Mitä pieni Suomi edellä - sitä suuri USA perässä!

USA saa historiansa ensimmäisen naispresidentin kun Hillary Clinton voittaa vaalit. Suomi sai naispresidentin jo v. 2000. Me suomalaiset olimme siis sukupuolten tasa-arvossa 16 vuotta jenkkejä edellä. No, Hillarylla on helpompi tehtävä kuin Tarjallamme. Hänellä on vastaehdokkaanaan Donald Trump, joka vertautuu lähinnä Väyryseemme.

USA:n ensimmäinen naispresidentti tulee sieltä hieman vasemmalta laidalta kuten Tarjammekin. Oltaisiinko sillä laidalla sukupuoltenkin välisessä tasa-arvossa edistyksellisempiä kuin oikeammalla? Suomi ei tosin ollut tuossa suhteessa edistyksellisin Pohjoismaistakaan, sillä Islanti valitsi naispresidentin jo v. 1980. Vigdís Finnbogadóttir oli ensimmäinen demokraattisilla vaaleilla valittu naispuolinen valtionpäämies maailmassa. Hän taisi olla poliittisesti sitoutumaton.

Jos Niinistö haluaa jatkaa seuraavissa pressavaaleissa, hän jatkon saa. Mutta jos hän ei enää asetu ehdolle, jollekin naiselle voisi tulla mahdollisuus. Kepu on mahdollisuutensa jo menettänyt, kun on nimennyt ehdokkaakseen Vanhasen. Olisiko silloin Urpilaisen tilaisuus? Kokoomuksen nykynaisissa ei taida olla ketään, joka voisi astua v. 2000 ehdokkaana olleen Riitta Uosukaisen korkokenkiin.

Ai niin, kepupolitiikastahan täällä pitäisi puhua. Siksipä totean, että Suomi sai ensimmäisen naispääministerinsä kepusta, kun Anneli Jäätteenmäki pääsi tehtävään v. 2003. Jäätteenmäen pääministerikausi jäi valitettavan lyhyeksi, sattuneista syistä. Jos hän olisi saanut jatkaa tehtävässä kauemmin, hän olisi voinut saada puolueelleen jo aikaisemmin tuloksen, jonka Mari Kiviniemi sai v. 2011 vaaleissa;)) No, ehkäpä nyt myös kepulainen miespääministeri pääsee puolueensa kannalta samaan tulokseen;))

Palaan vielä alkuun. Olen siis noin varma USA:n presidentinvaalien tuloksesta jo viikkoa ennen vaaleja. Perusteluni: USA:ssa on omat periferiansa kuten meilläkin - tiedän, olen maata kierrellyt - ja siellä kannatetaan Trumpia kuten meidän periferioissamme Väyrystä. Myös rintamailla siellä on hullunsa kuten meilläkin - on kuultu viime päivinä. Mutta periferioiden väkimäärä ja rintamaiden hullujen määrä väestön suhteessa on varmaan sama kuin meilläkin. Ei Väyrynen päässyt presidentiksi meillä, eikä Trump pääse presidentiksi USA:ssa. Jos olen tässä väärässä, itseäni häveten silloin vihdoin voin jättää lopullisesti tämän palstan.

73

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä Hillary homman hoitaa. Tämä on myös Euroopan ja NATO:n kannalta paras vaihtoehto.
      Suomen presidentinvaaleista sen verran että olisi ilahduttavaa jos joku ehdokkaista ympäripyöreän munkkilatinan sijaan asettuisi selkeästi kannattamaan NATO-jäsenyyttä. Se voisi olla vaikka Urpilainen.

• Sama on käsityksemme USA:n presidentin osalta. Yhdyn myös perusteluihisi.

Samaa kanssasi toivon myös meidän presidenttiehdokkailtamme, mutta toiveemme siinä lienee vielä toistaiseksi turha. En haluaisi olla pessimisti, mutta pelkään, että toiveemme toteutuu vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.

• IhmeellistäSopottelua

Kaksi demetentikkoa höpöttäjää löytäneet toisensa.

• kapi_ kirjoitti:

Sama on käsityksemme USA:n presidentin osalta. Yhdyn myös perusteluihisi.

Samaa kanssasi toivon myös meidän presidenttiehdokkailtamme, mutta toiveemme siinä lienee vielä toistaiseksi turha. En haluaisi olla pessimisti, mutta pelkään, että toiveemme toteutuu vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.

Näin myös Niinistö joutuisi ottamaan NATO-asiaan selkeän kannan. Eikä minulla mitään Niinistön jatkokautta vastaan ole.
        Karismaton ja hieman puiseva esiintyjähän Hillary on mieheensä saatika Obamaan verrattuna.

• OikeistoSosDem kirjoitti:

Näin myös Niinistö joutuisi ottamaan NATO-asiaan selkeän kannan. Eikä minulla mitään Niinistön jatkokautta vastaan ole.
        Karismaton ja hieman puiseva esiintyjähän Hillary on mieheensä saatika Obamaan verrattuna.

PS. Trump saa Suomessa kannatusta samoilta piireiltä jotka vastustavat EU:ta. Joskus sitä ihmettelee että missä todellisuudessa nämä EU:sta irtautumista vaativat elävät. Myös Putin-sympatiat ovat yhteistä.

• IhmeellistäSopottelua kirjoitti:

Kaksi demetentikkoa höpöttäjää löytäneet toisensa.

Jos sulla ei ole keskusteluumme asiaan liittyvää sanottavaa ole hiljaa.

• Oikein.hyvä

"eikä Trump pääse presidentiksi USA:ssa. Jos olen tässä väärässä, itseäni häveten silloin vihdoin voin jättää lopullisesti tämän palstan"

Sittehän sinusta päästään.

• Hallaahon.äänestäjä7

ongelma kepulaisissa on että he seuraavat maalaisliiton malliin
        ylen ja maaseudun tulevaisuuden (hesarin) tiedotteita
        kun voisi

seurata taivaskanavia, itsekiin otin väliaikaisesti CNN-kanavan tilauksen
        vaalien takia

• Et tule pääsemään minusta tuosta syystä, kun sellaista syytä ei tule. Muuten voitte kyllä päästä minusta, sillä sellaiseksi on tämä palsta tullut, että ei se enää oikein houkuta minua. Taas olin useita viikkoja palstaa avaamatta.

Mutta jos - aikanaan varmaan kun - poistun lopullisesti tältä palstalta, silloin muutamalta poistuu elämän ainoa sisältö. Varsinkin eräältä, joka on näköjään nähnyt minut täällä joka päivä tämänkin pitkän poissaoloni aikana. Näki silloinkin, kun muutamia viikkoja sitten sain taas sydänoireita ja niiden vuoksi olin kaksi päivää vuodehoidossa Malmin sairaalassa. Kyllä hän varmaan tulee näkemään minut vielä silloinkin täällä, kun olen jo tuhkattuna Maunulan uurnalehdossa. Se aika ei toivottavasti ole kuitenkaan vielä ihan lähellä, kun pumppukin on taas kunnossa.

• IhmeellistäSopottelua
        kapi_ kirjoitti:

Et tule pääsemään minusta tuosta syystä, kun sellaista syytä ei tule. Muuten voitte kyllä päästä minusta, sillä sellaiseksi on tämä palsta tullut, että ei se enää oikein houkuta minua. Taas olin useita viikkoja palstaa avaamatta.

Mutta jos - aikanaan varmaan kun - poistun lopullisesti tältä palstalta, silloin muutamalta poistuu elämän ainoa sisältö. Varsinkin eräältä, joka on näköjään nähnyt minut täällä joka päivä tämänkin pitkän poissaoloni aikana. Näki silloinkin, kun muutamia viikkoja sitten sain taas sydänoireita ja niiden vuoksi olin kaksi päivää vuodehoidossa Malmin sairaalassa. Kyllä hän varmaan tulee näkemään minut vielä silloinkin täällä, kun olen jo tuhkattuna Maunulan uurnalehdossa. Se aika ei toivottavasti ole kuitenkaan vielä ihan lähellä, kun pumppukin on taas kunnossa.

Niin kuin sinä et houkuta kuin oikeistodemaria. Olette samaa tasoa.

• järkivoittaa

Ei valita naista nytkään tyrimään!

• Usan.kansa.häviää

Aivan sama kumpi, molemmat huonoja valintoja muulle maailmalle.

• Kapi.tasoa

Ei naisista ole presidenteiksi.
      Varsinkaan USA mahtimaa.
      ex presidentin rouva olisi tyrkyllä, kuin joissain kehitysmaissa.
      Demari Kapi tietenkin toivoo näin, mies joka ei kelvannut edes kertausharjoituksiin.

Ne on nämä demut ihmeellisiä, pitää vain saada ilman koulutusta itselle arvoja ja virkoja, joita ei ole tasoonsa tarkoitettu. Kun niin päätetty, päättäneet. Ja kun valta-aikansa oli, ne oli sitten helppo toteuttaa.
      Esim hän ylivääpelistä kapteeniksi.

• Ajattelin ensiksi sivuuttaa tuon, mutta on se niin huvittava, että täytyy palkita se huomiollani.

En puutu tuohon naisten halveksuntaasi, sillä ymmärrän sen vastareaktiona sille, että naiset ovat aina halveksineet sinua. Naiset ovat fiksuja ja edellyttävät samaa miehiltäkin.

Mutta tuo todella huvittaa, että yhä jaksat elää kohdallani tuossa kaukaisessa menneisyydessäni, joka itseltäni on jäänyt jo paljolti unohduksiin, kun myöhempinä monina vuosikymmeninä on elämässäni tapahtunut niin kovin paljon. Oikaistaan nyt sinua kuitenkin tuossa, että en minä kapteeniksi tullut suoraan ylivääpelistä. Välissä olin ensin sotilasmestari, sitten luutnantti ja vielä yliluutnanttikin. Reservin vänrikkihän olin jo paljon aikaisemmin, kun sellainen minusta tuli jo ylikessuna ollessani suorittamani RUK:n perusteella.

Sotilasarvoissani olen ihan mielelläni tyytynyt siihen kapteenin arvoon, joten majurin arvon mahdollinen saaminen ei minua todellakaan houkuttanut lähteä kertausharjoituksiin, joista varmaan olisi ollut haittaa siviilityössäni menestymiselle. Ja kun työnantajakin piti panostani niin tärkeänä, että halusi minut ns. nimellisvarata, jolloin mahdollisen kriisinkin aikana olisin pysynyt talossa.

Majurin arvon olematonta houkutusta minulle ei varmaan ymmärrä sellainen, joka äidinkielen ja esitystensä tasosta päätellen on voinut olla sotaväessä enintään korpraali, ja sitten on tehnyt itsestään majurin;))

• NäinOnJombet
        kapi_ kirjoitti:

Ajattelin ensiksi sivuuttaa tuon, mutta on se niin huvittava, että täytyy palkita se huomiollani.

En puutu tuohon naisten halveksuntaasi, sillä ymmärrän sen vastareaktiona sille, että naiset ovat aina halveksineet sinua. Naiset ovat fiksuja ja edellyttävät samaa miehiltäkin.

Mutta tuo todella huvittaa, että yhä jaksat elää kohdallani tuossa kaukaisessa menneisyydessäni, joka itseltäni on jäänyt jo paljolti unohduksiin, kun myöhempinä monina vuosikymmeninä on elämässäni tapahtunut niin kovin paljon. Oikaistaan nyt sinua kuitenkin tuossa, että en minä kapteeniksi tullut suoraan ylivääpelistä. Välissä olin ensin sotilasmestari, sitten luutnantti ja vielä yliluutnanttikin. Reservin vänrikkihän olin jo paljon aikaisemmin, kun sellainen minusta tuli jo ylikessuna ollessani suorittamani RUK:n perusteella.

Sotilasarvoissani olen ihan mielelläni tyytynyt siihen kapteenin arvoon, joten majurin arvon mahdollinen saaminen ei minua todellakaan houkuttanut lähteä kertausharjoituksiin, joista varmaan olisi ollut haittaa siviilityössäni menestymiselle. Ja kun työnantajakin piti panostani niin tärkeänä, että halusi minut ns. nimellisvarata, jolloin mahdollisen kriisinkin aikana olisin pysynyt talossa.

Majurin arvon olematonta houkutusta minulle ei varmaan ymmärrä sellainen, joka äidinkielen ja esitystensä tasosta päätellen on voinut olla sotaväessä enintään korpraali, ja sitten on tehnyt itsestään majurin;))

Nimellisvaraus on kahdenvälinen sopimus, puolustusvoimien ja siviilifirman. Jos henkilön sodanajan tehtävä on tärkeämpi kuin siviilihomma, ei puolustusvoimat anna VAP statusta.

Sinulla siis oli niin merkityksetön tehtävä reservissä, että antoivat Valion sinut varata. Eikä ihme. Ei esikunnan avustavissa hallintohommissa sotilaaksi opita. Konttorirotaksi, joka siviilissäkin olit. Säälittävää.

Kertausharjoituksista ei siviilityönantajalle haittaa ole, mielellään vastuulliset firmat työntekijöitään myös kertauksiin päästävät. Hauskoja sessioitahan ne ovat. Pari viikkoa toisten hyvissä siviilitehtävissä olevien kavereiden kanssa, osa aikaa kasarmilla osa maastossa. Ilta pari kerhollakin, pari saunailtaa yleensä myös ohjelmaan sisältyy.

• Ihmettelen tuota, kun muutamassa puheenvuorossa on esitetty kovin halventavia käsityksiä naisista. Mistähän tuollaiset asenteet johtuvat? Luultavasti siitä, että kukaan nainen ei ole koskaan huomannut heitä. Minulla kuitenkin ovat kovin toisenlaiset käsitykset naisista, joten jatkanpa vielä sillä linjalla:

Naispääministereitä tuli avauksessani ohimennen puheeksi. Hieman lisää siitä aiheesta: Ei Jäätteenmäkemme ollut ensimmäinen naispuolinen pääministeri Pohjoismaissakaan, kun Norjan pääministeriksi jo v. 1981 pääsi Gro Harlem Brundtland. Hän tuli sieltä vasemmalta laidalta, oli työväenpuolueen edustaja, vaikka lääkärinainen olikin.

Naispuolisia pääministereitä on ollut Pohjoismaissakin useita. Tanskassa oli vuosina 2011-2015 pääministerinä Helle Thorning-Schmidt, sosialidemokraatti. Norjassa on nytkin naispääministeri, Erna Solberg, joka kuuluu konservatiivipuolueeseen. Ruotsi on kai Pohjoismaista vanhoillisin, kun siellä ei ole vielä ollut naispuolista pääministeriä.

Naispääministereitä on maailmassa ollut jo paljonkin, kovia sellaisia, kuten oli Britannian rautarouva Margaret Thatcher. Nainen, Angela Merkel, on jo kauan johtanut pääministeriä vastaavana liittokanslerina Saksaa. Nainen, Theresa May, johtaa nyt pääministerinä brexitinsä kanssa kamppailevaa Britanniaa.

Koskahan Suomi saa seuraavan naispääministerin, ja kuka hän mahtaa olla? Puolueittemme johdossa taitaa olla nyt naisia vain vasureilla (Li Andersson) ruåtsalaisilla (Anna-Maja Henriksson) ja kristillisillä (Sari Essayah). Tuskinpa heidän puolueensa pääsee vaaleissa asemaan, joka puheenjohtajan pääministeriksi veisi. Mutta jos niin tapahtuisi, suosikkini olisi Sari Essayah - on hän niin kova kävelijä!

• Surullisia.tarinoita

Halventavat kommentit naisista, lähinnä piruilua tälle typerälle höpötyksellesi. Olipa valinta Usassa kumpi tahansa noista kahdesta pellestä, se on huono Usalle ja maailmalle. Clinton enemmin maailmalle, Trump enemmän Usalaisille, mutta molemmat ovat täystuhoja maailmalle.
        Nämä omat teennäiset dementikon höpinät, lapsellisia ja lapsen mieleisiä. Siksi kai niin osuvia tänne häiriköiden sekoilupalstalle.

• Tätä itsekin ihmettelen. Pinnan alla tuntuu olevan aika sovinistisia ja vanhanaikaisia asenteita.

• Surullisia.tarinoita kirjoitti:

Halventavat kommentit naisista, lähinnä piruilua tälle typerälle höpötyksellesi. Olipa valinta Usassa kumpi tahansa noista kahdesta pellestä, se on huono Usalle ja maailmalle. Clinton enemmin maailmalle, Trump enemmän Usalaisille, mutta molemmat ovat täystuhoja maailmalle.
        Nämä omat teennäiset dementikon höpinät, lapsellisia ja lapsen mieleisiä. Siksi kai niin osuvia tänne häiriköiden sekoilupalstalle.

Multinikkikö se vaihteeksi puskista huutelee.

• Surullisia.tarinoita kirjoitti:

Jos avaukseni ja tuo jatkoni naispääministereistä on mielestäsi lapsellisia ja lapsenmieleisiä, niin paljon täällä on teitä lapsenmielisiä, kun ne heti noin teidät tänne vetivät sanallisen arkkunne avaamaan.

Ihan pahasti dementikko en kuitenkaan vielä liene, kun noissa esittämäni historiankin vielä hallitsen.

Eihän noissa toki ole yhtä järkevää ja asiallista kuin viestissäsi ja muutamissa muissakin tälle avauksellekin jo tulleissa viesteissä, varsinkin noissa neljään kertaan vyörytetyissä samaa toistavissa pitkissä suolloissa.

Olisikohan kuitenkin niin, että ärtymyksesi ja eräiden muidenkin ärtymys johtuu siitä, kun viesteissäni oli sittenkin enemmän asiaa kuin teidän viesteissänne koskaan, ja varsinkin siksi, kun niissä tuli tietoonne myös teille aivan tuntematonta historiaa. Kaikki tuollainen on varmaan mielestänne häiriöllistä täällä kaltaistenne häiriköiden sekoilupalstalla.

• Kopioitu.Kommentointia

Olisi tietystikin fiksumpaa, jos omissa nikeissäsi tuota toimintaa suorittaisit.

• HienoaHienoa
        kapi_ kirjoitti:

Jos avaukseni ja tuo jatkoni naispääministereistä on mielestäsi lapsellisia ja lapsenmieleisiä, niin paljon täällä on teitä lapsenmielisiä, kun ne heti noin teidät tänne vetivät sanallisen arkkunne avaamaan.

Ihan pahasti dementikko en kuitenkaan vielä liene, kun noissa esittämäni historiankin vielä hallitsen.

Eihän noissa toki ole yhtä järkevää ja asiallista kuin viestissäsi ja muutamissa muissakin tälle avauksellekin jo tulleissa viesteissä, varsinkin noissa neljään kertaan vyörytetyissä samaa toistavissa pitkissä suolloissa.

Olisikohan kuitenkin niin, että ärtymyksesi ja eräiden muidenkin ärtymys johtuu siitä, kun viesteissäni oli sittenkin enemmän asiaa kuin teidän viesteissänne koskaan, ja varsinkin siksi, kun niissä tuli tietoonne myös teille aivan tuntematonta historiaa. Kaikki tuollainen on varmaan mielestänne häiriöllistä täällä kaltaistenne häiriköiden sekoilupalstalla.

Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan.. Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan..
        Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan.. Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan..
        Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan..Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan..
        Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan..Hienoa, miten yhdistät tuon keskustaan..

• >>Naispääministereitä on maailmassa ollut jo paljonkin, kovia sellaisia, kuten oli Britannian rautarouva Margaret Thatcher.<<

Hieman yllättäen ensimmäiset naispääministerit - ja kovat sellaiset - olivat kuitenkin Intian kaltaisessa kehitysmaassa (Indira Gandhi 1966–1977 ja 1980–1984) sekä Israelin kaltaisessa sotaa käyvässä maassa (Golda Meir 1969–1974). Tällä vuosituhannella Aasian maissa, vieläpä muslimimaissa, on ollut muitakin naispääministereitä.

Mielestäni tämä osoittaa, ettei naisen pääsyssä virkaan ole kysymys mistään edistyksellisyydestä, vaan yksinkertaisesti hyvistä ja arvostetuista ominaisuuksista, joiden sattuessa kohdalleen sukupuolella ei ole väliä.

Naisten etenemistä niin politiikan kuin talouselämänkin johdossa haittaa miehiä enemmän perheen perustaminen. Tästä syystä en usko Jutta Urpilaisen ryhtyvän SDP:n presidenttiehdokkaaksi, ainakaan ilman varmuutta ettei tule tehtävään nimitetyksi. Tällä hetkellä hän on äitiyslomalla eduskunnasta. Sitä paitsi SDP:n sisällä on nyt meneillään kova luokkataistelu, mikä ei anna hyvää lähtökohtaa kampanjointiin. Urpilaisen edustamat oikeistodemarithan nolasivat viime viikolla ay-demarit paljastamalla Antti Lindtmanin puhujalistat medialle. Onnistunut yritys ei kuitenkaan ollut vielä mikään vallankaappaus.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

>>Naispääministereitä on maailmassa ollut jo paljonkin, kovia sellaisia, kuten oli Britannian rautarouva Margaret Thatcher.<<

Hieman yllättäen ensimmäiset naispääministerit - ja kovat sellaiset - olivat kuitenkin Intian kaltaisessa kehitysmaassa (Indira Gandhi 1966–1977 ja 1980–1984) sekä Israelin kaltaisessa sotaa käyvässä maassa (Golda Meir 1969–1974). Tällä vuosituhannella Aasian maissa, vieläpä muslimimaissa, on ollut muitakin naispääministereitä.

Mielestäni tämä osoittaa, ettei naisen pääsyssä virkaan ole kysymys mistään edistyksellisyydestä, vaan yksinkertaisesti hyvistä ja arvostetuista ominaisuuksista, joiden sattuessa kohdalleen sukupuolella ei ole väliä.

Naisten etenemistä niin politiikan kuin talouselämänkin johdossa haittaa miehiä enemmän perheen perustaminen. Tästä syystä en usko Jutta Urpilaisen ryhtyvän SDP:n presidenttiehdokkaaksi, ainakaan ilman varmuutta ettei tule tehtävään nimitetyksi. Tällä hetkellä hän on äitiyslomalla eduskunnasta. Sitä paitsi SDP:n sisällä on nyt meneillään kova luokkataistelu, mikä ei anna hyvää lähtökohtaa kampanjointiin. Urpilaisen edustamat oikeistodemarithan nolasivat viime viikolla ay-demarit paljastamalla Antti Lindtmanin puhujalistat medialle. Onnistunut yritys ei kuitenkaan ollut vielä mikään vallankaappaus.

>>Mielestäni tämä osoittaa, ettei naisen pääsyssä virkaan ole kysymys mistään edistyksellisyydestä, vaan yksinkertaisesti hyvistä ja arvostetuista ominaisuuksista, joiden sattuessa kohdalleen sukupuolella ei ole väliä<<.

Varmaan on noinkin. Suuren vaikutuksen ovat tehneet minuunkin käyntini Golda Meirin muistomerkillä Jerusalemissa ja varsinkin Indira Gandhin kotona ja paikalla, jolla hänet ammuttiin New Delhissä. Suuria naisia olivat.

Mutta esille ottamissani tapauksissa on kyse myös edistyksellisyydestä. Ei tuollainen olisi ollut mahdollista meillä eikä muuallakaan Euroopassa tai Yhdysvalloissa vielä 50 vuotta sitten.

• Huonoja.molemmat
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

>>Naispääministereitä on maailmassa ollut jo paljonkin, kovia sellaisia, kuten oli Britannian rautarouva Margaret Thatcher.<<

USA ja naispresidentti ? Entisen presidentin vaimo ??
        Vähän kuin kehitysmaissa, tuota harrastavat.
        Ei ole vielä ollut ainuttakaan.
        Hyvänä tyynenä aikana menisikin, tulisi se naispuoli esille.
        Naispuoli jota me kaikki kaivataan ja halutaan myös, jos oikea nainen, on huolehtivainen, auttavainen..jne..lukemattomia ylistyssanoja...
        Margaret Thatcher:iin aina verrataan, mutta kyllä hän oli poikkeus naisjohtajista.
        Kuitenkin USA isomaa, ja noin heppasen oloiset ehdokkaat.

• NäinStadissa

Suomen naispääministereillä ja -presidentillä on ollut yksi yhteinen nimittäjä. Ovat olleet sattumalta oikeaan aikaan oikealla paikalla.

On heillä oikestaan toinenkin yhdistävä tekijä. Kaikki ovat olleet surkeampaakin surkempia viroissaan. Jäätteenmäki tosin ei kerennyt asiakysymyksiin vielä päästäkkään kun joutui eroamaan.

Halosen ura ei olisi koskaan edennyt presidenttiyteen, jos SDP olisi pyytänyt Ahtisaarta toiselle kaudelle. Kun puolue tyri Ahtisaaren jatkon, Halonen pääsi tuolloin vallalla olleessa yleisessä naispresidenttiä odottaneessa ilmapiirissä "yllättämään". Vaalissa oli peräti neljä naisehdokasta, joista siis Halonen valikoitui toiselle kierrokselle Ahoa vataan. Elisabeth Rehnin ja Riitta Uosukaisen noste oli jo mennyt, Tarja tuli takavasemmalta ohi.

Halosen voitto sai Ahon ottamaan aikalisää politiikasta, joka taas nosti Jäätteenmäen Kepun johtoon. Sattumaa siis sekin. Jäättenmäki pitikin sitten puheenjohtajuutta seuraaviin vaaleihin, joissa Lipposen USA nuolennan paljastajana nousi voittoon ja pääministeriksi, joka ura sitten kariutui tunnetulla tavalla. Kiviniemellä oli vähän samat askelmerkit, puheenjohtajaksi ja pääministeriksi sattumalta entisen puheenjohtajan vetäydyttyä politiikan ytimestä.

• glx
        kapi_ kirjoitti:

>>Mielestäni tämä osoittaa, ettei naisen pääsyssä virkaan ole kysymys mistään edistyksellisyydestä, vaan yksinkertaisesti hyvistä ja arvostetuista ominaisuuksista, joiden sattuessa kohdalleen sukupuolella ei ole väliä<<.

Varmaan on noinkin. Suuren vaikutuksen ovat tehneet minuunkin käyntini Golda Meirin muistomerkillä Jerusalemissa ja varsinkin Indira Gandhin kotona ja paikalla, jolla hänet ammuttiin New Delhissä. Suuria naisia olivat.

Mutta esille ottamissani tapauksissa on kyse myös edistyksellisyydestä. Ei tuollainen olisi ollut mahdollista meillä eikä muuallakaan Euroopassa tai Yhdysvalloissa vielä 50 vuotta sitten.

Sillä ei ole merkitystä mitä presidentillä on jalkojen välissä, vaan sillä mitä hänellä on korvien välissä, se n tärkeää. Olen seurannut Yhdysvaltojen presidentin vaaleja aina 60 luvun alusta asti, eli Kennedyn valinnasta asti. Nyt minulle on tullut käsitys näissä vaaleissa on heikoimmat ehdokkaat 56 vuoteen. Tähän mennessä minun mielestäni Yhdysvaltain parhaimmat presidentit ovat olleet Kennedy ja Reagan, siis tänä ajanjaksona. Heikoin mielestäni Lyndon B. Johnson . Tulipa kumpi tahansa valituksi, minun mielestäni Yhdysvallat saa heikoimman johtajan vuosikymmeniin. Tai sitten ei, sillä toisaalta vaalipuheet ovat vaalipuheita niin meillä kuin maailmallakin, eikä niiden perusteella kannata tehdä lopullisia johtopäätöksiä.

• glx kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä mitä presidentillä on jalkojen välissä, vaan sillä mitä hänellä on korvien välissä, se n tärkeää. Olen seurannut Yhdysvaltojen presidentin vaaleja aina 60 luvun alusta asti, eli Kennedyn valinnasta asti. Nyt minulle on tullut käsitys näissä vaaleissa on heikoimmat ehdokkaat 56 vuoteen. Tähän mennessä minun mielestäni Yhdysvaltain parhaimmat presidentit ovat olleet Kennedy ja Reagan, siis tänä ajanjaksona. Heikoin mielestäni Lyndon B. Johnson . Tulipa kumpi tahansa valituksi, minun mielestäni Yhdysvallat saa heikoimman johtajan vuosikymmeniin. Tai sitten ei, sillä toisaalta vaalipuheet ovat vaalipuheita niin meillä kuin maailmallakin, eikä niiden perusteella kannata tehdä lopullisia johtopäätöksiä.

Eipä tuohon tarvitse minun lisätä mitään tai mitään siitä pois ottaa, sillä samaa mieltä kanssasi olen. Niin USA:n presidenttien suhteen kuin siitä, vain presidentin korvien välissä oleva on tärkeää, ei se, mitä hänellä on jalkojensa välissä - vaikka eräässä muussa mielessä se on tärkeää ainakin minulle;))

Jaan myös näkemyksesi siitä, että vaalipuheet ovat vaalipuheita, eikä niiden perusteella kannata tehdä johtopäätöksiä siitä, miten henkilö presidenttinä toimii ja menestyy. No, Trumpin osalta kyllä melko pitkälle meneviin johtopäätöksiin on mielestäni aihetta.

Sinä olet vielä nuori, kun olet seurannut USA:n presidentinvaaleja vasta Kennedyn valinnasta alkaen. Itse muistan jotenkin jo Harry S. Trumanin valinnan (v. 1945) ja oikein hyvin muistan Dwight D. Eisenhowerin valinnan v. 1953; olihan hän maineikas kenraali toisen maailmansodan ajalta, joskaan ei sitten presidenttinä ollut kai kummoinenkaan.

• NäinSiinäKävi

Sinä per**leen tollikka, tulit viisastelemaan USA:n vaaleista, ja nyt sitten Trump johtaa mielipidekyselyissä

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016110122549798_ul.shtml?ref=juurinyt_desktop

Kaikki mitä olet esittänyt "tietämyksesi" pohjalta, on aina mennyt 100% pieleen, niin siis nyt tämäkin alkaa mennä. Sa***nan tollo, pysy siellä murjussasi äläkä tule viisastelemaan asioista joista ei muutoinkaan mitään ymmärrä.

• Okei, jos Trump voittaa vaalit ja pääsee presidentiksi, silloin toteutuisi se, jonka sanon avaukseni lopussa:

>>Ei Väyrynen päässyt presidentiksi meillä, eikä Trump pääse presidentiksi USA:ssa. Jos olen tässä väärässä, itseäni häveten silloin vihdoin voin jättää lopullisesti tämän palstan.<<

Minä en kokisi vähäiseksikään menetykseksi lopullista poistumistani tältä palstalta, joka on mennyt tarkoituksensa irvikuvaksi. Mutta USA:lle ja maailmalle laajemminkin Trumpin voitto olisi valtava tappio, jolla saattaisi olla aivan kauhistuttavia seurauksia.

• NäinStadissa
        kapi_ kirjoitti:

Okei, jos Trump voittaa vaalit ja pääsee presidentiksi, silloin toteutuisi se, jonka sanon avaukseni lopussa:

>>Ei Väyrynen päässyt presidentiksi meillä, eikä Trump pääse presidentiksi USA:ssa. Jos olen tässä väärässä, itseäni häveten silloin vihdoin voin jättää lopullisesti tämän palstan.<<

Minä en kokisi vähäiseksikään menetykseksi lopullista poistumistani tältä palstalta, joka on mennyt tarkoituksensa irvikuvaksi. Mutta USA:lle ja maailmalle laajemminkin Trumpin voitto olisi valtava tappio, jolla saattaisi olla aivan kauhistuttavia seurauksia.

No, itseäsi häveten palstan joudut jättämään, milloin sen sitten jätätkin, olipa vaalitulos USA:ssa mikä tahansa. Niin ala-arvoisia ovat kirjoituksesi kautta palstahistoriasi olleet. Tosin et ymmärrä hävetä, mikä kertookin oleellisimman sinusta.

Trumpin voitto olisi voitto koko maailmalle. Sosiaaliliberalismin sijaan saisimme talousliberaalia politiikkaa, joka saisi talouden nousuun. Ensireaktio olisi varmaankin tyrmistys ja shokki, mutta sen jälkeen mm huoli Liittovaltion velkakaton jatkuvasta hilaamisesta ylöspäin hälvenisi, ja ylipäätään markkinat alkaisivat taas vetää.

Ulkopolitiikassa Trum vetäisi jenkkejä pois Euroopasta ja muualtakin, joka taas loisi tilaa Euroopan omille joukoille ja aseteollisuudelle kehittyä, Suomi saisi siitäkin osansa jos vaan emme päästä Tuomiojan kaltaisia hyödyllisiä idiootteja valtaan. Kun Euroopan oma turvallisuuspolitiikka vahvistuisi, summa yhdessä USA:n kanssa olisi entistä vahvempi NATO joka ei enää olisi USA:n varassa kuten nyt.

• MunakarvaAuJormanJOHTO
        NäinStadissa kirjoitti:

No, itseäsi häveten palstan joudut jättämään, milloin sen sitten jätätkin, olipa vaalitulos USA:ssa mikä tahansa. Niin ala-arvoisia ovat kirjoituksesi kautta palstahistoriasi olleet. Tosin et ymmärrä hävetä, mikä kertookin oleellisimman sinusta.

Trumpin voitto olisi voitto koko maailmalle. Sosiaaliliberalismin sijaan saisimme talousliberaalia politiikkaa, joka saisi talouden nousuun. Ensireaktio olisi varmaankin tyrmistys ja shokki, mutta sen jälkeen mm huoli Liittovaltion velkakaton jatkuvasta hilaamisesta ylöspäin hälvenisi, ja ylipäätään markkinat alkaisivat taas vetää.

Ulkopolitiikassa Trum vetäisi jenkkejä pois Euroopasta ja muualtakin, joka taas loisi tilaa Euroopan omille joukoille ja aseteollisuudelle kehittyä, Suomi saisi siitäkin osansa jos vaan emme päästä Tuomiojan kaltaisia hyödyllisiä idiootteja valtaan. Kun Euroopan oma turvallisuuspolitiikka vahvistuisi, summa yhdessä USA:n kanssa olisi entistä vahvempi NATO joka ei enää olisi USA:n varassa kuten nyt.

Samoilla linjoilla ollaan. Euroopan tulisi pikkuhiljaa ottaa vetovastuu maanosan turvallisuudesta.

• EiNaisiaJohtoon

Kaikissa maissa missä on naisjohtaja valittu, niin vituiks on menny....

• Tässä talven tuloa odotellessa on ollut sellainen luppopäivä, jonka olen viettänyt enimmäkseen joutilaisuudessa täällä kotini lämmössä. No, talvirenkaat kävin vaihdattamassa autoni alle tuossa Pakilan Teboililla, kun talvea on luvattu jo huomiseksi tänne Suomen eteläiselle palmurannikolle.

Niinpä olen aikani kuluksi melkoisesti päivystänyt tätä palstaakin, jolla en siis kolmeen viikkoon pistäytynytkään. Se ei tosin ole estänyt tuota minun munakarvoihini kiihkeää vetoa tuntevaa näkemästä minua täällä päivittäin, jopa ollessani sairaalassa vuodepotilaana, kuten edellä jossakin mainitsin. Kovasti avaukseni innoitti eräitä muitakin lähes kaltaisiaan viisauksiaan avauksellani esittämään. Innokkaasti eräs on halunnut näyttää ilmeisesti ainoaa kykyään: on oppinut, miten muutaman sanan pätkästä saa mahtavan koonnoksen samoja sanoja sadat kerrat toistamalla.

Toki tuli arkisempaa - siis järkevämpää - ja niihin olen pyrkinyt vastailemaan, mutta nyt saa palsta taas jäädä rauhaan minulta ainakin viikoksi.

Ensi tiistaina pidettävien USA:n presidentinvaalien tulosta tulen kyllä kommentoimaan, mutta tulos ei ehkä ole vielä täysin selvillä keskiviikkonakaan. Ja jos Trump voittaa, siinä tapauksessa palsta saa jäädä lopullisesti minulta rauhaan. Melkeinpä toivoisin Trumpin voittoa, sillä en koe kuuluvani tuohon joukkoon, joka palstasta on sen tarkoituksen irvikuvan tehnyt. Mutta en toki voi tuossa asiassa ajatella omaa mukavuuttani, joten tietenkin toivon Hillaryn voittoa, ja olen siitä myös jokseenkin varma, sillä vahvasti uskon asian olevan niin kuin sanon avauksessani:

>>USA:ssa on omat periferiansa kuten meilläkin - tiedän, olen maata kierrellyt - ja siellä kannatetaan Trumpia kuten meidän periferioissamme Väyrystä. Myös rintamailla siellä on hullunsa kuten meilläkin - on kuultu viime päivinä. Mutta periferioiden väkimäärä ja rintamaiden hullujen määrä väestön suhteessa on varmaan sama kuin meilläkin. Ei Väyrynen päässyt presidentiksi meillä, eikä Trump pääse presidentiksi USA:ssa<<

Olenhan minä ihan merkittävissäkin tehtävissä elämässäsi ollut, mutta en niin merkittävissä, että olisin niissä vakituista apujohtoa tarvinnut. Mutta näin eläkeläisenä olen erään mielestä asemassa, jossa hän näkee itsensä johtoni osana, häntä eniten kiinnostavaan ja kiihottavaan fyysiseen alueeseeni kiinnittyneenä. Sorry vaan, OikSosDem, pystyyn_kuollut, Mielipidepankki ja hyvin moni muu, että joudutte taas minuksi hänen silmissään, kun hän uskoo Teidän olevan yhtä kiihkeästi kiinnostuneita minusta kuin hän itse on. Ehkä hän kuvittelee poissaoloani samanlaiseksi kuin oli Lapinmiehen poissaolo tässä:

Lapinmies kaatoi tytön selälleen ja pani viikon. Sen jälkeen hän kävi
      suihkussa, ja sanoi:
      - Nyt et näe mua kahthen viikhon.
      - Minne menet?
      - En minnekhän, nyt nussithan takaapäin!

Sorry, palstan valvonta, jos pidätte tuota loppukappalettani sopimattomana muuten aina niin siistille palstallenne, jolla sallitte vain korrektia puhetta. Tapanani ei ole koskaan ollut tuonkaltaista tänne laittaa, mutta eiköhän tuo kuitenkin ole julkisuuden kestävä, kun se on esitetty Tiede-lehdessä, jonka paperiversio on minullekin vuosikymmeniä tullut. Tuon tosin poimin lehden nettiversion vitsipalstoilta, siis täältä:

http://www.tiede.fi/keskustelu/7958/ketju/vitseja_aslakille

• NoJopasNytt

No nyt Kapi on alkanut uneksia pääsevänsä painamaan Johtajaa takaa... ainakin näin Kaponen antaa tuossa ymmärtää.

Huhhuh, ukkohan alkaa olla tosiaankin sekopää.

• YmmärrysHoi
        NoJopasNytt kirjoitti:

No nyt Kapi on alkanut uneksia pääsevänsä painamaan Johtajaa takaa... ainakin näin Kaponen antaa tuossa ymmärtää.

Luepa uudestaan. Johtajalle se osoitettiin

"Ehkä hän kuvittelee poissaoloani samanlaiseksi kuin oli Lapinmiehen poissaolo tässä"

Johtaja siis toivoo kapin olevan se Lapin mies, joka painaa häntä takaa päin. Niin ainakin kapi uskoo. On ilmeisesti oikeassa. Johtajan nikistäkin sen voi päätellä.

Joko ymmärsit?

• Hohhohooohooooo
        YmmärrysHoi kirjoitti:

Luepa uudestaan. Johtajalle se osoitettiin

"Ehkä hän kuvittelee poissaoloani samanlaiseksi kuin oli Lapinmiehen poissaolo tässä"

Johtaja siis toivoo kapin olevan se Lapin mies, joka painaa häntä takaa päin. Niin ainakin kapi uskoo. On ilmeisesti oikeassa. Johtajan nikistäkin sen voi päätellä.

Joko ymmärsit?

Juuri noin kuin sanot: Kapi on se Lapin mies, joka saa painaa johtajaa takaa päin. Niin ainakin kapi uskoo.

Ei tarvitse lukea uudelleen, noinhan se menee kuin sinäkin kirjoitat.

Sekaisin on Kapi polo

• YmmärrysHoi
        Hohhohooohooooo kirjoitti:

Juuri noin kuin sanot: Kapi on se Lapin mies, joka saa painaa johtajaa takaa päin. Niin ainakin kapi uskoo.

Ei tarvitse lukea uudelleen, noinhan se menee kuin sinäkin kirjoitat.

Sekaisin on Kapi polo

Etkö ymmärtänyt selvää tekstiä? Johtaja siis toivoo kapin olevan se Lapin mies, joka painaa häntä takaa päin.
        Homppeli tää johtaja on. Ei siitä epäilystä. Kiimassa kapiin. On tolaltaan kun tietää että kapi ,on naisten mies. Sillä nainen vielä vanhanakin. Se homppelin vähän järjen on lopullisesti vienyt.

• OutojaVäitteitä
        YmmärrysHoi kirjoitti:

Etkö ymmärtänyt selvää tekstiä? Johtaja siis toivoo kapin olevan se Lapin mies, joka painaa häntä takaa päin.
        Homppeli tää johtaja on. Ei siitä epäilystä. Kiimassa kapiin. On tolaltaan kun tietää että kapi ,on naisten mies. Sillä nainen vielä vanhanakin. Se homppelin vähän järjen on lopullisesti vienyt.

Onko noin kuin kirjoitat, nainen on vienyt homppeli kapin vähän järjen?

Mutta... eihän sellaista voi viedä mitä ei koskaan ole ollutkaan.

• Sitäkö.tarkoitat

"Siitä on monta pitävää todistetta". Tarkoitatko niitä kapin priimustodistuksia sotaväen kouluista? Vähemmillä eväillä on olleet ne kouluttajat, kun sellaista on päässyt tapahtumaan.

• OpeHetero
        YmmärrysHoi kirjoitti:

Onkos kapi tosiaan homppeli? Ei ois uskonu!!

• Voi.kristus
        NoJopasNytt kirjoitti:

Viikon panee !

• Joudun ”syömään sanani” eli pettämään lupaukseni tulla tälle palstalle vasta USA:n presidentinvaalien tuloksen ratkettua. Futiksesta - jalkapallosta, sanottakoon landelaisille - hyvin kiinnostuneena katselin tv 2:lta tulleen mestarien liigan matsin Manchester City - Barcelona, jonka MC voitti 3-1. Tulos oli ainakin minulle ja varmaan paremmillekin asiantuntijoille yllättävä, varsinkin sen jälkeen, kun Barca meni jo ekapuoliajan alkupuolella 1-0 johtoon Lionel Messin maalilla.

Matsia katsellessani tulin ottaneeksi muutaman drinkin, joten ehkä niiden vaikutuksesta tuli vielä kiusaus käydä katsomassa avaukseni mahdollisesti tuottamaa. Eipä tälle näy tulleen sellaista, jota tarvitsisi kommentoida muuten kuin toteamalla, että mahdottomaan kiihkoon lähtöviestini näkyy saaneen nuo eräät, joille minä ilmeisesti olen tyhjän elämän tähystyskohde sinne, jossa he tietävät toisenlaista elämää olevan. Sellaista he ovat sitten tuottaneet, joihin heidän kykynsä ovat riittäneet. Se ei ole kovin paljon. Voi raukkoja, en voi muuta sanoa!

Vilkaisin palstaa enemmänkin ja näin, että ilmeisesti lähtöviestini aiheuttama kiihko noissa eräissä ei näy jääneen ainoastaan tällä avauksellani purettavaksi. Olen ollut aiheena heidän omillakin avauksillaan, joilla ovat purkaneet lähtöni aiheuttamaa tuskaansa itsensä ja muutaman muun samanlaisen reppanan kanssa keskustellessaan. Voi raukkoja - täytyy toistamiseen huokaista!

Pitäisiköhän minun olla kovinkin ”otettu” tuollaisesta heihin tekemästäni vaikutuksesta? Ei tarvitse, kun ymmärrän heidän olevan juuri sellaisia, jollaisina noin näyttäytyvätkin. Itseään aiheellisesti häpeäviä puolipäisiä pikkumitättömyyksiä, joille minä olen jokin käsittämätön suuruus. Onhan minusta, joskus vain ylivääpelinä olleesta miehestä, tullut kapteeni! Se on jotain hyvin suurta noille oman mitättömyytensä tietäville. Se saa heidät tekemään itsestään majurin ja johtajan! Jos tietäisivät, mitä itse elämässäni saavuttamastani - työelämässäni kuten yksityiselämässänikin - pidän merkittävimpänä, he varmaan tekisivät itsestään ainakin kenraalin ja ylipääjohtajan, ehkä jopa pääministerin tai arkkipiispan!

En siis ylpeile tuollaiselta taholta saamastani huomiosta, vaikka se varmaan on suurinta, mitä kukaan muu keskustelija on tällä palstalla koskaan saanut. Heidän todellisen olemuksensa ymmärtäen säälini he vain minulta saavat. Mutta silti toivon heidän pysyvän edes hieman paremmin kovin heikoilla raiteillaan kun nyt tämän jälkeen saavat minua turhaan tänne odottaa ainakin viikon. Tämä on ehdottomasti viimeinen viestini ennen tuon USA:n presidentinvaalin tuloksen ratkeamista.

• Eikö sulla ole elämää? Eihän tämmöisessä paikassa avauduta, edes kuvitteellisesti, sen lisäksi ettei oikein kuulu aiheeseenkaan - no, kepulaisuus ja sekopäisyys on taas nyt kyllä in, tämän Sipilän touhujen myötä.
        Mutta silti, hanki elämä !

• Ollaan.vekaroita.taas

Kapi ei tiedä vieläkään " sanasta miestä, sarvesta härkää".
        Nyt ei voi sanoa sanomaansa, ettei ole noin sanonut.
        Siinä jo pari adjutanttia koitteli muuttaa sanomaa, muttei
        se onnistu, sanottu mikä sanottu.
        Ainoa mitä voi sanoa, "TARKOITIN IHAN MUUTA"
        Ihan kuin politikot, kun jäänyt "naurisvarkaista" kiinni.

Hassuutustahan tämä todellisuudessa, mutta kun mukaan lähdetty "kolme muskettisoturia", hassuutetaan nyt.
        Pikku-Ryssä puhuu asiasta. Siksipä saakin 1-kapin ( vastaa kun osaa ajaa polkupyörällä).
        Terveiset Pikku-Ryssälle, sinne niemennokkaan.

• Tuli valvottua tavoilleni poikkeuksellisen myöhään. Ensin piti seurata tuota Suomi-Venäjä -jääkiekkomatsia, jossa Suomi koki rökäletappion 1-5. Sitten piti katsoa Tv 1:n A-studion Talk-ohjelma, jossa ennakoitiin ensi tiistaina pidettäviä USA:n presidentinvaaleja. Tietenkin täytyi katsoa vielä Tv 1:n ulkolinja, jossa tuli toinen osa em. aiheesta, nimellä Clinton vs. Trump.

Alkaa näyttää mahdolliselta, jopa jossain määrin todennäköiseltä, että Trump vaalit voittaa ja hänestä tulee USA:n presidentti. Ja kun muutamia päiviä sitten olin vielä varma Clintonin voitosta ja lupasin jättää palstan lopullisesti, jos niin kävisi, täytyy tulla sitä kauhistelemaan.

Yhyy, yhyy… on se surkeaa, jos joudun jättämään tämän palstan, yhyy, yhyy… En toki kauhistele sitä itseni puolesta, mutta kuinkahan sen menetyksen kestävätkään nuo eräät, joiden elämän tärkeimpänä ja samalla ilmeisesti ainoana sisältönä näyn kauan olleen! No, kyllä tuo eräs, nikilläänkin minuun, jopa genitaalialueeseeni kiinnittynyt varmaan täällä senkin jälkeen näkee minut, jopa entistä useammin. Nyt kai vain kymmenkunta muuta on joutunut hänen silmissään minuksi, sen jälkeen jokainen palstalla kävijä tulee olemaan vaaravyöhykkeessä!

Yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong ensimmäisenä ihmisenä kuuhun laskeutuessaan sanoi ”that’s one small step for e man, butt giant leap for mankind”, eli tämä on pieni askel ihmiselle, mutta suuri harppaus ihmiskunnalle. Lopullinen poistumiseni tältä palstalta olisi todella pieni askel minulle, kun olen pitkässä elämässäni ottanut monia hyvin paljon pitempiä askeleita, mutta varmasti sen näkisivät toisin nuo eräät, jotka ovat taivaltaneet elonpolkuaan varsin pienin askelin, joilla heidän matkansa ei ole paljonkaan jatkunut.

Mutta - eläkööt toivossa vielä muutaman päivän: jospa sittenkin Hillary voittaisi ja minä voisin mahdollisesti pysyä palstalla! Samaa - siis Hillaryn voittoa - toivon vielä minäkin. En itseäni enkä edes heitäkään ajatellen, vaan suuremmista syistä: Trumpin mahdollinen voitto saattaisi tehdä maailmasta vaarallisen paikan elää, eikä täältä pääse pakoon edes sinne kuuhunkaan, jossa mainittu Neil Armstrong kävi jo lähes 50 vuotta sitten.

Ehkäpä tämä maailma mahdollisesta Trumpin voitosta huolimatta pysyy vielä jotenkin paikallaan minun elinaikani, jota korkean ikäni huomioon ottaen ei enää kovin paljon liene. Joten ihan levollisin mielin menen tästä nyt vuoteeseen, eikä tuo kauhuskenaario yöuntani varmaankaan häiritse. Hyvää yötä toivotan teille muillekin, myös niille, jotka nyt ovat peloissaan mahdollisen palstalta lopullisen poistumiseni vuoksi!

• Vain tuota veljistämme vähäisintä, todellisuudentajunsa jo täysin menettänyttä, onnetonta, heikkoa raukkaa ajatellen täytyy nostaa tämä ylös. Hän ei ole eilisiltaista viestiäni huomannut, kun on ollut hirmuisessa kauhun kiihkossa mahdollisen poistumiseni - elämänsä tärkeimmän ja samalla ainoan sisällön poistumisen - johdosta. Ainakin kymmenellä viestillään hän näkyy tilastaan jo tänä aamuna ilmoittaneen. Ja moni ihan viaton on taas minuksi joutunut.

Jospa hän nyt huomaisi tämän ja lukisi tuon eilisiltaisen viestini, ymmärtäisi lukemansa - onko liikaa toivottu - ja rauhoittuisi vähän. Onhan se siis mahdollista, että hänen elämänsä tärkein ja samalla ainoa sisältö ei vielä ihan lopullisesti poistukaan, joten hänellä ei ole vielä syytä etsiä köyttä ja tukevaa oksaa. No, olisiko se menetys kenellekään, jos niinkin kävisi???

• Menettäjiä.olisi
        kapi_ kirjoitti:

Vain tuota veljistämme vähäisintä, todellisuudentajunsa jo täysin menettänyttä, onnetonta, heikkoa raukkaa ajatellen täytyy nostaa tämä ylös. Hän ei ole eilisiltaista viestiäni huomannut, kun on ollut hirmuisessa kauhun kiihkossa mahdollisen poistumiseni - elämänsä tärkeimmän ja samalla ainoan sisällön poistumisen - johdosta. Ainakin kymmenellä viestillään hän näkyy tilastaan jo tänä aamuna ilmoittaneen. Ja moni ihan viaton on taas minuksi joutunut.

Jospa hän nyt huomaisi tämän ja lukisi tuon eilisiltaisen viestini, ymmärtäisi lukemansa - onko liikaa toivottu - ja rauhoittuisi vähän. Onhan se siis mahdollista, että hänen elämänsä tärkein ja samalla ainoa sisältö ei vielä ihan lopullisesti poistukaan, joten hänellä ei ole vielä syytä etsiä köyttä ja tukevaa oksaa. No, olisiko se menetys kenellekään, jos niinkin kävisi???

"No, olisiko se menetys kenellekään, jos niinkin kävisi???"

Kepu. Tai persut. Kummassakin Ossi on ollut kunnallisvaali ehdokkaana. Kummassakin neljä ääntä saanut.

• Mikäli Trump voittaa kuten pahasti alkaa näyttää niin luulen kyllä "Oikeistohaukkojen" laittavan miehen kuriin mm. myötäsukaisten Venäjä-mielipiteiden vuoksi. Myöskin samat tahot huolehtivat etei Yhdysvaltain suhteessa NATO:on ja Eurooppaan mikään muutu.

• alamennäjo
        kapi_ kirjoitti:

Vain tuota veljistämme vähäisintä, todellisuudentajunsa jo täysin menettänyttä, onnetonta, heikkoa raukkaa ajatellen täytyy nostaa tämä ylös. Hän ei ole eilisiltaista viestiäni huomannut, kun on ollut hirmuisessa kauhun kiihkossa mahdollisen poistumiseni - elämänsä tärkeimmän ja samalla ainoan sisällön poistumisen - johdosta. Ainakin kymmenellä viestillään hän näkyy tilastaan jo tänä aamuna ilmoittaneen. Ja moni ihan viaton on taas minuksi joutunut.

Kaposen vene ei liiku mihinkään, on juuttunut kepu-karille kiinni.
        Kaponen huopaa ja soutaa, huuopaa ja soutaa, ollakko kepusaitilla vai eikö olla.
        Tuota pöljääsin lähtöitkua on ollut jo viistoista vuotta ainakin.
        Jos on elämänsä muutoinkin ollut tuollaista touhua, niin eipä siitä muuten mitään olisi tullutkaan kuin toisten käskytettävänä olemisella.
        Miten tuollainen olisi pärjännyt elämäsään yleensäkään, jos yhteiskunta ei olisi suojatöihinsä ottanut.
        No eihän demukat ja vassukat sen enempää kuin viherhörhötkään ole tuottavaa työtä tehneetkään, vaan aina ovat saaneet leipänsä muiden siivellä.Mene nyt äläkä meinaa..... niin no ethän sinä mihinkään pääse kun narsismisi panee noin tekenmään On siinä meillä oikein väyrystelijä.....

• MonenmoisiaUkkoja
        alamennäjo kirjoitti:

Kaposen vene ei liiku mihinkään, on juuttunut kepu-karille kiinni.
        Kaponen huopaa ja soutaa, huuopaa ja soutaa, ollakko kepusaitilla vai eikö olla.
        Tuota pöljääsin lähtöitkua on ollut jo viistoista vuotta ainakin.
        Jos on elämänsä muutoinkin ollut tuollaista touhua, niin eipä siitä muuten mitään olisi tullutkaan kuin toisten käskytettävänä olemisella.
        Miten tuollainen olisi pärjännyt elämäsään yleensäkään, jos yhteiskunta ei olisi suojatöihinsä ottanut.
        No eihän demukat ja vassukat sen enempää kuin viherhörhötkään ole tuottavaa työtä tehneetkään, vaan aina ovat saaneet leipänsä muiden siivellä.Mene nyt äläkä meinaa..... niin no ethän sinä mihinkään pääse kun narsismisi panee noin tekenmään On siinä meillä oikein väyrystelijä.....

Toiset armeijan kapiaiset olivat suojatyöpaikassa loisimassa, toiset taas olivat isänmaallisia suuria johtajia.
        Löytyi myös niinkin laiskoja, että teettivät omat paperihommansakin toimiston tyttösillä

• OnSeHärski
        MonenmoisiaUkkoja kirjoitti:

Toiset armeijan kapiaiset olivat suojatyöpaikassa loisimassa, toiset taas olivat isänmaallisia suuria johtajia.
        Löytyi myös niinkin laiskoja, että teettivät omat paperihommansakin toimiston tyttösillä

Jo prkl pitää laiska olla kun ei persettään itse pyyhi, vaan paperihommat muilla teettää.

• Miksi.tarttisi.köyttä
        kapi_ kirjoitti:

On kai teillä entisillä aliupseereilla vielä aseita. Sinullakin se pislari jota C_K:n varalta yöpöydän laatikossa pidit.

• HyvinYmmärrettävää

Ne suojatyöpaikat ovat halutuimpia. Sinne ne ylemmät upseerit aina haluavat ja pääsevät. Haalivat sinne myös parhaita alaisiaan. Siellä nekin parhaiten ylenevät.
        Palstan ”majuri” kertoi teettäneen paperihommansa toimiston tyttösillä. Syy ei ollut majurin laiskuus vaan kyvyttömyys. Sotaväen paperihommia ei tehdä ”majurin” pankkolängvitsillä.

• KieliopillinenKorjaus

"toiset taas olivat isänmaallisia suuria johtajia". Imperfekti on väärä aikamuoto. Pitää olla preesens, sillä vasta kepupalstalla sellainen on johtaja;-D

• SamaaJaEriMieltä
        kapi_ kirjoitti:

Samaa mieltä "veljistämme vähäisimmästä". Ei silti pitäisi hänellekään vihjailla "lopullisesta ratkaisusta". Jäisi tunnollesi, jos niin tapahtuisi.

• tässätotuus

Kapi on hintti ja sen kieli on ruskea kuin Obaman paska. Kapin älyllä ei lueta maailmaa.

• AarnoTheGreat

Arvoisa Herra Kapteeni on totaalisen väärässä. Donald Trump ei vertaudu Paavo Väyryseen, sillä selkeä verranto häneen tulee Martti Ahtisaaresta. Trump ja Ahtisaari uskovat James Bondiin. Heidän maailmankuvansa on samankaltainen.

Trump ei todellakaan puhu omiaan halutessaan sopia asiat Putinin kanssa. Niinhaluaa myös Martti Ahtisaari. Putin täydentää mainiosti triumviraatin, sillä hänkin uskoo James Bondiin.

Jos Trump valitaan presidentiksi, hänellä on mahdollisuus yltää samaan Yhdysvalloissa kuin Ahtisaari Suomessa. Ahtisaarihan on Suomen kaikkien aikojen huonoin presidentti. Suomen kaikkien aikojen parhaasta presidentistä ei ole pienintäkään epäilystä, mutta jätän hänen nyt nimeämättä. Amerikan Yhdysvaltojen kaikkien aikojen paras presidentti saattaa olla muuan Bill Clinton. Joka tapauksessa hän on Yhdysvaltojen paras presidentti toisen maailmansodan jälkeen.

Jostakin syystä Löysä-Lassesta alkaen kaikki itseään oikeistodemareina pitävätä henkilöt haluavat rinnastaa itsensä Amerikan Yhdysvaltojen demokraatteihin. Oikea verranto heihin ovat äärioikeistolaiset hihhulit, joihin luen myös Donald Trumpin. Republikaanipuolueessa tulee pahaa jälkeä, kun puolueeseen kuulumattomat pääsivät ratkaisemaan esivaalin. Vastaavaa tuhoa sai Ahtisaari aikaan sosialidemokraateissa Suomessa. Puolueessa toiminut presidentti on pääsääntöisesti paljon Ahtisaaren tyyppisiä broilereita parempi vaihtoehto.

• Suomen kaikkien aikojen huonoin presidentti on Urho Kekkonen.

• Huonoimmaksi jenkkipressaksi kyllä vaaditaan paljon.
        Edellyttää aloitettua ja hävittyä sotaa siviileitä vastaan demokratian niissä. Mahdollisesti riittää omassa maassa edellisen "nokikepin" aloittama sisällissodan jatkaminen ja tappamisen lisääminen, mahdollisestikin kansalliskaartia käyttäen.
        Häviöt sodissa, jos ei ymmärrä lopettaa näitä edellisten huonoimpien pressojen sotia, tulevat jatkumaan. Turpaan tulee "demkratiataisteluissa" ympäri maailmaa, mutta jenkkien aseteollisuus rikastuu.

Ei ole siis oikein Trumpilla eväitä Usan huonoimmaksi pressaksi. Clintton sitä olisi suoraan aloittaessaan. Hänhän on ulkoministerinä toimiessaan ollut noita demkratiasotia ollut sytyttelemässä ympäri maailman.

• ManCoolios kirjoitti:

Huonoimmaksi jenkkipressaksi kyllä vaaditaan paljon.
        Edellyttää aloitettua ja hävittyä sotaa siviileitä vastaan demokratian niissä. Mahdollisesti riittää omassa maassa edellisen "nokikepin" aloittama sisällissodan jatkaminen ja tappamisen lisääminen, mahdollisestikin kansalliskaartia käyttäen.
        Häviöt sodissa, jos ei ymmärrä lopettaa näitä edellisten huonoimpien pressojen sotia, tulevat jatkumaan. Turpaan tulee "demkratiataisteluissa" ympäri maailmaa, mutta jenkkien aseteollisuus rikastuu.

Ei ole siis oikein Trumpilla eväitä Usan huonoimmaksi pressaksi. Clintton sitä olisi suoraan aloittaessaan. Hänhän on ulkoministerinä toimiessaan ollut noita demkratiasotia ollut sytyttelemässä ympäri maailman.

"Ystävällisen Rauhanvaltion" ei onneksi tarvitse käydä demokratiasotia.

• OikeistoSosDem kirjoitti:

"Ystävällisen Rauhanvaltion" ei onneksi tarvitse käydä demokratiasotia.

Onneksi ei, tulee vähemmän diktatuurilla aiheutettuja demokraattisia ruumiita.

• Trumpen

It ain´t over until that Fat Lady sing´s

• reggeaaegger

Ja Yhdysvalloissa köyhät pysyvät köyhinä myös jatkossa oli presidentti kumpaa sukupuolta tahansa.

• Laiskoja

Ei juokse köyhien suuhun rahaa...
        Kun makoillaan pankoilla. Kun heillä puuttuu omaaloite
        ei se raha tule siten kuin sosiaalihuollon kautta vain.

• NoNytHelähti

Osmo Soininvaara ja Iiro Viinanen ovat käynnistäneet nimien keräyksen lakialoitteelle eutanasian sallimisesta Suomessa. Heti laitan nimen alle, kun lista tulee nettiin.

Saadaan tuon vitun Kapinkin loputon vatvominen tulemisen ja lähtemisen kanssa viimeinkin päätökseen.

• MudSacks

Kapista tiedä, mutta tuo aloite on todellakin ensiarvoisen tärkeää. Kuittaan taatusti kun vaan lista löytyy.

• Tuossa joku kertoi vastamielipiteenään Kapille, että Donald Trump ei vertaudu Paavo Väyryseen. Olen samaa mieltä. Minusta paremminkin Hillary Clinton on se, joka vertautuu Paavo Väyryseen. Mutta ei ainoastaan häneen, vaan muihinkin vanhan liturgisen linjan poliitikoihin, joilla on ollut vuosikymmenet aikaa pistää asiat kuntoon siinä onnistumatta.

Yhdysvalloissa on nyt meneillään sama muutos, joka on monissa Euroopan maissa nostanut valtaan populistisia puolueita ja tuoreita kasvoja.

• Keskustaporvari

Jos Clinton valitaan presidentiksi, niin mitä tapahtuukaan Amerikan kristityille kun jo Obaman heitä vainotaan täyttä häkää yhteiskunnan toimesta.

http://www.tv7.fi/vod/player/50495/

Löysin TVseiskasta aihetta käsittelevän ja silmiä avaavan videon. Siitä kun katsoo pätkän noin kohdasta 10:00-15:50, niin voi päätellä mitä Amerikassa alkaa tapahtua, jos vasemmistoliberaali meno saa jatkua. Jos Hillary Clinton pääsee nimittämään korkeimman oikeuden tuomarit, niin hän luonnollisesti nimittää sinne kaltaisiaan vasemmistoliberaaleja mädättäjiä. Tämän seurauksia en uskalla edes arvailla.

• Trump ei ole edes muotokristitty. Tähänkin liittyviä kysymyksiä Trumpille ja Clintonille on tehty. Trump on vastannut, ettei käy kirkossa lainkaan.

• Aamen.akat.veisakkoon
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Trump ei ole edes muotokristitty. Tähänkin liittyviä kysymyksiä Trumpille ja Clintonille on tehty. Trump on vastannut, ettei käy kirkossa lainkaan.

Eipä viitsi enään meilläkään käydä kohta Arkkipiispan saluunassa.
        SETA siirtää pienen toimiston sinne.
        Jos hiljennymme näin Kustaa Aadolfin päivän kunniaksi kuuntelemaan mitä papilla sanottavaa:
        https://www.youtube.com/watch?v=T0vM4TfVn2M

• OnkoNiitäVielä
      • OnkoTosiaanNiin

"Ulkopoliitisen instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola kuvailee Yhdysvaltain presidentinvaaleja Suomen kannalta ”merkityksellisimmiksi koskaan”. Aaltolan mukaan niiden merkitys ylittää normaalit eduskunta- ja presidentinvaalit Suomessa."

Sittenhän ei mitään omia vaaleja tarvitakkaan. Annetaan viisaan USA:n päättää kaikista asioistamme.

Kysyt onko niitä hulluja vielä. On ainakin yksi. Tuo Mika Aaltola.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      234
      2180
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      61
      1456
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1085
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe