ruoan kuivaus

Kannattaiskohan sitä alennuksesta hankkii elintarvikkeita ja alkaa kuivaamaan niitä uunissa? Pitää sellane kuivauspäivä. Alennusjauhelihat, juurekset, jne uuniin kuivuu ja luukku auki. Vaikeimpien aikojen varalle. Tekee kuivamuonaa valmispakkauksiin.

33

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustavaantuntuu

Luulen, ettei kaikille ruoka-aineille tuo kuivaussysteemi sovellu. Tosin eipä minulla tuosta ole kokemusta, ihan mutu-tuntumalla vastaan. Lisäksi sähkönkulutus voi aiheuttaa menoeriä.

• Raakaa lihaa ns kuivalihaa oon tehny uunissa joskus. Kyllähän ainakin kasviksia, marjoja,hedelmiä ja sieniä voi kuivata. Vie vähemmän tilaa ja säilyy paremmin. Uuni raolleen alle 50 astetta ja 3-5 tuntii. Laittaa vaan uunin täyteen kuivattavaa.

• pakastinkeksittyy

Pakastin on keksitty jo.

• luomuakka

Jos kuivata aiot, hanki kasviskuivuri, jos ei ole puilla lämmitettävää leivinuunia, muuten sähkö syö ruuan hinnan säästöt. Munnini kuivasi söärkiä ja ahvnia joita sai keväällä katiskoilla hurjasti. Leivinuunissa yön yli kuivattiin ja hyviö oli. Lappalaiset kuivaa lihaa kevättalvella ulkoilmassa( maistuu vanhalta villasukalta). Kokeillahan aina voi. Kuivattu elintarvike säilyy ilmavassa paikassa paperipussissa vuoden ja toisenkin

• Toki. Mutta on pieni pakastin ja pakastettu ei säily ikuisuuksia hyvänä.

• luomuakka kirjoitti:

Jos kuivata aiot, hanki kasviskuivuri, jos ei ole puilla lämmitettävää leivinuunia, muuten sähkö syö ruuan hinnan säästöt. Munnini kuivasi söärkiä ja ahvnia joita sai keväällä katiskoilla hurjasti. Leivinuunissa yön yli kuivattiin ja hyviö oli. Lappalaiset kuivaa lihaa kevättalvella ulkoilmassa( maistuu vanhalta villasukalta). Kokeillahan aina voi. Kuivattu elintarvike säilyy ilmavassa paikassa paperipussissa vuoden ja toisenkin

Kunpa olisikin leivinuuni. Kai se kasviskuivuri pitäs hankkii. Kierrätyskeskuksesta ehkä?

• HelvetinToljake

Aloittajalla roikkuu jo kaksi kuivunutta rusinaa jalkovälissä.

• srbyj

Sinulla siellä roikkuvatkin käyttämättömyyttään granaattiomeniksi paisuneet epämuodostumat.

• jaaivot

Ja aivot rusinan kokoiset heh

• onononn

Noh noh. Mut vähän Nälkäkurkiaisen tyyliä ;)

• entäspähkinät

Aina sama juttu. Aloitus voi olla vaikka kuinka hyvä, ensin muutama järkivastaus, sitten alkaa pelleily. Milloinkahan tämä järkiintyy, tämä palstakäyttäytyminen.

• suksikuuseen

Suksi kuuseen luuseri

• Vihellellen_välillä

Mikä tiukkapipo sinä olet? Aina täytyy olla vakavissaan!
        Ostatko sitten huumorikirjoja, jotta saisit nauraa?
        Ai, niin, sinähän pidät naurua MYRKKYNÄ! Ei saa nauraa!
        Hyvänen aika, mitä väkeä löytyy!

Olen saanut monet makeat naurut, kun väki päästää
        hyväntahtoisen luovuutensa valloilleen ja näkee sairaassa,
        pelottavassa tilanteessa huumorin häivähdyksen.

Isovanhempani kokivat kolme sotaa ja terveimpänä niistä selvisi
        hän, joka näki humoristisen puolen sodankin kourissa.
        Huumori oli hänen lääkkeensä kestää vastoinkäymiset ja
        energiansa hän käytti toisille hyvää tekemiseen!

Nuorena olin minäkin ärsyyntynyt hänen naurun hekotuksestaan ja
        siitä tirskunnasta, mitä hän piti kiperissä tilanteissa.
        Vanhemmiten ymmärsin hänen olleen parhaan kotilääkärin.

Kiitos kaikista villikoista, viiropäistä, elämäntaiteilijoista!

• Vihellellen_välillä

Kun kuulin uutisista 10:n päivän ruoan varaamisesta pahan päivän varalle - Saksastahan se mamma Merkeli kai siihen kehoitti -
        niin päätin toimia jiiri niin.
        Sitä alkoi keräämään ensiapulaukkua ja muuta normaali elämään kuuluvaa varastoon. Hyvä vanhemmiten, niin ei tarvitse köpötellä kauppaan kipeillä koivillaan tai kuumeessa.
        Suuria varastoja en tee, enkä pakastinta hanki, koska sähkökatko
        vie kaikki pilalle. Suosin kuivatusta itse.

Näin myös vaaroja kerätä suuria varastoja. Nälän tullessa ryöstöt
        lisääntyvät ja haluaisin tehdä muutakin kuin istua ruokani edessä
        kivääri sylissä. Silloin ei ihmishenki ole minkään arvoista.
        Amerikoissahan se on ollut arkipäivää vähää väliä.

Retkivarusteet olisi hyvä hankkia sähkön menon varalle.
        Mutta minä en uskalla asua kaasupullojen kanssa.
        Mieluummin sekoittelen kuivamuonia veteen.
        Kukin kykyjensä mukaan.

• Vihellellen_välillä kirjoitti:

Kun kuulin uutisista 10:n päivän ruoan varaamisesta pahan päivän varalle - Saksastahan se mamma Merkeli kai siihen kehoitti -
        niin päätin toimia jiiri niin.
        Sitä alkoi keräämään ensiapulaukkua ja muuta normaali elämään kuuluvaa varastoon. Hyvä vanhemmiten, niin ei tarvitse köpötellä kauppaan kipeillä koivillaan tai kuumeessa.
        Suuria varastoja en tee, enkä pakastinta hanki, koska sähkökatko
        vie kaikki pilalle. Suosin kuivatusta itse.

Näin myös vaaroja kerätä suuria varastoja. Nälän tullessa ryöstöt
        lisääntyvät ja haluaisin tehdä muutakin kuin istua ruokani edessä
        kivääri sylissä. Silloin ei ihmishenki ole minkään arvoista.
        Amerikoissahan se on ollut arkipäivää vähää väliä.

Retkivarusteet olisi hyvä hankkia sähkön menon varalle.
        Mutta minä en uskalla asua kaasupullojen kanssa.
        Mieluummin sekoittelen kuivamuonia veteen.
        Kukin kykyjensä mukaan.

Kuivamuonia vaan piiloon. Ei pipoo kiristä. Eikä köyhyys katkeroita.

• idiootinavaus

Idiootin aloitushan nyt kyseessä kun pakastimet keksitty. Ala nyt kuivattaan jotain jauhelihaa justiin juu.

• siitävaankokeilemaan
      • kokeiltuon

Kuivurinteko-linkissä ideaa tee-se itse- tyypille, mutta samaan tulokseen pääsee kaupan kuivurilla ja jos ostaa tarvikkeet, ei hintakaan ole edullisempi. Kiinnitin huomiota viimeiseen kuivaan. kuivat tuotteet oli pistetty MUOVIPUSSEIHIN. kuivattu tuote säilyy kummiskin paremmin hengittävässä paperipussissa tai pahvilaatikossa.

• Pakastin on pieni. Mutta joo oon kuivannut kokolihaa tuoreena. Ekaksi suolavedessä vuorokausi ja sitten pieniksi siivuiksi uuniin. Onnistui ihan hyvin. Jauhelihan paisto ilman rasvaa, suolaus, ja kuivumaan. Sitä en oo kyllä kokeillu. Mut sen voi laittaa sitten kuivuttua pakkaseen. Vie vähemmän tilaa.

Taidan juurikin olla tee-se-itse-mies. Täytyyhän sitä ajankulua olla. Jep.Muovipussit on huono, aina käyttänyt paperipussia kuivatuotteissa.

• kokolihaavoikuivata

Muita ruoka-aineksia kannattaa kuivata mutta jauheliha menee kyllä pilalle. Se on muutenkin alkamassa pilaantumaan heti jauhamisen jälkeen.
      Kuivatkaa mieluummina kinkkuja, paisteja ym

• Kinkkuihin ja paisteihin taidetaan tarvita aivan erityiset olosuhteet. Mut hienoo se olis kyllä. Sitten kun tuollaisiin herkkuihin olis varaa.

• Hassahtaneet
        uunounelmaerakko kirjoitti:

Kinkkuihin ja paisteihin taidetaan tarvita aivan erityiset olosuhteet. Mut hienoo se olis kyllä. Sitten kun tuollaisiin herkkuihin olis varaa.

Siihen sähkönkulutukseen uunin kanssa sohlatessa on kuitenkin varaa. Kaikenlaisia nyhrääjiä, voi jeesus.

• Hassahtaneet kirjoitti:

Siihen sähkönkulutukseen uunin kanssa sohlatessa on kuitenkin varaa. Kaikenlaisia nyhrääjiä, voi jeesus.

Kuivalihaa tein kun olin paremmin varoissa. Olosuhteet muuttuu. Nyhrääjiä ja nyhrääjiä. Myös mökin pihasaunassa voi kuivata. Ja kateellisille tiedoksi ei ole oma mökki.

• lihakauppias

Italiassakin tehdään ilmakuivattua kinkkua. Miksi se ei voisi täälläkin onnistua, pitää ottaa sellainen paikka missä on tuulta paljon.
      Ja Lapissa ja Norjassa kuivaavat ulkona kaloja ja poronlihaa.
      Ei ole pakko ottaa 10 kilon kinkkua, pieni pala kuivuu nopeammin.

• Nimenomaan. Pieni pala kuivuu nopeasti. Jos joskus käytin alle 50 asteista uunia lihan kuivaamiseen ja kokeiluun niin ai kauhia mikä moka. Oon nykyään kuivattamisen kannalla. Ehkei kaikkeen uunia tarvitse ei eikä pohjoisen tuulia.

• tyhmyytesiloistaaa

Tyhmyytesi kylläkin loistaa ja lyön vaikka vetoa että yksin kyllä kuivattelet härskiintyneitä lihoja,hitto mikä pelle

• lihakauppias

Älähän nyt teilaa, se voi vaikka onnistua.

• tuoreenaparempaa

Kyllä jauheliha maistuu tuoreeltaan paremmalta paistettuna.Huom saatte aivan vapaasti kuivatella mitä lystäätte.

• Toki maistuu. Mutta jos saa halvalla paljon pitää keksii keinot säilöö.

• kaikki.on.mahdollista

Jos tulee monen viikon sähkökatkos, ei pakastimet toimi. Joten kuivaus saattaa olla järkevääkin.
      Pitäisi vain keksiä menetelmät siihen. Ennen luonnonkansat osasivat kaikenlaista, mitä me ei enää edes tiedetä olleen.

• kuivamaaaaan

kolmen päivän sähkökatkos riittää pilaamaan pakastimen sisällön, ja maaseudulla se tuntuu olevan aika yleistä. Jos katko tulee talvella, niin hankeenhan ne tavarat voi kantaa, mutta kesällä... hyvösti varastot

• Jep. Sen kun vaan kuivaamaan.

• kuivamaaaaan kirjoitti:

kolmen päivän sähkökatkos riittää pilaamaan pakastimen sisällön, ja maaseudulla se tuntuu olevan aika yleistä. Jos katko tulee talvella, niin hankeenhan ne tavarat voi kantaa, mutta kesällä... hyvösti varastot

Maalla vois olla vanhanajan maakellari. Jääkellari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      41
      1743
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      238
      1316
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      200
      1214
    6. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1127
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1076
    9. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    Aihe