kastetodistus kirkkoon liittymistä varten

kyselijä7

Tarkoittaako virkatodistusta, jossa näkyy mm. solmitut avioliitot ?

9

3629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katolilaiseksi_kääntynyt

      Ei tarkoita virkatodistusta. Ota yhteyttä siihen seurakuntaan (ilmeisesti ev.lut?) jossa sut on kastettu ja pyydä kastetodistus. Itse sain suhteellisen nopeasti sen viime vuonna, vissiin vajaa viikko meni.

    • elikkäs.näin

      Jos alkuperäinen kastetodistus on mennyt hukkaan ja sinut on kastettu evlut-kirkkoon niin saat otteen kastekirjasta sen evlut. kirkon paikallisseurakunnan kirkkoherran virastosta mihin sinut on aikoinaan kastettu. Puhelimitse saat tilattua ja tulee kirjeenä kotiin asti 10-20e laskun kera. Tässä otteessa kastekirjasta ilmenee kastatetun nimi, kastetun vanhempien nimet, kastajan nimi ja kastetilaisuuden aika ja paikka. Tämä ote kastekirjasta käy siis kastetodistuksesta.

    • Kyselijä7

      Kiitos paljon vastauksistanne. Mutta kirkko varmaan tarvitsee tietoa myös solmitusta avioliitosta vai onko se suullisen ilmoituksen varassa ?

      • käännynnäinen

        Kyllä, sinun tulee ilmoittaa myös aikaisemmat avioliitot. Sovi tapaamisesta kirkkoherran kanssa. Tässä tapaamisessa käydään läpi perhetilanteesi. Koska sinulla on aikaimpi liitto, on varmaan virkatodistus tarpeen.


      • Kyselijä7

        Ei kun, olen ihan ensimmäisessä avioliitossa. Ensi viikolla on kristallihääpäivä. 😃 Mutta jos oma ilmoitus riittää, en sitten hommaa enempää todistuksia. Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi virkatodistus ei käy, kun ev. lut. kirkon jäseneksi ei pääse kuin kasteen kautta, ja virkatodistuksestahan käy siten ilmi (epäsuorasti) että on kastettu. Toisekseen solmittu avioliitto on keskeinen siltä osin, onko ns. armon tilassa vaiko ei, joten olisin olettanut, että tästäkin olisi pitänyt olla todistus. Summa summarum, mielestäni virkatodistus olisi ollut kätevin tapa ilmaista nämä asiat. Anteeksi, kyselen monimutkaisia tai sitten itse ajattelen monimukaisesti. Miksiköhän kirkko haluaa nimenomaan kastetodistuksen ?


      • uskoisinettänäin
        Kyselijä7 kirjoitti:

        Ei kun, olen ihan ensimmäisessä avioliitossa. Ensi viikolla on kristallihääpäivä. 😃 Mutta jos oma ilmoitus riittää, en sitten hommaa enempää todistuksia. Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi virkatodistus ei käy, kun ev. lut. kirkon jäseneksi ei pääse kuin kasteen kautta, ja virkatodistuksestahan käy siten ilmi (epäsuorasti) että on kastettu. Toisekseen solmittu avioliitto on keskeinen siltä osin, onko ns. armon tilassa vaiko ei, joten olisin olettanut, että tästäkin olisi pitänyt olla todistus. Summa summarum, mielestäni virkatodistus olisi ollut kätevin tapa ilmaista nämä asiat. Anteeksi, kyselen monimutkaisia tai sitten itse ajattelen monimukaisesti. Miksiköhän kirkko haluaa nimenomaan kastetodistuksen ?

        Suosittelen kysymään katolisen kirkon kirkkoherralta tuosta virkatodistuksen tarpeellisuudesta avioliiton suhteen. Itse luulisin, että riittää pelkkä ilmoitus, koska muutenhan virkatodistusta pitäisi minun logiikkani mukaan vaatia myös niiltä ketkä ovat naimattomia todistaakseen etteivät he ole naimisissa ja minulta tuota ei ainakaan vaadittu. Olen siis naimaton ja minulta riitti vain kun toimitin kastetodistuksen. Kuitenkin niinkuin sanoin, en tiedä tätä asiaa varmaksi, mutta kirkkoherra tietää joten kannattaa varmistaa tuo asia häneltä.

        Uskoisin että tuo kastetodistus halutaan sen vuoksi, että saadaan laitettua kirkon kirjoihin selkeästi kasteen aika ja paikka, kastajan nimi sekä kastettavan nimi. Kastetodistus/ote kastekirjasta on myös selkeä tyyli, koska on olemassa kirkkokuntia joissa on käytössä aikuiskaste eikä katolinen kirkko ole välttämättä aina ajantasalla siitä, että onko muissa kirkkokunnissa muutettu kastekäytäntöjä.

        Samalla saadaan siis varmistus allekirjoituksen ja leiman kera kun pyydetään virallinen kastetodistus. Myöskin jos henkilö on ehtinyt kuulua jo useampaan kirkkokuntaan, niin on selkeintä kun toimitetaan kastetodistus. Tämä on siis varmin ja selkein tyyli toimia niin ei ainakaan tule sekaannuksia, tai väärinymmärryksiä.

        Et kysele monimutkaisia ja suotta pyytelet anteeksi, kyllä täällä saa kysyä. Itse luulisin että tästä on kyse tämän asian kohdalla. :-)


      • 00Mummeli
        Kyselijä7 kirjoitti:

        Ei kun, olen ihan ensimmäisessä avioliitossa. Ensi viikolla on kristallihääpäivä. 😃 Mutta jos oma ilmoitus riittää, en sitten hommaa enempää todistuksia. Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi virkatodistus ei käy, kun ev. lut. kirkon jäseneksi ei pääse kuin kasteen kautta, ja virkatodistuksestahan käy siten ilmi (epäsuorasti) että on kastettu. Toisekseen solmittu avioliitto on keskeinen siltä osin, onko ns. armon tilassa vaiko ei, joten olisin olettanut, että tästäkin olisi pitänyt olla todistus. Summa summarum, mielestäni virkatodistus olisi ollut kätevin tapa ilmaista nämä asiat. Anteeksi, kyselen monimutkaisia tai sitten itse ajattelen monimukaisesti. Miksiköhän kirkko haluaa nimenomaan kastetodistuksen ?

        Kaste on sakramentti katolisessa kirkossa. Niin kuin on avioliittokin. Virkatodistushan ei kerro sakramenteista.


    • PasiToivonen

      Annoin Ev. Lut. Kirkon kastetodistuksen, vaikka olisivat varmaan hyväksyneet Helluntaiseurakunnankin kastetodistuksen.

    • Anonyymi

      Todistus ensimmäisestä kasteesta riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      92
      1814
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1502
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1015
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      864
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      748
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      711
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      701
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      696
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe