Kipu "sisäelimissä" oikeassa kyljessä

Pelokas

Aina välillä sattuu itsestä katsottuna oikeaan kylkeen jonnekkin tuonne kropan sisään. Ei siis tunnu miltään lihaskivulta tai kylkiluu-jutulta vaan enemmänkin jossain sisäelimessä. Kipu ei ole missään nimessä voimakas, enemmänkin vaan sellainen vähän tuntuva jomotus/kuumotus.

Aion kyllä mennä lääkäriin mutta pari päivää pitää kuitenkin odottaa aikaa joten ajattelin kysellä mahdollisia syitä tähän etukäteen. Itsellä heti ensimmäisenä tietenkin mielessä maksasyöpä tai muu kuolemantauti.

37

89055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisuus

      mahdollisuus voisi olla esim. sappikivet, tai
      sappisakka...
      se aiheuttaa kipua oikeassa kyljessä.
      juuri niinkuin kuvasit. ikäänkuin sisällä...
      se voi heijastua selän puolelle, kylkeen ja
      mahaankin. tai vain yhteen paikkaan niistä.
      suositan että käyt lääkärissä !
      sappikivet voi olla muuten aika oireeton,
      tai oireilla vasta hieman...
      eikä syöpää tai muuta ensimmäisenä kannata'pelätä!!!
      nimim.kokemuksen rintaääni

      • Anonyymi

        Sappisakkaa varmaan. Mitä sille tehdään?

        No ei oo kyllä kipuillut taas vähään aikaan. Yks kipu kerrallaan pois niin jokski aikoo helpottaa.


    • vasemmalla puolella

      mulla itselläni tuota jomotusta on muutaman päivän ajan kuukaudesta myös.. jomottaa välillä, kipu ei ole kova... kyljessä tai jossain siellä sisällä.. mutta vasemmalla puolella. en ole jaksanut vaivautua lääkäriin, vaikka asia vaivaa...

    • elinkautinen ?

      Vastaus nimimerkille "pelokas"
      Itse olen kärsinyt kivusta oikeassa kyljessä, sisäelimissä ehkä, jo kolmisen vuotta. Olen käynyt läpi paksunsuolentähystyksen, mahalaukuntähystyksen, tietokonetomografian ym. Mitään ei ole löytynyt. Veriarvot ovat vallan erinomaiset ja minun pitäisi olla elämäni kunnossa, mutta näin ei ole. Kipu on ei repivää vaan jollain tapaa kramppimaista, tympeää. Ainut, mikä on jäänyt tutkimuksista käteen, on arvelu "ilmataskuista" paksussa suolessa tai revähtymästä kylkilihaksessa. Myös selässäni on ns. protruusio, mutta lääkärin mukaan se ei voi tällaista aiheuttaa. Lähden jo siitä, että näin se sitten on jatkossakin. Todennäköisesti sinä saat nopeammin vaivaasi helpotusta tai ainakin toivon sitä.

    • Sama Vika

      Itselläni on ollut nyt tovin juurikin samantyyppisiä oireita, juuri tuossa oikealla puolella. Jos jotain selvisi, niin kerro ihmeessä, olen kyllä menossa toki lekurille.

      • ninj

        Mä voisin liittyä myös kerhoon. Mulla oli pari vuotta sitten munuaisiin noussut virtsatientulehdus joka oireili oikean kyljen kipuna. Sairaalareissun jälkeen oli jonkin aikaa jälkikipuja, ja ne ilmeisesti tuli jäädäkseen.
        Vieläkin ehkä pari kertaa kuukaudessa sattuu, tosin lievästi. Lähinnä nipistelee ja jomottaa, ja tulee sellaisina sykäyksinä muutaman kerran päivässä. Lääkärit ottaa aina vaan tulehdusarvot ja virtsakokeen, seuraavaksi ajattelin vaatia röntgenin. Pari kertaa oon siis käyny läkärissä tän parin vuoden sisällä, kun kipu kuitenkin on niin epäsäännöllistä ja tulee niin harvoin..


    • hämillään

      hei.minäkin kärsin tuosta kylkien sattumisesta siis molemmat kyljet öisin niin kipeät että joudun tuskien kautta kääntymään....vatsalleni kun menen niin kipu poistuu.....tätä on jatkunut jo pidempään ,päivisin ei mitään vain nukkuessa.

    • Hankalakipuainakuniskee

      Ja täällä yksi saman oireen omaava. Itsellä ilmaantuu aika ajoin ja on jomotuksen- ja rampin välimuotoa tuo tunne oikeassa kyljessä alimmaisen kylkikaaren alueella 5-10cm molemmin puolin ja koskee kun nousee - tai laskeutuu sängyssä ns, jännityksen yhteydessä. Mutta kun pääsee liikkeelle ei häiritse juuri lainkaan, mutta heti ilmoittelee olemassa olostaan kun joutuu jännitykseen. Tunnetta voisi/on kuin olisi tuota aluetta nyrkillä kumauttanut.

      Toisinaan ei tunnu mitään ja huomenna taas tilanne toinen, tämä ollut jo pidemmän aikaa, tosin tuolla mainittiin suolen toimintahäiriö, ja itselläni oli viime talvena tarvista ummetuslääkkeelle kuin ei nestettä juonut tarpeeksi

    • Viinamato

      Tyypilliseltä maksakirroosilta vaikuttaa.

      • Hankalakipuainakuniskee-

        :)? Juu se kuulemma piru vie voipi tulla vaikka etuliitteestä ei ole tietoakaan. Tosin voipa olla suuri/rasvamaksan tiimoiltakin johtuvaa?, sillä ylipainosta olen kärsinyt tosin nyt painolaskussa viime talvisen sydämenvajatoiminnan tiimoilta kun keräsi nestettä ja hengittäminen oli kuin kala kuivalla maalla. Mutta tuo jomotus ja herkkyys kun koskee tuli noiden kylkijäisenä kyllä.


    • het_lekuri
      • Anonyymi

        Haima ei ole oikealla puolella.


    • suattahhiollahhi

      Nivustyrä ?

    • MariNurmi

      Hei! täälläki oon miettiny et mul on nyt vast pari päivää ollut silleen, että oikean kyljen alapuolelle ja lonkan väliin sattuu tosi paljon ja se kipu säteilee selkään asti ja otin 5kk sitten napakorun ja se on ollut tulehtunut melkein kokoajan ja mietin , että voiko minulla olla joku tulehdustila kehossa..? kiitos jos joku voisi auttaa. :)

      • Anonyymi

        Käyppäs nyt näyttämässä sitä napakorusi tulehdusta, ettei tule mitään vakavaa seurausta! Pienestä tulehduksesta voi tulla suuret seuraukset, kun sitä ei voida! Tsempit!


      • Anonyymi

        Napa on erittäin herkkä, jos se on tulehtunut mene äkkiä lääkäriin ja otata korusi pois myös.
        En ikinä riskeeraisi terveyttäni ottamalla napakorua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napa on erittäin herkkä, jos se on tulehtunut mene äkkiä lääkäriin ja otata korusi pois myös.
        En ikinä riskeeraisi terveyttäni ottamalla napakorua.

        Ihan niin. Se saattaa aiheuttaa vakavia oireita, samoin kun nenä rengas jossa bakteerit viihtyy hyvin.


    • Anonyymi

      Onko kirjoituksen aloittajalle selvinnyt kivun syy? Tai joillekin muille? Kärsin itse kivuista oikealla kyljellä. Sapen kohdalla kipu mutta sapesta ei löydy vikaa. Magneettissa näkyi pientä takaisin virtausta. Pernassa kasvaimia mutta kipu ei ole sillä alueella. Kipu on pahin yleensä iltaisin ja öisin. Herään usein kipuun. Kipu on luonteeltaan polttavaa, kirvelevää ja tylppää. Tänään viimeksi lääkärissä mutta lääkäri ehdotti psykologille menoa.

      • Anonyymi

        Onko sulta kuvattu selkärankaa? Jos esim. välilevyt on madaltuneet ja hermo puristuksissa, voi aiheuuttaa hermosärkyä. Minulla muutama vuosi sitten teki kovat kivut oikeaan kylkeen ja lavan alle, vika löytyi kaularangasta. Oli kylläkin käsioireitakin.. Mutta kipu oli polttavaa ja jäytävää


      • Anonyymi

        Kärsin tylpästä kivusta maksan kohdalla vuosia, kaikki mahdolliset tutkimukset tehtiin yksityisessä lääkärikeskuksessa, mutta mitään ei löytynyt.

        Kun en muuta keksinyt, ja kipu oli todella ärsyttävä ja vaivasi myös henkisesti, päätin kokeilla ayurvedista lääkäriä Helsingissä. Vastaanotto alkoi pulssiluennalla, ja lääkärin eka toteamus oli, että onko ollut tuntemuksia maksan alueella. Eli tietämättä kivustani ja kuuntelemalla pulssiani totesi, että minulla oli maksassa pitta koholla. (Termin voi googlettaa, itsekään en silloin ymmärtänyt mistä oli kyse.)
        Sain lääkkeet ja vuosien kipu loppui kolmessa päivässä. Se tuntui ihmeeltä. Kipu ei ole myöskään palannut enää takaisin, tuosta ayurvedisestä vastaanotosta on nyt nelisen vuotta.


      • Anonyymi

        Mulla oli muutama vuosi sitten hirveät kylkikivut, selkäkivut ja vatsakivut. Maha turposi kun oisin ollut raskaana. Kipu herätti yöllä, sikiöasennossa itkin silmiä päästäni ja purin hampaita yhteen etten olisi huutanut ääneen. Kirosanoja tähän kun jouduin ramppaamalla ramppaamaan lääkärissä monta kertaa, painelivat mahaa. Ottivat verikokeita. Käskivät syödä fodmap ruokavalion mukaan. Määräsivät somacia. Paras oli lääkäri joka tökki yhdellä sormella mun vaatteiden läpi alavatsaa, inho katseessaan!! Sillon en enää suostunut poistumaan ennen kuin minut kunnolla tutkitaan, itkin ja sanoin itkuni seasta että haluan tietää mikä mulla on. Sano että voi tietty kuvata. Rajalaatuinen suuri kasvain vasemmassa munasarjassa. Ne kivut loppu leikkaukseen.


    • Anonyymi

      No tämä aloitus on tosiaan vanha joten tuskin aloittaja tätä enää seuraa.
      Itse jonotan samanlaisten kipujen takia lääkäriin,

    • Anonyymi

      Paksunsuolen mutkat ovat kyljessä ja paksusuoli voi muutenkin aiheuttaa vaivoja kyljissä ja alimpin kylkiluitten kohdalla.
      Podin vaivaa iät ja ajat enkä saanut lähetettä mihinkään.
      Terkkarilekuri pääsi pälkähästä yrittäen iskotaa päähäni, että on IBS,
      ärtyneen suolen oireyhtymä ja ViSibliniä ym. tyrkytti syömään.
      Ei auttanut yhtään.

      Menin yksityiselle kolonoskopiaan sekä ylävatsaultraan.
      Kolonoskopiassa todettiin ettei ole minkäänlaista IBS:ää,
      vaan suoli on niin mutkainen ja kiinnikkeinen, divertekkeleitä on,
      että se aiheuttaa kipuja,
      kun ulostemassa pakkautuu suolen mutkiin ja divertikkeleihin tekemään "patoja",
      suoli ei voi toimia kunnolla.
      Se lisää myös ilmavaivoja, jotka lisäävät kipuja.
      Ultrassa todettiin pieniä sappikiviä teelusikallinen, ne aiheuttavat myös joskus vaivoja, mutta ei kohtauksia toistaiseksi.

      Tutkituttakaa vaivanne ! Kun saa tietää syyt, vaivoja voi helpottaa.
      Sain vatsani toimimaan, kun sain tietää mikä sitä vaivaa,
      ja kivut ovat vähentyneet siedettäviksi ja niitä on vain ajoittain.

      Stressi ja tietämättömyys siitä, mikä on vaivojen syy, lisäsi vatsakipuja.

      • Anonyymi

        Minulla kipua myös oikealla kylkikaaren kohdalla/alla. Ensi alkoi siten, että kumartuessa ”varpaisiin asti”, tuntui ikävältä kyljessä, aivan kuin sisuskalut olisivat menneet sikinsokin. Vaiva on pahentunut, tullut jokapäiväiseksi. Tuntuu eniten istuessa, kumartuessa ja ylipäätään kun on vartalo painuksissa tuosta kipukohdasta.
        Kävin ylävatsan ultrassa. Kaikki ok, paitsi maksa rasvoittunut jonkun verran, lääkärin mukaan kipu ei selity tällä.
        Näkyvyys oli paikoin huono suolikaasun vuoksi, joten haima näkyi vain osittain, näkyvä alue kunnossa.
        Odotan pääsyä paksusuolentähystykseen ja hieman hirvittää sekä toimenpide, että tulos. Divertikkeleitä tosiaan voisi olla, en ymmärrä mikä muu selittäisi tuollaisen kivun.
        Saitko mitä hoitoa vaivaasi? Ruokavalio, kuitua?


    • Anonyymi

      Mä valitin kolme vuotta kipua ja paineen tunnetta oikeassa kyljessä, maksa-arvotkin heitteli vaikka en käyttänyt alkoa.
      Sitten sattui kohdalle lääkäri joka laittoi lähetteen maksan koepalan ottoon ja sieltä löytyi pahemmaksi muuttunut rasvamaksa, eli on tulehdusta ja vähän sidekudosta.
      Jouduin kyllä tosi kauan valittamaan ennenkuin ottivat tosissaan vaikka päihdetaustanikin oli tiedossa.

    • Anonyymi

      Hyvä ketju! Sama oikealla kyljellä maatessa tuntuva lievä kipu vaivannut nut noin kolme viikkoa. Ei tunnu seisten vaan vuoteeseen käydessä. Ultraäänukuvassa kävin juuri, ei mitään vikaa näkynyt, ei sappi kiviä, ei maksassa rasvaa. Tulehdusarvot normaalit ja se sulki kuulemma pois munuaistulehduksen. Ei ole ilman vaivoja, suoli toimii normaalista joka aamu ilman mitään ponnistelua. Silti tylppä, kuin lyijykynän pyyhekumipäällä välillä kyljen sisällä joku pyörittelisi. Kipu ei siis ole jatkuvaa mutta kyllä hämmentää ja vaivaa. Nukuttava vasemmalla kyljellä oikealla vain jos oma käsi on kyljen alla, se vähän helpottaa. Lämpökö vai pehmeyskö auttaa, en tiedä.
      Ajattelin kertoa nämä lisäksi, sillä vaiva juuri oikealla puolella on ilmeisen yleinen. Lääkäriin on syytä kunkin mennä sillä syyt voivat olla niin monet. Jostainhan oire tulee! Ei noin ole aiemmin ollut.
      Sappi lääke Litalgin joskus määrättiin mutta sen lääkäri kielsi itselleni sopimattomana, eikä edes auttanut. Vuosia sitten kuvittelin sappikivuiksi ja Litalginin kuvittelin auttavan. En muista oliko tuolloin edes kuvattu, vai oliko vain yleislääkärin oireenmukainen arvio ja resptimääräys.

      Viisautta ja voimia jokaiselle!

    • Anonyymi

      itsellä on ollut oikean kyljen alla kipua esim istuessa muuten ei tunnu oikeastaan onko muita?

      • Anonyymi

        ps voiko johtua vain lihaksista??


    • Anonyymi

      Humpuukia enkelijutut.

    • Anonyymi

      Karmea ylävatsakipu aivan yhtäkkiä,silmistä valuivesi,AIVAN SANOIN KUVAAMATON KIPU,meni ohi sitten itsekseen kesti noin 10 minuuttia, siitä lähtien ylävatsan turvotus ja yläselkä kipuilu/pakotus.Tk-lekuri kuvas vatsaaorttaa ultralla sanoi että ei laajentumaa,ONKO KENELLÄKÄÄN VASTAAVAA OLLUT?

      • Anonyymi

        Kyllä on ollut vastaavaa. Juuri kuvaamasilainen kipu keskimmäisen tyttären syntymän jälkeen. Tuolloin kyse oli sappikivikohtauksesta. Sappikivi oli tukkinut maksatiehyen ja nostanut maksaarvot hurjiin lukemiin. Myöhemmin sappikivet leikattiin ja kipuilu loppui.


    • Anonyymi

      Ollut kans mulla välillä samassa kohtaa suunnilleen lonkan ja kylkiluidenvälillä outoa hieman kuumottavaa kipua ihan kun kynällä siihen joku tökkäis silleen vähän, ei voi sanoa ihan kivuks mutta pahimmillaan se tuntuu kuumalta kynältä jolla tökitään.

      2014 oli ekakerran suht usein sillon, luulin että oli kaljasta johtuvaa mutta nykyään en ole juopotellut, viimekerrasta ainakin 6kk ja maksa tutkittu ollut hyvä ym yleinen verenkuva otettu ja kaikki raja-arvoissa, verenpaine vähän korkea mut sydänfilmi silti ok. Eli mun pitäs olla semisti terve mies mutta silti välillä ikäänkuin vihlasee tonne oikeeseen kylkeen oudosti mutta ei satu silleen pahemmin, ja istuessa se iskee jos on iskeäkseen. Tälläkin hetkellä vihloo ja tulin sentakia tähän aiheeseen.

      • Anonyymi

        Selvisikö koskaan mistä johtuu?


    • Anonyymi

      Se voi olla selkälihasrevähtymä.
      (Toki en tiedä kenenkään ihmisen kivun vakavuutta.)

    • Anonyymi

      Paksusuoli oikealta on ihan looginen (umpisuolikin mahdollisesti, jota ei ehkä tarvii aina operoida, mutta se olisi ainan katsottava, koska jopa hengenvaarallinen, mutta ei ollut jatkuvaa kipua mulla, vaikka juuri pääsin lääkärille ja juuri en oksennellut, eli menee kai psykkiseksi, vaikka oikeasti on fyysistä), ja toinen on tulehduksellinen kipu, ja voi olla molemmat.
      Siihen sain jotain vatsalääkettä julkiselta; lääkäri sanoi käyttävänsä sitä itsekin. En tiedä miten se vaikuttaa, jos mitenkään - siis luulosairaan lääke; sanoihan hän sitä itsekin käyttävänsä. Mutta en tiedä; näytti legiteiltä lääkkeiltä.
      Intissä, hengitystieongelmassa, lääkäri pisti lumelääkepurkin käteen - ei sillä mun ongelmaan niitä olisi varastossa, eikä ne maistunut lääkkeeltä eikä vaikutusta.

      Ei luultavasti auta ne vatsalääkkeet isoon kipuun; itse en enää tarvinnut, mutta oli kiva varalla, jos parinkin tunnin suuret kivut taas alkaisi. Lääkäri sanoi lisäksi, ettei voi olla munuainen (kun sitä kysyin) koska munuainen on vain ontto elin.

      Ei ollut särkylääkettä mulla, kun en ollut juuri opppinut ajattelee, että seillaistakin on olemassa; apteekista ilman reseptiä, josta toinen (ibu) on kai juuri tulehdukseen.

      Yksityisellä sitten voi tutkituttaa, tai pyytää lähetteen julkiselle? Julkisella sitä ei välttämättä tule, kun niin moni kipu ja ongelma katsotaan olevan psyykkistä perää, kun on niitäkin, ja pahemmin luulosairaita joku prosentti väestöstä.

      Itse kiinnittäisin huomiota terveisiin elämäntapoihin, kuten liikuntaan. Ei ole sen takia uusiutunut.

    • Anonyymi

      Sama mulla nyt vuosimallia 2023. Pitäiskö käydä lääkärillä tarkastaa?

    • Anonyymi

      Lääkärit eivät vatsavaivoista välitä, jos ei veriarvoissa ole mitään heittoja.
      Kun tulehdusarvot ovat hyvät, niin potilas on täysin terve.....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe