Susi tappanut lapsia!

Sudet hengiltä

1880-luvun alkuun sattuu eräs synkkä tapahtumajakso Suomen historiassa. Tuolloin liikkui Varsinais-Suomessa Turun seuduilla petoeläin, joka surmasi yhteensä 22 lasta. Siitä, että mikä eläin tuolloin oli kyseessä - ei ole saatu selvyyttä. On mahdollista, että kyseessä oli karannut tarhasusi tai koirasusi. Asiaan ei myöhemminkään saatu selvyyttä, sillä ratkaiseva todistuskappale, tämän tappajanaaraan talja oli kadonnut - toimittuaan jonkin aikaa senaattori Oskar Normenin lattiamattonakin.

Apuun tuota eläintä jahtaamaan Suomeen saatiin Pihkovasta Venäjältä ammattimaisia sudenmetsästäjiä, jotka tunsivat nimityksen lukashi. Tänne saapui kolme arttelia lukasheja, kolme miestä kussakin - eli yhdeksän lukashia yhteensä. Lukashi-nimitys voi tulla Erkki Pulliaisen mukaan Raamatun Luukkaasta - heidän suojeluspyhimyksestään. Nousiaisten Kytöisissä tuon tappajanaaraan surmasi sitten Ivan Paklja-niminen lukashi - ja lastensurmat loppuivat siihen kuin veitsellä leikaten.

Kopioitu linkistä: http://www.tunturisusi.com/historia.html

113

5536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välkky oot

Ja äiditkin ovat tappaneet lapsiaan,vieläpä viime vuosina... Siis kaikki äidit hengiltä helvetti!!!

• trofee

Yksikään äiti ei ole syönyt 22 ihmislasta.

• huh
        trofee kirjoitti:

Kannibalismi taidettiin sunkin suvussa lopettaa vasta viime-aikoina.

• Marjaanat
        trofee kirjoitti:

Pitääkö maailman sudet tappaa, kun 1800-luvulla 1 susi tappoi.

• he ovat

syöneet sentään lapsia? Susi kantojen vetreytyminen tulisi aiheuttamaan varmasti samanlaisen ongelman. Kyseessä oli siis yksi ja ainoa susi!

• teini oot

Nykyajan pumpulissa kasvatettu teini on todella
        ongelmallinen tapaus. Silloin kun luonnosta
        johtuva kuolema ei kosketa sitä naapurin tutun
        enon kälyn luokkakaverin veljeä (siis tosi
        läheistä), silloin vähätellään luonnon (ja sen
        eläinten vaistoja) tappaa elääkseen.

Sitten kun aalto pyyhkäisee tämän naapurin tutun
        enon kälyn luokkakaverin veljen, eletäänn myöten ja
        vaihdetaan ikuisessa surussa kiiltiksiä bestiksen
        kanssa.

• nuijamies.

nyt on siis syytä tappaa kaikki sudet, vaikka ei edes olla varmoja oliko kyseessä susi, no tapetaan silti, ku se on niin kivaa.

• ELÄ SIELLÄ

Voit olla varma että tunnistettu on.Längelmäellä on pihatosta tapettu sonni 18.12.04.Kymmenkunta koiraa viety pihoista.Tällä hetkellä tilanne siellä seuraavan lainen.16.01.05 Västilän koulun opettaja näki susien olevan koulun pihalla keskellä päivää.Nyt opettaja joutuu hakemaan ja viemään koulun oppilaat kouluun,koska lapsia ei voi päästää koulutielleen yksin.Nämä sudet,(laskettu 14 sutta) eivät välitä ihmisestä yhtään mitään.Jotkut yksilöt jäävät esim.häädettynä pihasta,seuraamaan ihmisten touhuja 200 metrin päähän jäälle.Mielestäni näillä ihmisilläkin on oikeus asua omistamillaan alueilla ilman pelkoa.Kyllä siinä suojeluhommassakin saisi hieman järkeä käyttää.

• Pelätä?
        ELÄ SIELLÄ kirjoitti:

Voit olla varma että tunnistettu on.Längelmäellä on pihatosta tapettu sonni 18.12.04.Kymmenkunta koiraa viety pihoista.Tällä hetkellä tilanne siellä seuraavan lainen.16.01.05 Västilän koulun opettaja näki susien olevan koulun pihalla keskellä päivää.Nyt opettaja joutuu hakemaan ja viemään koulun oppilaat kouluun,koska lapsia ei voi päästää koulutielleen yksin.Nämä sudet,(laskettu 14 sutta) eivät välitä ihmisestä yhtään mitään.Jotkut yksilöt jäävät esim.häädettynä pihasta,seuraamaan ihmisten touhuja 200 metrin päähän jäälle.Mielestäni näillä ihmisilläkin on oikeus asua omistamillaan alueilla ilman pelkoa.Kyllä siinä suojeluhommassakin saisi hieman järkeä käyttää.

Minkä takia niitä susia sitten pitää pelätä julmetusti jos ne kertomasi mukaan "Nämä sudet,(laskettu 14 sutta) eivät välitä ihmisestä yhtään mitään."?
        Ei kait ihmisenkään niistä tarvitse silloin välittää.

• mie
        ELÄ SIELLÄ kirjoitti:

Lukekaa karjan/lampaiden ja pihapiiristä/koirista huolestuneet alla oleva laumanvartijakoirat teksti. Näistä on apua maissa joissa susia on huomattavasti enemmän kuin suomessa. =)

• Hoope

Samasta tekstistä, topicin alottajan cut&paste-suorituksen liittämätön osa...

"Tätä tapahtumajaksoa on kautta aikain käytetty mukana sudenvastaisissa toimissa ja kannanotoissa. Noihin 1800-luvun lopun tapahtumiin verrattuna tämän päivän susijahdit ovat kuitenkin mautonta, irvokasta ja sivistymätöntä viihdettä - sillä nykysudet ovat täysin vaarattomia ihmiselle. "

• väitetään

ettei susi ole ikinä tappanut ihmistä? Ei susille ja täällä ei ole tilaa meille ja susille. Itse ajan "vahingossa" yli, mikäli sattuu edessä käyskenteleen. Ei tarvi minun ympäristössä liikkua ja meitä on täällä monta jotka vihaavat susia. On myös helppoa vähentää kantaa....

• Hoope
        väitetään kirjoitti:

ettei susi ole ikinä tappanut ihmistä? Ei susille ja täällä ei ole tilaa meille ja susille. Itse ajan "vahingossa" yli, mikäli sattuu edessä käyskenteleen. Ei tarvi minun ympäristössä liikkua ja meitä on täällä monta jotka vihaavat susia. On myös helppoa vähentää kantaa....

Ja itse harvennan sinunkaltaisia! Vaikka tekstisi oli provosoivan ala-arvoinen yritys saada piiiitkää viestiketjua, niin totaalisen epäonnistunut se oli. Itse tosissaan sun kaltaisia ihmisiä tuolla niittailen jotka uhoaa muttei uskalla... (Lyh. UMU)

Ja toiseksi, on sääli että sudet on raadellut POHJOISEN koiria... Olisi paljon parempi, jos sudet tuotaisi pari kertaa vuodessa etelään elämysmatkalle puudeleita popsimaan! Sudet mahtuu sinne minne ne menevät, ne pärjäävät ilman ihmistä. Sensijaan pikku-paskat-puudelit ja kaikki "rotu-koirat" ja jalostetut rotat voisi olla oivaa saalista susille... Koirat kuuluvat kaupunkiin YHTÄ PALJON KUN SUDET!

• oikea määrä

Pitäisi saada tietää , montako koteläinyksikköä susi saa tappaa . Ja onko pelon määrällä mitään merkitystä , onko lapsen pelko erin arvoista kuin aikuisen?

Ne kaksi sutta , jotka jotka elämäni aikana olen nähnyt luonnossa , ovat olleet hyvin arkoja.

• alkaa vaikka
        Hoope kirjoitti:

Ja itse harvennan sinunkaltaisia! Vaikka tekstisi oli provosoivan ala-arvoinen yritys saada piiiitkää viestiketjua, niin totaalisen epäonnistunut se oli. Itse tosissaan sun kaltaisia ihmisiä tuolla niittailen jotka uhoaa muttei uskalla... (Lyh. UMU)

Ja toiseksi, on sääli että sudet on raadellut POHJOISEN koiria... Olisi paljon parempi, jos sudet tuotaisi pari kertaa vuodessa etelään elämysmatkalle puudeleita popsimaan! Sudet mahtuu sinne minne ne menevät, ne pärjäävät ilman ihmistä. Sensijaan pikku-paskat-puudelit ja kaikki "rotu-koirat" ja jalostetut rotat voisi olla oivaa saalista susille... Koirat kuuluvat kaupunkiin YHTÄ PALJON KUN SUDET!

itse suden ruaksi? Sen verta älytön tuo tekstisi oli että en ole näköjään ainoa jolta lääkitys on tänään jäänyt ottamatta? Aidataan vaikka helsinki ja viedään sudet sinne.

• kaipaa

Pitäkööt sudet Venäjällä ja P-Amerikassa.
        Suomi on muutenkin EU:n takahikiä - ei kai tästä nyt vielä jotain v...n susireservattia tehdä kas kun ei jääkarhujakin vielä.
        Sudet ja ihmiset ei nyt vaan sovi samalle reviirille - ihmiset ensin - sudet erämaihin jos niitä nyt ylipäätään tarvitaankaan.
        Säälittävää tuollainen muutaman suden hyysääminen.

• mulle
        alkaa vaikka kirjoitti:

itse suden ruaksi? Sen verta älytön tuo tekstisi oli että en ole näköjään ainoa jolta lääkitys on tänään jäänyt ottamatta? Aidataan vaikka helsinki ja viedään sudet sinne.

Etenkin se, että sudet voitaisi aidata toviksi pks:lle.. itse kun en ole lähelläkään sitä a-holea! tyhmään viestiin tyhmä vastaus... "itse ajan (vaikka olen 15) kaikkien eläimien päälle..." Ja kyllä, lääkkeeni ON ottamatta...

• ongelmia
        oikea määrä kirjoitti:

Pitäisi saada tietää , montako koteläinyksikköä susi saa tappaa . Ja onko pelon määrällä mitään merkitystä , onko lapsen pelko erin arvoista kuin aikuisen?

Ne kaksi sutta , jotka jotka elämäni aikana olen nähnyt luonnossa , ovat olleet hyvin arkoja.

itä-suomessa ja pohjoisessa. Miksi pitäisi antaa vaikkukorvaisten helsingin junttien vaalia sekasortoa ja pelkoa täällä missä he eivät itse asu.

• nuijamies.
        väitetään kirjoitti:

Tavalliset koirat tappavat ihmisiä ihan tälläkin vuosisadalla, lähdetään siis lahtaamaan kaikki hauvelit.

• mielipide
        nuijamies. kirjoitti:

Tavalliset koirat tappavat ihmisiä ihan tälläkin vuosisadalla, lähdetään siis lahtaamaan kaikki hauvelit.

Se on tapauskohtaista , koiriakin määrätään lopetettaviksi .

Miksei myös susia , jos joku yksilö on selvästi vaarallinen?

• nuijamies.
        mielipide kirjoitti:

Se on tapauskohtaista , koiriakin määrätään lopetettaviksi .

Miksei myös susia , jos joku yksilö on selvästi vaarallinen?

Aivan kuin niin ei jo tehtäisi, just oli muuten juttu siitä, että sairaita susia lopetettiin. Taisi olla kapi.

• mukaan
        nuijamies. kirjoitti:

Aivan kuin niin ei jo tehtäisi, just oli muuten juttu siitä, että sairaita susia lopetettiin. Taisi olla kapi.

jotka hienolta unionilta on tullut niin susien metsästys kielletään kokonaan. Ne lisääntyy nopeasti ja kaikki muut kärsii paitsi te piloille hemmotellut stadilaiset.

• mie
        mukaan kirjoitti:

jotka hienolta unionilta on tullut niin susien metsästys kielletään kokonaan. Ne lisääntyy nopeasti ja kaikki muut kärsii paitsi te piloille hemmotellut stadilaiset.

Niin, ei saa metsästää, mutta jos susi/eläin uhkaa ihmistä, omaisuutta(karjaa), sen saa lopettaa!

Ihmisen henki on aina etusijalla verrattuna eläimeen!

• aina ensin
        mie kirjoitti:

Niin, ei saa metsästää, mutta jos susi/eläin uhkaa ihmistä, omaisuutta(karjaa), sen saa lopettaa!

jonkun saada kärsiä ennen kuin asioihin puututaan? Miksi kostaa lapsillemme? Mitä pahaa lapsemme on tehnyt?

• SusiNainen
        aina ensin kirjoitti:

jonkun saada kärsiä ennen kuin asioihin puututaan? Miksi kostaa lapsillemme? Mitä pahaa lapsemme on tehnyt?

jotka ovat uhka. Harvennettava. Ennen kuin tapahtuu. Onko tämä vaikea asia ymmärtää?

Harvennettava sieltä, missä ne ovat uhka. Minun pihallani ei ole näkynyt, mutta jos näkyy, niin ammun sen. Vaikka joutuisin linnaan.

• mie
        aina ensin kirjoitti:

tietenkään ei tarvitse. Häirikkösutena pidän susia jotka tavataan ihmisten omista pihoista.

Kyllä minä ainakin ampuisin tällaiset sudet enkä jäisi siinä odottelemaan että pahin tapahtuu tai että joku herra iso herra antaa siihen luvan...

• Nousiaisten
        mie kirjoitti:

tietenkään ei tarvitse. Häirikkösutena pidän susia jotka tavataan ihmisten omista pihoista.

Kyllä minä ainakin ampuisin tällaiset sudet enkä jäisi siinä odottelemaan että pahin tapahtuu tai että joku herra iso herra antaa siihen luvan...

historiaan? Siellä aikoinaan kävi terve susinaaras lasten päälle kun he olivat paimentamassa ja koulumatkoillaan. En haluaisi lasteni ikinä joutuvan tällaiseen vaaraan!

• minä vaan...
        alkaa vaikka kirjoitti:

Nyt puhut vähän, mutta asiaa!!!

• minä vaan...
        SusiNainen kirjoitti:

jotka ovat uhka. Harvennettava. Ennen kuin tapahtuu. Onko tämä vaikea asia ymmärtää?

Harvennettava sieltä, missä ne ovat uhka. Minun pihallani ei ole näkynyt, mutta jos näkyy, niin ammun sen. Vaikka joutuisin linnaan.

Olen samaa mieltä sun kanssa. Jos susi/sudet pyörii meidän pihamaalla niin minä kyllä ammun kyselemättä... Enkä joutuisi siitä linnaan...

• vihainen mies
        nuijamies. kirjoitti:

Ne koirat muuten jotka ihmistä puree aiheetta , lopetetaan kyllä , ainakin Suomessa.. joten koirien joukko tappoon ei ole syytä.

• vegaanityttö
        mie kirjoitti:

"Ihmisen henki on aina etusijalla verrattuna eläimeen!"
        millä perustelet tän väitteen? miksi ihminen, joka huom. on myös eläinlaji, olisi tärkeämpi kuin toisen lajin edustaja? sano yksikin hyvä syy.... sunlaisten ihmisten takia eläimiltä riistetään oikeudet ja ne kärsivät, koska "Ihmisen henki on aina etusijalla verrattuna eläimeen!", pah!

• ettei

pure... ja ei näköjään kannattas unohtaa niitä lääkkeitä!!!

• verisiä kuvia

Myös ruotsissa sudet ovat olleet EU-säännösten myötä kasvava ongelma. Koirat ja muut kotieläimet ovat olleet susien herkkua. Katso kuvat, ei heikkohermoisille:

http://www.jakthundgruppen.nu/bilder.htm

Kohtuullinen susien metsästys olisi sielläkin paikallaan, että väistäisivät ihmistä ja asumusten luona olevia kotieläimiä. Pelko on sudelta unohtumaan päin.

• II sehriffi!!!

Tämä kuuluu LUONTO&RATKEILY -palstalle...

SagittariusMIKÄLIENET... siirrä. hyvä mies!!!

• EU-suomalainen

Tämä on muitakin kuin harrastajia koskeva asia. Kysymys on EU:n säännöistä ja siitä miten ne tässä esimerkissä rajoittavat Suomalaisten oikeuksia.

Sopii hyvin maailmanmenoa-palstalle.

• Hänmies2

Tämä kuuluu juuri tänne! Sinä kuulut palstalle HOMOSEKSUAALISUUS? Ja pysykkin siellä.

• Sudet hengiltä

voi katsoa taaksepäin. Ettekö osaa oppia tehdyistä virheistä? Työnnättekä sormenne pistorasiaan vaikka saitte juuri tällin jos vaikka ei saiskaan enään tai olisi tottunut? Sudet ovat petoja ja vieläpä kautta aikojen pelättyjä sellaisia. En tahdo ainakaan asettaa lapsiani moiseen vaaraan.

• kysyn

Arvoisa "Sudet hengiltä" , montako kertaa olet kohdannut suden luonnossa?
        Yksinäinen susi väistää aina ihmistä , jos on terve.

Lauma saattaa , tosin ottaa saaliiksi mitä vain liikkuvaa.

• Sudet hengiltä
        kysyn kirjoitti:

Arvoisa "Sudet hengiltä" , montako kertaa olet kohdannut suden luonnossa?
        Yksinäinen susi väistää aina ihmistä , jos on terve.

Lauma saattaa , tosin ottaa saaliiksi mitä vain liikkuvaa.

kuusi kertaa olen tuohon petoon luonnossa törmännyt. Ja ajokoiran se perkele on vienyt jo kaksi kertaa. Minulta kerran ja kaverilta kerran. Ei löytynyt muuta kuin panta ja veriset suden jäljet! Miksi näitä pitäisi vaalia?

• pohjanoteeraus
        Sudet hengiltä kirjoitti:

kuusi kertaa olen tuohon petoon luonnossa törmännyt. Ja ajokoiran se perkele on vienyt jo kaksi kertaa. Minulta kerran ja kaverilta kerran. Ei löytynyt muuta kuin panta ja veriset suden jäljet! Miksi näitä pitäisi vaalia?

tottakai susi tappaa sen kimppuun hyökkäävän koiran... voi Luoja mikä idiootti olet.

• Kustikko
        pohjanoteeraus kirjoitti:

tottakai susi tappaa sen kimppuun hyökkäävän koiran... voi Luoja mikä idiootti olet.

Joo koira hyökkää omalla pihalla ketjuun kytkettynä metsässä ihmisasumuksia tarkoituksellisesti välttelevän suden =)
        Näitä riittää

Tampiot

• Nahjus
        Kustikko kirjoitti:

Joo koira hyökkää omalla pihalla ketjuun kytkettynä metsässä ihmisasumuksia tarkoituksellisesti välttelevän suden =)
        Näitä riittää

Tampiot

tulee ikkunan taakse "houkutteleen" sisällä olevaa koiraa ulos! Sudet osaavat haukahdella hieman kuin koirat ja näin houkuttelee koirat sivummalle tai vauhkoonnuttavat ne. Meillä kävi susi ikkunan alla iltahämärässä koiraa kiusaamassa? Onneksi ei ole lapsia. huh huh

• Sudet hengiltä
        pohjanoteeraus kirjoitti:

Jos koira ajaa metsässä jänistä niin sinusta on oikeutettua suden tulla ja syödä koira? Eihän se koira sutta ole ajanut pässi.

• mie vuan
        Sudet hengiltä kirjoitti:

Jos koira ajaa metsässä jänistä niin sinusta on oikeutettua suden tulla ja syödä koira? Eihän se koira sutta ole ajanut pässi.

yhtä oikeutettua on sudella sinun rakkisi pistellä suihinsa, kuin sinun ajattaa viatonta jänistä ja lopuksi raukkamaisesti ampua se.
        Oikeampi tapa olisi sulla nälissäsi juosta se jänis kiinni, jos sitä johonkin tarvitset.
        Niinhän susikin ruokansa taistelee itsellensä.

Susikanta on ehdottomasti liian pieni suomessa.
        Ajokoirakanta taas aivan suhteettoman suuri.
        Ja ne miehet, jotka ajokoiran kanssa metsässä leikkivät.... Voi voi! Täällä sitten itkevät sitä sielutonta hurttaa, joka ei isäntänsä komennossa pysynyt.
        Hohhoijjaaaa.

• 2004
    • mies

sudethan tappavat joka vuosi paljon koiria, lampaita ja muita kotieläimiä.
      aiotaanko Suomesta tehdään Euroopan luonnonsuojelureservaatti ja lapsemme saavat pelätä koulumatkoillaan henkensä puolesta?

• pelko sudelle

Kohtuullinen jokavuotinen metsästys pitäisi sallia. Pidettäisiin pelko suden mielessä ja vahingot pieninä. Parempi, että sudet pelkäävät kuin syrjäkylien ihmiset.

• Joku vaan

susi söi punahilkan mummon ja yritti syödä myös punahilkan

• susia

Jokavuotinen susipullikointi taasen pinnassa metsästäjien masinoimana. Olen tullut siihen tulokseen, että metsästäjät pelkäävät susia hysteerisesti. Toisena syynä heillä on tietty, ettei tähän aikaan vuodesta ole oikein muuta tapettavaa. Nälkiintyneitä jäniksenruipeloita reiittäessään jopa urhea metsämies tuntee häpeän punan naamallaan vaikkei yleensä, eikä silti tappamista liiemmälti kaihda.

Onhan nyt mediallisestikin huikeasti urhoollisempi näky kun metsämies hymyilee leveästi jalka seulaksi ammutun suden tai ison koiran niskassa kuin samainen heppu laihaa jänistä korvista roikottamassa, valtavalla tussarilla vyötettynä ja lauma tympeäilmeisiä koiria jaloissaaan.

• nuijamies.

Tappakaamme siis kaikki ihmiset, juuri sinä voisit aloittaa itsestäsi.

• copy

Juvalla yksi koiria kaapannut "susi" on osoittatunut joko suden tai koiran risteymäksi tai villiytyneeksi koiraksi. Ei kaikki ole aina kultaa mikä kiiltää.

• on juuri

nuo risteymät susien ja koirien kesken. Susi on levinnyt jo eteläsuomenkin metsiin ja leviää kiihtyvällä vauhdilla ja EU kieltää suden pyynnin?

• pohjanoteeraus

joskus ala-asteella tein esitelmän susista, ja niitä tutkiessa törmäsin tekstinpätkään missä todettiin, että normaali laumassa elävä susi ei hyökkää ihmisen kimppuun, eikä tule ihmisen alueelle/mihinkään missä haisee ihminen. Jos susia metsästetään, voi laumasta eksyneet yksinäiset tai loukkaantuneet sudet käydä ihmisen/karjan kimppuun, koska tottakai aitauksessa elävä lehmä, tai kiinni kytketty koira on helppo saalis.
      Että jos sudet jätettäisiin rauhaan, ne eivät tod näk edes tulisi lähelle ihmisiä tai niiden elikoita.

• nisäkäs

Tämäkö oli tilanne 1800-luvulla, milloin susia viimeksi oli liikaa? Johtuivatko kaikki vahingot metsästyksestä?

Sudet voivat syödä minkä tahansa eläimen, jota eivät pelkää. Ihminen kotieläimineen on nisäkäs muiden joukossa. Täyttä tavaraa, ravitsevia lämpimiä kudoksia. Miksi ihminen olisi poikkeus?

Metsästyksen täyskielto on siksi tyhmä, että suden pelko ihmistä kohtaan vähenee. Metsästyskiellolla tehdään vain pahaa sudelle. Olisi parempi, että susia olisi enintään nykyisen suuruinen ihmisiä pelkäävä joukko. Jos pahempia vahinkoja sattuu, kaikille susille voi käydä kalpaten. Ei kai se ole tarkoitus?

• lieksan korpeen!

niin katsotaan kuinka kaupunkilainen vääräsääri pärjää! Köyhää on sinunkin tietämyksesi pedoista.

• pölynen
        nisäkäs kirjoitti:

Tämäkö oli tilanne 1800-luvulla, milloin susia viimeksi oli liikaa? Johtuivatko kaikki vahingot metsästyksestä?

Sudet voivat syödä minkä tahansa eläimen, jota eivät pelkää. Ihminen kotieläimineen on nisäkäs muiden joukossa. Täyttä tavaraa, ravitsevia lämpimiä kudoksia. Miksi ihminen olisi poikkeus?

Metsästyksen täyskielto on siksi tyhmä, että suden pelko ihmistä kohtaan vähenee. Metsästyskiellolla tehdään vain pahaa sudelle. Olisi parempi, että susia olisi enintään nykyisen suuruinen ihmisiä pelkäävä joukko. Jos pahempia vahinkoja sattuu, kaikille susille voi käydä kalpaten. Ei kai se ole tarkoitus?

en nyt ole asiaan perehtynyt niin tarkkaan, että paha alkaa väittelemään vaikka mieli tekisi. Niin vain luin jostain, ja surettaa että susia tapetaan ns. turhaan kun niitä on muutenkin niin vähän.. Muistelisin että suomessa n.100 eikä muuallakaan kauheasti enempää.. :

• pohjanoteeraus
        lieksan korpeen! kirjoitti:

niin katsotaan kuinka kaupunkilainen vääräsääri pärjää! Köyhää on sinunkin tietämyksesi pedoista.

olen vain lukenut sen jostain kirjasta ala-asteella. Ehkä olet oikeassa, ehkä olen susien teurastamista vastaan siksi ettei minulla ole syytä niitä pelätä ainakaan kotiseudullani.

• Koiraihminen
      • kilttejä

nuo hukat ovat? Ovat sentään jotain säästäneet!

• susi mies
        kilttejä kirjoitti:

Nyt on kaupunkilaset päässeet vauhtiin.Voi kysyä moniko teistä on katsonut sutta silmästä silmään tai edes nähnyt niitä luonnossa elävänä tässä viestiketjussa niitä ei ole paljon hysteeria on samanlaista kuin muutama vuosi takaperin sitten karhuista.Kummatkohan ovat levittäneet reviiriään ihmiset vai sudet.Pitäkää ihmiset parempaa huolta niistä lemmikeistänneEli kaikki mitä ihmiset omistaa on niin sanotusti pyhää

• pyry
        kilttejä kirjoitti:

ei sudesta mitään vaaraa ole,se on lauma eläin ja sen kuuluu saalistaa.ihminen taas tunkeutuu suden alueelle,rakentamalla asutusta joka paikkaan.susi on lauma eläin ja niin ne saalistaa(laumassa)yksinäinen susi,jolta taoettu laji toverit!joutuu turvautumaan saadakseen ruokaa,kotieläimiin ym.täytyyhän niittenkin saada ruokaa.nykysiä sity ihmisiä pelottaa jo irti oleva koirakin,joka haluaisi leikkiä!

• siitä tulisi
        pyry kirjoitti:

ei sudesta mitään vaaraa ole,se on lauma eläin ja sen kuuluu saalistaa.ihminen taas tunkeutuu suden alueelle,rakentamalla asutusta joka paikkaan.susi on lauma eläin ja niin ne saalistaa(laumassa)yksinäinen susi,jolta taoettu laji toverit!joutuu turvautumaan saadakseen ruokaa,kotieläimiin ym.täytyyhän niittenkin saada ruokaa.nykysiä sity ihmisiä pelottaa jo irti oleva koirakin,joka haluaisi leikkiä!

jos niitä olisi vieläkin isompia laumoja? Ne saalistavat juuri sitä mitä eteen sattuu. Jos sinulla olisi pieniä lapsia jotka joutuvat koulusta kävelemään kotio syrjäistä metsätietä niin tietäisit.

• susi mies
        siitä tulisi kirjoitti:

jos niitä olisi vieläkin isompia laumoja? Ne saalistavat juuri sitä mitä eteen sattuu. Jos sinulla olisi pieniä lapsia jotka joutuvat koulusta kävelemään kotio syrjäistä metsätietä niin tietäisit.

Jos mummolla on munat se olisi vaari.jos jos ...
        Sun tekstis perustuu epätodellista kuvaavaan sanaan JOS

• Sudet kuoppaan
        susi mies kirjoitti:

Jos mummolla on munat se olisi vaari.jos jos ...
        Sun tekstis perustuu epätodellista kuvaavaan sanaan JOS

etkä olkalaukku teini niin tietäisit miltä vanhemmista tuntuu tuollainen petojen vaaliminen. Teillä finninaamoilla kun ei ole maailman katsomusta sen parkkipaikkanne edemmäs.

• on huudella
        siitä tulisi kirjoitti:

Täällä on pieniä lapsia jotka kävelevät metsäteitä pitkin koulubussille. Vuosi sitten keväällä naapuri joka asuu 1 km:n päässä näki ikkunastaan kun viiden suden lauma juoksi hänen pihansa läpi. Niin että näin paljon ihmisiä ne pelkää. Tämä tapahtui Punkaharjulla Vaahersalossa.

Herätkää! Tämä on tätä päivää. Tarvitseeko tosiaan jotain tapahtua ennenkuin reagoidaan. Täällä lähialueilla niitä pyörii enemmänkin ja erikokoisia laumoja. Paljon ovat saaneet pahaa aikaan tuossa Parikkalan puolellakin. Sinne on matkaa noin 25km.
        Tulkaa itse tänne asumaan jos on niin into niitä suojella. Hyvähän sieltä on huudella missä ei niitä ole.

Tämä on tarkoitettu yleisvastauksena koko aiheeseen.

• asiaaa
        on huudella kirjoitti:

Täällä on pieniä lapsia jotka kävelevät metsäteitä pitkin koulubussille. Vuosi sitten keväällä naapuri joka asuu 1 km:n päässä näki ikkunastaan kun viiden suden lauma juoksi hänen pihansa läpi. Niin että näin paljon ihmisiä ne pelkää. Tämä tapahtui Punkaharjulla Vaahersalossa.

Herätkää! Tämä on tätä päivää. Tarvitseeko tosiaan jotain tapahtua ennenkuin reagoidaan. Täällä lähialueilla niitä pyörii enemmänkin ja erikokoisia laumoja. Paljon ovat saaneet pahaa aikaan tuossa Parikkalan puolellakin. Sinne on matkaa noin 25km.
        Tulkaa itse tänne asumaan jos on niin into niitä suojella. Hyvähän sieltä on huudella missä ei niitä ole.

Nyt olen täysin samaa mieltä noista stadin finninaamaisista rasvaleteistä. Nuo vaippaikäiset ei ymmärrä tai näe pitemmälle kuin pleikkarin johto riittää. Omatkin lapseni joutuvat kulkemaan kyseenalaista metsätietä pitkin pari kilometriä ja olen kauhuissani noista alueelle levinneistä susista.

• mieltä!!
        on huudella kirjoitti:

Hyvähän noiden finninaamaisten rasvaletti teinien on puolustella kun eivät pleikkarin johtoa pitemmälle näe! Nämä kypsymättömät taliaivot voisi raahata itsensä joskus oikeaan metsä korpeen jossa noita eläimiäkin on. Stadin pellet! Itsellänikin on lapsia jotka joutuvat kulkemaan parin kilometrin mittaisen metsätien kautta kouluun ja sudet ovat jo levinneet meillekkin päin.

• susi mies
        mieltä!! kirjoitti:

Hyvähän noiden finninaamaisten rasvaletti teinien on puolustella kun eivät pleikkarin johtoa pitemmälle näe! Nämä kypsymättömät taliaivot voisi raahata itsensä joskus oikeaan metsä korpeen jossa noita eläimiäkin on. Stadin pellet! Itsellänikin on lapsia jotka joutuvat kulkemaan parin kilometrin mittaisen metsätien kautta kouluun ja sudet ovat jo levinneet meillekkin päin.

Olen lähemmäa neljäkymmentä ja asunut elämästäni 15v akselill Nurmes,Lieksa,Ilomantsi.Aikuisena hoida velvollisuutes äläkä valita.Paskat on housussa heti kun jonkun kotipihan läpi on mennyt susia.Vielä edelleen kysyisin monenko lapsen kimppuun susi on käynyt tai aikuisen.Edelleen täällä on niitä jotka ei ole nähnyt susia pelkää suun soittoo.Ja jos sun lapses joutuu käveleen kilometrin kouluun asut mukamas korvessa,ja edelleen itse olet valinnut asuin paikan.Puhu korvesta sitten kun lähimpään naapuriin tai muuhun vastaavaan on yli 50Km.

• Vai meinaat
        susi mies kirjoitti:

Olen lähemmäa neljäkymmentä ja asunut elämästäni 15v akselill Nurmes,Lieksa,Ilomantsi.Aikuisena hoida velvollisuutes äläkä valita.Paskat on housussa heti kun jonkun kotipihan läpi on mennyt susia.Vielä edelleen kysyisin monenko lapsen kimppuun susi on käynyt tai aikuisen.Edelleen täällä on niitä jotka ei ole nähnyt susia pelkää suun soittoo.Ja jos sun lapses joutuu käveleen kilometrin kouluun asut mukamas korvessa,ja edelleen itse olet valinnut asuin paikan.Puhu korvesta sitten kun lähimpään naapuriin tai muuhun vastaavaan on yli 50Km.

noin. Ei hirveen kauaksi mene. Mutta ei tuo kommenttisi poista ongelmaa. Vaan susi kantaa tarvitsisi verottaa paljon enemmän. Itselläsi ei taida olla lapsia?

• Ja sitäpaitsi
        susi mies kirjoitti:

lieksan eteläpuolelta hatunkylästä noin 30 kilometriä etelä kaakkoon.?!

• lässyn

Tyyppi on postannu juttunsa lähes joka palstalle.

• Ja mikähän

siinä riivaa?

• Hihhuli

Hyvähän siellä on puhua kun ei osata katsoa kuin omaa napaa! Olet kehäkolmosen kasvatti niin mitä voisitkaan tietää. Pellejä siellä riittää ja tuskin oletkaan tuota kehää pidemmällä käynyt. Helsingissä ei kasva terveitä ihmisiä vaan itseään täynnä olevia pullukoita ja narkkareita.

• Hihhuli...

Hyvähän siellä on puhua kun ei osata katsoa kuin omaa napaa! Olet kehäkolmosen kasvatti niin mitä voisitkaan tietää. Pellejä siellä riittää ja tuskin oletkaan tuota kehää pidemmällä käynyt. Helsingissä ei kasva terveitä ihmisiä vaan itseään täynnä olevia pullukoita ja narkkareita.

• eläin ei tapa tappamisen takia

ihminen tappaa tappamisen takia. kyseessä varmaan pikeminkin sarjamurhaaja kuin sudet

• kiistatonta

• mie
      • Ne auttavat

asiassa?

• mie
        Ne auttavat kirjoitti:

asiassa?

Laumanvartijakoirat vartioivat omaisuutta, karjaa, lapsia, yleensäkin omaa perhettään.
        Tappavat sudet jos ne uhkaavat laumaa.

Näitä käytetään paljon esim. turkmenistanissa (missä on 100krt enemmän susia kuin täällä) vartioimaan itsenäisesti (ilman paimenta/ihmistä) laumaa, pihoja yms. Ne pystyvät tappamaan tai rodusta riippuen karkoittamaan sudet ja karhut.

Muita laumanvartijarotuja joista voi ottaa selvää rodun käyttötarkoituksista ovat esim. Kaukaasinapaimenkoira, anatolianpaimenkoira, puolan vuoristopaimenkoira, cuvac ja rotuja on paljon muitakin...

Yksikin laumanvartija riittää ajamaan yksinäisen suden tai karhun pois pihapiiristä. 2-5 koiraa tappaa jo useamman. Ne tekevät yhteistyötä, ilman ihmisen ohjausta. Kannattaa ottaa selvää jos esim. itsellä karjaa, pihapiiriä tjm. mikä tarvitsee vartiointia.

• mutta kuinka
        mie kirjoitti:

Laumanvartijakoirat vartioivat omaisuutta, karjaa, lapsia, yleensäkin omaa perhettään.
        Tappavat sudet jos ne uhkaavat laumaa.

Näitä käytetään paljon esim. turkmenistanissa (missä on 100krt enemmän susia kuin täällä) vartioimaan itsenäisesti (ilman paimenta/ihmistä) laumaa, pihoja yms. Ne pystyvät tappamaan tai rodusta riippuen karkoittamaan sudet ja karhut.

Muita laumanvartijarotuja joista voi ottaa selvää rodun käyttötarkoituksista ovat esim. Kaukaasinapaimenkoira, anatolianpaimenkoira, puolan vuoristopaimenkoira, cuvac ja rotuja on paljon muitakin...

Yksikin laumanvartija riittää ajamaan yksinäisen suden tai karhun pois pihapiiristä. 2-5 koiraa tappaa jo useamman. Ne tekevät yhteistyötä, ilman ihmisen ohjausta. Kannattaa ottaa selvää jos esim. itsellä karjaa, pihapiiriä tjm. mikä tarvitsee vartiointia.

käytät näitä lapsien koulumatkoissa? Hei haloo! Meinaatko että koira pitäisi jatkuvasti kulkea lapsien kannoilla?

• mie
        mutta kuinka kirjoitti:

käytät näitä lapsien koulumatkoissa? Hei haloo! Meinaatko että koira pitäisi jatkuvasti kulkea lapsien kannoilla?

Yleensä jos näitä koiria olisi enemmän tällaisella alueella jossa susilauma liikkuu, sudet vaihtaisivat paikkaa tai jäisivät koirien hampaisiin.
        Mutta jos lapsilla on vaarallinen koulumatka, ainakaan itse en päästäisi lapsia kouluun ollenkaan niin kauan kuin susille tehtäisiin jotakin. Luulisi tällaisista asioista päättävien ryhtyvän alueella toimiin jos lapset eivät enää menisi kouluun. (tiedotusvälineisiin yhteyttä kunnan/kaupungin toimista niin johan rupeaa tapahtumaan).

• Kun eivät ole
        mie kirjoitti:

Yleensä jos näitä koiria olisi enemmän tällaisella alueella jossa susilauma liikkuu, sudet vaihtaisivat paikkaa tai jäisivät koirien hampaisiin.
        Mutta jos lapsilla on vaarallinen koulumatka, ainakaan itse en päästäisi lapsia kouluun ollenkaan niin kauan kuin susille tehtäisiin jotakin. Luulisi tällaisista asioista päättävien ryhtyvän alueella toimiin jos lapset eivät enää menisi kouluun. (tiedotusvälineisiin yhteyttä kunnan/kaupungin toimista niin johan rupeaa tapahtumaan).

vielä tehneet lapsille mitään. Kauhistuneena odottelen EU:n päätöksen vaikutuksia kantaan ja ensimmäistä uhria.

• mie
        Kun eivät ole kirjoitti:

vielä tehneet lapsille mitään. Kauhistuneena odottelen EU:n päätöksen vaikutuksia kantaan ja ensimmäistä uhria.

Lapset eivät mene kouluun. Varmasti on muitakin vanhempia jotka lähtevät tähän mukaan. Luulisi johonkin suuntaan asian menevän nopeasti jos lapsia ei päästetä enää kouluun koska se on vaarallista.

Ilta-sanomat tai Iltalehti ovat tarpeeksi suuria ja valtakunnallisia lehtiä, niihin yhteyttä... Ja varmasti alkaa tapahtua. Huonoa mainosta kunnalle/kaupungille jos esim. etusivulla lööpeissä.

• varma että
        mie kirjoitti:

Lapset eivät mene kouluun. Varmasti on muitakin vanhempia jotka lähtevät tähän mukaan. Luulisi johonkin suuntaan asian menevän nopeasti jos lapsia ei päästetä enää kouluun koska se on vaarallista.

Ilta-sanomat tai Iltalehti ovat tarpeeksi suuria ja valtakunnallisia lehtiä, niihin yhteyttä... Ja varmasti alkaa tapahtua. Huonoa mainosta kunnalle/kaupungille jos esim. etusivulla lööpeissä.

asian eteen tehdään kaikki voitava. Ihmisten jotka asuvat jossain lähiöissä ja kaupungeissa on helppo vaalia jotain peto kantaa kun se ei itseä kosketa. Ajatelkaa kuinka paljon suomessakin on vielä maalla asuvia ihmisiä? Ja te ehdon tahdon koitatte heidän elämää tehdä mahdollisimman hankalaksi. Ajatelkaa jos kaupungissa kiellettäisiin kokonaan vaikkapa tupakointi ja ryyppääminen? Olisiko se teistä hienoa?

• mie
        varma että kirjoitti:

asian eteen tehdään kaikki voitava. Ihmisten jotka asuvat jossain lähiöissä ja kaupungeissa on helppo vaalia jotain peto kantaa kun se ei itseä kosketa. Ajatelkaa kuinka paljon suomessakin on vielä maalla asuvia ihmisiä? Ja te ehdon tahdon koitatte heidän elämää tehdä mahdollisimman hankalaksi. Ajatelkaa jos kaupungissa kiellettäisiin kokonaan vaikkapa tupakointi ja ryyppääminen? Olisiko se teistä hienoa?

Mitenkähän tämä liittyi tähän keskusteluun?

Tiedoksi vain sinulle että maalla tässä asutaan ja susia löytyy. Lapsilla on pitkät matkat kouluun.
        Tottakai tämä koskee myös minuakin/perhettäni. Jos susi kantaa ei saa enää pienentää, siitä tulee ajan kanssa ongelma.
        Tässä oli kyllä tarkoitus auttaa ihmisiä jotka jo ovat tällaisella alueella jossa susi ongelmia on. Sillä esim. laumanvartijakoirat avuksi karjan/lampaiden kasvattajille.

Mitä jos lopetettaisiin tämä yleistäminen, ei kaikki asu kaupungissa. Itse en ole koskaan asunutkaan, enkä sinne koskaan muuttaisi.

• minä

Tämä teksti löytyi saman linkin alta minkä keskustelun aloittaja oli laittanut.

Susienkin "hullun" käytöksen syitä 1800-luvulla

Raivotauti eli vesikauhu (rabies) oli varmaankin 1800-luvulla usein syypäänä koiraeläinten, koirien ja susien poikkeavaan käytökseen. Tuohon tautiin sairastunut eläinhän käy hyvin aggressiiviseksi ja puruhaluiseksi, hyökkäillen sokeasti kaikkien eteensä osuvien kimppuun. Yksi tapaus tuolta ajalta valottaa asiaa:

Ensimmäinen uutinen Sanan-Lennättimessä kertoo sudesta, joka on siekailematta hyökännyt kylään ja kokoontuneen väen kimppuun:

(03.01.1857 Sanan-Lennätin nro 1 sivu 1)
      Joulukuun 7. päiwänä tapahtui Enäjärwen kylässä surullinen asia. Hullu susi rynnäsi kylään ja alkoi purra ihmisiä. Kokountunut kansa tappoi kyllä wiimeksi suden, waan se oli jo ehtinä purra...

Jatkoartikkeli samasta tapauksesta runsas viikko myöhemmin "Sanomia Turusta"-lehdessä valottaa tapahtumaa lisää ja tuo siihen mukaan koiran osuuden:

(13.01.1857 Sanomia Turusta nro 2 sivu 4)
      Sippolan kappelissa Enäjärwen kylässä tapahtui jouluk. 7 p. surullinen asia. Hullu susi ryntäsi kylään ja puri seitsemän ihmistä ennenkuin se saatiin hengiltä. Luullaan hullun koiran ensin purreen sutta, sillä ...

Miten kävi noille ihmisille tuon sudenpureman jälkeen, ei ole tämän kirjoittajan tiedossa. Tämän on kuitenkin tarkoitus tuoda esille se, että kun niin paljon esitetään väitteitä susien omituisesta ja hyökkäävästä käyttäytymisestä juuri 1800-luvulla, niin eräissä tapauksissa syypäätä onkin haettava tästä raivotaudista, eikä sitä ole syytä suinpäin vierittää susien syyksi. "Hullu" on useissa tuon ajan lehtiartikkeleissa käytetty termi sudesta - mikä kuvaa hyvin juuri sitä, että ei ole ollut kyse sudelle tyypillisestä käyttäytymisestä. Normaalisti käyttäytyvä, terve susi ei hyökkää koskaan väenpaljouden päälle - sen itsesuojelumekanismit varmaankin varoittavat, että tuossa käy sille itselleen huonosti.

Eivät sudet suinkaan aina suinpäin ole uskaltaneet hyökkäillä. Eräässäkin tapauksessa paimentyttö karkotti liian lähelle tunkeneen suden tiehensä kiviä heittelemällä. Erilaiset kellot, aisakellot ja aisatiuut katsottiin tuolloin oivaksi suden pelottelukeinoksi; kellojen kilistessä ja helistessä sudet eivät uskaltaneet lähestyä. (Helsingin yliopiston kirjaston Historiallinen sanomalehtikirjasto)

Yksi merkittävä syy siihen, että sudet 1800-luvulla työntyivät niin hanakasti asutuksen ja karjan sekaan ravinnon hakuun oli siinä, että valtaosa riistasta oli 1800-luvulla metsästetty loppuun. Siksi sudet saattoivat hyökkäillä nälissään myös ihmisten päälle. (Riku Lumiaro/HS Verkkoliite)

• tappaja susi

• tappaja susi....

• minä
        tappaja susi kirjoitti:

olikin terve! Se terrorisoi vuosia Nousiaisia! Katso linkki: http://digi.lib.helsinki.fi/digi/aurora/hakemisto.jsp?offset=1&currCat=1920

Siitä näet että susi terrorisoi vuosia paikallisia ihmisiä. Vesikauhuinen susi ei elä näin pitkään.

No hui kamala jos tämä yksi ainut susihukka sattui olemaan terve. Mutta näitä sairaitakin joukosta varmasti löytyy. Pointtina siis, etteivät ne kaikki sudet tässä ole syypäänä...

• minä vaan...

Ettekö te hyvät ihmiset tajua jo sitä että suurin susiuhka on suomen itärajalla!!! Ette Te kaupunkilaiset voi väittää tietävänne mitä on kun sudet pyörii talon nurkalla.
      Joten lopettakaa se kaikkitietävyys ja valitus!!!!

• että olemme

kaikki pääkaupungista? Jos itse olet sieltä niin ei se automaattisesti tarkoita että kaikki on. Vai meinaatko ettei itäsuomessa ole internet yhteyksiä?

• minä vaan...
        että olemme kirjoitti:

kaikki pääkaupungista? Jos itse olet sieltä niin ei se automaattisesti tarkoita että kaikki on. Vai meinaatko ettei itäsuomessa ole internet yhteyksiä?

Tarkoitan sitä että miksi kaupunkilaisten pitää tällaisesta asiasta käydä jotain keskustelemaan koska he eivät asu susien keskellä. Totta kai jokainen valitsee itse missä asuu ja minä haluan asua siellä missä minä nyt asun eli itärajalla!! Ja susien keskellä! Anteeksi vain jos yleistin liikaa, mutta tämä aihe kaikkine valituksineen ja viherpiipertäjien suojeluineen menee jo yli ymmärryksen. Jos nämä sudet olisivat kehä kolmosen sisäpuolella, niin asiaan olisi jo aikoja sitten puututtu!

• Inari?
        minä vaan... kirjoitti:

Tarkoitan sitä että miksi kaupunkilaisten pitää tällaisesta asiasta käydä jotain keskustelemaan koska he eivät asu susien keskellä. Totta kai jokainen valitsee itse missä asuu ja minä haluan asua siellä missä minä nyt asun eli itärajalla!! Ja susien keskellä! Anteeksi vain jos yleistin liikaa, mutta tämä aihe kaikkine valituksineen ja viherpiipertäjien suojeluineen menee jo yli ymmärryksen. Jos nämä sudet olisivat kehä kolmosen sisäpuolella, niin asiaan olisi jo aikoja sitten puututtu!

Kyl se kai tästä...

• minä vaan...

Huomioksi vaan että nyt eletään 2000-lukua EIKÄ 1800-lukua, jolloin asiat oli aivan eri tavalla!!! Joten on turhaa tukeutua sanomisissaan johonkin ikivanhaan juttuun...

• kanta oli

suuri! Ja nyt EU meinaa tehdä suomesta susivaltion kun kielsi kokonaan suden metsästyksen. Eli muutaman vuoden päästä tuo on toteutunut uudestaan. Ja vitun moonta koiraa ja kissaa sen päälle.

• Pois pedot

Kaikki semmoiset eläimet jotka voivat surmata ihmisen ilman asetta täytyisi poistaa luonnosta.

Ei tuonne luontoon uskalla mennä kävelemään saatika yöpyä ilman pelkoa.Karhun tai suden hyökätessä ihmisen kimppuun ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä.

Jossakin ohjelmassa sanottinn ettää pedot ovat tottuneet ihmiseen niin että uskaltavat tulla jo ihmis asutuksen tuntumaan.Onpa jopa karhuja pesiä ollut 500metrin päässä asutuksesta.

pimeällä ei uskalla liikkua taajaman ulkopuolella jos ei valoja ole enkä sittenkään lähtisi surjäisiä teitä kävelemään.
      Pedot rajoittavat ihmisen liikkumista!!!!!

• susi mies

Vuonna 2003 tieliikenteessä kuolleista 216 oli liikkeellä henkilöautolla,
        14 pakettiautolla ja 11 kuorma-autolla.
        Jalankulkijoita menehtyi 57, polkupyöräilijöitä 34,
        moottoripyöräilijöitä 23 ja mopoilijoita 11.
        Lisäksi kuoli 5 muuta tienkäyttäjää.Lähde: Tilastokeskuksen liikennetilastot.
        Kuolleista 265 oli miehiä ja 106 naisia.
        Tammi-syyskuu 2004 pahoinpitelyt 22 101,tapot, murhat ja surmat 111,
        raiskaukset 480,rattijuopumukset 20 907,Lähde: Poliisin tietoon tullut rikollisuus 2004, tammi - syyskuu.
        Tilastokeskus

Vaikka susien määrä Euroopassa on menneinä vuosina kasvanut - katsotaan tässä tutkimuksessa loppupäätelmänä,
        että Euroopassa ja Skandinaviassa riski joutua suden hyökkäyksen kohteeksi on hyvin pieni.
        Viimeisten 50 vuoden aikana vain neljä ihmistä Venäjällä ja neljä ihmistä koko Euroopassa - ei yhtään Pohjois-Amerikassa,
        on tullut suden surmaamaksi.

Kyllä nuo tilastot puhuvat ihmisten tekemisiä vastaan hyvin jyrkästi ja teidän teorian mukaan noita ihmisiä pitäisi harventaa enemmän kuin susia

• susi mies
        susi mies kirjoitti:

Vuonna 2003 tieliikenteessä kuolleista 216 oli liikkeellä henkilöautolla,
        14 pakettiautolla ja 11 kuorma-autolla.
        Jalankulkijoita menehtyi 57, polkupyöräilijöitä 34,
        moottoripyöräilijöitä 23 ja mopoilijoita 11.
        Lisäksi kuoli 5 muuta tienkäyttäjää.Lähde: Tilastokeskuksen liikennetilastot.
        Kuolleista 265 oli miehiä ja 106 naisia.
        Tammi-syyskuu 2004 pahoinpitelyt 22 101,tapot, murhat ja surmat 111,
        raiskaukset 480,rattijuopumukset 20 907,Lähde: Poliisin tietoon tullut rikollisuus 2004, tammi - syyskuu.
        Tilastokeskus

Vaikka susien määrä Euroopassa on menneinä vuosina kasvanut - katsotaan tässä tutkimuksessa loppupäätelmänä,
        että Euroopassa ja Skandinaviassa riski joutua suden hyökkäyksen kohteeksi on hyvin pieni.
        Viimeisten 50 vuoden aikana vain neljä ihmistä Venäjällä ja neljä ihmistä koko Euroopassa - ei yhtään Pohjois-Amerikassa,
        on tullut suden surmaamaksi.

Kyllä nuo tilastot puhuvat ihmisten tekemisiä vastaan hyvin jyrkästi ja teidän teorian mukaan noita ihmisiä pitäisi harventaa enemmän kuin susia

SUSIEN KÄYTTÄYTYMISESTÄ SUHTEESSA IHMISEEN

Erikoistutkija Ilpo Kojolan mukaan susien käyttäytymisessä ihmisten suhteen on huomioitava seuraavaa.
        Kun vaikkapa menneinä vuosisatoina susi on käynyt ihmisen päälle, niin toteaa Kojola tähän:
        "Asioita ei saisi painaa villaisella, vaan katsoa mitä asiasta on kirjattu tai kirjoitettu,
        vaikkakin suden hyökätessä kimppuun on kyseessä aina jokin poikkeuksellinen tilanne, sillä terve,
        hyväkuntoinen susi pelkää ihmistä kuolemaansa saakka".
        Näitä poikkeuksellisia tilanteita suden käyttäytymiseen voi aiheuttaa esim. rabies eli raivotauti. Kojola:
        "Tyypillisin poikkeuksellinen tilanne on raivotautia eli rabiesta sairastava susi.
        Vanhimmat dokumentit rabieksen vaivaamien susien hyökkäyksistä ovat 1500-luvulta".
        Toisen poikkeuksellisen käyttäytymisen voi aiheuttaa suden kesyyntyminen. Kojola:
        "Raivotaudin ohella kesyyntyminen altistaa eläimiä hyökkäämään ihmisten kimppuun.
        Aikoinaan susia vangittiin pentuina ja kasvatettiin tarhoissa turkisten toivossa.
        Osa susista leimautui ihmiseen, pääsi karkuun tarhasta ja palasi tappajana."

Yleisesti Kojola analysoi suden käyttäytymistä näin:
        "Vaikka riski joutua suden hyökkäyksen kohteeksi on Suomessa miltei olematon, on paras lääke pitää raivotauti poissa ja estää susien kesyyntyminen.
        Sudet toki tappavat eläimiä (kotieläimiäkin) mutta ne eivät periaatteessakaan ole vaaraksi ihmiselle,
        sillä ne pelkäävät ihmistä ja karttavat kohtaamista ihmisen kanssa niin pitkälle, kuin mahdollista.
        Samassa yhteydessä muistutetaan siitä, että koirat, kesyt lemmikkisudet ja koirasudet surmaavat useita ihmisiä

• loginomi

tänne, tämä Helmi on koko Euroopan; tuhat miestä kun yhtä sutta jahtaa, sata jäljittää kahta oravaa, tsudup, tsudup, tsudupdupdup... ...!

• Susityttö?

Olet jompi kumpi noista! Ja luultavasti vielä ylikokoinen? Sellainen jota harmittaa kun joku pääsee luontoon kuljeksiin. Naama on kuin petolinnun perrse ja kilot ovat rajoittaneet liikuntaa. Nyt hän purkaa pahaaoloaan muihin yrittäessään tehdä luonnosta sellaisen jonne ei ole ilman ase arsenaalia mahdollista mennä. Te saatanan kusipäiset kaupunkilaiset voisitte heittää vaikka vesilintua ja pitää huoli omista asioista! Ei täällä syrjässä liikenteessä kuole vaan siellä kaupungeissa!!!!!!

• loginomi
        Susityttö? kirjoitti:

Olet jompi kumpi noista! Ja luultavasti vielä ylikokoinen? Sellainen jota harmittaa kun joku pääsee luontoon kuljeksiin. Naama on kuin petolinnun perrse ja kilot ovat rajoittaneet liikuntaa. Nyt hän purkaa pahaaoloaan muihin yrittäessään tehdä luonnosta sellaisen jonne ei ole ilman ase arsenaalia mahdollista mennä. Te saatanan kusipäiset kaupunkilaiset voisitte heittää vaikka vesilintua ja pitää huoli omista asioista! Ei täällä syrjässä liikenteessä kuole vaan siellä kaupungeissa!!!!!!

olen kettutyttöjen laillisen siven äänenkannataja ja taloudellinen tukija!
        Luonnossa pystyt kyllä vaeltamaan, vaikka susikanta vielä voimistisi; sudetkin pelkäävät sinua!
        Naamani ei ole mainitsemasi siivekkään elimen kaltainen, olen harvinaisen kauniskasvoinen alle kuusikymppinen nuorukainen! Kilotkaan eivät enää vaikeuta liikuntaa luonnossa, jossa myös halutessani voin liikkua!

• lisääntyy
        loginomi kirjoitti:

olen kettutyttöjen laillisen siven äänenkannataja ja taloudellinen tukija!
        Luonnossa pystyt kyllä vaeltamaan, vaikka susikanta vielä voimistisi; sudetkin pelkäävät sinua!
        Naamani ei ole mainitsemasi siivekkään elimen kaltainen, olen harvinaisen kauniskasvoinen alle kuusikymppinen nuorukainen! Kilotkaan eivät enää vaikeuta liikuntaa luonnossa, jossa myös halutessani voin liikkua!

ei susien tarvitsemia ruokavarantoja löydy enään metsistä ja silloin on kotieläimet niiden ruokaa! Ja samalla pelko ihmistä kohtaan vähenee. Kaikella pitäisi olla rajansa ja kannan veroitus pitää nykyisellään.

• loginomi
        lisääntyy kirjoitti:

ei susien tarvitsemia ruokavarantoja löydy enään metsistä ja silloin on kotieläimet niiden ruokaa! Ja samalla pelko ihmistä kohtaan vähenee. Kaikella pitäisi olla rajansa ja kannan veroitus pitää nykyisellään.

susien määrä on sopeutettava luonnollisen ravinnon määrän kanssa, mutta ihminen on kuitenkin aina vastuussa koti- ja tuotantoeläinten "turvallisuudesta".
        Luonto ei kaikilta osin enää pysty säätelemään resurssejaan!

• profiilisi

perusteella. Erään Rosan perusteella voisi kutsua
        jopa tötsytuppukyläksi läpällä.

• Nahkiainen

Brysseliin! Siellä saisivat rauhassa temmeltää ja pistää pari ihmistä suihinsa. En kaipaa moista petoa tänne suomen metsiin.

• koiraharrastaja

susi kuuluu alkuperäiseen suomalaiseen luontoon, joten Suomi on velvollinen suojelemaan susia. Tietysti kanta täytyy pitää kohtuullisena ja ihmiarkuus säilyttää

• tämä onnistuu
        koiraharrastaja kirjoitti:

susi kuuluu alkuperäiseen suomalaiseen luontoon, joten Suomi on velvollinen suojelemaan susia. Tietysti kanta täytyy pitää kohtuullisena ja ihmiarkuus säilyttää

jos kannan vähentäminen kielletään kokonaan?

• koiraharrastaja
        tämä onnistuu kirjoitti:

jos kannan vähentäminen kielletään kokonaan?

siis varsinainen metsästys saatetaan kieltää, mutta ongelmayksilöiden, siis susien jotka tulevat pihoille, poistoon annetaan varmasti jatkossakin lupia. Nythän tuntuu että susimetsästyksessä kiintiöluvat käytetään ns. erämaasusiin, koska tiedetään että pihoille tuleville annataan poikkeuslupa.

• Susifiili

Mielenkiintoista. Kun ihmisiltä kysytään miksi he haluavat muuttaa maalle vastaus on yleensä luonto yms. Mutta sitten kun se luonto saapuu etupihalle niin tappaahan se pitäisi. Muuttakaan pois sieltä niin ongelma ratkeaa eikä viattomia luontokappaleita tarvitse tappaa. Susikin hakee laumasta turvaa ja tekin saate sitä sieltä.

• on kertynyt

Täällä kun puhutaan siitä että susi pelkää ihmistä. Paskat ne kaikki pelkää. Susi kyllä tietää jos ihminen on lähistöllä mutta silti ne saattavat tulla lähellekin ihmistä tai sitten pihoille missä ihmisen hajua on.
        Ja kun puhutaan siitä että karjankasvattajien tulisi tehdä aitoja petojen suojaksi niin maksavatko nämä susien suojelijat ne? Samoin kuin kaiken sen muun ylimääräisen työn ja muut kustannukset mitä jouduttaisi tekemään sen vuoksi ettei vahinkoja tulisi.
        Ja mitä se muille edes kuuluu koko susiasia kuin paikallisille asukkaille. Eihän täälläkään vaadita Hesan puistojen suojelua ulkoilijoilta.
        Tälläkin palstalla nämä "asiantuntijat" jotka väittävät että susi väistää ihmistä tai että ne pelkäävät ihmisen hajua eivät omaa minkäänlaista kokemusta susista. Kyllä paikalliset asian paremmin tietää kun näkevät ympäri vuoden jälkiä lumessa, hiekkateillä kesäaikaan ja monet omissa pihoissaan eläviäkin susia. Ja sitten nämä muutamat väittävät mitä sattuu.

• ne jo kohta

sinne kaupungin ympäristöihinkin kun ne saavat vapaasti lisääntyä...

• pitäisi
        ne jo kohta kirjoitti:

sinne kaupungin ympäristöihinkin kun ne saavat vapaasti lisääntyä...

siirtoistuttaa näihin isojen kaupunkien lähistöille. Silloin saisi niiden suojelijatkin tutustua niihin ja niiden aiheuttamiin vahinkoihin ihan omakohtaisesti.
        Tälläiseen siirtoistutukseen ei pitäisi kellään olla mitään sanomista kun ei itärajalla asuviltakaan ole kysytty halutaanko niitä tänne tai omiin pihoihin tappamaan kotieläimiä.

• Järkipuhe

Ihan sama mitä sanotte mutta susia pitää olla niin kuin muitakin petoeläimiä. Ne saalistavat hirviä ja kauriita joten ei tule niin paljoo hirvikolareita ja ovathan ihmisetkin lihansyöjiä eikä meitä metsästetä sen takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe