Jos olisit 20 vuotias ja tietäisit että kuolisit 10 vuoden sisään. = D
Mitä tekisit
19
373
Vastaukset
- aikanionarvoitus
Kymmenen vuotta on aika pitkä aika ainakin iäkkään ihmisen elämässä. Tätini täyttää pian 90 vuotta ja onhan se aika todennäköistä ettei elä enää kymmentä vuotta, vaikka on kaikin puolin terve.
Ei sitä nuori tai keski-ikäinen tiedä, elääkö kymmen vain vielä useammankin kymmenen ellei ole jokin sairaus jonka ennuste on jollakin tavoin tiedossa.
Ei sitä osaa näin miettimättä sanoa ja miten asiaan suhtautuisi jos tuollainen totuus eteen tulisi.
Koskettaako asia aloittajaa? - Walkingdead96
Kyllä.
- aikanionarvoitus
Onko sinulle tieto tullut äskettäin vain oletko joutunut jotenkin varautumaan siihen. Sinulla on kai etenevä sairaus jonka ennuste on että se johtaa kuolemaan kymmenen vuoden sisällä.
Olen yli 60 vuotta ja molemmat vanhemmat ovat kuolleet sairauteen alle 70-vuotiaina ja lähisuvussani on vähän jotka ovat eläneet yli 75 vuoden.
30-vuotiaana oli elämässäni vaikeaa ja sitä jatkui sitten parisen kymmentä vuotta, ja monesti jopa toivoin ja rukoilin kuolemaa. Olen kristitty ja en pidä ratkaisuna itsemurhaa, ja kuolema sitä kautta ei ollut edes ajatuksissa vaihtoehto. 15-vuotiaan pelkäsin hirveästi kuolemaan kun sukulaisia kuoli yllättäen, koulussamme neljä peruskouluikäistä kuoli kahden vuoden sisällä.
Uskontulon myötä kuolemanpelko sitten väistyi.
Ei sitä voi mitenkään mennä toisen ihmisen kokemukseen ja tietää mitä kokee kun ajallinen aika on tiedollisesti rajattu. Olen joutunut seuraamaan muutamia syöpäsairaita joiden ennuste on ollut muutamasta kuukaudesta reiluun puoleen vuoteen. En tiedä onko tieto elämän päättymisestä helpompi hyväksyä 60- vuotiaana, 90-vuotiaana tai vaikka 20-vuotiaana, jos rinnassa on halu elää.
Kun täti menehtyi haimasyöpään, niin meidän kannalta ne viimeiset kolme kuukautta olivat tärkeää laatuaikaa, koska vasta silloin sain mahdollisuuden tutustua häneen ja minulla on usko että tapaamme sitten.
Ajattelen aika usein, että tänään olen terve, mutta voihan se vakavan sairauden diagnoosi tulla minullekin lyhyellä aikavälillä tai voin menehtyä infarktiin vanhempieni tavoin.
Tällaisia tuntemuksia aloituksesi minussa herättää. Haluatko kertoa lisää, mitä nyt koet. Kukaan ei voi antaa toiselle valmiita ajatuksia kuoleman edessä, mutta uskon että kokemusten ja tuntemusten jakaminen ja niistä keskusteleminen niistä auttaa meitä. - Walkingdead96
Kyllä, vähä aika sitten on tullut tieto että noin 10 vuotta olis elinaikaa kaipaisin ideoita että, mitä nyt ??
Olen myös kristitty olen kokenut hengellisen kokemuksen kuoleman rajamailla- aikaonarvoitus
Hienoa että olet kristitty ja silloin sinä tiedät että ajasta lähtö on vain ovi uuteen ja niin me uskomme siihen todelliseen elämään. Ja elämä on Jumalan kädessä ja saattaahan aikasi olla pitempi kuin lääkärin ennustamat kymmenen vuotta.
Mielestäsi sinun kannattaa elää niin täysipainosta ja normaalia elämää kuin vain pystyt. Jos olet opiskelija, niin jatka sitä. Jos mahdollista matkustele, tapaa ihmisiä, harrasta ja tietenkin kannattaa pyytää Taivaallisen Isän viisautta, miten käyttää viisaasti täällä oleva aika. Kymmenessä vuodessa ehtii kyllä paljonkin. Sanotaan ei se elämän pituus vaan laatu.
Voi olla että sinulla on edessä enemmän vuosia kuin minulla. Oikeastaan elämä on tässä ja nyt. Voi kun sitä osaisi elää juuri käsillä olevaan hetkeä ja päivää.
Kun tieto elämän rajallisuudesta on tullut äskettäin, niin kestää sopeutuminen ja ne ideat syntyvät ajan myötä.
- eienäänuori
Seuraatko vielä palstaa ja vointisi tänään?
- Walkingdead96
Seuraan ja vointi hiukan parempi
Ajattelin alkaa käyttää hormooneja, olen urheillut koko elämäni ja huippu urheilu kiinnostaa ! = D
Mitä väliä kuolenko sairauteen vai huippu kunnossa hormooneihin- enoikeinusko
Taidat olla trolli... mikä sairaus sula on todettu?
- loppuuansaakkaelämää
Onko sairautesi hyvin harvinainen. Jos siihen on jokin tehokas hoito tai se ehditään kehittää lähivuosina?
- Walkingdead96
En pistä sen varaan mitään et jos keksitään joku hoito...
Kysymys siis oli et mitä tekisit jos sulla ois 10 vuotta elinaikaa ?? Mielikuvitusta kehiin, elän siis kun viimestä päivää ilman mitään menetettävää. - eienäänuori
Nii se varmaan on, ettei kannata keskittyä nyt sairauteen vaan elää ja täysillä. On olemassa se hyvä motto. "Ei se pituus vaan laatu."
Jos sinulla on varaa, niin voisit vaikka matkustaa. Tai ei kaikki matkustaminen paljoa varoja vaadi, jos lähtee patikoimaan. Kun tykkäät liikunnallisesta elämästä. - Walkingdead96
Paikalle en jää kituu en, elämä ei oo ikuinen, kaikil oma satu kuka määrää sen pituuden.
- eienäänuori
Jos olisin samanlaisessa tilanteessa, niin saattaisin alkaa kirjoittelemaan omaelämäkertakirjaa. Kun minua ei enää olisi, niin lähisukulaiseni voisivat sitten muistella sillä tavoin olemassaoloani. Sinun iässä usein on vielä sukua elossa. Itsellä ei ole lapsia eikä lapsenlapsia, mutta olen kirjoitellut kotikyläni ihmisistä ja tapahtumista ja sukuni historiasta jos vaikka joskus sisarteni lapsia menneisyys sitten kiinnostaisi.
- Walkingdead96
En tunne oikeen sukulaisiani ei olla oltu tekemisissä oikeen ikinä muuten hyvä ajatus :)
- Voimiasieltäkin
Veljeni kertoi saaneensa apua rukoillessaan vanhempieni haudalla.
Hänellä oli todella huono tilanne silloin.
Sen jälkeen elämä muutti suuntaa ja vähitellen elämä helpottui. Nyt hän on kuin uusi, ihana ihminen.
Kaikki asiat luistavat. Taitaa olla 30 v aikaa.
Ihminen voi muuttua - aikaonnyt
Kyllähän ihmeitä tapahtuu ja elinaika voi jatkua vaikka diagnoosit evät paljoa toivoa anna. Laulaja evankelista Rene Laulajainen saanut 21-vutiaana diagnoosin, ettei elä enää kauaa. mutta nyt on jo yli 60-vuotias.
Kuitenkaan ei tarvitse tuudittautua väärään toivoon vaan ottaa se elämän realiteetti todesta ja soveltaa asiat sen mukaan.
Aloittaja ei tässä kaipaa lupauksia ja ennusteita vaan vinkkejä, miten käyttää tarjolla oleva ja parhaiten hyödyksi. Se on ihan oikeanlainen asenne ja kelpaisi neuvoksi meille useimmille. Elämä ja aika on juuri tässä hetkessä.- Anonyymi
EI VEDELLÄ JOTAIN RENEÄ TÄHÄN!!! RENE LAULAJAINEN. OIK. NIMI REINO LÄYLIÄINEN
- Anonyymi
Itse nopeuttaisin asiaa huomattavasti ihan vaan vaikka kiusallani.
- Anonyymi
selvittäisin asiani ja antaisin elämäni Jeesukselle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107171Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541126Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411061Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009