Lieksan Koneaitta.

Naamane

Siinä oli rapsakka kauppias. Puhelimmeen tuli vastaus: Koneaitta Ikonen ja sitten alako tulla juttua kun tuuranputkesta.
Myö tehtiin kauppoja Ikosen kanssa monet kerrat ja palvelu toimi. Siinä olis mallia nykyajan kauppiaille miten asiakaspalvelu pelittää. Niin ja kauppaopiston oppilaille.

62

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistan, myi mm. Zündapp nimistä mopedia ja varaosia siihen. Tuli asioitua useampi kerta.

    • Neepäneen

      Ostin Ikoselta Yamahan kevytmoottoripyörän v.1970. Oli hyvä vehe. Siinä oli vain yks vika. Takakumi tuppas kulumaan, kun pitihän sitä saaha savu nousemmaan, siis burnis jo siihen aikaan. Etukumi kesti paljo pitempään, kun se oli melkein aina ilimassa. Ajoin Jamahan loppuun ja sitten ostin Piellisen Kumista Corollan v.-72. Sillä tuli pilua ja hyvä oli körryytellä Pusurille pöllintekkoon rapulassa.

      • köröttelijä

        Joo pilua saatiin. Ite vaan olit ulukona huurteisen lasin takana kyselemässä jotta ettähän työ vain nai kun niin lasittii höyryvää. Tyttö kirkas jotta nai nai laske vaan. Kuskin laskuun. kun se hyvä pöllintekija.
        Suatiinpa hyvä pöllintekijä sillähii kertoo.


    • Oliko tuo Ikonen etunimeltään Otto.
      Jos on niin tunsin aikoinaan hyvin.

      • KonekauppaOI

        Muutama viikko sitten tervehdin Ottoa Citymarketin ovella, siinä vastapäätä oli hänen liikkeensä. Mutta ei se ollut Koneaitta? Koneliike Otto Ikonen, eikö?


      • Otto on jo iäkäs leskimies, mutta vielä hyvissä voimissa oleva autoileva huumoritajuinen lieksalainen, jonka viimeinen liikeyritys oli "Oton onki" -niminen kalastustarvikeliike muinaisessa Anni-rouvan talossa, eli nykyisessä Retki-Aitassa, jota kauppakartanoksi myös kutsutaan. Tunnen Oton oikein hyvin.


    • ottofanit

      Oli aikoinaan radiossa ohjelma " kahdeksan kärjessä", Lieksassa se oli Otto ja 7 lieksansähkön miestä kären baariissa aamuisn.

    • viehätyskoukuin_kukalie

      Kutvosest olloon hohhoiltu alotuksest ast. Kohta jo männöö hatelikkoon ja turhille kirotuksen karituksil ja markkinoil, palstan tyylit tunttiin.
      Turhhoo ei lie, että nykyinen veestäjä on kyllä ihan kaupunkikuvvoon sopivaks laittanna sen mainitun aikaasemman aikkoin "tönöskän". Paljonkkoon lie suonunna eu rahhoo tai pikesin jaloja euroja. Liekkö ollunna ies finnveerkammaissii yrittäjän kaikenkoukeroin jalois tuoksinnaissaan. Enpään tiiä. Voiphan tuo olla niinni, ettei kovin hassuta kukkaan toista kovin, ees eessään kun pilikon passitus piettäjiltä pittää tie minne ainnaan ottoo.

    • KamuttajanMummo

      Eq ptto ikonen ollu kaupppias vaan vartiotornin väkeä se on minun setä

    • KammottavaMummo

      Eq ptto ikonen on voinutkin olla vartiotornin hintasaarnaaja,, mutta Otto Ikonen oli kauppias nykyisen retkiaitan paikalla!

    • Homeliitti

      Kuhtuvat jotkut muuten korree-otoksi jos en väärin muista.

      • iro.nisti

        Taitaa se korree-Otto olla lähinnä ironiaa.


    • Eikös Koneaitta yrityksenä kirjoitettu väliviivan kanssa Kone-Aitta? Taisi olla Saarelaisen Esa-Takomon kilpailija. Ja oliko tuossa Kauppakartanon paikalla koko historiansa ajan?

    • lkjhgfdsaYT5TY

      Kone- Aitta oli siinä nykyisen Neste Express kylmäaseman paikalla, eli siinä nykyisen Veikon koneen pihassa, ja se rakennus purettiin kun alkoi Oltermanni myymälän rakennus!

    • Liitteen kuvassa vasemmalla näkyy kirjakaupan nurkkaa ja Simo-Hurtan kadun jälkeen Kone-Aitan rakennus. Simo-Hurtan kadun varella oli matala, pitkä Kauppayhtiön varasto ja piha-alueella Kauppayhtiön suuri kolmikerroksinen varasto- ja tukkurakennus. Kone-Aitan jälkeen kuvassa on Kauppayhtiön päärakennus Pielisenkadun varrella. Kuva on vuodelta 1960. Pielisenkadun nimi muutettiin Pielisentieksi 1960-luvulla.

      https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-120630

      • Kiitos vastauksistanne. Näin minäkin muistelin, ja sain nyt vahvistusta hitusähköisille vasteeni synapseille;)


      • Tuttua seutua, mutta ei tuosta perspektiivistä katsottuna, vaan maan tasalta.

        Vai on Ikosen Otto hyvä tuttavasi.
        Tekisi mieli lähettää terveisiä, mutta ymmärrät en voi.

        Oton liikemiesura taisi alkaa Kauppayhtiöllä kun hän myi mopoja ja NSU Printz autoja, ja mopoja siinä sivussa.
        Joskus meinasin ostaa autoa, mutta luovuin haaveesta kun en sopinut nasun sisään.

        Aikoinaan Oton kanssa syötiin joitain lounaita yhdessä.
        Oli todella mukava, ja reilu mies.
        Minulle ei jäänyt hänestä muuta kuin hyvää sanottavaa.


      • Ja Oton velipoika oli hommissa Esa-takomossa.


      • ruskisoldat kirjoitti:

        Ja Oton velipoika oli hommissa Esa-takomossa.

        Vai oli hän Oton veli, en tiennytkään.
        Otto ei koskaan puhunut hänestä.


    • Jaskapauhaa

      Ai jaa. Myytiinkö Koneaitassa Zyndappijaki? Se oli täysin ylivoimanen vehe 1960 luvulla. Siinä oli aivan varmasti enemmän, kun mitä se 1,5 hv. Meni kaks päällä vastamäkkeen Solifereistä ja Tuntureista ohi heittämällä. Musta jormu jäi jäläkkeen ku hiekkatiellä kaasun pohjjaan kiänti.Mulla oli Tunturi. Otti niin paljo pattiin, jotta ostin savotarahoilla viissatasen Hondan. Ei ollu ohittelijoita sen jäläkkeen. Loppu paskanjauhaminen.

      • Kone-Aitta taisi olla ensin nimeltään Kauppayhtiön rautakauppa, vielä ainakin vuonna 1960.


      • Pitää paikkansa Zündapin eli salaman ylivoimaisuus. Johtui osittain kovakromatusta sylinteristä, kitkaa pienentävä vaikutus. Moottori oli tosiaan sitkeävetoinen.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Kone-Aitta taisi olla ensin nimeltään Kauppayhtiön rautakauppa, vielä ainakin vuonna 1960.

        Tuosta rautakaupasta ostettiin viiden numeron hauleja. (tapahtui ennen mopoikää). Sitten kiireellä Kuhmon kadulle Lieksan Sähköön josta ostettiin puolen metrin pätkä messinkiputkea jonka sisään hauli sopii. Sen jälkeen piti hommata polkupyörän pumppuja laudanpätkä sekä sisäkumia voimanlähteeksi. Lopun arvaattekin...........................


      • muistelua

        Noista emmeistä kätevä nuorukainen on 60-luvun lopulla voinut valmistaa vaikkapa ikmakiväärin.


      • muistelua kirjoitti:

        Noista emmeistä kätevä nuorukainen on 60-luvun lopulla voinut valmistaa vaikkapa ikmakiväärin.

        Vastaus on niin lähellä oikeaa että on pakko hyväksyä. Pumppu impuksi tuota sanottiin. Vaan kun olen keksijä ja kehittelijä luonteeltani niin rakentelin tuohon värkkiin nerokkaan liipasinkoneiston ja lataukseenvetolaitteen. Sai pienellä voimalla tehoa pyssyyn. Taisi siinä joku räksäkin päästä hengestään.(rikos lienee vanhentunut).


      • rotestimökinpoika kirjoitti:

        Vastaus on niin lähellä oikeaa että on pakko hyväksyä. Pumppu impuksi tuota sanottiin. Vaan kun olen keksijä ja kehittelijä luonteeltani niin rakentelin tuohon värkkiin nerokkaan liipasinkoneiston ja lataukseenvetolaitteen. Sai pienellä voimalla tehoa pyssyyn. Taisi siinä joku räksäkin päästä hengestään.(rikos lienee vanhentunut).

        Vai teit sinä tuollaisia kaameita aseita.

        Minä kun olin jo lapsena kiinnostunut kemiasta ja fysiikasta kehittelin räjähdysaineita.
        Sain minä jonkinlaisia paukkuja aikaiseksi, ja komeita savuksia.

        Niistä harrastuksista oli joskus työssä hyötyä.

        Kerran eräs työntekijä oli sekoittanut ymmärtämättömyyttään satoja kiloja kemikaaleja, ja niissä oli jo alkanut räjähdyksen johtavaa prosessi tapahtua, kun hän sattumalta mainitsi minulle "oivalluksestaan" kustannussäästöön.
        Siitä tuli aika hötäkkä kun piti säiliön sisältö heittää "pellolle" ennen kuin räjähtää.
        Seoksen lämpötila oli nopeasti kohonnut hyvin korkeaksi, mutta ehdittiin.

        Olinhan minä tietysti opiskellutkin alaa, mutta muistin jo lapsuuden harrastuksista sen seoksen paukahtavan komeasti ja savuavan vielä komeammin.


    • Justjooss

      Kantta piti laskkee, niin johan pappatunturihi alako kulukemmaan. Tahkolla piästettiin milli poekkeen kannesta, nii alako tapahttuu. Isäukko neuvo kirvestä tahkotessaan, jotta kannattaa vettä välillä lorraattoo, tulloo tasasempi jäläki. Näillä on mänty ja hyvin pärjätty, jopa Helsingin Kalliossa.

    • vanhalieksalainen

      Näin tänä aamunaOton sittarissa ja hän muisti hyvin ison jätkän johon sopii sinun tuntomerkit olit ostanut mopon etunimi oli Pentti sukuninee ei muitanu vielä olit joku inssin tai biplomiinssin retku jätit mopon maksamatta

      • laihalieksalainen

        Otto käy vain S-marketissa.


      • Jos minua tarkoitat niin nimeni ei ole Pentti. Velkani olen aina maksanut enkä ole kellekään velkaa killinkiäkään. Yhtään mopoa en ole Kone-Aitasta ostanut, ensimmäisen ostin yksityiseltä ja toisen sain enolta rippilahjaksi.
        Enkä ole insinööri vaan teknikko.


      • Niin ja jos tarkoitti minua, niin voin kertoa etten ikinä ole ostanut mopoa.
        Polkupyörän jälkeen seuraava ajoneuvo oli auto.

        Turha yrittää onkia ammattiani keksityillä jutulla ja Wanhan lieksalaisen nimimerkkiä matkimalla.
        Nimiarvailuihin en ota kantaa.


    • Noknlknlk

      Teija Sopanen kirjoitti nimmareita Koneaitassa 60-luvulla.

    • Kurapuro

      Tervehdys kaikille tutuille ja tuntemattomille eritoten Kamuttatajalle hengissä ollaan, kävin tuossa lomamatkalla Kreetalla ja heräsin taas katselemaan tätä palstaa.Tunnen erittäin hyvin Otto Ikosen ja hänen veljensä Raimon ja Hannun sitten oli tyttö nimeltä Ansa kaikki elää voi hyvin.Mutta asiaan Otto todella oli siinä vanhan Kauppayhtiön päässä olevassa konekaupassa töissä,sitä vastapäätä oli muistini mukaan Autokauppa mitä piti Kaipainen ja sinne Otto siirtyi ,samassa talossa oli myös Karjalanmaan lehden toimitus se purettiin ,sitten Otto perusti oman liikkeen missä möi moottorisahoja ja metsuri tarvikkeita ,kun savotat väheni samoin väheni konekauppa,Otto rupesi myymään kalastus ja metsästys tarvikkeita ,kauppa oli Kären Leipomon vieressä yläkylälle päin ,nykyisessä Retkiaitassa mikä on laajentunut ja rakennettu vanhan tyylin mukaan hieno homma ,Otto on tunnettu jutun heittäjä ja varmaan sen ansiosta kauppa kävi hyvin.

      • Kaipaisen Sulon autokauppa oli silloisen Rajanpirtin vieressä olleessa Pielisjärven vanhassa yksikerroksisessa kunnantalossa. Rakennuksen katolla oli FIATin mainos. Siitä yläkylälle päin oli Säästöpankin talo, Manttaalikunnan talo ja seuraavina Pielisjärven Osuuskassan talo, Lieksan Rautaosakeyhtiö, Vartiaisen puutalo ja Kotilaisen talo, joka on mainituista vieläkin pystyssä.

        Muutin yläkylältä alakylälle vuonna 1953 ja molemmat tienoot ovat vielä jotenkuten muistissa.


    • nälämö

      Kurapuro saisit vierailla useammin täällä sinulla on paljon tietoa.

    • innokas.lukija

      Tällaiset asia aloitukset ovat kertakaikkisen hyviä kiva lukea.

    • huuuggoo

      Täällä on ihan liian vähän asia kirjoittajia.

    • Naamane

      Kaipaisen Sulohan siirti myöhemmin liikkeensä toiminnot sinne lähelle Esa-Takomoa. Autokoulukin tuli käytyä siellä. Sitä ennen moottoripyöräkortti ja raktorin ajolupa.
      Isolla Fiiatilla ajettiin etupäässä opetusajoa 125 Fiat. Se oli hieno ja iso auto. Kaipainen ajeli muistaakseni sillä omia ajojaan. Sitten oli 128 oranssin värinen Fiat kans opetusajossa.
      Hienoja muistoja-ja aikoja.

    • petukka.oll

      Autokoulun kuormuri oli rämä Bedfort.

    • Trabi

      Muistan kyllä sen Bedfordinkin.
      Lieksassa oli näitä "p.rallikoviksia" kans yllin kyllin -70 luvun alkupuolella. On jäänyt mieleen oranssinkeltanen Mazda, uus silloin. Malli oli 626:n edeltäjä. Ajeli naisystävänsä kera, mutta vauhti oli hirmuinen, yleensä. Kyllä kumi valitti, kun se poika päästi menemään. Sen kummemmin ihannoimatta moista ajotyyliä. Tulipahan mieleen.

      • Tuommoinen juuri!Muutamia senkin jälkeen Lieksassa näkynyt.


    • Raateri

      Niin, mutta nythän ollaanki jo -70 luvulla.

      • sota-aikana-syntynyt

        70-luku on jo ihan nykyaikaa meille vanhuksille. Ei siinä ole vielä mitään muistelemista.


    • Niihhäseo

      Piellisen Kumin Reijosethan opetti kans sitä aatolla ajjoo, vaen ei nii hyvin, ku mitä Kaeppaenen. Tunsin yhen sällin, joka kävi toestakymmentä kerttoo inssinajossa suamata korttii.
      Hän vittuuntu ja kävi ostamassa siitä Kuluman vieressä olleelta kioskilta Lieksan Jätkänpatasta esittävän turisteille suunnatun kuvakortin. Sillä on ajellu siitä lähttein. Ei ou kuulema kerttookkaa tarvinna näyttee.

    • alle.kaksikymppinen

      Onko ketään joka muistaisi mitään 40 tai 50 luvusta. Ukilta olen yrittänyt kysellä, mutta muistot on heikot jostain moottoripyörällä joku oli saanut suden, taitaa olla ukin höpinöitä. Eihän sillä metsiin pääse. Jotain muitakin outoja puhuu. Joku valo kierrellyt Lieksan päällä ja venäläisistä lentokoneista Lieksan päällä. Tietääkö kukaan mitään onko näissä mitään perää?

      • minäkin-muistan

        60 vuotta sitten useita venäläisiä MIG-hävittäjiä lensi kesällä Lieksan keskustan yli. Tästä tietävät monet vanhat lieksalaiset ja asia on ollut muistaakseni esillä tälläkin palstalla joitakin vuosia sitten. Mielestäni kyseessä oli ilmatilaloukkaus.


      • Pielisen jäältä suden ampui moottoripyörän selästä.Ja on totta myös tuo hävittäjä juttu.


      • Raateri
        minäkin-muistan kirjoitti:

        60 vuotta sitten useita venäläisiä MIG-hävittäjiä lensi kesällä Lieksan keskustan yli. Tästä tietävät monet vanhat lieksalaiset ja asia on ollut muistaakseni esillä tälläkin palstalla joitakin vuosia sitten. Mielestäni kyseessä oli ilmatilaloukkaus.

        Minä muistan myös. Lieksan keskustasta etelään, noin 25km. Äitini oli ollut aamulypsyllä, me pikkupennut nukuimme "ylisillä". Hirveä ääni. Äiti huusi: " Nyt se mualimanloppu taes tulla". Isäni, joka oli sodasta juuri ja juuri selviytyny hengissä, tuli äitille hätiin. Elä välitä, ryssä se vain on.Vuosi oli 1958-59. Se suihkari meni tosi matalalla. Sen ääni oli aivan uskomaton. Muistan sen, kun tämän päivän.


    • jongunjoku

      Joo minulla se petteri hajosi kesken inssiajon vaan tuli kortti silti.

    • No hei Kurapuro!
      Sinusta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan.
      Kiitos terveisistä.

      Mites olet jaksellut?
      Minua on vähän viillelty sairaalassa, ja nyt tässä hiljalleen toivuskelen.

      Silloin tällöin olen kirjoitellut, kun on ollut aika mielenkiintoisia juttuja aiheita.
      Myös sinulle tutuista alueista ja aiheista.

    • Alle.kaksikymppiselle.
      Vahvistan nuo sinulle jo kerrotut tosiasiat, venäläisistä koneista ja suden ampumisesta.

    • Raateri

      Olihan suomalaisillaki jo suihkareita -50 luvun lopulla. Voihan se olla sekin.

    • ei.pompita

      Pysykää aiheessa tahvot.

    • palsta.aktiivi

      Minä muistan sen keskustelun Migeistä mutta en tarkemmin enkä sitä kuka kertoi. Samoin sen suden ampumisen. Jollain oli tarkka tieto.

    • Aiheeseen takaisin.

      Lieksan Koneaitta on ollut monessa mukana ihan kuin Hankkija kuunaan. 60-luvun puolivälin tienoilla Koneaitta myi musiikkilaitteita, radioita, televisioita, äänilevyjä, nuotteja ja monia muita edellä mainittuihin tuotteisiin liittyviä komponentteja. Kauppa sijaitsi KOP:n talossa vonkamiespatsaan takana. Myyjänä oli Reijo Sahlman. Hän oli myyjänä vielä 80-luvulla Pielisen Sähkömiesten kodinkoneliikkeessä Pielisentien varrella. Kertakaikkiaan mukava ja osaava mies.

      https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-290945

    • Tuli joskus asioitua siinä liikkeessä.
      Otto oli kyllä hyvä kauppamies.
      Sahlmanin tunsin myös, oliko hänen veljensä Tuomo, muistelisin niin?

    • Uppaaja

      En edes muista tällaista liikettä

    • Sahlmanni

      Siis mitä liikettä et muista?

    • ei.oo

      Koneaittaa ei ole ollut Lieksassa.

    • tosi.kuin.vesi

      Koneaitta on ollut, turhaa yrittää inttää vastaan!

    • Tuli vielä Otosta mieleen, että hän oli armeijassa Lieksassa rajavartiostossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      297
      1807
    2. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      110
      1665
    3. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1483
    4. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      59
      1408
    5. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      67
      1238
    6. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      49
      1202
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      88
      1006
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      19
      931
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      19
      929
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      100
      918
    Aihe