Betanian Marialla ja Martalla aviomies? Miksi heistä ei puhuta mitään ja miksi Martta, Maria ja Lasarus asuivat ilmeisesti samassa kodissa?
Oliko Magdalan Marialla,
24
245
Vastaukset
- sisaruksia
He kaikki asuivat lapsuuden kodissaan. Olivat vielä nuoria joten emme tiedä mitä heille tapahtui eikä sillä liene merkitystäkään.
- UskovaNoora
Ei Magdalan Maria ollut Martan, Marian ja Lasaruksen sisar.
Magdalan Maria oli kotoisin Magdala-nimisestä kylästä. Martta, Maria ja Lasarus asuivat Betaniassa.
Martta, Maria ja Lasarus eivät myöskään todennäköisesti olleet huomattavan nuoria (lapsuusiässä), koska he hoitivat taloutta itsenäisesti, oletettavasti vanhimman, Martan, johdolla. Jos he olisivat vielä asuneet isänsä ja äitinsä luona, heidät olisi todennäköisesti esitelty isänsä kautta tekstissä.
Mutta koska he ilmiselvästi asuivat samassa kodissa, on todennäköistä, että he kaikki olivat naimattomia. Betaniassa nimittäin vaikutti paljon essealaisen sektin jäseniä, ja heissä sekä miehet että naiset olivat valinneet naimattomuuden ja selibaatin. Nämä Betanian essealaiset olivat perustaneet köyhäintaloja, joissa auttoivat köyhiä, eri tavoin kurjia, orpoja. On todennäköistä, että Martan, Marian ja Lasaruksen tausta oli tämä, sillä se selittäisi kaikki kysymykset heidän olosuhteisiinsa liittyen.
Jeesuksen ollessa opetuslapsineen vierailulla Betaniassa, Hän nuhteli opetuslapsiaan (jotka Juudaksen johdolla olivat sättineet Mariaa kalliin voiteluöljyn käyttämisestä Jeesuksen voiteluun köyhien ruokkimisen sijaan) sanomalla: "Köyhät teillä on aina luonanne..." Ehkä he olivat silläkin hetkellä köyhäintalossa, jota Martta, Maria ja Lasarus pyörittivät? - UskovaNoora
UskovaNoora kirjoitti:
Ei Magdalan Maria ollut Martan, Marian ja Lasaruksen sisar.
Magdalan Maria oli kotoisin Magdala-nimisestä kylästä. Martta, Maria ja Lasarus asuivat Betaniassa.
Martta, Maria ja Lasarus eivät myöskään todennäköisesti olleet huomattavan nuoria (lapsuusiässä), koska he hoitivat taloutta itsenäisesti, oletettavasti vanhimman, Martan, johdolla. Jos he olisivat vielä asuneet isänsä ja äitinsä luona, heidät olisi todennäköisesti esitelty isänsä kautta tekstissä.
Mutta koska he ilmiselvästi asuivat samassa kodissa, on todennäköistä, että he kaikki olivat naimattomia. Betaniassa nimittäin vaikutti paljon essealaisen sektin jäseniä, ja heissä sekä miehet että naiset olivat valinneet naimattomuuden ja selibaatin. Nämä Betanian essealaiset olivat perustaneet köyhäintaloja, joissa auttoivat köyhiä, eri tavoin kurjia, orpoja. On todennäköistä, että Martan, Marian ja Lasaruksen tausta oli tämä, sillä se selittäisi kaikki kysymykset heidän olosuhteisiinsa liittyen.
Jeesuksen ollessa opetuslapsineen vierailulla Betaniassa, Hän nuhteli opetuslapsiaan (jotka Juudaksen johdolla olivat sättineet Mariaa kalliin voiteluöljyn käyttämisestä Jeesuksen voiteluun köyhien ruokkimisen sijaan) sanomalla: "Köyhät teillä on aina luonanne..." Ehkä he olivat silläkin hetkellä köyhäintalossa, jota Martta, Maria ja Lasarus pyörittivät?Pakko korjata tuo virhe viimeisessä kappaleessa: "...jotka Juudaksen johdolla olivat sättineet Mariaa kalliin voiteluöljyn käyttämisestä Jeesuksen voiteluun köyhien ruokkimisen sijaan".
Pitäisi siis olla: "jotka Juudaksen johdolla olivat sättineet Mariaa kalliin voiteluöljyn käyttämisestä Jeesuksen voitelemiseen sen sijaan, että tämä olisi käyttänyt öljystä saatavat rahat köyhien ruokkimiseen".
Tuskin nimittäin köyhäintalon johtajilla oli tapana käyttää nardusöljyä köyhien ruokkimiseen :D - evankeliumi
Älä sano tollasia jos et tiedä oikeesti.
- EivätLuultavasti
UskovaNoora kirjoitti:
Ei Magdalan Maria ollut Martan, Marian ja Lasaruksen sisar.
Magdalan Maria oli kotoisin Magdala-nimisestä kylästä. Martta, Maria ja Lasarus asuivat Betaniassa.
Martta, Maria ja Lasarus eivät myöskään todennäköisesti olleet huomattavan nuoria (lapsuusiässä), koska he hoitivat taloutta itsenäisesti, oletettavasti vanhimman, Martan, johdolla. Jos he olisivat vielä asuneet isänsä ja äitinsä luona, heidät olisi todennäköisesti esitelty isänsä kautta tekstissä.
Mutta koska he ilmiselvästi asuivat samassa kodissa, on todennäköistä, että he kaikki olivat naimattomia. Betaniassa nimittäin vaikutti paljon essealaisen sektin jäseniä, ja heissä sekä miehet että naiset olivat valinneet naimattomuuden ja selibaatin. Nämä Betanian essealaiset olivat perustaneet köyhäintaloja, joissa auttoivat köyhiä, eri tavoin kurjia, orpoja. On todennäköistä, että Martan, Marian ja Lasaruksen tausta oli tämä, sillä se selittäisi kaikki kysymykset heidän olosuhteisiinsa liittyen.
Jeesuksen ollessa opetuslapsineen vierailulla Betaniassa, Hän nuhteli opetuslapsiaan (jotka Juudaksen johdolla olivat sättineet Mariaa kalliin voiteluöljyn käyttämisestä Jeesuksen voiteluun köyhien ruokkimisen sijaan) sanomalla: "Köyhät teillä on aina luonanne..." Ehkä he olivat silläkin hetkellä köyhäintalossa, jota Martta, Maria ja Lasarus pyörittivät?Mikä ihmeen köyhäintalo? Maria, Martta ja Lasarus asuivat Betaniassa spitaalisen Simonin talossa jonka olivat perineet spitaaliin kuolleelta isältään.
- UskovaNoora
EivätLuultavasti kirjoitti:
Mikä ihmeen köyhäintalo? Maria, Martta ja Lasarus asuivat Betaniassa spitaalisen Simonin talossa jonka olivat perineet spitaaliin kuolleelta isältään.
Missä tuollaista kerrotaan?
- UskovaNoora
UskovaNoora kirjoitti:
Missä tuollaista kerrotaan?
Raamatussa ei sanota, että Simon olisi ollut Martan, Marian ja Lasaruksen isä.
Tässä kaikki, mitä Raamatussa kerrotaan Simonista, joka sairasti lepraa ja asui Betaniassa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_the_Leper
Olisi hyvä täällä palstakeskusteluissa, että kommenttien spekulatiivisuus Raamatun henkilöistä ja tapahtumista ilmaistaisiin suoraan sen sijaan, että vain ykskantaan väitettäisiin, että näin se on. (Omassa kommentissani ilmaisin spekulatiivisuuden sanalla "todennäköisesti".)
Tässä ketjussa on väitetty ykskantaan yli Raamatun mm., että
- Betanian sisarukset olivat nuoria – todellisuudessa heidän ikiään ei mainita Raamatussa
- että Simon olisi ollut Martan, Marian ja Lasaruksen isä – todellisuudessa tällaista ei kerrota Raamatussa
- että Martta, Maria ja Lasarus olisivat perineet asumansa talon Simonilta, joka oli kuollut lepraan – todellisuudessa tällaista ei kerrota Raamatussa
Omassa kommentissani tosin kirjoitin ykskantaan, että Magdalan Maria ei ollut Martan, Marian ja Lasaruksen sisar, mutta nyt, kun tutkin tässä välissä UT:n teologien käsityksiä Magdalan ja Betanian Marioista, havaitsin, että on olemassa pitkä traditio, joka uskoo Magdalan Marian ja Betanian Marian olleen sama henkilö! Mm. katolinen traditio opettaa näin. No, tiedä häntä. Itse olen aina ajatellut, että he ovat erilliset henkilöt.
Ketjun alkuperäisiin kysymyksiin vastaukset ovat kuitenkin samat: 1. Raamattu ei kerro Martan ja Marian olevan naimisissa 2. Raamattu ei kerro syytä miksi Betanian sisarukset majailivat saman katon alla. Syyt ovat spekulaatiota. - EivätLuultavasti
UskovaNoora kirjoitti:
Raamatussa ei sanota, että Simon olisi ollut Martan, Marian ja Lasaruksen isä.
Tässä kaikki, mitä Raamatussa kerrotaan Simonista, joka sairasti lepraa ja asui Betaniassa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_the_Leper
Olisi hyvä täällä palstakeskusteluissa, että kommenttien spekulatiivisuus Raamatun henkilöistä ja tapahtumista ilmaistaisiin suoraan sen sijaan, että vain ykskantaan väitettäisiin, että näin se on. (Omassa kommentissani ilmaisin spekulatiivisuuden sanalla "todennäköisesti".)
Tässä ketjussa on väitetty ykskantaan yli Raamatun mm., että
- Betanian sisarukset olivat nuoria – todellisuudessa heidän ikiään ei mainita Raamatussa
- että Simon olisi ollut Martan, Marian ja Lasaruksen isä – todellisuudessa tällaista ei kerrota Raamatussa
- että Martta, Maria ja Lasarus olisivat perineet asumansa talon Simonilta, joka oli kuollut lepraan – todellisuudessa tällaista ei kerrota Raamatussa
Omassa kommentissani tosin kirjoitin ykskantaan, että Magdalan Maria ei ollut Martan, Marian ja Lasaruksen sisar, mutta nyt, kun tutkin tässä välissä UT:n teologien käsityksiä Magdalan ja Betanian Marioista, havaitsin, että on olemassa pitkä traditio, joka uskoo Magdalan Marian ja Betanian Marian olleen sama henkilö! Mm. katolinen traditio opettaa näin. No, tiedä häntä. Itse olen aina ajatellut, että he ovat erilliset henkilöt.
Ketjun alkuperäisiin kysymyksiin vastaukset ovat kuitenkin samat: 1. Raamattu ei kerro Martan ja Marian olevan naimisissa 2. Raamattu ei kerro syytä miksi Betanian sisarukset majailivat saman katon alla. Syyt ovat spekulaatiota.Kanonisten evankeliumien mukaan Jeesus voideltiin spitaalisen simonin talossa, Johanneksen evankeliumi väittää talon olleen Martan, Marian ja Lasaruksen. Jotenkin tämä kuollut Simon parka liittyy tuohon sisar kolmikkoon. Kaikissa kertomuksissa kuitenkin on se sama puoli että Jeesus voidellaan Betaniassa ja yksi opetuslapsista toruu voitelijaa jok "tuhlaa" kallista öljyä.
- UskovaNoora
EivätLuultavasti kirjoitti:
Kanonisten evankeliumien mukaan Jeesus voideltiin spitaalisen simonin talossa, Johanneksen evankeliumi väittää talon olleen Martan, Marian ja Lasaruksen. Jotenkin tämä kuollut Simon parka liittyy tuohon sisar kolmikkoon. Kaikissa kertomuksissa kuitenkin on se sama puoli että Jeesus voidellaan Betaniassa ja yksi opetuslapsista toruu voitelijaa jok "tuhlaa" kallista öljyä.
Tutkittuani nyt päivän aikana enemmän tätä aihetta olen sillä kannalla, että näkemyksesi on varmaan oikea. Kertomuksissa on hyvin paljon yhteistä.
- näin.lyhyesti
Jos ei mainita niin ei ollut taikka ei ole keskeinen asia.
- magdalanmaria
Luetaanko Raamatusta miten Jeesus ajoi 7 demonia ulos magdalasta ja miten tämä seuraa Jeesusta myös oli haudalla kun Jeesus nousi kuolleista . Jerusalemissa on kirkko hänen nimellään. Juudas oli varas joka varasti opetuslasten kukkarosta ja johon meni saatana. Maria kuunteli Jeesusta Martta touhusi muuta . Toiset on toisenlaisia. Kyllä kaikilla oli isät äidit sisaret vaimot . Evankeliumit täydentää toisiaan . Kun helluntai tuli olivat kaikki yhdessä koolla . Jeesuksen luokse tuotiin sairaita paareillakin ja Hän paransi heidät myös sapattina mistä uskontolakiset fariseukset suuttui . Laki saa aikaan vihaa.
- KannanOtto
Raamatun mukaan helluntaina oli koolla 120 opetuslasta kun pyhähenki voideltiin mutta jostain syystä kirkko opettaa että vain 11 opetuslasta oli paikalla koska Juudas hirtti itsensä. Samoin väitetään että apostoleja oli vain kaksitoista vaikka peruskoulun matematiikalla osaa jo yhteenlaskulla selvittää että Jeesus lähetti yhteensä 84 opetuslasta ja nimesi nämä apostoleiksi. Kirkko se jaksaa yksinkertaistaa kertomuksia niin että se pyörii vain niiden 12 miehen ympärillä.
- Luojamme
Lasarus tule ulos haudasta . Elämän ja kuoleman Herra Jeesus . Lasarus oli Martan veli rakas Jeesukselle . Jeesus itki . Rukoili öljymäellä . Hikipisaransa olivat kuin veripisarat . Jeesus vaelsi kaikkialla tehden kaikkinaista hyvää . Jerusalemissa kasvaa aitoa orjantappuraa mistä piikkikruunu tehtiin . Pitkät piikit pitemmät kuin orapihlaja aidan puskissa on. Kantoi itse ristiään . Jesajankirja53 ristiinnaulittu . Maailman luomisesta asti . Aina ollut .
- JohannesMarkus
Aleksandrialainen Markuksen evankeliumi:
"He tulivat Betaniaan, ja siellä oli nainen, jonka veli oli kuollut. Nainen tuli, polvistui Jeesuksen eteen ja sanoi hänelle:
"Daavidin poika, armahda minua!"
Mutta opetuslapset moittivat häntä. Jeesus suuttui heille ja meni hänen kanssaan puutarhaan, missä hauta oli, ja heti kuului haudasta kova huuto. Jeesus meni haudan luo ja vieritti kiven sen suulta. Hän astui heti sisään, meni nuoren miehen luo, ojensi kätensä ja nosti hänet kädestä pitäen ylös. Nuori mies katsoi häneen, rakasti häntä ja alkoi pyytää häntä luokseen. He tulivat ulos haudasta ja menivät nuoren miehen taloon; hän oli nimittäin varakas.
Kuuden päivän kuluttua Jeesus sanoi hänelle, mitä hänen oli tehtävä. Illalla nuori mies tuli hänen luokseen pukeutuneena pellavaiseen vaatteeseen, joka verhosi hänen alastoman ruumiinsa, ja jäi hänen luokseen siksi yöksi, sillä Jeesus opetti hänelle Jumalan valtakunnan salaisuuden. Sitten hän lähti sieltä ja palasi Jordanin toiselle rannalle."
- rakkaussuurinta
Rakas Jeesus. Olen syntinen ihminen . Anna syntini anteeksi . Uskon että kuolit puolestani ristillä sovittaen syntini . Tunnustan ääneen että olet Jumalan Poika Kristus Messias Vapahtaja enkä pidä muita jumalia . Pelasta sieluni amen Jeesuksen nimessä . Käännyn teen parannuksen poltan noitakirjat kortit pornot palautan varastamani . Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu . Menen kasteelle luen Raamattua alan auttaa toisia huolehdin läheisistä pyydän anteeksi annan anteeksi enkä joudu kadotukseen vaan pääsen taivaaseen . Opettele joitakin kohtia Raamatusta ulkoa kuten Johanneksen evankeliumi 3;16-17. Roomalaiskirjeitä . Ristiinnaulitun arvet parantaa sielun . Rakkaus voittaa .
- EivätLuultavasti
MagdalanMaria oli itsenäinen ja omavarainen nainen joka eli Magdalan kylässä ilman aviomirstä ja avusti Jeesuksen seuruetta omista varoistaan monen muun naisen tavoin. Batanian kolmikko eli Maria, Martta ja Lasarus eivät olleet yhtä onnekkaita kuin omavarainen Magdalan Maria vaan heidän isänsä Simon oli kuollut spitaaliin ja sisarparven oli sen vuoksi vaikea päästä avioon sillä spitaalisen isän maine tunnettiin yhä Jeesuksen aikoinakin esim sisarkolmikon kotia kutsuttiin spitaalisen Simonin taloksi. Luukas myös mainitsee Susannan josta ei tiedetä muuta kuin etunimi Susanna ja että tämäkin avusti Jeesusta omista varoistaan.
- UskovaNoora
Saatat hyvinkin olla oikeassa, mutta et löydä Raamatusta suoraa perustaa väitteillesi. Kannattaa aina jollain tapaa ilmaista, että kyseessä on oma ymmärrys asioista, kun lähtee spekuloimaan Raamatun henkilöitä ja tapahtumia.
- guyu-öpä
Raamattu mainitsee myös samassa yhteydessä Johannan - mitä hänestä tiedetään?
- UskovaNoora
guyu-öpä kirjoitti:
Raamattu mainitsee myös samassa yhteydessä Johannan - mitä hänestä tiedetään?
No ketjun alkuperäisten kysymyksen kannalta olennaista on, että hän oli naimisissa (Johanna, jonka mies oli Kuusas).
Naisen identiteetti tavataan Raamatussa ilmaista lähimmän miehen kautta (aviomies, isä, veli...). Koska Magdalan Marian ja Betanian sisarten kohdalla ei mainita aviomiestä, ja Betanian sisarten kohdalla mainitaan ainoastaan veli ja mahdollisesti isä (mikäli Simon todella oli sisarusten isä), mainitsemattomuus puhuu sen puolesta, että naiset olivat naimattomia.
- risti
Maria oli kotoisin Magdala nimisestä kylästä . Betania on taas öljymäellä . Magdalasta Jeesus ajoi demonit ulos . Oli haudallakin ja ristillä . Golgatalla.
- Rapanhapakko
Kuulemma katolisessa perinteessä tosiaan Magdalan Maria ja Betanian Maria ovat sama nainen. Otapa niistä selvää, Maria eli luultavimmin Miriam tai kreikkalaisittain Mariamne tai Mariamene oli siihen aikaan juutalaisilla lähes yleisin tytönnimi.
Betanian Mariasta on paljon Johanneksen evankeliumissa. Myöhäisin evankeliumi, luultavammin kuin romaanikirjallisuutta vain.... mutta siinä Jeesus viettää paljon aikaa Betanian sisaruusparven luona ja opettaa nimenomaan erityisesti sitä Mariaa.
Betanian Maria katoaa kertomuksesta ja sitten noin vaan ilmestyy Maria jota sanottiin Magdalenaksi Jeesuksen teloitukseen ja haudalle,
Ei voi tietää, mutta minusta on mahdollista, että ne Mariat ovat ihan sama nainen.
Nimittäin sellaista paikkaa kuin "Magdala" ei silloin ollut, Vähän samankuuloinen "Magadan" Galileassa kyllä.
Eikä kerrota mistä Magdalan Maria oli kotoisin, vaan että häntä kutsuttiin Magdalenaksi. Ja mikä se sana on? No "Migdal". Torni, karjatorni, vartiotorni. Joten kun Jeesuksen miespuolisilla opetuslapislla oli vaikka mitä lisänimiä (kallio, , kaksonen, kiivailija, ukkosen pojat jne) niin jospas Jeesus oli antanut tärkeimmälle naispuoliselle oppilaalleen tuollaisen komean tornia ja mahtavuutta tarkoittavan lisänimen? Heh, "Korkeassa veisussakin" on sama heprean "mgdl", naisen rintojen kuvauksena. "Rintani ovat kuin tornit".
Sitten on toki kaikki ne hypoteesit, että Jeesus ja Maria Magdalena olisivat olleet naimisissa. Minusta se olisi hyvä juttu, mutta ei edes myöhemmissä gnostilaisissa teksteissä sitä suoraan sanota,- EräsEvankeliumi
Filippuksen evankeliumi sanoo Magdalan Mariaa mm torniksi, muta iästään ja apostolisesta yhteydestä huolimatta sitä ei hyväksytty evankeliumiin koska sitä pidettiin liian hellenistisenä.
- EräsEvankeliumi
EräsEvankeliumi kirjoitti:
Filippuksen evankeliumi sanoo Magdalan Mariaa mm torniksi, muta iästään ja apostolisesta yhteydestä huolimatta sitä ei hyväksytty evankeliumiin koska sitä pidettiin liian hellenistisenä.
Anteeksi, siis ei hyväksytty kaanoniin.
- Rapanhapakko
Hmmmm.. Googlasin Maria Magdalenaa, ja nyt sanotaankin sen "Magdalan" raunioiden löytyneen. Silti kukapa tietää missä milloin sekin heitukka siinä pienessä maassa kävelytåisyyksillä asusteli.
Täss näkyy kumminkin olevan samaa kuin minulla yllä. Mutta ei sitä katolisten näkemystä, että oli sama kuin Betanian Maria.
Mielenkiintoinen hahmo toki, leffoihin asti.'
https://fi.wikipedia.org/wiki/Magdalan_Maria
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115037Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493302Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853059Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku362112- 811787
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411540450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1211454Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1181130- 161099
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431067