Kaanaan kieltä

Eräässä keskustelussa oli juttua siitä, miten ihmisen puhuma kieli vaikuttaa hänen olemukseensa yllättävän syvällisesti.

Sitä muistuttaa eräs merkillinen ilmiö: Kun avaan radion ja kuulen sieltä puhetta, pystyn todella lyhyen näytteen perusteella varsin luotettavasti tietämään, milloin käynnissä on radioteatterin esitys, urheiluselostus, kirjan lukeminen, säätiedotus tai varsinkin hartausohjelma.

Kontekstin mukaan muuttuu intonaatio, rytmi, sanasto ja lauserakenne. Nuo tunnistaa, vaikka sanojen merkitykset eivät antaisikaan vielä selvää vihjettä.

Samalla tavalla olen huomannut, että uskovat tuttuni, jotka ovat enimmäkseen adventisteja, muuttavat puhetapaansa, kun siirrytään "hengellisiin asioihin".

Intonaatio ja rytmi muuttuvat. Sanasto muuttuu. Lauserakenteet muuttuvat. Tapa perustella ja päätellä muuttuu. Jopa ihmisen kehonkieli eli asennot ja liikkeet muuttuvat. Osa muutoksista näkyy jopa kirjoitetussa mediassa, kuten täällä.

Eräs nykyään jo edesmennyt ystäväni teki tutkimusta tästä ilmiöstä, mutta ei koskaan ehtinyt julkaista sitä. Näyttö ilmiön olemassaolosta oli hyvin vakuuttava ja analyysi oli pitkällä. Hän puhui tuttavallisesti "kaanaankielestä" tässä yhteydessä.

Oletteko huomanneet tuon ilmiön?

Mistä siinä oikein on kysymys?

11

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Oletteko huomanneet tuon ilmiön?

2. Mistä siinä oikein on kysymys?

1. Olen pannut merkille saman asian jo pidemmän aikaa. Ko. ilmiö tulee selvästi esiin silloin, kun esim. adventtikirkon pastori astuu puhujakorokkeelle ja asettuu "puhujapöntön" taakse. Ero on huikea normaaliin "siviilipastoriin", joka ei suorita työtehtäväänsä, vaan on ns. vapaalla.

2. Yleensä "maneerit" ovat opittuja ja usein myös sellaisia, joita itse esillä oleva henkilö ei edes välttämättä tiedosta itsessään. Pastoreilla puhetyyli on myös pitkälti koulutuksen tulosta. Maneerit voidaan myös yhdistää tietoisesti aiheeseen aivan, kuten puhelinäänet voidaan yhdistää soittajaan.

Voisimme verrata asiaa siihen, kun nauhoitat esim. omaa puhettasi ja kuuntelet sitä sitten laitteesta, johon olet nauhoituksesi tehnyt, niin se poikkeaa valtavasti siitä, mitä samaan aikaan kuulet, kun puhut.

• Uskovaisen ihmisen kohdalla ja varsinkin näiden USA:sta rantautuneiden lahkojen jäsenten kohdalla voitaisiin puhua pitkälti opituista ja kuulluista ilmaisuista/fraaseista, joita sitten lahkon jäsenet matkivat puheessaan.

Suurin osa siitä "kaanaankielestä" opitaan niiltä lahkon pastoreilta ja palkkaa nauttivilta sekä myös toisilta seurakuntalaisilta. Lahkon sisäpiirissä muodostuu sellainen oma "vegetaarinen slangi", jota ulkopuolisen noin älliseltään on kenties alkuun vaikea hahmottaa. Saattaa hyvin olla myös niin, että uskovainen ihminen haluaa vakuutella muille puhetyylillään olevansa harras uskovainen ja erottua siten ns. pakanoista.

• pyhpyhjapyh

Paskapuheenne ei hetkauta.

• Mikä ihmeen pakko sinun on käydä paskantamassa joka ainoan ketjun nurkkaan?

• kerettiläinen-

Hassua mutta minäkin olen miettinyt samaa. Joskus kun olen kokenut (ainakin omasta mielestäni) aivan selvää Jumalan johdatusta, niin olo ei ole kuitenkaan ollut yhtään "harras" tai "pyhä" ja olenkin sitten alkanut miettiä, että mistä tuo joidenkin uskovaisten niin harras/pyhä olemus johtuu, kun en itse osaa olla sellainen...ellen sitten ala teeskentelemään, mikä ei minua kyllä yhtään kiinnosta. Sitten olen miettinyt Raamatun henkilöitä ja ajatellut, etteivät hekään vaikuta kovin hartailta tai pyhiltä, vaan aivan tavallisilta pulliaisilta omine virheineen ja puutteineen. Lopulta sitten keksin...tai ainakin luulen keksineeni...mistä tämä johtuu...
      Kun katolinen Äitikirkko anasti itselleen tämän hengellisen kaupankäynnin monopoliaseman "välikappalekirkkona" Jumalan ja ihmisen välillä, niin se korvasi kaiken todellisen hengellisyyden muotomenoilla ja rituaaleilla ja samalla tulivat mukaan myös nämä uskonnolliset maneerit, joiden on tarkoitus vakuuttaa ihmiset siitä, että kyseessä on erittäin harrasta porukkaa, josta todisteena sitten ovat nämä tekopyhät maneerit. Olen kiinnittänyt huomiota esimerkiksi sellaiseen seikkaan, että ainakin joillakin paaveilla on sellainen "heikko" ja lässyttävä puhetyyli, jonka on ilmeisesti tarkoitus ilmentää erityistä "pyhyyttä"...en ainakaan keksi sille muuta selitystä...Esimerkiksi kun paavi Francis piti jotain puhettaan, jonka luki suoraan paperista, niin siinäkin hän heikolla äänellä "lässytti" ja "takelteli" aivan kuin ei osaisi kunnolla lukea ja ajattelin, että tuo on nyt sitten sitä "pyhää takeltelua", jonka on ilmeisesti tarkoitus kuvastaa erityistä "nöyryyttä"... En esimerkiksi osaa kuvitella Jeesusta, Paavalia tai opetuslapsia messuamassa jokin "pannumyssy" päässään jotain ulkoaopittuja liturgioita, vaikka sen juuri pitäisi esittää "jumalanpalvelusta"...ei sellaisesta ole Raamatussa minkäänlaista esimerkkiä kuten ei näistä uskonnollisista maneereistakaan. Ihmiset on vain aivopesty uskomaan, että heidän pitää ilmentää hartauttaan jollakin teennäisellä ja luonnottomalla tavalla ollakseen "todellisia uskovaisia"... Eli kaikki tiet vievät Roomaan...valitettavasti...

• Paavin heikko ja kömpelö puhe on ollut viime aikoina useimmiten seurausta korkeasta iästä ja siitä, että hän on joutunut puhumaan muulla kuin omalla äidinkielellään.

Johannes Paavali II oli puolalainen, Benedictus XVI Saksan Baijerista ja Franciscus Argentiinasta.

Paavi Franciscus täyttää ensi joulukuussa 80 vuotta. Hänen edeltäjänsä Benedictus XVI oli virassa 78 – 81-vuotiaana ja harvinaisen pitkäaikainen Johannes Paavali II 58 – 84-vuotiaana.

Benedictus XVI teki harvinaisen liikkeen ja luopui virastaan vedoten heikkoon terveydentilaansa.

En usko, että näiden paavien puhetavan syitä tarvitsee etsiä mistään teeskentelystä.

Toisekseen, se "kaanaankieli", jota olen huomannut adventistien joukossa niin pastoreilla kuin rivijäsenilläkin, on aivan erilaista kuin paavien julkisen puheen tyyli.

• v.aari kirjoitti:

Paavin heikko ja kömpelö puhe on ollut viime aikoina useimmiten seurausta korkeasta iästä ja siitä, että hän on joutunut puhumaan muulla kuin omalla äidinkielellään.

Johannes Paavali II oli puolalainen, Benedictus XVI Saksan Baijerista ja Franciscus Argentiinasta.

Paavi Franciscus täyttää ensi joulukuussa 80 vuotta. Hänen edeltäjänsä Benedictus XVI oli virassa 78 – 81-vuotiaana ja harvinaisen pitkäaikainen Johannes Paavali II 58 – 84-vuotiaana.

Benedictus XVI teki harvinaisen liikkeen ja luopui virastaan vedoten heikkoon terveydentilaansa.

En usko, että näiden paavien puhetavan syitä tarvitsee etsiä mistään teeskentelystä.

Toisekseen, se "kaanaankieli", jota olen huomannut adventistien joukossa niin pastoreilla kuin rivijäsenilläkin, on aivan erilaista kuin paavien julkisen puheen tyyli.

Hups, livahti näppäilyvirhe tuohon. Benedictus XVI oli virasta luopuessaan 85-vuotias, melkein 86. Se luku 81 oli siis virhe.

• ei.outoa.ei

Kaanaan maasta puhutaan sen kielellä ja siinä Hengessä.

Kun ja jos maailman kielillä puhutaan siinäkin on aikainsaatossa erilaisia vivahteita. Kännikäisillä on oma puhetapansa, toisenlaiset voi käyttää jotain voimasanaa, joka toisella, että tuntuu kieli siten voimallisemmalta.
      Nuortenkieli, se on nykyään paljon roskaisempi, kuin kuusikymmenluvulla. Nykyään siellä nuorilla naisilla pitää pimppisanaa höystää paljon mukaan, että kieli olisi heidän kaanaanmaan näköisensä.

Eli ei se kaanaa niin eriskummallisempi ole, riippuu mistä kaanaasta puhtaan.

• Esa_S

Olen huomannut saman asian. Itseasiassa olen erottanut kaksi erityylistä tapaa puhua/esiintyä. Ensinnäkin, joillakin uskovilla on tarve joissakin yhteyksissä pukea ns opettajan kaapu ylleen. Sama henkilö, joka juuri hetki sitten oli ihan tavallinen kristitty tai tavallinen ihminen muuttuu virkakielellä puhuvaksi ihmiseksi, joka monesti ei edes kuuntele vastapuoltaan keskustelussa. En tiedä, mikä vaihde heillä menee päälle.

Sitten on nämä uskovaisten kliseet ja kirkkokielellisesti vanhoilliskonservatiiviseltä kuullostava puhe. Tätä esiintyy silloin varsinkin, jos heillä on mahdollisuus todistaa. Erityosesti karismaattisella puolella olen tätä huomannut mutta myös meissä adventisteissa. Kyse ei voi olla siitä, että puhuja olisi sanavarastoltaan köyhä tai huono tuottamaan kieltä. He eivät edes huomaa tuota muutosta, kuten joku edellä mainitsi. On ikään kuin he eivät kykenisi omin sanoin kertomaan kokemuksistaan uskovaisena taika Jeesuksesta tms. Täytyy kyllä sanoa, että tuollainen puhetapa ei sytytä ma sitten millään. Olisi paljon parempi kuulla vajavaistakin omaa ja itse kerrottua todistusta kuin muiden keksimiä kliseitä.

Eniten oudoksun vertauskuvallista keskustelua, sillä minulle ei aukea kaikkien eri seurakuntien käytössä olevat vertaukset kaikenmaailman astian mauista ja tyhjistä kannuista. Suomi on kaunis ja ekövä kieli ja sitä voi käyttää monipuolisesti myös uskovan puhekielenä.

• Esa_S

Korjataan nyt vielä tuota viimeistä kappaletta eli että suomenkieli on kaunis ja elävä kieli ja sitä voi käyttää monipuolisesti myös uskovan puhekielenä.

• Esa_S kirjoitti:

Korjataan nyt vielä tuota viimeistä kappaletta eli että suomenkieli on kaunis ja elävä kieli ja sitä voi käyttää monipuolisesti myös uskovan puhekielenä.

Kun käsi on näppäimistöllä yhden pykälän pielessä, syntyy hauskoja sanoja.

Kaanaankieli olisi jaabaabjueku, jos oikea käsi on vähän liikaa vasemmalla. Minullakin noita tapauksia tulee toisinaan, koska kirjoitan nopeasti katsomatta näppäimistöä.

8-D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      276
      3083
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      233
      1969
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      66
      1926
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      70
      1625
    5. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      1386
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      339
      1254
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      23
      988
    8. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      22
      919
    9. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      917
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      906
    Aihe