Joidenkin kristittyjen ja mormonien ja useimpien ulkopuolisten mielestä mormonit ovat kristittyjä.
Joidenkin kristittyjen mielestä mormonit eivät ole kristittyjä.
Siinä koko asia. Voi sitten tietysti tarkemmin eritellä miksi kukakin on mitäkin mieltä.
Vielä mormonien kristillisyydestä
38
84
Vastaukset 38
- eivätole
Ei ne ole kristittyjä. Mormonit ovat seksuaalipervertikkoja.
- SeIkeyttä
Olli.S kirjoitti:
Sul on likainen mielikuvitus
Totta. Suurin osa mormoneista on varmaankin vilpittömästi asiaansa uskovia, höynäytetyksi tulleita ihmisiä, joilla on korkea seksuaalimoraali.
Sen sijaan tämän uususkonnon perustaja Joseph Smith oli... vähintäänkin viriili nuorimies, jolla oli kunnianhimoa, manipulointitaitoa, mielikuvitusta ja loppumaton himo nuoriin naisiin. - Selkeyttä
SeIkeyttä kirjoitti:
Totta. Suurin osa mormoneista on varmaankin vilpittömästi asiaansa uskovia, höynäytetyksi tulleita ihmisiä, joilla on korkea seksuaalimoraali.
Sen sijaan tämän uususkonnon perustaja Joseph Smith oli... vähintäänkin viriili nuorimies, jolla oli kunnianhimoa, manipulointitaitoa, mielikuvitusta ja loppumaton himo nuoriin naisiin.Loukataksesi kirjoitat tällaista: "Sen sijaan tämän uususkonnon perustaja Joseph Smith oli... vähintäänkin viriili nuorimies, jolla oli kunnianhimoa, manipulointitaitoa, mielikuvitusta ja loppumaton himo nuoriin naisiin." Lisäksi käytät epäkorrektisti minun nimimerkkiäni "Selkeyttä".
- Selkeytta
Selkeyttä kirjoitti:
Loukataksesi kirjoitat tällaista: "Sen sijaan tämän uususkonnon perustaja Joseph Smith oli... vähintäänkin viriili nuorimies, jolla oli kunnianhimoa, manipulointitaitoa, mielikuvitusta ja loppumaton himo nuoriin naisiin." Lisäksi käytät epäkorrektisti minun nimimerkkiäni "Selkeyttä".
Anteeksi sekoiluni. Kirjoitin molemmat viestit itse. Varattua nimimerkkiä kukaan muu ei voi käyttää. Tosinaan alan horjua uskossani.
- Selkeyttä
Selkeytta kirjoitti:
Anteeksi sekoiluni. Kirjoitin molemmat viestit itse. Varattua nimimerkkiä kukaan muu ei voi käyttää. Tosinaan alan horjua uskossani.
Hämäämisyrityksesi jatkuu...
- Selkeyttä
Selkeyttä kirjoitti:
Hämäämisyrityksesi jatkuu...
Ja omakin moraalini horjui kun aloitin seksisuhteen uuden kumppanin kanssa, vaikka olin vielä naimisissa toisen kanssa.
SeIkeyttä kirjoitti:
Sen sijaan tämän uususkonnon perustaja Joseph Smith oli... vähintäänkin viriili nuorimies, jolla oli kunnianhimoa, manipulointitaitoa, mielikuvitusta ja loppumaton himo nuoriin naisiin.Tälle identiteettivarkaalle vastaisin Joseph Smithistä että perehdyttyäni Josephin avioliittohistoriaan olen sitä mieltä että hän teki asiat aivan laillisella tavalla kirkkonsa ja yhteiskuntansa lakipykälien mukaan.
- Höpölöpsis
Olli.S kirjoitti:
Tälle identiteettivarkaalle vastaisin Joseph Smithistä että perehdyttyäni Josephin avioliittohistoriaan olen sitä mieltä että hän teki asiat aivan laillisella tavalla kirkkonsa ja yhteiskuntansa lakipykälien mukaan.
Identiteettivarkautta en puolusta, mutta annoit Olli päivän parhaat naurut! Heh, heh...
- Höpölöpsis
Olli.S kirjoitti:
Tälle identiteettivarkaalle vastaisin Joseph Smithistä että perehdyttyäni Josephin avioliittohistoriaan olen sitä mieltä että hän teki asiat aivan laillisella tavalla kirkkonsa ja yhteiskuntansa lakipykälien mukaan.
No, olit sentään rehellinen sanoessasi kyseessä olevan mielipiteesi.
Höpölöpsis kirjoitti:
Identiteettivarkautta en puolusta, mutta annoit Olli päivän parhaat naurut! Heh, heh...
Kiitos kannustuksesta! Tämä mielipide on kirkollani. Vain vastustajat näkevät asiassa jotain väärää.
- samarin
Olli.S kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta! Tämä mielipide on kirkollani. Vain vastustajat näkevät asiassa jotain väärää.
Kirkkosi virallisilta sivuilta:
" In Joseph Smith’s time, monogamy was the only legal form of marriage in the United States."
- Ygrad
Kai mormonit ovat kristittyjä kun Jeesukseen uskovat. MAP-kirkon synty on sitten asia erikseen. Joseph Smith oli taikavarpumies jonka mielikuvitus laukkasi ja tuloksena syntyi mormoniuskonto. Tosin eihän Smithkään itse kaikkea keksinyt, hän lainasi sen mitä ei itse jaksanut keksiä.
No niin, jotkut käyttävät meistä sitä sanaa. Mormonit pitävät siitä kiinni, koska sana esiintyy Raamatussa alkuseurakunnasta puhuttaessa ja mormonit väittävät palauttaneensa uskon sellaiseksi kuin se oli alkuseurakunnassa. On mielenkiintoista seurata kuinka alkuseurakunnan usko vähitellen paljastuu tiedemiehille.
Sensijaan mormonit eivät hyväksy monien kristillisten kirkkojen oppeja kristillisiksi aivan samoin kuin nämä eivät mormoneja. Mutta mormonit suhtautuvat suvaitsevaisesti muihin: jokainen sa kumartaa niinkuin haluaa.
Joseph Smithin taikavarpu oli unversumin päällikkö, Isä-Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus. Samalla tavalla Jeesusta vastustettiin kuin nyt Josephia. Molempia pilkataan ja vastustetaan edelleenkin. Se on totuuden kohtalo maailmassa. Jeesus jo tunnustetaan yleisesti suurimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi. Joseph tullaan vielä ymmärtämään yhtä suureksi profeetaksi kuin Mooses.
Tämä on hieman eri juttu kuin kerran kun olin kristosofien kokouksessa niin esitelmöijä julisti: "Maailma on saanut nauttia kolmen suuren opettajan opetusta: Buddha, Kristus ja Pekka Ervasti!!!"- samarin
Olli.S kirjoitti:
No niin, jotkut käyttävät meistä sitä sanaa. Mormonit pitävät siitä kiinni, koska sana esiintyy Raamatussa alkuseurakunnasta puhuttaessa ja mormonit väittävät palauttaneensa uskon sellaiseksi kuin se oli alkuseurakunnassa. On mielenkiintoista seurata kuinka alkuseurakunnan usko vähitellen paljastuu tiedemiehille.
Sensijaan mormonit eivät hyväksy monien kristillisten kirkkojen oppeja kristillisiksi aivan samoin kuin nämä eivät mormoneja. Mutta mormonit suhtautuvat suvaitsevaisesti muihin: jokainen sa kumartaa niinkuin haluaa.
Joseph Smithin taikavarpu oli unversumin päällikkö, Isä-Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus. Samalla tavalla Jeesusta vastustettiin kuin nyt Josephia. Molempia pilkataan ja vastustetaan edelleenkin. Se on totuuden kohtalo maailmassa. Jeesus jo tunnustetaan yleisesti suurimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi. Joseph tullaan vielä ymmärtämään yhtä suureksi profeetaksi kuin Mooses.
Tämä on hieman eri juttu kuin kerran kun olin kristosofien kokouksessa niin esitelmöijä julisti: "Maailma on saanut nauttia kolmen suuren opettajan opetusta: Buddha, Kristus ja Pekka Ervasti!!!"Smith oli kivimiehiä. Erityisen tykästynyt oli suklaanruskeaan kananmunan muotoiseen kiveen, jonka avulla väitti löytävänsä kadonneita esineitä ja aarteita. Sama kivi oli Smithin mielestä kätevämpi kuin itsensä universumin Herran ja Jumalan tekemät välineet (urim ja tummim) joten käytti ruskeaa kiveä mieluummin. Kivestä luki MK :n tekstin ja samaisen kiven avulla sai ilmoituksia joista osa OL-kirjassa.
Taikavarpuihinkin uskoi ja niinpä taikavarpumies Oliver Cowderin toimet Smith julistkin "Aaronin lahjaksi". - kaksipisteto
Olli.S kirjoitti:
Tämä on hieman eri juttu kuin kerran kun olin kristosofien kokouksessa niin esitelmöijä julisti: "Maailma on saanut nauttia kolmen suuren opettajan opetusta: Buddha, Kristus ja Pekka Ervasti!!!""Jeesus jo tunnustetaan yleisesti suurimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi." Jeesus ei sitten olekaan Jahve kuten tapani väittää, eihän Jahve sentään voinut muuttua kaikkivaltiaasta ainoasta jumalasta ihmiseksi, edes suurimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi.
- Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
"Jeesus jo tunnustetaan yleisesti suurimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi." Jeesus ei sitten olekaan Jahve kuten tapani väittää, eihän Jahve sentään voinut muuttua kaikkivaltiaasta ainoasta jumalasta ihmiseksi, edes suurimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi.
Jeesus oli sekä ihminen että Jumala.
- Höpölöpsis
Olli.S kirjoitti:
Tämä on hieman eri juttu kuin kerran kun olin kristosofien kokouksessa niin esitelmöijä julisti: "Maailma on saanut nauttia kolmen suuren opettajan opetusta: Buddha, Kristus ja Pekka Ervasti!!!"Suurin tunnettu koskaan elänyt ihminen oli kylläkin Robert Wadlow.
- kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Jeesus oli sekä ihminen että Jumala.
Jahve taas valehteli, hänhän ilmoitti ettei ole ihminen vaan ihmisten luoja, aina sama eikä koskaan muutu .
Jahve ilmestyy Abramille ja polleana ilmoittaa tälle että muka on "Jumala kaikkivaltias " mutta itse asiassa puhuttelee siinä omaa tulevaa esi-isäänsä . Abraham raamatun mukaana polveutuu Aatamista ja Eevasta joten mormonien mukaan Jahve siis jotenkin on omien luotujensa jälkeläinen . Ollaan taas pakanauskonnoissa, niissä jumala voi olla osaksi jumala, osaksi ihminen ja nyt Israelin jumala mormonien mukaan on samanlainen olento .Vähemmän jumala kuitenkin kuin vaikka Baal jonka molemmat vanhemmat sentään olivat jumalia eikä Baal edes koskaan leikkinyt ihmistä .Elia parka veikkasi varmaan väärää jumalaa... - Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Jahve taas valehteli, hänhän ilmoitti ettei ole ihminen vaan ihmisten luoja, aina sama eikä koskaan muutu .
Jahve ilmestyy Abramille ja polleana ilmoittaa tälle että muka on "Jumala kaikkivaltias " mutta itse asiassa puhuttelee siinä omaa tulevaa esi-isäänsä . Abraham raamatun mukaana polveutuu Aatamista ja Eevasta joten mormonien mukaan Jahve siis jotenkin on omien luotujensa jälkeläinen . Ollaan taas pakanauskonnoissa, niissä jumala voi olla osaksi jumala, osaksi ihminen ja nyt Israelin jumala mormonien mukaan on samanlainen olento .Vähemmän jumala kuitenkin kuin vaikka Baal jonka molemmat vanhemmat sentään olivat jumalia eikä Baal edes koskaan leikkinyt ihmistä .Elia parka veikkasi varmaan väärää jumalaa...Ei Jahve vielä ollutkaan ihminen vaan yhteisen taivaallisen Isämme henkilapsi kuten mekin. Hän on vanhin henkiveljemme.
Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja? - samarin
Selkeyttä kirjoitti:
Ei Jahve vielä ollutkaan ihminen vaan yhteisen taivaallisen Isämme henkilapsi kuten mekin. Hän on vanhin henkiveljemme.
Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja?Kirjoitustesi mukaan kaikki ihmiset luotiin Jahve-Kristuksen oman kuvan mukaan. Jahve-Kristus loi kirjoitustesi mukaan ihmisen.
Vai onko oppi taas muuttunut? - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Ei Jahve vielä ollutkaan ihminen vaan yhteisen taivaallisen Isämme henkilapsi kuten mekin. Hän on vanhin henkiveljemme.
Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja?Kukin voi niin halutessaan perustaa vaikka oman uskonnon, jos muiden jumalat ottavat päähän tai vaikuttavat tyhmiltä,siten saa itselleen juuri omiin tarpeisiin räätälöidyn jumalan. Näinhän Smith teki . Uususkonnot eivät kuitenkaan voi muuttaa vanhojen historiallisten uskontojen käsitystä niiden jumalasta, käsityksiä jotka perustuvat niiden omiin pyhiksi ja tosiksi uskomiin ilmoituksiin .
Mormonismi voi ilmoittaa saaneensa ilmoituksia omalta jumalaltaan, mutta kristityt eivät noihin ilmoituksiin usko, eivätkä voi uskoa, luopumatta omasta uskostaan. Mormonit eivät myöskään voi laittaa omaa jumalaansa Raamatun jumalaksi vaikka kuinka ajattelisivat ettei voi olla sellaista jumalaa millainen raamatussa on .
"Ei Jahve vielä ollutkaan ihminen vaan yhteisen taivaallisen Isämme henkilapsi kuten mekin. Hän on vanhin henkiveljemme"
Raamatussa sen Jumala Jahve ei ole kenenkään lapsi eikä henkilapsi, hänhän ilmoittaa että on itse luonut KAIKEN ja on ainoa jumala. Sen hän ilmoittaa Israelille ensimmäiseksi ja rakentaa liiton , antaa lain ja lupaa messiaan sen pohjalle. Jos jahve ei ole mitä ilmoittaa, vaan erehtyy, tai valehtee ei Raamatulla tietenkään ole uskonnollista eikä eettistä arvoa.
"Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja?"
sanotaan raamatun luomiskertomuksessa ,laissa, profeetoissa ja kirjoituksissa. UT:ssa myös. - Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Kukin voi niin halutessaan perustaa vaikka oman uskonnon, jos muiden jumalat ottavat päähän tai vaikuttavat tyhmiltä,siten saa itselleen juuri omiin tarpeisiin räätälöidyn jumalan. Näinhän Smith teki . Uususkonnot eivät kuitenkaan voi muuttaa vanhojen historiallisten uskontojen käsitystä niiden jumalasta, käsityksiä jotka perustuvat niiden omiin pyhiksi ja tosiksi uskomiin ilmoituksiin .
Mormonismi voi ilmoittaa saaneensa ilmoituksia omalta jumalaltaan, mutta kristityt eivät noihin ilmoituksiin usko, eivätkä voi uskoa, luopumatta omasta uskostaan. Mormonit eivät myöskään voi laittaa omaa jumalaansa Raamatun jumalaksi vaikka kuinka ajattelisivat ettei voi olla sellaista jumalaa millainen raamatussa on .
"Ei Jahve vielä ollutkaan ihminen vaan yhteisen taivaallisen Isämme henkilapsi kuten mekin. Hän on vanhin henkiveljemme"
Raamatussa sen Jumala Jahve ei ole kenenkään lapsi eikä henkilapsi, hänhän ilmoittaa että on itse luonut KAIKEN ja on ainoa jumala. Sen hän ilmoittaa Israelille ensimmäiseksi ja rakentaa liiton , antaa lain ja lupaa messiaan sen pohjalle. Jos jahve ei ole mitä ilmoittaa, vaan erehtyy, tai valehtee ei Raamatulla tietenkään ole uskonnollista eikä eettistä arvoa.
"Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja?"
sanotaan raamatun luomiskertomuksessa ,laissa, profeetoissa ja kirjoituksissa. UT:ssa myös.Ei ainakaan minun Raamatussani sanota luomiskertomuksessa, että vain Jahve olisi ihmisten luoja vaan Luojasta käytetään aluksi monikkoa. Ei sanota keitä nuo Me olivat, mutta se osoittaa, ettei Luoja ole yksin taivaassa:
26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." [1. Moos. 5:1, 1. Moos. 9:6; Viis. 2:23; Kol. 3:10]
27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4]
28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." [1. Moos. 9:1,2; Ps. 8:7; Viis. 9:2]
1, Moos 2 luvussa:
7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento
Aluksi ihminen luotiin hengeksi ja sitten fyysisesti kuten kaikki muukin. Tätä et varmaan ymmärrä. - Selkeyttä
samarin kirjoitti:
Kirjoitustesi mukaan kaikki ihmiset luotiin Jahve-Kristuksen oman kuvan mukaan. Jahve-Kristus loi kirjoitustesi mukaan ihmisen.
Vai onko oppi taas muuttunut?Olet ymmärtänyt jotain kovin toisin kuin olen sanonut. Mistä olet saanut tämän käsityksen;: Kirjoitustesi mukaan kaikki ihmiset luotiin Jahve-Kristuksen oman kuvan mukaan.
- samarin
Selkeyttä kirjoitti:
Olet ymmärtänyt jotain kovin toisin kuin olen sanonut. Mistä olet saanut tämän käsityksen;: Kirjoitustesi mukaan kaikki ihmiset luotiin Jahve-Kristuksen oman kuvan mukaan.
"Katso, minä olen se, joka olin valmistettu maailman perustamisesta asti lunastamaan kansani. Katso, minä olen Jeesus Kristus. Minä olen Isä ja Poika. Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti, nimittäin ne, jotka uskovat minun nimeeni; ja heistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni.
Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle, jonka olen luonut, sillä koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet. Näetkö, että sinut on luotu minun oman kuvani kaltaiseksi? Aivan niin, kaikki ihmiset luotiin alussa minun oman kuvani mukaan.
Katso, tämä ruumis, jonka sinä nyt näet, on minun henkeni ruumis, ja ihmisen minä olen luonut henkeni ruumiin mukaan; ja sellaisena, kuin minä sinusta näytän olevan hengessä, minä ilmestyn kansalleni lihassa." Eter 3:14-16
Tuossahan Jahve/Kristus sanoo selkokielellä "ihmisen minä olen luonut" - samarin
samarin kirjoitti:
"Katso, minä olen se, joka olin valmistettu maailman perustamisesta asti lunastamaan kansani. Katso, minä olen Jeesus Kristus. Minä olen Isä ja Poika. Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti, nimittäin ne, jotka uskovat minun nimeeni; ja heistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni.
Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle, jonka olen luonut, sillä koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet. Näetkö, että sinut on luotu minun oman kuvani kaltaiseksi? Aivan niin, kaikki ihmiset luotiin alussa minun oman kuvani mukaan.
Katso, tämä ruumis, jonka sinä nyt näet, on minun henkeni ruumis, ja ihmisen minä olen luonut henkeni ruumiin mukaan; ja sellaisena, kuin minä sinusta näytän olevan hengessä, minä ilmestyn kansalleni lihassa." Eter 3:14-16
Tuossahan Jahve/Kristus sanoo selkokielellä "ihmisen minä olen luonut"Niin, olisi pitänyt sanoa pyhien kirjoitustesi eli Mormonin kirjan mukaan Jahve-Kristus on luonut ihmisen oman kuvansa mukaan.
- Selkeyttä
samarin kirjoitti:
Niin, olisi pitänyt sanoa pyhien kirjoitustesi eli Mormonin kirjan mukaan Jahve-Kristus on luonut ihmisen oman kuvansa mukaan.
Ei ihan noin, vaan Jumalat loivat ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen. Nähdäkseni myös Jahve luotiin silloin. Hän on vanhin henkiveljemme. Sitä paitsi, meissä on jotain aina ollutta ja luomatonta. "Älyä eli totuuden valkeutta ei ole luotu eikä tehty eikä sitä myöskään voida luoda eikä tehdä."
Tyhjästä ei voi nyhjäistä. - Selkeyttä
samarin kirjoitti:
Tuossahan Jahve/Kristus sanoo selkokielellä "ihmisen minä olen luonut"Eter 3
14 Katso, minä olen se, joka olin valmistettu maailman perustamisesta asti lunastamaan kansani. Katso, minä olen Jeesus Kristus. Minä olen Isä ja Poika. Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti, nimittäin ne, jotka uskovat minun nimeeni; ja heistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni.
15 Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle, jonka olen luonut, sillä koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet. Näetkö, että sinut on luotu minun oman kuvani kaltaiseksi? Aivan niin, kaikki ihmiset luotiin alussa minun oman kuvani mukaan.
16 Katso, tämä ruumis, jonka sinä nyt näet, on minun henkeni ruumis, ja ihmisen minä olen luonut henkeni ruumiin mukaan; ja sellaisena, kuin minä sinusta näytän olevan hengessä, minä ilmestyn kansalleni lihassa.
...
Isä -sanaa käytetään tuossa toisessa merkityksessä kuin Isä-Jumala, joka on Kristuksen sekä hengen että ruumiin Isä, Kristus on Isä, koska "Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti..." - samarin
Selkeyttä kirjoitti:
Ei ihan noin, vaan Jumalat loivat ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen. Nähdäkseni myös Jahve luotiin silloin. Hän on vanhin henkiveljemme. Sitä paitsi, meissä on jotain aina ollutta ja luomatonta. "Älyä eli totuuden valkeutta ei ole luotu eikä tehty eikä sitä myöskään voida luoda eikä tehdä."
Tyhjästä ei voi nyhjäistä.Miten niin ei ihan noin? Etkö usko Mormonin kirjaa? Suora lainaus : "ihmisen minä olen luonut henkeni ruumiin mukaan" siis Jahve-Jeesus.
Suora lainaus:
"Näetkö, että sinut on luotu minun (Jahve-Kristuksen) oman kuvani kaltaiseksi? Aivan niin, kaikki ihmiset luotiin alussa minun oman kuvani mukaan." - samarin
Selkeyttä kirjoitti:
Eter 3
14 Katso, minä olen se, joka olin valmistettu maailman perustamisesta asti lunastamaan kansani. Katso, minä olen Jeesus Kristus. Minä olen Isä ja Poika. Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti, nimittäin ne, jotka uskovat minun nimeeni; ja heistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni.
15 Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle, jonka olen luonut, sillä koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet. Näetkö, että sinut on luotu minun oman kuvani kaltaiseksi? Aivan niin, kaikki ihmiset luotiin alussa minun oman kuvani mukaan.
16 Katso, tämä ruumis, jonka sinä nyt näet, on minun henkeni ruumis, ja ihmisen minä olen luonut henkeni ruumiin mukaan; ja sellaisena, kuin minä sinusta näytän olevan hengessä, minä ilmestyn kansalleni lihassa.
...
Isä -sanaa käytetään tuossa toisessa merkityksessä kuin Isä-Jumala, joka on Kristuksen sekä hengen että ruumiin Isä, Kristus on Isä, koska "Minussa on koko ihmissuku saava elämän, ja sen ikuisesti..."Elohimista Jeesus ei sano Eterin kohdissa sanaakaan vaan sanoo että hän on ihmisen luoja, hän on Isä ja Poika.
- kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Tyhjästä ei voi nyhjäistä.Kauempana ei raamatun ilmoituksesta voi olla: "jahve luotiin".
"tyhjästä ei voi nyhjästä "Voitte uskoa mitä haluatte mutta ette muuttaa ettekä selittää pois raamatun ilmoituksia vaikka raamatun jumala olisi teistä kuinka älytön hyvänsä .
Omaan jumalaanne voitte liittää kaikki ne ominaisuudet jotka teistä tuntuvat kivoilta, ette muihin, ja koska teillä on täysin erilainen ja eri jumala ja eri jeesus kuin raamatussa ette tietystikään voi olla kristillinen uskonto . - Tuomas_Mesk
Selkeyttä kirjoitti:
Tyhjästä ei voi nyhjäistä.//"Nähdäkseni myös Jahve luotiin silloin. "//
Tämä käsityksesi on täysin Raamatun tekstien vastainen. Jo tästä lausumastasi voi päätellä, että mormonioppi on ihmisestä, ei Jumalasta. - Selkeyttä
Tuomas_Mesk kirjoitti:
//"Nähdäkseni myös Jahve luotiin silloin. "//
Tämä käsityksesi on täysin Raamatun tekstien vastainen. Jo tästä lausumastasi voi päätellä, että mormonioppi on ihmisestä, ei Jumalasta.Huomaa "nähdäkseni"! Kysymys ei ole mormoniopista, vaan päättelystäni sekä siitä, mitä Jahvella tarkoitetaan. ":to:n" mielestä Jahve on ainoa Jumala, mutta kuten Johanneksen evankeliumin alusta selviää:
1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
Sana oli ja on Kristus ja Hänen kauttaan luotiin kaikki. Kristus on vanhin henkiveljemme, joten Hänet on luotu kuten ihminenkin. Hän tuli maailmaan ihmisenä eli syntyi kuten mekin fyysisesti. Myös ihmisellä on aikaisempi olemassaolo. Pyhien kirjoitusten oppaasta:
Ihminen, taivaallisen Isän henkilapsi: He painoivat kasvonsa maahan ja sanoivat: Oi Jumala, sinä, jonka käsissä on kaikkien elollisten henki, 4. Moos. 16:22 (4. Moos. 27:16). Te olette Herran, Jumalanne, lapsia, 5. Moos. 14:1. Te olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, Ps. 82:6. Te olette elävän Jumalan lapsia, Hoos. 2:1. Eikö meillä kaikilla ole sama isä? Eikö yksi ja sama Jumala ole meidät luonut? Mal. 2:10. Me olemme Jumalan sukua, Ap. t. 17:29. Henki itse todistaa, että olemme Jumalan lapsia, Room. 8:16. Meillä on syy alistua taivaallisen Isämme tahtoon, Hepr. 12:9. - samarin
Selkeyttä kirjoitti:
Huomaa "nähdäkseni"! Kysymys ei ole mormoniopista, vaan päättelystäni sekä siitä, mitä Jahvella tarkoitetaan. ":to:n" mielestä Jahve on ainoa Jumala, mutta kuten Johanneksen evankeliumin alusta selviää:
1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
Sana oli ja on Kristus ja Hänen kauttaan luotiin kaikki. Kristus on vanhin henkiveljemme, joten Hänet on luotu kuten ihminenkin. Hän tuli maailmaan ihmisenä eli syntyi kuten mekin fyysisesti. Myös ihmisellä on aikaisempi olemassaolo. Pyhien kirjoitusten oppaasta:
Ihminen, taivaallisen Isän henkilapsi: He painoivat kasvonsa maahan ja sanoivat: Oi Jumala, sinä, jonka käsissä on kaikkien elollisten henki, 4. Moos. 16:22 (4. Moos. 27:16). Te olette Herran, Jumalanne, lapsia, 5. Moos. 14:1. Te olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, Ps. 82:6. Te olette elävän Jumalan lapsia, Hoos. 2:1. Eikö meillä kaikilla ole sama isä? Eikö yksi ja sama Jumala ole meidät luonut? Mal. 2:10. Me olemme Jumalan sukua, Ap. t. 17:29. Henki itse todistaa, että olemme Jumalan lapsia, Room. 8:16. Meillä on syy alistua taivaallisen Isämme tahtoon, Hepr. 12:9."Eikö yksi ja sama Jumala ole meidät luonut? "
Mormonin kirjan mukaan kyllä, nimittäin Jahve-Jeesus. - Tuomas_Mesk
Selkeyttä kirjoitti:
Huomaa "nähdäkseni"! Kysymys ei ole mormoniopista, vaan päättelystäni sekä siitä, mitä Jahvella tarkoitetaan. ":to:n" mielestä Jahve on ainoa Jumala, mutta kuten Johanneksen evankeliumin alusta selviää:
Ihminen, taivaallisen Isän henkilapsi: He painoivat kasvonsa maahan ja sanoivat: Oi Jumala, sinä, jonka käsissä on kaikkien elollisten henki, 4. Moos. 16:22 (4. Moos. 27:16). Te olette Herran, Jumalanne, lapsia, 5. Moos. 14:1. Te olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, Ps. 82:6. Te olette elävän Jumalan lapsia, Hoos. 2:1. Eikö meillä kaikilla ole sama isä? Eikö yksi ja sama Jumala ole meidät luonut? Mal. 2:10. Me olemme Jumalan sukua, Ap. t. 17:29. Henki itse todistaa, että olemme Jumalan lapsia, Room. 8:16. Meillä on syy alistua taivaallisen Isämme tahtoon, Hepr. 12:9.//"Sana oli ja on Kristus ja Hänen kauttaan luotiin kaikki. Kristus on vanhin henkiveljemme, joten Hänet on luotu kuten ihminenkin. Hän tuli maailmaan ihmisenä eli syntyi kuten mekin fyysisesti."//
Juuri tällainen päättelysi on täydellisesti ristiriidassa Raamatun kirjoitusten kanssa: Kristus on luotu kuten ihminenkin. Voit kyllä ladella perustelujasi henkilapseudesta mormoniopin Pyhien kirjoitusten oppaasta, mutta tosiasiassa tuollainen yksittäisten ja asiayhteydestä irrallisten sekä siksi virheellisesti tulkittujen jakeiden lista mitätöi perustelusi.
Jos Kristus on mielestäsi luotu olento, se on selkeääkin selkeämpi tie Raamatun kuvaaman kristinuskon ulkopuolelle. Kristinuskossa Jeesus Kristus, Jumalan ainoa Poika, on ennen aikojen alkua syntynyt, mutta ei luotu. - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja?"Missä sanotaan, että Jahve olisi ihmisten Luoja? "
Mm. luomiskertomuksessa sanotaan :"Ja Jahve Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento." Profeetoissa myös.
"Ei Jahve vielä ollutkaan ihminen vaan yhteisen taivaallisen Isämme henkilapsi kuten mekin. "Jahvehan ilmoittaa että on aina sama ei koskaan muutu. Että ei muutu tarkoittaa ettei muuut, ei muutu jumalasta ihmiseksi, ei muutu messiaan lähettäjästä messiaaksi ettei muutu totuuden puhujasta valehtelijaksi.Näin on vaikka te mormonit kuinka muuta väittäisitte.
Kukaan ei raamatun mukaan myöskään ole kenenkään henkilapsi .
- Ygrad
Smithin taikavarpu oli kyllä aivan yleistä mallia jolla siihen aikaan etsittiin aarteita.
- samarin
Smith raukka ei osannut kovin hyvin taikavarpuja eikä kurkustuskiviä käyttää koska aarteet jäivät löytymättä.
Vielä joitain vuosikymmeniä sitten oli Suomessakin joitain huru-ukkoja jotka kaivoja ja vesilähteitä etsiskelivät varpujensa kanssa. Noille moni mormoni naureskeli. Koska Smithin historian tämä puoli salattiin jäseniltä eivät jäsenet tienneet nauravansa profeetallisille puuhille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031241
Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku93862Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella31784- 66693
Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.93616- 32605
S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist16574- 18558
Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa
Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta43523- 10466