Alkoholista kysymys uskoville!

Eräs ystäväni soitti. Hetken juteltuamme hän kertoi olevansa savossa junanvainussa ja kertoi nauttivansa viiniä.
"Ei se usko Jumalaan ole siitä kiinni juoko vai ei", hän sanoi.

Tiedän myös OWM:sta yhden miehen, joka on vapaaehtoistöissä siellä että hän juo aika paljon.

EX-mieheni uskovainen juo myös. Raamattukoulussa talkoolaisena.

Eikä varmaan tässä ollut kaikki... Tunnen vain vähän uskovaisia ja niistä suurin osa juo. Ja käy kokouksissa mutta eivät puhu asiasta.

Mitä mieltä?

62

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koitatullatajuihisi

      kuten huomaat on aloituksesi taas sitä laatua että kukaan ei viitsi kulmia kohottaa sen kohdalla.

      meinaatko ihan hautaan asti jatkaa samaa lapsellista kapinaa ja natinaa uskovia kohtaan, siihenkö tuhlaat muutamat aikasi 1!?

      • AkuuttiAihe

        Älähän nyt aloitus oli varsin ajankohtainen, myös minä tiedän erään henkilön OWM:sta joka juopottelee sammuksiin saakka perjantaisin, myös muista suunnista tiedän useita juoppoja - ovat tulleet Alkosta kassit kilisten ja sitten sitä selitellään....

        Eräälle uskovalle juopolle olen monta kertaa vakavasti sanonut, että Raamatun mukaan juopot EIVÄT pääse taivaaseen - siis nämä aktiiviset juopot, jotka elävät viikonlopusta toiseen juopotellen runsaasti, välittämättä perheen kärsimyksistä.

        Raamattuhan ei kiellä ottamasta alkoholia vähän, mutta jos ei pysty juomaan kohtuudella (tarkoittaa joskus otettua lasillista viiniä tms ruuan kanssa) ei kannata juoda lainkaan.


    • uutisistapoimittua

      Helsinki 31.8.2016 klo 17:47 | päivitetty 1.9.2016 klo 6:10

      http://yle.fi/uutiset/pappi_houkuttelee_kansaa_kaljalle__joskus_kirkko_voi_olla_aika_ison_kynnyksen_paikka/9130800

      Pappi houkuttelee kansaa kaljalle – "Joskus kirkko voi olla aika ison kynnyksen paikka"

      Kirkkoherra Kari Kanala haluaa kohdata ihmisiä siellä missä he ovat ja nostaa samalla seurakuntansa jäsenmäärää.

      Yksi tie tähän on kokoontuminen oluelle yhdessä seurakuntalaisten kanssa.

      Töitä riittää, sillä kirkkoon kuuluvien osuus on Kanalan alueella yksi Suomen alimmista.

      Kari Kanala valittiin vajaa vuosi sitten Helsingin Paavalin seurakunnan kirkkoherraksi. Alue on haastava, sillä kirkkoon kuuluu alle 50 prosenttia asukkaista. Kallion seurakunnan ohella luku on Suomen alhaisin.

      Mä olen ihminen, mies ja pappi, ja nimenomaan tässä järjestyksessä.

      – Kari Kanala

      Niinpä Kanala on kehitellyt tapahtumia, joilla pyritään madaltamaan kirkon kynnystä. On katsottu jalkapalloa isolta näytöltä, nukuttu päiväunia kirkossa ja vietetty Taiteiden yötä.

      Kanalan omien saarnavuorojen jälkeen on myös mahdollista mennä oluelle kirkkoherran kanssa.

      – Martti Lutherilla oli tapana pitää pöytäpuheita opiskelijoiden ja muiden kaduntallaajien kanssa.

      Ajattelimme, että jatketaan tätä perinnettä. Mielestäni on tärkeää tehdä matalan kynnyksen juttuja, joihin olisi helppo tulla.

      Kapakat jos mitkä ovat sellaisia paikkoja, Kanala sanoo.

      Ensimmäinen kirkkokaljasessio keräsi yli 30 osanottajaa.

      Kanalan mukaan tilaisuudessa puhuttiin olutkulttuurista ja siitä, miten kirkko ja olut kuuluvat yhteen.

      Puhetta riitti myös Lutherista, reformaation merkkivuodesta ja kokoontumisen tärkeydestä.

      – Paikat, joihin ihmiset kokoontuvat, ovat tärkeitä. Kirkko voi yhtä lailla olla sellainen, mutta joskus voi olla luontevaa mennä juttelemaan kaljalla istuvien ihmisten kanssa, Kanala sanoo.

      Liperit kaulassa kaljalla

      Paavalin seurakunnan alueella kirkkoon kuuluvien asukkaiden prosenttiosuus laski keväällä 2015 alle viiteenkymmeneen. Nyt luku on 49,3. Kirkkoherra haluaa luvut nousuun ja näyttää, että kirkolla on merkitystä myös nykyajassa.

      – Kirkko tekee paljon työtä, joka on ennaltaehkäisevää, kohtaavaa ja missä säästyy myös yhteiskunnan rahaa esimerkiksi diakonian tasolla. Minä ajattelen, että oluelle meneminen on tietyllä tavalla myös diakoniaa.

      Palvellaan vähän itseä, mutta ennen kaikkea ollaan kaikkien saatavilla.

      IPA-olueiden ystäväksi tunnustautuva Kanala hörppii olutta papin liperit kaulassa.

      – Minusta on hyvä tunnustaa väriä. Sellaisina päivinä joina olen töissä, minulla on papin kamppeet päällä. Puhelinta pidän auki vapaapäivinäkin, loma on sitten tietysti erikseen.

      Meidän lähtökohta on siunata eikä kirota. Se ei ole ainoastaan ihmisoikeuskysymys, se on myös raamatullinen kysymys.

      – Kari Kanala

      Tähän liittyy ylevämpikin ajatus papin roolista ja roolimallina olemisesta.

      – Toivon, että poikani näkisin minut aina samanlaisena, olin sitten seurakunnan edessä tai hänen edessään.

      Olen ihminen, mies ja pappi, ja nimenomaan tässä järjestyksessä.

      Jos se järjestys järkkyy, olen aika onneton. Välillä on käynyt niin, että pappeudesta on tullut liian tärkeä asia.

      • KapakastaPELASTUNUT

        Kansa joka entistä enemmän kärsii valtavia rahallisia menoja 700-800 000 joka päivä runsaasti alkoholia käyttävien ihmisten taholta. Tapaturmat, tappelut, rattijuoppous, terveysongelmat, vankiloiden ylläpito jne, jne ja lisää pitäs kaljanryystäjiä saada pappi paran esimerkillä.
        Eli kun Jumalan Hengen johdatusta ei ole, alkaa erilaisten ihmis vetoisten konstien kikkailu.

        Papin ensisijainen tehtävä on saarnata, opettaa Jumalan sanaa, Raamattua.
        Sitä ei Kanalat, Kukkolat kapakassa tee, vaan näyttävät huonoa esimerkkiä!


      • KapakastaPELASTUNUT kirjoitti:

        Kansa joka entistä enemmän kärsii valtavia rahallisia menoja 700-800 000 joka päivä runsaasti alkoholia käyttävien ihmisten taholta. Tapaturmat, tappelut, rattijuoppous, terveysongelmat, vankiloiden ylläpito jne, jne ja lisää pitäs kaljanryystäjiä saada pappi paran esimerkillä.
        Eli kun Jumalan Hengen johdatusta ei ole, alkaa erilaisten ihmis vetoisten konstien kikkailu.

        Papin ensisijainen tehtävä on saarnata, opettaa Jumalan sanaa, Raamattua.
        Sitä ei Kanalat, Kukkolat kapakassa tee, vaan näyttävät huonoa esimerkkiä!

        Ei sillä esimerkillä ole suomalaiseen kansaan mitään mierkitystä.

        Tuo ajattelusi papeista oli sitä aikaa kun likat vielä niiasi papin kohdattuaan.


    • Minä en juo viiniä enkä mitään alkoholituotetta koskaan muulloisin
      kuin Herran Pyhässä ehtoollisessa.

      Jeesushan sanoi:
      "Aina kun te juotte tämän viinipuun antia,
      tehkää se minun muistokseni."

      Sen lisäksi olen joskus vuosikymmeniä sitten
      ottanut hiukan (muutaman lusikallisen) viiniä
      erittäin kovien vatsavaivojen vuoksi.
      Yleensä se ei auttanut, vaan ambulanssi oli soitettava
      ja mentävä sairaalaan makaamaan.

      Paavali kirjoitti Timoteukelle:
      "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden
      ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."

      Minä en ole koskaan ollut juovuksissa.
      Olen kyllä nähnyt juopuneita ihmisiä, enkä kertakaikkiaan käsitä,
      miksi he juovat ja haluavat olla juopuneita.
      Paavali kirjoitti edelleen:
      "Älkääkä juopuko viinistä,
      sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
      puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
      kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta
      meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä."

      Isäni joi aikoinaan. Teki kotona kiljua.
      Näin mitä se sai aikaiseksi.
      Minulle on ollut helppo ratkaisu ja itsestään selvyys,
      etten uskovana ihmisenä koskaan tee samoin.

      • HänelleKIITOSkuuluu

        Äläkä juokkaan kalamos, se on ollut viisas päätös. Minä join, en ollut uskossa, mutta kun Jeesus pelasti, Hän myös vapautti juomakierteestä jossa eli lähes 20v. kiitos Jeesus.


      • HänelleKIITOSkuuluu kirjoitti:

        Äläkä juokkaan kalamos, se on ollut viisas päätös. Minä join, en ollut uskossa, mutta kun Jeesus pelasti, Hän myös vapautti juomakierteestä jossa eli lähes 20v. kiitos Jeesus.

        Jaajaa...niin raamatussa neuvotaan ottamaan viiniä vatsavaivojen vuoksi. Minä en moista kokeilisi.

        Sinä olet juomattomuutesi kanssa harvinaisuus. Mutta ei lainkaan yllätä se että sitten tuomitset ne jotka jotakin juovat.

        Yhteistä meille on se että meidän isimme joivat. Itsekin olin 10 vuotta absolutisti juurikin samoista syistä kuin sinäkin.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Jaajaa...niin raamatussa neuvotaan ottamaan viiniä vatsavaivojen vuoksi. Minä en moista kokeilisi.

        Sinä olet juomattomuutesi kanssa harvinaisuus. Mutta ei lainkaan yllätä se että sitten tuomitset ne jotka jotakin juovat.

        Yhteistä meille on se että meidän isimme joivat. Itsekin olin 10 vuotta absolutisti juurikin samoista syistä kuin sinäkin.

        En minä tuomitse ketään.
        Mutta olen nähnyt juopuneita ihmisiä ja heidän käytöstään.
        Ja minä en käsitä, mitä hauskaa siinä on.

        Minä olen tuntenut ihmisiä jotka ovat sittemmin kuolleet alkoholiin.
        Kun ensimmäisen kerran jouduin sairaalaan,
        minut sijoitettiin kahden hengen huoneeseen,
        jossa toinen oli kuolemassa tupakan tähden keuhkosyöpään.
        Hän oli jo tosi surkeassa kunnossa. Mutta tupakoi.

        Minä en tuomitse ketään,
        sillä minä olen itse ihan yhtä syntinen kuin muutkin ihmiset,
        vaikka en olekaan koskaan ollut juovuksissa,
        vaikka tupakka ei ole koskaan huuliani koskettanut jne.

        Tuomitseminen ei vapauta ketään.
        Raamatun ilosanoma on armo, joka vapauttaa.


      • capiche
        auroraboreallis kirjoitti:

        Jaajaa...niin raamatussa neuvotaan ottamaan viiniä vatsavaivojen vuoksi. Minä en moista kokeilisi.

        Sinä olet juomattomuutesi kanssa harvinaisuus. Mutta ei lainkaan yllätä se että sitten tuomitset ne jotka jotakin juovat.

        Yhteistä meille on se että meidän isimme joivat. Itsekin olin 10 vuotta absolutisti juurikin samoista syistä kuin sinäkin.

        Jeesus muutti veden viiniksi. Raamatussa ei kielletä juomista, mutta varoitetaan, että juopumisesta tulee irstas ja paha meno.

        Itse voin hyvällä omalla tunnolla juoda puoli lasia laadukasta viiniä esim. työillallisilla. Voin myös olla juomatta. Viimeisestä viinilasillisesta on jo vuosia.

        Alkoholi ei ole kaikille minkäänlainen ongelma. Mutta niiden joille se sitä on, kannattaa pitää varansa. Useimpien on pysyttävä kokonaan erossa. Jokaisella on joku elämän alue, jota pitää tarkkailla.


      • capiche kirjoitti:

        Jeesus muutti veden viiniksi. Raamatussa ei kielletä juomista, mutta varoitetaan, että juopumisesta tulee irstas ja paha meno.

        Itse voin hyvällä omalla tunnolla juoda puoli lasia laadukasta viiniä esim. työillallisilla. Voin myös olla juomatta. Viimeisestä viinilasillisesta on jo vuosia.

        Alkoholi ei ole kaikille minkäänlainen ongelma. Mutta niiden joille se sitä on, kannattaa pitää varansa. Useimpien on pysyttävä kokonaan erossa. Jokaisella on joku elämän alue, jota pitää tarkkailla.

        Niin Jeesus muutti veden viiniksi.
        Ja tuo oli esikuva siitä vedestä,
        josta Raamattu kertoo näin:

        "Jos joku janoaa, niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon.
        Joka uskoo Minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Mutta sen Hän sanoi Hengestä,
        joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;
        sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu. (Joh 7:37-39)

        Tätä elävää vettä minäkin olen juonut. Eikä se juovuta.
        Se kyllä tekee iloiseksi. Ja kumma kyllä,
        vaikka kuinka myöhään meni vaikka rukouskokouksessa,
        niin aamulla ei yhtään väsyttänyt herätessä,
        vaan saatoin erityisen pirteänä mennä töihin
        kun vielä työelämässä olin.


    • helluntailainen

      En tunne noita ihmisiä ja osaa sanoa heidän juomisestaan. Liittynee tämäkin ongelma Raamatun ennustamaan lopunaikaan, että ihmisissä on uskonnollinen ulkokuori mutta se todellinen Jumalan voima puuttuu.
      Tunnen paikkakunnaltani yhden naisen, joka juo, kulkee kirkossa, joskus vapaissakin suunnissa. Hän sanoo sanoo tavallaan olevansa uskossa, mutta ei pääse irti maallisista tavoistaan ja on valittelee heikkouttaan. Naisella on kyllä mielenterveysongelmia.
      Ei Raamattu suoraan kiellä alkoholia, mutta ainakin suomalaisille siitä tulee helposti kahle.
      Seurakunnassani käy iäkkäämpi nainen. Hän on ollut toivoton alkoholisti, todella tomera ihminen. Juominen on ollut hänelle niin paha ongelma että on mennyt työpaikkoja alta, ollut muutaman kertaa parantolassa, mutta uskoontulon myötä katkesi juomisen ja tupakan himot kuin seinään.
      Ei ole ollut kertomansa mukaan koskaan sellaista hänen elämässä, ettei tee mieli yhtään tupakkaa ja viinaa.
      Joillakin juominen saattaa olla psyykkinen riippuvuus ja yleensä nämä, jotka eivät pääse eroon päihteistä ovat jollakin tavoin koukussa myös lääkkeisiin ja taustalla on jonkinlaisia mielenterveysongelmia tai ehkä pitkää lääkekierrettä fyysisten kipujen kanssa. Ihminen kun on henki, sielu ja ruumis. Onko niin että hengen tasolla on terveys, ihminen on kohdannut Kristuksen, mutta on vielä psyyken, sielun tasolla sairas niin kuin ruumiskin voi olla sairas ukosta riippumatta.
      Itsellä ei ole ollut koskaan päihdeongelmaa, eikä ole tarvinnut mielenterveyspalveluja ja en ole mielenterveysalan ammattilainen, niin en osaa asiaan muuta sanoa. Sinullahan on asiasta enemmän jo ammattilista tietoa, mutta ei ole kohdallasi luottamusta mielenterveyshoitohenkilökuntaan. Niin kerroit jossain aikaisemmin. En tiedä miten hoitaa potilasta, jos ei systeemiin luota.
      Seurakunnassa on eräs henkilö, jämäkkä kaikin puolin. Uskoontulon alkuaikoina hänellä oli paljon lankeemuksia, mutta ne ovat enää todella harvinaisia. Ei hän ainakaan kahteen vuoteen ole langennut. Hän ja vaimo eivät salaa jos niin käy.
      Loppujen lopuksi ihminen itse on vastuussa Jumalan edessä motiiveistaan ja siitäkin miksi juo, lankeaa, ja mikä on ongelman taustalla.
      Tunnen muutaman tyypin jotka ovat joko kirkon jäseniä tai eivät sitten kuulu mihinkään seurakuntaan. He juovat ihan vapaasi mielensä halusta ja uskovat kai olevansa matkalla taivaaseen. Jätän asian heidän ja Jumalan väliseksi jutuksi.

      • "uskoontulon myötä katkesi juomisen ja tupakan himot kuin seinään"
        Juuri näin kävi myös isälleni.
        Joskin hänen tapauksessaan oli kysymys uskon uudistumisesta.

        Pari henkosta tosin tarvittiin vielä ihan ensimmäisinä päivinä,
        kun sydän meinasi väkisin pysähtyä,
        mutta siihen loppui sauhuttelu ja juopottelu - kuin seinään.
        Ja sitten isä eli täysin raittiina vuosikymmeniä ja
        sydänkin jaksoi tehdä työtään noin satavuotiaaksi asti.


      • JeesusVoi

        Hienoa kalamos että kerrot tuon isästäsi. Se voi olla jollekin epäilevälle Tuomaalle rohkaisuksi ja onkin. Minulta Jumala otti myös juomahimo kerrasta pois kun tulin Jeesukseen Kristukseen uskovaksi.
        Tunnen kymmenittäin ex juoppoja ja nistejä jotka oat tänään vapaat aineista ja kun ovat antaneet elämänsä Jesukselle.

        Jk. Vapauteen Kristus meidät vapautti.


      • JeesusVoi kirjoitti:

        Hienoa kalamos että kerrot tuon isästäsi. Se voi olla jollekin epäilevälle Tuomaalle rohkaisuksi ja onkin. Minulta Jumala otti myös juomahimo kerrasta pois kun tulin Jeesukseen Kristukseen uskovaksi.
        Tunnen kymmenittäin ex juoppoja ja nistejä jotka oat tänään vapaat aineista ja kun ovat antaneet elämänsä Jesukselle.

        Jk. Vapauteen Kristus meidät vapautti.

        Onneksi olkoon sinulle.


      • capiche
        kalamos kirjoitti:

        "uskoontulon myötä katkesi juomisen ja tupakan himot kuin seinään"
        Juuri näin kävi myös isälleni.
        Joskin hänen tapauksessaan oli kysymys uskon uudistumisesta.

        Pari henkosta tosin tarvittiin vielä ihan ensimmäisinä päivinä,
        kun sydän meinasi väkisin pysähtyä,
        mutta siihen loppui sauhuttelu ja juopottelu - kuin seinään.
        Ja sitten isä eli täysin raittiina vuosikymmeniä ja
        sydänkin jaksoi tehdä työtään noin satavuotiaaksi asti.

        Sehän on upeeta. Mutta kun kaikilla ei ole alkoholiin mitään himoa. Voivat nauttia lasin viiniä tai jättää nauttimatta. Lasi viiniä on eri asia kuin että vetäisi pullon putkeen.

        Tulkinnallisissa kysymyksissä ei kannata lähteä tekemään omasta heikkoudestaan teologiaa. Mutta toisaalta taas on suhtauduttava hienotunteisesti niihin, jotka eivät voi nauttia samasta vapaudesta ongelmiensa vuoksi.


      • capiche kirjoitti:

        Sehän on upeeta. Mutta kun kaikilla ei ole alkoholiin mitään himoa. Voivat nauttia lasin viiniä tai jättää nauttimatta. Lasi viiniä on eri asia kuin että vetäisi pullon putkeen.

        Tulkinnallisissa kysymyksissä ei kannata lähteä tekemään omasta heikkoudestaan teologiaa. Mutta toisaalta taas on suhtauduttava hienotunteisesti niihin, jotka eivät voi nauttia samasta vapaudesta ongelmiensa vuoksi.

        No, minulle ei ole koskaan ollut minkäänlaista vetoa alkoholiin
        syistä, jotka olen edellä kertonut.

        Mutta joillakin on. Ja en kertakaikkiaan käsitä,
        kuinka joku uskovainen voi olla langettamassa näitä esimerkillään.


    • DoctorT

      JUOMINEN JA VIININ NAUTTIMINEN aterialla,lienevät ihan kaksi eri käsitettä!!

      Raamattu ei missään kiellä nauttimasta viiniä, juomisesta se kyllä mainitsee ja sen seurauksista.

      Tämä suomalainen kulttuuri suhteessa viiniin ja alkoholiin, on niin peräti omituinen. Uskovien erityisesti. Meuhkataan ja hakataan rintaansa, miten en ole maistanut ja miten suhtaudun, eikä se heistä sen kummempia uskovia ole tehnyt. Yhtä häijyjä, tai ilkeämpiä kuin ne, jotka nauttivat ruoan kanssa viininsä sivistyksellä.

      Juominen on humalan hakua,joten jos pidetään tavat ja käsitteet erillään!

      • Miksi mielestäsi Paavalin täytyi kirjoittaa Timoteukselle näin:

        "Älä enää juo vain vettä,
        vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden
        ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."


      • saatajutaoikeinkin
        kalamos kirjoitti:

        Miksi mielestäsi Paavalin täytyi kirjoittaa Timoteukselle näin:

        "Älä enää juo vain vettä,
        vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden
        ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."

        Oliskohan sillä mitään tekemistä asian kanssa että Pavalin aikaisessa lääkekaapissa oli aika paljon tyjää tilaa.

        Alahyllyllä oli oliiviöljyä pullo ja ylähyllyllä viiniputeli.

        minulla oli aika jolloin oli todella paljon vatsavaivoja mutta kertaakaan ei lääkäri määrännyt niihin viiniä.


      • kalamos kirjoitti:

        Miksi mielestäsi Paavalin täytyi kirjoittaa Timoteukselle näin:

        "Älä enää juo vain vettä,
        vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden
        ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."

        Ihmisen elimistö ja luonto toimivat fysiikan lakien tai sanoisin luonnonlakien mukaan.
        Siksi sitä raamattua ei kannata sunkaan liikaa soveltaa maallisiin. Siksi sun vatsa ei parantunut viinitilkasta.
        Sinä kiittelet Jumalaa parantumisistasi, nyttenkin kiität esirukoilijoita.

        Osta hei kunnon kukkapuska sinua nyt hoitaneelle sairaalan väelle. He ansaitsevat sen sinun kiitoksen.

        Onneksi viimeaikainen ongelmasi oli leikkauksella hoidettavissa, olet kiva kaveri.

        Sain sinulta sähköpostia tänään ja uuden tunnarin foorumillesi. Kiitosta siis myös sinunkin suuntaan, ihan vilpittömästi.


      • Eenokki12
        kalamos kirjoitti:

        Miksi mielestäsi Paavalin täytyi kirjoittaa Timoteukselle näin:

        "Älä enää juo vain vettä,
        vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden
        ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."

        Vanhemmassa käännöksessä sanotaan...sydämesi tähden ei vatsasi..Viini vie vatsan löysäksi, per... tulessa ja aiheuttaa allergiareaktioita, samoin kuin viinakset. Viinasta ei parane puhua myönteisesti muitten kuullen, saati rynnätä kapakoihin. Kotona voi nauttia alkoholia tai viiniä mielummin kohtuudella, lääkkeeksi. Jos viini lähettää liikekannalle silloin olisi parasta lopettaa koko tissuttelu. Joillekin pullo ja toinenkin päivässä on kohtuus, mutta se on kovin yksilöllistä. Nuo akavan pellet kiihottavat juoppoja alkoholismiin heitä varokaa.


      • saatajutaoikeinkin kirjoitti:

        Oliskohan sillä mitään tekemistä asian kanssa että Pavalin aikaisessa lääkekaapissa oli aika paljon tyjää tilaa.

        Alahyllyllä oli oliiviöljyä pullo ja ylähyllyllä viiniputeli.

        minulla oli aika jolloin oli todella paljon vatsavaivoja mutta kertaakaan ei lääkäri määrännyt niihin viiniä.

        Jotenkin ainakin ensilukemalta näyttäisi siltä,
        että Timoteus ei uskovana ihmisenä halunnut käyttää viiniä.
        Ja Paavalin täytyi kehottaa häntä siihen.

        Mutta nyt voi olla niin, että tuo ilmaisu ei tarkoita sitä,
        että juodaan välillä vettä ja joskus hiukan viiniä.
        Vaan se voi tarkoittaa sitä, että älä juo vain vettä,
        vaan lisää siihen tilkka viiniä, joka desinfioi tuon veden.


      • kalamos kirjoitti:

        Jotenkin ainakin ensilukemalta näyttäisi siltä,
        että Timoteus ei uskovana ihmisenä halunnut käyttää viiniä.
        Ja Paavalin täytyi kehottaa häntä siihen.

        Mutta nyt voi olla niin, että tuo ilmaisu ei tarkoita sitä,
        että juodaan välillä vettä ja joskus hiukan viiniä.
        Vaan se voi tarkoittaa sitä, että älä juo vain vettä,
        vaan lisää siihen tilkka viiniä, joka desinfioi tuon veden.

        Sinä samaistat itsesi noihin raamatun kavereihin.

        Joku muu näkee siinä kehoituksen ottaa sitä alkoholia.

        Jumala on luonut luonnonlait. Viini ei paranna vatsaa.

        Ja joka juo alkoholia ylenmäärin sairastuu.


      • capiche
        kalamos kirjoitti:

        Miksi mielestäsi Paavalin täytyi kirjoittaa Timoteukselle näin:

        "Älä enää juo vain vettä,
        vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden
        ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."

        Ihan luonnollista. Viini oli noihin aikoihin luonnollinen bakteerien tappaja. Ei ollut jääkaappeja, eikä tuossa ilmastossa jäätäkään. Edelleenkin kannattaa ottaa tietyissä paikoissa ruuan kanssa viiniä, jos ei halua vatsatautia. Viini edistää lisäksi ruuansulatusta, etenkin jos vatsahapot eivät toimi kunnolla.


      • capiche kirjoitti:

        Ihan luonnollista. Viini oli noihin aikoihin luonnollinen bakteerien tappaja. Ei ollut jääkaappeja, eikä tuossa ilmastossa jäätäkään. Edelleenkin kannattaa ottaa tietyissä paikoissa ruuan kanssa viiniä, jos ei halua vatsatautia. Viini edistää lisäksi ruuansulatusta, etenkin jos vatsahapot eivät toimi kunnolla.

        Niin. Siis voi olla, että tuo ilmaisu "vain vettä"
        tarkoittaa sitä, että sekoita hiukan viiniä veden sekaan,
        jotta se puhdistaisi veden bakteereista.


    • helluntailainen

      Olen raitis, mutta jos jossain syödään ja ruokailuun liittyy puna- tai valkoviini, niin ei minulle ole mitään ongelmaa juoda se. Jos seurueessa on henkilö, jota se loukkaa voin myötätunnosta olla "maustettani" juomatta. Ei siitä tarvitse tehdä sen kummempaa numeroa, jättää vain lasin tyhjentämättä. Jos näen uskovan juovan jossain tölkin olutta, niin ei minun tarvitse nostaa siitä äläkkää, niin kuin ei siitäkään, jos joku jo ilmeisesti iltasensa usein muistanut mättää ostoskoriinsa mielin määrin kaikenmaailman roskaruokaa, suklaata, leivoksia, ym. Oma on asiansa.

      • Yleensä parannuksen tehneet, kuten myös oma äitini, tuomitsevat ne jotka alkoholia käyttävät. Sinä et itse käytä muttet tuomitse, ja nostan siitä sulle hattua.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Yleensä parannuksen tehneet, kuten myös oma äitini, tuomitsevat ne jotka alkoholia käyttävät. Sinä et itse käytä muttet tuomitse, ja nostan siitä sulle hattua.

        Vielä kerran.
        Ei kenelläkään ihmisellä ole varaa tuomita ketään toista.

        "Yksi on lainsäätäjä ja tuomari,
        hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa;
        mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?" (Jaak 4:12)


      • Kalamos, kun minusta näyttää syvästi siltä että sinä paheksut juojia.

        Siis mitä on sinusta tuomitseminen jos se ei ole sitä mitä sinä teet?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kalamos, kun minusta näyttää syvästi siltä että sinä paheksut juojia.

        Siis mitä on sinusta tuomitseminen jos se ei ole sitä mitä sinä teet?

        En paheksu.
        Minä säälin.

        Minä en tuomite, sillä se ei vapauta ketään.
        Minä haluan kertoa armosta, joka vapauttaa syntikahleista.


    • Kirjakääröt

      1Tim.5:23. Biblia (1776). Älä silleen vettä juo, vaan nautitse jotakin viinaa sydämes tähden ja ettäs myös usein sairastat. Siis viina on muuttunut viiniksi, vuosien varrella.

      • :-)


      • capiche

        Viina ei ole muuttunut viiniksi. Alkuperäisessä tekstissä puhutaan viinistä, koska se kuuluu välimerelliseen kulttuuriin. Mutta 1776 suomalaiseen Raamattuun se käännettiin viinaksi, koska näillä leveysasteilla eivät rypäleet kasva. Eikä kulttuuri ollut niin hienostunutta, että viiniä olisi käytetty ainakaan kansan parissa.

        Hyvä esimerkki käännösten ongelmista. Suomen kielikään ei ollut vielä tuolloin kehittynyt tarpeeksi, koska olimme Ruotsin vallan alla. Sinänsä on tietenkin ihan sama hoitaako sydäntään tujauksella konjamiinia tai paloviinaa. Vai juoko puoli lasia viiniä.

        Alkoholia käytettiin noihin aikoihin yleisesti lääkkeenä. Jos ei sauna, viina ja terva parantanut, niin tauti oli kuolemaksi.


    • Doolittle

      Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus:
      Alkoholin käyttö ei ole syntiä. Alkoholin aiheuttamat seuraukset ovat. Siksi raamattu kehoittaa olemaan juopumatta, koska siitä tulee "irstas meno".

      Koko kristinuskomme perustuu siihen, että Jeesus oli synnitön. Väittämällä, että alkoholi on syntiä väität samalla, että Jeesus teki syntiä, koska Jeesus muutti veden viiniksi Kaanaan häissä. Tekikö Jeesus syntiä toimimalla näin? Aika raskas väite!

      Silti en sano, ettei alkoholi olisi ongelmaksi kristitylle. Olen ollut omin silmin näkemässä ja kokemassa kun Raamatun kuvailema "irstas meno" alkaa. Ja alkoholi on ollut kickstart tähän.

      Yhttenveto:
      -Alkoholi ja sen nauttiminen ei ole syntiä
      -Humalatilan aiheuttamat seurauket voivat olla syntiä.
      -->Kristityn on hyvä välttää humaltumista
      -Absolutismi on ainut vaihtoehto, jos juomista ei voi hallita ja jos se aiheuttaa holtittomuutta.
      -Alkoholi on syntiä, jos se sitoo ihmistä. Samoin kahvi, tupakka, seksi, liha, karkit, kannabis, ym. pakkomielteet. "älkää antako minkään sitoa itseänne". KOHTUULLISUUS on sana, jonka pitäisi kuvat kristittyä.

      • Niin.
        Oliko tuossa hyvässä viinissä alkoholia. En usko.

        Joka tapauksessa Jeesus haluaisi tehdä tuon saman ihmeen
        meissä jokaisessa kiviastiassa.
        Me saamme tulla Hänen luokseen ja täyttyä elävästä vedestä.
        Niinkuin Jeesus sanoi Hengestä,
        jotka niiden piti saaman, jotka uskoivat Häneen.


      • kalamos kirjoitti:

        Niin.
        Oliko tuossa hyvässä viinissä alkoholia. En usko.

        Joka tapauksessa Jeesus haluaisi tehdä tuon saman ihmeen
        meissä jokaisessa kiviastiassa.
        Me saamme tulla Hänen luokseen ja täyttyä elävästä vedestä.
        Niinkuin Jeesus sanoi Hengestä,
        jotka niiden piti saaman, jotka uskoivat Häneen.

        Tulkintakysymys.

        Mitä on sellainen viini jossa ei ole alkoholia?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Tulkintakysymys.

        Mitä on sellainen viini jossa ei ole alkoholia?

        Hyvä viini, joka ei humalluta.


      • kalamos kirjoitti:

        Hyvä viini, joka ei humalluta.

        Ei sellaista olekkaan.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Ei sellaista olekkaan.

        ps. kalamos... nykyisin on alkoholittomia viinejä alkossa, mutta vielä 2000 vuotta sitten niitä ei osattu tehdä, sitä paitsi tuossa hääjutussa Jeesus teki viinia kun porukka oli raamatun mukaan"juopunut".

        Siis voit tarkistaa asian omasta raamatustasi.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        ps. kalamos... nykyisin on alkoholittomia viinejä alkossa, mutta vielä 2000 vuotta sitten niitä ei osattu tehdä, sitä paitsi tuossa hääjutussa Jeesus teki viinia kun porukka oli raamatun mukaan"juopunut".

        Siis voit tarkistaa asian omasta raamatustasi.

        Nimenomaan tuo ensin tarjottu huono viini juovutti.
        Jeesus sen sijaan tarjoaa meille hyvää viiniä, joka ei juovuta.


      • No, mitä ihmettä?

        Te kaksi tulkitsette kirjettä ihan eri tavoin.

        Olen tuon toisen tulkinnan kannalla että Raamattu ei kehoita täysraittiuteen. Porukkahan oli ihan tuiterissa kun viini pääsi loppumaan, ja Jeesus teki sitä lisää.

        Missään kohtaa kirjettä ei ole vihjettäkään siitä että Jeesuksen viini oli alkoholitonta.

        Ja jos luet Saarnaajan kirjan niin siinä saarnaaja ottaa kännit. Juo ja sanoo juovansa niin ettei viisaus unohdu.

        Onkohan nyt niin että sinä olet raivoraitis ja yrität itsesi vuoksi saada Raamatun näyttämään itseesi ja eläämääsi tukevaksi vaikka siellä lukee ihan muuta.

        Sinun tulkintasi on omasta mielestäsi yksi ja ainoa totuus mutta myös toisen tulkinta samasta kohdasta on hänelle yksi ja ainoa totuus.

        Se nainen joka minulle junanvaunusta kun soitti oli psykiatrian sairaanhoitaja ja mielisairaalassa töissä. Hänen puheensa ei sammaltanut enkä olisi mistään voinut tietää että hän on juonut jos hän ei olisi sitä sanonut itse.

        Sinulla on väärä käsitys alkoholista, kalamos. Johtuu kokemuksen puutteesta.


      • Doolittle, minusta sinun kirjoitus on hyvä ja oikea.

        Kohtuus kaikessa.

        Raamatun mukaan alkoholi sopii esimerkiksi häihin.

        Ei niin että sitä juotaisiin joka viikonloppu, se on maallista. Saati useammin.

        Johan Jumalan luomat luonnonlait tulee vastaan jos liian usein juo.

        Kuten se OWM:n tyyppi, se vetää muilta salassa pitkiä putkia, kostautuu ennen pitkään.


      • capiche
        kalamos kirjoitti:

        Nimenomaan tuo ensin tarjottu huono viini juovutti.
        Jeesus sen sijaan tarjoaa meille hyvää viiniä, joka ei juovuta.

        Jeesuksen aikaan juhlissa oli tapana juoda ensin viiniä, jossa oli normaalit alkoholiprosentit. Mutta jos viini alkoi loppumaan, niin sitä jatkettiin vedellä. Sen takia ensin tarjottu viini juovutti enemmän kuin myöhemmin tarjottu.

        Huono viini voi myös olla ylikäynyttä , jolloin prosentit tietysti lisääntyvät, niin myös makuhaitat. Tottakai vahvasta ja huonosta viinistä juopuu helpommin. Ja jos käymisprosessin annetaan jatkua, niin viinistä tulee viinietikkaa.

        Jeesuksen vertaukset viinipuusta ja uudesta viinistä nahkaleileissä ovat tietenkin hengellisiä, eikä niillä ole mitään tekemistä maallisen viinin kanssa.


      • capiche kirjoitti:

        Jeesuksen aikaan juhlissa oli tapana juoda ensin viiniä, jossa oli normaalit alkoholiprosentit. Mutta jos viini alkoi loppumaan, niin sitä jatkettiin vedellä. Sen takia ensin tarjottu viini juovutti enemmän kuin myöhemmin tarjottu.

        Huono viini voi myös olla ylikäynyttä , jolloin prosentit tietysti lisääntyvät, niin myös makuhaitat. Tottakai vahvasta ja huonosta viinistä juopuu helpommin. Ja jos käymisprosessin annetaan jatkua, niin viinistä tulee viinietikkaa.

        Jeesuksen vertaukset viinipuusta ja uudesta viinistä nahkaleileissä ovat tietenkin hengellisiä, eikä niillä ole mitään tekemistä maallisen viinin kanssa.

        Tuolla ylempänä jo kerroin, miksi Jeesus teki viini-ihmeen.
        Kysymys ei suinkaan ollut kannanotosta alkoholipolitiikkaan.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14473477/alkoholista-kysymys-uskoville!#comment-86459798


      • kalamos kirjoitti:

        Tuolla ylempänä jo kerroin, miksi Jeesus teki viini-ihmeen.
        Kysymys ei suinkaan ollut kannanotosta alkoholipolitiikkaan.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14473477/alkoholista-kysymys-uskoville!#comment-86459798

        Linkki ei toiminut,
        joten laitan tähän hiukan toistoa tuolta ylempää:

        Jeesus muutti veden viiniksi.
        Ja tuo oli esikuva siitä vedestä,
        josta Raamattu kertoo näin:

        "Jos joku janoaa, niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon.
        Joka uskoo Minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Mutta sen Hän sanoi Hengestä,
        joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;
        sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu. (Joh 7:37-39)


      • helluntailainen
        auroraboreallis kirjoitti:

        No, mitä ihmettä?

        Te kaksi tulkitsette kirjettä ihan eri tavoin.

        Olen tuon toisen tulkinnan kannalla että Raamattu ei kehoita täysraittiuteen. Porukkahan oli ihan tuiterissa kun viini pääsi loppumaan, ja Jeesus teki sitä lisää.

        Missään kohtaa kirjettä ei ole vihjettäkään siitä että Jeesuksen viini oli alkoholitonta.

        Ja jos luet Saarnaajan kirjan niin siinä saarnaaja ottaa kännit. Juo ja sanoo juovansa niin ettei viisaus unohdu.

        Onkohan nyt niin että sinä olet raivoraitis ja yrität itsesi vuoksi saada Raamatun näyttämään itseesi ja eläämääsi tukevaksi vaikka siellä lukee ihan muuta.

        Sinun tulkintasi on omasta mielestäsi yksi ja ainoa totuus mutta myös toisen tulkinta samasta kohdasta on hänelle yksi ja ainoa totuus.

        Se nainen joka minulle junanvaunusta kun soitti oli psykiatrian sairaanhoitaja ja mielisairaalassa töissä. Hänen puheensa ei sammaltanut enkä olisi mistään voinut tietää että hän on juonut jos hän ei olisi sitä sanonut itse.

        Sinulla on väärä käsitys alkoholista, kalamos. Johtuu kokemuksen puutteesta.

        Jeesus näytti häissä ensimmäisen ihmeen. Ei siinä ole kannanotto, onko päihtyminen oikein vai ei. Meille on annettu järki ja kyllä Raamattu antaa selvän opetuksen alkoholin köytöstä. Humalahakuinen juominen ei ole Jumalan tahto ja päihtyneenä ihminen on alttiimpi lakeamaan syntiin.


    • näinhänseon

      Raamatun sanahan opettaa näin ja samaa mieltä meidänkin tulee olla.

      KR 1938

      Efesolaisille 5:18
      18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

      Sananlaskut 20:20

      1. Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään,
      joka siitä hoipertelee.

      Sananlaskut 23:29-34

      29. Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus? Kenellä torat, kenellä valitus? Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
      30. Niillä, jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
      31. Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
      32. Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
      33. Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia.
      34. Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.

      • Tuo kuvaa sitä kun on menty kohtuuttomaan alkoholinkäyttöön. Tulee harhoja deliriumissa ja pahoja kankkusia.

        Mutta raamatussa on kohtuukäyttöä kuvaavia kohtia ja ne ovat aivan eri asia.

        Oletko muuten kalamos puskasta?:D


      • näinhänseon

        Niin, alkoholista ei saa juopua siinä se raja menee, arvelen.Kun on alkoholia, etenkin vähän vahvempaa, juopuu siitä aika helposti ja aika pienistä määristä.Juopunut voi olla ja kankkusta muutenkin kuin deliriumtilassa. En suosittele uskoville tulella leikkimistä jha testaamista missä raja menee.Eikös Raamatun aikana viinit olleet tosi mietoja.

        Vastaisin jos ymmärtäisin mitä kysyt, onko tuo nimimerkki, jos on ,vastaan en ole.


      • capiche
        näinhänseon kirjoitti:

        Niin, alkoholista ei saa juopua siinä se raja menee, arvelen.Kun on alkoholia, etenkin vähän vahvempaa, juopuu siitä aika helposti ja aika pienistä määristä.Juopunut voi olla ja kankkusta muutenkin kuin deliriumtilassa. En suosittele uskoville tulella leikkimistä jha testaamista missä raja menee.Eikös Raamatun aikana viinit olleet tosi mietoja.

        Vastaisin jos ymmärtäisin mitä kysyt, onko tuo nimimerkki, jos on ,vastaan en ole.

        Mistä te kehitätte näitä hurskaita oletuksianne, että Raamatun aikaan viinit olivat tosi mietoja. Nuo ovat ihan omasta päästä keksittyjä juttuja. Viinin valmistusprosessissa syntyy aina alkoholia. Toki viinejä on aina ollut sekä miedompia että vahvempia.

        Minä ainakin tiedän tasan tarkkaan missä itselläni menee juopumisen ja viinistä nauttimisen raja. En ole koskaan elämässäni edes ollut kännissä saati krapulassa. Enkä edes halua olla. Mutta hyvä viini sopii hyvän ruoan kanssa, eikä aterian yhteydessä nautitusta lasillisesta viiniä juovu.


      • näinhänseon
        capiche kirjoitti:

        Mistä te kehitätte näitä hurskaita oletuksianne, että Raamatun aikaan viinit olivat tosi mietoja. Nuo ovat ihan omasta päästä keksittyjä juttuja. Viinin valmistusprosessissa syntyy aina alkoholia. Toki viinejä on aina ollut sekä miedompia että vahvempia.

        Minä ainakin tiedän tasan tarkkaan missä itselläni menee juopumisen ja viinistä nauttimisen raja. En ole koskaan elämässäni edes ollut kännissä saati krapulassa. Enkä edes halua olla. Mutta hyvä viini sopii hyvän ruoan kanssa, eikä aterian yhteydessä nautitusta lasillisesta viiniä juovu.

        Olen joskus lukenut vuosia sitten sellaista, että vahvemmat viinakset on keksitty myöhemmin ja esim. Jeesuksen ajan perusviinit olisivat olleet mietoja, ei niin päihdyttäviä.En jaksanut alkaa asiaa tutkimaan sen enempää liittyen alkoholijuomien historiaan, mutta en omasta päästä asiaa keksinyt.Olen sen vuosien varrella lukenut jostakin, mutta en tiedä mikä sen totuusarvo on ollut.
        En minäkään usko , että ruokaviinistä juopuu.Tässä se raja uskovilla menee alkoholin käytön suhteen.

        Efesolaisille 5:18
        18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,


      • capiche kirjoitti:

        Mistä te kehitätte näitä hurskaita oletuksianne, että Raamatun aikaan viinit olivat tosi mietoja. Nuo ovat ihan omasta päästä keksittyjä juttuja. Viinin valmistusprosessissa syntyy aina alkoholia. Toki viinejä on aina ollut sekä miedompia että vahvempia.

        Minä ainakin tiedän tasan tarkkaan missä itselläni menee juopumisen ja viinistä nauttimisen raja. En ole koskaan elämässäni edes ollut kännissä saati krapulassa. Enkä edes halua olla. Mutta hyvä viini sopii hyvän ruoan kanssa, eikä aterian yhteydessä nautitusta lasillisesta viiniä juovu.

        No, tämä keskustelu on aika paljon käynyt
        Jeesuksen tekemän viini-ihmeen ympärillä.
        Ja tuo valmistusprosessi oli ainutlaatuinen.

        Minä en usko, että siinä oli alkoholia.
        Se oli hyvää viiniä, niin hyvää,
        että siinä ei ole mitään haittavaikutuksia,
        vaikka sitä kuinka paljon joisi.


    • VapauteenJeesusvapautti

      Sellainen joka on kokenut Jeesuksen vapautuksen alkoholista kun se on orjuuttanut häntä kuten minä, kannattaa pysyä alkoholista erossa visusti. Ehtoollisen nautin, enkä ole kts. onko viiniä tai mehua vaan olen uskossa nauttinut leivän ja viinin jeesuksen muistoksi. Muuten olen pidättäytynyt jopa pullosta olutta ja hyvin on mennyt jo yli 30 vuotta. Tämä on siis minun henkilökohtainen valinta. Mutta hän jolle alkoholi ei ole ollut orjuuttava tekijä ts. ongelma, ymmärrän kun hän nauttii lasin puna- tai valkoviiniä ruuan kanssa. Olen joutunut mm. luottamustoimieni tähden olemaan ruoka/kahvi pöydässä jossa toiset ovat juoneet alkoholia esim. juuri edellä mainituissa tilanteissa, eikä se ole herättänyt himoa minussa ottaa itse. Tosin, nuorena uskovaisena vältin tilanteita joissa oli alkoholia ja se oli mielestäni viisasta, mutta vuosien ja vuosikymmenien saatossa olen ymmärtänyt että, elämme maailmassa jossa päivittäin törmää alkoholiin kuten ruokakaupassa keskariin ja kohta vahvempiinkin, ruokailessa ravintoloissa, matkoilla etelässä kaupat täynnä alkoholia, lentokoneessa voi vierustoveri ottaa ruuan kanssa alkoholia, kahvin kanssa konjakkia jne, jne. Jeesushan sanoi, te olette maailmassa, mutta ette enää maailmasta. Sinulle joka olet kuten minä, kokenut vapautuksen viinaorjuudesta sanon, terve pelko ja sen lisäksi muisto, mistä Jeesus on pelastanut ja vapauttanut on hyvä muistaa.

    • Raamattu_tietää

      Juomarit eivät tule perimään Jumalan valtakuntaa, lukee raamatussa.

    • omaonvalinta

      Alkoholista saatu hyöty on minimaalista siitä seuranneisiin haittoihin. Otamäen uhri oli yöllä humalassa, vasta kaksi pientä lasta kuoli huoltajan päihtymisen takia, useimmat rikokset sattuvat humalassa.
      Ja ihminen jää koukkuun. Vaikka tulee uskoon, niin synnin seuraukset eivät hevillä jätä. Itsekukin päättäköön, mitä elämällään tekee.

    • helluntailainen

      Ihminen yrittää löytää kaikin mahdollisin keinoin "porsaanreikiä" oikeudelleen tehdä syntiä ja säilyttää samalla oikeuden Jumalan valtakuntaan. On turha etsiä verukkeita ja puolusteluja synneilleen, miksi joku uskovainen sitä tekee, yrittää peilailla lupaa jopa Raamattua, että synti olisi sallittua.

    • vaimitenkävi

      No joko sait Auroor a taas kerran jotain tukea juopottelullesi ja muulle elämälle joka on valjastettu kapinoimaan kaikkea sitä mitä Raamatun sanoma edustaa?

    • kysynpävaan

      Uuden testamentin kreikkalaisessa alkutekstissä käytetty sana viini ei suinkaan AINA tarkoita käynyttä alkoholipitoista juomaa.
      Alkutekstin juopumista tarkoittava sana on merkitykseltään varsin laaja-alainen. Sitä käytetään myös kylläiseksi tulemisesta tai täyttymisestä. Septuagintassa sillä on usein tällainen merkitys Ps. 23:5, 65:10, Jer.31:14, Ihmiset tulivat häissä kylläiseksi hyvästä,käymättömästä viinistä. He eivät suinkaan juopuneet.
      En halua sanoa että ei olisi ollut käynyttä viiniä mutta humatkaa oli myös käymätöntä.

    • ihmettelevät

      Ilta lehdessä manittiin,että alkoholissa ei ole mitään hyvää.

      • eerkkiNierkki

        Tuo yt tiedettiin ilman Ilta lehteä.

        Alkoholi on MYRKKYÄ, tuhoaa mm. aivoja, siis aivosoluja ym.


    • voiihmistä

      Miksi ihmiset juovat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      306
      3538
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      258
      2004
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      97
      1424
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1333
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      91
      1285
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1174
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      986
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      904
    Aihe