Työttömänä

Ei kiinnosta

Pätkätöitä tässä on tehty viimeset muutama vuosi ja taas työttömänä. Ei pahemmin edes kiinnosta mitään töitä enää hakea. On haettu vähän väliä ja määräaikaisuuksia vain on kyetty tarjoamaan siinä kaikki. Mitään kovin pitkäaikaista ei mistään irtoa ja lyhytaikaiset ei voisi enää vähempää kiinnostaa. Semmoiset ei ole edes ihmisarvoisia!
Mitä tahansa paskapalkkaisia hommiakaan ei kannata ees harkita, koska melkein saman verran jää käteen, vaikken tee yhtään mitään.
Opiskeluakin olen harkinnut, mutta suoraan sanoen en tiedä mikä mua edes lopulta kiinnostaisi niin paljon, että tähän 3-kympin ikään on motivaatiota vielä alkaa useitakin vuosia mahdollisesti opiskelemaan-ja suurin kysymys on se, että onko sitten kuitenkaan taaskaan töitä tarjolla?
Olenko ihan luuseri siis? Ainakin tunnen olevani perheemme musta lammas, koska kaikilla muilla menee "hyvin", kaikki on turvattua jne. Valittavat vain minulle, miten ärsyttäviä työkavereita heillä on ja mitä ihmeellistä paskaa töissä taas on tullut eteen. Ihan kuin minua voisi vähempää kiinnostaa?
Kavereita ja tuttuja nähdessä hävettää selittää tilannettani. Olen ollut joskus kunnianhimoinenkin, mutta sekin ominaisuus on ollut jo jonkin aikaa ihan nollassa ja varmaan siellä pysyykin. Olen kuulemma vakavasti masentunutkin lääkärini mukaan. Mun pitäis kuulemma hankkia aika terapiaan.
Silti mulle on oikeestaan ihan sama tälle tilanteelleni. Voisin muuttaa vaikka ulkomaille elelemään. Ehkä siellä tulisi onnellisemmaksi.
Sama kait se missä sitä vetää lonkkaa.
Kohtalotoverit avautukaa tekin..

41

2490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri

Juttusi olisi voinut olla minun kirjoittamani. Tervehdys siis, kohtalotoveri!

Ikää kolmekymmentä, pitkiä työttömyysjaksoja takana ja työttömänä parhaillaan. Kunnon töitä ei saa, huonompia ei kannata tehdä, ja opiskelu ei ole edes taloudellisesti oikeastaan mahdollista, eikä muutenkaan jaksa innostaa. Sukulaiset ja kaverit ovat pääsääntöisesti töissä, ja "onko työhommien suhteen mitään uutta" on tavallinen ja kiusallinen kysymys.

Vähän surkuhupaisalta tuntuu, kun miettii omia suunnitelmia mitä kaksikymppisenä oli. Minusta piti tulla vaikka mitä, en minä tällaista kohtaloa suunnitellut. "Meidän piti muuttaa maailmaa... Meistä tuli luusereita..." vai miten se Anssi Kela lauloikaan.

No, päivä kerrallaan kai tässä silti eteenpäin mennään. Ainahan voi lohduttautua sillä, että päivä kerrallaan nykyään työpaikoillakin eletään. Vaikka tekisi työnsä kuinka hyvin tahansa ja firmallakin menisi hyvin, firma voidaan myydä alta tai muuten vain "virtaviivaistaa" organisaatiota pelkän ahneuden vuoksi.

Ja onhan työttömyydessä toisaalta puolensakin. Saa nukkua pitkään ja touhuta mitä huvittaa. Rahan puute toisaalta rajoittaa, mutta kirjasto on vielä ilmainen eikä nettikään hirveitä maksa. Ja telkkaristakin tulee soittista ja ringalingiä ja paljon pelissä tietovisaa :) Kyllä tässä kelpaa.

• järkimies

Joo, karkuun juoksemallahan ne ongelmat on aina hoidettu...
      Koitappa ryhdistäytyä!

• Nimetön

Eläpä itse muutama vuosi samanlaista pompottelua niin ymmärrät sitten, ehkä..

• junnu

Jos sinua pompotetaan ja juoksutetaan pätkätöissä - jos yleensä tiedät mitä ne on - luultavasti olisit
        eri mieltä . Samaa jauhat kaiken aikaa .....

• junnu

Oletko koskaan ollut työttömänä 12 - 18 kk putkeen ?

• markkinatuki

Älä hätäile.Olet sentään jotakin päässyt tekemäänkin.Itse ollut yli 2 vuotta työttömänä ja vähän alle 30v takana ja sama EVVK fiilis painaa.Koulutus on myös omalla kohdalla lähinnä tervanjuontia, koska ei se mitään takaa.Korkeintaan työllistävä vaikutus virkamiehille siinä on.Eikä niihin kaikkiin koulutuksiinkaan niin vain haeta.

Mikähän noissa"roskatöissä"joiksi kutsun ihmisarvoa alentavia määräaikaisuuksia niin viehättää työnantajia?Kun tutkii laajalti kustannuksia niin loppujen lopuksi ei se sen halvempaa työnantajille ole kuin vakituisetkaan.

Vaikeinta varmaan on oppia ja onkin, että tunnustaa ittelleen sen tosiasian"hittoako se muita koskettaa, että olen työtön".Painin saman kanssa itsekin kauan, mutta se helpottaa aikanaan ehkä.

Ei kai ne ulkomaat autuaaksi tee.Siellä vaan on vikana se, että olet aina muukalainen, kun olet ulkomaalainen.Ei sekään mukavaa ole.

Joten summa summarum.Opiskella kai pitäisi.Otti päähän tai ei, jos asiallisiin opintoihin pääsee.

• Tuto

Haeppa työharjoittelu paikkaa niin töitä löytyy pitemmäksi aikaa.
      Me muutkin teemme nykyään töitä työharjoitteluna ja tämä työtäpä yleistyy vauhdilla.

• uusiviisas

nykykään yritykset käyttävät työharjoittelijoita
        työvoimanaan.

kun työharjoittelijan työharjoittelu loppuu, niin työnantaja ottaa tilalle uuden työharjoittelijan, ja sama jatkuu vuodesta toiseen.

työnantajat ajattelevat vain osakkeenomistajien etua.
        on osakkeenomistajien etu että yritys käyttää ilmaisia työharjoittelijoita työvoimanaan.

työharjoittelijan palkaaminen yritykseen harjoittelun päättyessä taas ei ole osakkeenomistajien etu. kun tarjolla on aina uusia ilmaisia työharjoittelijoita.

nykyajan työttömillä on nykyyään riittävä ammatillinenkoulutus ammattinsa, niin mihin sitä ilmaisa työharjoittelu jaksoja tarvitaan.
        tai sitten suomen koulutusjärjestelmä on sen verran kehno.

vasta valmistunut ammattiinsa ei tarvitse työharjoittelua, työ opettaa tekijäänsä ja oikea palkka motivoi aina.

ja töissä käydään vain rahan takia. eli raha motivoi ei ilmainen työharjoittelu.

minulle työpaikka ei merkitse mitään muuta kuin sieltä saatu kunnon palkka tehdystä työstä.

• niin...
        uusiviisas kirjoitti:

työvoimanaan.

kun työharjoittelijan työharjoittelu loppuu, niin työnantaja ottaa tilalle uuden työharjoittelijan, ja sama jatkuu vuodesta toiseen.

on osakkeenomistajien etu että yritys käyttää ilmaisia työharjoittelijoita työvoimanaan.

työharjoittelijan palkaaminen yritykseen harjoittelun päättyessä taas ei ole osakkeenomistajien etu. kun tarjolla on aina uusia ilmaisia työharjoittelijoita.

nykyajan työttömillä on nykyyään riittävä ammatillinenkoulutus ammattinsa, niin mihin sitä ilmaisa työharjoittelu jaksoja tarvitaan.

vasta valmistunut ammattiinsa ei tarvitse työharjoittelua, työ opettaa tekijäänsä ja oikea palkka motivoi aina.

ja töissä käydään vain rahan takia. eli raha motivoi ei ilmainen työharjoittelu.

minulle työpaikka ei merkitse mitään muuta kuin sieltä saatu kunnon palkka tehdystä työstä.

Ja vaikka olisi vuosia tehnyt koulutuksen lisäksi alan työtä, niin työkkäri silti lähettää työharjoitteluun, eli ilmaistöihin.

• Työtön ilolla
        uusiviisas kirjoitti:

työvoimanaan.

tienataan nykyään? En nyt puhu virkamiehistä, konsulteista tai muista vastaavista, jotka hoitavat työttömyyttä, vaan työttömien tekemästä ilmaisesta työstä.

Olin itse työelämävalmennuksessa kolme kuukautta. Luonnollisesti työkokemusta ja opintoja vastaavissa hommissa. Ei kai sitä voida laittaa ihan tumpeloa ja kokematonta harjoittelemaan ;)

Paikkaan oltiin suunniteltu ihan oikean työntekijän palkkaamista. Harjoittelijoilla asiaa pystyttiin aina siirtämään. Palkkaamista oltiinkin siirretty eteenpäin jo vuosia.

Minua alkoi mietittymään, että paljonko pulju oli säästänyt työharjoittelijoilla. En ollut ainut työharjoittelija, enkä ensimmäinen ja en varmasti viimeinenkään. Ajatellaan, että oikea työntekijä olisi saanut 1600-2000€ kuukaudessa. Minua ennen oli yksi harjoittelija, joka oli ollut täyden vuoden. Joku toinenkin oli ollut vuoden. Sitten oli ollut kaksi tai kolme muutakin harjoittelijaa, joiden harjoittelun kestoista en tiedä. Kyllä siinä voi olla kahden ja puolen tai kolmen vuoden ilmainen työpanos. Tämä oli siis vain yhden puljun yhden työtehtävän harjoittelijoilla saatu säästö. Vai voisiko sitä sanoa mielummin voitoksi, koska ihan hienoa tulosta pulju teki.

Näitä harjoittelijoita ja harjoittelijoita käyttäviä työpaikkoja Suomessa riittää. Mikälaisia rahamääriä on saavutettu työttömien työharjoittelijoiden työpanoksilla?

• Banaani
        Työtön ilolla kirjoitti:

tienataan nykyään? En nyt puhu virkamiehistä, konsulteista tai muista vastaavista, jotka hoitavat työttömyyttä, vaan työttömien tekemästä ilmaisesta työstä.

Olin itse työelämävalmennuksessa kolme kuukautta. Luonnollisesti työkokemusta ja opintoja vastaavissa hommissa. Ei kai sitä voida laittaa ihan tumpeloa ja kokematonta harjoittelemaan ;)

Paikkaan oltiin suunniteltu ihan oikean työntekijän palkkaamista. Harjoittelijoilla asiaa pystyttiin aina siirtämään. Palkkaamista oltiinkin siirretty eteenpäin jo vuosia.

Minua alkoi mietittymään, että paljonko pulju oli säästänyt työharjoittelijoilla. En ollut ainut työharjoittelija, enkä ensimmäinen ja en varmasti viimeinenkään. Ajatellaan, että oikea työntekijä olisi saanut 1600-2000€ kuukaudessa. Minua ennen oli yksi harjoittelija, joka oli ollut täyden vuoden. Joku toinenkin oli ollut vuoden. Sitten oli ollut kaksi tai kolme muutakin harjoittelijaa, joiden harjoittelun kestoista en tiedä. Kyllä siinä voi olla kahden ja puolen tai kolmen vuoden ilmainen työpanos. Tämä oli siis vain yhden puljun yhden työtehtävän harjoittelijoilla saatu säästö. Vai voisiko sitä sanoa mielummin voitoksi, koska ihan hienoa tulosta pulju teki.

Näitä harjoittelijoita ja harjoittelijoita käyttäviä työpaikkoja Suomessa riittää. Mikälaisia rahamääriä on saavutettu työttömien työharjoittelijoiden työpanoksilla?

Sillä rahalla, minkä yhteiskunta käyttää näiden tukitöiden maksuun (huomioiden myös saamatta jäävät verotulot), voitaisiin kaikki työttömät palkata yhteiskunnan töihin työehtosopimusten mukaisella palkalla kokopäivätöihin.

Mutta älä sano tätä ääneen. Esitin asin tuolla aiemmin, mutta sieltä voit lukea kuinka siihen suhtauduttiin. Minut teilattiin välittömästi, samoin esitykseni. Tehtiin selväksi, että nykyistä tapaa ei saa muuttaa. Tukityöt on säilytettävä ja työttömien tulee antaa olla työttöminä ja saada ilmaista rahaa. Niiden poloisten, jotka joutuvat olemaan töissä on maksettava koko lysti. Ole siis hiljaa asiasta ettet saa tuhansia vihamiehiä.

• Työtön ilolla
        Banaani kirjoitti:

Sillä rahalla, minkä yhteiskunta käyttää näiden tukitöiden maksuun (huomioiden myös saamatta jäävät verotulot), voitaisiin kaikki työttömät palkata yhteiskunnan töihin työehtosopimusten mukaisella palkalla kokopäivätöihin.

Mutta älä sano tätä ääneen. Esitin asin tuolla aiemmin, mutta sieltä voit lukea kuinka siihen suhtauduttiin. Minut teilattiin välittömästi, samoin esitykseni. Tehtiin selväksi, että nykyistä tapaa ei saa muuttaa. Tukityöt on säilytettävä ja työttömien tulee antaa olla työttöminä ja saada ilmaista rahaa. Niiden poloisten, jotka joutuvat olemaan töissä on maksettava koko lysti. Ole siis hiljaa asiasta ettet saa tuhansia vihamiehiä.

Hihhii, Banaanilta meni pointti ohi täysin :) Taidat olla nimimerkkisi veroinen, ja vielä katkera. Et minusta kaveria saa.

Minä otan työelämävalmennukseni ihan itsekkäältä kannalta. Olin työelämävalmennuksessa kolme kuukautta. Nopeasti ja ympäripyöreästi minulta jäi saamatta palkkaa 3000€. Voin olla siis tällä 3000€ työttömänä harrastaa ja kehittää itseäni eräänkin kuukauden työmarkkinatuella. Olin kolme kuukautta ennen työelämävalmennusta työttömänä. Se voidaan niistä harrastuskuukausista ottaa pois. Vai mitä ajattelet talouslaskennan ihmelapsi nimimerkki Banaani.

Muista, että ihmisen pitää voida olla rauhassa työttömänä ilman häpeää ja huonommuuden tunnetta.

• Banaani
        Työtön ilolla kirjoitti:

Hihhii, Banaanilta meni pointti ohi täysin :) Taidat olla nimimerkkisi veroinen, ja vielä katkera. Et minusta kaveria saa.

Minä otan työelämävalmennukseni ihan itsekkäältä kannalta. Olin työelämävalmennuksessa kolme kuukautta. Nopeasti ja ympäripyöreästi minulta jäi saamatta palkkaa 3000€. Voin olla siis tällä 3000€ työttömänä harrastaa ja kehittää itseäni eräänkin kuukauden työmarkkinatuella. Olin kolme kuukautta ennen työelämävalmennusta työttömänä. Se voidaan niistä harrastuskuukausista ottaa pois. Vai mitä ajattelet talouslaskennan ihmelapsi nimimerkki Banaani.

Muista, että ihmisen pitää voida olla rauhassa työttömänä ilman häpeää ja huonommuuden tunnetta.

Et ollut ilmoittanut minulle että olit tietoinen. Halusin vain varoittaa että jos menet ihmettelemään enemmän työttmyyden poistamisesta ja ilmaistyön lopettamisesta, siitä ei hyvää seuraa.

Huomaan että olet hyvin tietoinen tilanteesta ja olet ymmärtänyt oikein työttömän roolin. Se on elämästä nauttiminen ilmaisella rahalla. Sen minäkin opin täällä vieraillessani. Eikö olekin hassua että ennen kuin tulin käymään täällä, minulla oli lapsellinen mielikuva siitä, että työttömät oikeasti etsisivät töitä ja haluaisivat toimia sen eteen että kaikille syntyisi työpaikka.

En alkuun ymmärtänyt niitä muutamia henkilöitä, jotka sanoivat minulle että minun pitäisi itse jäädä työttömäksi ja kokea henkilökohtaisesti työttömyys, jonka jälkeen voisin puhua siitä. Kuvittelin silloin että he tarkoittavat työttömän elämän kurjuutta, pieniä tuloja ja sitä, ettei töitä voi tehdä. Luulin että työttömät luulivat etten ymmärrä sitä.

Nyt olen sitten ymmärtänyt, että työttömyys onkin lottovoitto Suomessa ja kaikkien työttömien kannattaa tehdä kaikkensa sen eteen, että nykyinen työttömyys ja sen edut jatkuisivat. Sitä se kokemuksen hankkiminen työttömyydestä siis tarkoittikin.

Onnea vaan työttömyyden johdosta. Nauti elämästä, me yritämme maksaa teille kaiken mitä tarvitsette.

• Työtön ilolla
        Banaani kirjoitti:

Et ollut ilmoittanut minulle että olit tietoinen. Halusin vain varoittaa että jos menet ihmettelemään enemmän työttmyyden poistamisesta ja ilmaistyön lopettamisesta, siitä ei hyvää seuraa.

Huomaan että olet hyvin tietoinen tilanteesta ja olet ymmärtänyt oikein työttömän roolin. Se on elämästä nauttiminen ilmaisella rahalla. Sen minäkin opin täällä vieraillessani. Eikö olekin hassua että ennen kuin tulin käymään täällä, minulla oli lapsellinen mielikuva siitä, että työttömät oikeasti etsisivät töitä ja haluaisivat toimia sen eteen että kaikille syntyisi työpaikka.

En alkuun ymmärtänyt niitä muutamia henkilöitä, jotka sanoivat minulle että minun pitäisi itse jäädä työttömäksi ja kokea henkilökohtaisesti työttömyys, jonka jälkeen voisin puhua siitä. Kuvittelin silloin että he tarkoittavat työttömän elämän kurjuutta, pieniä tuloja ja sitä, ettei töitä voi tehdä. Luulin että työttömät luulivat etten ymmärrä sitä.

Nyt olen sitten ymmärtänyt, että työttömyys onkin lottovoitto Suomessa ja kaikkien työttömien kannattaa tehdä kaikkensa sen eteen, että nykyinen työttömyys ja sen edut jatkuisivat. Sitä se kokemuksen hankkiminen työttömyydestä siis tarkoittikin.

Onnea vaan työttömyyden johdosta. Nauti elämästä, me yritämme maksaa teille kaiken mitä tarvitsette.

Lottovoitto Suomessa Banaanin mukaan:

- Ei varaa autoon
        - Harvoin varaa uusiin vaatteisiin. Suurin osa vaatteista hankittu käyttettyinä
        - Ei uusia huonekaluja
        - Ei varaa matkustaa. Tämä tarkoittaa myös, että harvoin pääsee näkemään vähänkin pidemmällä olevia sukulaista, kavereita tai tuttuja
        - Ei ole varaa syödä ulkona, ei varaa järjestää juhlia sukulaisille tai kavereille
        - Alituiseen neljän seinän sisällä

Mitenköhän olisi, jos menisikin taloudellisesti ihan tavallisesta tai hyvin :D, kun tämä on sitä lottovoittajan elämää?

Banaani, sinun ongelmasi taitaa olla se, että et ole onnellinen. Olet selvästi katkera siitä, että ulkoisesti sinua huonommin menevä on sinua onnellisempi. Tiedät varmaan, että ei työttömällä kannata olla kateellinen tai katkera, vaikka et ymmärtäisikään häntä. En minäkään ole katkera tai kateellinen kenellekään töitä tekevälle tai pelkillä suvun rahoilla elävälle. Työttömän, palkkaduunillisessa tai sukurahoitteellisessa elämässä on eri jutut, joista hankitaan elämäniloa. Ymmärrätkö? Onko sinusta väärin, että ihminen on onnellinen ja työtön samaan aikaan? Toinen vain osaa nauttia elämästä ja olla onnellinen vähän pienemmälläkin rahalla ja sosiaalisella statuksella.

Kyllä ne työttömät sitä the työpaikkaa etsivät. Minkäkin etsin. Kohta taas lähetän sopivaan työpaikkaan yhden hakemuksen, jos vaikka tärppäisi(peukut pystyyn). Bansku, sun pitää ymmärtää, että jos ihminen on hakenut vaikka 200 työpaikkaan ja eikä ole tärpännyt, se saattaa ihmiselle tarkoittaa samaa kuin 200 epäonnistumista peräkkäin. Sitä ihmisen psyyke ei aina jaksa. Ihminen luovuttaa, koska kokee itsensä mitättömäksi ja tarpeettomaksi. Se on ihan inhimillistä. Ei sitä tarvitse ihmetellä.

Sinun myös kannattaa totutella ajatukseen, että työttömyys on osa nykyaikaista yhteiskuntaa. Se on tehokas tapa säädellä taloutta. Palkat, hinnat etc. pysyvät maltillisina, kun ihmiset ovat pienen paineen alla.

• Banaani
        Työtön ilolla kirjoitti:

Lottovoitto Suomessa Banaanin mukaan:

- Ei varaa autoon
        - Harvoin varaa uusiin vaatteisiin. Suurin osa vaatteista hankittu käyttettyinä
        - Ei uusia huonekaluja
        - Ei varaa matkustaa. Tämä tarkoittaa myös, että harvoin pääsee näkemään vähänkin pidemmällä olevia sukulaista, kavereita tai tuttuja
        - Ei ole varaa syödä ulkona, ei varaa järjestää juhlia sukulaisille tai kavereille
        - Alituiseen neljän seinän sisällä

Mitenköhän olisi, jos menisikin taloudellisesti ihan tavallisesta tai hyvin :D, kun tämä on sitä lottovoittajan elämää?

Banaani, sinun ongelmasi taitaa olla se, että et ole onnellinen. Olet selvästi katkera siitä, että ulkoisesti sinua huonommin menevä on sinua onnellisempi. Tiedät varmaan, että ei työttömällä kannata olla kateellinen tai katkera, vaikka et ymmärtäisikään häntä. En minäkään ole katkera tai kateellinen kenellekään töitä tekevälle tai pelkillä suvun rahoilla elävälle. Työttömän, palkkaduunillisessa tai sukurahoitteellisessa elämässä on eri jutut, joista hankitaan elämäniloa. Ymmärrätkö? Onko sinusta väärin, että ihminen on onnellinen ja työtön samaan aikaan? Toinen vain osaa nauttia elämästä ja olla onnellinen vähän pienemmälläkin rahalla ja sosiaalisella statuksella.

Kyllä ne työttömät sitä the työpaikkaa etsivät. Minkäkin etsin. Kohta taas lähetän sopivaan työpaikkaan yhden hakemuksen, jos vaikka tärppäisi(peukut pystyyn). Bansku, sun pitää ymmärtää, että jos ihminen on hakenut vaikka 200 työpaikkaan ja eikä ole tärpännyt, se saattaa ihmiselle tarkoittaa samaa kuin 200 epäonnistumista peräkkäin. Sitä ihmisen psyyke ei aina jaksa. Ihminen luovuttaa, koska kokee itsensä mitättömäksi ja tarpeettomaksi. Se on ihan inhimillistä. Ei sitä tarvitse ihmetellä.

Sinun myös kannattaa totutella ajatukseen, että työttömyys on osa nykyaikaista yhteiskuntaa. Se on tehokas tapa säädellä taloutta. Palkat, hinnat etc. pysyvät maltillisina, kun ihmiset ovat pienen paineen alla.

Teen tässä nyt oletuksen, että olet tutustunut aikaisempaan tekstiini, jossa esitin miten kaikille työttömille järjestyisi samanpalkakkaista työtä kuin töissä olevillekin. Pidämme sen mielessä kun katsomme näitä kommentteja.

Olen saanut sellaisen kuvan, että nuo listaamasi asiat ovat pieni haitta. Siis kun verrataan sitä siihen, että on täysi vapaus omaan aikaan, ei tarvitse kuluttaa arkipäiviä töissä.

Jos työttömällä olisi vara autoon, uusiin vaatteisiin, huonekaluihin, matkusteluun, ulkona syömiseen juhliin, asiat olisivat tietenkin vieläkin paremmin.

Olen käsittääkseni onnellinen, vaikka aikaa ei aina olekaan. En tosin kaipaa juhlia enkä paljon muutakaan muotivaatetta, mitä tuossa listaat. Omaa aikaa saisi olla enemmän, se taitaa ollakin ainut puute.

Pienistäkin asioista voi olla onnellinen. Minä olen tänä vuonna jo oppinut, että työhön pääseminen ei ole niin tarpeellista, kunhan vain laittaa välillä hakupaperit että vaikuttaisi siltä ettei nauti työttömänä olosta, vaan hakee leikkitöitä oikeasti tai oikeita töitä leikisti. Niissä varmaan kannattaa laittaa sellaisia ehtoja tai muuta, että voi olla varma ettei tule valituksi.

Voihan joku olla erimieltäkin, mutta silloin pitäisi pystyä selittämään se, miksi ei kannata työttömien työllistämistä ammattia vastaavaan kokopäivätyöhön normaalilla palkalla.

Paras selitys, jonka täällä sai, oli se, että yhteiskunnan järjestämät työt ovat leikkityötä, eikä kukaan halua leikkitöihin. Valitettavasti sitä, miten leikkihitsaaminen erottaa oikeasta hitsaamisesta kun työaika, palkka ja itse se työ ovat täsmälleen samanlaisia, ei osattu kertoa.

Kuten huomaat, minulla on vielä paljon oppimista työstä ja työttömyydestä. En ole koskaan niellyt purematta kaikkea sitä, mitä on sanottu. Vaadin aina loogisen selityksen ennenkuin hyväksyn jonkin asian.

Joitakin asioita on siten jäänyt vaille selitystä, enkä ole hyväksynyt esimerkiksi taloudessa sitä, että työssä pidetään ihmisiä pelon avulla. Tai että eletään samaan tapaan kuin historiallisina aikoina vaikka olemme EU:ssa eikä maltillistä politiikkaa eikä työttömyyttä enää tarvittaisi talouden kannalta, jos sitä nyt koskaan on edes tarvittu. Kas kun kukaan ei ole osannut sitäkään selittää, on vain todennut jälkikäteen että näin on toimittu.

Toivottavasti nämä asiat selviävät minullekin tässä vuosien varrella. Jokuhan sanoikin että minulta puuttuu kokomusta.

• Sivusta seurannut
        Banaani kirjoitti:

Teen tässä nyt oletuksen, että olet tutustunut aikaisempaan tekstiini, jossa esitin miten kaikille työttömille järjestyisi samanpalkakkaista työtä kuin töissä olevillekin. Pidämme sen mielessä kun katsomme näitä kommentteja.

Olen saanut sellaisen kuvan, että nuo listaamasi asiat ovat pieni haitta. Siis kun verrataan sitä siihen, että on täysi vapaus omaan aikaan, ei tarvitse kuluttaa arkipäiviä töissä.

Jos työttömällä olisi vara autoon, uusiin vaatteisiin, huonekaluihin, matkusteluun, ulkona syömiseen juhliin, asiat olisivat tietenkin vieläkin paremmin.

Olen käsittääkseni onnellinen, vaikka aikaa ei aina olekaan. En tosin kaipaa juhlia enkä paljon muutakaan muotivaatetta, mitä tuossa listaat. Omaa aikaa saisi olla enemmän, se taitaa ollakin ainut puute.

Pienistäkin asioista voi olla onnellinen. Minä olen tänä vuonna jo oppinut, että työhön pääseminen ei ole niin tarpeellista, kunhan vain laittaa välillä hakupaperit että vaikuttaisi siltä ettei nauti työttömänä olosta, vaan hakee leikkitöitä oikeasti tai oikeita töitä leikisti. Niissä varmaan kannattaa laittaa sellaisia ehtoja tai muuta, että voi olla varma ettei tule valituksi.

Voihan joku olla erimieltäkin, mutta silloin pitäisi pystyä selittämään se, miksi ei kannata työttömien työllistämistä ammattia vastaavaan kokopäivätyöhön normaalilla palkalla.

Paras selitys, jonka täällä sai, oli se, että yhteiskunnan järjestämät työt ovat leikkityötä, eikä kukaan halua leikkitöihin. Valitettavasti sitä, miten leikkihitsaaminen erottaa oikeasta hitsaamisesta kun työaika, palkka ja itse se työ ovat täsmälleen samanlaisia, ei osattu kertoa.

Kuten huomaat, minulla on vielä paljon oppimista työstä ja työttömyydestä. En ole koskaan niellyt purematta kaikkea sitä, mitä on sanottu. Vaadin aina loogisen selityksen ennenkuin hyväksyn jonkin asian.

Joitakin asioita on siten jäänyt vaille selitystä, enkä ole hyväksynyt esimerkiksi taloudessa sitä, että työssä pidetään ihmisiä pelon avulla. Tai että eletään samaan tapaan kuin historiallisina aikoina vaikka olemme EU:ssa eikä maltillistä politiikkaa eikä työttömyyttä enää tarvittaisi talouden kannalta, jos sitä nyt koskaan on edes tarvittu. Kas kun kukaan ei ole osannut sitäkään selittää, on vain todennut jälkikäteen että näin on toimittu.

Toivottavasti nämä asiat selviävät minullekin tässä vuosien varrella. Jokuhan sanoikin että minulta puuttuu kokomusta.

"Valitettavasti sitä, miten leikkihitsaaminen erottaa oikeasta hitsaamisesta kun työaika, palkka ja itse se työ ovat täsmälleen samanlaisia, ei osattu kertoa."

Hetkinen. Milloin yhteiskunta on järjestänyt "leikkityötä", josta on saanut saman palkan kuin itse hankitusta _työstä_ ? Minulle on ainakin tarjottu mahdollisuudeksi etsiä "työpaikka", jossa teen "työtä" ilman työsopimusta ja palkkaa. Korvauksena olisi työmarkkinatuki. Vaihtaisitko oman palkkasi työmarkkinatukeen? Jos et, niin miksi minun pitäisi tehdä sillä työtä? Olenko jotenkin huonompi, kun olen syntynyt niin myöhään, etten ehtinyt saada vakituista virkaa ennen näitä isoja työttömyysaaltoja? Ei mene jakeluun.

• Banaani
        Sivusta seurannut kirjoitti:

"Valitettavasti sitä, miten leikkihitsaaminen erottaa oikeasta hitsaamisesta kun työaika, palkka ja itse se työ ovat täsmälleen samanlaisia, ei osattu kertoa."

Hetkinen. Milloin yhteiskunta on järjestänyt "leikkityötä", josta on saanut saman palkan kuin itse hankitusta _työstä_ ? Minulle on ainakin tarjottu mahdollisuudeksi etsiä "työpaikka", jossa teen "työtä" ilman työsopimusta ja palkkaa. Korvauksena olisi työmarkkinatuki. Vaihtaisitko oman palkkasi työmarkkinatukeen? Jos et, niin miksi minun pitäisi tehdä sillä työtä? Olenko jotenkin huonompi, kun olen syntynyt niin myöhään, etten ehtinyt saada vakituista virkaa ennen näitä isoja työttömyysaaltoja? Ei mene jakeluun.

Nykyisin tosiaan järjestetään leikkityötä, josta ei siis saa palkkaa, vain sen tuen. Se on mielestäni leikkityötä.

Tein esityksen, testasin sitä täällä työttömien palstalla, jossa se teilattiin. Voit lukea edelliseltä sivulta (Aloitusnikki Banaani), jonka avulla voitaisiin muutamassa vuodessa työllistää kaikki työttömät, myös ne työttömät, jotka eivät nykyisin saa työttömyystukea esimerkiksi puolison tulojen vuoksi.

Tälläkin sivulla näyttää joku kirjoittaneen, että työttömille jaetaan reilu kaksi miljardia verovaroja. Työttömyyteen sen sijaan on varattu yhteiskunnan rahoja 5.5 miljardia euroa. Osa työttömyyteen varatuista rahoista ei siis saavuta työttömien tarpeita, vaan ne huilahtavatkin yrityksiin ja sellaisten henkilöiden taskuihin, jotka eivät ole työttömiä eivätkä tarvitsisi siis työttömyyteen varattuja rahoja.

Laskeskelin, että jos käyttäisimme tuon 5.5 miljardia euroa, joka on siis jo työttömyyteen varattu, työttömien työllistämiseen oman ammattina mukaisella palkalla kokopäivätyöhön, rahat riittäisivät 100 000 työpaikan palkkoihin ja muihin kuluihin (ja tietenkin nykyisiin työttömyystukiin). Näin lisääntynyt toiminta ja työssä olevien luottamus elintasonsa säilymiseen lisäisi "oikeiden" työpaikkojen määrää niin, että muutaman vuoden kuluttua kaikille täysin työkykyisille työtöttömille syntyisi oikea työpaikka.

Työllistämistöissä olisivat sitten enää ne, joille ei löydy työpaikkaa yksityiseltä sektorilta jonkin haitan vuoksi (alkoholismi, vajaakuntoisuus, ikä). Kuitenkin kaikki työllistetyt saisivat oikean palkan ja olisivat samalla viivalla muiden yhteiskunnan jäsenten kanssa palkan ja työn suhteen.

Joku nyt sanoo että eihän alkoholisti voi tehdä töitä ollenkaan. Tämä pitää paikkansa, sellaiset siirretään eläkkeelle. Mutta on myös sellaisia alkoholiongelmaisia, jotka välillä ovat aivan työkuntoisia, mutta tarvitsevat toisinaan kuntoutusta. Heidät voidaan sitten lopuksi työllistää kun muut työttömät ovat jo saaneet työpaikan avoimelta sektorilta. Samoin on monien muiden sairauksien suhteen, selkävaivat, sairaudet ja muut, jotka vain heikentävät työsuoritusta mutta eivät vie sitä kokonaan. Meillähän on työkyvyttämyys eläke, mutta työttömissä on sellaisia, jotka voisivat työskennellä välillä ja olla välillä kuntoutuksessa.

Sellaista siis esitin. Tämä ei näyttänyt sopivan työttömille, sillä esitys teilattiin heti kunnolla. Sitä sanottiin leikki työksi, vaikka en edes esittänyt mitä nämä työt olisivat, vaan yritin kysellä millaisia töitä maksajat (nykyisin töitä tekevät) haluaisivat työttömien alkavan tekemään.

Oma ajatukseni oli kuntokeskusten perustaminen asutuskeskusten yhteyteen, jolla saataisiin toimintaa kaikille ihmisille. Tämäkään ei käynyt työttömille, sillä sekin teilattiin heti. Ei sittenkään, vaikka yritin kertoa että tälläinen toiminta vähentäisi huomattavasti terveydenhoitokuluja ja pienentäisi siis veroja. Verojen pieneneminenhän taas lisäisi vientiä eli vientiyritysten työpaikkoja ja samalla myös palkansaajien tuloja.

Olemme huonompia, meille on syntynyt ikäluokka, joka pitää kiinni työttömyydestä kynsin hampain, eikä töitä anneta kaikille. Kisaan on liittynyt myös tuottajat, joiden mielestä on parempi pelotella ihmisiä työttömyydellä jotta he tekisivät töitä pienellä palkalla.

Tämänhän huomaa siitä, että työttöminä ovat usein ne, joilla ei ole mitään hirveää tarvetta saada lisää tuloja, eli perhettömät ihmiset tai ihmiset, joilla lapset ovat jo lähteneet maailmalle ja talo maksettu ja autokin uusittu. Samalla tietenkin on käynyt niin, että nuoremmassa sukupolvessa on paljon niitä, jotka ovat perheettömiä juuri tämän työttömyyden vuoksi, mutta sehän ei muita häiritse.

Kysyt siis tekisinkö töitä nykyisellä työmarkkinatuella. En tekisi, vastaan sinulle. Ja lisään että esitin muutosta, jolla tämä työstä maksettava korvaus olisi saman suuruinen kuin se palkka, jota sai ennen työttömyyttä tai sitten oman ammattinsa mukaista palkkaa (kumpi nyt on suurempi), jos vaikka valmistuu koulusta eikä ole töitä ennen työtttömyyttä ollut. Ja lisäksi vielä laitoin esitykseeni minimipalkaksi 1200 €/kk.

Tämän esityksen mukaiseen muutokseen meillä olisi rahoitus jo olemassa, tarvitsi vain hyväksyä se, ensin työttömien keskuudessa ja sitten eduskunnassa. Mutta mutta, asia tökkäsi jo täällä, selvisi etteivät työttömät haluakaan töihin, joten päätin lopettaa esitykseni eteenpäinviemisen sen saaman laajan vastustuksen ja vähäisen kannatuksen vuoksi.

• Väärinkäytöksiä
        Banaani kirjoitti:

Jos työnantaja teettää työttömällä työtä esim työharjoitteluna. Valtio maksaa työnantajalle työllistämistukea.Lain vastaista on ettei siitä saa harjoittelija palkaa. Työnantaja joutuu maksamaan vähimmäispalkan joka on noin 5e tunti.Joka tekee kuukaudessa n. 1000e
        Soitin itse Työsuojelutoimistoon eli Hämeen Työsuojelupiiriin p.262 8800 Faks. 2608901
        Jokaisella paikkakunnalla on omansa. Sieltä lähtee heti tarkastajat tutkimaan tälläisiä väärinkäytöksiä.Älkää hyvät ihmiset antako itseänne uunottaa. Jotkut lukee väärin pykäliä.
        Käräyttäkää tällaiset työnantajat jota käyttävät tilannetta härskisti hyväkseen. Jotkut lyhyet kurssit eivät kaiketi kuulu tähän kun työkkäri maksaa kurssin ajalta koulutusrahaa.
        Määräykset valtion taholta pitää saada selviksi ja kaikkien tietoon.

• Jyker
        Banaani kirjoitti:

Nykyisin tosiaan järjestetään leikkityötä, josta ei siis saa palkkaa, vain sen tuen. Se on mielestäni leikkityötä.

Tein esityksen, testasin sitä täällä työttömien palstalla, jossa se teilattiin. Voit lukea edelliseltä sivulta (Aloitusnikki Banaani), jonka avulla voitaisiin muutamassa vuodessa työllistää kaikki työttömät, myös ne työttömät, jotka eivät nykyisin saa työttömyystukea esimerkiksi puolison tulojen vuoksi.

Tälläkin sivulla näyttää joku kirjoittaneen, että työttömille jaetaan reilu kaksi miljardia verovaroja. Työttömyyteen sen sijaan on varattu yhteiskunnan rahoja 5.5 miljardia euroa. Osa työttömyyteen varatuista rahoista ei siis saavuta työttömien tarpeita, vaan ne huilahtavatkin yrityksiin ja sellaisten henkilöiden taskuihin, jotka eivät ole työttömiä eivätkä tarvitsisi siis työttömyyteen varattuja rahoja.

Laskeskelin, että jos käyttäisimme tuon 5.5 miljardia euroa, joka on siis jo työttömyyteen varattu, työttömien työllistämiseen oman ammattina mukaisella palkalla kokopäivätyöhön, rahat riittäisivät 100 000 työpaikan palkkoihin ja muihin kuluihin (ja tietenkin nykyisiin työttömyystukiin). Näin lisääntynyt toiminta ja työssä olevien luottamus elintasonsa säilymiseen lisäisi "oikeiden" työpaikkojen määrää niin, että muutaman vuoden kuluttua kaikille täysin työkykyisille työtöttömille syntyisi oikea työpaikka.

Työllistämistöissä olisivat sitten enää ne, joille ei löydy työpaikkaa yksityiseltä sektorilta jonkin haitan vuoksi (alkoholismi, vajaakuntoisuus, ikä). Kuitenkin kaikki työllistetyt saisivat oikean palkan ja olisivat samalla viivalla muiden yhteiskunnan jäsenten kanssa palkan ja työn suhteen.

Joku nyt sanoo että eihän alkoholisti voi tehdä töitä ollenkaan. Tämä pitää paikkansa, sellaiset siirretään eläkkeelle. Mutta on myös sellaisia alkoholiongelmaisia, jotka välillä ovat aivan työkuntoisia, mutta tarvitsevat toisinaan kuntoutusta. Heidät voidaan sitten lopuksi työllistää kun muut työttömät ovat jo saaneet työpaikan avoimelta sektorilta. Samoin on monien muiden sairauksien suhteen, selkävaivat, sairaudet ja muut, jotka vain heikentävät työsuoritusta mutta eivät vie sitä kokonaan. Meillähän on työkyvyttämyys eläke, mutta työttömissä on sellaisia, jotka voisivat työskennellä välillä ja olla välillä kuntoutuksessa.

Sellaista siis esitin. Tämä ei näyttänyt sopivan työttömille, sillä esitys teilattiin heti kunnolla. Sitä sanottiin leikki työksi, vaikka en edes esittänyt mitä nämä työt olisivat, vaan yritin kysellä millaisia töitä maksajat (nykyisin töitä tekevät) haluaisivat työttömien alkavan tekemään.

Oma ajatukseni oli kuntokeskusten perustaminen asutuskeskusten yhteyteen, jolla saataisiin toimintaa kaikille ihmisille. Tämäkään ei käynyt työttömille, sillä sekin teilattiin heti. Ei sittenkään, vaikka yritin kertoa että tälläinen toiminta vähentäisi huomattavasti terveydenhoitokuluja ja pienentäisi siis veroja. Verojen pieneneminenhän taas lisäisi vientiä eli vientiyritysten työpaikkoja ja samalla myös palkansaajien tuloja.

Olemme huonompia, meille on syntynyt ikäluokka, joka pitää kiinni työttömyydestä kynsin hampain, eikä töitä anneta kaikille. Kisaan on liittynyt myös tuottajat, joiden mielestä on parempi pelotella ihmisiä työttömyydellä jotta he tekisivät töitä pienellä palkalla.

Tämänhän huomaa siitä, että työttöminä ovat usein ne, joilla ei ole mitään hirveää tarvetta saada lisää tuloja, eli perhettömät ihmiset tai ihmiset, joilla lapset ovat jo lähteneet maailmalle ja talo maksettu ja autokin uusittu. Samalla tietenkin on käynyt niin, että nuoremmassa sukupolvessa on paljon niitä, jotka ovat perheettömiä juuri tämän työttömyyden vuoksi, mutta sehän ei muita häiritse.

Kysyt siis tekisinkö töitä nykyisellä työmarkkinatuella. En tekisi, vastaan sinulle. Ja lisään että esitin muutosta, jolla tämä työstä maksettava korvaus olisi saman suuruinen kuin se palkka, jota sai ennen työttömyyttä tai sitten oman ammattinsa mukaista palkkaa (kumpi nyt on suurempi), jos vaikka valmistuu koulusta eikä ole töitä ennen työtttömyyttä ollut. Ja lisäksi vielä laitoin esitykseeni minimipalkaksi 1200 €/kk.

Tämän esityksen mukaiseen muutokseen meillä olisi rahoitus jo olemassa, tarvitsi vain hyväksyä se, ensin työttömien keskuudessa ja sitten eduskunnassa. Mutta mutta, asia tökkäsi jo täällä, selvisi etteivät työttömät haluakaan töihin, joten päätin lopettaa esitykseni eteenpäinviemisen sen saaman laajan vastustuksen ja vähäisen kannatuksen vuoksi.

Banaani se vain jaksaa ja jaksaa. Sinulle on kerrottu valehtelematta kymmenet kerrat että jos todella pidät esitystäsi toimivana, niin silloin sinä lähetät sen eteenpäin suuren yleisön luettavaksi johonkin maan johtavista sanomalehdistä. Tätähän Banaani ei tietenkään tee, vaan sen sijaan rypee itsesäälissä ja leikkii marttyyriä. Työttömät tietysti muistetaan joka välissä haukkua työhaluttomiksi ja ties miksi.

Banaani, joko lähetit paperisi Hesariin? Jos HS on liian "suuri", käykö Turun Sanomat?

• Työtön ilolla
        Banaani kirjoitti:

"Omaa aikaa saisi olla enemmän, se taitaa ollakin ainut puute."
        Kannattaisiko aloittaa siitä, että joka a) lopettaisit tänne kirjoittamisen tai b)lyhentäsit ja vähentäisit tänne kirjoittelua. Tämä on nyt sitä henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Sun tekstit ovat aivan liian pitkiä. Ketään ei kiinnosta lukea yli pitkiä kirjoituksia. Yksi nettiin kirjoittamisen kirjoittamattomista säännöistä on, että älä kirjoita liian pitkiä tekstejä. Kirjoita lyhyesti ja jämäkästi. Jätän monesti sun tekstin lukematta, koska kirjoitat liian pitkästi. Tämä on keskustelua, ei mitään kirjan kirjoittamista. Potkut ja työttömyys -palsta on muutenkin täynnä sun yli pitkiä kirjoituksia. Lyhennä ja vähennä tai lopeta kirjoittaminen kokonaan.
        Siinä sulle lisää vapaa-aikaa. Ole hyvä :)

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

Banaani se vain jaksaa ja jaksaa. Sinulle on kerrottu valehtelematta kymmenet kerrat että jos todella pidät esitystäsi toimivana, niin silloin sinä lähetät sen eteenpäin suuren yleisön luettavaksi johonkin maan johtavista sanomalehdistä. Tätähän Banaani ei tietenkään tee, vaan sen sijaan rypee itsesäälissä ja leikkii marttyyriä. Työttömät tietysti muistetaan joka välissä haukkua työhaluttomiksi ja ties miksi.

Banaani, joko lähetit paperisi Hesariin? Jos HS on liian "suuri", käykö Turun Sanomat?

Jos saa haukut vihaisilta tällä palstalla, ei kannata saada julkisesti haukkuja hesarin lukijoilta. Pitää oppia kerrasta. Keskityn nyt vähän siihen, etteivät muut polta näppejään täällä. Ja sitten poistun kuvioista hiljalleen. Kaikki kun eivät nimittäin huomaa sitä, että täällä ollaan nimettöminä eikä tarvitse oikeasti loukkaantua jos oma ajatus teilataan.

Jos hesarissa esittää töitä kaikille, niin siinä voi oikeasti palaa näpit. Moni yritys nimittäin myös osallistuu jahtiin, sillä moni yritys saa näitä ilmaisia rahoja ja työntekijöitä myös. Hekään eivät (työttömien lisäksi) pidä esityksestäni.

Alkuun ajattelin että nämä teilaajat olisivat kirjoitelleet yritysten saamien työttömyystukien takia täällä. Mutta kun ei ollut kannattajia, niin sekin vaihtoehto poistui kuvioista.

Niin, olisi aika ihmeellistä, että työttöminä täällä kirjoittavat vain teilaisivat esityksen, mutta ei löytyisi ketään, jotka kannattaisivat esitystä.

• Jyker
        Banaani kirjoitti:

Jos saa haukut vihaisilta tällä palstalla, ei kannata saada julkisesti haukkuja hesarin lukijoilta. Pitää oppia kerrasta. Keskityn nyt vähän siihen, etteivät muut polta näppejään täällä. Ja sitten poistun kuvioista hiljalleen. Kaikki kun eivät nimittäin huomaa sitä, että täällä ollaan nimettöminä eikä tarvitse oikeasti loukkaantua jos oma ajatus teilataan.

Jos hesarissa esittää töitä kaikille, niin siinä voi oikeasti palaa näpit. Moni yritys nimittäin myös osallistuu jahtiin, sillä moni yritys saa näitä ilmaisia rahoja ja työntekijöitä myös. Hekään eivät (työttömien lisäksi) pidä esityksestäni.

Alkuun ajattelin että nämä teilaajat olisivat kirjoitelleet yritysten saamien työttömyystukien takia täällä. Mutta kun ei ollut kannattajia, niin sekin vaihtoehto poistui kuvioista.

Niin, olisi aika ihmeellistä, että työttöminä täällä kirjoittavat vain teilaisivat esityksen, mutta ei löytyisi ketään, jotka kannattaisivat esitystä.

Eli Banaanin kantti ei kestä lunastaa kovia puheita. Eipä ole mikään yllätys, poliitikot ja vastaavat ovat tunnettuja takinkäännöistään ja sanojensyömisistään. Turha se on työttömiä mollata jos oma pokka ei tuota vertaa kestä riskinottoa. Et uskalla niin et uskalla, selvä. Sinun raukkamaisuuttahan se on, älä nyt viitsi enää tuota kipata työttömien niskaan.

Lähetä juttusi Hesariin tai sitten ole hiljaa. Simppelit vaihtoehdot jotka luulisi Banaanin puupäähänkin menevän perille.

• Banaani
        Työtön ilolla kirjoitti:

"Omaa aikaa saisi olla enemmän, se taitaa ollakin ainut puute."
        Kannattaisiko aloittaa siitä, että joka a) lopettaisit tänne kirjoittamisen tai b)lyhentäsit ja vähentäisit tänne kirjoittelua. Tämä on nyt sitä henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Sun tekstit ovat aivan liian pitkiä. Ketään ei kiinnosta lukea yli pitkiä kirjoituksia. Yksi nettiin kirjoittamisen kirjoittamattomista säännöistä on, että älä kirjoita liian pitkiä tekstejä. Kirjoita lyhyesti ja jämäkästi. Jätän monesti sun tekstin lukematta, koska kirjoitat liian pitkästi. Tämä on keskustelua, ei mitään kirjan kirjoittamista. Potkut ja työttömyys -palsta on muutenkin täynnä sun yli pitkiä kirjoituksia. Lyhennä ja vähennä tai lopeta kirjoittaminen kokonaan.
        Siinä sulle lisää vapaa-aikaa. Ole hyvä :)

Puhut asiaa. Kun ei sanoisi mitään, kenenkään ei tarvitsi sanoa mitään.

Asiani on oikeastaan hyvin lyhyt. Voin toistaa sen tässäkin. Kaikille työkykyisille, joilla ei ole töitä, järjestetään töitä yhteiskunnan toimesta. Eikö ollut lyhyesti sanottu?

Jos asian sanoisi lyhyesti, jää monia avoimia kysymyksiä. Tarkoitinko, että pitää tehdä töitä ilmaiseksi, nykyisellä työttömyyskorvauksella, kolmentonnin kuukausipalkalla, pari tuntia päivässä vai viisikymmentä tuntia viikossa?

Eikö siis ole parempi, että kertoo mahdollisimman kattavasti? Sittenkin monelle jää vielä epäselviä asioita, jotka huomaat tuolta aikaisemmasta keskustelusta. Minun piti useassa ketjussa selittää jo aiemmin kertomaani asiaa. Aika turhauttavaa niin minulle kuin niille, jotka seuraavat. Kymmeniä kertoja piti toistaa jo kerrottua asiaa. Odotin että olimme voineet keskustella itse esityksestäni, eikä siitä miten suomenkieltä luetaan.

Mutta ihmiset ovat sellaisia. Monet ovat tottuneet siihen, että asia kerrotaan lyhyesti eikä tekstiä kannata edes ajatella. Tai ovat tottuneet siihen, että on kirjoitettu pitkästi, mutta asian vierestä. Koska kukaan ei ole ennen kirjoittanut muutamalla lauseella asiaa, lukijat eivät siis ole oppineet lukemaan ja ymmärtämään. He katsovat vain otsikon ja kirjoittavat sitten omien mielikuviensa mukaan, mikä tässä tapauksessa oli tietenkin aivan väärin.

Jos luet tämänkin keskustelun ketjun, huomaat että esitin aluksi asian lyhyesti, se vain sai kysymyksiä aikaiseksi. Viittasin aikaisempaan, sitä ei enää ymmärretty. Toistin perusasian ja kertaisin ne, mihin aiemmat keskustelut jumittuivat. Sitten tästä tuleekin jo liian pitkä. Voidaan siis sanoa, että suo siellä, vetelä täällä.

Minä säästäisin aikaa kun saisimme työttömät työhön esitykseni mukaan. Läheisille syntyisi paikkoja, joissa he viettäisivät aikaa eikä minun tarvitsi kuskata paikasta toiseen ja pitää seuraa. Saisi itselle enemmän aikaa. Tänne kirjoittaminen ei vie aikaa paljonkaan. Tai voisihan sitä ajatella tämän olleen turhaa kirjoittamista, koska selvisi etteivät työttömät haluakaan työpaikkoja ja sen takia juuri aloin kirjoittamaan.

Toisaalta tässä on oppinut paljon. Ei tarvitse enää ihmetellä miksi meillä on työttömyyttä. Koska kaikki sitä haluavat, työttömät, yrittäjät, työssä olevat, eläkeläiset, kaikki. Totta kai meillä on sitten suuri työttömyys. Ja koska joidenkin pitää myös rahoittaa työttömyyskustannukset, täytyy olla myös niitä, jotka tekevät töitä. Selvähän se.

Jos katsot tuota etusivua, huomaat että kyllä siellä on aivan muut kirjoittajat kuin Banaani. Tässäkin keskustelussa olen vain yhdessä ketjussa, joka nyt kyllä näyttää laajentuneen laajimmaksi. Mutta tekstin pituuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Vaikka olisin kirjoittanut vain pari sanaa, se veisi yhtä paljon tilaa tuolta etusivulta ja keskustelun otsikkosivulta.

Vain niistä, jossa lukee Banaani, on ehkä useampi kirjain kuin muissa vastaavissa. En siis katso häiritseväni keskustelupalstaa. Jos toiset aloittelevat samasta aiheesta tai nikilläni uusia keskusteluja, en katso olevani vastuussa niistä.

Nyt menin kommentoimaan tätä keskustelua, se nyt on tietenkin vähän väärin. En tosin tuonut esille esitystäni, vaan sen, miten täällä suhtaudutaan kaikkeen uuteen.

Pitäisi kai avata taas oma keskustelu ja houkutella sinne keskustelijoita. Aihe voisi olla vaikka ”Millä ehdoilla lähdet töihin? ” tai Paljonko pitäisi maksaa kuussa palkkaa, että suostuisit kulkemaan oman ammatin kokopäivätyössä eläkkeelle pääsyyn saakka? ” Tai vaikka ”Mitä mieluimmin tekisit?”

Kirjaa en osaa kirjoittaa, kirjassa ei saisi olla virheitä.

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

Eli Banaanin kantti ei kestä lunastaa kovia puheita. Eipä ole mikään yllätys, poliitikot ja vastaavat ovat tunnettuja takinkäännöistään ja sanojensyömisistään. Turha se on työttömiä mollata jos oma pokka ei tuota vertaa kestä riskinottoa. Et uskalla niin et uskalla, selvä. Sinun raukkamaisuuttahan se on, älä nyt viitsi enää tuota kipata työttömien niskaan.

Lähetä juttusi Hesariin tai sitten ole hiljaa. Simppelit vaihtoehdot jotka luulisi Banaanin puupäähänkin menevän perille.

Et siis luota täällä olevien työttömien mielipiteisiin? Jos he teilaavat esityksen, ei kai ole järkevää ajatella että no ne työttömät puhuvat lämpimikseen, ei heistä kannata välittää.

Minä luotan että jos esitys teilattiin täällä, se teilataan myös muualla, jopa Hesarissa. Tai oikeastaan en ajattele niinkään sitä, vaan erästä toista asiaa, jonka huomasin täällä. Se on pahempi, sillä se tuntuu olevan hyvin monen kirjoittajan ominaisuus.

Jos kirjoitan että yhteiskunta työllistää kokopäivätöihin, sen ymmärtää ehkä yksi kymmenestä. Muutama ymmärtää että työllistää puolipäivätöihin. Osa taas valittaa ettei jaksa tehdä 24 tuntia päivässä. Ja kun joku on ymmärtänyt että työllistää puolipäivätöihin ja kommentoi sitä, pian puolet lukijoista väittää että olen esittänyt työttömille rangaistuksia kun pitää tehdä puolipäivätyitä ja saa vain puolet palkasta.

Eikä auta vaikka huomauttaa että katso esitykseni. Ei, väärinymmärtäjä kerää kaikki pisteet ja lukijat ymmärtävät esityksen niin kuin se on muutettu.

Tämän nyt täällä oppineena en uskalla julkaista Hesarissa mitään esitystä, sillä pian se olisi kaikkien riepoteltavana ja esityksestäni ei olisi liikkeellä yhtään totuudenmukaista lausetta. Kuten olen sanonut, en aio julkaista esitystä. Olen pelkuri, tiedän milloin töitä ei haluta, enkä niitä tule ehdottamaan julkisesti.

Vaikka minulla olisi tuhat työpaikkaa tarjottavana, en uskaltaisi tarjota niitä Suomessa. Siitä vain tulisi uutinen ja pian kaikissa kuppiloissa keskusteltaisiin kuinka olen irtisanonut 1000 ihmistä.

Kerrohan muuten miksi olet niin kovasti vastaan uusia työpaikkoja? Pelkäätkö töihin joutumista? Vapauden menettämistä?

Tuli tässä mieleen, että sinähän voisit laittaa Hesariin esitykseni. Haukkuisit esitykseni siellä aivan kokonaan. Siinähän ihmiset sitten näkisivät esitykseni ja sinä saisit heti osoittaa kuinka olen väärässä ja kuinka huomasit heti kaikki esitykseni toimimattomuudet. Samalla ehkäisisit sen, että koskaan uskaltaisin kertoa että esitys oli minun.

Spede sai aikoinaan katsojaennätyksiä elokuvilleen kun kriitikot arvostelivat ne pöydän alle. Uskallatko julkaista esitykseni? Saat aivan vapaasti hakkua minut ja esitykseni täydeltä laidalta. Sen verran pyytäisin, että ennen kuin lähetät sen Hesariin, laittaisit sen tänne jotta voisin sanoa onko esitys, jonka kopioit, sama kuin minulla oli.

• Jyker
        Banaani kirjoitti:

Et siis luota täällä olevien työttömien mielipiteisiin? Jos he teilaavat esityksen, ei kai ole järkevää ajatella että no ne työttömät puhuvat lämpimikseen, ei heistä kannata välittää.

Minä luotan että jos esitys teilattiin täällä, se teilataan myös muualla, jopa Hesarissa. Tai oikeastaan en ajattele niinkään sitä, vaan erästä toista asiaa, jonka huomasin täällä. Se on pahempi, sillä se tuntuu olevan hyvin monen kirjoittajan ominaisuus.

Jos kirjoitan että yhteiskunta työllistää kokopäivätöihin, sen ymmärtää ehkä yksi kymmenestä. Muutama ymmärtää että työllistää puolipäivätöihin. Osa taas valittaa ettei jaksa tehdä 24 tuntia päivässä. Ja kun joku on ymmärtänyt että työllistää puolipäivätöihin ja kommentoi sitä, pian puolet lukijoista väittää että olen esittänyt työttömille rangaistuksia kun pitää tehdä puolipäivätyitä ja saa vain puolet palkasta.

Eikä auta vaikka huomauttaa että katso esitykseni. Ei, väärinymmärtäjä kerää kaikki pisteet ja lukijat ymmärtävät esityksen niin kuin se on muutettu.

Tämän nyt täällä oppineena en uskalla julkaista Hesarissa mitään esitystä, sillä pian se olisi kaikkien riepoteltavana ja esityksestäni ei olisi liikkeellä yhtään totuudenmukaista lausetta. Kuten olen sanonut, en aio julkaista esitystä. Olen pelkuri, tiedän milloin töitä ei haluta, enkä niitä tule ehdottamaan julkisesti.

Vaikka minulla olisi tuhat työpaikkaa tarjottavana, en uskaltaisi tarjota niitä Suomessa. Siitä vain tulisi uutinen ja pian kaikissa kuppiloissa keskusteltaisiin kuinka olen irtisanonut 1000 ihmistä.

Kerrohan muuten miksi olet niin kovasti vastaan uusia työpaikkoja? Pelkäätkö töihin joutumista? Vapauden menettämistä?

Tuli tässä mieleen, että sinähän voisit laittaa Hesariin esitykseni. Haukkuisit esitykseni siellä aivan kokonaan. Siinähän ihmiset sitten näkisivät esitykseni ja sinä saisit heti osoittaa kuinka olen väärässä ja kuinka huomasit heti kaikki esitykseni toimimattomuudet. Samalla ehkäisisit sen, että koskaan uskaltaisin kertoa että esitys oli minun.

Spede sai aikoinaan katsojaennätyksiä elokuvilleen kun kriitikot arvostelivat ne pöydän alle. Uskallatko julkaista esitykseni? Saat aivan vapaasti hakkua minut ja esitykseni täydeltä laidalta. Sen verran pyytäisin, että ennen kuin lähetät sen Hesariin, laittaisit sen tänne jotta voisin sanoa onko esitys, jonka kopioit, sama kuin minulla oli.

Niinpä niin, Hesariahan lukevat ainoastaan työttömät. Vääntele ja kääntele nyt vielä vähän. Kaikkihan se onkin työttömien vika. Helppo syntipukki, työttömät. Kansallissosialistisessa Saksassa se oli juutalaiset, sodanjälkeisessä Neuvostoliitossa kaikki "ei-soveliaat".

Sinun esitys, sinun tehtävä viedä se Hesariin. Älä siihen rupea nyt minua sekoittamaan.

Lisäksi, älä rupea väittämään omia hourupäisiä kuvitelmiasi minun mielipiteiksi. En ole koskaan ollut töitä vastaan, mutta sinulle se näkyy olevan vaikeaa käsittää. Ei näköjään auta vaikka asian sadasti selittää, ei mene puupäälle jakeluun.

Banaanilla ei siis kantti kestä omaa esitystä viedä eteenpäin. Eipä ole mikään yllätys. Tietystihän sekin on minun vikani, olenhan työtön. Kaikkihan se on meidän työttömien vika, "meidän päättäjien" nynnyilykin...

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

Niinpä niin, Hesariahan lukevat ainoastaan työttömät. Vääntele ja kääntele nyt vielä vähän. Kaikkihan se onkin työttömien vika. Helppo syntipukki, työttömät. Kansallissosialistisessa Saksassa se oli juutalaiset, sodanjälkeisessä Neuvostoliitossa kaikki "ei-soveliaat".

Sinun esitys, sinun tehtävä viedä se Hesariin. Älä siihen rupea nyt minua sekoittamaan.

Lisäksi, älä rupea väittämään omia hourupäisiä kuvitelmiasi minun mielipiteiksi. En ole koskaan ollut töitä vastaan, mutta sinulle se näkyy olevan vaikeaa käsittää. Ei näköjään auta vaikka asian sadasti selittää, ei mene puupäälle jakeluun.

Banaanilla ei siis kantti kestä omaa esitystä viedä eteenpäin. Eipä ole mikään yllätys. Tietystihän sekin on minun vikani, olenhan työtön. Kaikkihan se on meidän työttömien vika, "meidän päättäjien" nynnyilykin...

Jos teen esityksen, jonka toteuttamalla voisimme työllistää kaikki työttömät ammattiensa mukaiseen kokopäivätyöhön työehtosopimusten mukaisella palkalla, en ymmärrä mitä siinä on niin työttömiä haukkuvaa.

Täällä palstalla minut on kuitenkin leimattu työttömien orjuuttajaksi ja rankaisijaksi. Ja vain sen vuoksi, että esitin miten nykyiset työttömyyteen käytettävät rahat eri tavalla jakamalla saisimme kaikille töitä.

Moni on minua täällä moittinut, mutta kukaan ei ole kertonut miksi yhteiskunnan ei pitäisi väliaikaisesti työllistää jotta syntyisi lisää työpaikkoja.

Ajattelehan asiaa. Tekisin vaikka kotisivuilleni esityksen asiasta. Antaisin haastattelun Hesariin, ja siellä kertoisin kuinka kaikille syntyisi työpaikka, kertomillani hyvillä ehdoilla.

Sitten minua alkaisivat haukkumaan ensin työttömät vapautensa riistosta ja työhön pakottamiseen tuloja saadakseen. Samaan kuoroon yhtyisivät työnantajat kun veisin esitykselläni halvan työvoiman ja hyvät yhteiskunnan yrityksille maksamat työttömyystuet.

Työntekijät alkaisivat syyttämään minua verorahojen väärinkäytöstä turhaan työllistämiseen (vaikka ne rahat käytetään jo nyt) ja lopuksi saisin kaikkien vihan päälleni.

Minulla ei ole mitään syytä saada vihamiehiä. Olen täällä oppinut ettei työtä saa synnyttää kaikille. Olen siis hiljaa julkisesti.

Koska sinäkään et halua kertoa kuinka hullu esitys minulla on, ja vielä kuvittelen että sen avulla kaikille syntyisi työpaikka, voinen sanoa samat sanat sinulle. Sinäkin siis uskot että esitykseni työllistäisi kaikki, tai ainakin pelkäät niin tapahtuvan. Et siis uskalla teilata esitystäni julkisuudessa, koska voisit olla väärässä.

En kai ole koskaan sanonut, että joku asia olisi työttömien vika. Olen vain selvittänyt mikä on asenne ja halu, ja tehnyt sen perusteella päätelmiä mitä kannattaa kenties tehdä ja mitä ei.

Olen siis päätellyt, ettei kannata tehdä esitystä, jonka mukaan toimien kaikille työkykyisille syntyisi kokopäivätyöpaikka, nykyisten työehtosopimusten mukaisilla palkoilla.

• Jyker
        Banaani kirjoitti:

Jos teen esityksen, jonka toteuttamalla voisimme työllistää kaikki työttömät ammattiensa mukaiseen kokopäivätyöhön työehtosopimusten mukaisella palkalla, en ymmärrä mitä siinä on niin työttömiä haukkuvaa.

Täällä palstalla minut on kuitenkin leimattu työttömien orjuuttajaksi ja rankaisijaksi. Ja vain sen vuoksi, että esitin miten nykyiset työttömyyteen käytettävät rahat eri tavalla jakamalla saisimme kaikille töitä.

Moni on minua täällä moittinut, mutta kukaan ei ole kertonut miksi yhteiskunnan ei pitäisi väliaikaisesti työllistää jotta syntyisi lisää työpaikkoja.

Ajattelehan asiaa. Tekisin vaikka kotisivuilleni esityksen asiasta. Antaisin haastattelun Hesariin, ja siellä kertoisin kuinka kaikille syntyisi työpaikka, kertomillani hyvillä ehdoilla.

Sitten minua alkaisivat haukkumaan ensin työttömät vapautensa riistosta ja työhön pakottamiseen tuloja saadakseen. Samaan kuoroon yhtyisivät työnantajat kun veisin esitykselläni halvan työvoiman ja hyvät yhteiskunnan yrityksille maksamat työttömyystuet.

Työntekijät alkaisivat syyttämään minua verorahojen väärinkäytöstä turhaan työllistämiseen (vaikka ne rahat käytetään jo nyt) ja lopuksi saisin kaikkien vihan päälleni.

Minulla ei ole mitään syytä saada vihamiehiä. Olen täällä oppinut ettei työtä saa synnyttää kaikille. Olen siis hiljaa julkisesti.

Koska sinäkään et halua kertoa kuinka hullu esitys minulla on, ja vielä kuvittelen että sen avulla kaikille syntyisi työpaikka, voinen sanoa samat sanat sinulle. Sinäkin siis uskot että esitykseni työllistäisi kaikki, tai ainakin pelkäät niin tapahtuvan. Et siis uskalla teilata esitystäni julkisuudessa, koska voisit olla väärässä.

En kai ole koskaan sanonut, että joku asia olisi työttömien vika. Olen vain selvittänyt mikä on asenne ja halu, ja tehnyt sen perusteella päätelmiä mitä kannattaa kenties tehdä ja mitä ei.

Olen siis päätellyt, ettei kannata tehdä esitystä, jonka mukaan toimien kaikille työkykyisille syntyisi kokopäivätyöpaikka, nykyisten työehtosopimusten mukaisilla palkoilla.

Vänkää nyt vielä vähän lisää vastaan ja pane lisää sanoja suuhuni. Muutahan sinä et osaakaan, ainoastaan syytellä toisia kaikesta mahdollisesta. Nyt rupeat solvaamaan minua kun "sattumalta" minua ei voisi vähempää kiinnostaa sinun esityksesi ajaminen julkisuudessa. Se kuuluu sinulle, joten teehän hommasi ihan itse.

Väännetään vielä kerran rautalangasta kun puupää-Banaanille ei mene jakeluun. Lähetä itse esityksesi julkisuuteen. Se on sinun. Ei minun eikä kenenkään muunkaan vaan sinun ja ainoastaan sinun.

Toisten syyllistäminen ei auta sinua yhtään, itsesi vain munaat joka kerta. Typerää tuollainen, mutta ymmärrettävää. "Meihin päättäjiin" kuuluva henkilö ei uskalla ottaa riskiä ja tulla julkisuuteen ehdotuksensa kanssa. Pitää ruveta syyllistämään siitäkin työttömiä.

Typerä raukkamainen nynny.

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

Vänkää nyt vielä vähän lisää vastaan ja pane lisää sanoja suuhuni. Muutahan sinä et osaakaan, ainoastaan syytellä toisia kaikesta mahdollisesta. Nyt rupeat solvaamaan minua kun "sattumalta" minua ei voisi vähempää kiinnostaa sinun esityksesi ajaminen julkisuudessa. Se kuuluu sinulle, joten teehän hommasi ihan itse.

Väännetään vielä kerran rautalangasta kun puupää-Banaanille ei mene jakeluun. Lähetä itse esityksesi julkisuuteen. Se on sinun. Ei minun eikä kenenkään muunkaan vaan sinun ja ainoastaan sinun.

Toisten syyllistäminen ei auta sinua yhtään, itsesi vain munaat joka kerta. Typerää tuollainen, mutta ymmärrettävää. "Meihin päättäjiin" kuuluva henkilö ei uskalla ottaa riskiä ja tulla julkisuuteen ehdotuksensa kanssa. Pitää ruveta syyllistämään siitäkin työttömiä.

Kuten voit ainakin kymmenestä vastauksestani lukea, olen ilmoittanut etten tule laittamaan esitystäni Hesariin. Se siitä ymmärtämisestä itse kullakin.

Olen myös antanut sinulle luvan tehdä niin, että kerrot esityksestäni ja teilaat sen, koska olet sitä ainakin kymmen kertaa vaatinut esitystä Hesariin. Kukaan ei siis silloin kuvittele (tai ei ainakaan kaikki) että sinä olisit esityksen takana.

Jos täällä saisi kirjoittaa vain sillä ehdolla, että kirjoittaa samat asiat Hesariin omalla nimellään (muutenhan sinne ei voi kirjoittaa), luulen ettei tänne moni pystyisi kirjoittamaan. Olisi tyhjät sivut, vain yleisesti sallitut kommentit komeilisivat sivuilla, työttömille lisää tukea, työtä työttömille ja muut vaarattomat kommentit.

Kuten taaskin huomataan, täällä tehdään kaikki voitava, ettei esitykseni tulisi julkiseksi, sillä työttömyyden poistumista pelkävät niin monet.

• Jyker
        Jyker kirjoitti:

Sinähän se täällä olet esityksesi kanssa kukkoillut ja uhonnut että se poistaa työttömyyden Suomesta. Sinä olet viikkokausien ajan puhunut esityksestäsi, puolustanut sitä ja jo aiemmin kerroit että tulet sen eteenpäin lähettämään. Nyt kun sinun pitäisi se tehdä, niin uskallustapa ei enää löydykään. Uhoa ja suuria puheita riittää mutta niiden lunastukseen ei enää kanttia löydykään.

Koska et uskalla esitystäsi eteenpäin viedä suuren yleisön nähtäville niin olet pelkkä saamaton nynnerö. Vielä säälittävämmän sinusta tekee se, että vierität siitäkin syytä muiden eli työttömien niskaan.

Kyse on SINUN esityksestä, sen eteenpäinvienti on SINUN tehtäväsi. Jos SINUSTA ei siihen ole niin älä perkele rupea syyllistämään siitä muita.

Hyvää tuo sinun logiikkasi. Ilmeisesti maanpuolustusosioon ei saisi kirjoittaa ellei ole valmis kirjoittamaan Ruotuväkeen, tai politiikkapalstalle jos ei uskalla lähestyä Demaria. Hyvä Banaani, hyvähyvähyvä.

Itsesäälissä ruikuttaminen ei auta, munaat vain itsesi lopullisesti.

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

"Sinähän se täällä olet esityksesi kanssa kukkoillut ja uhonnut että se poistaa työttömyyden Suomesta. "

Näinhän se tekee, jokainenhan voi tarkistaa asian. Ja joku on tarkistanutkin sen ja pelästynyt. Jos ei ole työttömyyttä, ei saa olla työttömänä. Liekö kukaan ilostunut, ei ainakaan kukaan ole kysellyt miten voisi osallistua esityksen toteuttamiseen.

"Sinä olet viikkokausien ajan puhunut esityksestäsi, puolustanut sitä ja jo aiemmin kerroit että tulet sen eteenpäin lähettämään. Nyt kun sinun pitäisi se tehdä, niin uskallustapa ei enää löydykään. Uhoa ja suuria puheita riittää mutta niiden lunastukseen ei enää kanttia löydykään. "

Eteenpäin tulen sen viemään, mutta en Hesariin, kuten sinä olet koko ajan toimittanut. Kuten olen sanonut, voin julkaistua vasta siinä vaiheessa kun esitys on saanut yli 90 % kannatuksen maassamme. Se varmaan vie kauan aikaa.

"Koska et uskalla esitystäsi eteenpäin viedä suuren yleisön nähtäville niin olet pelkkä saamaton nynnerö. Vielä säälittävämmän sinusta tekee se, että vierität siitäkin syytä muiden eli työttömien niskaan. "

Olen pelkkä saamaton nynnerö, sitä en kiellä. Mutta parempi olla nynnerö kuin kaikkien vihjaaman ihminen, joka ei anna kunnon kansalaisten olla edes työttömänä. En ole syyttänyt ketään, olen vain todennut tosiasiat.

"Kyse on SINUN esityksestä, sen eteenpäinvienti on SINUN tehtäväsi. Jos SINUSTA ei siihen ole niin älä perkele rupea syyllistämään siitä muita. "

Niin, vien sitä eteenpäin, mutta en Hesariin, enkä julkisesti. Kuten mainitsin, en syytä ketään mistään asiasta. Totean vain tosiasioita. Se pitelee kosteita ilmoja taas.

"Hyvää tuo sinun logiikkasi. Ilmeisesti maanpuolustusosioon ei saisi kirjoittaa ellei ole valmis kirjoittamaan Ruotuväkeen, tai politiikkapalstalle jos ei uskalla lähestyä Demaria. Hyvä Banaani, hyvähyvähyvä. "

Niin, mielestäni eri palstoille voi kirjoittaa jos asia koskee kyseistä palstaa. Sinäkin voit kirjoittaa maanpuolustukseen vaikket kirjoita Hesariin tai Ruotuväkeen.

Kumpikos meistä muuten sanoo että pitäisi kirjoittaa Hesariin? Sinä vai minä? Muistaakseni se olit sinä joka olit sitä mieltä, minä taas olin toista mieltä eli voinen kirjoittaa tänne vaikken kirjoita Hesariin.

"Itsesäälissä ruikuttaminen ei auta, munaat vain itsesi lopullisesti. "

Niin, olemme taas keskustelleet yhden ketjun verran olenko nynnerö, pitäisikö minun olla hiljaa, pitäisikö laittaa Hesariin nimellä ja kuvalla haastattelu. Ainoa asia, mistä emme ole keskustelleet, taitaa olla tämä esitykseni. Mutta sillähän nyt ei ole niin väliä, sehän vain työllistäisi toteutuessaan kaikki työkykyiset.

• Jyker
        Jyker kirjoitti:

Sinäpä sitä asian julkisuuteen vientiä niin uhosit tuolla muutama ketju takaperin. Nyt kun sinun pitäisi se tehdä niin eipä kantti kestä. Työttömät olet haukkunut koko ajan työhaluttomiksi ja ties miksi, esitystäsi kehut koko ajan mutta julkisuuteen et sitä tuo. Minkä johtopäätöksen voimme siis tästä vetää?

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

"Sinäpä sitä asian julkisuuteen vientiä niin uhosit tuolla muutama ketju takaperin. Nyt kun sinun pitäisi se tehdä niin eipä kantti kestä. "

Olenko minä ja esittämäni asia sama juttu? Jos aion tuoda asian eli esitykseni julkisuuteen, tarkoittaako se että minun pitäisi tuoda itseni julkisuuteen? Mielestäni ei. Asia on asia ja minä olen kansalainen. Tuon esityksen julkisuuteen, keinolla tai toisella, mutta en itseäni.

"Työttömät olet haukkunut koko ajan työhaluttomiksi ja ties miksi, esitystäsi kehut koko ajan mutta julkisuuteen et sitä tuo. Minkä johtopäätöksen voimme siis tästä vetää? "

Voimme vetää sellaisen johtopäätöksen, että täällä vieraillessani olen saanut sellaisen palautteen etteivät työttömät halua ollenkaan sellaista, että työttömyys poistettaisiin. Sille emme kumpikaan voi mitään. Niin täällä vain asia nähdään.

Esitykseni on hyvä. Ei tarvita yhtään enempää rahaa kuin nykyään käytetään työttömyyteen. Esitykseni mukaan toimien kaikille syntyy työpaikka tämän vuosikymmenen aikana. Työpaikka on ammattia vastaava suurimmalle osalle. Työ on kokopäivätyötä. Työ on omalla paikkakunnalla. Työstä saatava palkka vastaa työllistetyn aikaisempaa ja/tai ammatista yleisesti saatavaa palkkaa. Esityksen toteuttaminen ei tarvitse lisärahoitusta budjetteihin.

Ainoa huono puoli esityksessä on se, että sitten ei voi enää olla työttömänä.

• MrLuuseri
        uusiviisas kirjoitti:

työvoimanaan.

Jep! Olen akateemisesti koulutettu työtön luuseri. Olin hyvissä määräaikaisissa hommissa, vaan hyt yli 1,5 v ansiosidonnaisella. Olen jo orientoitunut siihen, että loppuelämä menee kortistossa ja tulot tulee olemaan minimaaliset. Vaan elän tässä ihmisenä kuin muutkin! Syön halvalla, kunnan vuokrayksiö, halvat vaatteet, luen lehdet, netit sun muut kirjastossa, liikuntaharrastukseni halpa eli tuulipuku ja lenkkikengät, käsipainot kotona, pysyy kondis. Välillä ostan kaljaa kotiin, sitä saa aika halvalla nykyisin. Tunnustan: naiskaverina kohtalotoveri, aika kova dokaamaan vaan pirun mukava kimma, parannetaan yhdessä maailmaa.

Koska työnantajat ovat luoneet irvokkaan nykymeiningin, ja politiikokot sen siunanneet, ei voi mitään. Jos ei kelpaa hommiin normaalipersoona, niin ei sitten. Ollaan ilman. Jostain se fyrkka ruokaan saadaan, vaikka kiven kolosta. Pitäkää optioherrat työnne!

• Jyker
        Jyker kirjoitti:

Selvä. Sinulla ei siis kantti riitä esityksesi julkituontiin ja nyt keksit vain koko ajan mitä typerämpiä tekosyitä siihen, miksi sinulla meni pupu pöksyyn. Todella suoraselkäistä toimintaa ensin uhota nettipalstalla esityksenä kera, mainostaen tuovansa sen julkisuuteen ja sitten luikkia piiloon häntä koipien välissä. Ja syy jänistämiseen haetaan vaikka väkisin mistä tahansa muualta kuin peilistä, no tämähän on politiikasta tuttua.

Tosin sinuahan ei enää kukaan usko "meidän päättäjien" joukkoon kuuluvan, kun et kykene päättelemään edes sitä, että esimerkiksi HS:n lukijakunta koostuu tyystin erilaisista ihmisistä verrattuna tähän palstaan. Työttömät eivät varmasti ole HS:n lukijoiden enemmistöä. HS on esillä siksi, että sitä pidetään maan "virallisena" sanomalehtenä ja sitä lukevat kaikkein todennäköisimmin Suomen politiikan ja talouselämän vaikutusvaltaiset henkilöt.

Mutta sinullahan ei kantti kestä esityksesi julkituontiin, tuo viimeisin tekosyysi on jo niin naurettava että en edes usko lukemaani. Tiesitkö että eräs tuntematon politiikan kärpässarjalainen (jo edesmennyt) kirjoitteli omia ajatuksiaan lehtiin eri nimimerkeillä? Sinustahan ei tietenkään ole edes siihen, eihän? Et ainakaan ole sitä(kään) ajatusta julki tuonut, mutta julkisuuteen olit niin pollevana esitystäsi tuomassa.

Banaani, Hesari odottaa yhä. Tai Turun Sanomat. Tai jos pelottaa suuret lehdet niin kokeile Kittilä-lehteä. En tosin takaa että sitä luetaan maamme eliitin piireissä, päinvastoin kuin Hesaria...

• Sivusta seurannut
        Banaani kirjoitti:

Jos sinulla kerran on mielestäsi rahkeet poistaa työttömyys tästä maasta, niin minkä ihmeen takia sinä sitä jossain anonyymilla nettipalstalla esittelet? Tämän palstan lukijoista vain murto-osa on tosissaan työttömiä, jotka sanovat rehellisen mielipiteensä. Suurin osa lienee keskenkasvuisia kakaroita, jotka ovat muillakin palstoilla ilkkumassa ja haastamassa riitaa.

Miksi et siis oikeasti yrittäisi saada ehdotustasi läpi? Eiväthän työttömät sinällään mitään päätä. Eihän työttömyysturvan korotuksestakaan kysytä työttömiltä. Ihan jotkut muut senkin päättävät. Minä kyllä kannatan mallia, jossa mielekästä työtä saa tehdä edes minimipalkalla nykyisen ilmaistyömallin sijaan. Vaikuttaako minun mielipiteeni sitten mihinkään? Ei vaikuta, koska tämä ei ole oikea kanava viedä asioita eteenpäin.

• Banaani
        Sivusta seurannut kirjoitti:

Jos sinulla kerran on mielestäsi rahkeet poistaa työttömyys tästä maasta, niin minkä ihmeen takia sinä sitä jossain anonyymilla nettipalstalla esittelet? Tämän palstan lukijoista vain murto-osa on tosissaan työttömiä, jotka sanovat rehellisen mielipiteensä. Suurin osa lienee keskenkasvuisia kakaroita, jotka ovat muillakin palstoilla ilkkumassa ja haastamassa riitaa.

Miksi et siis oikeasti yrittäisi saada ehdotustasi läpi? Eiväthän työttömät sinällään mitään päätä. Eihän työttömyysturvan korotuksestakaan kysytä työttömiltä. Ihan jotkut muut senkin päättävät. Minä kyllä kannatan mallia, jossa mielekästä työtä saa tehdä edes minimipalkalla nykyisen ilmaistyömallin sijaan. Vaikuttaako minun mielipiteeni sitten mihinkään? Ei vaikuta, koska tämä ei ole oikea kanava viedä asioita eteenpäin.

Saattaahan se olla niinkin. Olen kyllä viemässä esitystäni eteenpäin, mutta esityksen tekeminen valmiiksi ja yksityiskohtien tarkastaminen vie aikaa. Lisäksi olisi hyvä, jos esitykseen saisi liitteeksi konkreettiset suunnitelmat niistä töistä, joita maassamme voitaisiin tehdä tänä siirtymäkautena.

Kyllä sinun mielipiteesi vaikuttaa asiaan pieneltä osaltaan. Jos sinun mielipiteelläsi varustettuja olisi reilu enemmistö kansasta, silloin vaalien tuloksena voisimme toimia niin, että kaikille järjestyisi työpaikka. Rahaahan meillä jo on, kyse on vain siitä, millä tavalla järjestämme työt. Tämä nykyinen tilanne, jossa ei makseta oikeaa palkkaa, työ ei kestä vuotta pitempään, ei ole kestävän kehityksen mukaista.

Kannattaa siis yrittää saada mahdollisimman moni mukaan ajatukseen, sillä tavalla voidaan tehdä päätöksiä.

• Banaani
        Jyker kirjoitti:

Tuli mieleen sellainen seikka, että Hesarihan ei ole riippumaton sanomalehti. Voisi jopa olla niin, että esitystäni ei edes julkaistaisi Hesarissa, vaikka sen sinne toimittaisinkin. Tässä hiljattain kuoli eräs virkamies, joka ei ilmeisesti ollut Hesarin ajaman linjan takana. Ihmeesti lehdeltä unohtui mainita koko asiasta. Mutta ei nyt puhuta Hesarista, kohta joku sanoo että haukun Hesarinkin.

Sinua nyt ilmeisesti kismittää kovin se, ettet tiedä miten esitykseni tulee julkisuuteen ja vielä ilman minua. Se voi olla sitten yllätys monelle ja puolustus voi jäädä heikoille. Mutta ei huolita, ei maassamme kukaan työttömyyttä poistaa halua. Se on sovittu niin varmasti, että siitä voi vain näin keskustelupalstoilla vähän repiä auki.

Kun aikanaan julkaisen esitykseni laajemmasti kuin täällä, silläkään ei tule olemaan isompaa vaikutusta. Jos kansa alkaa puhumaan siitä ja jos se vielä vaikuttaisi kiinnostuvan siitä, arvaa mitä tapahtuisi?

No, silloin julkaistaisiin joku paljastus ja koitettaisiin osua esittäjään, eli siis minuun. Näitähän on ollut jatkuvasti, media rummuttaa jotain pikkujuttua ja samalla pitää totella ryhmäkuria ja äänestellä annetun ohjeen mukaan, tai muutoin menee se työpaikka tai sattuu muuta mukavaa.

Tämä politiikka ei ole niin yksioikoista kuin sinä kuvittelet sen olevan. Sen vuoksi saadakseen jotain aikaan, on kaivettava maata ja edettävä piilossa sopiviin asemiin.

Kun sinä usutat Hesarin kimppuun käymään, voisimme kuvitella tätä vaikka hyökkäyksenä. Sinun ajatuksen mukaan minun kannattaisi lähteä yksin rintamalle ja yrittää päästä vihollisen takkse ja yllättää se ja vallata maa. Se ei liene oikein hyvä tapa, vaan parempi tapa vallata maa on kertoa kuinka paljon kultaa vihollisen maassa on ja kuinka ne saataisiin itselle jos voittaisimme vihollisen.

Mutta ensin pitää saada joukot suuttumaan toisilleen. Muuten ei kukaan ole kiinnostunut kullasta. Pelkkä käskyttäminen ei tuo hyvää tulosta, lähes kaikki ajattelisivat että mitä tässä turhaan liikaa yrittää, minähän olen vain sotimassa.

Yritä jaksaa odottaa, kyllä tämä tästä ajan kanssa tulee julkisuuteen ja saadaan jonkinlainen riita aikaiseksi niiden kanssa jotka haluavat ylläpitää työttömyyttä. Onhan sekin jotain, joutuvat työttömyyden kannattajat ainakin paljastmaan korttinsa.

• Jude1

Voisitko ajatella jotain metallialan kurssia. En nyt puhuu mistään NC- tai CNC-tekniikasta.

Työllistymisen aluksi riittäisi hitsaus-, poraus-, sahaus- ja piirustusten lukutaito. Jopa pelkkä hitsaustaito voi työllistää.

Ala on melko meluisa, likainen ja fyysinen.

Vastapainona on kohtuullinen palkka ja rehti meininki. Kun tekee kunnon töitä, niin ei ehdi kaikenlaisia ihmisssuhdemetkuja miettiä.

• Kokkola

Nykyään työt ovat suurimmalta osalta tutkintoon/koulutukseen perustuvia töitä.
      Ne työt joihin ei tarvitse kummoista osaamista on täytetty työharjottelijoilla ja muilla valtion tukemilla työntekijöillä.

Moni sanoo että kyllä töitä löytyy mutta nämä työt ovat juuri näitä palkattomia ja yhdistelmätuki paikkoja.

Yritykset maksakoon oikeata palkkaa niin kuin silloin kun ei ollut työttömyyttä

• Nimetön

Niin, no faktahan on että tämmösiä tukia maksamallahan vain hetkeksi siivoillaan kortistoja. Eli työtön on silti kohta taas edelleen työtön. Mahdollisesta korkeasta koulutuksestaankin huolimatta(Itselläkin on yleissivistävän tutkinnon lisäksi kaksi ammatillista tutkintoa ja silti olen työtön).
        Ja juuri kun hän on saanut taas raha-asiansa kuntoon Kelan ym. kanssa niin taas on tarkisteltava ja rukattava tukien määrää jne jne.

Ellei käy niin hyvä tuuri että onnistuu jopa saamaan tuon työpaikan oikeasti itselleen ja pääsemään palkkalistoille pitkäksikin aikaa. Mutta harvassa ovat nekin firmat.
        Koska sitten on taas aika ottaa joku toinen työtön toisen tilalle tuiden avulla ilmastöihin. Kukapa työnantaja semmoista hyötyä ei hyväksi käyttäis, jos siihen mahdollisuus.

Ikuisuuskysymys..

• Banaani

Esityksessäni (josta tuossa ylempänä väittelemme) tukityöt lopetetaan kokonaan. Sehän tarkoittaisi että nyt tukitöitä tekevät palkattaisiin oikealla palkalla niihin töihin ja syntyisi uusia oikeita työpaikkoja.

Yritykset eivät maksa oikeaa palkkaa niin kauan kuin on mahdollisuus saada ilmaista rahaa ja ilmaisia työntekijöitä. Ainoa keino lopettaa tukityöt ja muuttaa ne oikeiksi työpaikoiksi, on lopettaa kaikki tukityöt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6674
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3890
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      130
      3133
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1441
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe