kun elektroniikkaosaajia tarvitaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14478280/alapalokattilan-virrankulutus
Laitanpa tämän linkin tännekin,
80
588
Vastaukset
- Meikä-
Onko mahollista että kytkentä vuotaa maihin, onko mitään vikavirtasuojaa joka tuon estäisi? Teollisuudessa näitä näkee että kaivetaan lattiaa auki ja kaapeli menee maassa oikosulkuun jolloin sähkö meneen "maalämmöksi".
Jos sulla sielä joku kaapeli kuumenee virran vaikutuksesta noin paljon ni varmaan on johdonsuojatkin vähän väärää kokoa..- enmävaantiiä
Niinpä, se asiassa on outoa, kun ei seinäpistokkeesta ohjausboksiin menevä piuha lämpiä lainkaan, vaikka siinä on samaa kumikaapelia viiden metrin pätkä. Lämpeneminen tapahtuu vasta boksin ja puhallinmoottorin väliltä. Mahtaako tuo boksi jotenkin pulsittaa virtaa vai onko siinä servo, jonka offsetit ovat pielessä.
- sähvö
enmävaantiiä kirjoitti:
Niinpä, se asiassa on outoa, kun ei seinäpistokkeesta ohjausboksiin menevä piuha lämpiä lainkaan, vaikka siinä on samaa kumikaapelia viiden metrin pätkä. Lämpeneminen tapahtuu vasta boksin ja puhallinmoottorin väliltä. Mahtaako tuo boksi jotenkin pulsittaa virtaa vai onko siinä servo, jonka offsetit ovat pielessä.
Ei sitä sitten normaali sähkö lämmitä. Taitaa olla lämpö lähtöisin kattilan kyljestä. Yksi teoria voisi olla nollavirrat, jos imuri ja kattila ovat eri maapotentiaalissa, mutta se edellyttäisi muutakin vikaa talon sähköjärjestelmässä.
- niinsentäytyyolla
sähvö kirjoitti:
Ei sitä sitten normaali sähkö lämmitä. Taitaa olla lämpö lähtöisin kattilan kyljestä. Yksi teoria voisi olla nollavirrat, jos imuri ja kattila ovat eri maapotentiaalissa, mutta se edellyttäisi muutakin vikaa talon sähköjärjestelmässä.
Ei se kyllä kattilan kyljestä lämpiä. Kattilan kylki pysyy viileänä, kun villat on välissä eikä ole kahteen päivään puita poltettukaan. Sitä kävi yksi sähköasentaja katsomassa ja hän oli sitä mieltä, että tuo parimetrinen kuumeneva kaapelinpätkä on viallinen eli siinä on sisäistä vuotoa eristeiden läpi. Esim yksi johtimensäie ottaa kiinni toiseen viereiseen johtimeen tavalla tai toisella. Se ei riitä kuitenkaan polttamaan 10A:n hidasta sulaketta.
- samavielä
Outoa kuitenkin, että miksei imuri käynnisty, jos sen virtajohdossa makaa sähköt? Imuri käynnistyy vasta painettaessa näppäintä ja on päällä 20 minuuttia kattilaa sytytettäessä, kuten pitääkin.
- niinsentäytyyolla
Mittasin yleismittarilla jännitteet tuon kaapelin molemmista päistä nollan ja vaiheen väliltä, kun imuria ajetaan 60%:n käyttösuhteella. Molemmissa päissä oli 156VAC imurin käydessä. Kun imuri sammutetaan ohjelmallisesti näppäimistöltä, jäi kaapelin molempiin päihin 14VAC. Tuoko sitä sitten kuumentaa?
- eiymmärrä
Eli ei siinä sisäistä vuotoa voi olla, kun jännitteet molemmissa päissä ovat samat. Siinä voi korkeintaan olla ohentuma välillä, mutta siihenkin pitäisi jäädä jännitehäviötä lämpenemisen seurauksena.
- ihmetapausko
Olisko tuo 14 volttia kuitenkin joku jarrujännite, joka estäisi moottorin omavaltaisen pyörimisen vedon seurauksena?
- tiedä-häntä
Voihan se olla moottorin esilämmityskin. Esim talvella, kun laakerien rasvat ovat jäykät ja käynnistyskondensaattorin teho pudonnut kylmässä ei se välttämättä jaksaisi lähteä liikkeelle ilman kuumia käämejä'.
- vaiesilämmityskin
tiedä-häntä kirjoitti:
Voihan se olla moottorin esilämmityskin. Esim talvella, kun laakerien rasvat ovat jäykät ja käynnistyskondensaattorin teho pudonnut kylmässä ei se välttämättä jaksaisi lähteä liikkeelle ilman kuumia käämejä'.
hehehehe... täällä varsinainen säätäjä!
- Meikä-
Onko sielä ohjausboksin välillä sama jännite kun syöttökaapelissa?, ettei nyt olis säteilylämpöä jostain muualta? Pistä aijaa.comiin meille jotian valokuvia siitä systeemistä ni tiedetään vähän..
- seuraillut
Tässä vielä dokumenttia tuosta ohjainboksista.
http://docplayer.fi/9943847-Asennus-ja-kayttoohje-imuriohjain.html - sähkärj
Kyllä siinä on joku kytkentävirhe selvästi. Voisi kokeilla loppuuko lämpeneminen kun pistotulpan kääntää toisin päin. Ohjainboxsi katkoo ilmeisesti vain toista napaa, ja jos pistotulppaa on on sattumalta niin päin, menee vaihe suoraan imurille. Jos imurilla on tehty esim. nollaus, menee virta siitä suoraan maihin. Tai on muuta vikaa imurin kaapelin johtimissa.
- niinsitäpitää
Hyvä huomio. Kävin taas mittaamassa jännitteitä kaapelin päistä moottori pysähtyneenä. Läytyi 16,6 volttia molemmista päistä tällä kertaa. Sitten käänsin syöttöjohdon shukopistokkeen toisinpäin seinärasiasta ja jännite säätimen lähtökaapelissa putosi nollaan.
- sähkärj
niinsitäpitää kirjoitti:
Hyvä huomio. Kävin taas mittaamassa jännitteitä kaapelin päistä moottori pysähtyneenä. Läytyi 16,6 volttia molemmista päistä tällä kertaa. Sitten käänsin syöttöjohdon shukopistokkeen toisinpäin seinärasiasta ja jännite säätimen lähtökaapelissa putosi nollaan.
Oliko vaikutusta kaapelin lämpiämiseen?
- eituumitäänei
sähkärj kirjoitti:
Kyllä siinä on joku kytkentävirhe selvästi. Voisi kokeilla loppuuko lämpeneminen kun pistotulpan kääntää toisin päin. Ohjainboxsi katkoo ilmeisesti vain toista napaa, ja jos pistotulppaa on on sattumalta niin päin, menee vaihe suoraan imurille. Jos imurilla on tehty esim. nollaus, menee virta siitä suoraan maihin. Tai on muuta vikaa imurin kaapelin johtimissa.
älä nyt hyvä ihminen selitä noin hassuja moottorien nollaamisista pistotulppaliitännässä !
- Ranet_asialla
eituumitäänei kirjoitti:
älä nyt hyvä ihminen selitä noin hassuja moottorien nollaamisista pistotulppaliitännässä !
Tietäisitpä vain kuinka ihmeellisiä kytkentöjä sitä on löydetty.
- Meikä-
Mähän joskus näytin teille täällä sen valokuvakokoelman kun tuli eteen tilanne jossa induktiivisien anturien johdot oli imeneet vuosien saatossa itseensä vesiohenteista leikkuuöljyä ja kuoren alla keskenäiset johdineristeet meni x-files-limaksi jota koko keskus valui riviliittimen päälle noiden johtojen päästä.
Siinä meni johtimet sisäiseen oikosulkuun 24V jännitteellä vaikka ulkokuori oli ehjä, eli kyllä se periaatteessa mahdollista on että olisivat alkaneet kuumenemaankin kovemmalla jännitteellä, mutta niin erikoinen ja harvinainen tilanne että tokkopa aloittaja on kotiolosuhteissa saanut samaa ilmiötä aikaiseksi mikä vaati puoli vuosikymmentä jatkuvaa marinointia koneistusöljyssä- - niinettäsiitäsitten
Kullkaas nyt, arvaan että siellä mittaillaan sillä kympin digimittarilla ac piireissä ja löytyy kaikenlaisia jännitteitä mukamas
ensinnäkin sillä mittarilla te ette tee yhtään mitään siinä touhussa ja toisekseen koko ongelmanne on kuvittelua ellei peräti trollaamista mitään asiantuntenusta ei ainakaan vaikuta olevan.
lukekaa nyt se laitteen speksi edes ja nähkää että kyse on muutaman kynnen vatin moottorista joka ei lämmitä mitään johtoja missään tilanteessa ei vaikka sulake jo olisi siinä rajoilla paukahtaa jostain ihmesyystä.- siantuntija
Hah hah, tässäpä varsinainen asiantuntija.
- lo8ki7ju6hy
siantuntija kirjoitti:
Hah hah, tässäpä varsinainen asiantuntija.
Tämä asiantuntija on oikeassa tavallaan, suuri impedanssiset nykymittarit voivat näyttää vaikka minkälaisia jännitteitä vaikkei oikeasti mitään olisikaan -tai no kyllähän siellä se jännite oikeasti on jos mittari kerrn sen näyttää, mutta jo mitätönkin kuormitus saa sen kyykkäämään -sillä ei sitten ole oikeastaan tekemistä homman kanssa yleensä yhtään mitään onko mittari minkä hintainen.
Eli aloittajan mittaama 16V voi olla tämmöinen jonkun kapasitanssin tai induktanssin kautta tullut "haamujännite" jolla ei ole mitään tekemistä tämän mystisen lämpenemisen kanssa, tämän voi kokeilla kuormittamalla mitattavaa piiriä hieman vaikka sopivalla vastuksella kytkettynä mittarin rinnalle tai käyttämällä mittaukseen jotain "duspol"-tyyppistä jännitteenkoetinta jotka yleensä kuormittavat piiriä hieman.
Eli aloittajan kannattaa varmistaa tämä ettei joudu väärille raiteille homman selvittelyssä. - taatustiniin
siantuntija kirjoitti:
Hah hah, tässäpä varsinainen asiantuntija.
Nimenomaan, on muutama vuosikymmen ammatin harjoittamista takana hiukan monenlaisilla mittareilla ja olosuhteilla, eli oikeassa olet!
- ammattilaanen
taatustiniin kirjoitti:
Nimenomaan, on muutama vuosikymmen ammatin harjoittamista takana hiukan monenlaisilla mittareilla ja olosuhteilla, eli oikeassa olet!
Täytyy ammattiharjoittelijan muistaa ettei haamujännitteet kuumenna kaapelia :)
- tattisneuvoista
Juu, kyllä kaapeli jo on jäähtynyt täysin, kun töpselin käänsin. Niin pienestä se oli kii nni. Mitä mittariini tulee, se on Motonetin kolmenkympin mittari eikä pahemmin ole valehdellut kymmeneen vuoteen, jos vaan paristo on kunnossa,
- sähkärj
tattisneuvoista kirjoitti:
Juu, kyllä kaapeli jo on jäähtynyt täysin, kun töpselin käänsin. Niin pienestä se oli kii nni. Mitä mittariini tulee, se on Motonetin kolmenkympin mittari eikä pahemmin ole valehdellut kymmeneen vuoteen, jos vaan paristo on kunnossa,
On syytä korjata sitä kytkentää niin että voi pitää töpseliä molemmin päin. On turhan vaarallinen monellakin tavalla.
- simsalapimipin
Sähkölaittet ei toimi taikuudella, kaikkeen on luonnollinen selitys joka tosin vaatii sen painopisteen eli osaamisen, muuten se menee taikuudeksi kuten koko avaus vaukuttaa menneen.
- MIka3210
Kumikaapelin sisällä vuotovirtaa johtimien välillä. Syttynee tuleen jossain vaiheessa.
- loijhg
Erittäin harvinaista eli erittäin epätodennäköistä tämmöinen.
- ämmämmjiikuumana
--ei ole lupaa mun kattilaas hoitaa, vaikkakin hupaa ois huuhaita poistaa, mittaaja nääs oon luvaton...
..mittari sun kun nyt sataa taas näyttää, ja syykin on selvä kun digiä käyttää, nääs oon mä mittaaja luvaton...
veeäskoo kun nyt itekseen lämpee, on kuoressa vuoto niin lempee ja hempee, sen nään mut en uskalla sano0, mittaaja oon nääs luvatoooonn. - oikeinkinsaamitata
Eli oikeasti te monet jotka ette oikeasti sähköstä ja varsinkaan elektroniikasta mitään ymmärrä , ja kuitenkin haluatte kaikenlaista mittailla, niin hankkikaa siis ensimmäiseksi sellainen analokinen viisarimittari, sillä saatte jotain järkevää tulosta kun niitä mittajohtimia sitten sohitte, kuten tässäkin aloituksessa meinataan tehdä!
Ja sitten jos edelleen mittauttaa, niin hankkikaa perustarpeellinen tieto miten mitataan milloinkin ja millä ja miksi, se auttaa lyhentämään näitä ketjuja joissa ihmetellään mitä ihmeellisimpiä tuloksia j a kaapelien itsekseen kuumentumisia.
Digitaalinen yleismittari, juuri se kympin hintainen taikka tonnin hintainen on sissänmenoltaan erittäin suuri impedanssinen, jopa kymmeniä megaohmeja, joka tarkoitaa sitä, että kun koskette siihen mittajohtoon, näytössä pyörii vaikak mitä lukemia, sellaista ei koskaan tapahdu analokiamittarilal joissa on tuloimpedanssi keskimäärin 20 kohmin luokkaa, eli mitatrissa itsessään on kuormitus joka tappaa kaikki haamujännitteet, joista tässäkin on kyse kun mittaillaan ac.verkon johtimia joiden toinen pää on verkossa sama missä ja toinen pää kuormasta irti!
no siinä aluksi.- mittaustekniikka
Aivan turhaa esitelmöidä mittarien ominaisuuksista, kun emme tiedä milltä väliltä kysyjä on mittaukset suorittanut. Olellista on mittauspiirin impedanssa eikä mittarin impedanssi.
- niinvissiin
Kukaan ei näemmä vielä ole selittänyt, miksi kaapeli kuumeni niin vimmatusti jo imurin lepotilassa. Olisiko jännitteet pitänytkin mitata vaiheen ja kevin väliltä , niin olisi lämmönlähde jo selvillä?
- niinkaisittenkin
niinvissiin kirjoitti:
Kukaan ei näemmä vielä ole selittänyt, miksi kaapeli kuumeni niin vimmatusti jo imurin lepotilassa. Olisiko jännitteet pitänytkin mitata vaiheen ja kevin väliltä , niin olisi lämmönlähde jo selvillä?
No niin, nyt mittasin säätimestä, että siitä todellakin tulee vaihejännite läpi moottorille lepotilassakin, kun töpseli on niin päin, että kaapeli kuumenee. Kun edelleen mittasin kaapelin jännitteet moottorin puoleisesta päästä, keltavihreän ja sinisen välissä oli 238VAC ja ruskean ja keltavihreän välissä 226VAC. Moottori ei kuitenkaan käynyt . Eli se on moottorin nollavirta, joka kaapelia kuumentaa moottorista säätimelle asti?
- ehkäseselviää
Tässä vielä linkki säätimenjälkeisen kaapelin imuriinkytkennästä.
http://aijaa.com/haOL3H - totuusesiintyi
Se asiassa on hienoa, että kevi osuu aina samaan piuhaan, oli töpseli miten päin tahansa. Ainoastaan vaihe ja nolla heittää häränpyllyä.Muutenhan pannussa olisi kohta vaiheet rungossa ja kulkeutusivat vesijohtoja pitkin koko kiinteistöön ja siitäkin eteenpäin.
- sähkärj
ehkäseselviää kirjoitti:
Tässä vielä linkki säätimenjälkeisen kaapelin imuriinkytkennästä.
http://aijaa.com/haOL3HVirtamittaus pihtimittarilla, silloin kun kaapeli lämpenee, selvittäisi arvoituksen. Kaikista kolmesta johtimesta erikseen mitattuna. Jos on kyse maapotentiaaliin kulkevasta virrasta se näkyy jo koko kaapelin päältä mitatenkin.
- saakäyttääjärkeäkin
mittaustekniikka kirjoitti:
Aivan turhaa esitelmöidä mittarien ominaisuuksista, kun emme tiedä milltä väliltä kysyjä on mittaukset suorittanut. Olellista on mittauspiirin impedanssa eikä mittarin impedanssi.
Tajuatko aloittaja ollenkaan kuinka hassuja kirjoitat?
Siis arvele nyt paljonko siinä mustassa vskoossa pitää kulkea virtaa että se kuumenee päältäpäinkin!
ajattele sulla on kympin sulake, ja sillä virrralal mitä se sulake antaa myöten ei tapahdu minkäänlaista lämpenemistä jos kaapeli on 3x1,5s! - kaikkeavoiolla
mittaustekniikka kirjoitti:
Aivan turhaa esitelmöidä mittarien ominaisuuksista, kun emme tiedä milltä väliltä kysyjä on mittaukset suorittanut. Olellista on mittauspiirin impedanssa eikä mittarin impedanssi.
Se on teoriassa mahdollista että se moottorin kevi maadoittaa jotain muutakin toisaalta sähkölaitteista kuin sen moottorin, eli onko jotain lämmitysvastuksia jopa viallisia jotka maadoittuvat virheellisesti sen puhallinkevin kautta ja että se moottorin johto onkin jokin 3x 0,5 musta muovikaapeli samalainen kuin siinä kondensaattorin liitäntäjohto.
silloin saattaa kaapeli kuumeta niin paljon että lopulta sulaa eristeet ja palaa koko kämppä! - jakätettaskuun
niinkaisittenkin kirjoitti:
No niin, nyt mittasin säätimestä, että siitä todellakin tulee vaihejännite läpi moottorille lepotilassakin, kun töpseli on niin päin, että kaapeli kuumenee. Kun edelleen mittasin kaapelin jännitteet moottorin puoleisesta päästä, keltavihreän ja sinisen välissä oli 238VAC ja ruskean ja keltavihreän välissä 226VAC. Moottori ei kuitenkaan käynyt . Eli se on moottorin nollavirta, joka kaapelia kuumentaa moottorista säätimelle asti?
Nyt alkaa kuulostaa sitlä että laita kumisaappaat jalkaan ja kutsu ammattimies paikalla!
- näinonnollavirrat
niinkaisittenkin kirjoitti:
No niin, nyt mittasin säätimestä, että siitä todellakin tulee vaihejännite läpi moottorille lepotilassakin, kun töpseli on niin päin, että kaapeli kuumenee. Kun edelleen mittasin kaapelin jännitteet moottorin puoleisesta päästä, keltavihreän ja sinisen välissä oli 238VAC ja ruskean ja keltavihreän välissä 226VAC. Moottori ei kuitenkaan käynyt . Eli se on moottorin nollavirta, joka kaapelia kuumentaa moottorista säätimelle asti?
Moottorissa eui ole mitään nollavirtaa.
keltavihreän ja kaikkein muiden välillä on verkkojännite silloin kun moottori pyörii riippuen miten päin pistotulppa on reikelissään.
mutta edelleen, koska siellä on puolijohteita ja kondensaattoreita, sinun mittaustaitosi EI riitä toteamaaan mitään järkevää.
JOS sinulla olisi tavalline hehkulamppu vaikka 25w ja siinä mittausjohtimet, saisit jotain tolkullisia tuloksia, nyt et saa sillä digimittarillasi, usko se! - sähkärj
näinonnollavirrat kirjoitti:
Moottorissa eui ole mitään nollavirtaa.
keltavihreän ja kaikkein muiden välillä on verkkojännite silloin kun moottori pyörii riippuen miten päin pistotulppa on reikelissään.
mutta edelleen, koska siellä on puolijohteita ja kondensaattoreita, sinun mittaustaitosi EI riitä toteamaaan mitään järkevää.
JOS sinulla olisi tavalline hehkulamppu vaikka 25w ja siinä mittausjohtimet, saisit jotain tolkullisia tuloksia, nyt et saa sillä digimittarillasi, usko se!Ajattelepa järjellä tätä tilannetta. On kolme johdinta; kevi joka on käytännössä molemmista päistään nolla (maa) -potentiaalissa, sitten sininen joka on pistotulpan asennosta riippuen joko maan potentiaalissa tai vaihejännitteessä, kolmantena ruskea joka on moottorin käämin kautta samassa potentiaalissa kuin sininen silloin kun moottori ei käy, ja moottorin käydessä ruskea on vastakkaisessa potentiaalissa kuin sininen.
Nuo kaikki on pieniohmisia mittauspiirejä, joten digimittari-teoriat eivät tähän sovellu.
Tähän astiset havainnot eivät myöskään selitä sitä, miksi säätimeltä pistorasialle väli ei kuumene? Oletettasti moottorin kaapeli ei kuumene silloin kun pistotulppa on irti seinästä. Ja edelleen savuimuri on kait pultattu kiinni kattilaan (metallinen yhteys).
Jokin tässä keississä mättää! - niinluulisin
Tilanne on siis sellainen, että normaaliolosuhteissa säädin katkaisee vaiheen moottorin lepotilassa, mutta töpselin ollessa väärinpäin se katkaiseekin nollajohtimen ja päästää vaiheen läpi. Säädintähän voi verrata ihan yksinapaiseen kytkimeen, vaikka todennäköisesti se sisältää tehopuolijohdekomponentin, esim. triakin, joka kytkemisen hoitaa loppupeleissä. Se, että moottorin kaapeli kuumenee lepotilassa säätimen jälkeen voi siis johtua vain vaiheen pääsemisestä osittain keviin tavalla tai toisella, kun ei nolla jatku säätimen läpi.
- jatkumoa
niinluulisin kirjoitti:
Tilanne on siis sellainen, että normaaliolosuhteissa säädin katkaisee vaiheen moottorin lepotilassa, mutta töpselin ollessa väärinpäin se katkaiseekin nollajohtimen ja päästää vaiheen läpi. Säädintähän voi verrata ihan yksinapaiseen kytkimeen, vaikka todennäköisesti se sisältää tehopuolijohdekomponentin, esim. triakin, joka kytkemisen hoitaa loppupeleissä. Se, että moottorin kaapeli kuumenee lepotilassa säätimen jälkeen voi siis johtua vain vaiheen pääsemisestä osittain keviin tavalla tai toisella, kun ei nolla jatku säätimen läpi.
Tuo vuotovirta ei kylläkään kulje moottorin läpi, sillä se kyllä kävisi jo moisen läpivirtauksen seurauksena.
- sähkärj
niinluulisin kirjoitti:
Tilanne on siis sellainen, että normaaliolosuhteissa säädin katkaisee vaiheen moottorin lepotilassa, mutta töpselin ollessa väärinpäin se katkaiseekin nollajohtimen ja päästää vaiheen läpi. Säädintähän voi verrata ihan yksinapaiseen kytkimeen, vaikka todennäköisesti se sisältää tehopuolijohdekomponentin, esim. triakin, joka kytkemisen hoitaa loppupeleissä. Se, että moottorin kaapeli kuumenee lepotilassa säätimen jälkeen voi siis johtua vain vaiheen pääsemisestä osittain keviin tavalla tai toisella, kun ei nolla jatku säätimen läpi.
Tuo "hiipivä" oikosulku sinisestä keviin ei selitä sitä, että pistotulpan kaapeli ei kuumene. Mutta olemme kaikki sen tiedon varassa jota meille on kerrottu.
- samataas
Kävin taas suorittamassa tiettyjä mittauksia töpseli väärinpäin.Irroitin kevin moottorin päästä ja mittasin jännitteen tuon kevin päästä ja moottorin vastaavalta riviliittimeltä, josta sen irroitin. Mittari näyttää tasan 230VAC. Sitten mittasin virran samasta välistä, muttei siinä kulje kuin vaivaiset 65mA. Riittäisikö se lämmittämään kaapelia? Kun täällä epäiltiin, onko kattilan yhteydessä muita sähkölaitteita, tuli mieleen ainoastaan kattilan lähtöputkessa oleva termostaatti, joka ohjaa latauspumppua ja käynnistää sen 75:ssä celsiusasteessa. Olisikohan se maadoitettu? Imurihan tietysti on pultattu pannun perään.
- ihanuuno
samataas kirjoitti:
Kävin taas suorittamassa tiettyjä mittauksia töpseli väärinpäin.Irroitin kevin moottorin päästä ja mittasin jännitteen tuon kevin päästä ja moottorin vastaavalta riviliittimeltä, josta sen irroitin. Mittari näyttää tasan 230VAC. Sitten mittasin virran samasta välistä, muttei siinä kulje kuin vaivaiset 65mA. Riittäisikö se lämmittämään kaapelia? Kun täällä epäiltiin, onko kattilan yhteydessä muita sähkölaitteita, tuli mieleen ainoastaan kattilan lähtöputkessa oleva termostaatti, joka ohjaa latauspumppua ja käynnistää sen 75:ssä celsiusasteessa. Olisikohan se maadoitettu? Imurihan tietysti on pultattu pannun perään.
Ehkäpä se vuotovirta kulkeekin moottorin käynnistyskondensaattorin kautta? Kondensaattorihan johtaa vaihtovirralla, mutta silloin tuon konkankin luulisi jo lämpiävän ja kysymysmerkkinä on edelleen se reitti, mistä se virta konkan jälkeen maihin pääsisi.
- sähkärj
samataas kirjoitti:
Kävin taas suorittamassa tiettyjä mittauksia töpseli väärinpäin.Irroitin kevin moottorin päästä ja mittasin jännitteen tuon kevin päästä ja moottorin vastaavalta riviliittimeltä, josta sen irroitin. Mittari näyttää tasan 230VAC. Sitten mittasin virran samasta välistä, muttei siinä kulje kuin vaivaiset 65mA. Riittäisikö se lämmittämään kaapelia? Kun täällä epäiltiin, onko kattilan yhteydessä muita sähkölaitteita, tuli mieleen ainoastaan kattilan lähtöputkessa oleva termostaatti, joka ohjaa latauspumppua ja käynnistää sen 75:ssä celsiusasteessa. Olisikohan se maadoitettu? Imurihan tietysti on pultattu pannun perään.
Kyllä sen moottorin/kattilan pitäisi olla luontojaan sen verran maissa, ettei oikein kytketyn kevin ja moottorin väliltä pitäisi löytyä mitään 230 V, korkeintaan muutama voltti. Ehkä se kevi on poikki kaapelin vikapaikassa? Tarkistusmittaus toisesta päästä.
Kannattaisi sellaisella kosketuksettomalla virtakynällä tutkia kaikkia mahdollisia paikkoja, ettei kynä vaan loista kattilan kupeessa tai jokin sähkölaitteen kuoressa.
- Mima3211
Maapotentiaaliero, joka lämmittää kaapelin kevi:ä? Mittaa/irroita kevi moottorista, paljonko jännitettä kaapelin ja moottorin välillä.
- mittauksialisää
Mittaajan pitää nyt hoksata että sen kevin kanssa ei paljoa ole tarvetta mittailla, JOS kaikki on oikein koko tontin sähköissä, kevin mittaaminen on ihan samaa kujin mittaisit savupiipun kyljestä eri kohtia, eli aina pitää näyttää nollaa jännitteisen suhteen, PAITSI jos mittailet sillä kolmenkympin haamujännitemittarillasi, se näyttää OIKEIN, mutta se edellyttää sen että mittaja osaa mitata!
Onko se kattila madoitettu metallisten vesiputkien kautta pääkeskuksen suojamaahan ja nollaan ja maahan eli perustuksen raudoituksiin?
Jos ei ole, siinä tapahtuu kaikkea kummalsita kun siihen kytketään jokin sähköaparaatti josta ei tiedä miten se toimii, ja onko kytketty edes oikein.
minulla salama sulatti puhelinkaapelin rakennuksen vesikattoon, ja siihen katon reunaan vastasi savupiippu, josta tuli ihmeellisiä jännitteitä puhelinmaan ja sähkölaitemaan yhteyksiin.
varmista nyt että se kevi on oikein joka paikassa, niin pistorasiassa kuin siihen kytketyissä laitteissakin, eli aina suojamaan liittimissä eikä missään muualla.
moottorissa sen metallirungossa, säätimessä sille kuuluvassa liittimessä johon ei tule mitään muuta kuin syöttöjohdolta yks kevijohto joka on pistotulpan suojamaaliittimissä.- elisiinäse
Ja kaiken lisäksi jos ei ole noihin töihin ammattitaitoa ja lupia ei pitäisi tehdä mitään.
- tarkkananyt
Lämpöantureissa näkyy olevan myös suojamaajohtimet ellen ihan väärin nähnyt siitä kuvasta jossa se säätöpurkki on kansi auki ja johdotus esillä!
Onko ne oikein kytketty, eli keltavihreä oikeaan liittimeen!
edelleen näkyy olevan syötön sulake vain 4A !, liekkö se sitten säätöpurkin oma sulake, ilmeisesti.
ja moottorin ottama virta oli vain 0,16 A eli sama millainen johto niin ei taatusti lämpene.
tarkista kaikki kytkennät.- onnellinenomistaja
Kyllä nuo lämpöanturit ovat ihan 2-johtimisia ja muistuttavat sähkönallia. Vain dybamiitti puuttuu ympäriltä. Termostaatti näkyy kyllä olevan maadoitettua mallia kattilan päällä ja siinä on kevi kytketty runkoruuviin.
- Moka3210
Ohjainyksikössä on mainittu N ja L, tällöin pitää tehdä kiinteä asennus.
Jatkojohdolla vaihe voi mennä N:ään, jolloin laitteen 4A sulake ei suojaa oikosululta.
Kuinkahan ohjainyksikkö tekee antureille jännitteet, onko anturin toinen johdin yhteydessä N:ään?- sähköoppia
Nooh, kyllä se sulake moottoripiiriä suojaa aivan samalla lailla. Ryhmäjohtoa suojaa puolestaan sulake keskuksessa.
- Moka3211
Jos vaihe menee virheellisesti N:ään ja moottorin päässä tapahtuu oikosulku N:stä runkoon, niin pistorasiaa syöttävä 16A sulake antaa sen verran virtaa, että ohjainyksikön (N)foliot kyllä savuavat.
- sähköoppia
Moka3211 kirjoitti:
Jos vaihe menee virheellisesti N:ään ja moottorin päässä tapahtuu oikosulku N:stä runkoon, niin pistorasiaa syöttävä 16A sulake antaa sen verran virtaa, että ohjainyksikön (N)foliot kyllä savuavat.
Tuskinpa sentään, eivät näytä ihan hengettömiä olevan.
- tuoontodettu
Moka3211 kirjoitti:
Jos vaihe menee virheellisesti N:ään ja moottorin päässä tapahtuu oikosulku N:stä runkoon, niin pistorasiaa syöttävä 16A sulake antaa sen verran virtaa, että ohjainyksikön (N)foliot kyllä savuavat.
Säädinyksikkö on siten rakennettu, että normaalitilanteessa kevi ja nolla menevät siitä suoraan läpi moottorille asti. Vain vaihetta rukataan moottorin kierrosnopeuden säätämiseksi.
- niinkaisittenkin
tuoontodettu kirjoitti:
Säädinyksikkö on siten rakennettu, että normaalitilanteessa kevi ja nolla menevät siitä suoraan läpi moottorille asti. Vain vaihetta rukataan moottorin kierrosnopeuden säätämiseksi.
Niinpä, mittasin jopa verkkopistokkeen päästänsä ohmisesti jännitteettömänä ja ilmeni , että maadoitusliuskoja vasten mitattuna toinen piikki ei johda minnekään ja toinen näyttä 9 kilo-ohmia maadoitusta vasten. Sitä ei tosin tiedä, mitä komponentteja säädinyksikössä on poikittain tuossakin välissä. Eli nollaus tehdään ilmeisesti jossain kauempana.
- sähkärj
niinkaisittenkin kirjoitti:
Niinpä, mittasin jopa verkkopistokkeen päästänsä ohmisesti jännitteettömänä ja ilmeni , että maadoitusliuskoja vasten mitattuna toinen piikki ei johda minnekään ja toinen näyttä 9 kilo-ohmia maadoitusta vasten. Sitä ei tosin tiedä, mitä komponentteja säädinyksikössä on poikittain tuossakin välissä. Eli nollaus tehdään ilmeisesti jossain kauempana.
Ei sieltä olisi pitänyt näkyä kummastakaan piikistä mitään. Jospa se 9 kohmia on se vikapaikka kumikaapelissa sinisen ja kevin välillä.
- senpituinenseoli
Tein taas tieteellistä tutkimustyötä tuon parimetrisen kuumenevan kumikaapelin kanssa. Tällä kertaa irroitin sen kokonaan molemmista päistänsä ja mittasin ohmisesti keltavihreän ja sinisen välin sekä keltavihreän ja ruskean välin. Kumpikin väli vuosi vain 10 kilo-ohmin verran. Sinisen ja ruskean väli puolestaan 7 kilo-ohmin verran. Seuraavaksi revin halki koko kaapelin päästä päähän, jolloinka musta suojakumi lähti pois. Yllätys yllätys , vuoto hävisi eikä johtimien värillisissä kumieristeissä mitään ihmeempää näy silmämääräisestri tarkasteltuna. Se jäi siis ikuiseksi mysteeriksi, mutta nyt korvaan tuon puolen neliömillin kaapelin MMJ 3x1,5mm2 :lla ja teen kiinteän asennuksen.
- Moka3213
Hyvä toimenpide, ettei talo pala.
Ruskeasta siniseen ja keviin resistanssi 7k rinnan 10k, noin 4k.
Teho 230*230/4000 = 13.2W.
Oliko se "sulanapito"-kaapelia? - kylläsesiittä
Sen voin kuitenkin sanoa, että todennäköisin syy tuohon vanhan uppopumpun kaapelin vuotoilmiöön oli se, että kun sen pumpun avasin ja siitä oli moottori kastunut ilmeisesti laakerin stefan petettyä, tuota vettä oli imeytynyt kaapelin sisään jonkinlaisen kapillaari-ilmiön seurauksena, koska kaapelin suurin lämpeneminen tapahtui juuri metrin matkalla kaapelin siitä päästä, joka ennen on ollut uppopumpussa kiinni. Siksi ei kaapelin yläpää kuumentunut pistokkeesta eteenpäin, kun ei sillä osuudella ollut vuotovirtaa johtimien välillä. Kumi on siis eristeenä suhteellisen huokoinen materiaali ja vanhemmiten alkaa jopa murtuilla, vaikkei niin paljon taivuteltaisikaan. Sen tästä oppi, ettei kumisia jatkojohtoja kannata ulkonakaan pahemmin makuuttaa, jos toinen pää on kiinni pistorasiassa, ainoastaan sen aikaa, kun jotain laitetta käyttää.
- sähkärj
senpituinenseoli kirjoitti:
Tein taas tieteellistä tutkimustyötä tuon parimetrisen kuumenevan kumikaapelin kanssa. Tällä kertaa irroitin sen kokonaan molemmista päistänsä ja mittasin ohmisesti keltavihreän ja sinisen välin sekä keltavihreän ja ruskean välin. Kumpikin väli vuosi vain 10 kilo-ohmin verran. Sinisen ja ruskean väli puolestaan 7 kilo-ohmin verran. Seuraavaksi revin halki koko kaapelin päästä päähän, jolloinka musta suojakumi lähti pois. Yllätys yllätys , vuoto hävisi eikä johtimien värillisissä kumieristeissä mitään ihmeempää näy silmämääräisestri tarkasteltuna. Se jäi siis ikuiseksi mysteeriksi, mutta nyt korvaan tuon puolen neliömillin kaapelin MMJ 3x1,5mm2 :lla ja teen kiinteän asennuksen.
Tuommoinen 7-10 kohmia mitattuna tavallisella ohmimittarilla on jo aika paha. Kun vuotopaikka joutuu 230V jännitteeseen, vuoto ryöstäytyy huomattasti suuremmaksi.
- sähvö
Moka3213 kirjoitti:
Hyvä toimenpide, ettei talo pala.
Ruskeasta siniseen ja keviin resistanssi 7k rinnan 10k, noin 4k.
Teho 230*230/4000 = 13.2W.
Oliko se "sulanapito"-kaapelia?Ei se teho tuohon 13,2 W jää, koska vuotovastus 230 V:lla on ihan eri luokkaa kuin mittarin 9 V:lla.
On kuitenkin aika harvinaista että kumikaapeli vettyy niin perusteellisesti että johdineristeet muuttuuvat johtaviksi. Ilmeisesti kuivaminenkaan ei auta kun eriste on kerinnyt osittain hiiltyä. - vaarallistapeliä
kylläsesiittä kirjoitti:
Sen voin kuitenkin sanoa, että todennäköisin syy tuohon vanhan uppopumpun kaapelin vuotoilmiöön oli se, että kun sen pumpun avasin ja siitä oli moottori kastunut ilmeisesti laakerin stefan petettyä, tuota vettä oli imeytynyt kaapelin sisään jonkinlaisen kapillaari-ilmiön seurauksena, koska kaapelin suurin lämpeneminen tapahtui juuri metrin matkalla kaapelin siitä päästä, joka ennen on ollut uppopumpussa kiinni. Siksi ei kaapelin yläpää kuumentunut pistokkeesta eteenpäin, kun ei sillä osuudella ollut vuotovirtaa johtimien välillä. Kumi on siis eristeenä suhteellisen huokoinen materiaali ja vanhemmiten alkaa jopa murtuilla, vaikkei niin paljon taivuteltaisikaan. Sen tästä oppi, ettei kumisia jatkojohtoja kannata ulkonakaan pahemmin makuuttaa, jos toinen pää on kiinni pistorasiassa, ainoastaan sen aikaa, kun jotain laitetta käyttää.
Edelleen on huomioitava käytettäessä kumisia jatkojohtoja, ettei niitä pidä jättää puristuksiin esim. ovenrakoon, koska sillä tavalla on talojakin poltettu.
- Moka3212
Kuvassa savukaasuimurin moottorin kytkennässä si ja ru/mu ristissä, tarkoituksella?
Eli kuvan mukaan konkka maapuolella. - ihmetellyt
Niinin, miksei sinistä kytketä siniseen, vaikka se olisi kaikkein loogisinta. Kaiken lisäksi moottorista lähtee joukko ohuempia johtoja, joita ei kytketä minnekään ohjeen mukaan. Kuvasta ei ilmene, miten käämit on kytketty moottorin sisäpuolella ja mistä tietää, vaikka niistäkin joku lämpenisi vikakytkennässä.
- sähköoppia
Moottori ei erottele nollaa tai vaihetta mitenkään, vain jännite-ero merkkaa. Jostain syyystä on nähty paremmaksi laittaa konkka nolla-puolelle.
- näinsemeneeaina
NYt jos sinne tulisi ammattimies, eli ei söhköasentaja, joista vain muutama osaa mitään korjata eikä tunne moottorien rakennetta ei elektroniikkaa ei ole käytännön kokemusta mittaamisita vastusarvoista eikä juuri muust akuin siitä miten nyt taas sähkömääräys sanoo mitäkin sinisestä ja kevistä jne.
niin tämä ammattimies ensitöikseen kokeilisi sen moottorin eli imurin toiminnan yksinään ilman mitään säätimiä, ok.
se tarkoitaa että kytketään se suoraan 230 verkkoon mittarin kautta, katsotaan virrat ja pyörimiset opeudet äänet j lämpenemiset ja varmistretaan konkan kunto.
mittauksissa erotetaan apukäämi ja pääkäämi jos voidaan, mitatan impedanssiat ja maavuodot ynnä vuodot toisiinsa.
sitten mitataan konkan arvot ja vuodot ja se onkin siinä!
varmistetaan kohteen maadoitus ja sen syöttävän pistorasian oikea kytkentä myös ynnä kaapelien kunto ja oikeellisuus!
jos se kaikki on ookoo, hankitaan uusi säädin tai korjataan se oikkuileva, ja kas, homma on ookoo. - siinäseonkinselitys
Ahaa eli nyt on kaiketi joku hoksannut käyttää ylimääräisen pätkän lämmityskaapelia siinä moottoripiirissä heheh..!
- saamiettiä
Mitä tästä ketjusta opimme taas kerran!
- Make3210
..tanan tunari ..kele taas diy-kytkentöjä teki.
Onneksi ei kukaan kuollut. - voihyväntakia
Kylläpäs loppu haamumittaukset kuin seinään heh kaikenlaisia sitä pitääkin kytkijöitä olla.
- no_kerro
Ymmärsitköhän tästä keissistä mitään?
- sähvö
Ei kytkennöissä suurempaa vikaa ollut, kaapeli vain sattui olemaan viallista.
- hienohomma
Mä ainakin opin, että savukaasuimuri pyörii yhtä hyvin, vaikka vaihe ja nolla olisi ristissä. Edelleen tuli selväksi, että sähköasennuksissa kannattaa käyttää kunnollisia kaapeleita. Mittaukset sinänsä eivät ihan haamumaisia olleet, vaan kertoivat kaapelin senhetkisestä tilanteesta sen johtimien kosteusasteen funktiona. Kaapelihan varmaan alkoi pikkuhiljaa jo kuivuakin, kun viikonpäiviä kävi kuumana. Edelleen, mitä vastauksiin tulee, niin suurin osa oli ihan asiallisia eikä aiheesta pahemmin livetty.
- saiskotietää
siis mikä siinä kaapelissa oli vialla?
mitä luki kaapelin kyljessä?- sähvö
Tuolla se on ylempänä selostettu. Kaapeli oli vettynyt.
- ikuj6hy5gt4r
sähvö kirjoitti:
Tuolla se on ylempänä selostettu. Kaapeli oli vettynyt.
Ettei kuitenkin olis ollut jotain lämmityskaapelia kuten jo arveltiinkin.
- aivojumppaa
Ei se ollut lämpökaapelia, vaan normaalia uppopumpussa käytettyä kumikaapelia. Kaapeli oli vaan väliltä katkaistu, että saatiin imurin ohjausyksikkö kytkettyä väliin. Ensin käytinkin savukaasuimuria ilman ohjausyksikköä samalla kaapelilla, ja irroitin vaan töpselin seinästä, kun pannu oli kunnolla syttynyt.
Siihen asiaan, miksi ei kaapeli kuumentunut imurin lepotilassa lainkaan töpselin toisessa asennossa, saatiin luonnollinen selitys, kun säädin katkaisi silloin vaiheen ja vuoto oli vasta säätöyksikön jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233