Vanhustenhoito näyttää olevan

kukavastaanäistä

vanhusten säilömistä kuin hoitoa. Vanhuksen häkki on sänky missä oleilee 24/24, ruokaa saa tiettyinä aikoina.

Sanisin että eläimistäkin pidetään parempaa huolta kuin vanhuksista. Eläimet ovat lain voimalla pakko viedä päivittäin ulso, heille on taaattava kunnon ruoka ja jos ei niin heti puututaan. Mutta ei vanhuksiin.

Vanhukset rahastetaan ja rahat vieään kaikki kyllä mutta vastinetta rahoille hän ei saa. huonoa kohtelua ja että mitäs olet olemassa.

Niin kammottavaa että suomessa voi näin tapahtua.

17

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivanhusparkoja

      Olen täysin samaa mieltä tilannetta vuosia seurattuani. Erityisesti yksityiset hoivakodit vain rahastavat vanhuksia. Hoivasta ei kyllä voi puhua. Suihkuun pääsee kerran viikossa, samat vaatteet päällä yötä päivää monta vuorokautta. Vaatteita katoaa (pesukone syö?), ei ole aikaa eikä aina haluakaan syöttää hitaasti syövää vanhusta.

      Kipulääkkeitä kyllä annetan, vaikka ei olisi kipujakaan. Vanhushan maksaa ne itse, ja näin saadaa kävelevät asukkaat vuodepotilaiksi muutamassa päivässä. Ei ole aikaa (?) nostaa vanhusta ylös sängystä puhumattakaan ulos viemisestä. Tupakkataukoja kyllä ehditään pitää kerran tunnissa.

    • ykshoitaja

      Paikasta riippuu, ovatko kaikki vanhukset vuoteessa 24/24. Ainakaan omalla työpaikallani ei ole... Osa kävelytetään, osa autetataan tai nostetaan koneella pyörätuoliin. Mutta on myös heitä, jotka ovat jo niin sairaita ja hauraita, etteivät pysty istumaan. Vaatteet heillekin kyllä vaihdetaan. Mitä ulkoiluttamiseen tulee, mahdollisuuksien mukaan viedään kyllä ulos, mutta ihmisiä koskee itsemääräysoikeus, toisin kuin eläimiä. Kaikki eivät halua tai muuten lähde, joten pitäisikö siihen oikeasti olla erikseen laki, kun toisessa laissa sanotaan, että pitää kunnioittaa itsemääräämisoikeutta? Suihkuunkaan kaikki eivät haluaisi edes sitä yhtä kertaa ( toki sen kerran kuitenkin kaikki viedään), eikä vanhuksen kuiva ihokaan kestä jatkuvaa kastelua, eikä rasvaustakaan, koska monella on iho paperinohutta. Hoitajien asenteissakin on parantamisen varaa, mutta kaikki ei ole just niin kuin päälle päin näyttää tai lehdissä kirjoitellaan.

    • hoidaitse

      Mikään ei estä hakemasta vanhustaan hoitopaikasta ja ryhtymään itse hoitamaan. Kukaan ei tule estelemään vaan päinvastoin kiittelemään.

      Ihmisiä elää todellisessa hädässä. Vanhuksille tuodaan laitoksissa täysipainoinen ruoka säännön mukaisesti useita kertoja päivässä nenän alle. On lämmintä ja turvallista. Toistuvat rutiinit tuovat turvallisuutta vanhukselle ja vähentävät agressiivisuutta. Ulkoilu ei ole välttämättömyyttä ja on otettava huomioon hoitajan näkemys vanhuksen kulloisestakin jaksamisesta, vanhus saattaa myös itse kieltäytyä.

      • särekivisydämeinkuuntele

        E estä ei mutta jos ei ole mahdollisuuksia. Hoivakodit on tehty sitä varten että vanhus on turvassa jos muuta hoito muotoa ei voi järjestää. Vanhus maksaa siitä koko eläkkeellään joten luulisi sillä että vanhuksesta pidetään huolta, mutta häne rahoistaan pidetään kyllä huolta pois vaan kaikki viis ihmisestä.

        Vankilassakin on paremmat olot, ja eläimillä joita hoidetaan, mutta vanhus on asia joka ei tarvi huolenpitoa.


      • vanhuksethoidetaanhyvin
        särekivisydämeinkuuntele kirjoitti:

        E estä ei mutta jos ei ole mahdollisuuksia. Hoivakodit on tehty sitä varten että vanhus on turvassa jos muuta hoito muotoa ei voi järjestää. Vanhus maksaa siitä koko eläkkeellään joten luulisi sillä että vanhuksesta pidetään huolta, mutta häne rahoistaan pidetään kyllä huolta pois vaan kaikki viis ihmisestä.

        Vankilassakin on paremmat olot, ja eläimillä joita hoidetaan, mutta vanhus on asia joka ei tarvi huolenpitoa.

        Jatkuvasti tulee uutisia miten maanviljelijät kaltoinkohtelevat eläimiään. Vanhukselle maksettava eläke on tarkoitettu vanhuksen elämiseen, josta vanhukselle jää vielä noin sata euroa kuussa pelkkää humputtelurahaa. Sata euroa kuussa on iso raha laittaa viihteeseen, mitä rutkutat.


    • voivanhusparkoja

      Kaikissa hoivakodeissa niitä vaatteita ei kyllä vaihdeta, ei edes yöksi pyjamaa, tai yöpaitaa, vaikka niitä on kaapissa useita, paitsi että se pyykkikone niitä syö, ;) mutta uusia viedään tilalle.

      Ruoka ei ole aina kovinkaan "täysipainoista", leipäkin on usein säästösyistä lopussa. Eikä paljon auta, jos se ruoka tuodaan nenän alle, mutta kun vanhus ei itse pysty syömään, se jää siihen koskemattomana, tai sitten lapetaan ruoka niin nopeasti suuhun, että heikkokuntoinen vanhus ei ehdi sitä kunnolla pureskella eikä niellä.

      Ei pidä myöskään yleistää, koska monet vanhukset käyvät mielellään ulkona ja suihkussa.

      Kyllä mielelläni hoitaisin itse kotona, varsinkin jos saisin sen 4 000 - 5 000 €/kk, jonka yksityinen hoitopaikka saa yhdestä vanhuksesta. Vähempikin minulle kyllä riittäisi, koska en saa nykyisessä työpaikassani läheskään noin paljon. Töissä minun kyllä täytyy käydä, koska omakin perhe täytyy elättää.

      Täällä saa heti vihat päällensä ilmeisesti työhönsä kyllästyneiltä hoitajilta, jos kirjoittaa, miten asiat tänä päivänä todellisuudessa ovat.

      • ykshoitaja

        Nimenomaan : ei pidä yleistää, kuten ei sitäkään, että kaikkien olot olisivat huonosti. Omaisesi on ilmeisesti yksityisellä, jos kerran leipäkin loppuu kesken? Toki on heitäkin jotka mielellään lähtisivät ulos useamminkin, jos vain jollakin olisi aikaa viedä. Se tuskin aina on omaisillekaan ylivoimaista, edes joskus? Kuten on heitäkin, jotka haluaisivat useammin suihkuun, mutta ainakaan omalla työpaikallani kukaan ei ilmoittanut haluavansa. Omaiset ovat myös tervetulleita saunomaan heidän kanssaan. Heidät, joilla on nielemisongelmia on pakkokin syöttää hitaasti aspiraatiokeuhkokuumevaaran vuoksi. Jos kuitenkin on enemmän kuin puolet syötettäviä, voi toisinaan tulla kiireen tunne, jolloin huomaamaattaankin syöttää liian nopeasti. Tässä täytyy myös olla yleistämättä; toiset ovat niin nopeita syömään, ettei hoitajan hidastelu miellytä heitä, toiset taas nielevät niin hitaasti, että silloin on vain unohdettava ne muut...


    • voivanhusparkoja

      Kyllä, omaiseni on yksityisessä hoivakodissa, joka on Mainio Vire ja jonka Mehiläinen osti kesäkuussa. Olen kyllä ulkoiluttanut omaistani ja käynyt syöttämässä hyvin usein. Enpä usko, että olisin tervetullut saunomaan hänen kanssaan. Siellä ei saunaa juurikaan käytetä, ja lisäksi liian usein on sellainen tunne, että en ole sinne tervetullut.

      Minulle on jopa sanottu, että ei täällä niin usein tarvitse käydä ja että he kyllä syöttävät. Tätä on vain vaikea uskoa, kun omaisellani on aina niin kamala nälkä. Lisäksi sanotaan usein, että hän ei suostunut juurikaan syömään, mutta aina kun minä syötän, hän kyllä syö kaiken, mitä tuodaan, ja söisi enemmänkin. Kaikki johtuu vain siitä, että hoitajille on niin "kiire" syöttäessä.

      • ykshoitaja

        Luin juuri jonkin jutun tuosta ketjusta. Siinä hoitajat kertoivat, että heiltä on vähennetty henkilökuntaa niin paljon, etteivät he enää ehdi nostaa vanhuksia ylös. Varmasti siellä tulee myös uupumista, joka näkyy ärtymisenä. Ikävää kaikille osapuolille - niin vanhuksille kuin omaisille, mutta myös hoitajille. Jos nuo päättäjät ajavat asiansa läpi, hoito huononee väkisin myös kunnalliselta puolelta. Asaiakaslähtöinen hoito oli periaatteena uudessa vanhustyönlaissa, mutta en tiedä, menevätkö ne säästöt taas muitten lakien edelle. Varmasti sinunkin omaistasi hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla, mitä niissä olosuhteissa pystyy, mutta taitaa olla monella yksityisellä puolella kuitenkin pääperiaatteena bisnes.


    • olenniinonnekas

      On onni etten koksaan hakeutunut hoitoalalle. Jossain sentään onnituin ainakin ammatinvalinnassa. Myös kaupan ala semmoinen että käteni ristin etten mennyt siihenkään.
      Omassa ammatissa saa tehdä työt omaa tahtiin, harvoin on kiire, ja osan työstä vo siirtää seuraavaan päivään tai viikkoon, kunhan tulee hoidettua ajallaan.

      En kestäisi jokapäiväistä kiirettä, enkä nähdä huonoa työntulosta, juista kellon perässä.. ehei, olen niin onnekas.
      Ihan kauhulla luen miten hoitajia kiusataan ja ahdistellaan kiireellä, pakotetaan äärimmäisyyksiin pienllä palkalla, ja nämä ressut tekevät vaikka ilman ruokatuntia tai vessassa käyntiä. Pakotetaanhan sitä jos ei uskalla sanoa vastaan, kai nyt jokaisella on työehtosopimus että tauot kuuluvat ja ovat pakollisia pitää.
      En ymmärr tätä että ei usalleta pitää oikeusistaan kiinni.

      Onneksi en ole hoitaja, en kaupassa töissä, en siivooja, enkä mikään semmoinen jota pakotetaan ylilyönteihin, minusta ei ole semmoseen.

    • elämässänähty

      juoppo omainen on kaikista pahin vanhuksen hoitaja

      • Käsityskykykaivossa

        Niinpä, tai mielenterveyspotilas. Vaikka nehän ovat melkein yksi ja sama asia.


      • autaälämoiti

        Useilla vanhuksilla on alkoholinkäyttöä, myös mielenterveysongelmia. Miten auttaisit heitä?


      • hoitajatvaihtoon
        autaälämoiti kirjoitti:

        Useilla vanhuksilla on alkoholinkäyttöä, myös mielenterveysongelmia. Miten auttaisit heitä?

        Vaihtamalla mielenterveys ja alkoholiongelmalliset hoitajat! Niitä riittää joka hoitolaitoksessa ja kotihoidossa, siksi he eivät ehdi hoitaa vanhusta kun minuutin pari päivässä.


      • Muutakinhukassa

        Entä omat ongelmasi? Oletko koko elämäsi aikana paneutunut niihin edes kahta minuuttia.


    • ellukkain

      Sossutädit eivät anna vanhuksia kotiin hoitoon. Näin potilasasiamies sanoi Helsingissä. Turha aina jauhaa, että ottakaa kotihoitoon, kun ei saa ottaa.

    • kyllanainon1

      Itsekin hoitajana ja olen aivan samaa mieltä aloittajan kanssa. Tämä säilöminen on valitettava tosiasia niin monessa yksikössä, joissa olen työskennellyt. Osasyy on toki henkilökunnan vähyys, ja se muu syy on henkilökunnan haluttomuus tehdä mitään ylimääräistä, koska palkka on paska, niin motivaatiokin puuttuu....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe