Telomeerit ja ikuinen elämä

UskoToivo

Ihmisen solut uusiutuvat jatkuvasti. Miksi tuo uusiutuminen kuitenkin menee "vikaan" jossain vaiheessa ja ihminen lopulta rappeutuu ja kuolee kesimäärin 70-80 vuoden ikäisenä (länsimaissa)? Jos solut säännöllisesti uusiutuvat, miksi se ei voisi tapahtua ikuisesti?

Ratkaisu saattaa piillä ns. "telomeereissä". Mitä ne ovat? Lainaan otteen Vartiotornissa olleesta kirjoituksesta, niin eiköhän asia selviä. Lainaus alkaa tästä:

***Biologit ovat jo pitkään tienneet, että telomeeriksi nimitetty kromosomin pää lyhenee aina kun solu jakautuu. Kun telomeeri menettää noin 20 prosenttia pituudestaan, solu ei enää kykene jakautumaan vaan kuolee. Telomeerin pystyy kuitenkin korjaamaan täyteen mittaansa telomeraasi-niminen entsyymi, jolloin solun jakautuminen voi jatkua. Useimmissa soluissa telomeraasin muodostuminen on lakannut ja tuo entsyymi on muuttunut epäaktiiviseksi, mutta aktiivista telomeraasia on viety joihinkin soluihin menestyksekkäästi, mikä on saanut ne kasvamaan ja jakautumaan paljon useampia kertoja kuin normaalisti.
Tutkijoiden mukaan tämä avaa sensaatiomaisia mahdollisuuksia taistella iän mukanaan tuomia sairauksia vastaan. Entä jos ruumiin kantasolut (solut, jotka vastaavat kudosten uusiutumisesta) korvattaisiin sellaisilla kantasoluilla, jotka on ”tehty kuolemattomiksi” aktiivisella telomeraasilla? Tri William A. Haseltine sanoo: ”Tämä on selvästi määritelty visio ihmisen kuolemattomuudesta, josta tehdään hiljalleen todellisuutta 50 seuraavan vuoden kuluessa.” (The New York Times.) (Vartiotorni 15.10.1999, sivu 5)

Lainaus päättyi tähän.

Kun Adam ja Eeva olivat paratiisissa, heillä oli odote elää ikuisesti. Heidän solujensa telomeerien ei pitänyt lyhentyä. Mihin tuo perustui (ehkä)? Nyt seuraa pelkkää spekulaatiota, mutta ajattelin herätellä keskustelua siltä pohjalta.

Paratiisissa oli paljon puita, lainaan tähän pätkän raamatusta.
***Lisäksi Jehova Jumala istutti puutarhan Eedeniin, itään päin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka hän oli muodostanut. Siksi Jehova Jumala kasvatti maasta kaikenlaisia puita, haluttavan näköisiä ja hyviä ravinnoksi, ja myös elämän puun keskelle puutarhaa sekä hyvän ja pahan tiedon puun. (1. Moos. 2:8,9)

Mikäli Aadam ja Eeva eivät olisi rikkoneet Jumalan käskyä syödä "hyvän ja pahan tiedon" -puusta, he olisivat saaneet elää ikuisesti. He olisivat saaneet syödä ELÄMÄN PUUSTA, joka oli paratiisin keskellä. Sisälsikö tuo puu jotain sellaista em. Vartiotornin lainauksessa mainittua "telomeraasi-nimistä entsyymiä, joka olisi sallinut telomeerien pysyä täydessä mitassaan. Tällöin telomeerien lyhenemisestä johtuvaa ongelmaa solujen jakautumisessa ei olisi ollut. Eräs raamatun jae puoltaa tällaista näkemystä. Katsotaanpa vähän sitä.

***Ja Jehova Jumala sanoi vielä: ”Katso, ihmisestä on tullut kuin yksi meistä hyvän ja pahan tietämisessä, ja jottei hän nyt ojentaisi kättään ja todellakin ottaisi elämän puusta ja söisi ja eläisi ajan hämärään asti . . .” Sen jälkeen Jehova Jumala ajoi hänet pois Eedenin puutarhasta viljelemään maata, josta hänet oli otettu. Ja niin hän ajoi ulos ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit sekä jatkuvasti kääntyilevän leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä. (1. Moos. 3:22-24)

Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala ajoi Aadamin ja Eevan pois paratiisista. Hän ei sallinut heidän päästä ELÄMÄN PUUN luo. Eikä kenenkään muunkaan, koska tuossa jakeessa sanottiin, että ihminen "todellakin ottaisi elämän puusta ja söisi ja eläisi ajan hämärään asti." Näyttää siis siltä, että tuo puu saattoi sisältää jotain telomeraasi-entsyymin tapaista, joka olisi varmistanut telomeerien pysymisen pitkinä. Solut olisivat voineet jakautua loputtomiin. Äärimmäinen keino estää ihmisiä syömästä jälkeenpäin tuosta ELÄMÄN PUUSTA oli "leimuava miekka", joka vartioi elämän puun tietä. Sinne ei olisi kenellekään menemistä. Kerubit ja miekka estivät kaikkien aikeet. Ehkä tuo miekka oli paikallaan vedenpaisumukseen asti, jollon Eden viimeistään tuhoutui.

Tämä oli siis täyttä spekulaatiota. Mutta ehkä tulevaisuudessa puiden lehdissä ja hedelmissä on ikuisen elämän turvaamiseksi telomeraasi-entsyymiä. "Ja virran toisella puolen ja toisella puolen oli elämän puita, jotka tuottivat kaksitoista hedelmäsatoa antamalla hedelmänsä joka kuukausi. Ja puiden lehdet olivat kansakuntien parannukseksi." (Ilmestys 22:2) Siihen tarvitaan kuitenkin Jumalan ihme.

***Vanhurskaat saavat omistaa maan, ja he asuvat siinä ikuisesti. (Psalmi 37:29)

11

3185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkä matka

Jos ymmärrät elämän puun kirjaimellisena, kuten hyvän ja pahan tiedon puun, niitä molempia oli vain yksi.

• Artur-Yohanan

Uskomme tai emme Raamattuun kirjaimellisesti tai osaksi vertauskuvallisesti taikka ollenkaan, niin imperfektin sijasta on asiallista käyttää preesensiä Raamatun keskeisistä puista, koska paratiisikertomuksessa on hyvän ja pahan tiedon puu ja elämän puu, joka on lopulta myös Apokalypsin profetiassa.

Lisään aikaisempaan kommenttiini huomautuksen, ettei tiede ole sinänsä turhaa eikä hömppää, mutta relatiivista se on. Kuka ehtii tarkistaa kaiken, mikä on vakavasti otettavaa tiedettä olettamusten, monitulkintaisten päätelmien ja jopa huijausten joukossa?

Emme saa väheksyä koeteltua eksaktia tiedettä. Ilman sen luonnontieteellisiä empiirisiä havaintoja ja testejä ei käytäisi suomi24-keskustelujakaan. Ei olisi tietokoneita eikä Internetiä. Olisiko edes kivikirveitä ja vesikansan paalumajoja? Mutta maailmankatsomukseksi tiede ei riitä, vaikka on välttämätön nykyisen maailmankuvan perustana.

Tieteestä ei saa tehdä uskontoa Richard Dawkinsin yms. tapaan eikä kristinuskoa pidä rinnastaa uskontoihin. Ne on välttämätöntä hylätä terveen, realistisen ja aikuisen elämän tähden. Olemassaolon miksi-kysymyksiin uskontojen vastaukset ovat enemmän ja vähemmän tietämättömyydestä haettuja.

Tieteellä ei ole myöskään valtuutta vastata, miksi olemme ja miksi kaikki on sellaista, miltä se nyt näyttää. Tämä koskee ontologiaa ja elämän tarkoitusta. Totta kai tiede voi selittää yksinkertaisesti, miksi esim. jättiläistähti lähettää punaista valoa silmiimme, tai mitä kausaliteetteja solubiologiassa vallitsee (näyttää vallitsevan).

• Syöpää?

Muistaakseni kun telomeeriä on tutkittu ja siihen yritetty keksiä jotain, mikä pidentäisi elinikää, ollaan saatukin syöpää aikaan.

Syövässähän solujen lisääntyminen villiintyy.

• kuolematon.

Pitäisiköhän tutkia pirullista anoppiani joka on kohta 90v ja porsukuttaa täysiä eikä loppua näytä olevan lähelläkään. Ei ole mitään sairauksia aikä vikaa missään, hyppää kuin nuoret tytöt.

• ateisti

Ikuisen elämän salaisuus ei ratkea sillä jos telomeerien lyheneminen saataisiin estettyä. Vanheneminen ei ole kiinni pelkästään siitä. Mielstäni ikuisen elämän salaisuutta ei koskaan tulla ratkaisemaan ja kuolemaan johtavat sairaudet pysyvät aina ja sitäpaitsi virukset ja bakteerit muuttuvat ja kehittävät uusia "konsteja" elämämme lyhentämiseksi.

Terv:*Höpisijä*

• squirrel

Nykytiede ei Matt Ridleyn kirjan "perimä-ihmisen historia 23 kappaleessa" mukaan osaa selittää täysin telomeerien ja vanhenemisen suhdetta.
      Telomeerejä tutkitaan lähinnä,koska jos telomeraasientsyymi(joka estää DNA:n päätä(telomeeria) katkeamasta) ei solussa inaktivoidu tai menee uudestaan päälle,muuttuu solu syöpäsoluksi.

Telomeeri on DNA-hömppää,jonka ainut tarkoitus on siinä,että joka kerran kun solu jakaantuu,lyhenee kromosomin päästä pätkä.
      Kun telomeeri loppuu,alkaa jakautuminen lyhentämään itse DNA:n geeniosaa.
      Telomeeri on siis kuin ne teippisuojat kengännauhojen päissä.

Lisäksi Ridleyn mukaan on havaittu,että ikääntymiseen-ja oppimiseen liittyy myös aivosolujen katoa.
      Aivosolujen tuhoutuminen johtaa turhien synapsien karsiutumiseen ja aivotoiminnan tehostumiseen(kuinka vähän niistä aivoista käytimmekään?) tiettyyn rajaan asti. Tietyn rajan jälkeen alkaa haittaamaan.

Aivosolujen kuolemiseen ei telomeeri liity.
      Aivosolut kun eivät jakaudu suurissa määrin.

• Juhani.P

Jota Gerontologit (vanhemmuden tutkijat) tutkivat, heidän mukaansa on myös muutama muu teoria ihmisten venhenemiseen olemassa.

On muutamia ongelmia telomeeria on vaikaa saada kaikkiin ihmisen biljooniin soluihin, se ei onnistu kuulemma verenkierron eikä syömisen kautta.
      Lisäksi on laskettu, että jos ihminen eläisi paljon pitempään, niin mahdollisuus kuolla sairauden tai onnettomuuden kautta olisi paljon suurempi kuin nykyisen lyhyen elämän aikana.

Myöskään solujen eläminen ikuisesti ei poista nivelten ja jänteitten kulumisen ongelmaa, eli elämä olisi tuossa 100 vuoden paremmalla puolella varsin ongelmallista.

Myös ihmisten aiheuttamat sodat ja muunlaiset hengenriistot pitäisi olla silloin poissa.
      Tietysit vielä itsemurhat, jotka lyhentävät tätä nykyistäkin jo varsin lyhyttä elää.

Ainoa lopullinen ratkaisu on siis Jumalaan valtakunta Matt. 6:33

• UskoToivo

>>Ainoa lopullinen ratkaisu on siis Jumalaan valtakunta

Näin tietysti on. Ja on muistettava, että tuota Jumalan valtakuntaa miljoonat ja miljoonat ihmiset ovatkin rukoilleet kautta vuosisatojen. Kuuluuhan tuo asia kiinteästi Jeesuksen esittämään "mallirukoukseen" Matteuksen 6. luvussa. Tosin osa ihmisistä on rukoillut tuota Valtakunnan tuloa "vahingossa". Ihmisiltä puuttuu usein tietoa Valtakunnasta. Mikä on Valtakunta? Mitä se tekee? Ja niin edelleen...

http://www.geocities.com/uskotoivo2004/valtakun.htm

• Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

• Artur-Yohanan

Epäilen, että telomeraasistakaan saadaan koskaan "ikuisen elämän eliksiiriä", sillä DNA:n informaatiota katoaa koko ajan eikä se palaudu. Eikä tapahdu sellaisia ihmeellisiä mutaatioita, että syntyisi jokin yliälykäs ja kuolematon sekä häikäisevän kaunis jumalihminen, Übermensch, apokalyptinen Ozymandias, ihailtava maailmanvaltias. Mutaatiot ovat vahingollisia ja elinkelvottomia. Niitä tulee ilman DDT:täkin, thalidomidia ja ionisoivaa säteilyä.

Roska-DNA kasvaa ihmiskunnassa, joskin hitaasti Jahven (Yahweh, YHWH), Luojamme, soluihin luomien korjausmekanismien ansiosta. Kuolema on väistämätön ja ihmisen hallinnan ulkopuolella oleva tosiasia kuten entropia, epäjärjestyksen (khaos) lisääntyminen ja "lämpökuolema". Ilman järjestetyn kauniin maailman (kosmos) rakastavaa Jumalaa maapallon luonnon ja ajattelevan, tiedostavan ja tuntevan ihmisen sijasta täälläkin vallitsisi vain miljoonien asteiden tulinen kaaos ilman orgaanista, psyykkistä ja spirituaalista (pneumaattista, hengellistä) elämää.

Näistä ikävistä näkökohdista voisi kehkeytyä seuraava vaihtoehtoinen uskontunnustus (tajunnet satiirin ja sarkasmin).

'Minä uskon syntisen ihmisen, ihmiskunnan lankeemuksen, luomakunnan katoavuuden, pahuuden, vääryyden ja kärsimyksen vallan Telluksella.

Minä uskon ihmisen ahneuden, narsismin, tyhmyyden ja väkivallan kasvuun, himojen riehuntaan, päihteitten ja huumeitten etenemiseen, eriarvoisuuden ja sorron voimaan, itsekkyyteen ja vastuuttomuuteen sekä anarkismin, terrorismin ja kaaoksen johtamaan antikristilliseen diktatuuriin.

Minä uskon kaikkien sotaan kaikkia vastaan ilman Jumalaa, sovituksen ja uuden paremman alun mahdollisuutta. Minä uskon näistä kaikista seuraavan loputon vihan, katkeruuden ja koston helvetti ja Paholaisen ikuinen valta.'

Mutta oikeasti minä uskon ja tunnustan Raamatun mukaisesti apostolisen ekumeenisen uskontunnustuksen (jos et tunne sitä vielä, voit 'guuglata' sen), koska Kristus Jeesus on kuollut uhrina edestämme sovittaen syntimme ja ylösnoussut kuolleista ikuisena Voittajana ja Kuninkaana.

Tieteen pettävien illuusioiden sijasta sinäkin voit tarttua uskossa Häneen, puhdistua, pyhittyä Pyhässä Hengessä ja kaiken kestäneenä nousta kanssamme kerran vanhurskaitten ylösnousemukseen.

• Pii on 3.0

..Enkä mitään näistä "kirkkoisistä." Papiasta ehkä lukuunottamatta. Eiväthän ne edes olleet millään tavalla alkuseurakunnan opissa, Ireneauksesta alkaen. Nehän ottivat viitakseen pakanallisen kreikkalaisen Filosofin viitan;
        eikä pidä aliarvioida Tiedettä. Vasta oli tv; dokumenttiohjelma, jossa selvitettiin , miksi kaikki elävä vanhenee.
        Solujen sisäiset "Voimalaitokset," mitokondriat, ovat vaurioituneet ns, taustasäteilystä, ja nyt tunnetaan ,periaatteessa jo kaksikin menetelmää vaurioiden kiertämiseksi.
        tutkijat tutkivat Merivuokon soluja, ja totesivat, ettei taustasäteily ole vaikuttanut sen soluihin. Siitä he löysivät keinon kiertää solujen vanheneminen.
        Tutkijat sanoivat, että vanha väite kuoleman peruuttamattomuudesta on paikkansapitämätön vanhentunut uskomus;

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe