Tarvitaanko oma hakemus B lausunnon kanssa

Eläkkeelle

Olen ollut yhtämittaisesti 3 vuotta pois työelämästä. Nyt olen kuntoutustuella ja koska en ole kykenevä enää työelämään, haemme minulle työkyvyttömyyseläkettä. Eli riittääkö hoitavien lääkärien B lausunnot työkyvyttömyyseläkkeen hakuun vai tarvitseeko minun täyttää vielä erikseen hakemus.

42

4330

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassajamassa

Ei tarvitse.

• CYCKI

Sen jälkeen paperit menevät syyttäjälle. Jos syyttäjä ei nosta syytettä, niin voit sen tehdä omilla rahoillasi. Prosessi voi kestää kymmenenkin vuotta, kuten Hilkka Ahteen tapaus osoittaa ja maksaa tuhansia eruroja.
        Pahoinpitelyyn voi kuitenkin syyllistyä vain ihminen, ei firma.

• On-Kokemusta

Ei tarvitse. Kuvio menee seuraavasti: Kela hylännee hakemuksesi joka tapauksessa, jolloin joudut tekemään valituksen Kelalle, joka uudelleen käsittelee hakemuksen.
      Kela todennäköisesti hylkää tämänkin oikaisupyynnön, jonka jälkeen sinulla on 30 pv aikaa valittaa Kelan päätöksestä Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle.

Kela antaa Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle oman esityksensä ja sinun tulee antaa omasi. Valituksen joudut laatimaan itse kirjallisesti, koska valmista formaattia ei anneta.

Valituksessa tulee ilmetä seuraavat asiat:
      -Päätös johon haet muutosta
      -Mitä muutoksia vaadit päätökseen
      -Millä perusteella vaadit muutoksia
      -Nimesi, hetu, osoite ja puhelin numero

Jos haluat esittää uusia selvityksiä, laita ne mukaan.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta käsittelee asian. Saat päätöksen n. 8 kuukauden päästä hakemuksen lähettämispäivämäärästä. Päätös mukailee Kelan antamaa suositusta, eli on hakemuksesi todennäköisesti hylätään. Vain n. 7% valitustapauksista muutoksenhakulautakunta muuttaa Kelan tekemää päätöstä.

Kun saat Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalta hylkäävän päätöksen, on sinulla mahdollista valittaa vakuutusoikeuteen. Vakuutusoikeuden päätös on lopullinen. Koko prosessi voi kestää vuosia, mikä kuuluu järjestelmämme hivutustaktiikkaan.

Suurin osa valittajista luovuttaa, koska kierre on henkisesti liian raskas.

• On-kokemusta

Olet oikeassa, hakemukseni hylättiin. Olen impotentti, mutta korvausta en ole hakenut, koska hävettää niin helevetisti.

• Lääkäriltä saatu B-lausunto riittää.

• Eläkkeelle

Kiitos😀

• Täysintyökykyinen

• Osatyökyvyttömyyseläke

Vakuutusoikeuteen ei kannata valittaa, vaan aloittaa alusta hakemalla uutta työkyvyttömyyseläkettä

• Mielenkiintoistaa

Miten perustelet väittämääsi?

• voiaikoja

Ei kannata valittaa vakuutusoikeuteen, jos on tavallinen köyhä kansalainen. Viime vuoden aikana tehty perusturvaa heikentävä hallituksen päätös muutti tämän mahdollisuuden, koska vain hyväksytyt eläkepäätökset ovat ilmaisia.
        Huom! Hylsyt maksavat nykyään ja oikeusprosessin maksaja on siis hakija itse.
        Näin meidän mandaattihallitus toimii kansalaista vastaan. Kyykkyyn vaan moinen oikeutta hakeva liero, taitavat ajatella.

• Repe-Väliliha
        voiaikoja kirjoitti:

Ei kannata valittaa vakuutusoikeuteen, jos on tavallinen köyhä kansalainen. Viime vuoden aikana tehty perusturvaa heikentävä hallituksen päätös muutti tämän mahdollisuuden, koska vain hyväksytyt eläkepäätökset ovat ilmaisia.
        Huom! Hylsyt maksavat nykyään ja oikeusprosessin maksaja on siis hakija itse.
        Näin meidän mandaattihallitus toimii kansalaista vastaan. Kyykkyyn vaan moinen oikeutta hakeva liero, taitavat ajatella.

Olet oikeassa. Valitusmaksuilla pyritään vähentämään valituksien määrää, sekä karsimaan julkisen sektorin työmäärää. Taitaa olla 150€/valitus.

• 14big14
        Mielenkiintoistaa kirjoitti:

Miten perustelet väittämääsi?

I dont like you country because hire is cold! Snow, like in Game of Throne in South!

• selvitysmukaan

Jotta hakemuksesi edes teoriassa voisi mennä läpi on sinun liitettävä b-lausunnon mukaan oma selvitys siitä, millä tavalla sairaus estää sinua suoriutumasta työstä.

• samassajamassa

Puhumattakaan siitä, että muutama b lausunto messiin, joissa selvästi todetaan että on työkyvytön.

• fkdgfjgkfj

Kelassa täytät lomakkeen, jossa sinua pyydetään selvittämään miten koet sairautesi vaikuttavan työntekoon kohdallasi.

• hamkujs

Olen myös kuntoutustuella ja kyllä hakemus tarvittiin ensimmäista kertaa sitä hakiessa, jatkohakemukseksi riitti pelkkä B-lausunto.

• VakuutusyhtiönParantama

Varaudu kuitenkin henkisesti siihen, että homma torppaa. Ensimmäinen sairauseläke tulee aina bumerangina takaisin, kuten valitukset päätöksistä.

B-lausunto ei ole mitään jumalan sanaa, se on vain lääkärin "mielipide" potilaan tilasta toiselle lääkärille.

Itse olin kuntoutustuella 4 kuukautta joulu 15-helmi 16 välisen ajan ja lääkärin B-lausunto työkyvyttömyydestä oli voimassa kesäkuun loppuun 2016.

Vakuutuslääkäri kuintenkin "paransi" minut 01.03.2016 alkaen, vaikka minulla on liikkumista huomattavasti vaikeuttavat kulumat niskassa ja alaselässä.

Tällä hetkellä pyörin TE-keskuksen listoilla vajaakuntoisena työttömänä työnhakijana ja takana on tätä samaa ruljanssia jo viidettä vuotta, sekeä meneillään on kolmas valituskierros järjestelmässä.

En halua pelotella, mutta kannattaa henkisesti varautua todellakin siihen, että hommat järjestelmän kanssa ei men kuin Strömsössä.

• näinkinjoskus

Joillain menee paremmin. Itsellä 300 pv sairaslomalla 10kk kuntoutustuella ja sen jälkeen viikossa myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. Nyt oltu pian kaksi vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä.

• vbnmjk
        näinkinjoskus kirjoitti:

Joillain menee paremmin. Itsellä 300 pv sairaslomalla 10kk kuntoutustuella ja sen jälkeen viikossa myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. Nyt oltu pian kaksi vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä.

Onnittelut! Kertoo osaltaan, että kaikkia ei kohdella tasapuolisesti. Sinulla on ilmeisesti jotain suhteita Kelaan tai työeläkeyhtiöihin?

• kwnijkö
        vbnmjk kirjoitti:

Onnittelut! Kertoo osaltaan, että kaikkia ei kohdella tasapuolisesti. Sinulla on ilmeisesti jotain suhteita Kelaan tai työeläkeyhtiöihin?

Itselläni viikko työkyvyttömyyseläkehakemuksen kirjaamisesta tuli myönteinen eläkepäätös. Tuliko sinniteltyä liian pitkään. Omiin hakemuksiin ja lääkäreiden lausuntoihin kannattaa perehtyä.Kahden lääkärin lausunnoissa oli virhe. Täällä yleensä tulee enempi negatiivisia asioita esiin. Perusteltuja hakemuksia kehiin.

• KunhanKatsotaa
        kwnijkö kirjoitti:

Itselläni viikko työkyvyttömyyseläkehakemuksen kirjaamisesta tuli myönteinen eläkepäätös. Tuliko sinniteltyä liian pitkään. Omiin hakemuksiin ja lääkäreiden lausuntoihin kannattaa perehtyä.Kahden lääkärin lausunnoissa oli virhe. Täällä yleensä tulee enempi negatiivisia asioita esiin. Perusteltuja hakemuksia kehiin.

Perustelut Kelalla hyvin usein alkaa sanalla "katsomme". "Katsomme" teillä olevan vielä työkykyä jäljellä..."
        "Katsomme" työkykynne rajoittuneen, mutta..."

• näinkinjoskus
        vbnmjk kirjoitti:

Kiitos. Eipä pienintäkään suhdetta kelaan tai työeläkeyhtiöön. Sen B-lausunnon sisältö on ratkaiseva. Muistaakseni siinä oli noin viisi virkettä. Lyhyt ja ytimekäs, sitä toivovat.

• kokjij
        näinkinjoskus kirjoitti:

Kiitos. Eipä pienintäkään suhdetta kelaan tai työeläkeyhtiöön. Sen B-lausunnon sisältö on ratkaiseva. Muistaakseni siinä oli noin viisi virkettä. Lyhyt ja ytimekäs, sitä toivovat.

saanko olla utelias ja tiedustella että mikä yhtiö? itselläni Ilmarinen ja tähän asti kuntoutustuet myönnetty suoraan ja puhelimessakin homma hoitunut hienosti. Nyt lopullista eläkettä odottelen ja varsin luottavainen olen edelleen, joskin varautunut kaikkeen toki.

• näinkin
        kokjij kirjoitti:

saanko olla utelias ja tiedustella että mikä yhtiö? itselläni Ilmarinen ja tähän asti kuntoutustuet myönnetty suoraan ja puhelimessakin homma hoitunut hienosti. Nyt lopullista eläkettä odottelen ja varsin luottavainen olen edelleen, joskin varautunut kaikkeen toki.

Ilmarinen.

• elämävammankanssa

Samanlaista kokemusta täällä.
      Vuosi päivärahalla. Kaksi vuotta väliaikainen, sitten lopullinen eläke?
      Asiakirjat ratkaisee, ei mikään muu. Jos eläkettä ei myönnetä, niin asiakirjoista näkee/selviää että tulevaisuus on valoisa. Siis on mahdollista palata työelämään.

Itselläni kun kaikki paperit pantiin sisälle niin eläke alkoi kuukauden päästä. Ikä 55v.

• Eläkkeelle

Laitoitko kuitenkin vielä oman hakemuksen mukaan,vai riittikö B lausunto?

• elämävammankanssa

Ainoastaan kahden lääkärin b-lausunnot. Siinä siis tuli ns toinenkin mielipide samasta asiasta joka on tärkeää.

Onnea sinne ja valoisaa syksya????

• aiaralili

Kannattaa katsoa b-todistus tarkkaan, Mulle sanottiin että lausunnossa on sanoja jotka voivat tarkoittaa työkyvyn paranemista. Viimeisessä oli vain muutama lause. 1v sairaslomaa , 3v kuntoutustuella. Sain kait eläkkeen, kun ruotti myösi sen 10kk aijemmin, näin luulen.

• Vedätystä

B lausunnolla ei välttämättä ole mitään vaikutusta eläkefirmassa . Joka sanoo että tarvitset vain B lausunnon ei tunne käytäntöä tai toimintatapoja

• kfmkfkf

Ahaa:) Soitin eläkeyhtiöön ja kysyin tarvitseeko muuta kuin b lausunnon niin vastaus oli että ei, mutta kai se sitten valehteli huvikseen.

• Theo2013

Minulla oli Lääketieteen lisensiaatin lausunto ja ei riittänyt Kela vaati koulutetumman erikoislääkärin lausunnon joka oli minula Ortopedi.Sitten Invalidisäätiölle eli Ortoniin jossa Sörnäisten Rantatien testeihin,ja en kerennyt kotiin kun sinne oli tullut lausunto Kelalta että minut laitetaan eläkkeelle vaikka itse vastustin täysillä koko eläkettä,koska olin alle 23v ja silloin ei työ eläkkeessä huomioitu Teknikkona saamaani palkkaa vaan olin just 3kk tuppukylän pajalla josta sain vain 40%oikeasta eläkkeestäni.Eli palkka oli puolet pienempi ja siitäkin huomioitiin vain 60%. Kelahan on löytänyt aina lääkäreitä joilla on kyky nähdä potilas vilkaisematta edes potilasta ikinä,mutta vakuutus yhtiöt ne päättää eläkkeistä koska näin omin silmin ilmo taululla lasin alla työpaikka ilmoituksen jossa haettiin Eläkkeen hylkääjiä,ei tarvinnut kuin ikä ja kyse kesätyö paikastasta.Tarvitsi vain lukea anomuksia ja keksiä niistä hylkäys peruste ensimmäiselle anomukselle. Tämä on takuulla totta,ja jos se lappu ei olisi ollut lasin alla olisi se nyt minulla. Jokuhan voisi vahvistaa joka on kyseistä työtä tehnyt vaikka nimettömänä!!! Tapiola oli yhtiö vaikkei sillä ole merkitystä,kaikilla käytäntö sama eli ekat haut hylätään,paitsi minun laiseni joista pääsivät halvemmalla. Jos joku ystävällisesti kertoo tehneensä hylsyjä ihmisille jotka odottavat tippa silmässä päätöstä niin lupaan tulla omalla nimelläni palstalle vastaten jatkossa omaan sähköpostiini. Tietysti sen henkilönkin on on oltava ei anonyymi,muuten saan jonkun loukkuleuan kirjoituksiin vastata.

• jippoxxx

Minulla sama juttu.Paljonko on ns ammatillenen kuntoutus?Minulle erikostuva kirjoitti lausunnon määräaikaiseksi puolen vuoden ajalle.Eli ammatillinen kuntotus näin aluksi.eli miten kuntoutusen määrä lasketaan?

• Työeläkelaitoksen kustantaman ammatillisen kuntoutuksen ajalta maksettava kuntoutusraha on yhtä suuri kuin kuntoutujan työkyvyttömyyseläkkeen määrä korotettuna 33 prosentilla.

• jippoxxx

Esimerkki laskentaa olisi kiva?

• Tässä esimerkki kuntoutusrahan määrästä. Esimerkki on kopioitu Työeläkelakipalvelusta:

Esimerkki: Kuntoutusrahan määrä
      • Henkilölle on myönnetty kuntoutusraha 15.3. – 30.6.2015 toteutettavan kuntoutuksen ajaksi
      • Kuntoutushakemus on tullut vireille 25.1.2015

Kuntoutusraha lasketaan siten kuin henkilö olisi tullut työkyvyttömäksi kuntoutushakemuksen vireilletulopäivänä. Työkyvyttömyyseläkkeen määrä on 1 800 euroa/kk.

Kuntoutusrahan määrä on työkyvyttömyyseläkkeen määrä korotettuna 33 prosentilla:

1 800 x 1,33 = 2 394 euroa/kk

Maaliskuussa kuntoutusraha maksetaan 17 päivältä.

Ajalta 15. – 31.3.2015 kuntoutusrahan määrä on 2 394 / 30 x 17 = 1 356,60 euroa.

• Saunantaakse

Itse taistelin työkyvyttömyyseläkkeen vuosien vääntämisen jälkeen voitokseni. 13 jatkopäätöstä kuntoutustukeen. Viimein hermojen mentyä soitin eläkevakuutusyhtiöön ja puhuin suuni puhtaaksi. Pari tuntia tuosta soitosta minulle soitettiin ja sanottiin eläkepäätöksen tulevan parin päivän sisällä postissa. Olivat alemmat virkailijat käyneet "isolta herralta" kysymässä miten kanssani menetellä. Tämä iso herra oli lukenut sairauteen liittyviä lausuntoja ja kysynyt virkailijalta, miksi en ollut saanut jo eläkettä vuosia sitten. Samaa kysyin itsekin ja vastaus oli järkyttävä."Meillä yritetään kannustaa asiakasta kuntouttavan toimiin ja kun olet vielä noin nuorikin (38)"
      Ilmaisin oman kantani seuraavilla sanoilla: ei tullut kenellekään mieleen kun kolmattatoista jatkoa kuntoutustukeen kirjoitti, että ei taida enää kuntoutua työkykyiseksi.
      Tuskin siis edes lukivat lääkärien lausuntoja vaan katsoivat ikäni ja laittoivat pätkän sitä "kuntoutus"tukea.
      Sairauteni on selkärangan rappeuma ja alaselkä on koossa titaanilla ja luudutuksilla eli ei ole kyseessä mikään "luulosairaus"

• JamesVäli-Liha

"Tuskin siis edes lukivat lääkärien lausuntoja vaan katsoivat ikäni ja laittoivat pätkän sitä "kuntoutus"tukea."

Tuo on totta, että kaikissa tapauksissa lääkärin lausuntoja ei edes lueta. Tämä tuli tuttavani kohdalla ilmi, kun työeläkeyhtiö pyysi lisäselvityksiä, vaikka lausunnossa ja liitteissä oli kaikki heidän pyytämänsä selvitykset selvästi luettavissa.
        Jostain syystä työeläkeyhtiö ei tämän jälkeen lisäselvityksiä vaatinut.

Käytäntö näyttää olevan se, että kaikki ensimmäiset hakemukset poikkeuksetta hylätään. Jos ja kun käytäntö on tämä, on selvää ettei hakemuksia tarvitse lukea.

• LuetunYmmärtäminen
        JamesVäli-Liha kirjoitti:

"Tuskin siis edes lukivat lääkärien lausuntoja vaan katsoivat ikäni ja laittoivat pätkän sitä "kuntoutus"tukea."

Tuo on totta, että kaikissa tapauksissa lääkärin lausuntoja ei edes lueta. Tämä tuli tuttavani kohdalla ilmi, kun työeläkeyhtiö pyysi lisäselvityksiä, vaikka lausunnossa ja liitteissä oli kaikki heidän pyytämänsä selvitykset selvästi luettavissa.
        Jostain syystä työeläkeyhtiö ei tämän jälkeen lisäselvityksiä vaatinut.

Käytäntö näyttää olevan se, että kaikki ensimmäiset hakemukset poikkeuksetta hylätään. Jos ja kun käytäntö on tämä, on selvää ettei hakemuksia tarvitse lukea.

Reklamoin omaa työeläkeyhtiötä, että eivät ilmeisesti ole lukeneet lääkärin lausuntoa. Väittivät lukeneensa. Eli ilmeisesti sitten eivät ymmärrä lukemaansa?

• kfdsksdfj

LosKolis RULAAA

• tuhunu

voi kuinka helppoa on päästä eläkkeelle.itte sairastanut sokeritautia yli 42.vuotta kaikki liitännäissairaudet tullut mutta enpä huoli eläkettä koska katson olevani vielä veronmaksukykyinen yrittäjä ..onhan joidenkin huolehdittava teistä Sairaista

• jkdjfkldjfklj

Itsepä olet sairautesi hankkinut ja tuskin on "sokeritautisia" TK-eläkeläisiä olemassakaan. Ja muuten...olen ihan itse eläkkeeni ansainnut.

• kaikkea-kuulee

Ykköstyypin diabetestä ei hankita itse. Jos on sairastanut yli 42v niin melko varmasti on tuon tyypin diabetes. Jo vuoden vanha voi sairastua siihen eikä todellakaan ole hankkinut sitä itse. Törppö!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4203
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      118
      2661
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2412
    4. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1462
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      973
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      171
      941
    Aihe