


      • mastur-boy
        oho kirjoitti:

        Niin, ei se nyt niin ihmeellinen saavutus ole ihmisen elämässä jos masturboinnissaan onnistuu, että siitä olisi välttämättä tehtävä ilmoitus nettiin feministipalstalle.
        Onnistuminen kun tuossa touhussa on hyvin yleistä, koska siinä ei tarvitse ottaa ketään toista huomioon.

        "Niin, ei se nyt niin ihmeellinen saavutus ole ihmisen elämässä jos masturboinnissaan onnistuu"

        Kirjoittaja olikin feministi eikä ihminen ..


      • jorojukka-kukka
        mastur-boy kirjoitti:

        "Niin, ei se nyt niin ihmeellinen saavutus ole ihmisen elämässä jos masturboinnissaan onnistuu"

        Kirjoittaja olikin feministi eikä ihminen ..

        Kaikki eivät koe orgasmia koskaan. Se on äärimmäisen surullista.


    • Härmän vapaa nainen

      Lukioaikoina välttelin läksyjen lukemista ja esseiden kirjoittamista viimeiseen saakka virkkuutöiden avulla. Virkkasin metrikaupalla ohuenohuita välipitsejä ja reunuspitsejä lakanoihin ja muihin liinavaatteisiin vanhan ajan malliin.

      Nykyään en enää virkkaa enkä harrasta muitakaan käsitöitä.

    • Sohvi

      Ei ole koskaan kiinnostanut. Eikä isä opettanut kutomaan ;) niin että koulussa hyljeksin niitä puuhia. Vuosi saman patalapun tuskaista virkkuuta, vuosi ensimmäistä lapasta (paritonta) ja voih niin edelleen. Poikien käsityöt oli täysin poissuljettu, kirveet, puukot sun muut sorvit olivat pannassa. Kielletty hedelmä houkutti, joten vasemmassa kädessä on jälkiä juuri niiden lipsahduksista. Ruoanlaittoa ei saanut kokeilla, kuuma hella nääs uhkana. Niin että on ihan patriarkaatin syy, kun en vieläkään osaa mitään kunnollista, ennakkoluuloton tutustumisvaihe meni aikoinaan ohi kokeiluitta. Saan useimmat tekeleet lähes onnistumaan, mutta itse tiedän paremmin .. Tässä yhteydessä voinkin aiheellisesti huomauttaa ompelukoneiden käyttöliittymästä, kuka karpaattien nero sen langanpujotussysteemin on keksinyt!?

      • feministi

        Ei vamaan kukaan muu voi keksiä noin typerän vaikeaa ja vaikeasti toimivaa juttua kuin joku insinööri joka ei ikinä itse neulo.
        Samaa kuin sinä olen minäkin tuskaillut monet kerrat.


      • Kurre_Orava
        feministi kirjoitti:

        Ei vamaan kukaan muu voi keksiä noin typerän vaikeaa ja vaikeasti toimivaa juttua kuin joku insinööri joka ei ikinä itse neulo.
        Samaa kuin sinä olen minäkin tuskaillut monet kerrat.

        Älä suotta tuskaile, vaan kehitä toimivampi ratkaisu.


    • Anonyymi

      Naispuolisoni kanssa yhdessä harrastetaan usein käsitöitä.
      Käsityöt ovat tärkeä asia naisten välisessä suhteessa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe