Mikä olisi hyvä perheauto 5-henkiselle perheelle? Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä.
Perheautot
13
926
Vastaukset
- Gumi
Nissan primera farmari. Raha sanelee sitten vuosimallin. Viaton auto ja erittäin hyvät tilat.
- Tuuba
Älä vaan mitä Primeraa hommaa, on vähemmän rautaa kuin maksalaatikossa. Vanhempi Saappi tai volvo on hyvä perheauto.
- Sampo
Tuuba kirjoitti:
Älä vaan mitä Primeraa hommaa, on vähemmän rautaa kuin maksalaatikossa. Vanhempi Saappi tai volvo on hyvä perheauto.
Jos haluat epätaloudellisen ja ylläpidoltaan kalliin auton, osta Saab tai Volvo.
Järkihintaisia autoja ovat Renault Megane,Opel Astra,Ford Focus,Nissan Almera tai Citroen Xsara. Noista alkaa jo löytyä riittävästi tiloja perheelliselle ja kustannuksetkaan eivät karkaa käsistä. - Achilles Viggen
Sampo kirjoitti:
Jos haluat epätaloudellisen ja ylläpidoltaan kalliin auton, osta Saab tai Volvo.
Järkihintaisia autoja ovat Renault Megane,Opel Astra,Ford Focus,Nissan Almera tai Citroen Xsara. Noista alkaa jo löytyä riittävästi tiloja perheelliselle ja kustannuksetkaan eivät karkaa käsistä.Etpä ole tainnut Sampo hyvä ikinä ahtaa kahta aikuista ja kolmea lasta autoon.
Mainitsemiisi autoihin mahtuu rekisteriotteen mukaan 5 ihmistä, mutta todellisuudessa tuollainen ahtaminen on jo lastensuojelurikkomus.
Noihin sardiinipurkkeihin kun lastaa 5 henkisen perheen ja edes viikonlopun kauppakassit niin on jouset pohjassa, kytkin sauhuaa ja turha edes haaveilla yli 60 km/h nopeutta, ei sen paremmin ajo-ominaisuuksien kuin tehonkaan puolesta. - Large
Achilles Viggen kirjoitti:
Etpä ole tainnut Sampo hyvä ikinä ahtaa kahta aikuista ja kolmea lasta autoon.
Mainitsemiisi autoihin mahtuu rekisteriotteen mukaan 5 ihmistä, mutta todellisuudessa tuollainen ahtaminen on jo lastensuojelurikkomus.
Noihin sardiinipurkkeihin kun lastaa 5 henkisen perheen ja edes viikonlopun kauppakassit niin on jouset pohjassa, kytkin sauhuaa ja turha edes haaveilla yli 60 km/h nopeutta, ei sen paremmin ajo-ominaisuuksien kuin tehonkaan puolesta.Älä Lissu vaan tätä hemmoa usko,on itse pienenä joutunut matkustamaan liian pienessä autossa,liian pitkän matkan,huomaahan sen jutuistakin.Kaverilla aivot olleet liian kauan ilman happea.Nyt yrittää näillä ehdotuksillaan kostaa omat kärsimyksensä sulle.
- Achilles Viggen
Viisihenkiselle perheelle ei oikein tule kuin kaksi järkevää vaihtoehtoa mieleen... jos henkilöauton haluaa.
- Saab 9000 (tai 9-5 jos uudempia mielii)
- Volvo 850/S70/V70
Turvallisia, kohtuullisen hintaisia ja varmasti hintaluokkansa tilavimpia ja kaikilta ominaisuuksiltaan yleisestikin autojen parasta A-ryhmää.
Jos haluaa venyttää penniä hankinta hinnassa ja ottaa hieman takkiinsa ylläpitokuluissa niin Omegakin varmasti on harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Omasta kokemuksesta 5-henkisen perheen perheenpäänä voin sanoa että ns. perheautokokoluokka kannattaa tyystin unohtaa ja suunnata katse edellä mainittuihin isoihin autoihin tai vaihtoehtoisesti tilautoihin. Keskiluokan autoista loppuu yksinkertaisesti tila kesken, farmari tai ei... takapenkki on kapea, jalkatilat takana aikuiselle liian pienet jne. Turvallisuus on kuitenkin myös perheautossa erittäin tärkeä... hieman vanhemmissakin isoissa laatuautoissa sekä aktiivinen että passiivinen turvallisuus on aivan omaa luokkaansa verrattuna nykyisiin keskiluokan riisipusseihin ym.
Jos olet uutta hakemassa niin Volvo V70 lienee hinnan vuoksi paras vaihtoehto, Saab 9-5 on jonkunverran sitä kalliimpi. Jos taas katselet muutaman vuoden vanhaa niin Saab 9000:n viimeiset vuosimallit (-97,98) tarjoaa varmasti parhaan vastineen rahoille.
Kokemuksia Saab 9000:sta (CS ja CDE)
- 2 aikuista, 3 lasta (joista 2 turvaistuimissa), kahdet lastenvaunut ja viikon tavarat - mahtuu ongelmitta.
- Polttoaineen kulutus täydellä kuormalla tienpäällä alle 8 l/ 100km, sekalaisessa työmatka-ajossa n. 8.5 l/ 100km
- Ylläpitokulut tod.näk hieman suuremman kuin vastaavan hintaisella, mutta 100 000 km vähemmän ajetulla riisipussilla tai keskieurooppalaisella bulkkiautolla, mutta ylläpito rajoittuu kuitenkin tankkaamiseen ja määräaikaishuoltoihin.
- Automaatti ilmastointi on lapsiperheen ykkösvaruste
- Ajo-ominaisuudet säilyvät täydellä kuormallakin (mikä ei päde keskiluokan auoihin) ja teho riittää kuljettamaan autoa myös täyskuormalla (mikä ei myöskään keskiluokassa toteudu)- Sampo
Tämä Achilles Viggen luulee kakkien suomalaisten lapsiperheiden olevan miljonäärejä. Nuo ehdottamasi autot maksavat aivan liikaa keksivertoperheelliselle ja niiden ylläpito on sikamaisen kallista. Tavallinen perhe mahtuu aivan hyvin aiemmin mainitsemiini autoihin, etenkin jos valitsee farmarimallin. Suhteellisuudentajua hieman, kiitos!
- Achilles Viggen
Sampo kirjoitti:
Tämä Achilles Viggen luulee kakkien suomalaisten lapsiperheiden olevan miljonäärejä. Nuo ehdottamasi autot maksavat aivan liikaa keksivertoperheelliselle ja niiden ylläpito on sikamaisen kallista. Tavallinen perhe mahtuu aivan hyvin aiemmin mainitsemiini autoihin, etenkin jos valitsee farmarimallin. Suhteellisuudentajua hieman, kiitos!
Enpä ole miljönääri... ja tuskin tulen koskaan olemaankaan, mutta silti olen pystynyt persuuksien alla pitämään muutaman vuoden vanhan laatuauton tinkimättä muusta elämisestä.
Autonvalinta on lähinnä arvokysymys... mitä asioita arvostaa, ei niinkään paljon taloudellinen kysymys kuin sen äkkiseltään luulisi olevan. Fakta on kuitenkin että ns. kalliit autot ja ns. keskihintaiset autot lähenevät hinnoiltaan toisiaan mitä vanhempaan mennään ja toisaalta uuden keskiluokan auton hinnalla saa pari vuotta vanhan premiumauton. Joka tapauksessa aina on vaihtoehtoina joko keskiluokan auto tai pari vuotta vanhempi iso premiumauto... ja kun mennään riittävän vanhoihin niin ero onkin vain ajetuissa kilometreissä, ei iässä.
Jos otetaan vertailuhintaluokaksi esim 150 000 vanhaa markkaa niin tuolla rahalla saanee minkä tahansa keskiluokan farkun uutena, mutta toisaalta samalla rahalla on tarjolla pilvin pimein muutaman vuoden vanhoja Volvoja ja Saabeja. Käytetylle saa poikkeuksetta takuun, ei yhtäpitkää kuin uudelle tietenkään, mutta riittävän, joten käytettykin on turvallinen ostos. Toisaalta taloudellista puolta ajatellen nuo muutaman vuoden vanhat säilyttävät arvostaan suuremman osuuden sinä aikana minkä autolla ajelee... uudessa pari ensimmäistä vuotta ovat aina kalliita. Satatuhatta ajetulla Saabilla tai Volvolla on vähintäänkin saman verran huolettomia kilometrejä edessä kuin saman hintaisella bulkkiautolla.
Jos arvostaa tiloja, mukavaa ja huoletonta matkantekoa, ajo-ominaisuuksia (myös kuormattuna) niin ei keskiluokassa juuri ole mitään tarjottavaa vaan on pakko suunnata katse isompiin.
Näin sen olen itse järkeillyt, kukin järkeilkööt omalta kohdaltaan miten tykkää.
PS. ns. keskiluokassa uusi Mondeo hakkaa ainakin matkustamon osalta käytännön tiloiltaan luokkaa suuremmat autot... muuta en mene kyseisestä kulkineesta sanomaan. - Sampo
Achilles Viggen kirjoitti:
Enpä ole miljönääri... ja tuskin tulen koskaan olemaankaan, mutta silti olen pystynyt persuuksien alla pitämään muutaman vuoden vanhan laatuauton tinkimättä muusta elämisestä.
Autonvalinta on lähinnä arvokysymys... mitä asioita arvostaa, ei niinkään paljon taloudellinen kysymys kuin sen äkkiseltään luulisi olevan. Fakta on kuitenkin että ns. kalliit autot ja ns. keskihintaiset autot lähenevät hinnoiltaan toisiaan mitä vanhempaan mennään ja toisaalta uuden keskiluokan auton hinnalla saa pari vuotta vanhan premiumauton. Joka tapauksessa aina on vaihtoehtoina joko keskiluokan auto tai pari vuotta vanhempi iso premiumauto... ja kun mennään riittävän vanhoihin niin ero onkin vain ajetuissa kilometreissä, ei iässä.
Jos otetaan vertailuhintaluokaksi esim 150 000 vanhaa markkaa niin tuolla rahalla saanee minkä tahansa keskiluokan farkun uutena, mutta toisaalta samalla rahalla on tarjolla pilvin pimein muutaman vuoden vanhoja Volvoja ja Saabeja. Käytetylle saa poikkeuksetta takuun, ei yhtäpitkää kuin uudelle tietenkään, mutta riittävän, joten käytettykin on turvallinen ostos. Toisaalta taloudellista puolta ajatellen nuo muutaman vuoden vanhat säilyttävät arvostaan suuremman osuuden sinä aikana minkä autolla ajelee... uudessa pari ensimmäistä vuotta ovat aina kalliita. Satatuhatta ajetulla Saabilla tai Volvolla on vähintäänkin saman verran huolettomia kilometrejä edessä kuin saman hintaisella bulkkiautolla.
Jos arvostaa tiloja, mukavaa ja huoletonta matkantekoa, ajo-ominaisuuksia (myös kuormattuna) niin ei keskiluokassa juuri ole mitään tarjottavaa vaan on pakko suunnata katse isompiin.
Näin sen olen itse järkeillyt, kukin järkeilkööt omalta kohdaltaan miten tykkää.
PS. ns. keskiluokassa uusi Mondeo hakkaa ainakin matkustamon osalta käytännön tiloiltaan luokkaa suuremmat autot... muuta en mene kyseisestä kulkineesta sanomaan.Edelleenkin ihmettelen tuota intoasi Saabeihin ja Volvoihin. Ne kuuluvat selkeästi autoihin ,jotka ovat kalliita hankkia ja ennen kaikkea ylläpitää. Ei keskituloisen ihmisen kannata tuhlata rahojaan tuollaisiin autoihin, kun perheautoluokasta löytyy aivan riittäviä autoja viiden hengen tarpeisiin. Eikä tänä päivänä Saab tai Volvo ole mitään ylivertaisen laadukkaita että kannataisi sen takiakaan niitä hankkia. Mutta jos auto statuskysymys, voihan sen Saabin pihaansa hankkia.
- Marx
Oletkos ajatellut seuraavia:
- Citroen Berlingo tai Peugeot Parter - Askeettisia mutta tilavia
- Citroen Picasso tai Renault Scenic - Vähän fiksumpia mutta myös tilavia
- Jeep Cherookee - Ei niin tilava kuin luulisi mutta ei niin kalliskaan kuin yleensä maastoautot.
Tuollaisia joskus kaavailin itse koiran ja nelihenkisen perheen kuljetustarpeisiin. - 9000 automaatilla
Kaiken paras tapa mielestäni on se, että kokeilet. Koko porukka autokauppaan ja turvajakkarat mukaan. Kaksi eteen, kolme taakse, ja rattaat ja tavarat taakse. Pieni koeajo maantiellä ja kylillä, ja vot, huomaat kyllä "perheautojen" ja Autojen erot.
Noin nelimetriseen autoon ei mahdu kauheasti tavaraa 5 ihmisen lisäksi turvallisesti, farmari tai ei. "Kyllä farmariin mahtuu, kun laittaa päällekkäin", myyjä sanoo kuitenkin, mutta mutta. Takalasi ei taida juuri näkyä kuin auton ulkopuolelta. Kuvittele, kuinka hyvin kuminauha tms. "tavaran kiinnitys järjestelmä" pitää paikoillaan kamat, jos joudut yllättäen tekemään täysjarrutuksen maantienopeuksissa? Pään korkeudella ei tarvitse isoa tavaraa niissä nopeuksissa liidellä, kun se on hengenvaarallinen.
Mutta, kuten todettu, KÄYKÄÄ KOKEILEMASSA, ja tule sitten tänne palstalle kertomaan, kuinka kävi...
Meille riitti kerta koeajo 9000 Saabilla, ei tarvinnut Fordeilla ja Toyotilla sen jälkeen enää kokeilla... - Kartturi
Tässä sulle neuvo,ota ero,osta 2-paikkanen urheiluauto niin mä tuun sulle kartturiksi-1
- Offroad =)
7:n hengen maasturi olis soppeli kärry.
Mun mutsillekin semmonen olis hyvä, sillä kun on viel 3 alaikästä. Ja tavaraa on monesti PALJON mukana (kaksi 15 v tyttöä)! =D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191672
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991498Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37943Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29879Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38831Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43748Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37740Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56738Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720