Onnistuin!

mitalitästähyvästä

Olen kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ties miten kauan ja viime aikoina olen jumittautunut kotiini, kun en ole uskaltanut lähteä. Häpeän itseäni niin paljon.
Noh, tänään sain aikaiseksi lähteä asioille jopa ihan kaupungin keskustaan! Hitto mikä onnistumisen tunne on nyt. Kunpa tällainen jatkuisi, mutta ei.... Kohta taas pelot puskee päälle. Mutta en maalaa piruja vielä seinille.
Nyt tuntuu, että pienetkin asiat palkitsee. Ennen tuntui, että mikään ei auta, vaikka kävi paljonkin ulkona. Pitäisiköhän alkaa vaan olemaan kotona niin kaikki asiat tuntuu jännittäviltä? :)

3

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sostilpelk

      Itsellä harvinaisen sitkeä sosiaalisten tilanteiden pelko, jatkunut jo ainakin parikymmentä vuotta. Pystyn kyllä käymään kaupungilla ja muuta, mutta vieraiden ihmisten, ja vähän tutumpienkin, kanssa jutteleminen pelottaa ja kammottaa niin paljon, että yleensä sitä sitten välttelen. No, siitähän on tietenkin seurannut eriasteista erakoitumista.
      Hyvä, että olet onnistunut lähtemään kaupungille! Toista reissua putkeen vaan! Tai sitten voi olla vähittäinen totuttautuminen parempi, mikä kellekin sopii.
      Oma sosiaalisten tilanteiden pelko on välillä pahempana, välillä ei-niin-pahana. Normielämä kuitenkin vaikeaa. Kaipailisin vinkkejä siitä, miten tällaisesta pelosta pääsee eroon... Oisko jotain? Olisin hyvin kiitollinen!

    • irti.kahleista

      Minun tyttäreni sairastui sosiaaliseen fobiaan murrosiän kynnyksellä.
      Häneltä meni koulu pilalle, kouluttautumismahdollisuudet, kaikki. Ei uskaltanut lähteä kotoa neljän seinän sisältä minnekään. Paniikkiangsti iski päälle. Joskus kun lähdin mukaan, sai jonkun henk.koht. asiansa hoidettua. Usein ne venyi ja vanui. Aika oli tilattuna jonnekin esim. Se peruutettiin kolmeen neljään kertaan, joskus sitten jäi menemättä kokonaan.
      Hän kärsi todella paljon, ja minä kärsin kun sivusta seurasin hänen kärsimystään. Nuori tyttö, aina yksin.
      Yritin kynsin hampain saada hänelle apua. Mutta ei. Lopulta otin yhteyden lastensuojeluun, sanoin etten yksin enää jaksa! Sain kuulla olevani kelvoton vanhempi. En saa kakaraani kuriin. Se siitä sitten.
      Kun tyttö täytti 19 vuotta, hän eräänä päivänä vain tuli ja sanoi että tämä ei enää käy! En voi elää näin! Sisulla alkoi harjoitella asioille menoa, välillä mentiin yhdessä minä henkisenä tukena. Aika nopeasti hän alkoi hallita pelkoaan, ja nyt kun hän on 26-vuotias, on ollut 4 vuotta avoliitossa ja hyvä työpaikka pankissa!
      Edelleenkään hän ei pidä paikoista missä on paljon ihmisiä. Inhoaa bussissa matkustamista ja pelkää sovituskoppeja vaateliikkeissä. Saa kuitenkin pidettyä itsensä koossa ja hallitsee pelkonsa. Ulospäin ei huomaa mitään. Jos häntä ei tunne, ei tiedä että hänellä on ollut niin vaikeaa, ja edelleen epämukavaa!
      Olen niin iloinen ja ylpeäkin tyttärestäni! Hän teki suuren työn ja voitti!
      Kaiken avain on juuri tuo; haastaa pelkonsa, mennä ja tehdä vaikka pienikin asia ensin. Kun huomaa että mitään pahaa ei tapahtunut, maailma jatkaa entisillä raiteillaan voi jo uskaltaa lisää! Ja se tunne kun onnistuu!!!

      • 3453543

        ♥♥♥


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe