Ensimmäisen purjeveneen osto

boatornot

Iltaa!

Tämä kysymys on esitetty täällä varmaan kyllästymiseen asti, mutta täällä on viimeaikoina ollut hyvää keskustelua purjeveneiden korkeista pyyntihinnoista, joten ajattelin, että tästä saataisiin keskustelua aikaiseksi. Aiemman pidemmän keskustelun budjettiraja oli 100k€, mikä ei oikein sovellu ihan ensiveneisiin.

Hintapyynnöt lienevätkin liian korkeat, sillä Nettiveneen palstoilla näyttääkin pysyvän samat veneet melko pitkään. Ensimmäistä venettä ostaessa vähällä kokemuksella tämä ei ole oikein hyvä tilanne, koska pyynnit eivät ilmeisesti ole sitten lähellä hintoja, joilla veneitä oikeasti kaupataan.

Lähtötilanne: pitäisi saada vene, millä pääsee kokeilemaan, onko purjehdus kivaa vaiko ei, eli tarvittaessa vene olisi kiva saada myytyä poiskin vaikka vuoden parin päästä. Eli juurikin ostohinta pitäisi saada kohdilleen, ettei aivan kauheita tappioita synny. Tarkoitus olisi käyttää venettä matkapurjehtimiseen, kilpaileminen ei kauheasti kiinnosta.

Vähäisen purjehduskokemuksen perustella ei tietenkään mitään isoa venettä kannata ostaa, mutta seuraavanlaisia ominaisuuksia olen ajatellut: hyvä yleiskunto (en halua mitään suurta remonttiprojektia), purjeet eivät ihan loppuun kuluneet ja WC olisi myös hyvä lisä.

Jos budjetti on noin 10 000€ (ihan maksimissaan 15 000€), mitä venemalleja kannattaisi katsella ja mitä niistä voisi maksaa?

Olen katsellut mm. FE83, Avance 245, Sunwind 27 -purjeveneitä. Esimerkiksi Avance 245 hintahaitari on 8000-14000€, eli aika iso.

Täältä varmaan löytyy monenlaisia ajatuksia?

107

5140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Armas31

      Oma kokemus on Suwind 27 veneestä. On kohtuullisen hyvä purjehtimaan, muutaman kerran jouduttiin kovaan tuuleen >15m ja hyvin selvittiin. Kone on nimensä mukainen -apumoottori- purjeilla kulkee hyvin. Pentterin kohdalla on seisomakorkeus meikäläisen mittaiselle (n. 176). Säilytystilaa riittävästi. Vene on helppo hallita tarvittaessa yksinkin. Pyyntihinnat näyttävät olevan melko edullisia. Mahtuu budjettiisi. FE 83 on myös harkinnan arvoinen, sisätilat lähes samanlaiset kuin Santussa.
      t. Armas

      • Armas31

        Siis Sunwind 27, tuli kirjoitusvihre.


      • boatornot
        Armas31 kirjoitti:

        Siis Sunwind 27, tuli kirjoitusvihre.

        Nuo ovat kyllä mielenkiintoisen oloisia. Hintapyynnöt niissäkin vaihtelee näemmä aika paljon, esim. Sunwind 27 hinnat näkyy olevan 11-17 tuhatta. Sunwindejä en ole seurannut Nettiveneestä kovin pitkään, joten en tiedä pysyvätkö siellä samat yksilöt koko ajan vai onko vaihtuvuutta.


    • kak3

      Muutama huomio
      (Ennenkuin mennään edes venetyyppeihin)
      1) Onko tiedossa missä vene mahdollisesti talvehtii mihin hintaan nostot/laskut onnistuvat.
      2) Laituripaikan kustannus

      Noista 1-2 tulee (ainakin täällä Turun seudulla) helposti pienellekkin purkkarille vuodessa kuluja noin 1000e.

      3) Vuosihuollot. Saatko tehtyä itse? (Eipä se suodattimien/öljyjen vaihto kummoinen jobi ole). Kustannus luokkaa 100e.

      Eli kiinteät vuosikustannukset tässätapauksessa luokkaa 1100e.

      Vrt tätä nyt siihen että vuokraa viikoksi vaikkapa tollasen "uudehkon" first 31.7:sen, joka näkyy high seasonina irtoavan noin 1500e hinnalla.


      Sitten veneestä. Jos löytyy sopuhintaan sellainen jossa on kone uusittu niin ei tarvi siitä murehtia (kuitenkin niitä hintavampia yksittäisiä remontteja mitä tuossa veneluokassa tehdään).

      F83/S27, luitko jo tämän btw http://www.fe83.org/press/vene-94/ (Vene-lehden sunwind 27 / fe83 vertailu)

      • boatornot

        Hyviä huomioita! Kohtiin 1-2 viitaten sain itse laskettua samankokoiset kustannukset, eli reilu tonni kiinteitä kuluja säilytyksestä, laituripaikasta, nostoista ja laskuista sekä vakuutuksesta. Helpoimpia juttuja voisin varmaan tehdä itse, mutta vaativammat pitäisi jättää ammattilaisille. Netistä jos löytyy ohjeet, niin varmasti jotain pystyy tekemään, mutta kyllähän tällaisen tietotyöläisen kädentaidot ovat rajalliset.

        Vuokraamistakin mietin, mutta vähäisestä purjehduskokemuksesta johtuen vene pitäisi vuokrata vähän pidemmäksi aikaa, että kerkeää treenailla vähän ennen pidempää matkapurjehdusta. Eli vuokraamisestakin tulisi äkkiä lähemmäs 5000€ jos pari kolme viikkoa venettä vuokraisi.

        Kuinka "uusi" diesel-koneen pitäisi olla, ettei siitä tarvisi vaikkapa viiteen vuoteen perushuollon lisäksi murehtia?

        Kiitos linkistä, pitää tutustua tarkemmin!


      • go.for.it
        boatornot kirjoitti:

        Hyviä huomioita! Kohtiin 1-2 viitaten sain itse laskettua samankokoiset kustannukset, eli reilu tonni kiinteitä kuluja säilytyksestä, laituripaikasta, nostoista ja laskuista sekä vakuutuksesta. Helpoimpia juttuja voisin varmaan tehdä itse, mutta vaativammat pitäisi jättää ammattilaisille. Netistä jos löytyy ohjeet, niin varmasti jotain pystyy tekemään, mutta kyllähän tällaisen tietotyöläisen kädentaidot ovat rajalliset.

        Vuokraamistakin mietin, mutta vähäisestä purjehduskokemuksesta johtuen vene pitäisi vuokrata vähän pidemmäksi aikaa, että kerkeää treenailla vähän ennen pidempää matkapurjehdusta. Eli vuokraamisestakin tulisi äkkiä lähemmäs 5000€ jos pari kolme viikkoa venettä vuokraisi.

        Kuinka "uusi" diesel-koneen pitäisi olla, ettei siitä tarvisi vaikkapa viiteen vuoteen perushuollon lisäksi murehtia?

        Kiitos linkistä, pitää tutustua tarkemmin!

        Tuossa tulikin hyvin vuokraveneen kustannuksen mittasuhteet esiin. Yhden kohtuullisen reissun vuokra on puolet oman veneen hinnasta.

        Dieselien iästä voisi todeta, että vuosi sitten laitoin vaihtoon 30 v ikäisen merivesijäähdytteisen. Jälkeenpäin sain tietää, että aivan viime hetkellä vaihtui. Makeavesijäähdytteisen voisi arvioida toimivan pidempään, vaikka uudemmat ovatkin kevyempitekoisia. Viiden vuoden tähtäin ilman isompaa huolta tarkoittaisi siis noin 20-vuotiasta makeavesijäähdytteistä.

        Ajattelemaasi mallivalikoimaa voisi rohkeasti täydentää harvinaisemmilla yksilöillä. Sellaisessa saa usein isomman veneen samaan hintaan, eikä veneessä usein ole muuta vikaa kuin se, ettei se ole se eniten myytynä markkinoitu. Joukossa on tietysti rupisia kyhäelmiä siinä kuin todellisia helmiäkin. Työtä niiden helmien kalastamisessa siis on hieman enemmän. Tosin samaa vaihtelua on eritasoisen ylläpidon jäljiltä niissä tunnetummissakin malleissa.


      • kak3
        boatornot kirjoitti:

        Hyviä huomioita! Kohtiin 1-2 viitaten sain itse laskettua samankokoiset kustannukset, eli reilu tonni kiinteitä kuluja säilytyksestä, laituripaikasta, nostoista ja laskuista sekä vakuutuksesta. Helpoimpia juttuja voisin varmaan tehdä itse, mutta vaativammat pitäisi jättää ammattilaisille. Netistä jos löytyy ohjeet, niin varmasti jotain pystyy tekemään, mutta kyllähän tällaisen tietotyöläisen kädentaidot ovat rajalliset.

        Vuokraamistakin mietin, mutta vähäisestä purjehduskokemuksesta johtuen vene pitäisi vuokrata vähän pidemmäksi aikaa, että kerkeää treenailla vähän ennen pidempää matkapurjehdusta. Eli vuokraamisestakin tulisi äkkiä lähemmäs 5000€ jos pari kolme viikkoa venettä vuokraisi.

        Kuinka "uusi" diesel-koneen pitäisi olla, ettei siitä tarvisi vaikkapa viiteen vuoteen perushuollon lisäksi murehtia?

        Kiitos linkistä, pitää tutustua tarkemmin!

        Juu toki vuokraamisesta tulee toki kuluja jos on aikaa viettää siellä vesillä.

        Ja koneesta;
        - Jos siellä on 70/80-lukulainen merivesijäähdytteinen volvo niin ehtoo puolellahan se on (kansi/pakosarjat...)
        - Yanmarin pannut ovat kuulemma kestävämpiä ja niihin saa suht helposti tehtyä kansiremontin (Venemestari 1/2014, http://www.venemestari.fi/artikkeli_detail.html?id=2221) jolla voi ostaa lisäaikaa.

        Mutta jos haluat tosiaan varautua siihen että saat myytyä sen veneen eteenpäin niin helpommin saat menemään jos siinä on se kone uusittu.

        Mikä on sitten tarpeeksi "uusi". Täällä oli joku raati sitä mieltä että tuollaiselle makeavesijäähdytteiselle koneellekkin se 20 vuotta rajapyykki jonka jälkeen pitää jotain isompaa tehdä. Eli sun tapauksessa siis toivottavaa olisi se että mylly olisi 2000-luvulta.


      • boatornot

        Tuo on varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö, että moottori on 2000-luvulta. Se rajaakin ihan kivasti noita vaihtoehtoja!


      • Anonyymi
        boatornot kirjoitti:

        Tuo on varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö, että moottori on 2000-luvulta. Se rajaakin ihan kivasti noita vaihtoehtoja!

        Eli 20 vuotta vanha???Melkoinen nyrkkisääntö!!!😅


      • Anonyymi
        go.for.it kirjoitti:

        Tuossa tulikin hyvin vuokraveneen kustannuksen mittasuhteet esiin. Yhden kohtuullisen reissun vuokra on puolet oman veneen hinnasta.

        Dieselien iästä voisi todeta, että vuosi sitten laitoin vaihtoon 30 v ikäisen merivesijäähdytteisen. Jälkeenpäin sain tietää, että aivan viime hetkellä vaihtui. Makeavesijäähdytteisen voisi arvioida toimivan pidempään, vaikka uudemmat ovatkin kevyempitekoisia. Viiden vuoden tähtäin ilman isompaa huolta tarkoittaisi siis noin 20-vuotiasta makeavesijäähdytteistä.

        Ajattelemaasi mallivalikoimaa voisi rohkeasti täydentää harvinaisemmilla yksilöillä. Sellaisessa saa usein isomman veneen samaan hintaan, eikä veneessä usein ole muuta vikaa kuin se, ettei se ole se eniten myytynä markkinoitu. Joukossa on tietysti rupisia kyhäelmiä siinä kuin todellisia helmiäkin. Työtä niiden helmien kalastamisessa siis on hieman enemmän. Tosin samaa vaihtelua on eritasoisen ylläpidon jäljiltä niissä tunnetummissakin malleissa.

        Nuo diesel koneet on hauska juttu. Ostin 31 jalkaisen purjeveneen 2011 !Koneella ajettu 170 tuntia isoimmillaan 5 kh 12 vuodessa !Tunnit johtuu siitä ,että on ihan oikeasti purjehdittu ja tykkään kryssiä .
        Jos ajatellaan vaikka tuo 170 tuntia ,niin se kai tarkoittaisi autolla ajettuna 100 km/h 17000 km matkaa !Eli erittäin vähäisessä käytössä apukoneet on kyseisen 12 vuoden aikana !Toiset sanoo ,että niillä pitäis ajaa enemmän !En tiedä ?Toiset vaihtaa öljyjä kolmen vuoden välein ,eli ajettuaan noin lähes 40 tuntia eli 4000 kilometriä !Eli 15 vuotta vanha meridiseli on juuri sisäänajettu !
        Muuten merivesijäähdytteinen kone ei kierrä merivettä moottorin sisällä vaan se jäähdyttää koneessa kiertävän glykolin !Tuokin asia on harvalle selvillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo diesel koneet on hauska juttu. Ostin 31 jalkaisen purjeveneen 2011 !Koneella ajettu 170 tuntia isoimmillaan 5 kh 12 vuodessa !Tunnit johtuu siitä ,että on ihan oikeasti purjehdittu ja tykkään kryssiä .
        Jos ajatellaan vaikka tuo 170 tuntia ,niin se kai tarkoittaisi autolla ajettuna 100 km/h 17000 km matkaa !Eli erittäin vähäisessä käytössä apukoneet on kyseisen 12 vuoden aikana !Toiset sanoo ,että niillä pitäis ajaa enemmän !En tiedä ?Toiset vaihtaa öljyjä kolmen vuoden välein ,eli ajettuaan noin lähes 40 tuntia eli 4000 kilometriä !Eli 15 vuotta vanha meridiseli on juuri sisäänajettu !
        Muuten merivesijäähdytteinen kone ei kierrä merivettä moottorin sisällä vaan se jäähdyttää koneessa kiertävän glykolin !Tuokin asia on harvalle selvillä!

        Eipä tuo asia näytä olevan itelleskään ihan selvä... merivesijäähdytteisessä koneessa nimenomaan merivesi kiertää moottorin vesikanavissa. Makeavesijäähdytteisessä sen sijaan merivesi jäähdyttää lämmönvaihtimen avulla moottorissa kiertävää glykolia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo asia näytä olevan itelleskään ihan selvä... merivesijäähdytteisessä koneessa nimenomaan merivesi kiertää moottorin vesikanavissa. Makeavesijäähdytteisessä sen sijaan merivesi jäähdyttää lämmönvaihtimen avulla moottorissa kiertävää glykolia.

        Noin se menee.
        Kun tämä asia on tässä esillä, niin uusille merivesikoneen omistajille tärkeä tieto, että se moottori ei tyhjene siitä merivedestä, vaikka pohjahanan aukaisee noston jälkeen pukilla seisoessa.
        Moottorin lohkoon jää aina vesi seisomaan ja siksi täytyy lukea ohjekirja huolella, jotta saa sen lohkon täytettyä syksyllä glykoliseoksella.
        Reiska2


    • Katsele Ruotsista, siellä saa tolla hinnalla paremman veneen.

      • kak3

      • boatornot

        Ruotsin puolella on tosiaan paatteja vähän edullisemmin, mutta luulisin, että olisi aika hankalaa lähteä hakemaan sitä. Ensimmäiseksi purjehdukseksi matka Ruotsista Suomeen voisi olla vähän turhan haastavaa.


      • oikeilla.jäljillä
        boatornot kirjoitti:

        Ruotsin puolella on tosiaan paatteja vähän edullisemmin, mutta luulisin, että olisi aika hankalaa lähteä hakemaan sitä. Ensimmäiseksi purjehdukseksi matka Ruotsista Suomeen voisi olla vähän turhan haastavaa.

        Ajattelemassasi hintaluokassa tosiaan haku Ruotsista ei ole samanlainen vaihtoehto kuin vaikkapa 50000 hintaisissa veneissä. Euromääräinen säästö on oleellisesti pienempi ja haastavuus ensimmäisen veneen ensipurjehduksen kanssa isompi. Rahtina tuonti taas taloudellisesti kannattamatonta. Tosin tiedän sellaisenkin tapauksen, että yli 40-jalkainen ensivene sieltä haettiin purjehtien, eli kaikki on toki mahdollista.


      • oikeilla.jäljillä kirjoitti:

        Ajattelemassasi hintaluokassa tosiaan haku Ruotsista ei ole samanlainen vaihtoehto kuin vaikkapa 50000 hintaisissa veneissä. Euromääräinen säästö on oleellisesti pienempi ja haastavuus ensimmäisen veneen ensipurjehduksen kanssa isompi. Rahtina tuonti taas taloudellisesti kannattamatonta. Tosin tiedän sellaisenkin tapauksen, että yli 40-jalkainen ensivene sieltä haettiin purjehtien, eli kaikki on toki mahdollista.

        Voihan ajella koko matkan moottorilla. Älkää syyttä teilatko hauskaa keväistä seikkailua.


    • Lisätään NF30 vaihtoehtoihin.

    • SW27kokemus

      Sunwind27 olen purjehtinut neljä kesää ja olen vakavasti harkinnut venevaihtoa (tuu multa ostaan pois hyväkuntoinen SW27 :)). Sinällään veneessä ei ole mitään vikaa. Helppo ekaksi veneekin, mutta kyllä se toisaalta vailinainen purjehdusominaisuuksien osalta (veneitä joilla olen paljon ollut liikkeellä on H30, Siesta32, ...).

      Mikä purjevene on sitten se mikä on hyvä. Käyttötarkoitus kai sen määrää. Jos nimenomaan hakee ehdottoman hyviä purjehdusominaisuuksi, joka tuntuu olevan pois sisätiloista (ainakin tässä kokoluokassa) niin sitten SW27 ei ole vaihtoehto. Toisaalta jos arvostaa hyvää hyttitilaa niin sitten SW on hyvä. Tuota kun en minä ainakaan osannut sanoa ennen ekan veneen ostamista.

      Purjeilla tuo silti kulkeen melko kevyessäkin tuulessa kovempaa mitä koneella, joten sen suhteen kyllä houkuttaa purjehtimaan ja helppo hallita yksinään. Olen kohtuullisesti ollut yksin matkassa.

      onnistuu yksinpurjehdus
      sisätilat ja sisätilan säilytystilat
      tukeva ja turvallinen vene

      -omasta mielestä vajaat purjehdusominaisuudet
      - joka suhteessa hiukan pieni. Härkäparina pidemmälle liikkuessa kaksi on aikalailla max miehistö. Kolmella menee just ja just kesällä, kun ei varustetta tarvita niin kamalasti

      • puomukko

        27 jalkaisen entisenä omistajana nostan hattua rehellisestä arvioinnista.


      • boatornot

        Aika hyvä ja rehellinen arvio tosiaan!

        Voisitko tarkentaa, mitä tarkalleen tarkoitat vajailla purjehdusominaisuuksilla? Käyttäytyykö vene esimerkiksi joissain tilanteissa tietyllä tavalla?


      • sw27kokemus

        Santun nousukyky on aika vaatimaton. Muutenkun vene on vaan melko hidas. Veneen käyttäytyminen on rauhallista ja helposti ennustettavissa. Tästä syystä itse pidän hyvänä ensiveneenä. Nyt on vaihtoehtoja tarjolla, joten eipä muuta kuin selailemaan, onnea veneen hankintaan.


    • ValiseTunteella

      Tuossa hintaluokassa on kyllä paljon valinnanvaraa. Ehdokasistalle lisäisin vaikkapa Finn 26, FF27, Bluebird 25 ja miksei myös H jos kemiallinen WC täyttää speksin. H on hyvä purjehtija ja niita saa myös aika edullisesti. Eli aika erilaisia veneitä on valittavissa. Kaikille noille löytyy järkiargumentteja, joten valinta on tehtävä tunteella :)
      Se, että samat veneet roikkuvat pitkään nettiveneessä voi myös tarkoittaa sitä, että tarjontaa on paljon enemmän kuin kysyntää. Mahtaisiko ne hävitä sieltä vaikka hinnat puolittuisi?

      • Stigo

        Jos tavaran hinta on oikea niin silloin kauppa käy. Ja enemmin tai myöhemmin markkinat hakevat tasapainon ja jos on oikeasti purtta myymässä niin kannattaa toimia ennenkin polkumyynti alkaa. Tai sitten sitten hillota oma sydänkäpynen loppuelämän ajaksi. Perikunta kiittää kun se loppupeleissä toimitetaan Kuusankoski OY:n käsittelyyn.

        Jos tämä Nettiveneen nykyinen hintataso olisi lähellekään oikea, niin miksi kauppa ei käy? Suuri osa myynnissä olevista veneistä maksaa vähemmän kuin halvin Volvo V 70 eli ei niiden hankinta ole ylivoimaista sellaista haluavalle.

        Jos käytettyjen pursien hinnat edes lähestyisivät niiden todellista arvoa koko purjehdusharrastus piristyisi ja Old Saltyt voisivat sijoittaa vanhasta silmäterästään saadut varat vaikka indeksirahastoon turvaamaan tulevia eläkepäiviä.

        Huoh, toiveajattelua...


      • ei.noinkaan
        Stigo kirjoitti:

        Jos tavaran hinta on oikea niin silloin kauppa käy. Ja enemmin tai myöhemmin markkinat hakevat tasapainon ja jos on oikeasti purtta myymässä niin kannattaa toimia ennenkin polkumyynti alkaa. Tai sitten sitten hillota oma sydänkäpynen loppuelämän ajaksi. Perikunta kiittää kun se loppupeleissä toimitetaan Kuusankoski OY:n käsittelyyn.

        Jos tämä Nettiveneen nykyinen hintataso olisi lähellekään oikea, niin miksi kauppa ei käy? Suuri osa myynnissä olevista veneistä maksaa vähemmän kuin halvin Volvo V 70 eli ei niiden hankinta ole ylivoimaista sellaista haluavalle.

        Jos käytettyjen pursien hinnat edes lähestyisivät niiden todellista arvoa koko purjehdusharrastus piristyisi ja Old Saltyt voisivat sijoittaa vanhasta silmäterästään saadut varat vaikka indeksirahastoon turvaamaan tulevia eläkepäiviä.

        Huoh, toiveajattelua...

        Vertaus autokauppaan ontuu enemmän kuin pahasti, kuten autovertaukset lähes aina. Auton ostaminen käteisellä on erittäin harvinaista ja rahoituskuvioita on valmiina tiskillä tarjolla. Käytettyjen autojen kauppa on jo pikemminkin pankkitoimintaa kuin autokauppaa. Katetta ei välttämättä hinnassa ole lainkaan, mutta rahalle saa korkoa.


      • kummallista_puhetta

        Halvasta käytetystä veneestähän nyt oli kyse? Halvin käytetty V70 on nettiautossa 670€!


      • Stigo

        Sori epätarkkuudesta pojat. Hienosti olette osanneet ymmärtää väärin ja käyttää hakukoneita, siitä iso peukku!

        Tarkoitin tietysti uutta Volvoa, kukapa sitä nyt vanhalla ajaisi...
        Ja tarkoitus olis hieman kiertotietä ilmaista, että kyseessä on noin 40000€-50000€ summa jota tarkoitin.
        En tiedä kuinka yleistä tai harvinaista se auton käteisellä ostaminen on, mutta näin minä olen aina tehnyt ja saanut aina hyvät ja välillä erittäin hyvät käteisalennukset.

        Jos Nettiveneen hintataso on oikea niin miksi kauppa ei käy?

        Tämä kysymys on erittäin relevantti tämän säikeen aloittajalle jolla a) ei ole rajattomasti rahaa ja b) järkeä kysyä asiasta täältä asiantuntijoiden joukosta ( hieman ironiaa) ja c) ei ilmiselvästi ole idioottiostaja joka maksaa mitä pyydetään arvatenkin itseään vanhemmasta kalustosta ja d) on kaikesta päätellen käteisostaja eli PÄÄLLIKKÖ käytettyjen pursien markkinoilla.

        Ensi keväänä se kalusto on taas vuoden vanhempaa ja ei sitä ostajaa vaan kuulu eikä näy....

        Btw: kesällä tapasin Saaristomerellä useamman nuoren kipparin/ pariskunnan jotka purjehtivat todella pienellä,vanhalla ja yksinkertaisella kalustolla. Oli Scanperia,Guy22,FE 64 yms. tämän tyyppistä kalustoa.
        Sen minkä purren loistokuudessa menettivät sen saivat oikeassa asenteessa ja harrastuksen uutuudenviehätyksessä takaisin.

        Mahtaako tämä olla uuden ajan airut vai vaan puhdasta sattumaa?


      • aikoja.parempia
        Stigo kirjoitti:

        Sori epätarkkuudesta pojat. Hienosti olette osanneet ymmärtää väärin ja käyttää hakukoneita, siitä iso peukku!

        Tarkoitin tietysti uutta Volvoa, kukapa sitä nyt vanhalla ajaisi...
        Ja tarkoitus olis hieman kiertotietä ilmaista, että kyseessä on noin 40000€-50000€ summa jota tarkoitin.
        En tiedä kuinka yleistä tai harvinaista se auton käteisellä ostaminen on, mutta näin minä olen aina tehnyt ja saanut aina hyvät ja välillä erittäin hyvät käteisalennukset.

        Jos Nettiveneen hintataso on oikea niin miksi kauppa ei käy?

        Tämä kysymys on erittäin relevantti tämän säikeen aloittajalle jolla a) ei ole rajattomasti rahaa ja b) järkeä kysyä asiasta täältä asiantuntijoiden joukosta ( hieman ironiaa) ja c) ei ilmiselvästi ole idioottiostaja joka maksaa mitä pyydetään arvatenkin itseään vanhemmasta kalustosta ja d) on kaikesta päätellen käteisostaja eli PÄÄLLIKKÖ käytettyjen pursien markkinoilla.

        Ensi keväänä se kalusto on taas vuoden vanhempaa ja ei sitä ostajaa vaan kuulu eikä näy....

        Btw: kesällä tapasin Saaristomerellä useamman nuoren kipparin/ pariskunnan jotka purjehtivat todella pienellä,vanhalla ja yksinkertaisella kalustolla. Oli Scanperia,Guy22,FE 64 yms. tämän tyyppistä kalustoa.
        Sen minkä purren loistokuudessa menettivät sen saivat oikeassa asenteessa ja harrastuksen uutuudenviehätyksessä takaisin.

        Mahtaako tämä olla uuden ajan airut vai vaan puhdasta sattumaa?

        Kuinkahan monta vuotta onkaan julistettu tällä palstalla, että nyt ei kannata ostaa venettä, ihan kohta hinnat romahtaa. Ainakin viimeiset kymmenen vuotta näin on ollut. Jos käytettyjen hinnat ovat epärealistesen korkeita, mikä selittää täysin pysähtyneen uusien veneiden kaupan?

        Kun katsoo kehitystä yleensä, vaikuttaa hyvin vahvasti siltä, että myytäviä veneitä on lukumääräisesti enemmän kuin ostajia. Seurauksena veneitä seisoo myytävänä. Koska ostajat ja myyjät eivät kuitenkaan vuodesta toiseen ole samoja, tapahtuu myös kiertoa myytävissä, vaikka lukumäärien suhde pysyisikin samana.

        Ja niistä autoista, käteisellä minäkin olen ostanut. Mutta automyyjän toteamus oli, ettei kukaan niin tee, pari poikkeusta hukkuu kohinaan. Autokaupassa on muutenkin hinnoittelu usein poikkeuksellista, monesti kannattaa myydä jopa tappiolla, esimerkiksi jotta saa maahantuojan määralennukset. Ei siis todellakaan kannata verrata venekauppaan.


      • Stigo

        Uusien veneiden kaupan pysähdyksen selittää juurikin se, että käytettyjen veneiden hinnat ovat niin korkealla tasolla ettei niitä juuri kukaan osta. Harvalla on kuitenkaan kanttia ostaa uutta venettä ennenkin vanha on myyty. Tottakait uusien ja käytettyjen veneiden kaupalla on jäätävä kohtalonyhteys.

        Normaalisti kun tulee markkinatilanne jossa myytävää on enemmän kun on ostajia niin hinnat joustavat alaspäin. Nyt jostain syystä hintajoustoa ei tapahdu ja kauppa on jäissä. Eikä tästä hyödy yhtään kukaan.
        Ei ainakaan ne jotka odottavat sitä mitään tietämätöntä idioottiveneenostajaa joka saapuu rahatukon kanssa paikalle ja maksaa pyydetyn hinnan.

        Ei hän muuten vaan saavu, huoh...


      • 2230
        Stigo kirjoitti:

        Sori epätarkkuudesta pojat. Hienosti olette osanneet ymmärtää väärin ja käyttää hakukoneita, siitä iso peukku!

        Tarkoitin tietysti uutta Volvoa, kukapa sitä nyt vanhalla ajaisi...
        Ja tarkoitus olis hieman kiertotietä ilmaista, että kyseessä on noin 40000€-50000€ summa jota tarkoitin.
        En tiedä kuinka yleistä tai harvinaista se auton käteisellä ostaminen on, mutta näin minä olen aina tehnyt ja saanut aina hyvät ja välillä erittäin hyvät käteisalennukset.

        Jos Nettiveneen hintataso on oikea niin miksi kauppa ei käy?

        Tämä kysymys on erittäin relevantti tämän säikeen aloittajalle jolla a) ei ole rajattomasti rahaa ja b) järkeä kysyä asiasta täältä asiantuntijoiden joukosta ( hieman ironiaa) ja c) ei ilmiselvästi ole idioottiostaja joka maksaa mitä pyydetään arvatenkin itseään vanhemmasta kalustosta ja d) on kaikesta päätellen käteisostaja eli PÄÄLLIKKÖ käytettyjen pursien markkinoilla.

        Ensi keväänä se kalusto on taas vuoden vanhempaa ja ei sitä ostajaa vaan kuulu eikä näy....

        Btw: kesällä tapasin Saaristomerellä useamman nuoren kipparin/ pariskunnan jotka purjehtivat todella pienellä,vanhalla ja yksinkertaisella kalustolla. Oli Scanperia,Guy22,FE 64 yms. tämän tyyppistä kalustoa.
        Sen minkä purren loistokuudessa menettivät sen saivat oikeassa asenteessa ja harrastuksen uutuudenviehätyksessä takaisin.

        Mahtaako tämä olla uuden ajan airut vai vaan puhdasta sattumaa?

        V70 seni maksoi uutena 70ke vuonna 2007. Siinä on kaikki varusteet mitä tarviin ja tehoa riittävästi. Samoin laadukas 30jalkanen vielä 3kertaa vanhempi veneeni on arvoltaan tänä päivänä samaa luokkaa 10v auton kanssa noin 10ke. En näe mitään lisäarvoa uuteen 30jalkaiseen. Jotain kuluvia osia ja korjauksia tulee, mutta turha pääoma maksaa. Hinnat ovat mielestäni kohdillaan on vain tyhmä maksaa liikaa tai valittaa hinnoista.


      • keksi.parempi.selitys
        Stigo kirjoitti:

        Uusien veneiden kaupan pysähdyksen selittää juurikin se, että käytettyjen veneiden hinnat ovat niin korkealla tasolla ettei niitä juuri kukaan osta. Harvalla on kuitenkaan kanttia ostaa uutta venettä ennenkin vanha on myyty. Tottakait uusien ja käytettyjen veneiden kaupalla on jäätävä kohtalonyhteys.

        Normaalisti kun tulee markkinatilanne jossa myytävää on enemmän kun on ostajia niin hinnat joustavat alaspäin. Nyt jostain syystä hintajoustoa ei tapahdu ja kauppa on jäissä. Eikä tästä hyödy yhtään kukaan.
        Ei ainakaan ne jotka odottavat sitä mitään tietämätöntä idioottiveneenostajaa joka saapuu rahatukon kanssa paikalle ja maksaa pyydetyn hinnan.

        Ei hän muuten vaan saavu, huoh...

        Jokin tuossa logiikassa ei nyt täsmää. Jos uudet veneet eivät mene kaupaksi, koska vanhat ovat ylihintaisia, on ongelma erittäin helposti ratkaistu: myy veneensä sen oikealla hinnalla. Silloinhan se oppisi mukaan menee lennossa kaupaksi. Jos taas vanhat veneet eivät kuitenkaan ole ylihinnoiteltuja, täytyy uusien veneiden markkinoissa olla muuta vikaa, nehän ovat siinä tapauksessa käytettyihin nähden halpoja. Vai onko kyse sittenkin siitä, että kukaan ei oikein osta mitään näinä aikoina ja Stokkalla menee tosi huonosti ja Anttila konkkaan?


      • välivouhakeko
        Stigo kirjoitti:

        Uusien veneiden kaupan pysähdyksen selittää juurikin se, että käytettyjen veneiden hinnat ovat niin korkealla tasolla ettei niitä juuri kukaan osta. Harvalla on kuitenkaan kanttia ostaa uutta venettä ennenkin vanha on myyty. Tottakait uusien ja käytettyjen veneiden kaupalla on jäätävä kohtalonyhteys.

        Normaalisti kun tulee markkinatilanne jossa myytävää on enemmän kun on ostajia niin hinnat joustavat alaspäin. Nyt jostain syystä hintajoustoa ei tapahdu ja kauppa on jäissä. Eikä tästä hyödy yhtään kukaan.
        Ei ainakaan ne jotka odottavat sitä mitään tietämätöntä idioottiveneenostajaa joka saapuu rahatukon kanssa paikalle ja maksaa pyydetyn hinnan.

        Ei hän muuten vaan saavu, huoh...

        Et lainkaan kerro, että olisit ostamassa tai myymässä venettä. Olet kovasti huolestunut markkinoiden pysähdyksissä olosta. Voisitko avata, missä roolissa?


      • keksi.parempi.selitys
        välivouhakeko kirjoitti:

        Et lainkaan kerro, että olisit ostamassa tai myymässä venettä. Olet kovasti huolestunut markkinoiden pysähdyksissä olosta. Voisitko avata, missä roolissa?

        Myymässä en ainakaan, jos jotenkin, katson tilannetta ostajan silmin. Ja sitä lähinnä ensiveneen ostajana, mutta en itselleni. Onko minun roolillani sitten jokin merkitys markkinatilannetta analysoidessa? Enkä ole huolissani mitenkään markkinoista, kunhan totean tilanteen. Jos jostain olen huolissani, niin maan taloustilanteesta yleensä. Kun sille en suuriakaan mahda, en viitsi sitäkään liikoja surra.

        Mikä sitten on oma roolisi ja intressisi?


      • välivouhakeko
        keksi.parempi.selitys kirjoitti:

        Myymässä en ainakaan, jos jotenkin, katson tilannetta ostajan silmin. Ja sitä lähinnä ensiveneen ostajana, mutta en itselleni. Onko minun roolillani sitten jokin merkitys markkinatilannetta analysoidessa? Enkä ole huolissani mitenkään markkinoista, kunhan totean tilanteen. Jos jostain olen huolissani, niin maan taloustilanteesta yleensä. Kun sille en suuriakaan mahda, en viitsi sitäkään liikoja surra.

        Mikä sitten on oma roolisi ja intressisi?

        Kysymys oli osoiteetu "Stigo"lle.


    • 16_17

      Mitä mieltä perhe on.

      • 2230

        Tykkää vielä paljon enemmän kun en ole niin tarkka naarmuista ja jäljistä kun uudessa veneessä/autossa.


      • Anonyymi

        Veneen hankinta on sikäli erillaista autoon verrattuna ,että purjevene seisoo ainakin 6 kuukautta pressun alla ! 5 kuukauden aikana purjeveneellä tehdään ehkä 30 matkaa saaristoon !
        Tuskin kukaan volvo henkilö-autoa piilottaa 6 kuukaudeksi pressun alle !Autoon vaihdetaan talvirenkaat ,hinkataan jäätyneitä ikkunoita ja ajetaan tarpeen mukaan !Purjeveneellä ei voi purjehtia jäisessä meressä eikä se olosuhteiden takia ole edes mahdollista !Että...


    • nöffittää

      me aloitimme NF30:llä ja siitä se hyvin lähtikin!

    • Ohlson_forever

      Jos et ole yksin purjehtimassa, ostaisin matkapurjehdukseen heti isomman, koska niitä saa nyt selvästi halvemmalla kuin 5v sitten. Itse pidän Ohlson 29:stä, koska minulla on sellainen, enkä ole sitä kovin äkkiä myymässä. Siinä on paksu runko, sisämoottori, kaikki köydet tulevat avotilaan ja seisomakorkeus. Useita Ohlsoneita on nettiveneessä myynnissä. Osta semmoinen yksilö, jossa on rullafokka ja alle 20v vuotta vanha moottori (ei siis originaalia 80-luvun moottoria). Kyllä Ohlson 29 yksinkin ihan hyvin purjehtii, mutta koska se on jo aika iso vene, satamamanööverit voivat aloittelijalle olla yksinään hankalia jos on ikävästi tuulta. Tällöin pienempi on helpompi, koska ei tarvitse niin paljon voimaa vetää köydestä yms.

    • boatornot

      Kokoampa tähän keskustelussa mainitut veneet listaan:
      - FE83
      - Sunwind 27
      - Avance 245
      - Albin Scampi 30 MK 4
      - NF30
      - Finn 26
      - FF27
      - Bluebird 25
      - H
      - Scanperia
      - Guy22
      - FE64
      - Ohlson 29

      Tässä riittää taas vähäksi aikaa tutkailemista!

      • 2230

        Onhan sitten isompia H veneitä. H-30 netta, star, 323, 35. Purjehtivat kaikki hyvin ja ovat sisäkoneella ja paljon tilavampia kun perus H.


      • Sfäärinkuriiri

        Netta ei kai purjehdi erityisen hyvin, koska se on H:ta isompi, mutta sillä on sama tasoitus. H-star on kai parempi purjehtia.

        Kuten Mereneino tuossa alempana suosittelisin hyvin purjehtivaa venettä, jos haluaa kokeilla pitääkö purjehtimisesta. Tähän perus H on hintalaatusuhteeltaan ylivoimainen, toki FE-83 on mainio sekin.


      • 2230

        Kyllä se purjehtii hyvin, kuten muut 30jalkaset. kunhan on taittolapa. HansGroopkin sanoi että yllättävän hyvin. Avotuulilla ei h-venekään pärjää. Kilpaveneilyyn siitä ei ehkä ole.


    • Taavikko

      Kokemukseni on Avance 245 veneestä,

      Sopii hyvin purjehduksen harjoitteluun, kun purjehtii hyvin ja eri säätöjen vaikutusta on helppo kokeilla. Vene on vielä suhteellisen kevyt (kuten muutkin tässä luokassa) joka helpottaa hallintaa ja erityisesti veneen regointi on nopea.

      Plussana on hyvin tehty sisusta, ja menevä ulkonäkö.

      Miinuksena on hieman ahtaat sisätilat. Ja pyyntihinnat on muita korkeammalla.

      Sisämoottori on mukavampi, mutta se tuo lisää painoa ja korjaaminen on hankalampaa. Ulkolaitamoottori toimii huonosti isossa aallokossa, mutta vapauttaa paljon säilytystilaa ja moottori on helppo vaihtaa tai viedä huoltoon.

      Tässä hintaluokassa maksat mielestäni vain varusteista, rungot on hinnoiteltu lähes ilmaisiksi. Esim jos Avanceen ostat koko purjesetin ja uudet köydet niin saat helposti 5000 eur menemään. Tähän vielä lämmitin, keitin, wc, pukki&pressu yms. niin itse veneelle ei jää mitään arvoa.

    • Mereneino

      Ensimmäistä venettään ostava tekee päätöksen helposti pelkästään veneen sisätilojen perusteella. Tärkeämpää on kuitenkin mielestäni se, miten vene purjehtii. Touhuun kyllästyy aika pian, jos paatti liikkuu kuin etana eikä nouse vastatuuleen.

      Halpa mutta hyvin purjehtiva vene on tietysti H-vene. Sellaisella on moni purjehdusuransa aloittanut, niin minäkin. Sopii hyvin opetteluun ja kelpaa pidemmillekin reissuille, jos kelit suosivat. Kääntöpuolena on tietysti se, että sisätilat eivät vastaa nykyveneilijöiden vaatimuksia, minkä takia yhden tai kahden kesän jälkeen alkaa usein tehdä mieli isompaa venettä. Varsinkin, jos sattuu sateisia kesiä, sillä sadepäivien viettäminen H-veneessä ei ole kovinkaan lystiä. Perämoottori on etenkin aallokossa hankala, mutta edullinen huoltaa, korjata tai vaikka vaihtaa.

      Suosittelen pohtimaan vaihtoehtona myös ruotsalaista Maxi Fenixiä. Olympiavoittaja Pelle Petterssonin suunnittelema vene purjehtii hyvin ja sisätilat ovat mahtavat. Vene ei silti ole liian iso ensiveneeksi. 80-luvun veneiden hinnat ovat ylipäätään kovasti laskeneet, joten saattaisi mahtua budjettiisi. Vene-lehdessä oli pari vuotta sitten testissä käytetty Maxi Fenix, joka sai suorastaan ylistävät arviot. Kannattaa kaivaa juttu esiin Vene-lehden digiarkistosta.

      Myös Finn Express 83 on hyvän veneen maineessa.

      Esim. Avance 245 ja Sunwind 27 eivät pärjää purjehdusominaisuuksissa H:lle tai Maxi Fenixille. Tuolla voit vertailla veneiden LYS-lukuja: http://www.udkik.dk/app/yylist.jsp?locale=fi_FI
      Mitä isompi LYS, sitä paremmin vene purjehtii. Esim 1,01:n ja 1,07:n välillä on iso ero.

      Nyrkkisääntönä sanoisin, että aloitellessa sattuu helposti vahinkoja, ja oppirahat kannattaa maksaa mieluummin pienellä kuin isolla veneellä. Ensimmäistä venettä ostaessa ei myöskään välttämättä osaa katsoa, että vene on hyvässä kunnossa tai sopii omaan käyttötarkoitukseen, joten ostamalla edullisen veneen ei ole riskiä hävitä niin paljoa rahaa :)

      Onnea venekaupoille!

      • boatornot

        Maxi Fenix on kyllä mielenkiintoisen näköinen purjevene. Näyttäisi vain olevan, että pyyntihinnat veneistä, joissa on 2000-luvun moottori, ovat kohtalaisen korkealla, 17 000€ ylöspäin.

        Siinä varmasti olet ihan oikeassa, että ensimmäinen vene ei kuitenkaan ole itselle täydellinen. Ei siis mitään liian kallista!


      • Joakim1

        Pelle Pettersson ei ole olympialaisissa voittanut, ellei sitten hänen saavuttamiaan pronssia ja hopeaa starissa sellaiseksi lasketa.

        H-veneen LYS-luku on ollut 1,08 jo vuosikausia. Ajantasaiset luvut löytyvät täältä:
        http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=355

        Avance 24(5) on mielestäni erinomaisesti purjehtiva vene. Tietysti lähes metrin H:ta lyhyempänä sen nopeuspotentiaali ja siten LYS-luku (1,02 perämoottorilla) on alempi.

        Sunwind on jostain syystä hyvin hitaan veneen maineessa, joka varmaankin liittyy enemmän ulkonäköön kuin purjehdusominaisuuksiin. Toki 26/27 ei alkuunkaan pysy Albin Expressin, Infeno 26 jne. vauhdissa, mutta on kuitenkin yhtä nopea kuin Finn 26, Helmsman 26, Finnflyer 27 jne., eikä ero nyt kovin suuri ole Maxi Fenixiinkään.


    • Oldsailor

      Hyviä kommenneja ja keskustelua. Kymppitonnilla voi tänä päivänä saada hyvän purren, mutta kompromisseja pitää tehdä. Taloudellisesti varminta on ostaa suurina sarjoina tehty, hyvin purjehtiva ja tuossa hintaluokassa ehkä perämoottorilla varustettu pursi. Täkköin kyseeseen tulisivat esim. hyvässä kunossa olevat H-vene, Albin Express, Avance 24 tai IF-vene. Niistä pääsee tarvittaessa helposti eroon, eikä tarvitse pelätä suuria korjausinvestointeja.

      Matkapurressa sisäkone on tietysti huomatatvasti parempi. Niiden kohdalla - kuten täällä on moneen kertaan todettu - ikä on ratkaiseva tekijä. Esim. 27-29-jalkaisen koneen uusiminen vie helposti 7 -10 ke, kun samalla pitää pääsäänöisesti vaihtaa potkurit ym. Ellei sitten ole perävetolaitetta, johon heittää uuden samanlaisen myllyn suoraan tilalle.

      Itse voisin tuossa hintaluokassa ja matkavenettä etsiessäni yrittää löytää jonkun vanhemman ja tukevasti rakennetun perusveneen, jossa olisi suhteellisen uusi kone. Esim. Ohlson 29 on varma valinta. Ei nopein tämän päivän mittapuilla, mutta matkaveneenä tukeva ja johdonmukaisesti käyttäytyvä. 15 ke:lla voi saada jo hyvän yksilön, jolla pienellä miehistölä voi tyytyväisenä purjehtia kymmeniä vuosia.

      • entinen_iffin_omistaja

        Tähän voisi vielä lisätä IF-E mallin, jossa sisämoottori. Sillä tuli koko lapsuus kierrettyä saaristoa 4-5 henkisen perheen kanssa. Alkuaika oli kolme aikuista ja kaksi pientä lasta. Sittemmin kaksi vähän isompaa lasta kaksi aikuista.

        Sisämoottori antaa turvan huonolla kelillä ajaa vaikka kotiin asti. IF on todella merikelpoinen, pieni ja pitkäkölinen.

        Matala kulku (1.2m muistaakseni) ja pitkä köli tarkoittavat, että saariin on turvallista mennä kun ei tarvitse niin paljoa huolestua pohjakosketuksesta. Pieni koko tarkoittaa myös, että jos esim laituriin tuo ei mene ihan nappiin, niin aikuinen jaksaa työntää/vetää veneen paikalleen melko helposti.


      • boatornot

        Tuo Ohlson 29 näyttäisi olevan aika mielenkiintoinen vene, näyttäisi vieläpä olevan muutama hyvän oloinen myynnissä tällä hetkellä. Tämähän menee monimutkaiseksi!


    • alppuonrock

      Jos itse purjehdus kiinnostaa, niin yksi hyvä vene kuvailemaasi varpaiden kasteluun on Albin Express. Alle 10 000 saat hyväkuntoisen veneen, josta on myös helppo päästä eroon vuoden päästä.

      Plussana hyvä purjehdittavuus, miinuksena perämoottori ja asuttavuus. Mutta kyllä sillä vuoden ajelee.

      Sitten jos homma natsaa, niin alppu myyntiin ja asuttavampaa alle.

    • Ostajaehdokas

      Osa täällä sanoo, että venekauppa ei liiku ja osa toteaa itsevarmasti esim. "Alle 10 000 saat hyväkuntoisen veneen, josta on myös helppo päästä eroon vuoden päästä."

      Aloitin vasta venehankinnan pohtimisen, tavoitteena ostos ensi kesänä. Vaikuttaa siltä, että kannattaa aloittaa jo nyt ulkomaisen ostoprosessin ja tarjonnan tutkiminen...

      Miten myyjät Suomessa yleensä suhtautuvat - tässä markkinatilanteessa - jos tarjoaa esim. pyyntö miinus 25-30% käteisellä?

      • joo.tai.sitten.ei

        Ei mitään yhtenäistä sääntöä, yksi hyväksyy, toinen ei. Pari viikkoa sitten kävin proxyna katsomassa yhtä venettä, josta myyjä jo totesi, että menee mieluummin kaatikselle kuin pyyntihintaa halvemmalla. Seuraavana päivänä vene olikin jo myyty, mutta ei sille, jonka puolesta venettä kävin katsomassa. Jostain toisesta saa ehkä hyvinkin neljänneksen pois hinnasta. Sitähän ei tiedä ennenkuin keskustelee hinnoittelusta omistajan kanssa.


      • -30 prosenttia on OK tarjous. Jos veneessä on selkeitä vikoja, kuten yli 20v vanhat purjeet tai moottori ei tahdo startata, niin sitten voi yrittää enemmänkin, jos kuitenkin pyynnissä ei näitä ole huomioitu.


      • Eihän kukaan voi vastata tuollaiseen "yleensä" -kysymykseen. Se riippuu ihan myyjästä:
        1) ensinnäkin tietysti vain osa on täydellä tositarkoituksella myymässä; "testimielessä" ilmoituksen laittavat tuskin tinkivät mitään
        2) tosissaan myyvistäkin osa pitää joka tapauksessa hintaansa oikeana eikä suostu tinkimään.

        Pitää muistaa se, että eivät kaikki ole kauppamiehiä. Jotkut oikein tykkäävät kaupanhieronnasta, jotkut inhoavat sitä.

        Tuon hintaluokan veneissä tuskin muuta kaupantekotapaa onkaan kuin "käteisellä". Kalliimmissa (sanotaan nyt heittona yli 50 000 euron) veneissä ei ole tuntematon sellainen tapa, että maksetaan esim. kolmessa erässä:
        1) käsiraha 10% tms.
        2) pääosa, kun vene luovutetaan
        3) pieni "takuuvaraus", muutama prosentti, pari viikkoa luovutuksen jälkeen (tämän ideana on se, että jos veneessä on jotain sellaista vikaa, mikä on ollut piilossa kauppaa tehdessä, niin neuvotteluasemat myyjän ja ostajan välillä on tasapuolisemmat; tällöin kauppakirjaan merkitään yleensä, että omistusoikeus siirtyy vasta koko summan tultua maksetuksi).


    • pulpikölimies

      Veneenpito on suurta nautintoa vain mainoskuvissa. Kun istut Alkon valikoiman tummaa kirpeää ja etikkaista rommin esiastetta lasissasi oman purjeveneen istuinkaukalossa, havahdut ymmärtämään, mistä täällä puhutaan. Nämä kattavia venelistoja tekevät Alavudenpellepettersonit ovat tohkeissaan vaillinaisesta tietämyksestään. Puhuvat hinnoista. Todellisuudessa vene on muutakin kuin hankintahinta. Pitää olla innostunut raahaamaan työpaikan porukkaa vesille ja vastaamaan heti laiturilla, että vene kallistuu, mutta ei kaadu. On syytä varautua siihen, että kesällä tuulee ja sataa. Nämä Nilsiän Sparkmansteppensit eivät kerro kommenteissaan, että H-vene hörppää vettä ja sinä putoat mahdollisesti veteen veneen kallistuessa. Tätä työporukkasi nauraa sinulle vielä kolmen vuoden päästä pikkujouluissa. Kaiken lisäksi kotimatkalla ajat kivelle ja perämoottorin käynnistysnaru katkeaa. Sinua alkaa ahdistaa, kun työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa veneretkeä muistellaan merihätäkokemuksena. Pääset sitten aikanaan ensimmäiselle purjehdukselle perheen kanssa. Lasten käsissä kuumenenevat sähkölaitteet syövät sähköt akuista ja huomaat kuinka lapsesi kärsivät. Vaimosi kyllästyy pian juomaan murukahvia aamuisin. Olet onnellisen tietämätön vaimosi eroaikeista, vaikka osaat jo laukoa rannalla oikeita termejä, kuten legi, barberi, fenderi, captentolley ja suntti. Muutamien vuoden kuluttua, kun lasissasi on vielä karmeampaa rommin esiastetta, havahdut olevasi oikea purjehtija. Olet rannan kunkku. Olet venekerhosi hallituksessa ja päässyt valitsemaan kerhoosi uusia jäseniä. Tähän mennessä olet jo vaihtanut Sunwindisi pois. Olet saanut kerrottua hurjia merenylitystarinoita jollekin tietämättömälle Voikkaanelvrömille. Myyt nahistuneen kiertopalkintoensiveneesi hänelle kovalla hinnalla ja käyt hakemassa letkeän kaveriporukan kanssa edullisen ison purjeveneen etelän vesiltä. Olet lopultakin oikea purjehtija, merenkulkija jolle ei naureta. Sinua kadehditaan, sillä olet käynyt itämeren joka kolkassa. Kokemuksesi ovat sellaisia, että sinua kysellään Merikarhuihin. Muista kuitenkin yksi asia ensiveneen ostovaiheessa. Skandiveneet ovat kaikki homeessa ja ylihintaisia. On mahdotonta löytää hyvää yksilöä, sillä pursiseurojen puhumattomat pallomahat, miehet joiden itsekeskeisyys on arvosteluasteikon kärkipäässä, yrittävät päästä kaikin mahdollisin keinoin eroon mätänevistä rojuistaan, joiden kölipultit on korvattu jopa rautalangalla. He laativat petollisia ilmoituksia nettiveneeseen ja hintapyynnöt ovat kohtuuttomia. Ehkä olisi parasta, että menet hakemaan ensiveneesi suoraan muualta. Suomen nykyinen venekanta on suorastaan häpeäksi purjehtijoille.

      • olis.aika

        Joutaisi eläkkeelle tämä simeonhreimari noita tekohauskoja puppuja suoltamasta.


      • MitaanTietamaton

        Kiitos tästä realismin karikatyyrista. Jatka valitsemallasi linjalla.


      • Stigo

        Pulipikölimies tietää mitä puhuu ja kirjoittaa loistavasti. Iso peukku!


      • eri.mieltä

        Mikähän pulpin pakinassa olisi elävästä elämästä? Kenenkään tuntemani purjehdusura ei muistuta edes etäisesti tarinaa, paitsi siltä osin, että purjehdusreviirin laajentuminen ja harrastuksen syventyminen myös seuratoiminnan osalta ovat tavallisia. Ja tunnen silti monia myös aivan alusta aloittaneita. Erityisen vähän tarinassa on kiintopisteitä veneiden hinnoitteluun tai myymisiin yleensä, joihin lopulta kärki kohdistuu.


      • Stigo

        Mihin pulpikölimiehen aiemmat loistavat postaukset ovat kadonneet?

        Onko kyseessä moderaattori vai " fishermansfrend askin kanteen piirrettyjen pallomahaisten flanellikalsarikippareiden
        " kosto?


      • mikäloiste

        Jos täällä olisi joku pakinaosasto, olisivat pulpikölin jutut paikoillaan. Mutta kun pitäisi jotenkin pakinan sisältää tässäkin keskustelussa myös asiaa, ei niistä mitään irti saa. Täällä ei kukaan kosta mitään, ylläpito ei läheskään aina poista pyynnöstä edes oikeasti sääntöjen vastaisia kommentteja.


    • Senoritakin

      Jos hyviä purjehdusominaisuuksia painotat, niin myös Senorita Helmsman on hyvä vaihtoehto. Kapea puikula purjehtii nätisti, on helppo hallita ja pituuden ansiosta punkat riittävän pitkiä, joten sopii hyvin myös lomamatkailuun. Tämä siis verrattuna 25-27 jalan luokkaan.

    • kak3

      Ainiin ja itse arvostan täällä esille nousseista veneistä FE83:sen ja H-veneen aktiivisia (netti)yhteisöjä. FE83.org ja h-vene.net (kummassakin foorumeilla paljon asiallista juttua)

    • pulpi

      Kukkuu. Täällä ollaan taas. Pakinointi on sukupolveni hupia. Älkää ottako nokkiinne. Olemme myös innokkaita kirjoittelemaan eri lehtien yleisönosastoihin. Kansanradio on ajankulua, jota seurataan hartaudella. Metsäradiokin jatkuu vielä onneksi. Kekkonen oli presidenttimme, eikä muita tule. Pursiseurat, joihin olen kuulunut, ovat olleet ihan asiallisia yhteisöjä. Niiden iäkkäät jäsenet ovat istuneet kerhojen ravintolasaleissa ja veneiden hyttien hämyssä kauan. Pohdin, että olisiko aika luovuttaa ja antaa uusien hahmojen vetää uudet linjaukset. Me paljon parjatut sangattomia vetoketjusalkkuja kainaloissamme kantavat nappaskenkävillaslipovermiehet ylläpidämme suurelta osin maamme laajaa yhdistyskenttää. Me saavumme paikalle, oli sitten kysymys pursiseuran syyskokouksesta tai taloyhtiön putkiremonttikokouksesta. Me ja aikaisemmat kivijalkakauppojen sukupolvet olemme rakentaneet maahamme jykevän veneilykulttuurin. Nykyään löytyy pursiseura pienistäkin kunnista, jopa paikoista, joissa ei ole huomattavia vesialueita. Tästä on nuorempien sukupolvien hyvä jatkaa. Osa meistä muinaisen kansakoulujärjestelmän lamauttamista kapteenihaddokeista on osannut lopettaa nämä touhut ajoissa. Jotkut meistä Aquavelvaveteraaneista ovat saaneet myytyä veneensä tai saattaneet ne seuraavien sukupolvien hoitoon. Oma pursi on omassa käytössä, toivottavasti vielä muutaman kesän. En ole hyvä esimerkki, vaikka Kekkosen mies olenkin. Olen möhlinyt usein. Olen pudonnut kallistuneesta Hasse Groopin suunniittelemasta maineikkaasta H-veneestä veteen ja joutunut naurunalaiseksi. Olen katkonut perämoottorien käynnistysnaruja. Olen vastaillut kysymykseen, voiko purjevene kaatua. Kaikista eri köliveneistä en tiedä, mutta kevytveneen olen saanut kaatumaan lapsena muutamaan otteeseen. Olen tärvännyt potkuriakselin ankkurukettingillä. Olen ajautunut sumussa laivan eteen. Olen raapinut ja kolistellut pohjaa kölillä useita kertoja. Näitä häpeällisiä hetkiä on ollut paljon. Pyydän sukupolveni puolesta, ostakaa käytettyjä veneitä Suomesta. Meillä on paljon kauniita ja toimivia veneitä myynnissä. Pappateltan alla voi lämmitellä näin syksyllä oman seuran saaressa.

      • Maa-Krapu

        kyllä naurattaa nämä jutut vedet silmissä. Vaadin pulpikölimiehen pakinat Vene-lehteen. Olis joku syy tilata sitä aviisia. Jatka samalla linjalla.


    • Stigo

      Hienoa omakohtaista tekstiä, joka voisi olla myös omasta elämästäni.
      Huumori tosikkojen maassa on vaikea tyylilaji.
      Silloin kun härski jätkä avautuu, niin silloin pitää vetää kättä lippaan!
      Toivottavasti ilahdutat tätä huonetta vielä pitkään.

      • kerttu.ja.urpo

        Miten ollakaan, kun pulpi kirjoittaa jotain, kirjoittaa stigo heti perään, että täsmälleen oikein ja hienoa tekstiä. Aivan kuin "parivaljakko" kertrud ja jurpo.


      • Stigo
        kerttu.ja.urpo kirjoitti:

        Miten ollakaan, kun pulpi kirjoittaa jotain, kirjoittaa stigo heti perään, että täsmälleen oikein ja hienoa tekstiä. Aivan kuin "parivaljakko" kertrud ja jurpo.

        Joskus maailman merillä seilaavat kaksi purjehtijaa löytävät sielunkumppanin näinkin kummallisesta paikasta kuin Suomi 24stä.

        Ikävä kyllä en omaa Pulpikölimiehen terävää kynä ja sarkastista mielenlaatua, mutta hieman sentään osaan nauraa myös itselleni.

        Kaikki huomiot mitä Pulpikölimies on purjehtijoista ja purjehduksesta tehnyt pääsääntöisesti hymyilyttävät minua. Pulpin tarina voisi olla myös minun ja monen muun pursiseurani kipparin tarina.

        Kuten Maa-Krapu ehdottaa, niin nämä havainnot purjehtijoista pitäisi saada esim. Venelehden pakinoiksi.
        Lauri Polonin "Tappi irti" palstan jälkeen Venelehdessä ei ole ollut kunnon pakinoitsijaa.

        Ja sori vaan pojat tämä meni pahasti aiheesta ohi.

        Paras aloittelijan vene on mikä vaan noista esillä olleista jos hinta on kohdillaan.


      • Enkelielisa1977

        Stigo osaa käyttää kappalejakoa, kota pulpi johdonmukaisesti taas ei käytä, joten samasta henkilöstä ei liene kyse.


    • Avance_245

      Itse opettelin Avance 245:lla purjehtimaan ja saattaisinpa laittaa sellaisen vielä eläkeveneekseni. Rakenne siinä on tukevan turvallinen ja se purjehtii mukavasti. Ja kuten joku tuossa sanoikin: se on todella kaunislinjainen. Avance on pitänyt hintansa hyvästä syystä: se on arvostettu vene eikä siinä ole epävarmuutta aiheuttavia tekijöitä, kuten esimerkiksi puolivalmisteina tehdyissä Fin 26:ssa. Toki jälkimmäisestäkin voi löytää sen huippuyksilön.

      Ei kannata ainakaan säästää siinä, että sisämoottorin sijaan ottaa perämoottorilla varustetun – ainakaan jos on oikeasti tarkoitus käydä hiukan satama-allasta kauempana.

    • Oioi

      Ääni Avance 245:lle. Helppo ja kiva purjehtia ja aloittelijankin huoltaa. Jos löydät hyvän yksilön uusitulla sisäkoneella ja pidät sitä hyvin, niin aika todennäköisesti voit saada saman hinnan muutaman kesän jälkeen, mikäli haluat vaihtaa isompaan. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että vanhassa veneessä on aina jotakin kallista korjattavaa. Purjeiden uusiminen, lämppärin huolto, sprayhoodin korjaaminen jne. Jotkut ongelmat pystyy ennakoimaan, toiset tulee yllätyksenä. Niistäkin selviää, mutta näihin kannattaa varautua myös rahallisesti.

      • Anonyymi

        Älkää sotkeutuko noihin vanhoihin raatoihin, jos haluatte loputtoman työmaan niin sitten siitä vaan.
        Purjehtiminen on siitä hyvin pieni osa.
        Veneen nostot/laskut yms tuntuu menevän aluksi mukavasti kuten kerhossa oleminen, mutta sitten kun alkaa vahtiväijyt, sekä talvitelakointipaikan etsiminen loppuu pikkuhiljaa into koko hommaan.
        Lähes kaikki vanhemmat veneet tarvitsevat mm täydellisen pohjhionnan ja uudet praimerit, moottori on yleensä yhtä vanha kuin vene ja ns pommikone.
        Herätkää hyvät ihmiset ja uskokaa järkipuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää sotkeutuko noihin vanhoihin raatoihin, jos haluatte loputtoman työmaan niin sitten siitä vaan.
        Purjehtiminen on siitä hyvin pieni osa.
        Veneen nostot/laskut yms tuntuu menevän aluksi mukavasti kuten kerhossa oleminen, mutta sitten kun alkaa vahtiväijyt, sekä talvitelakointipaikan etsiminen loppuu pikkuhiljaa into koko hommaan.
        Lähes kaikki vanhemmat veneet tarvitsevat mm täydellisen pohjhionnan ja uudet praimerit, moottori on yleensä yhtä vanha kuin vene ja ns pommikone.
        Herätkää hyvät ihmiset ja uskokaa järkipuhetta.

        Olisit sinäkin herännyt jo 5 v sitten kommentoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää sotkeutuko noihin vanhoihin raatoihin, jos haluatte loputtoman työmaan niin sitten siitä vaan.
        Purjehtiminen on siitä hyvin pieni osa.
        Veneen nostot/laskut yms tuntuu menevän aluksi mukavasti kuten kerhossa oleminen, mutta sitten kun alkaa vahtiväijyt, sekä talvitelakointipaikan etsiminen loppuu pikkuhiljaa into koko hommaan.
        Lähes kaikki vanhemmat veneet tarvitsevat mm täydellisen pohjhionnan ja uudet praimerit, moottori on yleensä yhtä vanha kuin vene ja ns pommikone.
        Herätkää hyvät ihmiset ja uskokaa järkipuhetta.

        Puhut asiaa.
        Monella on joku ihme illuusio purjehtimisesta, ensiksi luetaan joku Dunckerin kirja ja kuvitellaan olevan joku merikarhu.
        No, vanhaa venet kun yrität tuunata niin etpähän ole tekemässä mitään pahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit sinäkin herännyt jo 5 v sitten kommentoimaan.

        Niin, tämä uusi kommentti onkin tuleville "seiloreille"
        Oma vikasi jos astuit lasiluiturutto miinaan.
        Pääset siitä helposti eroon, soita Kuusakoskelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit sinäkin herännyt jo 5 v sitten kommentoimaan.

        Tuleville sukupolville, Sinun kaltaisille seiloreille.


    • Anonyymi

      40 vuotta vanha vene on viiden vuoden kuluttua 45 vuotta ja aivan yhtä hyvässä kunnossa kuin nytkin ja 20 v sitten. Osia pitää jatkuvasti tarpeen mukaan uusia. Ei siinä se kummempaa ihmeellisyyttä ole. Ikänsä vuoksi vanhat veneet ovat yksilöitä ja siksi ensimmäisen veneen ostajan kannattaisi ottaa tarkastukseen kokeneempi mukaan. Kysy vaikka paikallisesta pursiseurasta

      Vaikka ketju onkin vanha, ei se ole mitenkään vanhentunut.

    • Anonyymi

      Ostin toissakeväänä vuoden 2003 veneen.
      Pohjaremontti, purjeet (iso, fokka. spi, genaakkeri sentään oli ok), köysistöt, sisäkone potkureineen ja akseleineen meni uusiksi, samoin septi, elektroniikka kaikkineen, kaikki veneen sähköt ja jopa kylkien teippaukset. Luukut, ikkunat, kulkuvalot, peräsinpinna, peräsimen puslat, maasähkö piti laittaa, no lämppäri sentään on toimiva. Carbopuomi piti saada spinnua varten.

      Tietysti stacker uusittiin ja viime syksynä hajosi käyntiluukun alaosa.
      Kaidetolpat piti tiivistää (yksi piti uusia, oli vääntynyt) ostaessa köli oli korkannut lattiasta (meni myyjän vakuutukseen), halusin kylmäboksiin kompressorikoneikon.

      Talvisäilytys nostoineen ja laskuineen on hoidettu hallisäilytyksenä telakalla.
      Ai niin, vantit, harukset ja kaikki plokit piti uusia ja rullalaitehan jäi jumiin ukkospuuskassa - missäs muualla kuin Porkkalan selällä, joten rullalaite meni vaihtoon. Ai niin ja kajuutan pöydän lakkaus oli kesinyt ja Jabscon pumppu kyrvähtänyt.
      Ankkuriketjua ei ollut ollenkaan, vain köysi, raketit vanhentuneita ja pelastusrenkaan valo kuollut.
      Veneen mukana tulleilla liiveillä en olisi mennyt edes ammeeseen, joten viidet paukkuliivit menivät hankintaan uusien rakettien, ja muun katsastusvarustuksen ohella.

      Tämä kaikki siis 2019-2021 aikana vuoden 2003 veneeseen. Päälle vakuutukset.
      Kaikesta on kuitit, arvauksia paljonko euroja on palanut nyt tosin uutta huomattavasti paremmin varusteltuun pienehköön veneeseeni?

      Psykiatrian suljetulle osastollehan taitaisin oikeasti kuulua, mutta tällaista se on.

      -Väljä vittu on joutuisa nussia-

      P.S. Väljä vittu on kuulemma pienimunaisten propagandaa

      • Anonyymi

        Olisit pyytänyt kokeneemman purjehtijan auttamaan hankinnassa


      • Anonyymi

        Sitä saa mitä tilaa, eli normitunarin päiväkirja


      • Anonyymi

        Eli siis normikevät.


    • Anonyymi

      Onhan näitä. "Kone uusittu 1996", Purjeet 1992, huollettu ammattilaisella -ilmoituksia näkee harva se päivä nettiveneessä.


      Vanhan ostaessa saa yleensä korjata lähestulkoon kaiken, uuden ostamalla saa pistää vielä satatonnia lisää, jos haluaa veneen varusteltuna ja purjehduskunnossa vedessä ostaa.

      Käytetty on aina käytetty.
      "Helmiä" ei ole oikeasti olemassakaan muualla kuin myyjän tai ostajan mielikuvituksessa.
      Tietysti voi purjehtia veneellä "as is" ja paskat välittää venyneistä purjeista, savuttavasta koneesta ja kulahtaneista akuista ja toivoa, ettei koko paska pala soihtuna keskellä syksyistä yötä jossain luonnonsatamassa oikosulun takia.
      Ja dieselin lemu sekä homehan "kuuluvat" veneeseen.....

      Kulumista ei olekaan, se on vain "patinaa".

      Ja edelleen - kun 30-jalkainen uusi mitenkään varusteltuna maksaa 160 -tuhatta euroa, on aika vaikeaa tehdä muuta kuin upottaa helvetisti rahaa käytettyyn tai tyytyä rikkinäiseen paskaan, jolla purjehdus on lähinnä tuskaa, kaikki on rikki ja jeesusteipillä korjattua, vähän väljää ja kulahtanutta. Patjat haisevat, sprayhood on revennyt, köydet kusenpolttamia.

      Siinä sitten istut HH:n releet päällä ja otat Instaan kuvia kauniista purjehdusreissuista. Salaa kuitenkin pieret verta oman typeryytesi takia, koska tuosta paskasta et pääse enää eroon muuten kuin polttamalla tai kuolemalla itse.

      • Anonyymi

        Täyttä asiaa, juuri näin.


    • Anonyymi

      Usein oikeasti purjehtimisesta pitävän kannattaakin ostaa projekti projektin hinnalla.

      Kunhan runko ja masto ovat kutakuinkin ehjät.
      Jos aihion saa halvalla, upottamalla 50-60 tonttua vanhempaan veneeseen saakin hyvin pitkäksi aikaa tekniikaltaan uuden, toimivan veneen.

      Nykyiset lastulevysisustaiset veneet ovat 30 vuoden päästä pitkälti ongelmajätettä, sanokaa minun sanoneen.
      Vanhat umpilaminaattiset, umpipuisine sisustoineen tehdyt vehkeet ovat huomattavasti pitkäikäisempiä kuin nykyiset kiinalaiselektroniikalla ladatut Ikea-laatikot takastaagittomine rikeineen.

      Yksinkertaisuus tarkoittaa aina vähemmän ongelmia, eikä se välttämättä tarkoita vessatonta venettä ilman pentteriä.

      • Anonyymi

        Minua jäi vaivaamaan tuo lause: ” Nykyiset lastulevysisustaiset veneet ovat 30 vuoden päästä pitkälti ongelmajätettä, sanokaa minun sanoneen.”
        Onko tosiaan totta, että nykyisin käytetään lastulevyä veneen rakenteissa?
        Omassa vanhassa veneessäni on kaikkialla lujannäköistä vaneria, joko tiikkiviilulla tai lasikuidulla päällystettynä.
        Sperrholz


      • Anonyymi

        Mistähän veneistä puhut? Halvoiksi haukuttuja veneitä on ollut n. 25 vuotta, jolloin tuli Dufourin halpissarja Classic ja J&J Bavariat hieman myöhemmin. Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Itselläni on 16-vuotias J&J Bavaria. En ole havainnut siinä mitään merkkejä siitä, että ei kestäisi helposti toista 16 vuotta hyväkuntoisena. En myöskään ole nähnyt missään merkkejä lastulevystä. Viilutettua vaneria ja umpipuuta on. Kaappien ovet saattaa olla MDF:ää tai vastaavaa, vaikea sanoa viilun läpi, mutta eivät vaikuta vanerilta, jota selvästi on kaapien rungot.

        Missä veneessä olet lastulevyä nähnyt?

        70- ja 80-luvun veneet alkavat olla jo suurelta osin ongelmajätettä hinnoista päätellen. Toki kunnostetusta Swanista saa hyvän hinnan, mutta silloin onkin laitettu rahaa myyntihinnan verran tai enemmän kunnostuksiin.


      • Anonyymi

        Resurssien hukkaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän veneistä puhut? Halvoiksi haukuttuja veneitä on ollut n. 25 vuotta, jolloin tuli Dufourin halpissarja Classic ja J&J Bavariat hieman myöhemmin. Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Itselläni on 16-vuotias J&J Bavaria. En ole havainnut siinä mitään merkkejä siitä, että ei kestäisi helposti toista 16 vuotta hyväkuntoisena. En myöskään ole nähnyt missään merkkejä lastulevystä. Viilutettua vaneria ja umpipuuta on. Kaappien ovet saattaa olla MDF:ää tai vastaavaa, vaikea sanoa viilun läpi, mutta eivät vaikuta vanerilta, jota selvästi on kaapien rungot.

        Missä veneessä olet lastulevyä nähnyt?

        70- ja 80-luvun veneet alkavat olla jo suurelta osin ongelmajätettä hinnoista päätellen. Toki kunnostetusta Swanista saa hyvän hinnan, mutta silloin onkin laitettu rahaa myyntihinnan verran tai enemmän kunnostuksiin.

        Ne kaikki raadot ovat classikoita...
        Tämä on argumentti kun muuta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän veneistä puhut? Halvoiksi haukuttuja veneitä on ollut n. 25 vuotta, jolloin tuli Dufourin halpissarja Classic ja J&J Bavariat hieman myöhemmin. Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Itselläni on 16-vuotias J&J Bavaria. En ole havainnut siinä mitään merkkejä siitä, että ei kestäisi helposti toista 16 vuotta hyväkuntoisena. En myöskään ole nähnyt missään merkkejä lastulevystä. Viilutettua vaneria ja umpipuuta on. Kaappien ovet saattaa olla MDF:ää tai vastaavaa, vaikea sanoa viilun läpi, mutta eivät vaikuta vanerilta, jota selvästi on kaapien rungot.

        Missä veneessä olet lastulevyä nähnyt?

        70- ja 80-luvun veneet alkavat olla jo suurelta osin ongelmajätettä hinnoista päätellen. Toki kunnostetusta Swanista saa hyvän hinnan, mutta silloin onkin laitettu rahaa myyntihinnan verran tai enemmän kunnostuksiin.

        Ne kaikki raadot ovat classikoita...
        Tämä on argumentti kun muuta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän veneistä puhut? Halvoiksi haukuttuja veneitä on ollut n. 25 vuotta, jolloin tuli Dufourin halpissarja Classic ja J&J Bavariat hieman myöhemmin. Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Itselläni on 16-vuotias J&J Bavaria. En ole havainnut siinä mitään merkkejä siitä, että ei kestäisi helposti toista 16 vuotta hyväkuntoisena. En myöskään ole nähnyt missään merkkejä lastulevystä. Viilutettua vaneria ja umpipuuta on. Kaappien ovet saattaa olla MDF:ää tai vastaavaa, vaikea sanoa viilun läpi, mutta eivät vaikuta vanerilta, jota selvästi on kaapien rungot.

        Missä veneessä olet lastulevyä nähnyt?

        70- ja 80-luvun veneet alkavat olla jo suurelta osin ongelmajätettä hinnoista päätellen. Toki kunnostetusta Swanista saa hyvän hinnan, mutta silloin onkin laitettu rahaa myyntihinnan verran tai enemmän kunnostuksiin.

        Ne kaikki raadot ovat classikoita...
        Tämä on argumentti kun muuta ei ole.


    • Anonyymi

      Huh huh mitä settiä.
      Lueskelin näitä, koska olin aikeissa ostaa veneen.
      Lueskeltuani tätä(kin) palstaa tulin siihen tulokseen, että jää kyllä purjehdusharrastus aloittamatta :).

      • Anonyymi

        Älä ihmeessä. Täällä puoskaroi venemyyjien yms. rahastajien joukko. Osta pieni purjevene ja nauti kesästä


      • Anonyymi

        Hyvä ja järkevä päätös.
        Onneksi olkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja järkevä päätös.
        Onneksi olkoon.

        Tämän päivän uutisista noukittu.
        Korona kuumensi venemarkkinat: ”Kaikki menee kaupaksi”
        Talous - 14:02
        Kyse on siis ilmeisesti uudet veneet, kun kaikki vanhat raadot (1970-2000) on vielä myymättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän päivän uutisista noukittu.
        Korona kuumensi venemarkkinat: ”Kaikki menee kaupaksi”
        Talous - 14:02
        Kyse on siis ilmeisesti uudet veneet, kun kaikki vanhat raadot (1970-2000) on vielä myymättä.

        Tuollahan sanottiin, että Nettiveneessä on myyty 500 purjevenettä tänä vuonna, nousua 34%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollahan sanottiin, että Nettiveneessä on myyty 500 purjevenettä tänä vuonna, nousua 34%.

        Kyllä varmaankin näin on kun laskee mukaan myös mm soutuveneet.


    • Anonyymi

      Kesämökit on myyty, sähköautot on myyty, KAIKKI veneet on loppu ja hinnat nousussa, talven ulkomaanmatkat on myyty, omakotitaloista tapellaan verissäpäin, rivareista maksetaan ylihintaa, asuntoautot viedään käsistä....


      No, aika paljon Nettiveneessä roikkuu sitä samaa paskaa kuin vuosi sitten!

      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Yleensäkin purkkarin ostajana miettisin seuraavaa:

      Haluanko istua koko kesän kylpyammeessa, satoi/ paistoi.
      Haluanko purjehtia koko kesän 45° kulmassa.
      Onko mielekästä, kun koko veneily on jatkuvaa selviytymistä ja tekemistä.
      Haluanko itselleni snobin maineen.
      Onko sen arvoita, että lähden Perjantaina töiden jälkeen saarta kohti ja olen perillä keskiyöllä. Sunnuntaina kello soimaan ja 6:00 purjeet ylös, sekä kotia kohti.

      - Osta moottorivene ja aja pikkutakki päällä, lämpimässä ja ilmastoidussa hytissä. Satoi/ paistoi.

      • Anonyymi

        Ei kai se ole pakko mennä johonkin 40 mailin päähän perjantaina? Luulisi lähempääkin saaria löytyvän. Sunnuntaina voi käydä saaressa vielä saunassa ja lähetä iltapäivästä kotiin. Pikkutakki päällä saa olla töissä tarpeeksi. Ja se meteli moottoriveneessä ei houkuta.


    • Anonyymi

      Jätä veneily toisten tuskaksi ja matkusta vaikka Etelä-Amerikkaan. Paraguayssa on esimerkiksi upeita paikkoja.

      Ei tule pahemmin mieleen Hanko eikä Porkkalanselkä, paskaiset saunat eikä muuten telakointipukin purkaminenkaan...

      Elämä on valintoja. Toiset hakkaavat munaansa kiveen vuosi toisensa jälkeen, vaikka tällä ainoalla elämällä voisi tehdä muutakin kuin kärsiä kylmästä paskaisella Itämerellä.

      Kiitos ja se on morjens!

      • Anonyymi

        Miksi mennä Paraguayhin, kun voi ryypätä ihan kotisohvalla pari viikkoa? Sinne voi tilata myös huoria. Vaimo ei ehkä tykkää, mutta sehän on vaimon ongelma, miten suhtautuu. Lähtee tai jää.


    • Anonyymi

      Osta ihanan vanha puuvene, sitä on niin mukava lakata keväisin, voit osallistua vaikka puuveneille tarkoitettuun kilpailuun, Viaporin tuoppiin. Siellä voit myös tavata muita puuveneen omistajia ja kysyä neuvoa miten vaihdetaan mätä kölipuu.
      Sitten huomaat että sulle jäi se mustapekkakortti käteen.
      UNOHTAKAA PURJEVENEEN OSTOT

      • Anonyymi

        Aika aikaisin avasit sen perjantaipullon.


    • Anonyymi

      Osta ihmeessä ja lue Dunckerin kirja tai kaksi.
      Pyörähdä suokin ympäri ja vedä tumppujn

      • Anonyymi

        Kiwa nosto. Kyrsä pystyy


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe