Hoitopaineen määritys

uniapneassa

Hei,

Osaako joku arvioida mikä olisi paras CPAP-laitteen hoitopaine
minulle?

Minulla on "titrausta" varten ollut laite kotonani
josta on tulostunut seuraavat hoitopaineet

Pmax (mbar)

Päivä 1 10
Päivä 2 14
Päivä 3 4 (epäonnistunut?)
Päivä 4 13

Pressure 95% of time (mbar)

Päivä 1 10
Päivä 2 14
Päivä 3 4 (epäonnistunut?)
Päivä 4 12

Nyt olen koettanut CPAP-laitetta alhaisilla arvoilla 7-8
mutta mielestäni ne eivät avaa ja pidä hengitysteitä/kurkkua riittävästi auki. (ei niin hyvin kuin aiemman kokeilun tuloksena)

Miten voin säätää hoitopainetta ja kokeilla säätämistä itse? Missä päin laitetta on tuo hoitopaineen säätökytkin?

10

17880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • infoa

      No sen titrauksen tarkoituksena on juuri määrittää paineet jotka pitävät hengitystiet auki. Toisissa paikoissa tämä tehdään kotona, toisissa sairaalalla.

      Näyttäisi siltä, että paineen pitää olla noin 10 mbar tai enemmän jotta hengitystiesi pysyvät auki.

      En osaa neuvoa miten säädät laitetta ja toisaalta voi olla hyvä, että et säätele laitetta itse, ellei sellaisesta ole ollut hoitajan/lääkärin kanssa puhetta. Kannattaa vaikka soittaa laitteen luovuttaneeseen hoitopaikkaan ja neuvotella asiasta.

      Kuten kerroit, ettei hengitytiet pysy auki tuolla 7-8 paineella, niin se on silloin liian pieni paine sinulle. Omaan tuntumaan ja unenlaatuun kannattaa myös luottaa, ei vain koneen laskemiin parametreihin.

      • näinhän se tulisi

        parhaiten jos potilas voisi itse säätää laitetta

        Käsittääkseni, CPAP-laitteen säätäminen lääkärin valvonnassa onkin jonkinlainen "esihistoriallinen" ja tarpeeton "häntäluutraditio", joka pidentänee apnean hoitojonoja terveydenhuollossamme, ollen yksi esimerkki siitä kuionka paljon turhia vastuita vielä sälytetään lääkärin työpanokseen, jota voisi käyttää mielekkäämminkin.

        Laitteet tulisikin säätää siten että käyttäjä voi itse säätää hoitopainetta esim. /-2 rajoissa.

        Nyt hoitopaine voi jäädä täysin epäsopivaksi pitkiksi ajoiksi, ja byrokratia asian osalta ei tunnu olevan perusteltua, koska mitään haittavaikutuksia lian suuresta hoitopaineesta ei ole toistaiseksi näytetty, jonka perusteella potilaiden alihoito on vaarallisempaa kuin mitä puntaroinnin toisessa päässä oleva lievä liiallinen ylipaine olisi, jota tuskin kukaan itsenäinen potilas pitäisi jos saman tuloksen saavuttaisi hetken päästä säätämällä laitetta alimmalle mahdolliselle hengitystien auki pitävälle tasolle.


      • Anonyymi
        näinhän se tulisi kirjoitti:

        parhaiten jos potilas voisi itse säätää laitetta

        Käsittääkseni, CPAP-laitteen säätäminen lääkärin valvonnassa onkin jonkinlainen "esihistoriallinen" ja tarpeeton "häntäluutraditio", joka pidentänee apnean hoitojonoja terveydenhuollossamme, ollen yksi esimerkki siitä kuionka paljon turhia vastuita vielä sälytetään lääkärin työpanokseen, jota voisi käyttää mielekkäämminkin.

        Laitteet tulisikin säätää siten että käyttäjä voi itse säätää hoitopainetta esim. /-2 rajoissa.

        Nyt hoitopaine voi jäädä täysin epäsopivaksi pitkiksi ajoiksi, ja byrokratia asian osalta ei tunnu olevan perusteltua, koska mitään haittavaikutuksia lian suuresta hoitopaineesta ei ole toistaiseksi näytetty, jonka perusteella potilaiden alihoito on vaarallisempaa kuin mitä puntaroinnin toisessa päässä oleva lievä liiallinen ylipaine olisi, jota tuskin kukaan itsenäinen potilas pitäisi jos saman tuloksen saavuttaisi hetken päästä säätämällä laitetta alimmalle mahdolliselle hengitystien auki pitävälle tasolle.

        Just näin, potilas on tuomittu elämään krapulassa, jos vaikka maski vauhtuu.


    • Anna sairaalan tehdä se

      Meillä paineet säädellään sairaalassa. Samalla tarkistetaan, että laite toimii kuten pitääkin. Mulla paineet on ai kun en tarkkaan muista, on ne toistakymmentä jonkun matkaa.

    • Anonyymi

      Minä nukuin kaksi yötä tosi huonosti. Heti kun meinasin nukahtaa, havahduin hereille. Eilen illalla muistin, että juuri nuo olivat oireet ennen uniapneahoidon aloittamista. Niinpä otin asetukset esille ja nostin minimipaineen kahdeksasta yhdeksään ja aloituspainern neljästä viiteen. Viime yön nukuin hyvin. Ajattelin kuitenkin nostaa minimipaineen kymmeneen. Luin keskusteluista, että se on hyvin tavallinen minimipaine. Kyllä minä itse tiedän lääkäreitä paremmin, mitkä ovat minun tapauksessani parhaat paineet. Minähän tässä kehossani elän.

    • Anonyymi

      Laitteen asetukset saa esille painamalla yhtäaikaa koti- ja säätönappulaa niin kauan, että asetustunnus tulee näkyville.

      • Anonyymi

        Mites näitä paineita säädetään itse ? mulla on paineena 6 ja ajjemin se oli 4 joka oli mielestäni parempi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites näitä paineita säädetään itse ? mulla on paineena 6 ja ajjemin se oli 4 joka oli mielestäni parempi

        you yupesta löytyy paljon neuvoja niitä katselemalla löysin aika äkkiä koneen asetukset resmed laitteeseeni, laitteen hienosäätö itse auttaa moneen vaivaan. itellä 4,8 alotus ja auto käyttöpaine liikkuu 7-8 ssa l liian suuresta paineesta oli vain haittaa, apnet lisäänty


      • Anonyymi

        Tämä oli hyvä ja tärkeä tieto, kiitos!
        Kokeilin heti toimiiko ja kyllä pääsin alentamaan aloitupainetta 6---> 5 tasolle eli ensiyönä saa tuntuman onko hyvä asetus ja tarviten hienosäädellään asetuksia.

        Useita vuosia on tuo 6 taso ollut toimiva, mutta syystä tai toisesta viime kuukausien aikoina tuntunut jopa ahdistavalta paineelta?
        Käytössä ollut Sierainmaski, alussa oli Nenämaski jonka vaihdoin parissa viikossa. Nenämaskille oli aloituspainen 4 jonka hoitaja nosti vaihdon yhteydessä 6 tasolle...

        No laite alkaa olla sen valmistajan mukaan käyttöiän päässä eli 5v iässä eli ennen kesää mahdollisesti saapuu uusi cpap-laite...

        Laite toiminut todella hyvin kyseisen ajan olen seurannut netistä saatavalla ohjelmalla tapahtumia muistikortin tallenteista. Ohjelman nimi on SleepyHead cpap haulla se löytyy jos kiinnostaa.


    • Anonyymi

      hoitopaineesi säätää sairaalasi jos koneesi on sinne yhteydessä . sitrauksen tulos itsellesi noilla tiedoilla jonnekin 12 , paine alue muuttuu hoidon edetessä. sedmed laitteissa on paljon säätöjä joihin kannattaa tutustua esim you tube materiaaleihin. kaikilla on omat mieltymykset ja ne löytää vain kokeilemalla ite sopiviksi
      onnea hoitoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      274
      3020
    2. 201
      2866
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2454
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      218
      1929
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1368
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1202
    Aihe