Uskonnot ovat jo pitkään olleet elämän ehtoopuolella, ainakin Euroopassa. Jumala on kuollut, kuten Nietzschen hullu julisti torilla. Syy hänen mukaansa oli ihmisissä: ihminen hävitti Jumalan laittamalla hänet kriittiseen mankeliin, josta jäljelle ei jäänyt paljoa. Pandoran boksi on auki; toivoa ei näy eikä kuulu.
Monet adventistit ovat kuten gallialainen kylä Rooman imperiumin laidalla. Ei meillä ole toivoa muuttaa vallitsee järjestelmää. Mutta toisaalta emme halua osallistua sen orgioihin, ryyppyjuhliin tai ainaisiin sirkusmenoihin. Itsearvoa löytyy vielä sen verran, ainakin suurimmaksi osaksi ajasta.
Mitä me sitten tekisimme työn jälkeen viikonloppuna. Ei paljon nappaa kiertävät koomikot tai rämpyttävät rokkistarat. Me menemme kirkkoon. Laulamme lauluja joissa on nykyajalle epätavallisesti myös melodia, usein kaunis sellainen. Hiljennymme. Luemme Raamatusta tekstiä joka on usein ylevämpää kieltä kuin nykyajan somessa käytettävät 'no niinku', 'ei vittu ku päräyttävä juttu' ilmaisut. Rohkaisemme toisiamme, vaihdamme kuulumisia, nauramme hauskoille jutuille. Syömme yhdessä.
Suurin osa seurakuntalaisista varmaan vaistoaa että olemme kuin tuo gallialainen kylä, ei voittamaton, mutta odottamassa viimeistä kuoliniskua. Onko Jumala sittenkin elämässä mukana? Välillä tuntuu että ei ole, mutta toiveikkaimpina hetkinä joku saattaa tokaista että hän on.
Me olemme n. 2000 kpl harmittomia gallialaisia. Me emme käy ovelta-ovelle ketään käännyttämässä. Ehtoollisessa nautittavaa taikajuomaa käytetään vain 4 kertaa vuodessa ja silloinkin se käytetään vain yleishyödyllisesti toisten jalkojen pesemiseen, ei roomalaisten linnoitusten tuhoamiseen. Suurin osa adventisteista laulaa suhteellisen hiljaa ja nuotilleen, joten ei ole tarvis edes teipata suuta. Emme harrasta ekumeniaa, sillä toisten asioihin puuttuminen on tunkeilua. Omaamme omat näkemyksemme Raamatusta ja pyrimme toteuttamaan kristillisyyttä niiden pohjalta omassa elämässämme.
Kysymys kuuluukin, miksi kritisoida puoli-kuollutta uskontoa, joka kaiken lisäksi on melko harmiton?
Miksi kritisoida puoli-kuollutta uskontoa?
44
92
Vastaukset
- iloinen_naurajaa
Adventismi tappoi serkkuni. Siis tiedän, että se on erittäin vaarallinen fundamentalistinen lahko, joka tuomitsee kaiken normaalin syntinä. Adventismi pitää tuhota lopullisesti. Onneksi se onkin kuolemassa pois.
- pyhpyhjapyh
Puhut täyttä paskaa.
- iloinen_naurajaa
Olin itse kantamassa serkkuani hautaan. SINÄ ja adventistit puhutte täyttä paskaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- jos.ite.tekee
Eiköhän kuolema tule joillekin vain omankäden kautta.
Esim. kaksi työkaveria isossa talossa, molemmat tunsin kotikylältä, niin aviomiesten takia molemmat akat hyppäsi 8.n kerroksen korkuselta parvekkeelta kuolemaan. Siis eri aikoihin, mutta toisen teko, ilmeisesti yllytti toisen samaan tekoon, kun se ukko oli "paha".
Oliko pakko tehdä? Ei, mutta jokaisen ratkaisu on omavalintainen.
Intissä - siellä on näitä viinakuolemia, mustasukkaisuudesta johtavia kuolemia, josta toisen näin kappaleina, kun ruumispussiin laittovat.
4- vuotta oltiin tehtävissä yhdessä, mutta se mustasukkaisuus akastaan, johti tekoon, joka oli ----omavalinta - ....
Toisen kohdalla oli se viina, jossa lääkäri varoitti jo sukulaista, että jos vielä ottaa, hän kuolee. Ja kuoli. Tään kuolleen veli kertoi tuon tilanteen, kysyttyäni syytä kuolemaan.
Kolmastapaus oli myös tuolta intistä. Kaveri hyppäsi II-kerroksesta, ja kuoli leipää jakavan auton viereen kadulle. En tiedä sekosiko hassiksesta, eli veti liiat ajatuksenlaajentajat korvienväliin ja alko vipottamaan. Tuskin sitä ikkunanläpi hypätään noinvain.
Siis aivan tyhjää ja tyhmääkin alkaa syyttää jotain omasta valinnasta, jos on kuollut - omankädenkautta. - kerettiläinen-
jos.ite.tekee kirjoitti:
Eiköhän kuolema tule joillekin vain omankäden kautta.
Esim. kaksi työkaveria isossa talossa, molemmat tunsin kotikylältä, niin aviomiesten takia molemmat akat hyppäsi 8.n kerroksen korkuselta parvekkeelta kuolemaan. Siis eri aikoihin, mutta toisen teko, ilmeisesti yllytti toisen samaan tekoon, kun se ukko oli "paha".
Oliko pakko tehdä? Ei, mutta jokaisen ratkaisu on omavalintainen.
Intissä - siellä on näitä viinakuolemia, mustasukkaisuudesta johtavia kuolemia, josta toisen näin kappaleina, kun ruumispussiin laittovat.
4- vuotta oltiin tehtävissä yhdessä, mutta se mustasukkaisuus akastaan, johti tekoon, joka oli ----omavalinta - ....
Toisen kohdalla oli se viina, jossa lääkäri varoitti jo sukulaista, että jos vielä ottaa, hän kuolee. Ja kuoli. Tään kuolleen veli kertoi tuon tilanteen, kysyttyäni syytä kuolemaan.
Kolmastapaus oli myös tuolta intistä. Kaveri hyppäsi II-kerroksesta, ja kuoli leipää jakavan auton viereen kadulle. En tiedä sekosiko hassiksesta, eli veti liiat ajatuksenlaajentajat korvienväliin ja alko vipottamaan. Tuskin sitä ikkunanläpi hypätään noinvain.
Siis aivan tyhjää ja tyhmääkin alkaa syyttää jotain omasta valinnasta, jos on kuollut - omankädenkautta.No ei sitä vastuuta itsemurhasta aina voi tietenkään muiden vastuulle sysätä, mutta eivät myöskään vastuusta vapaita ole ne, jotka ovat olleet edistämässä sitä, että ihminen lopulta päätyy tuollaiseen ratkaisuun.
Tai eivät ole ojentaneet auttavaa kättään, vaikka ovat nähneet, että joku on sen tarpeessa.
Ärsyttää jotenkin suunnattomasti tämä puolueellisuus, ettei voida juuri koskaan myöntää sen oman ryhmän väärintekemisiä tai laiminlyöntejä.
Raamatussa kuitenkin sanotaan, että "Jumala ei katso henkilöön", vaikka jotkut uskovaiset tai ateistit tai ketkä muut tahansa katsoisivat... - huuhaataväität
iloinen_naurajaa kirjoitti:
Olin itse kantamassa serkkuani hautaan. SINÄ ja adventistit puhutte täyttä paskaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ihminen voi tappaa itsensä tai toinen ihminen voi tappaa jonkun toisen, mutta ideologia tai uskonto ei itsessään tapa ketään.
- älänytviitti
kerettiläinen- kirjoitti:
No ei sitä vastuuta itsemurhasta aina voi tietenkään muiden vastuulle sysätä, mutta eivät myöskään vastuusta vapaita ole ne, jotka ovat olleet edistämässä sitä, että ihminen lopulta päätyy tuollaiseen ratkaisuun.
Tai eivät ole ojentaneet auttavaa kättään, vaikka ovat nähneet, että joku on sen tarpeessa.
Ärsyttää jotenkin suunnattomasti tämä puolueellisuus, ettei voida juuri koskaan myöntää sen oman ryhmän väärintekemisiä tai laiminlyöntejä.
Raamatussa kuitenkin sanotaan, että "Jumala ei katso henkilöön", vaikka jotkut uskovaiset tai ateistit tai ketkä muut tahansa katsoisivat...Ja meitä ärsyttää se, että meidät leimataan sen takia, että joku yksittäinen ihminen vissiin päätti päivänsä oman käden kautta. EI OLE MEIDÄN VIKA!
- iloinen_naurajaa
huuhaataväität kirjoitti:
Ihminen voi tappaa itsensä tai toinen ihminen voi tappaa jonkun toisen, mutta ideologia tai uskonto ei itsessään tapa ketään.
Adventismi tappaa. Nähty on.
- pyhpyhjapyh
Adventismi tappaa. Nähty on.
Kukaan ei usko näitä valheitasi.
- iloinen_naurajaa
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Kukaan ei usko näitä valheitasi.
Totuus on ERITTÄIN KARU!!!
Hei_
Adventtiliikkeen teologia on Kristus kalliolla, _tämä on hengellisen järjestön tehtävä, -luoda hengellinen teologisesti/ jumaluusopilta turvallinen alusta jäsenilleen.
Raamatun uskonnosta on kyse kokonaan siis.
Ihmisyksilöiden taival on yksilöllinen aina. Ristiriitoihin monet joutuvat tarpeissaan ja toiveissaan suhteessa ryhmien rajapintoihin ja -ydinsydämeen.
Siellä missä on ihmisiä on aina myös ristiriitojakin. Ihminen joutuu ikävä kyllä vastaamaan itse ihmisten joukossa miten joukossa viihtyy. Tietenkin monilla on ongelmia, ja monien ihmisten elämä sujuu kuin valssi kesällä aina.
Ihmisten luopuminen uskosta on yleismaailmallinen ilmiö ollut aina, ja vain harvat löytävät Jeesuksen uskon hengellisessä täyteydessään.
Maailman uskonnollisuus ei ole sama asia kuin hengellinen usko, ja henkilökohtainen suhde Jumalaan/ Jeesukseen. __Ei voi siis ihmismassojen määrään katsoen kritisoida, sillä Raamatun Kristus aito hengellinen usko on aina ollut vain harvojen lysti, mutta tarjolla kaikille. Ihmiset tekevät omat henkilökohtaiset valintansa oman elämänsä suhteen.
Kristillisen hengellisen seurakunnan tehtävä on aina ollut Jeesuksen uskosta kertominen; Matt 28:18-20.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Tässä.on.totuus
Uskontoja ei tarvita lainkaan. Ne vain kiistelevät ja taistelevat keskenään ja tappavat vääräuskoisia, eli toisiaan ja siinä ohessa ei uskovia niitä, jotka eivät usko kuten he.
Maailmamme olisi paljon parempi paikka elää ilman fundamentalistisia uskontoja/lahkoja ja niiden jäseniä.- Tämän.olen.nähnyt
Aamen! Totisesti näin! Ihmisille tulee kertoa uskontojen vaarallisuudesta ja heille tulee kertoa se, että uskonnot ovat maailmassamme pelkästään siksi, että ne ahneudessaan haluavat hallita ihmistä, hänen elämäänsä ja omaisuuttaan.
- pyhpyhjapyh
Teitä ateisteja ei kukaan kaipaa.
- kypsänä_penseyteen
Kuvailit juuri tuossa yhdenlaisen adventistiryhmän. Onneksi et kaikkia! Tätä ryhmää löytyy varmasti kaikista seurakunnista, paitsi vähemmän ehkä nuorisopienryhmistä. Onneksi adventismi ei ole sama kaikille. Ekumenia-perustelusi ei muuten ole adventtikirkon virallisen kannan mukainen.
Voisi tietysti ilkeästi sanoa, että sinun adventismiasi voisikin kritisoida mutta sinunkin adventismillesi tässä maailmassa varmasti paikkansa on. Kritisoinkin sinun adventismisi kyvyttömyyttä suvaita muita tapoja palvella Jumalaa. Kritisointini perustuu myös aiempiin kirjoituksiisi tällä palstalla.
Minulle sopii varsin hyvin kuunnella kiertäviä koomikoita ja rokkistaroja sekä viikolla, että viikonloppuna ja olen silti syvästi uskossa. Sieltä löytyy se Jeesusta tarvitseva lähimmäinen, jolle voi kertoa Jeesuksesta. Samaan viikonloppuun mahtuu myös adventtikirkossa käyminen ja kirkosta riippuen adventtikirkkojen musiikkikin vaihtelee...onneksi. Musiikki on ihmeellinen ja hienoa asia. Jumalan luoma.
Enkä minä karta ryyppyjuhlia. Siellä tapaa monia Jeesuksen tarpeessa olevia ja heidät on helpompi tavoittaan heidän omassa ympäristössään. Voin toimia Paavalina sekulaarissa maailmassa. Kreikkalaisille kreikkalaisena ja opiskelijoille opiskelijana. Duunareille duunarina...jne... Jotkut meistä adventisteista sentään käyvät ihmisten keskellä evankelioimassa, vaikka sinä et kävisikään. Voi tietysti olla helpompi sulkeutua omaan yhteisöönsä, niin ei tarvitse kohdata ulkopuolista maailmaa.
Mutta ihan oikeasti, miksi kritisoida puoli-kuollutta uskontoa? Siksi, että ihmiset, jotka elävät tässä puoli-kuolleessa uskonnossa heräisivät palvelemaan sitä taivaan Jumalaa uskonnollisten muotomenojen palvelemisen ja perinnäisoppien noudattamisen sijaan. Siksi, että he rakastaisivat lähimmäistään vaikka hän olisi hyljeksitty narkkari, puliukko tai tupakoitsija. Siksi, että he heräisivät palvelemaan veljiään ja sisariaan, kuten Jeesus teki. Siksi, että he levittäisivät evankeliumia Jeesuksen käskyn mukaan. Ja siksi, että he eivät tuomitsisi toisia näiden elämäntapojen mukaan vaikka heidän oma elämäntapansa on kaukana Jeesuksen opetusten ihanteellisesta elämäntavasta.- kerettiläinen-
>> Siksi, että he levittäisivät evankeliumia Jeesuksen käskyn mukaan. <<
Adventistina ollessani minä koin, että oli lähes mahdotonta levittää evankeliumia, sillä adventistien tarkoituksena on levittää adventismia ja se ei ole sama kuin evankeliumi.
Ja se ei myöskään riitä niille, jotka ovat todella sairaita ja avun tarpeessa.
Sellaisille ihmisille, jotka ovat "siivosyntisiä" ja hallitsevat muutenkin jollain tavoin omaa elämäänsä adventismi voi antaa jotain, mutta oman elämänhallintansa menettäneille adventismi on usein vain raskas lisätaakka. - pyhpyhjapyh
>> Siksi, että he levittäisivät evankeliumia Jeesuksen käskyn mukaan. <<
Adventistina ollessani minä koin, että oli lähes mahdotonta levittää evankeliumia, sillä adventistien tarkoituksena on levittää adventismia ja se ei ole sama kuin evankeliumi.
Ja se ei myöskään riitä niille, jotka ovat todella sairaita ja avun tarpeessa.
Sellaisille ihmisille, jotka ovat "siivosyntisiä" ja hallitsevat muutenkin jollain tavoin omaa elämäänsä adventismi voi antaa jotain, mutta oman elämänhallintansa menettäneille adventismi on usein vain raskas lisätaakka.Puhut potaskaa. Adventtisanoma on evankeliumia.
- kerettiläinen-
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Puhut potaskaa. Adventtisanoma on evankeliumia.
Juu, adventtisanoma on evankeliumia kirjanoppineille ja fariseuksille...
- pyhpyhjapyh
Juu, adventtisanoma on evankeliumia kirjanoppineille ja fariseuksille...
Lue Ilm. 14:6-7, äläkä valehtele. Vaan taitaa olla myöhäistä jo sulle, kun olet vaihtanut totuuden valheeseen.
- kerettiläinen-
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Lue Ilm. 14:6-7, äläkä valehtele. Vaan taitaa olla myöhäistä jo sulle, kun olet vaihtanut totuuden valheeseen.
Adventtitotuus...
Ilm.14
6 Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään Ellen Whiten, jolla oli iankaikkinen adventtisanoma julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
7 Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Pääkonferenssia ja antakaa Adventtikirkolle kunnia, sillä tutkivan tuomion hetki on tullut, ja kumartakaa Pääkonferenssin presidenttiä, joka melkein on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet"
Matt.28
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat seitsemännen päivän adventisteiksi, kastamalla heitä Adventtikirkon nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä Pääkonferenssi ja Ellen White on käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Ja_Jeesus_itki
Adventtitotuus...
Ilm.14
6 Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään Ellen Whiten, jolla oli iankaikkinen adventtisanoma julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
7 Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Pääkonferenssia ja antakaa Adventtikirkolle kunnia, sillä tutkivan tuomion hetki on tullut, ja kumartakaa Pääkonferenssin presidenttiä, joka melkein on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet"
Matt.28
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat seitsemännen päivän adventisteiksi, kastamalla heitä Adventtikirkon nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä Pääkonferenssi ja Ellen White on käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Niin surullista kuin se onkin, niin tämä vitsi on enemmän kuin totta. Harmi, että jostakin niin kauniista ja hyvästä kuin adventtikirkko ennen järjestäytymistään olikin, on syntynyt jotakin, joka on niin kaukana Raamatun keskeisimmistä opetuksista. Melkein itkettää...
Jeesus itki Jerusalemin kohtaloa. Hän tiesi katsellessaan Jerusalemia, mikä hänen omiensa kohtalo tulisi olemaan. Mahtoikohan hän nähdä myös adventtikirkon kehityksen vai itkikö hän vain sitä että maailma ei nähnyt hänen hyviä aikeitaan... - pyhpyhjapyh
Adventtitotuus...
Ilm.14
Matt.28
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä Pääkonferenssi ja Ellen White on käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Panettele ja räyhää suu vaahdossa ihan niin paljon kuin haluat. Olet hylännyt totuuden ja mennyt saatanan puolelle.
- näinsevaanmenee
Minusta kaikkea sellaista joka on vaaraksi ihmisen hengelle ja terveydelle pitää ehdottomasti kritisoida riippumatta siitä miten suuri joukko on vaarassa. Ihan yhden yksittäisenkin ihmisen hyvinvointi tärkeää.
- olettetyperiä
Siis väität, että adventismi tappaa vai?
- iloinen_naurajaa
olettetyperiä kirjoitti:
Siis väität, että adventismi tappaa vai?
Minä TIEDÄN, että adventismi tappaa. Vie nuoriakin hautaan. Kamala uskonto.
- pyhpyhjapyh
Minä TIEDÄN, että adventismi tappaa. Vie nuoriakin hautaan. Kamala uskonto.
Puhut täyttä paskaa. Taas kerran.
- iloinen_naurajaa
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Puhut täyttä paskaa. Taas kerran.
Puhuin vain KARUN TOTUUDEN!!!
CyclOnelta hyvä ja ajatuksekas kirjoitus. Propsit siitä.
Se, mikä tuossa ensin pistää silmään, on tietenkin se, että miksi taikauskoisille taikauskon vastakohta on heti alkoholiongelma, riettaus, orgiat, huono elämä, yleinen elämän tyhjyys, huumeet jne.
Onko taikauskoisille elämä todellakin vain mustaa ja valkoista. Joko olen taikauskossa, tai sitten makaan ojan pohjalla tyhjä viinapullo vieressä?
Jos näin on, niin toki taikausko on parempi vaihtoehto. Jopa skieltologiakirkko on parempi vaihtoehto. Mikä tahansa satukerho on parempi vaihtoehto, jos sieltä saa elämäänsä jotain, että ei löydy ojasta makaamasta.
Joten jos taikausko täyttää sinussa jotain sellaista, jota ilman olisit tuolla rietastelemassa, murhailemassa ja raiskaamassa, niin jos tontut, maahiset ja jumalat auttavat sinua välttämään sen, ota toki apua miltä tontulta nyt sitten kehtaatkaan.
Minusta uskonnoissa eniten vastustettavaa on se, että lähtökohtaisesti te ette hyväksy muiden taikauskoa saman veroiseksi kuin omaanne. Sitten kun jokainen taikausko kykenee kunnioittamaan muitakin taikauskoja kuin omaansa, tilanne muuttuu ja olemme ehkä sellaisessa tilanteessa, että ihmisen taikauskot eivät enää syökse meitä sotiin ja kahnauksiin toistemme kanssa.
Kun puhumme tästä pienestä gallialaisesta kylästä, niin minusta varjopuolena on vaikkapa se maailmanlopun odotus, jota se pöljien kinkeripiiri julistaa ihmisille ja kaikki eivät ole niin fiksuja kuin CyclOne, että käsittäisi, että sitä ei todellakaan tapahdu.
Toisaalta se on helppo keino tehdä organisaation itsemurha jatkuvasti saattamalla yhteisöä tilaan ja odotukseen siitä, että no nyt vihdoin maailmanloppu on kynnyksellä ja Jeesus tulee sinfoniaorkesterin säestyksellä ja kun mitään ei koskaan tapahdu, niin kyllähän ne hiukan vähemmän fiksutkin enemmin tai myöhemmin ymmärtävät itseään huijatun.
Ja se että kyseessä on kuitenkin miljardien dollarien bisnes, jota tietenkään Suomessa homeisissa ja purkukypsissä rotteloissa taikauskoaan harrastavat adventistit eivät aina ymmärrä ja muista, kun Suomesta se rahavirta taitaa olla yhteen suuntaan, eli itsestä poispäin, kun taas jossain muualla nautitaan uusista mahtipalatseista ja niiden tuottamasta hetken huumasta.
Ja adventtikirkon historia Suomessa on kuitenkin hyvin murheellista luettavaa, eli vaikka täällä muutama kirjoittaja koettaa esittää adventtikirkon menneisyydeksi, nykyisyydeksi ja tulevaisuudeksi jotain herttaista harrastepiiriä, jossa mummot laulavat pari virttä ja neulovat ajankuluksi muutaman sukan ihanille lapsenlapsille, todellisuus on jotain aivan muuta.
Puhumattakaan kaikesta lieveilmiöstä, eli vaikkapa nuoren maan kreationismista ja muusta sonnasta, jonka ykköslevittäjäksi adventtikirkko nyt koettaa kivuta keinoja kaihtamatta, niin en keksi kovin montaa syytä olla arvostelematta tuollaista yhteisöä ja sen toimintaa.- kypsänä_penseyteen
Täytyy näin adventistina todeta, että hyvä kirjoitus bushmannilta. Olin juuri jättämäisilläni tämän palstan seuraamisen, kunnes törmäsin tähän kirjoitukseen.
- näinsevaanmenee
Se että adventistit hyväksyisivät muut taikauskot saman veroisina omansa kanssa taitaa olla mahdoton yhtälö. :)
- Cycl0ne
kypsänä_penseyteen kirjoitti:
Täytyy näin adventistina todeta, että hyvä kirjoitus bushmannilta. Olin juuri jättämäisilläni tämän palstan seuraamisen, kunnes törmäsin tähän kirjoitukseen.
Olet oikeassa ekumenian suhteen, että virallisessa kannassa siihen suhtaudutaan positiivisesti. Itsekin kannatan sitä tietysti, mutta käytännössä ekumeniaa ei harrasteta juuri laisinkaan adventtikirkossa.
Taidat olla sama kaveri, joka sanoi olevansa adventisti ja juovansa kahvia? Kuulostat ainakin samalta, mutta elämäntapojesi perusteella et ainakaan adventisti ole. Kuten olen aiemmin todennut, pastorit, nuo palkka-paimenet, tietysti eivät piittaa lainkaan mitä jäsenet tekee.
Bushmanni, en ole ihan kieltänyt kuitenkaan että eikö eskatologiset asiat voisi olla mahdollisia. Vaikka niillä on selkeä ryhmäfunktio, ei se sulje pois sitä mahdollisuutta etteikö kuvaus voisi olla todenperäinen. Minun mallissani kuitenkin etsittäisiin ensiksi hengellistä ulottuvuutta lopun ajan asioille. Sitten kun se puoli on hanskassa voitaisiin katsoa kirjaimellinen aspekti.
En minäkään täällä oikein jaksa enää rupatella. Ateistien kanssa on vielä helppoa jutella koska heiltä ei odotetakaan sitoutumista kirkon ohjeisiin. Mutta sitten kun tulee tälläisiä pseudo-adventisteja jotka markkinoi itseään adventisteina muille vaikka ovatkin täysin ristiriidassa kirkon linjan kanssa, niin ottaa päähän. Jos ei usko adventistiseen elämäntyyliin, miksi ei ole selkärankaa vaihtaa vaikka hellareihin? Loppuisi se ainainen jurputus siitä miten ikävästi asiat ovat. Erottaisin sinut välittömästi, niin pääsisit tuskistasi. - näinsevaanmenee
Cycl0ne kirjoitti:
Olet oikeassa ekumenian suhteen, että virallisessa kannassa siihen suhtaudutaan positiivisesti. Itsekin kannatan sitä tietysti, mutta käytännössä ekumeniaa ei harrasteta juuri laisinkaan adventtikirkossa.
Taidat olla sama kaveri, joka sanoi olevansa adventisti ja juovansa kahvia? Kuulostat ainakin samalta, mutta elämäntapojesi perusteella et ainakaan adventisti ole. Kuten olen aiemmin todennut, pastorit, nuo palkka-paimenet, tietysti eivät piittaa lainkaan mitä jäsenet tekee.
Bushmanni, en ole ihan kieltänyt kuitenkaan että eikö eskatologiset asiat voisi olla mahdollisia. Vaikka niillä on selkeä ryhmäfunktio, ei se sulje pois sitä mahdollisuutta etteikö kuvaus voisi olla todenperäinen. Minun mallissani kuitenkin etsittäisiin ensiksi hengellistä ulottuvuutta lopun ajan asioille. Sitten kun se puoli on hanskassa voitaisiin katsoa kirjaimellinen aspekti.
En minäkään täällä oikein jaksa enää rupatella. Ateistien kanssa on vielä helppoa jutella koska heiltä ei odotetakaan sitoutumista kirkon ohjeisiin. Mutta sitten kun tulee tälläisiä pseudo-adventisteja jotka markkinoi itseään adventisteina muille vaikka ovatkin täysin ristiriidassa kirkon linjan kanssa, niin ottaa päähän. Jos ei usko adventistiseen elämäntyyliin, miksi ei ole selkärankaa vaihtaa vaikka hellareihin? Loppuisi se ainainen jurputus siitä miten ikävästi asiat ovat. Erottaisin sinut välittömästi, niin pääsisit tuskistasi.Aika erikoista, että tunnut uskovan seinähullun Ellenin jorinoihin kahvista joille ei ole mitään tukea raamatussa, mutta toisaalta et usko kuuteen kirjaimelliseen luomispäivään ja siihen seitsemänteen jolloin sandaalisetä veteli perse homeessa hirsiä kuorsaten niin että enkeleiltäkin pörähti löysät housuun. Ei siis millään muotoa ole itsekään aito adventisti joten aika huvittavaa jos olet muita erottamassa.
- nimkmerkki
Cycl0ne kirjoitti:
En minäkään täällä oikein jaksa enää rupatella. Ateistien kanssa on vielä helppoa jutella koska heiltä ei odotetakaan sitoutumista kirkon ohjeisiin. Mutta sitten kun tulee tälläisiä pseudo-adventisteja jotka markkinoi itseään adventisteina muille vaikka ovatkin täysin ristiriidassa kirkon linjan kanssa, niin ottaa päähän. Jos ei usko adventistiseen elämäntyyliin, miksi ei ole selkärankaa vaihtaa vaikka hellareihin? Loppuisi se ainainen jurputus siitä miten ikävästi asiat ovat. Erottaisin sinut välittömästi, niin pääsisit tuskistasi.Oletpa sinä todellakin suvaitsematon! Kuten tällä palstalla on aiemmin kirjoitettu, meitä liberaaleja on kirkon jäsenistä noin 22%. Sinulla on kova työ etsiä meidät kaikki ja erottaa kirkosta. Tuollaiseksi se adventtikirkko adventismikulttuureineen ja oppeineen ihmiset muuttaa. Onneksi ei sentään kaikkia meistä, kiitos Herralle!
- pyhpyhjapyh
"Se, mikä tuossa ensin pistää silmään, on tietenkin se, että miksi taikauskoisille taikauskon vastakohta on heti alkoholiongelma, riettaus, orgiat, huono elämä, yleinen elämän tyhjyys, huumeet jne."
SIKSI ETTÄ SE ON. - adventisti
Cycl0ne kirjoitti:
En minäkään täällä oikein jaksa enää rupatella. Ateistien kanssa on vielä helppoa jutella koska heiltä ei odotetakaan sitoutumista kirkon ohjeisiin. Mutta sitten kun tulee tälläisiä pseudo-adventisteja jotka markkinoi itseään adventisteina muille vaikka ovatkin täysin ristiriidassa kirkon linjan kanssa, niin ottaa päähän. Jos ei usko adventistiseen elämäntyyliin, miksi ei ole selkärankaa vaihtaa vaikka hellareihin? Loppuisi se ainainen jurputus siitä miten ikävästi asiat ovat. Erottaisin sinut välittömästi, niin pääsisit tuskistasi.Ekumenia tulee sille seurakunnissa vaikka kirkko ei sen eteen paljoa tekisikään. Jos sinun seurakunnassasi ei ekumeniaa harrasteta, niin sitten ei. Meillä harrastetaan.
- kypsänä_penseyteen
Cycl0ne kirjoitti:
En minäkään täällä oikein jaksa enää rupatella. Ateistien kanssa on vielä helppoa jutella koska heiltä ei odotetakaan sitoutumista kirkon ohjeisiin. Mutta sitten kun tulee tälläisiä pseudo-adventisteja jotka markkinoi itseään adventisteina muille vaikka ovatkin täysin ristiriidassa kirkon linjan kanssa, niin ottaa päähän. Jos ei usko adventistiseen elämäntyyliin, miksi ei ole selkärankaa vaihtaa vaikka hellareihin? Loppuisi se ainainen jurputus siitä miten ikävästi asiat ovat. Erottaisin sinut välittömästi, niin pääsisit tuskistasi.En ymmärrä, mitä tarkoitat selkäranka-lausunnollasi. Minulla on hyvä olla adventtiseurakunnassa ja tunnen olevani nimen omaan adventisti. Miksi minun pitäisi sieltä lähteä johonkin muualle. Minut hyväksytään siellä sellaisena kuin olen. Kaveripiirissäni on muitakin adventisteja, jotka eivät usko kaikkien opinkohtien olevan meitä varten.
Usko nyt vihdoin, että kaikki adventistit eivät ajattele sinun laillasi. Todennäköisesti kukaan muu ei ajattele adventismista aivan, kuten sinä. Viittaan Kai_An kirjoitukseen, jossa hän sanoo, että Jumala ei haluaisi meidän (adventistienkaan) olevan samasta muotista. - q.v
Lainaus:
"Toisaalta se on helppo keino tehdä organisaation itsemurha jatkuvasti saattamalla yhteisöä tilaan ja odotukseen siitä, että no nyt vihdoin maailmanloppu on kynnyksellä ja Jeesus tulee sinfoniaorkesterin säestyksellä ja kun mitään ei koskaan tapahdu, niin kyllähän ne hiukan vähemmän fiksutkin enemmin tai myöhemmin ymmärtävät itseään huijatun."
Tämä ei aina ole se miten ihmisen psyyke toimii, on monia esimerkkejä uskonnollisista lahkoista, joiden toiminta päinvastoin voimistuu kun jokin päivämäärän tapahtumat jäävät toteutumatta.
Jehovilla on ollut lukuisia maailmanloppuja, jopa se sveitsiläinen lahko joka aikoi 1999 mennä Holeyn komeetan takana lymynneeseen avaruusalukseen on edelleen hengissä - se minkä jäsenistä puolet tappoi itsensä.. Näitä esimerkkejä riittää.
Kognitiivinen dissonassi on todella voimakas ajattelua määräävä piirre. Toisilla enemmän toisilla vähemmän. pyhpyhjapyh kirjoitti:
"Se, mikä tuossa ensin pistää silmään, on tietenkin se, että miksi taikauskoisille taikauskon vastakohta on heti alkoholiongelma, riettaus, orgiat, huono elämä, yleinen elämän tyhjyys, huumeet jne."
SIKSI ETTÄ SE ON.No sitten sinun täytyy hakea elämääsi sisältöä saduista ja antaa itseäsi huijattavan. Varmaan tappaisit, murhaisit ja raiskailisitkin tuolla ilman mielikuvituskavereita ja tonttuystävien estelyitä, niin pidä ihmeessä niistä kiinni. Jumalat on selkeästi sun juttu.
q.v kirjoitti:
Lainaus:
"Toisaalta se on helppo keino tehdä organisaation itsemurha jatkuvasti saattamalla yhteisöä tilaan ja odotukseen siitä, että no nyt vihdoin maailmanloppu on kynnyksellä ja Jeesus tulee sinfoniaorkesterin säestyksellä ja kun mitään ei koskaan tapahdu, niin kyllähän ne hiukan vähemmän fiksutkin enemmin tai myöhemmin ymmärtävät itseään huijatun."
Tämä ei aina ole se miten ihmisen psyyke toimii, on monia esimerkkejä uskonnollisista lahkoista, joiden toiminta päinvastoin voimistuu kun jokin päivämäärän tapahtumat jäävät toteutumatta.
Jehovilla on ollut lukuisia maailmanloppuja, jopa se sveitsiläinen lahko joka aikoi 1999 mennä Holeyn komeetan takana lymynneeseen avaruusalukseen on edelleen hengissä - se minkä jäsenistä puolet tappoi itsensä.. Näitä esimerkkejä riittää.
Kognitiivinen dissonassi on todella voimakas ajattelua määräävä piirre. Toisilla enemmän toisilla vähemmän.<<<Tämä ei aina ole se miten ihmisen psyyke toimii, on monia esimerkkejä uskonnollisista lahkoista, joiden toiminta päinvastoin voimistuu kun jokin päivämäärän tapahtumat jäävät toteutumatta.
Kognitiivinen dissonassi on todella voimakas ajattelua määräävä piirre. Toisilla enemmän toisilla vähemmän. >>>
Olet oikeassa mutta pitää muistaa että ne kaikkein hulluimmat ja kahjoimmat jäävät, eivätkä ymmärrä pelin juonta.
Fiksuimmat ymmärtävät jo sen, että miksi Jeesusta ei ole näkynyt vaikka 170 vuotta on julistettu Jeesuksen paluuta tapahtuvaksi mieluummin tunnin sisällä, kuin kahden tunnin. <--- lue vertauskuvallisesti, älä kirjaimellisesti.
Ja kun ne kaikkein kahjoimmat ja typerimmät jäävät jäljelle, niin mitäköhän siitä seuraa?
Eipä tunnu jehovillakaan enää kovin hyvin menevän. Vähenevä porukka koetetaan pitää kasassa hyvin kovin psykologisin ottein ja sekin toimii vain hieman surkeisiin reppanoihin ja niissäkö on sitten JV-liikkeen ylevä tulevaisuus?
- uskonnotonpaskaa
Uskonnot. Vittu mitä paskaa.
- niinköse.oli
Jaa- sinäkö uskoit hassikseen ja totesit, että paskaa on.
- iloinen_naurajaa
Uskonnot ovat todellakin täyttä paskaa. :-):-):-)
- Cycl0ne
Heippa!
- meillä_ei_evankelioida
Tämäkö on CylOnen tapa harrastaa evankeliointia? Täydellinen mahdollisuus evankeliointiin mutta ei....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845167Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.263488Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j382838Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin162011Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581820- 471586
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2721523- 941382
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441366Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.731078