Miten kytkintä käytetään liikennevaloihin tullessa

aivankauheaa

En oikein oo varma, että pitääkö auton kytkin painaa pohjaan ja vaihde vapaalle ja sitten edelleen jatketaan kytkin pohjassa ja tarvittaessa jarrutellen valoihin? Kun pysähdytään, niin sitten vasta kytkin ylös (vaihdehan on jo vapaalla) ja jarru painetaan pohjaan valoissa?

Vaiko autolla ajaessa kytkin pohjaan, vaihde nopeasti vapaalle, sitten nopeasti kytkin ylös ja rullaten tai jarruttaen valoihin pysähtymään?

19

10005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hegelgegel

      Liikennevaloihin tullessa kytkintä ei tarvitse käyttää lainkaan. Lähestytään moottorijarrutuksella ja kun moottorin käyntinopeus on laskenut noin tyhjäkäyntikierroksille livautetaan keppi vapaalle ja jarrutetaan loput nopeudesta pois.

    • 3463463

      Riippuu palaako siellä vihreä vai punainen. Jos lähestyn vihreitä liikennevaloja niin kytimeen ei tarvi koskea.

    • OpetuslupaOpe

      Hidasta vauhtia ensin moottorijarrutuksella jota voit tehostaa painamalla kevyesti jarrua ilman kytkintä. Kun kierrokset moottorista tippuu tyhjäkäynnin lähelle paina kytkin pohjaan ja pysäytä auto jarrun avulla. Pysähdyksissä pidä kytkin edelleen pohjassa ja laita valmiiksi ykkönen päälle.

      • vapaalla-valoissa

        " Pysähdyksissä pidä kytkin edelleen pohjassa ja laita valmiiksi ykkönen päälle."

        Ei, vaan vaihde vapaalle ja kytkin ylös. Kun keltainen syttyy, niin ykköstä silmään. Vähän voi myös ennakoida valon vaihtumista, eli ei tarvitse välttämättä keltaista odottaa, jos epäilee, että tulee kiire vaihteen kytkemisessä. Kuormittaa turhaan kytkintä seistä liikennevaloissa kytkin pohjassa ja vaihde silmässä.


      • aivankauh

        Joo, tässä juuri on se tärkein kohta: Siis pitääkö kytkin olla pohjassa niin kauan kunnes auto täysin pysähtyy (ja se vaihde on jo otettu pois päältä, oli se sitten 2,3,4,jne.) Liikenneruuhkassahan on vaikea tarkasti ajaa ja suunnitella omaa pysähtymistään edes.
        Kun seuraan auton bensiininkulutusta niin, jos minulla on kytkin pohjassa vielä senkin jälkeen kun vaihde on jo pois niin kauan kunnes auto pysähtyy jarrutuksen johdosta valoihin, niin polttoainetta ei kulu yhtään. MUTTA, jos painan kytkimen pohjaan ja otan vaihteen pois ja sitten nopeasti nostan jalan kytkimeltä ja jarruttelen auton pysähtymään valoihin, niin polttoainetta auton näytön mukaan ymmärtääkseni kuluu. Kumpi tapa rasittaa moottoria enemmän?


      • vapaalla-valoissa
        aivankauh kirjoitti:

        Joo, tässä juuri on se tärkein kohta: Siis pitääkö kytkin olla pohjassa niin kauan kunnes auto täysin pysähtyy (ja se vaihde on jo otettu pois päältä, oli se sitten 2,3,4,jne.) Liikenneruuhkassahan on vaikea tarkasti ajaa ja suunnitella omaa pysähtymistään edes.
        Kun seuraan auton bensiininkulutusta niin, jos minulla on kytkin pohjassa vielä senkin jälkeen kun vaihde on jo pois niin kauan kunnes auto pysähtyy jarrutuksen johdosta valoihin, niin polttoainetta ei kulu yhtään. MUTTA, jos painan kytkimen pohjaan ja otan vaihteen pois ja sitten nopeasti nostan jalan kytkimeltä ja jarruttelen auton pysähtymään valoihin, niin polttoainetta auton näytön mukaan ymmärtääkseni kuluu. Kumpi tapa rasittaa moottoria enemmän?

        Kytkin pohjassa vaihde päällä tai ei, on sama asia polttoaineen kulutuksen kannalta kuin vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Moottoria ei kumpikaan tapa rasita yhtään enempää. Kytkin pohjassa rasittaa aina kytkintä.


      • OpetuslupaOpe

        Eiköhän se edestakainen kytkimen irrotus ja kiinnittäminen rasita enemmän kytkintä kuin pohjassa pitäminen. Aloittelijalle on helpompi laittaa valmiiksi ykkönen päälle liikennevaloissa ja pitää kytkin pohjassa. Sitten kun alkaa sujumaan automaattisesti voi laittaa vapaalle. Yhtään kytkinremonttia ei ajotavoillani ole tarvinnut tehdä vaikka useimmiten olen kytkimen pitänyt pohjassa. Nyt uudessa autossani on star and stop toiminta ja sen takia pitemmissä liikennevaloissa välillä laitan vapaalle.


      • aivankauh
        OpetuslupaOpe kirjoitti:

        Eiköhän se edestakainen kytkimen irrotus ja kiinnittäminen rasita enemmän kytkintä kuin pohjassa pitäminen. Aloittelijalle on helpompi laittaa valmiiksi ykkönen päälle liikennevaloissa ja pitää kytkin pohjassa. Sitten kun alkaa sujumaan automaattisesti voi laittaa vapaalle. Yhtään kytkinremonttia ei ajotavoillani ole tarvinnut tehdä vaikka useimmiten olen kytkimen pitänyt pohjassa. Nyt uudessa autossani on star and stop toiminta ja sen takia pitemmissä liikennevaloissa välillä laitan vapaalle.

        Niin, luin juuri netistä jonkun automallin ohjekirjasesta, että kytkin pitää vapauttaa tasaisesti liikkeelle lähdettäessä. Ehkä ajonkin aikana, kun vaihde on vaihdettu isompaan/pienempään? Nopea kytkimen vapauttaminen ylös lisää tämän ohjekirjan mukaan kytkimen vaurioitumista. Tämä on oikeastaan ihan uusi ajatus, en olekaan kiinnittänyt huomiotani tähän. Luulisi kytkimen ns. luistavan tässä, mutta ei kai sitten, vapauttamisen kesto varmaan ratkaisee.


      • OpetuslupaOpe
        aivankauh kirjoitti:

        Niin, luin juuri netistä jonkun automallin ohjekirjasesta, että kytkin pitää vapauttaa tasaisesti liikkeelle lähdettäessä. Ehkä ajonkin aikana, kun vaihde on vaihdettu isompaan/pienempään? Nopea kytkimen vapauttaminen ylös lisää tämän ohjekirjan mukaan kytkimen vaurioitumista. Tämä on oikeastaan ihan uusi ajatus, en olekaan kiinnittänyt huomiotani tähän. Luulisi kytkimen ns. luistavan tässä, mutta ei kai sitten, vapauttamisen kesto varmaan ratkaisee.

        Vapautat kytkimen vaan rauhallisesti siten kuitenkin ettet turhan paljoa luistata sitä. Vaatii harjoittelua mutta kyllä tuon homman useimmat oppii. Jos vapautat liian nopeasti auto sammuu tai nykäisee joka rasittaa sitten myös vetoniveliä. Treenaa enemmän kytkimen käyttöä. Sillä sen oppii paremmin kuin teoriaa miettimällä. Jos sulla on auto käytettävissä ja vaikka omakotitalon piha niin peruuttele edestakaisin pihalla sen aikaa että opit kytkimen vapauttamisen. Helpompaa sitten liikenteessäkin.


      • hohhoijaavaan

        Jos painat jarrua moottorijarrutuksen aikana, pomppaa kulutus tai auto sammuu. Myös vaihde päällä ollessa ei saa painaa jarrua vaan aina jarrulle mentäessä painetaan myös kytkin pohjaan. Siten on kytkin aina valmiina, etkä tule esim. vaihtaneeksi vaihdetta ilman kytkintä. Sellainen tapa vahingoittaa vaihteistoa.

        On mielipidekysymys tykkääkö pitää kytkimen pohjassa, mutta se tosiaan kuluttaa painelaakeria. Ne viat ovat nykyisin harvinaisempia, mutta on hyvä muistaa, että kytkin on mitoitettu käytettäväksi vain muutamia sekunteja kerrallaan. Se kestää pidempään, kun et makuuta jalkaa kytkimellä edes liikennevaloissa.

        Kytkimen vapautus ei ole ongelma ja mm. vapaalle vaihdettaessa yhteyttä vetoakseleihin ja renkaisiin ei ole. Myös pienemmälle vaihdettaessa on hyvä miettiä, onko vaihde asiallinen. Liian pienelle laitettaessa kierrokset pomppaa ja kytkin luistaa ja kuluu.

        Kun opettelee mekaanisen tavan käyttää kytkintä, se on lopulta kuin sitä ei olisikaan. Sitä käytetään yksinkertaisesti vaihteen vaihtamiseen, auton käynnistykseen sekä jarruttamiseen. Hyvä muistaa myös, ettei sitä ole tehty sitä varten, että auto pidetään sen avulla tyhjäkäynnillä. Saa käyttää, mutta jos ei ole pakko, niin älä tee sitä.

        Liikennevaloissa voi seurata, kun risteävän tien valo vaihtuu punaiseksi, on yleensä kohta oma vuoro. Silloin voi valmistautua ajoissa. Aivan suotta lepuuttaa jalkaa kytkimellä sen pidempään.


      • Hegelgegel

        Voi kristus mitä tuubaa, vai oliko trolli?


      • aivank

        Kyllä on hyvä joskus seurata monestakin syystä, miten sitä autoa tulee oikeastaan ajettua.


      • Toista_mieltä
        aivankauh kirjoitti:

        Niin, luin juuri netistä jonkun automallin ohjekirjasesta, että kytkin pitää vapauttaa tasaisesti liikkeelle lähdettäessä. Ehkä ajonkin aikana, kun vaihde on vaihdettu isompaan/pienempään? Nopea kytkimen vapauttaminen ylös lisää tämän ohjekirjan mukaan kytkimen vaurioitumista. Tämä on oikeastaan ihan uusi ajatus, en olekaan kiinnittänyt huomiotani tähän. Luulisi kytkimen ns. luistavan tässä, mutta ei kai sitten, vapauttamisen kesto varmaan ratkaisee.

        Ja höpö höpö! Sillä, miten nopeasti kytkintä käytetään ei ole juurikaan vaikutusta kytkimen kulumiseen. Kulumisen määrää kokonaan se, miten tarkasti samalla nopeudella kytkimen puoliskot pyörivät kytkimen ottaessa kiinni. Tämä taas riippuu aivan siitä, miten hyvin kuski käyttää vaihtaessaan kaasupoljinta.


      • kiekkakello.opettaa
        Toista_mieltä kirjoitti:

        Ja höpö höpö! Sillä, miten nopeasti kytkintä käytetään ei ole juurikaan vaikutusta kytkimen kulumiseen. Kulumisen määrää kokonaan se, miten tarkasti samalla nopeudella kytkimen puoliskot pyörivät kytkimen ottaessa kiinni. Tämä taas riippuu aivan siitä, miten hyvin kuski käyttää vaihtaessaan kaasupoljinta.

        Aivan varmasti vaikuttaa kuluttavasti jos korkeilla kierroksilla luistattaa.
        Sen sijaan kohtuullisen reipas nosto liikkeellelähdössä säästää kytkintä.
        Ajossa ylös- tai alasvaihtamista voi todella harjoitella niin ettei nykimistä tapahdu,
        eli kaasulla oikeille kierroksille asettumista.


    • on_se_niin_vaikeaa

      Hanki automaatti, niiin ei tarvitse tuotakaan miettiä. Liikeelle lähdettäessä D päälle ja sillä mennään perille saakka.

    • TekniikkaanPerehtynyt

      Kerran olen kytkinrempan teettänyt (ajettu n. 200 tkm, stefavuodon takia öljyä valui kytkinlevyille). Kustannus 950 euroa.
      Nykyisin liikennevaloissa paikoillaan nostan kytkimen. Vaihde vapaalla ja tarvittaessa käsijarru kevyesti päälle niin ei tartte takanaolijan tuijotella jarruvaloja ja jalka lepää.
      Painelaakeri kiittää ja käsijarru (erillinen pieni rumpu takalevyjarruissa) pysyy iskussa - kesät talvet. Liikkeellelähdön voi sitten ennakoida risteävistä valoista.

      • eikäsijarrua

        No ei. Jos aloitteleva kuski laittaa vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle valoissa niin siitä ei muut sitten ehdi kun vihreälle vaihtuessa aletaan etsimään ykköstä, sitten unohdetaan että käsijarru oli päällä ja moottori sammuu jne...

        Käsijarru on PYSÄKÖINTI jarru jota käytetään pysäköitäessä auto. Tuskin pysäköit autoa liikennevaloihin.


      • dsgjkhdskfjhsj
        eikäsijarrua kirjoitti:

        No ei. Jos aloitteleva kuski laittaa vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle valoissa niin siitä ei muut sitten ehdi kun vihreälle vaihtuessa aletaan etsimään ykköstä, sitten unohdetaan että käsijarru oli päällä ja moottori sammuu jne...

        Käsijarru on PYSÄKÖINTI jarru jota käytetään pysäköitäessä auto. Tuskin pysäköit autoa liikennevaloihin.

        Nykyautoissa sähköinen käsijarru vapautuu automaattisesti kun lähdetään liikkeelle.


      • ehkä20vuodenpäästä
        dsgjkhdskfjhsj kirjoitti:

        Nykyautoissa sähköinen käsijarru vapautuu automaattisesti kun lähdetään liikkeelle.

        Ja suomen autokannasta tuollaisella käsijarrulla varustettuja autoja on sinun mielestä kovinkin suuri osa? Tuskin tuollaista voi yleistää vielä 20 vuoteen, sitten saattaa alkaa tuokin varuste olemaan melko yleinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe