MASTONKAATOOO

kokematontässä

Maston kaato lähestyy Suomenojalla. Olen aina ennen jättänyt maston kannelle irrottamatta vanteja ja jne. Nyt ajattelin laittaa maston mastotelineeseen. Meneekö homma niin että nosturiauto ottaa maston kokonaisena matkaansa ja vie mastotelineen viereen pukeille, jossa sitten puran maston ja nostan telineeseen. Vai pitääkö masto purkaa vanteista yms. ennenkuin sen saa kuljetettua.

48

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinSuomenojalla

      Kyllähän ne vie maston mastotelineelle, jos näin asian sovit. Taitaa olla kuudenkympin paikkeilla kuljetus. Kerro etukäteen kun varaat aikaa, mitä haluat tehtävän, niin osaavat varata riittävästi aikaa. On kätevää ja toimii hyvin. Ja, viet maston vanteineen kaikkineen mastotelineen vieressä oleville pukeille (seurakohtaista onko pukit olemassa). Purat siinä maston ja nostat telineeseen. Keväällä toiseen suuntaa sama juttu, eli masto valmiiksi mastotelineen vieressä olevilla pukeilla. Pidät huolen siitä, että kaikki on valmiina niin, että auto nostaa maston suoraan veneen päälle ja vantit kiinni.

    • Misse__

      Saalingit irti mastosta, mutta turha vantteja on irrottaa. Niputtaa maston kylkeen niin vie vähemmän tilaa eikä harota ympäriinsä.

    • retkisatamapäällikkö

      Seurasi Mastovajavastaavaa tai -päällikköä kannattaa konsultoida asiassasi etukäteen. Jotkut heistä edellyttävät maston olevan täysin paljaana, eli vantit irrotettuina ja jokut heistä sallivat vanttien pidon kiinni mastossa varastoinnin aikana.

      Itse aikoinani toimiessani mastovajavastaavana pidin kiinni siitä että vantit pois, aina. Ne vaikeuttavat kaikin tavoin mastojen käsittelyä ja syntyy riski vanttivaijerien puristumille ja taittumille. Tottelemattomia oli vielä ensimmäisenä talvena. Seuraavana talvena ei enää ollutkaan kun yhdessä seuramme vartiopäällikön kanssa lätkäisimme ekstrat väijyvuorot tottelemattomille!

      Joillain seuroilla on mastokärryjä, jolloin voit ajan kanssa purkaa maston joko nostoauton tai sataman mastonosturin avulla ja kärrätä mastosi sitten mastovajalle.

      • sääntöpoliisi

        No teillähän vasta sheriffit on omasta takaa!

        Teillä seurassa vissiin ei ole juurikaan yhteisiä sääntöjä kun vartiovuorojakin voi lätkiä miten haluaa jos ei jäsenen naama kiinnosta tai jos jäsen on erimieltä viranhaltijan kanssa? Vai johtuiko tottelemattomien määrän lasku siitä että jäsenet vaihtoivat seuraa?

        Jokainen seura toki tekee omat sääntönsä, mutta olette varmaan seuranne suosituimpia laiturinaapureita. Onneksi kuulun eri seuraan. Meillä ei ole vantit aiheuttaneet kertaakaan vaikeuksia talvisäilytyksessä.


      • vainunissa
        sääntöpoliisi kirjoitti:

        No teillähän vasta sheriffit on omasta takaa!

        Teillä seurassa vissiin ei ole juurikaan yhteisiä sääntöjä kun vartiovuorojakin voi lätkiä miten haluaa jos ei jäsenen naama kiinnosta tai jos jäsen on erimieltä viranhaltijan kanssa? Vai johtuiko tottelemattomien määrän lasku siitä että jäsenet vaihtoivat seuraa?

        Jokainen seura toki tekee omat sääntönsä, mutta olette varmaan seuranne suosituimpia laiturinaapureita. Onneksi kuulun eri seuraan. Meillä ei ole vantit aiheuttaneet kertaakaan vaikeuksia talvisäilytyksessä.

        Mastovajavastaavan on se yksi katsastuksia kammoava nähnyt unessaan ja luulee uniaan tosiksi. Jotain pahaa unta se on varmaan nähnyt katsastusmiehestäkin.


      • HölmöläistenTouhua

        Jos mastovaijerit hankaloittavat mastojen käsittelyä liikaa, teillä on alkeelliset systeemit. Minulla on kannen läpi menevä masto. Ensimmäisenä vuotena otin kaikki paitsi keulastaagin irti. Yli 17 metrisen maston vaijerinpoistohässäkkä ei ole järkevää touhua. Sen jälkeen aloin tehdä kuten muutkin meidän seurassa, eli vaijerit jäivät mastoon. Kaikki vaijerit saa tukevasti kiinni maston kylkeen. Ne säilyvät siinä paremmin kuin irtonaisina kieppeinä. Maston käsittely ei hankaloitunut oikeastaan yhtään. Muiden seurojen ei kannata ottaa oppia teidän käytännöstä.


      • ehheh-

        En ole koskaan kuullutkaan että vantit pitäisi missään irrottaa mastosta talvisäilytystä varten, eikä kukaan meidän seurassa sellaista turhuutta todellakaan harrasta :-D


      • tarpeenmukaan
        ehheh- kirjoitti:

        En ole koskaan kuullutkaan että vantit pitäisi missään irrottaa mastosta talvisäilytystä varten, eikä kukaan meidän seurassa sellaista turhuutta todellakaan harrasta :-D

        Vanttien niputtaminen kiinni mastoon harvemmin tuottaa ongelmia muille mastovajassa tai -telineessä. Mutta jos joutuu punnertamaan isompaa mastoa ylemmille hyllyille, on vanttien paino merkittävä lisä. Kun saalingit on kuitenkin pakko purkaa, ovat T-päätteillä olevat vantit sekunneissa irti.


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Kandee ottaa saalingit ja vantit irti samalla tulee tsekattua niiden kunto, myös maston .

      • 1ooooooooooooooooooooooo

        Mastovajavastaava mikä ihmeen titteli.Mastoteline kuuluu kuuluu meidän seurassa telakkamestarin vastuualueeseen.


      • etkö.huomaa
        1ooooooooooooooooooooooo kirjoitti:

        Mastovajavastaava mikä ihmeen titteli.Mastoteline kuuluu kuuluu meidän seurassa telakkamestarin vastuualueeseen.

        Eikös tuon pitäisi olla täysin selvää, että kyseessä on kuvitteellinen titteli. Sellainen mielikuvitus on sillä, joka monissa keskusteluissa väittää purjehduksen olevan vanhojen jäärien käsissä vanhoillisine uskomuksineen. Aivan erityinen osoitus uskomuksista hänen mielestään on suomalainen katsastusjärjestelmä. Sellaista vihaa tuskin voi muuten ymmärtää muuten kuin jonkun katsastusmiehen kanssa syntyneen suuren erimielisyyden takia.

        Ovathan hänen vinksahtaneesta mielestään lähtöisin myös retkisatamapäällikkö ja eskaaderipäällikkö.


    • Retkisatamapäällikkö

      Seurassamme ei katsastuksista tingitä piiruakaan. Toimin nykyään retkisatamapäällikönä ja katsastamattomilla veneillä ei ole seuran mökkisaareen mitään asiaa. Asiasta on sovittu Katsastuspäällikön, Kommodorin, Varakommodorin ja Moottorivenejaoksen Johtajan kanssa.

      Mastovajapuolella päättävät Kommodori, Varakommodori, mastovajapäällikkö ja yksi purjeveneellinen maallikkojösen että kuinka toimitaan. Maallikkojäsenellä on puolikas ääni, muilla kokonainen.

      Suosittelen seuramme käytäntöjä kaikille seuroille.

      • Kerropa seuran nimi, että muut osaavat välttää. Tosin epäilen juttua trolliksi.

        (Sinänsä se, että seura määrää, miten mastot säilytetään seuran vajassa tms. on ihan OK, kunhan se vaatimus on perusteltu, esim. tilan tehokkaalla käytöllä, vaurioiden ehkäisyllä tms. Mutta seuran saarisataman käytön sitominen katsastukseen on jo simputusta.)


      • näkyy.läpi
        10-14 kirjoitti:

        Kerropa seuran nimi, että muut osaavat välttää. Tosin epäilen juttua trolliksi.

        (Sinänsä se, että seura määrää, miten mastot säilytetään seuran vajassa tms. on ihan OK, kunhan se vaatimus on perusteltu, esim. tilan tehokkaalla käytöllä, vaurioiden ehkäisyllä tms. Mutta seuran saarisataman käytön sitominen katsastukseen on jo simputusta.)

        Ei kai kukaan voi olla niin herkkäuskoinen, ettei ensimmäiseltä riviltä näkisi trollausta. Itse asiassa niin näkyvää, että menee käytännössä kieroutuneen huumorintajun, eikä trollauksen piikkiin.


      • näkyy.läpi kirjoitti:

        Ei kai kukaan voi olla niin herkkäuskoinen, ettei ensimmäiseltä riviltä näkisi trollausta. Itse asiassa niin näkyvää, että menee käytännössä kieroutuneen huumorintajun, eikä trollauksen piikkiin.

        Elämä on opettanut, ettei niin uskomatonta tekstiä olekaan, ettei joku sitä tosissaan tarkoittaisi. Toisinaan voi faktojen perusteella arvioida epäuskottavaksi; jos joku vaikkapa väittää tienaavansa miljoonan vuodessa, niin ihan tilastojen perusteella voi sanoa, että se on melkein varmasti vale. Mutta tuollaisen nipotusseuran olemassaolosta tai -olemattomuudesta ei voi alkuunkaan niin varmasti sanoa.


      • MitaanTietamaton
        10-14 kirjoitti:

        Kerropa seuran nimi, että muut osaavat välttää. Tosin epäilen juttua trolliksi.

        (Sinänsä se, että seura määrää, miten mastot säilytetään seuran vajassa tms. on ihan OK, kunhan se vaatimus on perusteltu, esim. tilan tehokkaalla käytöllä, vaurioiden ehkäisyllä tms. Mutta seuran saarisataman käytön sitominen katsastukseen on jo simputusta.)

        "Mutta seuran saarisataman käytön sitominen katsastukseen on jo simputusta."

        Eiköhän se ole seuran oma asia, millä säännöillä tukikohtaansa käyttää. Enemmistö päättää seuran kokouksissa.

        Tähän vino pino hymiöitä ja pilkettä silmässä!


      • PaljonTietävä
        10-14 kirjoitti:

        Elämä on opettanut, ettei niin uskomatonta tekstiä olekaan, ettei joku sitä tosissaan tarkoittaisi. Toisinaan voi faktojen perusteella arvioida epäuskottavaksi; jos joku vaikkapa väittää tienaavansa miljoonan vuodessa, niin ihan tilastojen perusteella voi sanoa, että se on melkein varmasti vale. Mutta tuollaisen nipotusseuran olemassaolosta tai -olemattomuudesta ei voi alkuunkaan niin varmasti sanoa.

        Elämä on myös opettanut että kaikki kusipäät saavat jossakin vaiheessa turpiinsa, ja kunnolla.


      • ehkä.haave
        10-14 kirjoitti:

        Elämä on opettanut, ettei niin uskomatonta tekstiä olekaan, ettei joku sitä tosissaan tarkoittaisi. Toisinaan voi faktojen perusteella arvioida epäuskottavaksi; jos joku vaikkapa väittää tienaavansa miljoonan vuodessa, niin ihan tilastojen perusteella voi sanoa, että se on melkein varmasti vale. Mutta tuollaisen nipotusseuran olemassaolosta tai -olemattomuudesta ei voi alkuunkaan niin varmasti sanoa.

        Elämä on opettanut, että jos jokin voi olla liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta. Sama pätee toiseenkin suuntaan. Jos jokin on liian uskomatonta, sekään ei ole totta. Varmuudella missään seurassa ei ole mastovajavastaavaa, eikä muitakaan "Retkisatamapäällikön" mainitsemia kolleegioita.

        Voi tietysti olla, että joku yksilö kirjoittaa siten kuin toivoisi asian olevan ja on sen suhteen tosissaan, kahjojahan riittää. Ei vain ole koskaan löytänyt toista ajatuksiaan kannattamaan.


      • Ylipääjohtaja

        Teillä on seurassa liikaa tittelinkipeitä virkamiehiä.
        Moottorivenejaoksen Johtaja, for real? Onko sillä oma käyntikorttikin?


      • ehkä.haave kirjoitti:

        Elämä on opettanut, että jos jokin voi olla liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta. Sama pätee toiseenkin suuntaan. Jos jokin on liian uskomatonta, sekään ei ole totta. Varmuudella missään seurassa ei ole mastovajavastaavaa, eikä muitakaan "Retkisatamapäällikön" mainitsemia kolleegioita.

        Voi tietysti olla, että joku yksilö kirjoittaa siten kuin toivoisi asian olevan ja on sen suhteen tosissaan, kahjojahan riittää. Ei vain ole koskaan löytänyt toista ajatuksiaan kannattamaan.

        "Varmuudella missään seurassa ei ole mastovajavastaavaa,"

        Millä perusteella noin väität? Ei se kuulosta ollenkaan mahdottomalta roolilta, ihan ilman mitään aiheettomia simputuksia tms.

        Ei tuo ylläollut teksti vielä kovin epäuskottava ollut. Myöhemmissä repliikeissään "retkisatamapäällikkö" kyllä sitten söi pohjan uskottavuudeltaan, nuo eskaaderijutut ja väite, että kommodori olisi puuttunut seuraviirin sijoitukseen jne.


    • Yammusi

      Huh. Onneksi olen lopettamassa veneilyn. Too much rules and taxes.

      • lyhyesti

        Oletkin ainut järkevä tässä ketjussa!


    • Retkisatamapäällikkö

      Eskaaderipurjehduksille ei myöskään saa osallistua katsastamattomalla veneellä. Kommodorin ilmoituksessa on aina teksti "Huomioithan että matkaan lähtevät vain katsastetut veneet"

      Kerrankin oli Lähteelässä kokoontuminen Viroon menoa varten. Neljä venettä oli katsastamatta ja ne eivät päässeet mukaan Viroon. Barlit, Sunwind 27, Guy 27 ja Flipper 540. Katsastuspäällikkö tunnisti nuo alukset samantien katsastamattomiksi, hänellä on updeitattu venellista aina mukanaan. Seuraliput määrättiin samantein myös laskettaviksi noista villeistä veneistä.

      Katsastamattoman aluksen mukaanotto meren ylitykseen on riskinottoa koko eskaaderille ja siten sellainen sotisi totaalisesti vastaan turvallisuuskultturia ja merimiestaitoja painottavassa veneseurassa.

      Kerran on ollut jopa katsastamaton vihreälippuinenkin purjevene! Sellainen on jo tyystin sopimatonta, koska seura-aateliston muodostamassa yhteenliittymässä jos missä on tärkeää noudattaa sääntöjä.

      En halua kertoa seuramme nimeä, koska seurojen sisäisten asioiden käsittely on kiellettyä täällä. Veneitä kuitenkin on paljon, keskimääräinen vuosittanen merisuorite on moottoriveneillä noin 300 mpk ja pursilla peräti liki 700mpk. Joitain vuosia sitten pisimmän matkan tehnyt ja siitä hyvästä palkittu venekunta oli matkannut melkein 1600 mpk!

      Itse purjehdin kaudessa tuhatkin mpk, vaikka vastuulliset luottamustehtävät aina jarruttavatkin. Retkisatamassa tulee oltua kaudenmittaan paljonkin opastamassa, ohjaamassa ja valvomassa venekuntien asiointeja siellä. Rivijäsenille on rajattu kertavierailuaika saaressa max. 3 vrk. Retkisatamapäällikköä tämä ei työn luonteesta johtuen kuitenkaan koske.

      • toistoatoistoatoistoa

        Onkohan mitään niin tylsää kuin toistettu vitsi. Paitsi ehkä toistettu huono vitsi.


      • katastusmiäs

        "Katsastamattoman aluksen mukaanotto meren ylitykseen on riskinottoa koko eskaaderille ... "

        Hihi, tää on hauska. Kun katsastustarran liimaa veneeseen, niin se ei ole enää riskitekijä. Jos on ilman tarraa niin koko porukka uppoaa varmasti samalla eskaaderilla.

        Eikö teillä tosiaan ole eskaaderikatsastusta siinä kokontumissatamassa aamulla klo 6:00 ennen kuin köydet irtoaa ettei vaan joku ole huijannut katsastuksessa? Jos ei ole, olette turvallisuusriski kaikille muille Itämerellä veneileville ja heidän rentouttavalle ja virkistävälle veneilykokemukselleen.

        Sama juttu kun rallissa, jos seisoo siiman takana ei voi sattua mitään, mutta jos menet seisomaan siiman etupuolelle, kuolet varmasti. Kysy vaikka siltä järkkäriltä jolla on ne liivit päällä.


      • Virkamatkaaminen

        Kuinka Eskaaderipäällikö esti Katsastuspäälikön paljastamien veneiden kulkemisen muiden joukossa Suomenlahden yli, mikä lakipykälä?


      • retkisatamapäällikkö
        Virkamatkaaminen kirjoitti:

        Kuinka Eskaaderipäällikö esti Katsastuspäälikön paljastamien veneiden kulkemisen muiden joukossa Suomenlahden yli, mikä lakipykälä?

        Ne ymmärsivät ettei mukaan voi lähteä kun Kommodri antoi nuhteet ja sanoi ettei se käy. Seura myöntää alukselle seuran lipunkäyttöoikeuden. Seura peruuttaa lipunkäyttöoikeuden jos lipunkäytön ehdot eivät täyty. Liputtomalla veneellä ei ole asiaa ulkomaille.
        Jokainenhan nyt ymmärtää että viimeistään Kommodorin sana painaa todella paljon ja häntä totellaan vähintään siinä missä jotain venepoliisia tai rajavartijaakin.

        Veneurani alussa itsekin jouduin puhutteluun, Kommodorin puhutteluun. Upouusi Saaristolaivurin viirini oli väärässä saalingissa ja lisäksi perälippuni oli hieman mustunut pakokaasun noesta.
        Kommodori näki tilanteen jo perjantaina kotisatamasta irtautuessamme ja uudelleen retkisatamassamme (olin siis rivijäsen, uudeko jäsen) Palattuamme sunnuntai-iltana kotisatamaan Kommodori tuli sanomaan "huomasin nämä erheesi jo aiemmin, mutta ajattelin etten aiheuta sinulle stressiä viikonlopuksi" Eli sain ojennuksen ja ohjeistuksen vasta viikonlopun lopussa.

        Kehujakin tuli Kommodorilta eräänä juhannuksena. Tämä siksi että tartuin käskemättä toimeen kun saaripaikkamme ulkohuussin ulosteastia alkoi olemaan kovin täysi. Tyhjensin sen yksin metsään.

        Nyt olen tuon saman retkisataman päällikkö enkä enää joudu tyhjentämään ulosteastiaa.


      • eskaaderimuoto
        retkisatamapäällikkö kirjoitti:

        Ne ymmärsivät ettei mukaan voi lähteä kun Kommodri antoi nuhteet ja sanoi ettei se käy. Seura myöntää alukselle seuran lipunkäyttöoikeuden. Seura peruuttaa lipunkäyttöoikeuden jos lipunkäytön ehdot eivät täyty. Liputtomalla veneellä ei ole asiaa ulkomaille.
        Jokainenhan nyt ymmärtää että viimeistään Kommodorin sana painaa todella paljon ja häntä totellaan vähintään siinä missä jotain venepoliisia tai rajavartijaakin.

        Veneurani alussa itsekin jouduin puhutteluun, Kommodorin puhutteluun. Upouusi Saaristolaivurin viirini oli väärässä saalingissa ja lisäksi perälippuni oli hieman mustunut pakokaasun noesta.
        Kommodori näki tilanteen jo perjantaina kotisatamasta irtautuessamme ja uudelleen retkisatamassamme (olin siis rivijäsen, uudeko jäsen) Palattuamme sunnuntai-iltana kotisatamaan Kommodori tuli sanomaan "huomasin nämä erheesi jo aiemmin, mutta ajattelin etten aiheuta sinulle stressiä viikonlopuksi" Eli sain ojennuksen ja ohjeistuksen vasta viikonlopun lopussa.

        Kehujakin tuli Kommodorilta eräänä juhannuksena. Tämä siksi että tartuin käskemättä toimeen kun saaripaikkamme ulkohuussin ulosteastia alkoi olemaan kovin täysi. Tyhjensin sen yksin metsään.

        Nyt olen tuon saman retkisataman päällikkö enkä enää joudu tyhjentämään ulosteastiaa.

        Seurasanne pidettäköön tavallista Suomen lippua mukana varalta että menetät seuralipun käyttöoikeuden. Kun ollaan jo lähdössä Tallinnaan niin sitten mennään tavallisella lipulla kuin oltaisiin seuran ulkopuolisia villejä veneilijöitä.


    • NäinSuomenojalla

      No huh huh. Onkohan kaikilla vastanneilla edes vene Suomenojalla? Ihan hyvä idea tuo vanttien niputtaminen, mutta ainakaan meidän seurassa ei kaikki mastot edes mahdu mastotelineeseen vaan muutamia on siinä vieressä omilla pukeilla. Lisäksi pikkumastot nostetaan helpoimille hyllyille ja ne, joilla on painavammat mastot joutuu joko porukalla punnertamaan mastonsa yläkerroksiin tai jättämään omille pukeille. Jotta vantit irti että jaksatte nostamaan ylähyllylle ja vie vähän tilaa. Maston purku ja kasaaminen on tunti suuntaansa. Ei siis mitään.

      • HölmöläistenTouhua

        Eikö teillä ole käytössä edes köysitaljoja? Meillä on moottoritaljat siirtokiskoilla. Maston painolla ei ole mitään merkitystä. Maston nostoon riittää yksi henkilö.


      • NäinSuomenojalla

        On on. Kaikki systeemit löytyy. Alue on vain niin iso, että jotkut joutuu säilyttämään venettä ja mastoa jopa 300 m rannasta. Vuosia sitten jo jätetty kaikki taljapuuhat ja hoidetaan mastonpoisto ammattimaisesti.


    • tyhjätaskuainavaan

      Onpa hienot systeemit siellä etelässä. Täällä susirajan toisella puolen masto pannaan veneen päälle kurkihirreksi ja pressu päälle.

    • Lyyssi119

      Olen jäsenenä uusmaalaisessa seurassa ja ainakin meillä on useita noista nimikkeistä käytössä mistä tuo retkisatamapäällikkö puhuu.

      Meillä on kommodoori ja varakommodoori, purjevenejaoksen puheenjohtaja, moottorivenejaoksen puheenjohtaja, katsastuskoordinaattori, saarikohdekoordinaattori, rahastonhoitaja, telakointikoordinaattori. Kotisatamassa on satamapäällikkö, vartiopäällikkö, kahvilavastaava, mastotelinekoordinaattori ja ramppimanageri jolla on hallussaan venelaskurampin kettingin ja mastonostimen avain jottei se toiminta mene holtittomuuksiin.

      • purjehdusarvo

        Saakos itsensä nimittää reservin jungmanniksi tai messipojaksi?


      • tyhjättynnyrittaas

        Mikä yhteys tuolla "vakanssilistalla" on varsinaiseen aloittajan kysymykseen?
        Ei mikään.


      • niin_tavallista

        Meilläkin hallituksen jäsenillä on omat vastuualueensa. Niin on useimmissa yhdistyksissä, olkoon yhdistyksen toimiala mikä hyvänsä.

        Olenpa itsekin ollut oman seurani junioripäällikkö. Jostain syystä vain yhdistystoiminnassa päällikkönimikkeestä huolimatta virkoihin kuuluu vain velvollisuuksia, ei valtaa. Naapuriseurassa oli mastonosturin hoitaja, jonka valta oli se tavanomainen varauslistan ylläpito. Nyt se työ on siirretty nettiin.


      • sulkeiset
        niin_tavallista kirjoitti:

        Meilläkin hallituksen jäsenillä on omat vastuualueensa. Niin on useimmissa yhdistyksissä, olkoon yhdistyksen toimiala mikä hyvänsä.

        Olenpa itsekin ollut oman seurani junioripäällikkö. Jostain syystä vain yhdistystoiminnassa päällikkönimikkeestä huolimatta virkoihin kuuluu vain velvollisuuksia, ei valtaa. Naapuriseurassa oli mastonosturin hoitaja, jonka valta oli se tavanomainen varauslistan ylläpito. Nyt se työ on siirretty nettiin.

        Valtaoikeuksia kai tuo em. lipunkäyttökielto tai sakotusoikeus ym. kurinpito ovat


      • fantasiat_erikseen
        sulkeiset kirjoitti:

        Valtaoikeuksia kai tuo em. lipunkäyttökielto tai sakotusoikeus ym. kurinpito ovat

        Olisivat, jos sellaisia olisi olemassa. Tämän palstan fantasiat ovat toinen juttu. Siinä harvinaisessa tilanteessa kun jotain sanktioita joutuu jäsenille antamaan, ne ovat aina hallituksen kokouksessa päätettäviä asioita ja perustuvat sääntöihin.


      • fantasiat_erikseen kirjoitti:

        Olisivat, jos sellaisia olisi olemassa. Tämän palstan fantasiat ovat toinen juttu. Siinä harvinaisessa tilanteessa kun jotain sanktioita joutuu jäsenille antamaan, ne ovat aina hallituksen kokouksessa päätettäviä asioita ja perustuvat sääntöihin.

        Pitääpä huomauttaa, että ainakin meidän seurassa vartiosakot ja korotetut telakointimaksut, jotka käytännössä ovat ainoat sanktiot, joita seuran jäseniin voi kohdistua (jos erottaminen seurasta unohdetaan), määrää satamakapteeni. Mutta perusteet, joilla ne voi määrätä, on kyllä yhdistyksen kokous päättänyt. Vartiosakko tulee laiminlyödystä väijystä ja korotettu telakointimaksu siitä, että ei ole katsastuttanut venettään ko. vuonna.


      • MitaanTietamaton
        10-14 kirjoitti:

        Pitääpä huomauttaa, että ainakin meidän seurassa vartiosakot ja korotetut telakointimaksut, jotka käytännössä ovat ainoat sanktiot, joita seuran jäseniin voi kohdistua (jos erottaminen seurasta unohdetaan), määrää satamakapteeni. Mutta perusteet, joilla ne voi määrätä, on kyllä yhdistyksen kokous päättänyt. Vartiosakko tulee laiminlyödystä väijystä ja korotettu telakointimaksu siitä, että ei ole katsastuttanut venettään ko. vuonna.

        Mielenkiintoista, että katsastamattoman veneen telakointi on kalliimpaa kuin katsastetun. En heti keksi tuolle mitään syytä. Voisitko hieman kertoa taustoja?


      • MitaanTietamaton kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että katsastamattoman veneen telakointi on kalliimpaa kuin katsastetun. En heti keksi tuolle mitään syytä. Voisitko hieman kertoa taustoja?

        Eikö syy ole ilmeinen? Seura haluaa kannustaa hoitamaan katsastukset ajallaan. Käytäntö on paljon minun seurajäsenyyttäni vanhempi, joten en oikeastaan voi sanoa tietäväni taustoja siinä mielessä, että varsinaisesti tietäisin, millaisen ajatteluprosessin ja keskustelun myötä tuo sääntö on otettu käyttöön.


      • noin.meilläkin
        10-14 kirjoitti:

        Eikö syy ole ilmeinen? Seura haluaa kannustaa hoitamaan katsastukset ajallaan. Käytäntö on paljon minun seurajäsenyyttäni vanhempi, joten en oikeastaan voi sanoa tietäväni taustoja siinä mielessä, että varsinaisesti tietäisin, millaisen ajatteluprosessin ja keskustelun myötä tuo sääntö on otettu käyttöön.

        Meillä on seurassa vastaavat sanktiot. Mutta päätös niiden sovelatamisesta tehdään hallituksen kokouksessa ja siitä merkintä pöytäkirjaan.

        Syyt ovat todellakin ilmeiset, ihme että joku niitä kyselee.

        Ja jos vielä jatkaa noista titteleistä. Niiden käyttö on vain helpottamassa jäsenten ohjaamisessa kyselyt oikealle henkilölle. Ja koska kaikki ihmiset eivät ole käteviä käsistään, eikä kaikilla ole silmämittaa, voi toisinaan jäseniä joutua myös ohjeistamaan vaikkapa sen mastovajan käytössä. Siinä ei todellakaan ole mistään hallinnasta kyse, vaan siitä, että kaikki halukkaat saisivat mastonsa mahtumaan vajaan.


      • noin.meilläkin kirjoitti:

        Meillä on seurassa vastaavat sanktiot. Mutta päätös niiden sovelatamisesta tehdään hallituksen kokouksessa ja siitä merkintä pöytäkirjaan.

        Syyt ovat todellakin ilmeiset, ihme että joku niitä kyselee.

        Ja jos vielä jatkaa noista titteleistä. Niiden käyttö on vain helpottamassa jäsenten ohjaamisessa kyselyt oikealle henkilölle. Ja koska kaikki ihmiset eivät ole käteviä käsistään, eikä kaikilla ole silmämittaa, voi toisinaan jäseniä joutua myös ohjeistamaan vaikkapa sen mastovajan käytössä. Siinä ei todellakaan ole mistään hallinnasta kyse, vaan siitä, että kaikki halukkaat saisivat mastonsa mahtumaan vajaan.

        Tuo viimeinen lauseesi kertoo asian paremmin kuin itse osasin: kun niitä telakoijia ja mastonvarastoijia on iso joukko, niin hommaa pitää vähän organisoida, jotta tila riittää kaikille ja niin veneet kuin mastot sijoitellaan järkevästi.

        Meillä on tosiaan satamakapteeni toimeenpaneva voima noissa santioissa, se on yksinkertaisinta jo siksi, että hänen vastuullaan on muutenkin kaikki veneisiin liittyvä laskutus. Mutta tietysti sanktion kohteeksi joutuvalla olisi oikeus viedä sitten asiansa johtokunnan käsittelyyn. En kyllä tiedä, onko sellaista koskaan tapahtunut ja jos, niin millä tuloksilla. Olen ollut kuulolla, kun satamakapteeni on joskus sanonut, että "niiden kanssa, jotka kysyy ja sopii asioista etukäteen, on joustoa. Niiden kanssa, jotka ei kysy vaan tekee ominpäin miten sattuu ja teettää sitä kautta muilla ylimääräistä vaivaa, ei ole joustoa milliäkään."


      • MitaanTietamaton
        10-14 kirjoitti:

        Eikö syy ole ilmeinen? Seura haluaa kannustaa hoitamaan katsastukset ajallaan. Käytäntö on paljon minun seurajäsenyyttäni vanhempi, joten en oikeastaan voi sanoa tietäväni taustoja siinä mielessä, että varsinaisesti tietäisin, millaisen ajatteluprosessin ja keskustelun myötä tuo sääntö on otettu käyttöön.

        Aivan. Seurassa seuran tavoilla. Meillä katsastus on vapaaehtoinen eikä katsastamattomuudesta tule mitään sanktioita. Katsastusta hyödyllisenä pitävälle sellainen on tarjolla, muuten säästellään katsastajien työmäärää. Siksi sen sitominen telakointiin kuulosti oudolta.


      • MitaanTietamaton kirjoitti:

        Aivan. Seurassa seuran tavoilla. Meillä katsastus on vapaaehtoinen eikä katsastamattomuudesta tule mitään sanktioita. Katsastusta hyödyllisenä pitävälle sellainen on tarjolla, muuten säästellään katsastajien työmäärää. Siksi sen sitominen telakointiin kuulosti oudolta.

        Useimmissa seuroissa katsastus on ainakin periaatteessa pakollinen. Niinhän SPV:kin sen haluaisi linjata eli ei katsastusta => ei seuran lippua (he itse asiassa jopa omissa ohjeissaan yms. aina ilmaisevat tuon suorastaan normia, vaikka laki ei sellaista edellytä).

        Seuran oma valintahan se on. Meillä näin, teillä noin, jossain muualla kolmannella tavalla :)


      • ohjausta.tarttee
        10-14 kirjoitti:

        Tuo viimeinen lauseesi kertoo asian paremmin kuin itse osasin: kun niitä telakoijia ja mastonvarastoijia on iso joukko, niin hommaa pitää vähän organisoida, jotta tila riittää kaikille ja niin veneet kuin mastot sijoitellaan järkevästi.

        Meillä on tosiaan satamakapteeni toimeenpaneva voima noissa santioissa, se on yksinkertaisinta jo siksi, että hänen vastuullaan on muutenkin kaikki veneisiin liittyvä laskutus. Mutta tietysti sanktion kohteeksi joutuvalla olisi oikeus viedä sitten asiansa johtokunnan käsittelyyn. En kyllä tiedä, onko sellaista koskaan tapahtunut ja jos, niin millä tuloksilla. Olen ollut kuulolla, kun satamakapteeni on joskus sanonut, että "niiden kanssa, jotka kysyy ja sopii asioista etukäteen, on joustoa. Niiden kanssa, jotka ei kysy vaan tekee ominpäin miten sattuu ja teettää sitä kautta muilla ylimääräistä vaivaa, ei ole joustoa milliäkään."

        Meillä seuralle nimikoidun telakointialueen vieressä kaupungin hallinnoimaa aluetta. Siellä ei tietenkään mitään telakkamestaria, -päällikköä, -vastaavaa tai -koordinaattoria ole. Seuraus on, että tila on todella huonosti käytettyä. Pieniä veneitä siellä, mihin isoja olisi helpompi nostaa, veneillä parin metrin välejä ja rivejä ei täytetä yhdestä reunasta alkaen, vaan yksi päähän, seuraava keskelle ja kolmas johonkin muualle. Seuran alueella talvehtivat suurimmalta osalta samat veneet samoilla paikoilla, joten ongelmia on vähemmän, mutta silti aina välillä tulee sooloilijoita.


    • mastovaja

      Meille tuli seuraan K-kauppiaan uusi purjevene. Sen masto ei mahtunut mastovajaan ja piti olla luova. Teimme reijän vajan metsänpuoleiseen päätyyn ja nyt kauppiaan maston huipun viimeiset kaksi metriä sojottavat sinne metsään.
      Kauppias ponssaa seuraa paljon joten ollaan joustavia asioissa.

    • Kuletaittekärryllä

      Nosturimiehet toki kuljettaa mastosi telineelle ja takaisin. Huokeammalla pääset, jos masto nostetaan nostopaikalle pukeille (paikkan, jossa se ei häiritse muita nostoja). Seuroilla on mastokärryjä ja sellaisen voi vuokrata myös alueen venetarvikeliikkeestä. Kärryllä voit itse siirtää maston sitten telineelle. Tämä ottamatta kantaa vantitnippuun vai pois keskusteluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      410
      2247
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      61
      1919
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      218
      1515
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1177
    5. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      135
      1140
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      76
      1132
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      56
      1053
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      988
    9. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      62
      920
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      279
      916
    Aihe