Olen kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ties miten kauan ja viime aikoina olen jumittautunut kotiini, kun en ole uskaltanut lähteä. Häpeän itseäni niin paljon.
Noh, tänään sain aikaiseksi lähteä asioille jopa ihan kaupungin keskustaan! Hitto mikä onnistumisen tunne on nyt. Kunpa tällainen jatkuisi, mutta ei.... Kohta taas pelot puskee päälle. Mutta en maalaa piruja vielä seinille.
Nyt tuntuu, että pienetkin asiat palkitsee. Ennen tuntui, että mikään ei auta, vaikka kävi paljonkin ulkona. Pitäisiköhän alkaa vaan olemaan kotona niin kaikki asiat tuntuu jännittäviltä? :)
Onnistuin!
3
100
Vastaukset
- Sostilpelk
Itsellä harvinaisen sitkeä sosiaalisten tilanteiden pelko, jatkunut jo ainakin parikymmentä vuotta. Pystyn kyllä käymään kaupungilla ja muuta, mutta vieraiden ihmisten, ja vähän tutumpienkin, kanssa jutteleminen pelottaa ja kammottaa niin paljon, että yleensä sitä sitten välttelen. No, siitähän on tietenkin seurannut eriasteista erakoitumista.
Hyvä, että olet onnistunut lähtemään kaupungille! Toista reissua putkeen vaan! Tai sitten voi olla vähittäinen totuttautuminen parempi, mikä kellekin sopii.
Oma sosiaalisten tilanteiden pelko on välillä pahempana, välillä ei-niin-pahana. Normielämä kuitenkin vaikeaa. Kaipailisin vinkkejä siitä, miten tällaisesta pelosta pääsee eroon... Oisko jotain? Olisin hyvin kiitollinen! - irti.kahleista
Minun tyttäreni sairastui sosiaaliseen fobiaan murrosiän kynnyksellä.
Häneltä meni koulu pilalle, kouluttautumismahdollisuudet, kaikki. Ei uskaltanut lähteä kotoa neljän seinän sisältä minnekään. Paniikkiangsti iski päälle. Joskus kun lähdin mukaan, sai jonkun henk.koht. asiansa hoidettua. Usein ne venyi ja vanui. Aika oli tilattuna jonnekin esim. Se peruutettiin kolmeen neljään kertaan, joskus sitten jäi menemättä kokonaan.
Hän kärsi todella paljon, ja minä kärsin kun sivusta seurasin hänen kärsimystään. Nuori tyttö, aina yksin.
Yritin kynsin hampain saada hänelle apua. Mutta ei. Lopulta otin yhteyden lastensuojeluun, sanoin etten yksin enää jaksa! Sain kuulla olevani kelvoton vanhempi. En saa kakaraani kuriin. Se siitä sitten.
Kun tyttö täytti 19 vuotta, hän eräänä päivänä vain tuli ja sanoi että tämä ei enää käy! En voi elää näin! Sisulla alkoi harjoitella asioille menoa, välillä mentiin yhdessä minä henkisenä tukena. Aika nopeasti hän alkoi hallita pelkoaan, ja nyt kun hän on 26-vuotias, on ollut 4 vuotta avoliitossa ja hyvä työpaikka pankissa!
Edelleenkään hän ei pidä paikoista missä on paljon ihmisiä. Inhoaa bussissa matkustamista ja pelkää sovituskoppeja vaateliikkeissä. Saa kuitenkin pidettyä itsensä koossa ja hallitsee pelkonsa. Ulospäin ei huomaa mitään. Jos häntä ei tunne, ei tiedä että hänellä on ollut niin vaikeaa, ja edelleen epämukavaa!
Olen niin iloinen ja ylpeäkin tyttärestäni! Hän teki suuren työn ja voitti!
Kaiken avain on juuri tuo; haastaa pelkonsa, mennä ja tehdä vaikka pienikin asia ensin. Kun huomaa että mitään pahaa ei tapahtunut, maailma jatkaa entisillä raiteillaan voi jo uskaltaa lisää! Ja se tunne kun onnistuu!!!- 3453543
♥♥♥
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747