Millä konstilla trombosyytit nousuun?

Labra

Olen 58-vuotias mieshenkilö, jolla ollut aina matala trombosyyttitaso. Nyt oli pudonnut kesän aikana 100:sta 80:een.

Sanovat että se vaan toisilla on matalalla eikä huolta kun pysyy edes haarukassa 50 - 100. Silti huolestuttaa tilanteeni, lähinnä laskeva suunta.

Olisiko tuon nostamiseen keinoja? Hemoglobiini oli samassa mittauksessa 141.

5

6895

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöllistä

En ole kuullut koskaan mitään keinoja millä nostaisi trombosyyttejä omatoimisesti. Sairaalassa joudutaan joskus antamaan trombosyyttejä=verihiutaleita , jos on pahasti alentunut esim jonkun lääkkeen vuoksi. Jotkut pitkään tai liian usein nautitut antibioottikuurit voivat alentaa trombosyyttimäärän.
      Olen kokenut nuorena tosi alhaisen trombosyyttitason, minulla se arvo oli 70 ja tehtiin sternaalipunktiokin, eikä se selvittänyt syytä. Mustelmia tuli hirveän helposti olin aivan mustelmilla. Alhainen trombosyyttitaso voi olla selittämätön ilmiö joillakin, osalla voi johtua liiallisesta alkoholinkäytöstä tai maksasairaudesta.
      Yleensä , jos trombosyytit on matalalla katsotaan vuoto ja hyytymisaika ja jos ne ovat normaalit ei ole huolta. Kuten linkissä kerrotaan taso voi olla jopa 50 ja sekään ei ole hälyttävä, varsinkaan jos vuoto/hyytymisajat ovat ok.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03035

• Labra

Kiitos selkeästä vastauksesta. Minulla ollut jatkuvasti matala taso sekä leukosyyteissä että trombosyyteissä. Leukosyytit sentään yli kolmen. N. 15 vuotta sitten trombosyyttilukema oli 140. Mitään hyytymisongelmia ei ole ollut.

Mahtaako seuraavat lääkkeet vaikuttaa tasoihin: Verenpaine Enalatin, kolesteroli Lipcud, eturauhanenTamsumin, kipu Panacod, Panadol?

• rwethy
        Labra kirjoitti:

Kiitos selkeästä vastauksesta. Minulla ollut jatkuvasti matala taso sekä leukosyyteissä että trombosyyteissä. Leukosyytit sentään yli kolmen. N. 15 vuotta sitten trombosyyttilukema oli 140. Mitään hyytymisongelmia ei ole ollut.

Mahtaako seuraavat lääkkeet vaikuttaa tasoihin: Verenpaine Enalatin, kolesteroli Lipcud, eturauhanenTamsumin, kipu Panacod, Panadol?

No siis eikö just kaikenmaailman hyytymiä estävät lääkkeet aiheuta tuota aloituksessa mainittua.. eikö se ole vähän niinku tarkoituskin..

• Labra
        rwethy kirjoitti:

No siis eikö just kaikenmaailman hyytymiä estävät lääkkeet aiheuta tuota aloituksessa mainittua.. eikö se ole vähän niinku tarkoituskin..

Noh nyt vasta muistin, että olen käyttänyt kalanmaksaöljyä ruokalusikallisen päivässä ja muutaman viikon ajan Primaspania.

Nuo ovat vissiin kiellettyjen listalla tapauksessani. Sori etten muistanut noita heti.

• Labra

Muistin sitten melko pian avaukseni jälkeen, että olen ottanut päivittäin ruokalusikallisen kalanmaksaöljyä. Ja taisimpa käyttää tuolloin jonkin verran buranaa.

Kun nuo jätin pois, nousi arvo heti minun tasollani hyväksi eli 121. Aloin syömään myös b12 foolihappo-valmistetta.

Varmaa pääsyy oli tuossa kalanmaksaöljyssä tai sen annoskoossa. Myös vuosia kiusanneet suupielet menivät kiinni, eikä ikenistä tule verta reippaassakaan harjauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      189
      5108
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      25
      4482
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3147
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      260
      3060
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      155
      2977
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2541
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27