Miten kytkintä käytetään liikennevaloihin tullessa

aivankauheaa

En oikein oo varma, että pitääkö auton kytkin painaa pohjaan ja vaihde vapaalle ja sitten edelleen jatketaan kytkin pohjassa ja tarvittaessa jarrutellen valoihin? Kun pysähdytään, niin sitten vasta kytkin ylös (vaihdehan on jo vapaalla) ja jarru painetaan pohjaan valoissa?

Vaiko autolla ajaessa kytkin pohjaan, vaihde nopeasti vapaalle, sitten nopeasti kytkin ylös ja rullaten tai jarruttaen valoihin pysähtymään?

19

9071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hegelgegel

      Liikennevaloihin tullessa kytkintä ei tarvitse käyttää lainkaan. Lähestytään moottorijarrutuksella ja kun moottorin käyntinopeus on laskenut noin tyhjäkäyntikierroksille livautetaan keppi vapaalle ja jarrutetaan loput nopeudesta pois.

    • 3463463

      Riippuu palaako siellä vihreä vai punainen. Jos lähestyn vihreitä liikennevaloja niin kytimeen ei tarvi koskea.

    • OpetuslupaOpe

      Hidasta vauhtia ensin moottorijarrutuksella jota voit tehostaa painamalla kevyesti jarrua ilman kytkintä. Kun kierrokset moottorista tippuu tyhjäkäynnin lähelle paina kytkin pohjaan ja pysäytä auto jarrun avulla. Pysähdyksissä pidä kytkin edelleen pohjassa ja laita valmiiksi ykkönen päälle.

      • vapaalla-valoissa

        " Pysähdyksissä pidä kytkin edelleen pohjassa ja laita valmiiksi ykkönen päälle."

        Ei, vaan vaihde vapaalle ja kytkin ylös. Kun keltainen syttyy, niin ykköstä silmään. Vähän voi myös ennakoida valon vaihtumista, eli ei tarvitse välttämättä keltaista odottaa, jos epäilee, että tulee kiire vaihteen kytkemisessä. Kuormittaa turhaan kytkintä seistä liikennevaloissa kytkin pohjassa ja vaihde silmässä.


      • aivankauh

        Joo, tässä juuri on se tärkein kohta: Siis pitääkö kytkin olla pohjassa niin kauan kunnes auto täysin pysähtyy (ja se vaihde on jo otettu pois päältä, oli se sitten 2,3,4,jne.) Liikenneruuhkassahan on vaikea tarkasti ajaa ja suunnitella omaa pysähtymistään edes.
        Kun seuraan auton bensiininkulutusta niin, jos minulla on kytkin pohjassa vielä senkin jälkeen kun vaihde on jo pois niin kauan kunnes auto pysähtyy jarrutuksen johdosta valoihin, niin polttoainetta ei kulu yhtään. MUTTA, jos painan kytkimen pohjaan ja otan vaihteen pois ja sitten nopeasti nostan jalan kytkimeltä ja jarruttelen auton pysähtymään valoihin, niin polttoainetta auton näytön mukaan ymmärtääkseni kuluu. Kumpi tapa rasittaa moottoria enemmän?


      • vapaalla-valoissa
        aivankauh kirjoitti:

        Joo, tässä juuri on se tärkein kohta: Siis pitääkö kytkin olla pohjassa niin kauan kunnes auto täysin pysähtyy (ja se vaihde on jo otettu pois päältä, oli se sitten 2,3,4,jne.) Liikenneruuhkassahan on vaikea tarkasti ajaa ja suunnitella omaa pysähtymistään edes.
        Kun seuraan auton bensiininkulutusta niin, jos minulla on kytkin pohjassa vielä senkin jälkeen kun vaihde on jo pois niin kauan kunnes auto pysähtyy jarrutuksen johdosta valoihin, niin polttoainetta ei kulu yhtään. MUTTA, jos painan kytkimen pohjaan ja otan vaihteen pois ja sitten nopeasti nostan jalan kytkimeltä ja jarruttelen auton pysähtymään valoihin, niin polttoainetta auton näytön mukaan ymmärtääkseni kuluu. Kumpi tapa rasittaa moottoria enemmän?

        Kytkin pohjassa vaihde päällä tai ei, on sama asia polttoaineen kulutuksen kannalta kuin vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Moottoria ei kumpikaan tapa rasita yhtään enempää. Kytkin pohjassa rasittaa aina kytkintä.


      • OpetuslupaOpe

        Eiköhän se edestakainen kytkimen irrotus ja kiinnittäminen rasita enemmän kytkintä kuin pohjassa pitäminen. Aloittelijalle on helpompi laittaa valmiiksi ykkönen päälle liikennevaloissa ja pitää kytkin pohjassa. Sitten kun alkaa sujumaan automaattisesti voi laittaa vapaalle. Yhtään kytkinremonttia ei ajotavoillani ole tarvinnut tehdä vaikka useimmiten olen kytkimen pitänyt pohjassa. Nyt uudessa autossani on star and stop toiminta ja sen takia pitemmissä liikennevaloissa välillä laitan vapaalle.


      • aivankauh
        OpetuslupaOpe kirjoitti:

        Eiköhän se edestakainen kytkimen irrotus ja kiinnittäminen rasita enemmän kytkintä kuin pohjassa pitäminen. Aloittelijalle on helpompi laittaa valmiiksi ykkönen päälle liikennevaloissa ja pitää kytkin pohjassa. Sitten kun alkaa sujumaan automaattisesti voi laittaa vapaalle. Yhtään kytkinremonttia ei ajotavoillani ole tarvinnut tehdä vaikka useimmiten olen kytkimen pitänyt pohjassa. Nyt uudessa autossani on star and stop toiminta ja sen takia pitemmissä liikennevaloissa välillä laitan vapaalle.

        Niin, luin juuri netistä jonkun automallin ohjekirjasesta, että kytkin pitää vapauttaa tasaisesti liikkeelle lähdettäessä. Ehkä ajonkin aikana, kun vaihde on vaihdettu isompaan/pienempään? Nopea kytkimen vapauttaminen ylös lisää tämän ohjekirjan mukaan kytkimen vaurioitumista. Tämä on oikeastaan ihan uusi ajatus, en olekaan kiinnittänyt huomiotani tähän. Luulisi kytkimen ns. luistavan tässä, mutta ei kai sitten, vapauttamisen kesto varmaan ratkaisee.


      • OpetuslupaOpe
        aivankauh kirjoitti:

        Niin, luin juuri netistä jonkun automallin ohjekirjasesta, että kytkin pitää vapauttaa tasaisesti liikkeelle lähdettäessä. Ehkä ajonkin aikana, kun vaihde on vaihdettu isompaan/pienempään? Nopea kytkimen vapauttaminen ylös lisää tämän ohjekirjan mukaan kytkimen vaurioitumista. Tämä on oikeastaan ihan uusi ajatus, en olekaan kiinnittänyt huomiotani tähän. Luulisi kytkimen ns. luistavan tässä, mutta ei kai sitten, vapauttamisen kesto varmaan ratkaisee.

        Vapautat kytkimen vaan rauhallisesti siten kuitenkin ettet turhan paljoa luistata sitä. Vaatii harjoittelua mutta kyllä tuon homman useimmat oppii. Jos vapautat liian nopeasti auto sammuu tai nykäisee joka rasittaa sitten myös vetoniveliä. Treenaa enemmän kytkimen käyttöä. Sillä sen oppii paremmin kuin teoriaa miettimällä. Jos sulla on auto käytettävissä ja vaikka omakotitalon piha niin peruuttele edestakaisin pihalla sen aikaa että opit kytkimen vapauttamisen. Helpompaa sitten liikenteessäkin.


      • hohhoijaavaan

        Jos painat jarrua moottorijarrutuksen aikana, pomppaa kulutus tai auto sammuu. Myös vaihde päällä ollessa ei saa painaa jarrua vaan aina jarrulle mentäessä painetaan myös kytkin pohjaan. Siten on kytkin aina valmiina, etkä tule esim. vaihtaneeksi vaihdetta ilman kytkintä. Sellainen tapa vahingoittaa vaihteistoa.

        On mielipidekysymys tykkääkö pitää kytkimen pohjassa, mutta se tosiaan kuluttaa painelaakeria. Ne viat ovat nykyisin harvinaisempia, mutta on hyvä muistaa, että kytkin on mitoitettu käytettäväksi vain muutamia sekunteja kerrallaan. Se kestää pidempään, kun et makuuta jalkaa kytkimellä edes liikennevaloissa.

        Kytkimen vapautus ei ole ongelma ja mm. vapaalle vaihdettaessa yhteyttä vetoakseleihin ja renkaisiin ei ole. Myös pienemmälle vaihdettaessa on hyvä miettiä, onko vaihde asiallinen. Liian pienelle laitettaessa kierrokset pomppaa ja kytkin luistaa ja kuluu.

        Kun opettelee mekaanisen tavan käyttää kytkintä, se on lopulta kuin sitä ei olisikaan. Sitä käytetään yksinkertaisesti vaihteen vaihtamiseen, auton käynnistykseen sekä jarruttamiseen. Hyvä muistaa myös, ettei sitä ole tehty sitä varten, että auto pidetään sen avulla tyhjäkäynnillä. Saa käyttää, mutta jos ei ole pakko, niin älä tee sitä.

        Liikennevaloissa voi seurata, kun risteävän tien valo vaihtuu punaiseksi, on yleensä kohta oma vuoro. Silloin voi valmistautua ajoissa. Aivan suotta lepuuttaa jalkaa kytkimellä sen pidempään.


      • Hegelgegel

        Voi kristus mitä tuubaa, vai oliko trolli?


      • aivank

        Kyllä on hyvä joskus seurata monestakin syystä, miten sitä autoa tulee oikeastaan ajettua.


      • Toista_mieltä
        aivankauh kirjoitti:

        Niin, luin juuri netistä jonkun automallin ohjekirjasesta, että kytkin pitää vapauttaa tasaisesti liikkeelle lähdettäessä. Ehkä ajonkin aikana, kun vaihde on vaihdettu isompaan/pienempään? Nopea kytkimen vapauttaminen ylös lisää tämän ohjekirjan mukaan kytkimen vaurioitumista. Tämä on oikeastaan ihan uusi ajatus, en olekaan kiinnittänyt huomiotani tähän. Luulisi kytkimen ns. luistavan tässä, mutta ei kai sitten, vapauttamisen kesto varmaan ratkaisee.

        Ja höpö höpö! Sillä, miten nopeasti kytkintä käytetään ei ole juurikaan vaikutusta kytkimen kulumiseen. Kulumisen määrää kokonaan se, miten tarkasti samalla nopeudella kytkimen puoliskot pyörivät kytkimen ottaessa kiinni. Tämä taas riippuu aivan siitä, miten hyvin kuski käyttää vaihtaessaan kaasupoljinta.


      • kiekkakello.opettaa
        Toista_mieltä kirjoitti:

        Ja höpö höpö! Sillä, miten nopeasti kytkintä käytetään ei ole juurikaan vaikutusta kytkimen kulumiseen. Kulumisen määrää kokonaan se, miten tarkasti samalla nopeudella kytkimen puoliskot pyörivät kytkimen ottaessa kiinni. Tämä taas riippuu aivan siitä, miten hyvin kuski käyttää vaihtaessaan kaasupoljinta.

        Aivan varmasti vaikuttaa kuluttavasti jos korkeilla kierroksilla luistattaa.
        Sen sijaan kohtuullisen reipas nosto liikkeellelähdössä säästää kytkintä.
        Ajossa ylös- tai alasvaihtamista voi todella harjoitella niin ettei nykimistä tapahdu,
        eli kaasulla oikeille kierroksille asettumista.


    • on_se_niin_vaikeaa

      Hanki automaatti, niiin ei tarvitse tuotakaan miettiä. Liikeelle lähdettäessä D päälle ja sillä mennään perille saakka.

    • TekniikkaanPerehtynyt

      Kerran olen kytkinrempan teettänyt (ajettu n. 200 tkm, stefavuodon takia öljyä valui kytkinlevyille). Kustannus 950 euroa.
      Nykyisin liikennevaloissa paikoillaan nostan kytkimen. Vaihde vapaalla ja tarvittaessa käsijarru kevyesti päälle niin ei tartte takanaolijan tuijotella jarruvaloja ja jalka lepää.
      Painelaakeri kiittää ja käsijarru (erillinen pieni rumpu takalevyjarruissa) pysyy iskussa - kesät talvet. Liikkeellelähdön voi sitten ennakoida risteävistä valoista.

      • eikäsijarrua

        No ei. Jos aloitteleva kuski laittaa vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle valoissa niin siitä ei muut sitten ehdi kun vihreälle vaihtuessa aletaan etsimään ykköstä, sitten unohdetaan että käsijarru oli päällä ja moottori sammuu jne...

        Käsijarru on PYSÄKÖINTI jarru jota käytetään pysäköitäessä auto. Tuskin pysäköit autoa liikennevaloihin.


      • dsgjkhdskfjhsj
        eikäsijarrua kirjoitti:

        No ei. Jos aloitteleva kuski laittaa vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle valoissa niin siitä ei muut sitten ehdi kun vihreälle vaihtuessa aletaan etsimään ykköstä, sitten unohdetaan että käsijarru oli päällä ja moottori sammuu jne...

        Käsijarru on PYSÄKÖINTI jarru jota käytetään pysäköitäessä auto. Tuskin pysäköit autoa liikennevaloihin.

        Nykyautoissa sähköinen käsijarru vapautuu automaattisesti kun lähdetään liikkeelle.


      • ehkä20vuodenpäästä
        dsgjkhdskfjhsj kirjoitti:

        Nykyautoissa sähköinen käsijarru vapautuu automaattisesti kun lähdetään liikkeelle.

        Ja suomen autokannasta tuollaisella käsijarrulla varustettuja autoja on sinun mielestä kovinkin suuri osa? Tuskin tuollaista voi yleistää vielä 20 vuoteen, sitten saattaa alkaa tuokin varuste olemaan melko yleinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2871
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1666
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe