Nastarengas vaiko turvaton kitkarengas?

kitka_vajakki_hoitoon

Tähän ikuiseen nastakitkatappeluun olisi ainoastaan yksi keino: Kielletään kitkarenkaat, jolloin kaikki ajavat nastarenkailla ja sen myötä ajotavat muuttuvat järkeviksi ja ennakoiviksi ja turvallisuus olisi taattu. Nykyinen mahdollinen turvallisuusvaje johtuu juuri siitä, että kitkamiehet ajavat uhmakkaasti ja nastamiehet olosuhteitten mukaan.

83

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitkarenkaillapärjääaina

      "Turha sitä on renkaita syyttää jos ei osaa ajaa."

      Kaikki on ajotavasta ja asenteesta kiinni liikenteessä.

      näinhän se juuri menee ja itsellä ajokokemusta nastarenkailla ajosta jo 12 talven ajan ja nyt oli ensimmäinen talvi testivoittaja kitkarenkailla eikä mitään ongelmaa yhtään peltikolaria eikä läheltäpiti tilannetta ollut. joten tästä lähtien ostan aina kitkarenkaat talveksi koska niillä pärjää aina talvella. kesäksi sitten kesärenkaat tietenkin.

      Alleviivaan nämä ominaisuudet ja olen erittäin tyytyväinen näihin kitkarenkaisiin ensimmäisen talven perusteella. Pitoa on riittävästi ja jarrutusmatkakin lyhyt.
      Ajokortti ollut helmikuusta 2003 ja suoritin sen nimenomaan talvella ja 2. vaiheen kävin heti seuraavana talvena. aina ollut nastarenkaat ja nyt kokeilin viime talvena ensimmäisen kerran näitä goodyearin kitkoja ja ei ole millään tavalla huonot ollenkaan.

      "Goodyear ULTRAGRIP ICE 2
      * kehitetty pohjoismaisiin olosuhteisiin
      * rengas tarjoaa optimaalista suorituskykyä talvisissa ajo-olosuhteissa, alhaisissakin lämpötiloissa
      * renkaan suorituskyky on erinomainen loskaisella tiellä ja edeltäjäänsä parempi märällä ajoalustalla"

      "TM-vertailu kitkarenkaat:
      Goodyear Ultra Grip Ice 2 8,2
      Nokian Hakkapeliitta R2 8,2"
      "Kitkarenkaiden ykkösenä Good Year Ultra Grip Ice2 yhdessä Nokian Hakkapeliitta R2:n kanssa samoilla pisteillä."
      "Goodyear piti testaajien mukaan hyvin jäällä, lumella ja myös märällä asvaltilla. Miinuksia ei juuri tullut."

    • nastoilla.aina
    • kitkarenkaillapärjääaina

      silti nämä minulla nyt olevat kitkarenkaat edelleen kolmen parhaan joukossa!

      Kitkarenkaat
      Bridgestone Blizzak WS80
      Continental ContiVikingContact 6
      Goodyear Ultra Grip Ice 2 <---- HUOMAA KOLMEN PARHAAN JOUKOSSA JOTEN EI HUONO OLLENKAAN!

    • Näin.on.näkyleipä

      Kitkarenkailla ajavat ovat asennevammaisia. Tilastojen mukaan he ajavat enemmän kolareita myös kesärenkailla ja kesäkelillä kuin nastarengasautoilijat. Luulevat olevansa jotain fysiikan lakien ulko- ja yläpuolelta.

      • kitkarenkaillapärjääaina

        millä perustelet tuon että: " ajavat enemmän kolareita myös kesärenkailla ja kesäkelillä kuin nastarengasautoilijat" ??

        en ole yhtään kolaria ajanut ainakaan kesärenkailla kesäkelissä!

        eikä ole talvikelissäkään sattunut yhtään olipa sitten alla nasta tai kitkarenkaat!

        ajoasenne ja ajotavat kun ovat kohdallaan niin ei kolareita satu.


      • Näin.on.näkyleipä

        Tästä on olemassa VTT:n tutkimus. Linkki on ollut täälläkin esillä monituisia kertoja, mutta en nyt jaksa kaivaa sitä esille. Jääköön sinulle kotitehtäväksi.

        Yksi ihminen ei riitä tilastolliseksi todisteeksi. En minäkään kolareita tapaa ajella, penskat ja vaimo autoa kolhivat.


    • Sontiaismolottaja

      Provohan tämä on, mutta lähdetään leikkiin. Väittäisin, että kitkamiehet ajavat rauhallisemmin, pidemmällä turvavälillä ja enemmän ennakoiden kuin nastamiehet, se on yksinkertaisesti pakko, jollei ole idiootti. Mun mielestä nastarenkaat pitäisi laittaa verolle, koska nuohan ne tiet jyrsii paskaksi joka talvi ja sitten verorahoilla paikkaillaan.

      • Kjell.C.A.Pippelström

        Tosimiehet taas "ajelevat" pitkään, usein ja kiihkeästi...


      • Sumeaa_logiikkaa

        Kielletäänpä saman tien jarrutkin, koska niihin luottaen tulee ajetuksi lujempaa.


      • oikeat_talvirenkaat

        Onnettomuuksien määrässä ei ole eroa, mistä voidaan päätellä kitkarenkaat turvallisemmiksi. Kitkarenkaita suosivat paljon ajavat. Jyrsimet ovat juuri kortin saaneiden, vanhusten ja vähän ajavien = epävarmojen kuskien valinta.

        Kitkarenkaat siis pyörivät sellaisessa autossa, jolla ajetaan paljon = kelissä kuin kelissä. Jyrsimet löytyvät papan autosta, joka on turvassa tallissa aina kun on pimeää, huono keli (sataa vettä/lunta) tai ruuhka-aika. Myös monet näistä muista epävarmoista kuskeista siirtyvät suosiolla joukkoliikenteen käyttäjiksi huonolla kelillä.

        Kun erot ajo-olosuhteissa tasataan, havaitaan kitkarenkaat turvallisemmiksi.

        Sama juttu kuin vanhusten ajotaidon kanssa. Kääkät näyttävät turvallisilta, kun verrataan vain onnettomuuksien määrää per kuski. Kääkät ajavat vähän ja ainoastaan hyvissä olosuhteissa (päivänvalossa, selkeällä säällä & hiljaisen liikenteen aikaan).


      • sakot.vyökaahareille

        Turvavyötä käyttäville tulisi antaa ennakkosakko, koska heidän ilmeisenä aikomuksena on kaahaaminen.


      • kitkatkohtakielletään

        Melkein kaikki vakavat liikenneturmat tapahtuvat autoille joissa on kitkarenkaat. Tämä on tutkittua tietoa. Kummallista kun kitkoilla ajavat aina kommentoivat, että hyvin on pärjännyt talvella. Siis pärjännyt..? Tarkoittaa, että paljon on ollut läheltä piti tilanteita, mutta onneksi ei ole vielä kolahtanut..? Miksi nastarenkailla ajavat autoilijat eivät ikinä tarvitse kertoa miten on mennyt talvella? Taas on uudessa TM:ssä talvirengastesti. Vieläkään ei ole löytynyt sellaista keliä missä kitkarenkaat ovat paremmat kuin muut renkaat.


      • pelokkaat_jyrsijät

        Jyrsijä valehtelee. Aina.

        Onnettomuusmäärissä ei ole eroa, vaikka kitkarenkailla ajetaan enemmän ja sehän tarkoittaa, väistämättä, että ajetaan myös ruuhkassa ja huonoissa kelioloissa. Muutoin on vaikeaa saada 30-50 tkm täyteen vuodessa....

        Pappojen ja muiden huonojen kuskien autoista taas ei muuta löykykään kuin rippikouluikäisiä nastarenkaita, mutta niilläkin pärjää, koska papat eivät aja liukkaalla kelillä eivätkä edes pimeässä. Eihän nämä aja usein kuin 5-10 tkm vuodessa.


      • Faktaa_vaikea_ohittaa
        oikeat_talvirenkaat kirjoitti:

        Onnettomuuksien määrässä ei ole eroa, mistä voidaan päätellä kitkarenkaat turvallisemmiksi. Kitkarenkaita suosivat paljon ajavat. Jyrsimet ovat juuri kortin saaneiden, vanhusten ja vähän ajavien = epävarmojen kuskien valinta.

        Kitkarenkaat siis pyörivät sellaisessa autossa, jolla ajetaan paljon = kelissä kuin kelissä. Jyrsimet löytyvät papan autosta, joka on turvassa tallissa aina kun on pimeää, huono keli (sataa vettä/lunta) tai ruuhka-aika. Myös monet näistä muista epävarmoista kuskeista siirtyvät suosiolla joukkoliikenteen käyttäjiksi huonolla kelillä.

        Kun erot ajo-olosuhteissa tasataan, havaitaan kitkarenkaat turvallisemmiksi.

        Sama juttu kuin vanhusten ajotaidon kanssa. Kääkät näyttävät turvallisilta, kun verrataan vain onnettomuuksien määrää per kuski. Kääkät ajavat vähän ja ainoastaan hyvissä olosuhteissa (päivänvalossa, selkeällä säällä & hiljaisen liikenteen aikaan).

        Että jaksat.... Itse valehtelet aina ja joka kerta noissa kestojulistuksissasi.

        Kitkarenkailla ajetaan etupäässä lyhyempiä pätkäajoja etelän kaupungeissa. Sekin on totta, että itsensä nk tavallista paremmiksi kuskeiksi uskovat hankkivat useammin kitkat kuin nastat.


        Nastoja hankkivat ennenkaikkea ne, joiden on lähdettävä autolla kelissa kuin kelissä. Kitkailijathan jättävät autonsa useimmin pihaansa huonojen kelien aikaan ja siirtyvät joukkoliikenteeseen. Ihan järkevää käyttäytymistä.
        Kitkatenkailla ajetaan selvästi vähemmän huonoissa keleissä ja lyhyempiä matkoja ja silti ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Ja jos uskoo vielä siihen, että kitkat valitsevien joukossa on keskimäärin kokeneempia ja enemmän ajokokemusta omaavia ja silti ovat yliedustettuna onnettomuuksissa, niin sekin osoittaa sen itsestään selvyyden, joka jokaikisessä talvirengastestissä on aina muutenkin tullut selväksi eli kitkojen olevan turvattomampia


        Ammattiautoilijat, hälytysajoneuvot ja yleensä pitkiä matkoja ajavat, jolloin kelit vaihtuvat helposti monta kertaa luonnollisesti valitsevat nastarenkaat.

        Se tietysti on myös totta, että talviliikenteessä itsensä epävarmoiksi tuntevat hankkivat luuonnollisesti nastarenkaat. Eivät nämä ihmiset nyt sentään typeryksiä ole.

        Eipä siis ole ihmekään, että noin 80-85% autoilijoita hankkii nastarenkaat talvirenkaikseen.


    • kitka_vajakki_ojassa

      Onnettomuuksien määrässä on eroa, mistä voidaan päätellä nastarenkaat turvallisemmiksi. Nastarenkaita suosivat paljon ajavat. Kitkarenkaat ovat epävarmojen kuskien valinta.

      Nastarenkaat siis pyörivät sellaisessa autossa, jolla ajetaan paljon = kelissä kuin kelissä. Kitkarenkaat löytyvät autosta, joka on turvassa tallissa aina kun on pimeää, huono keli (sataa vettä/lunta) tai ruuhka-aika. Myös monet näistä kitkarenkaita käyttävistä epävarmoista kuskeista siirtyvät suosiolla joukkoliikenteen käyttäjiksi huonolla kelillä.

      Kun erot ajo-olosuhteissa tasataan, havaitaan nastarenkaat turvallisemmiksi.

    • minulla_KITKAT

      Miten ois turvallinen kitkarengas talvirenkaaksi?

      • hyväolisijosolisi

        Sellaista ei ole vielä toistaiseksi olemassa.


      • minulla_KITKAT
        hyväolisijosolisi kirjoitti:

        Sellaista ei ole vielä toistaiseksi olemassa.

        Olen ajanut kitkarenkailla joka talvi vuodesta 2000 alkaen. 16 vuoden kokemuksella sanon: ei mitään ongelmaa kitkojen kanssa. Ei osaa enää kaivata nastarenkaita, kun näen niitä vain kuvissa.
        Minun "maailmassani" ei ole nastarenkaita. Joko ajan kitkarenkailla tai myyn auton pois. Muuta vaihtoehtoa ei minulle ole.


    • 436453763

      Laskeskelin eilen ilmestyneestä TM talvirengastestistä että parhaalla kitkalla oli uskomattomat 40,3% pidempi jarrutusmatka jäisellä tiellä verrattuna parhaaseen nastaan.

      Kitkarenkaathan ovat tulosten perusteella suorastaan hengenvaarallisia. Jos ei kielletä niin ainakin vakuutusmaksut pitäisi olla kitkoilla korkeampia ja kaikissa kitka-autoissa oltava 80-lätkä.

      • Sontiaismolottaja

        Kenelläkään ei varmasti ole epäselvää, että nastat pitävät jäällä paremmin. Jääkelit ovat täällä etelässä harvinaisia, monen vuoden kokemus asiasta, ja kun sellainen aamulla sattuu olemaan, on turvaväli sen mukainen. Täällä vaan turvavälin pitäminen on sitten toinen juttu, aina joku änkee siihen eteen...
        Nykyautojen ESP/luistonesto ottaa pois yllättävät pidonmenetykset mutkissa ja mäissä tiettyyn rajaan saakka. Vanhoissa autoissa melkein nastoja vielä käyttäisi, varsinkin takavetoisissa.


    • Totuushan on juuri päinvastainen: nastarenkailla ajavilla on väärä eli liiallinen luottamus renkaisiinsa, he luulevat niillä pärjäävän kuin kesäkelillä.

      Kitkoilla ajavat osaavat ottaa olosuhteet huomioon. Tosin eipä sellaisia kelejä järin usein ole, jolloin kitkat eivät olisi yhtä hyvät kuin nastat.

      • kitkaloiset

        Niin kauan kuin nastarenkailla ajavat talvikunnossapitävät teitä, niin kitkarenkailla pärjää jotenkin. Mutta jos kaikki alkavat elämään siivellä, niin teiden kunnossapito muuttuu kalliiksi. Hiekkaa ja suolaa tarvitaan entistä enemmän, kuten myös niiden levittäjiä.

        Nyt tiet pysyvät kunnossa nastarenkaiden käyttäjien talkoovoimin.


      • Päinvastoin. Nastarenkaiden käyttäjät kuluttavat tiet pilalle.


      • kitkarenkaillapärjääaina

        Nimenomaan näin se asia on: "Kitkarenkaita suosivat paljon ajavat. Jyrsimet ovat juuri kortin saaneiden, vanhusten ja vähän ajavien = epävarmojen kuskien valinta."

        itse en ole epävarma kuski.

        Läheltäpiti tilanteita tulee juuri näiden epävarmojen kuskien takia! Juuri tässä syyskuun aikana tuli taas uusi epävarma tilanne esille kun olin lähdössä tavaratalon parkkipaikalta tuli melkein kolari kun uudehko valkoinen farmari avensis kaahasi melkein etukulmaani autojen välistä ja parkkipaikka on piha aluetta kokonaisuudessaan joten siinä on pieni nopeusrajoitus ja tämä avensis kuski tuli todella kovaa siihen eteeni!!

        "Tarkoittaa, että paljon on ollut läheltä piti tilanteita, mutta onneksi ei ole vielä kolahtanut..?"

        Useimmiten on ulkopuolinen autoilija minulle aiheuttanut nämä läheltäpiti tilanteet ja olen joutunut tekemään hätäjarrutuksia monet kerrat ja näitä sattuu nimenomaan aina kaupunkioloissa.

        Eli aina on joku toinen (ulkopuolinen tekijä, en ole itse aiheuttanut koskaan) autoilija aiheuttanut siis en minä itse nämä läheltäpiti tilanteet ja minä olen ollut aina se joka joutuu sitä jarrua polkemaan ettei kolahda!

        Tämä kertoo sen että ennakoiva ja varovainen ajoasenne liikenteessä minun kohdallani on pelastanut monta peltikolaria!

        Olen itse ainakin oppinut sen että jarrupoljin täytyy olla herkässä nykyään juuri näiden epävarmojen kuskien takia jotka luottaa liikaa itseensä ja ajotaitoihinsa, vaikka kokemusta ei juuri olekaan autoilusta kovin paljoa.


      • Sontiaismolottaja
        kitkaloiset kirjoitti:

        Niin kauan kuin nastarenkailla ajavat talvikunnossapitävät teitä, niin kitkarenkailla pärjää jotenkin. Mutta jos kaikki alkavat elämään siivellä, niin teiden kunnossapito muuttuu kalliiksi. Hiekkaa ja suolaa tarvitaan entistä enemmän, kuten myös niiden levittäjiä.

        Nyt tiet pysyvät kunnossa nastarenkaiden käyttäjien talkoovoimin.

        Hyvin ne on muuallakin pärjänneet ilman jyrsijöiden apuja, tämä on vain muutosvastarintaa kun ei omia ajotapoja haluta lähteä muuttamaan. Ajetaan kuten kesällä, ei pidetä turvavälejä, ei hidasteta ennen risteysaluetta, tehdään nopeita ohjausliikkeitä jne.


      • kitkarenkaillapärjääaina

        "Kyllä kuljettaja on se syypää kolareihin, mikäli ei ole halukas ottamaan vallitsevia keliolosuhteita huomioon. Niin kitkarenkailla kuin nastarenkaillakin pärjää taitava kuljettaja, joka ei tuudittaudu ajoneuvon ajomukavuutta lisääviin lisävarusteisiin."

        "Hyvin ne on muuallakin pärjänneet ilman jyrsijöiden apuja, tämä on vain muutosvastarintaa kun ei omia ajotapoja haluta lähteä muuttamaan. Ajetaan kuten kesällä, ei pidetä turvavälejä, ei hidasteta ennen risteysaluetta, tehdään nopeita ohjausliikkeitä jne."

        nimenomaan nämä ovat ne asiat joihin itsekin kiinnitän huomiota.

        asenne kun on kohdallaan niin pärjää loistavasti liikenteessä.


      • muu.suomi
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Hyvin ne on muuallakin pärjänneet ilman jyrsijöiden apuja, tämä on vain muutosvastarintaa kun ei omia ajotapoja haluta lähteä muuttamaan. Ajetaan kuten kesällä, ei pidetä turvavälejä, ei hidasteta ennen risteysaluetta, tehdään nopeita ohjausliikkeitä jne.

        Missä muualla? Espanjassa?


      • Sontiaismolottaja
        muu.suomi kirjoitti:

        Missä muualla? Espanjassa?

        Keski-Eurooppa esim. Sveitsi, Itävalta, Italia, Saksa jne. Ja vuoristoissa on aivan talviset olosuhteet jos aiot siihen vedota.


      • muu.suomi
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Keski-Eurooppa esim. Sveitsi, Itävalta, Italia, Saksa jne. Ja vuoristoissa on aivan talviset olosuhteet jos aiot siihen vedota.

        Jäätä siellä on harvemmin, lunta tuleekin sitten reilusti silloin kun tulee. Sen vuoksi siellä käytetään lumiketjuja. Vuoristoihin ei ole asiaa ilman niitä. Ne tieosuudet osoitetaan liikennemerkein. Olen kyllä ajellut sielläkin.

        Jäällä ei pidä kuin nasta. Suomessa on jäisiä teitä monta kuukautta talvessa, joten nastarengas on ainoa rengas ns. yleiskäyttöön. Jos pystyy ajamaan suolatuilla pääteillä, niin ehkä silloin nastatonta voi harkita, kunhan vaan pitää nopeudet kurissa, eikä tuudittaudu hiljaisuuden tunteeseen.


      • jyrsijän_vikinät

        Ja sitten kun on todella pahat olosuhteet, ei pelkillä välikelin jyrsimilläkään tee mitään. Norjan vuoristossa pitää (talvella) olla kaikissa autoissa lumiketjut mukana.

        Fiksut Norjalaiset ovatkin valtaosin siirtyneet oikeiden talvirenkaiden käyttäjiksi. Vielä 90-luvun alussa tilanne oli sama kuin suomessa eli 70 % tuhosi teitä jyrsimin. Sitten rupesivat ihmettelemään, miksi kaupungit ovat talvisin "pölykuplan" sisällä. Ilmiötä oli helppo hämmästellä, kun vuoristoteiltä pääsi kaupunkeja ihailemaan "lintuperspektiivistä. Fiksut Norjalaiset päättivät tehdä asialle jotain ja valtaosa siirtyi VAPAAEHTOISESTI talvirenkaiden käyttäjiksi. 2000-luvun puolella suurimmissa kaupungeissa käyttöön otetut jyrsimien haittamaksut eivät enää paljoa vaikuttaneet, kun jyrsimien käyttäjien osuus oli hiipunut 20-30 prosenttiin.

        Senhän nyt arvaa, että jyrsijät rupeavat seuraavaksi vikisemään, miten Norjassa ei ole lunta eikä liukasta, ei jyrkkiä mäkiä eikä muutoinkaan haastavia olosuhteita. Juuei, siksihän telkkarista ei tule ohjelma nimeltä Vaarallisen valtatien pelastajat.

        Jyrsijöiden mielestä suomi on ainoa paikka maailmassa, jossa on ikinä lunta ja liukasta. No, on kyllä ainoa paikka maailmassa, missä noin niinkuin periaatteessa sataa lunta joka talvi, mutta se aina yllättää jyrsijät jos lunta sataa 5-10 cm useana peräkkäisenä päivänä, niin sitten nostaa jo tienpitokin kädet pystyyn. Mikä on jyrsijöiden mielestä ihan luonnollista. Kuten sekin, että jenkeissä yms. kun joissain paikoissa tulee lunta metrin verran viikonlopussa ja liikenne on siellä seis, niin sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei siellä käytetä jyrsimiä!


    • Näinpätälläkertaa

      Miten raskas liikenne? Ei ole tähän päivään mennessä nastarenkaita käyttänyt, eikä tule käyttämään. (Paloautoja lukuun ottamatta) Onkohan kuskien osaamisella jotain tekemistä? Onnettomuudet ajokilometriä kohden huomattavasti henkilöautoliikennettä pienemmät. Itsellä 2milj kilometriä ja 45v ajokortti, ei koskaan ole pelti kolissut. 70-luvun alussakin ajettiin vielä kesärenkain vuoden ympäri takavetoautoilla ilman ABS:ää ja ajonvakautusta. Kyllä se takapuoli tuntee, milloin pitää hiljentää, ja oppiihan se ihminen keliä lukemaan.
      Silloin tosin sai jääradoilla kokeilla rajojaan.

      • suolattu_jyrsijä

        Hei jyrsijä, olisiko jo korkea aika päivittää essonbaarista opitut tiedot tälle vuosituhannelle? Raskaalle kalustolle puuhataan parhaillaan talvirengaspakkoa. Jo vuosi, pari, sitten uutisoitiin, että "ensi talveksi", muttei taida vielä vuodelle 2016 lakimuutos ehtiä. Vaatimuksena ilmeisesti jopa 5 mm urasyvyys. Ruåtsista ja Norjastahan tämäkin on kopioitu.

        Tämän jälkeen onkin jyrsijät pulassa. Suolaa levitetään pääaisiassa raskaan kaluston ja tarkalleen ottaen ulkomaisten rekkojen vuoksi. Kotimaisessa kalustossa yleensä on minimivaatimukset ylittänyttä rengastusta ollut muutoinkin käytössä talvisin. Mutta nuo ulkomaiset ajaa "semisliksein" ja jämähtelee moottoritien ramppien yms. tukkeeksi.

        Kun kuorma-autoihin saadaan paremmat renkaat, ei ehkä tarvi enää niin kauheasti suolata? Mikä olisi hyvä. Rapa roiskuu vähemmän, autot ruostuu vähemmän, tiet kuluu vähemmän. Mutta tämän jälkeen olisivat vaikeuksissa jyrsijät, jotka ovat tottuneet ajamaan suolatulla tiellä. Siihenhän jyrsimet onkin tarkoitettu. Siis paljaalle/märälle asvaltille! Siksi VAGniikan maailma niitä suositteleekin rannikoille ja suurimpiin kaupunkeihin... ja kunnon talveen sitten kunnon talvirenkaat.

        Tosin kunnon talvirenkailla pärjää kyllä kaupungissakin, kunhan ottaa huomioon, ettei talvikeliin tehdyt renkaat ole parhaimmillan pluskeleissä eikä suolavellissä.


      • KylläOnNastat

        Kyllä jakelukuljetusta tekevilla kuorma-autoilla on nastarenkaat alla. ihan järkevä valinta. olen nähnyt muidenkin firmojen autoissa olevan talvella nasarenkaat, koska kaupunki ajossa jokainen metri on kallisarvoinen. maantie ajossa ei ole niin tärkeää, mutta syrjätie osuuksilla on ihan kauheaa jos ei ole nastoja alla.


      • pullille_kyytiä

        Nyt taidetaan puhua pullakuskeista eli näistä Ducato maxia tms. kuorma-autoksi rekisteröityjä pakettiautoja ajavista.


      • EiPysyNastatVetopyörissä
        pullille_kyytiä kirjoitti:

        Nyt taidetaan puhua pullakuskeista eli näistä Ducato maxia tms. kuorma-autoksi rekisteröityjä pakettiautoja ajavista.

        Juu ei taitaisi täysiä pöllikuormia repivien yhdistelmien vetopyörissä nastat montaa kilometriä pysyä. Sen verran suuret painot ja voimat kohdistuu renkaisiin ja nastoihin. Eri asia tosiaan jollain pulla-ajossa olevilla nk. kuorma-autoilla joiden kokonaispaino on pienempi kuin "oikean" kuorma-auton tyhjäpaino.


      • KylläOnNastat
        pullille_kyytiä kirjoitti:

        Nyt taidetaan puhua pullakuskeista eli näistä Ducato maxia tms. kuorma-autoksi rekisteröityjä pakettiautoja ajavista.

        tarkoitin ihan oikeaa kuorma-autoa.
        esim.
        http://www.ostamyy.com/c/Vuokraa-kuorma-auto-1.jpg

        tukirekassa on sen verran painoa ettei todellakaan nastoja tarvitse/ei pysy, mutta kuorma-autossa on ihan hyvin pysynyt.


    • mutkat-suoriksi

      Kyllä raskaassa kalustossakin käytetään nastarenkaita ihan yleisesti, mutta ainoastaan ohjaavilla akseleilla.

      • Isokokoinen.Hyvätapainen

        Syksyisin järkevät ja ennakoivat liikennöitsijät vaihtavat myös etu-ja vetopyöriin nk.talvipinnat eli karkeakuvioiset renkaat pidon parantamiseksi.


    • FaktaaKehiin
      • vajaat.10.vuotta

        Nykyiset on 9 vuotta vanhat, Hakkapeliitta 5:t, olivat sen ajan testivoittajat. Sen verran vähän tulee kilometrejä, joten vielä niillä ajetaan. ESP ja ABS korjaavat mahdolliset kuljettajan virheet. Hyvät renkaat ovat olleet kaikin puolin. Samanlaiset laittaisin, jos pitäisi nyt uudet hankkia.


      • FaktaaKehiin

      • vajaat.10.vuotta

      • FaktaaKehiin

        Olet ilmeisesti sokea, tai luetun ymmärtäminen on sinulle tuntematon käsite. Lueppa tuo klo 16.15 laittamani linkki uudestaan, ja oikein antaumuksella.....


      • Kelissä
        FaktaaKehiin kirjoitti:

        Olet ilmeisesti sokea, tai luetun ymmärtäminen on sinulle tuntematon käsite. Lueppa tuo klo 16.15 laittamani linkki uudestaan, ja oikein antaumuksella.....

        Lukemalla ei opi ajamaan autoa. Käy joskus ajamassa rallia, niin tiedät miksi nastarenkaita tarvitaan.


      • RalliEiTeeMestariksiAina
        Kelissä kirjoitti:

        Lukemalla ei opi ajamaan autoa. Käy joskus ajamassa rallia, niin tiedät miksi nastarenkaita tarvitaan.

        Pikkasen eri asia ralli ja normaalii liikenne. Normiliikenteessä harvempi kuljettaja ajaa kokoajan pidon äärirajoilla kuten rallissa. Lisäksi jos ajaa rallia niin tekeekö se automaattisesti hyväksi kuljettajaksi liikenteessä? Ralleissakin on hyvin eritasoisia kuljettajia.


      • FaktaaKehiin

        "Lukemalla ei opi ajamaan autoa. Käy joskus ajamassa rallia, niin tiedät miksi nastarenkaita tarvitaan."

        Huomasin kyllä, ettet osaa lukea, etkä ajaa autoa. Rallia harrastan edelleen, enkä ole siinä lajissa nastarenkaita käyttänyt koskaan, enkä tule käyttämään.


    • kopeillaan

      Ajan mieluiten kitkarenkailla, sillä tunnen aina huonoa omaatuntoa siitä kun ajan nastoilla ja kulutan asvalttipintaa. Jo kaksikymmentä vuotta olen ajanut kitkoilla ja sitä ennen jopa kesärenkailla, kun talvirengaspakkoa ei vielä ollut. Olosuhteesta johtuen tuli uudet nastarenkaat, jotka on nyt pakko laittaa talvella autoon. Siellä penkin ja ratin välissä se paras pito kuitenkin on. Nastarenkaan turvallisuus on helposti poisajettavissa.

    • 123465

      Nastarenkailla jyristely ainakin aivan eteläisimmän suomen sulilla teillä on älytöntä. Tiet kuluvat ojanpohjiksi yhdessä talvessa, nastoista irtoaa hiuksenhienoa teräspölyä ilmaan ja ihmisten hengitettäväksi. Nastarenkaat kuluttavat ja saastuttavat, niiden käytöstä olisi kohtuullista periä ylimääräinen maksu, alkuun esim. 1000 Euroa per vuosi ja auto. Olen ajanut kymmeniä vuosia, vuosittain kymmeniä tuhansia kilometrejä kitkarenkailla, ongelmitta. Siis samoilla kitkarenkailla kesät talvet: Tiedän mikä parku tästä seuraa, kitkarenkailla kesällä...mutta alkakoot.

      • KiviAinesPölyäSiis

        Teräspölystä ei ole kyse mutta kiviaines asfaltista irtoaa ja nousee pölynä ylös kun keli on kuiva kun teräspiikit sitä kuluttaa.


    • nastaniilo

      Nastat on ainoa oikea talvirengas. Joka kannattaa kitkarenkaita ajelee kesäkeleissä auratuilla ja hiekoitetuilla ja suolatuilla teillä kaupungeissa eikä tiedä olosuhteista mitään mitä ne voi olla.
      Maaseuduilla ja valtaväylilläkin nykyisen ala-arvoisen kunnossapidon takia kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset kun tien pinta oikeasti jäätyy. Sinä ei pidä muu kuin nasta.
      Se että tie kuluu, se on tosiasia siinä missä kaikki muukin kuluu. Tie on käyttötavaraa ja uutta pintaa tehdään tarvittaessa, ei pidä säästää turvallisuuden kustannuksella!

      • MenkääMuualleRouhimaan

        Kitkat on ainoa oikea talvirengas. Joka kannattaa Nastarenkaita ajelee kesäkeleissä auratuilla ja hiekoitetuilla ja suolatuilla teillä kaupungeissa eikä tiedä olosuhteista mitään mitä ne voi olla.
        Maaseuduilla ja valtaväylilläkin nykyisen ala-arvoisen kunnossapidon takia kitkarenkaat ovat erinomaiset, kun tien pinta oikeasti jäätyy. Sinä ei pidä mikään pyöreäksi kulunut "nasta".
        Se että tie kuluu, ja hengitys käy vaikeaksi, on nasta spedeilijöiden, syytä se on tosiasia. Tie on käyttötavaraa ja uutta pintaa tehdään meidän veronmaksajien rahoilla, jotka nousevat vuosi vuodelta vain sen takia, että nasta spedet elävät harhassa, että rouhimalla asfalttia pyöreäpäisillä nastoilla, on ajo muka turvallista! Nasta spedet pitää määrätä maksamaan aiheuttamansa vahingot täysimääräisinä.


    • ooooopelius

      Ja kas kohta kylvetään suolaa tielle varmuuden vuoksi kyllä siinä kitkarenkaalla on sulalla tiellä hyvä ajella.

    • opettele.ajamaan

      Aloittajavajakille voin sanoa, että olen aikoinani ajanut pari talvea kesärenkaillakin Saab 96:lla ilman ongelmia. Ei ollut mitään abseja eikä ajonvakautuksia.

    • Fanatismi_on_sairaus

      Täällä tämä fanaattinen kestokitisijä kirjoittaa samaa jokavuotista julistustaan nastarenkaista,joita jyrsimiksi kutsuu.
      Faktaperusteita ei yhtään kykene nytkään esittämään kitkojen paremmuudesta kuten ei vuosikausiin aiemminkaan.

      Nastojen paremmuus tulee selväksi joka ainoa vuosi tehtävissä talvirengastesteissä. Testit tehdään kaikkia suomalaisia talviolosuhteita vastaavissa olosuhteissa ja yhdessäkään niistä ei kitkarengas pärjää nastarenkaalle. Ei yhdessäkään. Tämä yksiselitteinen fakta ei vain uppoa tuon fanaatikon päähän, ei vaikka jo vuosikymmeniä talvirengastestejä on tehty ja aina sama lopputulos.

      Kukaan ei kiellä nastojen haittoja, mutta ne ovat hyötyjä selvästi vähäisempiä. Mutta kieltääkö kitkafanaatikko nastojen vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien haitat, jotka ovat varmasti suuremmat?
      Kukaan ei kiellä sitäkään etteikö kitkoillakin pärjää, kunhan huomioi niiden heikommat ominaisuudet. Useinmitenhan kitkoja hankitaankin eteläisen Suomen kaupunkiolosuhteisiin ja yleensäkin autoihin joilla ajetaan vähemmän eikä välttämätön tarve ole välttämättä lähteä huonoilla keleillä liikkeelle.

      Ammattiliikenne, hälytysajoneuvot, poliisit yms käyttävät lähes poikkeuksetta nastarenkaita. Syykin on selvä, niillä ajetaan paljon ja niillä on lähdettävä liikkeelle olipa keli mikä tahansa.

      Ja se mikä näyttää tälle kitkafanaatikolle olevan täysin mahdoton ymmärtää on, että talvirenkaiden ominaisuudet, hyvyys tai huonous, ei tippaakaan riipu kuljettajan ajotaidoista.
      Eritäin viisasta onkin, että vähän ajavat ja itsensä epävarmoiksi tuntevat kuljettajat valitsevat nastarenkaat. Perustelua kai ei edes kitkafanaatikolle tarvitse selittää? Sama perustelu ei yhtään ole huono myöskään taivavan kuljettajan nastarengashankinnalle. Miksi taitavalle kuljettajalle hyvät varusteet olisivat turhia?

      Yksi idioottimaisimpia perusteluja on, että MINULLE ole koskaan sattunut kolaria vaikka ajan kitkoilla, joten nastat ovat turhia.
      Päteekö tuollaisen typeryyden esittäjälle sama vastaava perustelu muidenkin auton turvavälineiden osalta? Turvavöille, abs-jarruille, ajanvakaus- ja hallintajärjestelmille, yms, yms.

      • RaskaissaEiNastoja

        "Ammattiliikenne, hälytysajoneuvot, poliisit yms käyttävät lähes poikkeuksetta nastarenkaita. Syykin on selvä, niillä ajetaan paljon ja niillä on lähdettävä liikkeelle olipa keli mikä tahansa."

        Raskaassakalustossa ei juurikaan nastarenkaita käytetä, pieniä kuorma- ja pakettiautoja lukuunottamatta. Kannattaa ensitalvena katsella ympärillä olevia kuorma-autoja niin ei niissä nastoja näy.


      • RaskaissaOnNastoja
        RaskaissaEiNastoja kirjoitti:

        "Ammattiliikenne, hälytysajoneuvot, poliisit yms käyttävät lähes poikkeuksetta nastarenkaita. Syykin on selvä, niillä ajetaan paljon ja niillä on lähdettävä liikkeelle olipa keli mikä tahansa."

        Raskaassakalustossa ei juurikaan nastarenkaita käytetä, pieniä kuorma- ja pakettiautoja lukuunottamatta. Kannattaa ensitalvena katsella ympärillä olevia kuorma-autoja niin ei niissä nastoja näy.

        Pääteitä suhaavissa kappaletavararekoissa ei käytetä kuin talvipintoja, koska kulkevat pääsääntöisesti suolalla sulana pidettävillä teillä.

        Puutavara- ja maidonkuljetuspuolella nastarenkaita käytetään etuakselilla, koska pääkallokeleillä isokaan auto ei käänny ilman ohjaavan akselin pitoa.


    • nastatallejaäkkiä

      Kitkarenkaat pitäisi kieltää ja määrätä nastat pakollisiksi turvallisuuden nimissä.
      Kitkat on todettu monissa testeissä huomattavasti turvattomammiksi pidon suhteen.
      Joka luulee kitkoja paremmiksi ei tiedä autoilusta mitään eli on ajellut pieniä matkoja hiekoitetuilla kaupunkiteillä. Jos joutuu paljon ajamaan taajamien ulkopuolella on varma että kitkakyösteille tulee itku. Ei muuta vaihtoehtoa!

      • NastarenkaatMuseoon

        Nastarenkaat pitäisi kieltää ja määrätä kitkat pakollisiksi mukavuuden, ja turvallisuuden nimissä.
        Kitkat on todettu monissa testeissä huomattavasti paremmiksi puoli vuotta vanhojen nastarenkaiden suhteen.
        Joka luulee puoli vuotta vanhoja nastoja paremmiksi ei tiedä autoilusta mitään, eli on ajellut pieniä matkoja hiekoitetuilla kaupunkiteillä. Jos joutuu paljon ajamaan taajamien ulkopuolella on varma että käytettyjä nastarenkaita käyttävälle tulee itku. Ei muuta vaihtoehtoa!


      • linkkejä.kiitos
        NastarenkaatMuseoon kirjoitti:

        Nastarenkaat pitäisi kieltää ja määrätä kitkat pakollisiksi mukavuuden, ja turvallisuuden nimissä.
        Kitkat on todettu monissa testeissä huomattavasti paremmiksi puoli vuotta vanhojen nastarenkaiden suhteen.
        Joka luulee puoli vuotta vanhoja nastoja paremmiksi ei tiedä autoilusta mitään, eli on ajellut pieniä matkoja hiekoitetuilla kaupunkiteillä. Jos joutuu paljon ajamaan taajamien ulkopuolella on varma että käytettyjä nastarenkaita käyttävälle tulee itku. Ei muuta vaihtoehtoa!

        Missä noita puoli vuotta vanhoja renkaita on vertailtu? Olisi ihan hauska lukea aiheesta.



      • EtsiväinenLöytää

    • kitkarenkaillapärjääaina

      itsellä samanmoisia kokemuksia sekä nasta että kitkarenkaista. olen kyllä ajanut kitkarenkailla muuallakin kelissä kuin kelissä ja kyllä olen tiellä pysynyt joten se näkemys on kyllä väärä mutta tosin ajokomusta minulla jo 2003 helmikuusta lähtien ja sitä ennen jääradalta muutamana vuonna ihan perusautolla perusnastarenkailla jotka ei tosiaankaan enää olleet uudenveroiset eli kitkoihin verrattavissa.

      "Joka luulee kitkoja paremmiksi ei tiedä autoilusta mitään eli on ajellut pieniä matkoja hiekoitetuilla kaupunkiteillä. Jos joutuu paljon ajamaan taajamien ulkopuolella on varma että kitkakyösteille tulee itku. Ei muuta vaihtoehtoa!"

      Tämä ei pidä paikkaansa kunhan asenne on kohdallaan ja ajotavat myös.

      "vähän ajavat ja itsensä epävarmoiksi tuntevat kuljettajat valitsevat nastarenkaat"

      "Useinmitenhan kitkoja hankitaankin eteläisen Suomen kaupunkiolosuhteisiin ja yleensäkin autoihin joilla ajetaan vähemmän"

      tässä on asia oikein että jos on uusi kuljettaja ja epävarma niin silloin aina nastat alle,

      mutta kaksi asiaa mainittu jotka ovat ristiriidassa: VÄHÄN AJAVAT on mainittu molemmissa eli nasta ja kitkarenkailla ajavissa!

      suosittelen kitkarenkaita niille joilla ajokokemusta ja vuosia enemmän takana ja ovat varmoja omasta ajamisestaan ja osaavat olla varovaisia liikenteessä.

      ei mulla muuta.

    • EiEnääNastojaIkinä

      Nastarenkaat niille, jotka on ajokortin saaneet muropaketista. Vaikka ei sekään niitä pelasta......

    • hyväautoilija

      Melkein kaikki vakavat liikenneturmat tapahtuvat autoille joissa on nastarenkaat. Tämä on tutkittua tietoa. Kummallista kun nastoilla ajavat aina kommentoivat, että hyvin on pärjännyt talvella. Siis pärjännyt..? Tarkoittaa, että paljon on ollut läheltä piti tilanteita, mutta onneksi ei ole vielä kolahtanut..? Miksi kitkarenkailla ajavat autoilijat eivät ikinä tarvitse kertoa miten on mennyt talvella? Taas on uudessa TM:ssä talvirengastesti. Vieläkään ei ole löytynyt sellaista keliä missä nastarenkaat ovat paremmat kuin muut renkaat. Tämäkin on tieteellisesti todistettua faktaa.

      • TutkimusNäkyviin

        Kerrotko missä kertomasi tutkittu tieto on luettavissa? Linkkiä.... ?


      • 2plus6

        Etpä tainnut lukea koko TM:n talvirengastestiä laisinkaan. Siitähän selvisi hyvin selvästi nimenomaan se, ettei ole olemassa yhtäkään talvikeliä, jossa kitkat olisivat edes lähellä nastojen hyviä ominaisuuksia.

        Näinhän on ollut niin kauan kuin mikä hyvänsä taho on noita talvirengastestejä tehnyt. Eli varmaan kymmeniä vuosia.

        Juurikaan varmemmin todistettua faktaa enää ollakaan, mutta muutaman fanaatikon niin vahvat vääristyneet ja lukkoonlyödyt asenteet estävät tätäkin ymmärtämästä.

        No odotellaan nyt noita väitteittesi todistavia linkkejä muiltakin osin....


    • miljoonakilometriä

      Sovitaanko niin että ne ketkä ei ymmärä autolla ajosta mitään menee joillekin muille palstoille höpöttämään!

      Voihan joku pölvästi tämänkin kääntää toisinpäin mutta joka sirkuksessa pellejäkin tarvitaan!

      • Kaksimiljoonaakilometriä

        No miksi sitten vielä olet tällä palstalla?


      • Riituli1

        Näin naisena kun luen,olen ajanut molemmilla renkailla,keski-suomen maanteillä,riippuu ihan säästä........😉


    • autoajuri

      Sinähän hurjastelija olet! Meillä ajetaan kaikilla neljällä renkaalla!

    • turhaa-pelleilyä-

      Tehtäisiin kompromissi, ja kielettäisiin molemmat renkaat. Rengasvalmistajien pitäisi valmistaa talvirenkaiksi kunnon urasyvyyden nastattomia talvirenkaita, joilla voisi sitten ajaa huolettommin myös syksyt ja keväät. Ihan vähän ajavat voisi niillä ajaa läpi vuoden.

    • A-luokan_kuski

      Kortti pois niiltä jotka eivät kesärenkailla pärjää.

    • veronmakselija

      voi taivas mitä kommenttia..... kitkoilla pärjää 99% talven päivistä, ellei jopa jokaisena kun näyttävät kokoajan talvet lämpenevän. kyllähän se on saletti, että kitkoilla ajava ennakoi ja ajaa kelin mukaan. Norjan käytäntö suomeenkin, nastat verolle !!!

      • kitkatnastat

        Ihminen elää lähes 100% elämästään, vasta kuoleman hetkellä tulee pientä takapakkia.

        Kitkoilla ei tarvitse suistua rekan alle kuin kerran.


      • ÄlyHeiÄläJätä

        "Kitkoilla ei tarvitse suistua rekan alle kuin kerran."

        No montako kertaa sinne rekan alle niillä nastoilla tarvitsee suistua?


      • pitoariittää
        ÄlyHeiÄläJätä kirjoitti:

        "Kitkoilla ei tarvitse suistua rekan alle kuin kerran."

        No montako kertaa sinne rekan alle niillä nastoilla tarvitsee suistua?

        Ei nastoilla suistuta mihinkään. Ne pitävät kuin tauti, sen vuoksi nastarenkaat ovat ainoat oikeat talvirenkaat.


      • ÄlyHeiÄläJätä

        HAH HAH!!! Johan vitsin murjaisit!!

        Usko huviksesi, minulla on kokemusta kummastakin renkaasta, enkä nastoihin palaa enää koskaan.

        Terv. 37vuotta autoillut, eikä kolarin kolaria. Ja en ole se ohitettava, vaan ohittaja.....


      • lotto.vetämään
        ÄlyHeiÄläJätä kirjoitti:

        HAH HAH!!! Johan vitsin murjaisit!!

        Usko huviksesi, minulla on kokemusta kummastakin renkaasta, enkä nastoihin palaa enää koskaan.

        Terv. 37vuotta autoillut, eikä kolarin kolaria. Ja en ole se ohitettava, vaan ohittaja.....

        Tuurilla ne laivatkin seilaavat.


      • ÄlyHeiÄläJätä

        Yksikään laiva ei seilaa tuurilla. Sellainen varustamo olisi konkassa lähes heti.
        Minäkään en aja tuurilla, vaan ajan myötä hankitulla ajotaidolla. Sinun laitasi on taatusti toinen, koska olet innokas jyrsijäfani. Ajokortin olet saanut kenties muropaketista.....


    • autoajuri

      Haluaisimpa nähdä kuljettajan joka meilläpäin Keski-Suomessa ajelee kitkarenkailla koko talven peilijäällä olevilla sivuteillä, etenkin silloin kun keli menee nollaan ja plussan puolelle ja sanoo että kitkat ovat ainoat oikeat renkaat. Buaaahaahaaahaahha!
      Pientä rajaa ja tietoa ja ajokokemusta enemmän. Kyllä se auto voi tallissa olla kesärenkaillakin koko talven ja pärjää hyvin sulalla tiellä. Mutta kun pitää ajaa joka päivä peilijäällä niin ei siinä auta minkäänlainen ajotaito jos ei ole renkaita mitkä pitää, varsinkin kun auto saattaa liukkaalla lähteä paikaltaan luisumaan. Repikää siitä kaupunkilaisajelijat!

    • landetaksari

      Täyttä totta edellinen!

      • AinakitkoillaPärjäävä

        Jep. Korttinsa muropaketista saaneet, ja vielä ajotaidottomat vaippaspedet ovat puhuneet.


    • maalaiskuski

      Pelle, syöppä nyt murosi ja mene nukkumaan, voit nähdä unta hienoista autoista!
      Hurhur hurhur...zzzzz

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe