SSRI ja Moklobemidi yhteisvaikutus

Otin juuri neljäsosapillerin 50mg Sertralin Orion, eli 12,5mg. Olin täysin maassa, tuokin murunen tuntuu jo vähän auttavan. En ole käyttänyt ko. pillereitä enkä muitakaan masislääkkeitä kuukausiin. Minulla on kuitenkin Aurorix 300mg moklobemidi/MAO-estäjää ja ajattelin kuitenkin huomenna aamulla ottaa puolikkaan, eihän pitäisi olla mitään vaaraa serotoniinisyndroomasta? Moklobemidiä käyttäisin mieluummin sillä se poistuu elimistöstä nopeasti ja on kokemustakin parin viikon käytöstä, eikä lopettaminen ollut ollenkaan hankalaa. Nythän tuollainen murunen SSRI:tä tuskin huomisaamuna enää kauheasti haittaa, etteikö uskaltaisi 150mg Aurorixia ottaa?

Muutenkin tarkoitus on käyttää Aurorixia se pari viikkoa, nimittäin kahvilakon tueksi. Peruslääkkeenä minulla on rivatril, joka depressanttina aiheuttaa alakuloa, jota olen "lääkinnyt" kofeiinilla, joka taas ruokkii paniikkihäiriötä... Jos saan kahvinjuonnin lopetettua Aurorixin tuella, niin voin alkaa tiputtamaan Rivatrilin määriä.
3569
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Kysy apteekista/lääkäriltä.

Mao estäjiä ja ssri lääkkeitä ei tule käyttää yhdessä

Äänestä

jos käytät tai olet käyttänyt lääkkeitä, joita nimitetään monoamiinioksidaasin estäjiksi (MAO:n estäjiksi, joita ovat esim. selegiliini, moklobemidi) tai MAO:n estäjien kaltaisia lääkkeitä (esim. linetsolidi). Jos sertraliinihoitosi lopetetaan, sinun on odotettava vähintään yksi viikko, ennen kuin aloitat MAO:n estäjällä tapahtuvan hoidon. Jos hoito MAO:n estäjällä lopetetaan, sinun on odotettava vähintään 2 viikkoa ennen kuin sertraliinihoidon voi aloittaa.

Äänestä

Ei kannata napsia mielialalääkkeitä miten sattuu. Lääkkeen uudelleenaloituksesta (vaikka olisi joskus käyttänyt lääkettä ennen) tai lääkkeen lopetuksesta kannattaa käydä lääkärin kanssa juttelemassa

Äänestä

Kommentoi aloitusta


MasiPani kirjoitti:

Otin juuri neljäsosapillerin 50mg Sertralin Orion, eli 12,5mg. Olin täysin maassa, tuokin murunen tuntuu jo vähän auttavan. En ole käyttänyt ko. pillereitä enkä muitakaan masislääkkeitä kuukausiin. Minulla on kuitenkin Aurorix 300mg moklobemidi/MAO-estäjää ja ajattelin kuitenkin huomenna aamulla ottaa puolikkaan, eihän pitäisi olla mitään vaaraa serotoniinisyndroomasta? Moklobemidiä käyttäisin mieluummin sillä se poistuu elimistöstä nopeasti ja on kokemustakin parin viikon käytöstä, eikä lopettaminen ollut ollenkaan hankalaa. Nythän tuollainen murunen SSRI:tä tuskin huomisaamuna enää kauheasti haittaa, etteikö uskaltaisi 150mg Aurorixia ottaa?

Muutenkin tarkoitus on käyttää Aurorixia se pari viikkoa, nimittäin kahvilakon tueksi. Peruslääkkeenä minulla on rivatril, joka depressanttina aiheuttaa alakuloa, jota olen "lääkinnyt" kofeiinilla, joka taas ruokkii paniikkihäiriötä... Jos saan kahvinjuonnin lopetettua Aurorixin tuella, niin voin alkaa tiputtamaan Rivatrilin määriä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu