Mikähän siinä on että nykyäänkin jotkut haluavat nimenomaan arkkuhautauksen vaikka polttohautaus on ollut Suomessa mahdollista jo vuosikymmeniä? Kun vainaja tuhkataan säästyy tilaa eikä maa saastu ja on muutenkin arvokkaampi hautaustapa kuin että maahan mätänemään. Sitäpaitsi arkkuhautaukset ovat karmeat kun pitää vielä mennä arkku laskemaan hautaan, sinne kuopan pohjalle.
Miksi kaikki ei halua tuhkausta?
11
282
Vastaukset
- jokainenkutenhaluaa
Kuuluuko asia mitenkään sinulle ei kuulu kuin omalta kohdaltasi.
Hei
Ei minullakaan selkeää vastausta ole, mutta ehkä jotkut kokevat jotenkin väkivaltaisena ruumiin polttamisen. Ja että on konkreettista että arkku lasketaan maan poveen. Se on tavallaan selkeämpää kuin että jos arkku jää siunauskappeliin ja seuraavan kerran omaiset noutavat pienen uurnan, jossa vainajan tuhkat ovat.
Vaikeahan sitä on muiden puolesta tyhjentävästi sanoakaan, mutta maaseudulla myös perinteet vaikuttavat hautaustavoissa.
Pappi Elisabet- Arkkuhauta
Kävin meren rannalla ja katsoin aavalle merelle silmänkantamattomiin aavaa merta kaukaisuuteen.
Siinä aavaa merta, loputonta kaukaisuutta katsellessa tuli vain mieleeni, että jos vanhempani olisi tuhkattu ja tuhkat siroteltu mereen, niin mitään konkreettista ei heistä olisi jäänyt jäljelle, eikä olisi paikkaa, jossa käydä heitä muistelemassa, kuten viedä kukkia haudalle ja sytyttää kynttilä haudalle.
En minä meren rannalle kukkia vie, enkä kynttilää sytytä.
Kun vanhempieni leposija on hautausmaalla, niin siellä on heidän maalliset jäänteensä yhdessä paikassa haudassa.
Jos ajattelee, että vanhempien tuhka siroteltaisiin mereen, niin heistä ei jäisi sen jälkeen mitään konkreettista jäljelle, kaikki katoaisi loputtoman aavaan mereen.
Meri tuntuu jotenkin kylmältä ja kolkolta, varsinkin näin syksyllä ja talvella.
Tuhkauksessakin uurna voidaan laskea hautaan, jolloin maalliset jäännökset ovat yhdessä paikassa, jolloin maalliset jäännökset eivät katoa meren äärettömiin vesiin lopullisesti, kuten jos tuhkat siroteltaisiin mereen.- hoit_su
Mieheni on tuhkattu ja uurna laskettu uurnalehtoon. Tämä asia oli yhdessä päätetty ja onneksi ehdittiin tehdä tuo päätös ja kerroimme ajoissa myös lapsille. Mies kuoli syöpään kolme kuukautta sairastettuaan, että onneksi tuo polttohautausasia oli siinä vaiheessa jo tiedossa.
- Periaate-kysymys
hoit_su kirjoitti:
Mieheni on tuhkattu ja uurna laskettu uurnalehtoon. Tämä asia oli yhdessä päätetty ja onneksi ehdittiin tehdä tuo päätös ja kerroimme ajoissa myös lapsille. Mies kuoli syöpään kolme kuukautta sairastettuaan, että onneksi tuo polttohautausasia oli siinä vaiheessa jo tiedossa.
Aha, No ei pitänyt mitään vastata. Mutta Olen omalle miehelleni tehnyt selväksi ettei ruumistani saa polttaa. Raamatussa sanotaan maasta olet sinä tullut ja maaksi jälleen olet tuleman, jotain sinne päin siis ei tuhkaksi tuulee jne. Vaikka tuskin sillä on väliä kun ruumis on sielun asunto ja Jumala puhalsin meihin hengen ja ottava sen pois kun se aika on. Jokaisen päivät on siis laskettu ennen kuin yksikään niistä edes alkoi, joten emme tiedä kukaan meistä onko huomista tai tulevaa joulua. Äitini poltettiin hänen toivomuksesta mutta itse näen painajaisia siitä että tulen elävältä poltetuksi. Mieluiten siis arkkuhautaus. Ja valmistelisin pikku hiljaa hautapaikan valintaa koska käsittääkseni sukuhautaamme on haudattu lokakuussa lemmikkikissani sekä äiti tuhkat, ei oikein kannata kaivaa ja myllätä minun arkun takia. Haluan siten lunastaa samasta rivistä olevan vapaan hautapaikan. Maaksi olen muuttuva.
- helluntailainen
Ei minustakaan polttaminen ole kovin houkutteleva vaihtoehto, mutta epäkohtia koen kyllä siinäkin. Kun aikaa kuluu, hautarauha umpeutuu, uusi vainaja voidaan haudata jo lahonneen sekaan.. Ei tunnu hyvältä, jos ruumiini vuorataan kerran edesmenneen mullilla tai joudun itse toisen arkun ympärille sekoittuen aikanaan hänen multiinsa. Uurnassa ne jäännökseni jäävät enemmän yhtenäisenä samaan paikka ja eivät sekoitu toisten kanssa.
Tavallaan tuhkan sirottelu mereen kuvaa sielun vapautta, äärettömyyttä ja sitä että olla enää paikan ja ajan vanki...ja kun ihminen kuolee, niin ei hän haudassa makaa vaan sielu ja henki ovat jossain poissa tämän maailman lakien ulottuvuuksista. Tosin ylösnousemuksessa haudat aukeavat ja Raamatun mukaan sieltä nousee kirkastettu ruumis yhtyen sielun ja hengen kanssa joka on tallennettu uskoville kolmannessa taivaassa, paratiisissa ja uskomattomille viimeisen tuomion ylösnousemuksessa, joiden sielut ovat nyt tuonelassa.
Kyllä kai ruumiimme muoto on Jumalan muistissa Hänelle ei ole väliä minne atomit ja molekyylit, jotka ovat meissä kuoleman hetkellä päätyvät, mutta ihmiselle sillä on merkitystä.
Kun Jaakobin jälkeläiset palasivat Egyptistä takaisin luvattuun maahan, niin he veivät mukanansa Joosefin luut...Joos. 24:32 -
Ja Joosefin luut, jotka israelilaiset olivat tuoneet Egyptistä, he hautasivat Sikemiin, siihen maapalstaan, jonka Jaakob oli ostanut Hamorin,...
Yleensä ihmiselle on tärkeää että rakkaasta jää ehyt konkreettinen muisto ajallisen poismenonkin jälkeen. Kaikille riitä kuvat, videot tai jokin edesmenneen tekemä työ tai tuotos.
Itse kyllä kuulun niihin, jotka voivat polttaa sen kynttilän vaikka olohuoneen pöydällä rakkaiden kuolinpäivinä tai jouluna. Minulla on muistona kuvia, isän tekemä pahkapöytä, muutama äidilleni rakas Arabia-astia, joka oli jokapäiväisessä käytössä lapsuuskodissamme. Hautausmaa on lähellä ja poikkean kyllä joskus haudoilla, mutta se maahan kätketty ruumis ei ole se kohokohta millä työstän jälkeen jäänyttä ikävää ja kaipausta jo ajan jättäneistä. Vähän aikaa hautajaisten jälkeen on kyllä terapeuttista käydä haudalla, mutta kohta sillä ei ole enää merkitystä.
Kun ikää tulee, niin kuoleman todellisuus ja myös hautaaminen tulee entistä enemmän mieleen? Miten sitten kun se on ajankohtainen omalla kohdalla?- tulevaisuutes
"Uurnassa ne jäännökseni jäävät enemmän yhtenäisenä samaan paikka ja eivät sekoitu toisten kanssa."
Uurna maatuu ja tuhkasi sekoittuu multaan ja sitten ties mihin. Kasvat ruohoksi hautakummullesi, ruoho kuihtuu ja haihtuu ilmaan ja lopulta minä hengitän sinua. - Maaksi-sinun-tuleman
tulevaisuutes kirjoitti:
"Uurnassa ne jäännökseni jäävät enemmän yhtenäisenä samaan paikka ja eivät sekoitu toisten kanssa."
Uurna maatuu ja tuhkasi sekoittuu multaan ja sitten ties mihin. Kasvat ruohoksi hautakummullesi, ruoho kuihtuu ja haihtuu ilmaan ja lopulta minä hengitän sinua.Tulee muistaa että uurna ei saa olla marmoria vaan maatuvaa materiaalia ettei jää pullon hengeksi niin kuin Aladdin :)
No ei ole naurun paikka maaksi olet tuleman.
Joten missään takan reunuksella ei tule säilyttää vuosi kuten jenkeissä lie tapana.
- ruokaaniilleki
he haluavat, että madot syövät heidän ruumiinsa
- Anonyymi
Olen yksinäinen. Ilman omaisia.enkä haluaisi tuhkausta.arkkupaikka on olemassa.en löydä mistään tietoa, miten voisin estää tuhkauksen.onko sellaista tahoa missä voisin toimia elin aikanani.
- Anonyymi
Uskon ruumiin ylösnousemukseen
Siksi en halua ruumiini polttamiseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517083Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414844HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1472041
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534- 171527
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki231418Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111233