Miksi Seat ei myy hyvin?

kummastelijatar

Kummallista miten kehnosti Seat menee kaupaksi. Vaikka 5 vuoden täystakuu ja 1% rahoituskorko, niin ei määrät päätä huimaa. Mistä se johtuu? Sama tekniikka kuin Volkkarissa, Audissa ja Skodassa. Nytkin uusi citymaasturi Ateca, mutta ei myy kaksisesti. Missä vika? Onko tämä merkki laadullisesti niin pazka, että porukat pelkää, vai onko nimessä vika? Skoda kelpaa vaikka on itäauton tausta, mutta Seat ei kelpaa.

43

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusipoloilija

      Seat on pikkumerkin noidankehässä: Merkkiä ei ole ostettu paljon, joten sitä ei uskalleta ostaa.
      Harvinaisemmassa merkissä pelätään, että merkin tuonti tai jopa valmistus lopetetaan, kuten on käynyt monelle, esimerkiksi Roverille. Samoin käytetyn varaosien saatavuus epäilyttää. Ja käytetyn auton jälleenmyyntiarvo romahtaa, jos merkki ei myy uusia.

      Verrataan esimerkiksi 7 vuoden ikäistä eli v. 2009 Ibizaa ja Poloa saman verran ajetuilla 1,4-litraisilla bensakoneilla, 5-ovisina sekä 2:lla renkailla ja metallivärillä: Ibizan korimalli juuri vaihtui vuonna 2008, mikä nostaa auton haluttavuutta. Sen sijaan Polo uudistui vasta v. 2010, joten '09-korimalli näyttää vanhalta. Tästä huolimatta hintapyyntö on sama vasta silloin, kun Ibizan koneesta otetaan muutama kilowatti enemmän tehoa irti, huoltokirja on täydellinen ja tulee kasa varusteita enemmän: vetokoukku, sähkölasit takana, vakionopeudensäädin, sumuvalot ja lämmitettävä tuulilasi.

      Kun pienellä lisäpanostuksella saa tunnetumman merkin ja vähän laadukkaamman auton, jonka panostuksen saa ainakin osittain takaisin seuraavassa kaupassa, voi tuntua järkevältä ostaa hieman kalliimpi. Itse kokeilin Ibizaakin, mutta niin se valinta vain kallistui hieman hiljaisempaan ja hintavampaan Poloon.

    • 34634635

      Itsekin ihmettelen miksi itäblokin merkki Skoda on suositumpi kuin länsieurooppalainen Seat, sama tekniikkahan niissä on.

      Seat paljon nuorekkaampi ja sporttisempi, Skoda enemmän paappojen auto. Esim meidän kunnan eka Skoda oli papin ja hänen uskonnonopettajavaimonsa omistama, molemmat 60 vuotiaita umpiuskovaisia.

      • karua_on_juu

        Nyt vissiin RS-Skodat ovat nuorentaneet Skodan imagoa sporttiseen suuntaan. Ja Superb on luonut ison luokan imagoa. Seatilla ei ole mitään kivijalkaa, nytkin vasta myöhässä kovan vaatimisen jälkeen saivat Atecan maasturina. VW uhkasi pari vuotta sitten lopettavansa Seatin, jos eivät saa Euroopan myyntiä ylöspäin. No muualla myynti onkin noussut, mutta meillä ei. Ukot ja akat ostaa Volsua ja Skodaa. Leon farkkukaan ei kelvannut, eikä nelivetomallit vaikka hinta valtavasti Octaviaa halvempi. Karu sisustus ja muoviosat varmaan vaikuttaa kanssa. Cupraa ostaa harvat rahavaroissa olevat nuoret lippispäät, ei muut. Seatin jälleenmyyntiarvo romahtaa heti kun ajaa liikkeestä ulos ja parivuotiaista hyvitys alle puolet ostohinnasta. Automyyjät sanoo että käytetty Leon on myytävä alhaisella hinnalla, muuten joku Kivikylä Einari tai Pirjotuulikki ostaa mielummin vaikka sen 2 v vanhemman Golfin tai Octavian. Veikkaan että Seat lopetetaan lähivuosina, kun nyt vielä VW:n rasitteena ovat suunnattomat korvaukset diesel-gaten takia (kymmeniä miljardeja euroja).


    • laatuJaTyyliMyy

      Seatilla on taakkana vanha maine ja spanelien huono työmoraali.
      Skoda tekee asiota paremmin ja Tsekeillä on korkea työmoraali ja motivaatio neuvostoajan jälkeen.

      • 3plus20

        No en nyt kyllä kehuisi slaavitsekkien työmoraalia yhtään paremmaksi kuin espanjalaisten. Ja kyllä Skodan itäautovanha maine on huono Seatin vanhaan maineeseen verrattuna. Edelleenkin itäautomaine painaa Skodaa, vaikka volyymiautossa se ei myyntiä juuri haittaa. Onhan se toki totta, että Seatin ulkonäkö poikkeaa esim Skodan ulkonäöstä. Itäinen slaavilainen tyyli ja eteläinen latinotyyli on erilaista. Sitten on ihan oma maku kummasta pitää enemmän. Ehkä mollivoittoisiin suomalaiseen puree enemmän tuo slaavilainen raskasilmeinen itäinen tyyli.
        Näillä jutuilla ei varmaankaan voi perustella täysin sitä miksi Seat ei ole volyymiautojen myyntitilaston kärkimerkkejä.

        Ja sitä paitsi sekä Seat että Skoda tehdään saksalaisen omistajansa työtavoilla ja certifikaateilla. Ne eivät käytännössä eroa mitenkään eri maissa, missä vw-konsernin autoja kootaan. Seatin tehtaalla ja Espanjassa kootaan myös Volkkareita ja Audeja. Jos slaavilainen tekisi parempaa laatua, kuten väität, niin eiköhän nuokin tehtaisi sitten Skodan tehtailla.

        Sinänsä vähän outo tuo väite, että Seat myy kehnosti. Siis mihin verrattuna? Jos vertaan näihin tavallisiin volyymimerkkien myyntilistojen kärkimerkkeihin, niin onhan myynti niihin verrattuna pientä. Jos sen sijaan vertailukohdetta vaihdetaan muihin merkkeihin, niin myyntihän on kokolailla samantasoista kuin Mazda, Renault, Mitshubisi, Citroen jne. Eihän kukaan jatkuvasti ihmettele miksi nämäkään eivät ole volyymiautomyyntilistan kärjessä.

        Sitä paitsi Seat on jatkuvasti eniten myyntiä kasvattanut vw-konsernin merkki ja näin jo vuosia. Tietysti, jos taas verrataan näihin myyntitilaston kärkimerkkeihin, niin näiden etumatka lukumäärissä on niin suuri, että niiden kiinnisaaminen Suomessa on käytännössä mahdotonta ellei sitä tehdä konsernin tarkoituksellisella puuttumisella ja miksi ihmeessä tehtäisiin.

        Seathan on aina ollut Suomessa konsernin markkinoinnissakin huomattavan vähäisellä panostuksella ja hyvin suppealla myyntiverkostolla verrattuna muihin merkkeihin. Myyntiähän on vain isommissa kaupungeissa ja lähinnä eteläisessä Suomessa. Tämä on aivan selvästi konsernin strateginen päätös ollut ainakin tähän saakka. Nythän mainostaminen ainakin on kasvanut.

        Tämä sama ihmettely nousee säännöllisin väliajoin esiin. Jostain syystä. Olen joskus ennenkin kommentoinut ja ihmetellyt sitä


    • oshidfhgvd

      Seat kannattaa ostaa käytettynä, ei missään nimessä uutena, huono jälleenmyyntiarvo.

    • Toledoa.harkitsin

      Aikoinaanhan Ibizoita pyöri jaloissa vaikka kuinka paljon ja 90-luvun alun Seat Toledo isolla, Skoda Octavian tyylisellä puoliporrasperä- takaluukulla oli myös yleinen näky. Tuolloinhan ei Octaviaa vielä ollut myynnissä, sehän tuli vasta 90-luvun jälkipuoliskolla, ehkä Octavia otti Toledon paikan myyntisuosikkina?

      Harkitsin itse Seat Toledoa tässä alkuvuodesta, ihmettelin miten se on niin edullinen vaikka käytännössä sama auto kuin kalliimpi Skoda Rapid. Molemmat ovat kuitenkin ihan siistin asiallisesti muotoiltuja perusautoja.
      Valitsin kuitenkin hieman pienemmän ja näppärän mutta mielestäni tyylikkäästi muotoillun suosikkiauton, Kia Rion. Valintaani vaikutti VW:n tekniikan ongelmallinen maine ja Seatissahan käytetään VW:n tekniikkaa.
      Jos VW ei olisi lähtenyt leikkimään keskeneräisten vekottimien kanssa moottoreissaan vaan pitäytynyt jo koetelluissa perusratkaisuissa ja tällaisia luottomoottoreita olisi käytetty Seatissakin, ehkä ajelisin nyt Toledolla.

      Skoda on kyllä mielestäni onnistunut hyvin karistamaan vanhan itäautomaineensa. Vielä 90-luvun alkupuolella esim. Favorit -peräinen Felicia epäilytti kovasti vaikka VW oli sitä jo modernisoinut mutta ensimmäisestä uuden ajan Octaviasta lähtien olen arvostanut Skodan yhtä hyväksi kuin ns. länsiautot. Ne vanhat takatuuppari-Skodat on ihan eri maailmasta.

      • sddjskfklsfkl

        Tuli vielä mieleen että minkähänlaisia muut itäautot olisivat tänä päivänä jos olisivat vielä olemassa, FSO Polonez, Moskvits ja muut hirvitykset xD


      • hyväsuunta

        Tuo 2000-luvun vaihteen Toledo oli varsin suosittu auto, mutta sen jälkeen tulleet mallit (esim. Altea) eivät ehkä oikein olleet suomalaiseen makuun. Lisäksi ennen nykyisen Leonin tuloa mallistosta puuttui Golf-luokan farkku, no Altea XL oli kyllä samaa kokoluokkaa mutta enemmän tila-auto kuin farkku. Myös hinnoittelu oli joiltain osin pielessä, muistan että joskus 2009 vertailin Altea XL:ää ja Octaviaa ja varuste-erot huomioituna Octavia oli halvempi... Nuo tekijät yhdistettynä aiemmin olemattomaan markkinointiin ja sisarbrändeihin nähden suppeampaan myyntiverkostoon selittää alhaisemmat volyymit.

        Tällä hetkellä myyntivolyymin kehityssuunta ainakin on hyvä, viime vuoteen nähden Seat 32,7% ja malleista Leon 45,6%, eli voisi päätellä että takuu/korkokampanjat ovat toimineet. Atecan myynnistä ei vielä pysty päättelemään mitään kun varsinaisten asiakastilausautojen toimitukset eivät ole käytännössä alkaneet. Mutta ilmeisesti ainakin jossain päin Eurooppaa auto myy hyvin kun sivusta kuultuna myyjän mukaan tällä hetkellä myydään ensi vuoden huhtikuun tuotantoa.


    • käyttökuluhuijaus

      > Sama tekniikka kuin Volkkarissa, Audissa ja Skodassa.

      ^vastasit omaan kysymykseesi. Luvassa siis kaikenmaailman talviongelmia, "ikuista" jakoketjua vaihdellaan 50 tkm välein ja jakohihnan 300 tkm vaihtoväli on todellisuudessa 90 tkm (juuri äsken törmäsin avautumiseen tästä...)

      VAGniikan maailma & co vääntää aina voittajaksi, perusteluna mm pienet huoltokulut, jotka on laskettu noiden "ikuinen/300 tkm" lupausten perusteella. Todellisuus sitten jotain muuta, kun palikoita vaihdetaan 5x useammin kuin miltä pohjalta kulut on laskettu.

      • uusipoloilija

        En tunne 300 tkm:n vaihtoväliä jakohihnassa.

        Itselläni on aiemmin ollut Golf 1,4 55 kW, jonka hihnan vaihto oli ajoitettu 180 tkm:n kohdalle. Koska 150 tkm:n huollossa todettiin hihnassa pintavaurioita, päätin varmuuden vuoksi tilata vaihdon, joka tehtiin 156 tkm:n kohdalla. Se kesti ilman rikkoutumista ainakin tuon 87 prosenttia luvatusta.

        Sitten hankin uuden Polo 1,2 51 kW:n, jonka hihnan vaihdoksi määriteltiin 210 tkm. Ajoin sillä liki 165 tkm ilman hihnan vaihtoa, eikä viimeisimmässä 150 tkm:n huollossa ollut sen kunnossa mitään huomautettavaa. Todentamani kestoikä ylitti 78 prosenttia.

        Seuraava samanlainen Polo vaihtui uuteen 118 tkm:n kohdalla, eikä viimeisimmässä 90 tkm:n huollossa ollut hihnan kunnossa mitään huomautettavaa. Todentamani kestoikä ylitti siis 56 prosenttia, joka on näistä pienin luku.

        Omat kokemukseni eivät siis mitenkään tue väitettä, että jakohihnan kohdalla huoltokulut olisivat todellisuudessa viisinkertaiset. Eivät ole olleet edes kaksinkertaiset.


      • miksei-kestä
        uusipoloilija kirjoitti:

        En tunne 300 tkm:n vaihtoväliä jakohihnassa.

        Itselläni on aiemmin ollut Golf 1,4 55 kW, jonka hihnan vaihto oli ajoitettu 180 tkm:n kohdalle. Koska 150 tkm:n huollossa todettiin hihnassa pintavaurioita, päätin varmuuden vuoksi tilata vaihdon, joka tehtiin 156 tkm:n kohdalla. Se kesti ilman rikkoutumista ainakin tuon 87 prosenttia luvatusta.

        Sitten hankin uuden Polo 1,2 51 kW:n, jonka hihnan vaihdoksi määriteltiin 210 tkm. Ajoin sillä liki 165 tkm ilman hihnan vaihtoa, eikä viimeisimmässä 150 tkm:n huollossa ollut sen kunnossa mitään huomautettavaa. Todentamani kestoikä ylitti 78 prosenttia.

        Seuraava samanlainen Polo vaihtui uuteen 118 tkm:n kohdalla, eikä viimeisimmässä 90 tkm:n huollossa ollut hihnan kunnossa mitään huomautettavaa. Todentamani kestoikä ylitti siis 56 prosenttia, joka on näistä pienin luku.

        Omat kokemukseni eivät siis mitenkään tue väitettä, että jakohihnan kohdalla huoltokulut olisivat todellisuudessa viisinkertaiset. Eivät ole olleet edes kaksinkertaiset.

        Kun remmin laukeaminen realisoituu, niin tuo 5x ei edes riitä. Kokemusta on.
        Valtion autoissa Transporterin hihnat laukeilivat jo ennen luvattua 90 tkm:n rajapyykkiä, joten huoltopäälliköltä tuli määräys vaihtaa hihnat jo 75 tkm:n huollossa jättimäisiä huoltokuluja välttääksemme. Eivät siis kestäneet.
        Kyllä tehtaan suunnittelijan pitäisi tietää, että pakettiautot tulee jakeluauto-tyyppiseen käyttöön eli paljon startteja sekä kiihdytyksiä. On utopiaa luulla että pakettiautolla ajetaan jotain sunnuntaiajoa tai pikkuhiljaa terveisiä.


      • sdjdskljfklflkdl

        Ne on semmosia valtion vehkeitä... Markus Kajokin sanoi joskus niin kun jokin hajosi hänen käsissään :D


    • Plzen

      Ainakin oman kokemuksen mukaan Seatin edulliset lähtöhinnat näkyvät vaihtoauton hyvityksessä. Itsellä Seat Toledon sijasta alle tuli Skoda Fabia, vaikka Skodan tehtaalla se Toledokin valmistetaa, kuten myös Ateca. Vaihtoon menneestä Golfista jakohihna vaihdettiin ohjelman mukaisesti 150 tkm:n kohdalla.

      • seatti_konkurssi

        Ja suhteessa Seatin arvo laskee vielä edullisempaa ostohintaa enemmän. Nyt kun uusin uutinen on että hallitus aikoo lakkauttaa koko autoveron, niin voi niitä Seatin ostaneita. Arvo on tippunut enemmän kuin olemassaoleva osamaksuvelka. Huh.


      • Seat_on_voittaja
        seatti_konkurssi kirjoitti:

        Ja suhteessa Seatin arvo laskee vielä edullisempaa ostohintaa enemmän. Nyt kun uusin uutinen on että hallitus aikoo lakkauttaa koko autoveron, niin voi niitä Seatin ostaneita. Arvo on tippunut enemmän kuin olemassaoleva osamaksuvelka. Huh.

        Ja tilannehan on täysin päinvastainen. Edullisin uusmyyntihinta ja vähäisin suhteellinen arvonpudotus. Tässä mielessä Seat on paras ostos VW-konsernin autoista.


    • ehkäjonakinpäivänä

      Seatin suurin ongelma on sen kuuluminen Volkswagenille. Jos se kuuluisi vaikkapa Renaultille tai Fiatille niin sitten uskaltaisi ostaa.

      • ostadaazia

        No sähän voit ostaa vaikka Dacian kun sen omistaa Renault.


    • Hyvin_myy_ja_kasvaa

      Seatin myynnin kasvu hakkaa jokaisen muun sisarmerkkinsä mennen tullen. Myös Suomessa eikä vain Euroopassa.
      Näinhän se on tehnyt jo vuosia.

    • myysekyllä

      Kateellisten narinaa. Seat nimenomaan myy nyt hyvin. Euroopassa Atecaa tilattu jo liki 100.000 ja kohta vuoden jono. Leon uudistuu nyt ja myy myös. Meillä upea 5 v takuu ja nollakorkoa tai 1% korkoa, kuten Kialla tai Nissanilla jotka myös myy hyvin. Seat on Audi-Volkkari-tekniikkaa halvemmassa hinnassa, eli hyvä tuote.

      • uusipoloilija

        Seat on todella lisännyt huomattavasti ensirekisteröintejään Suomessa kolmella ensimmäisellä vuosineljänneksellä viime vuoteen verrattuna: 32,7 % eli käytännössä kolmanneksen. Myös markkinaosuudessa on tullut kasvua 1,6:sta 1,9 prosentin siivuun.

        Toisaalta autoissa mitattuna kasvua on reilut 400 autoa enemmän tänä vuonna. Citroenin ja pahasti romahtaneen Mitsubishin ohittaminen on nostanut Seatin vasta sijalle 16. Heikentyneen Peugeotin tavoittaminen ei näytä ihan todennäköiseltä, sillä kiinnikurottavaa oli vielä kuun alussa tasan 300 autoa. Termi "hyvin myyvä merkki" vaatisi sijoitusta 10 ostetuimman listalla, mikä vaatisi noin 200 %:n lisäyksen myyntiin.

        VW-konsernin merkeistä Seat silti kasvaa nyt parhaiten, ja markkinoiden yleistä kasvua (12 %) reilusti enemmän. Sen tulevaisuus keskikokoisten merkkien joukossa näyttää valoisalta.


    • no_katoppa

      Käy seattimyymiössä. Näet liiteritasoinen murjun jossa nukkavieru myyjä lymyilee innottomasti jossain hämärässä nurkassa kuluneen pöytänsä ääressä. Sisällä on pari seattia vanhojen vaihtoautojen seassa. Kruunu: kun istahdat sitten seattiin, tulee oksetus. Kovaa halpaa harmaata kuttaperkkaverhousta ja ämpärimuovia sekä kehnoa korityön viimeistelyä. ja sitten ihmetellään miksi tää ei myy.

      • 2plus5

        Missäpäin Suomea tuollainen seattimyymälä löytyy? Pk-seudulla seattimyymälät ovat uusia ja viihtyisiäkin, jos autokaupoista niin nyt voi sanoa.
        No varmaan yksi syy on tämäkin, eli hyvin sijoitetut ja modernit myymälät, miksi Seatin myynti on kasvanyt huimasti vertaillaampa lähes mihin merkkiin tahansa. Viimeistely, ominaisuudet ja hinta-laatusuhteen erinomaisuus tietysti tärkein syy.

        Ehkä sieltä syrjäkylien peräkammareista voisi kannattaa hakeutua silloin tällöin ihmisten ilmoillekin, niin ei tarvitsisi kirjoitella tuollaista soopaa jatkuvasti.


    • keskolaismafiaa

      Keskon vika. Jos merkki annettaisiin muulle maahantuojalle Skodan Helkaman tapaan, merkki ponnahtaisi 2 vuodessa Skodan arvostuksen tasolle, ellei ylikin. Kesko kiskoo ylihintaa, esim Atecassa neliveto on 4 tonnia lisää etuvetoon, eli Keskon ryöstöpolitiikkaa. Joutuvat laskemaan nelivedon lisähinnan kohta max 500 euroon että ostaisivat. Lisäksi Kesko ei anna tehdä erillistä Seatin myymälää, koska emo-Volkkarin myynti kärsisi. Siksi Seat myydään ahtaissa 70-lukulaisissa myymiöissä, niihin ei varsinkaan naiset edes uskalla mennä. Myyjätkin on töykeitä myynnistä kiinnostumattomia jotka on repäisty jostain työllisyyskurssilta.

    • halpaamuovia

      seatin halvan ja laaduttoman oloinen sisusta karkottaa varmasti suuren osan potentiaalisista ostajista pois vaikka muut asiat ovatkin kunnossa.

    • Naapurikateus

      Sama tekniikka kuin Volkkarissa, Audissa ja Skodassa.
      Siinä syy. Eikä omakotialuella ole uskottavuutta naapurien silmissä.

      • uusipoloilija

        Mitä tarkoittaa auton uskottavuus?


      • etkö_tajuu

        Sitä, millaisen vaikutusen automerkki ja malli tekee naapureihin. Jos alla on Mersu, Bemari tai Audi, saat naapureilta salaista kateutta ja supinaa. He eivät ehkä enää tervehdi. Jos alla on myös joku tunnettumerkkinen citymaasturi, sama juttu. Esimerkiksi isovanteinen valkoinen Nissan Qashqai tai Kia Sportage aikaansaavat kateusefektin. Sen sijaan jos ajat pihallesi Dacian tai Seatin, saat naurahduksia ja jopa sääliä etenkin vanhemmilta tädeiltä. Joku voi jopa vinkkaista että sieltä ja sieltä saat leipäjonosta ruokakassin ens torstaina. Seat EI ole uskottava automerkki, se on tuntematon ja kuvastaa omistajan köyhyyttä ja kurjuutta.


      • uusipoloilija
        etkö_tajuu kirjoitti:

        Sitä, millaisen vaikutusen automerkki ja malli tekee naapureihin. Jos alla on Mersu, Bemari tai Audi, saat naapureilta salaista kateutta ja supinaa. He eivät ehkä enää tervehdi. Jos alla on myös joku tunnettumerkkinen citymaasturi, sama juttu. Esimerkiksi isovanteinen valkoinen Nissan Qashqai tai Kia Sportage aikaansaavat kateusefektin. Sen sijaan jos ajat pihallesi Dacian tai Seatin, saat naurahduksia ja jopa sääliä etenkin vanhemmilta tädeiltä. Joku voi jopa vinkkaista että sieltä ja sieltä saat leipäjonosta ruokakassin ens torstaina. Seat EI ole uskottava automerkki, se on tuntematon ja kuvastaa omistajan köyhyyttä ja kurjuutta.

        Jos "saan" kateutta naapureilta, on se vain vahingoksi minulle. Itse ainakin mielelläni tervehtisin naapureita. Ostan auton omia käyttötarpeitani varten, enkä naapureiden katseltavaksi.

        "Esimerkiksi isovanteinen valkoinen Nissan Qashqai tai Kia Sportage aikaansaavat kateusefektin."
        Johan nyt hassuja kirjoitit! Nuohan ovat paitsi rumia, myös pääasiassa vanhusten, lihavien ja muiden osittain liikuntaesteisten ajoneuvoja. Qashqai on tällä hetkellä vuoden toiseksi myydyin automalli, Sportage harvinaisempi, muttei sen kummempi.
        Sinänsä luokan menestys on loogista, sillä eläkeläisethän ostavat noin puolet Suomen uusista autoista. Iän karttuessa jäykistyvä selkä kaipaa autoon korkeampaa oviaukkoa. Niitä toki markkinoidaan nuoremmillekin, jotta ostaisivat normaaliautoa kalliimman ajopelin, ja tehdas saisi isomman katteen per auto.

        "Joku voi jopa vinkkaista että sieltä ja sieltä saat leipäjonosta ruokakassin ens torstaina."
        Tuo oli selvästi vain vilkasta mielikuvitustasi. Vanhojen, käytettyjen autojen kohdalla voisi korkeintaan olla noin, uusien autojen osalta ei.

        "Seat EI ole uskottava automerkki, se on tuntematon ja kuvastaa omistajan köyhyyttä ja kurjuutta."
        Kyllä minusta Seat on uskottavasti automerkki, sitä vain myydään keskinkertaisesti verrattuna tunnetuimpiin merkkeihin. Sana 'uskottava' ei sovi tähän yhteyteen. Jos sen sijaan puhutaan M-B:n, BMW:n ja Audin kaltaisista premium-merkeistä ja niiden kalleudesta, se perustuu niiden haluttavuuteen ja joillakin menestyksen näyttämishaluun.


      • Naapurikateus
        uusipoloilija kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa auton uskottavuus?

        Pyydä hoitajaa kirjoittamaan paperin molemmille puolille "käännä" ja antamaan takaisin. Siinäpä tekemistä loppuviikoksi.


      • poloinen1

        Mielenkiintoista, Poloilija väittää Qashqaita ta Sportagea vanhusten autoiksi, vaikka Polokin on sellainen :D Viimeksi eilen joku polopappa körötteli tientukkona :D


      • jokumuuuu
        etkö_tajuu kirjoitti:

        Sitä, millaisen vaikutusen automerkki ja malli tekee naapureihin. Jos alla on Mersu, Bemari tai Audi, saat naapureilta salaista kateutta ja supinaa. He eivät ehkä enää tervehdi. Jos alla on myös joku tunnettumerkkinen citymaasturi, sama juttu. Esimerkiksi isovanteinen valkoinen Nissan Qashqai tai Kia Sportage aikaansaavat kateusefektin. Sen sijaan jos ajat pihallesi Dacian tai Seatin, saat naurahduksia ja jopa sääliä etenkin vanhemmilta tädeiltä. Joku voi jopa vinkkaista että sieltä ja sieltä saat leipäjonosta ruokakassin ens torstaina. Seat EI ole uskottava automerkki, se on tuntematon ja kuvastaa omistajan köyhyyttä ja kurjuutta.

        Meidän yhdellä naapurilla on pari tuoretta Bemaria, toisella taas vanha Almera (ja valistuneen arvauksen mukaan tilillä/rahastoissa/osakkeissa useammankin Bemarin verran rahaa). Luulenpa että sellaista automallia ei olekaan joka pihassa seistessään tekisi kumpaankin vaikutuksen ja vieläpä positiivisen sellaisen.

        Ei kai nyt aikuinen ihminen sentään oikeasti autokaupoilla naapuriaan mieti?

        Viimeksi autoa vaihtaessa uusi Leon ST FR oli yksi vahva ehdokas, vaikkakaan valinta ei lopulta osunut siihen. Hinta-laatusuhteeltaan mielestäni ihan fiksu peli.


      • uusipoloilija
        poloinen1 kirjoitti:

        Mielenkiintoista, Poloilija väittää Qashqaita ta Sportagea vanhusten autoiksi, vaikka Polokin on sellainen :D Viimeksi eilen joku polopappa körötteli tientukkona :D

        Voi vanhus tietenkin Polollakin ajaa, jos on lyhytkasvuinen tai selkä vielä taipuu riittävästi :-)


      • uusipoloilija
        Naapurikateus kirjoitti:

        Pyydä hoitajaa kirjoittamaan paperin molemmille puolille "käännä" ja antamaan takaisin. Siinäpä tekemistä loppuviikoksi.

        Kiva että olet löytänyt tuosta loppuviikoksi tekemistä. Itse en ole kiinnostunut.


      • Naapurikateus
        uusipoloilija kirjoitti:

        Kiva että olet löytänyt tuosta loppuviikoksi tekemistä. Itse en ole kiinnostunut.

        Onko enemmänkin vaikeuksia seurata annettuja ohjeita?


      • Aijaajaajaa
        Naapurikateus kirjoitti:

        Onko enemmänkin vaikeuksia seurata annettuja ohjeita?

        Painu hei amispaska vittuun täältä!!!!!!!!


      • Naapurikateus
        Aijaajaajaa kirjoitti:

        Painu hei amispaska vittuun täältä!!!!!!!!

        Menikö herne nenuliin? Äiti lohduttaa ja keittää maitokaakaota.


      • nojuutuota

        Tässä nähdään että auto aiheuttaa aina kivaa riitaa, hauska seurata. Myös tieraivo on tulosta kateudesta ja huonosta itsetunnosta. Esimerkiksi virolaiset ovat kokeneet armottoman neuvostodiktaruurin, vapautuneet "äskettäin" ja huonolla itsetunnolla varustettuja ja kateellisia suomalaisille. Nyt virolaisjannut ajaa meillä verovapaasti (he ovat kummallisesti sekä kansamme että viranomaistemme erityisessä suojelussa autoveron osalta eli heidän ei tarvitse maksaa autoveroa vaikka asuvat täällä jatkuvaluonteisesti ajaen virokilpisillä autoillaan) käytetyillä bemareilla ja audeilla, kiilaten kaahaten ja koukkien. Eli auto aiheuttaa aina tunteita, ja esimerkiksi Seat myy siksi heikosti ettei sillä ole ímagomielessä mitään annettavaa auton ostajalle. Ja maassamme autot maksavat julmetusti joten sille halutaan myös tunnevastinetta. Se joka väittää muuta, valehtelee.


      • uusipoloilija
        Naapurikateus kirjoitti:

        Onko enemmänkin vaikeuksia seurata annettuja ohjeita?

        Sinusta en tiedä, mutta itselläni ei ole siinä suhteessa vaikeuksia. Jotkut vain luulevat, että muut olisivat heidän "ohjeistaan" kiinnostuneita.


      • uusipoloilija
        nojuutuota kirjoitti:

        Tässä nähdään että auto aiheuttaa aina kivaa riitaa, hauska seurata. Myös tieraivo on tulosta kateudesta ja huonosta itsetunnosta. Esimerkiksi virolaiset ovat kokeneet armottoman neuvostodiktaruurin, vapautuneet "äskettäin" ja huonolla itsetunnolla varustettuja ja kateellisia suomalaisille. Nyt virolaisjannut ajaa meillä verovapaasti (he ovat kummallisesti sekä kansamme että viranomaistemme erityisessä suojelussa autoveron osalta eli heidän ei tarvitse maksaa autoveroa vaikka asuvat täällä jatkuvaluonteisesti ajaen virokilpisillä autoillaan) käytetyillä bemareilla ja audeilla, kiilaten kaahaten ja koukkien. Eli auto aiheuttaa aina tunteita, ja esimerkiksi Seat myy siksi heikosti ettei sillä ole ímagomielessä mitään annettavaa auton ostajalle. Ja maassamme autot maksavat julmetusti joten sille halutaan myös tunnevastinetta. Se joka väittää muuta, valehtelee.

        "Eli auto aiheuttaa aina tunteita, ja esimerkiksi Seat myy siksi heikosti ettei sillä ole ímagomielessä mitään annettavaa auton ostajalle. Ja maassamme autot maksavat julmetusti joten sille halutaan myös tunnevastinetta. Se joka väittää muuta, valehtelee."

        Kirjoitit tuohon sisäisen ristiriidan: Jos kaikki haluaisivat 'tunnevastinetta', eikä Seat sitä tarjoaisi, ei Seatia myöskään myytäisi yhtään. Tai sitten tunnevastinetta pitäisi olla muutakin kuin tuo 'imago'. Kumpaa tarkoitit?


    • syylöytyiVWviat

      siinä vaan on halvemmalla VW viat

      • esim_erkkejä

        juu koko konsernin vehkeistä kannattaa pysyä kaukana, turvallisia ostoksia ovat Tojo Nisu Mazda Honda Ford ja Opelkin nyt. vag romut kierrän kaukaa.


      • KiaparastakuuVW
        esim_erkkejä kirjoitti:

        juu koko konsernin vehkeistä kannattaa pysyä kaukana, turvallisia ostoksia ovat Tojo Nisu Mazda Honda Ford ja Opelkin nyt. vag romut kierrän kaukaa.

        Ja kiahyny turvallinen takuu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.

      Tämä asia ihmetyttää suuresti.
      Maailman menoa
      35
      2968
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2307
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe