Sanokaas minua viisaammat kannattaako 40 tonnin hintaluokasta ostaa uusi tehokkaahko diesel vai vähäsen tehottomampi bensaturbo? Rommauttaako dieseli nyt arvonsa rajusti jatkossa, eli onko Suomessa tulossa dieselin kielto ajaa kaupunkeihin tai joku uusi rankka vero? Litrahinta eroahan ei ole enää vaikkapa diesel 1,23 eur litra ja 98E-bensa 1,46 eur litra, ja jos dieseli syö 6 ja bensa 8 niin onko mieltä 20 tonnin vuosiajolla? Ostaako muutaman vuoden vanhaa dieseliä, euro6 eli kusilaitteet, enää kukaan?
rommauttaako uusi diesel arvonsa?
13
89
Vastaukset
- Ja_taas_tämä_sama
Äläpä viitsi rasittaa jo selvästikin kapasiteettisi ylärajalla käyviä aivojasi moisella sinulle turhalle jutulle. Käy kuittaamassa tukesi ja osta keppanaa ja uppoudu soffalle katsomaan hömpänpömppää...
- kolkytvuottaDieselillä
Dieselillä ajetaan vielä pitkään, eikä meikäläisiä poliittisia päätöksiä pysty kuin arvailemaan, sen verran hallitus on sekaisin ja insinööri vetoinen että päätökset voivat olla ihan mitä vaan.
- Easydrv
Ajetaan kunnes uusien pienten dieselmoottoreiden valmistus lopetetaan, koska niillä ei saavuteta tiukentuvia päästörajoja. TT-lehdessä VW:n edustaja oli sitä mieltä, ettei kuluttaja halua maksaa noin 2000 euroa enemmän pienestä autosta, jotta siihen voitaisiin rakentaa typen oksidien tehokas poisto. CO2-päästöt kun eivät olekaan se ratkaisevin juttu ilman saastuttamisessa.
Tutkimuksissa on todettu myös, että esim kuorma-autojen typpipuhdistusjärjestelmät toimivat isoissa moottoreissa, muttei pienissä. Ei Suomen markkinoille suunnitella mitään erikseen vaan Euroopan markkinat määräävät kehityksen suunnan.
Dieselautokiellot kaupungeissa ovat tätä päivää, muutaman vuoden kuluttua vielä yleisempiä. - Älä_luulekaan
Easydrv kirjoitti:
Ajetaan kunnes uusien pienten dieselmoottoreiden valmistus lopetetaan, koska niillä ei saavuteta tiukentuvia päästörajoja. TT-lehdessä VW:n edustaja oli sitä mieltä, ettei kuluttaja halua maksaa noin 2000 euroa enemmän pienestä autosta, jotta siihen voitaisiin rakentaa typen oksidien tehokas poisto. CO2-päästöt kun eivät olekaan se ratkaisevin juttu ilman saastuttamisessa.
Tutkimuksissa on todettu myös, että esim kuorma-autojen typpipuhdistusjärjestelmät toimivat isoissa moottoreissa, muttei pienissä. Ei Suomen markkinoille suunnitella mitään erikseen vaan Euroopan markkinat määräävät kehityksen suunnan.
Dieselautokiellot kaupungeissa ovat tätä päivää, muutaman vuoden kuluttua vielä yleisempiä.Dieselkieltoharkinnat joissain maailmankolkan kaupungeissa koskevat vanhoja dieselmoottoreita. Samalla on muuten tulossa kielletyiksi myös vanhat bensamoottorit.
Se on totta, että pikkuautoihin ei teknisesti kehittyneempää nykyaikaista dieseliä kannata laittaa. Dieselien ylivoimaisuushan on nimenomaan paljon ajettaessa. Muutaman kilometrin kauppareissut tai työmatkat kaupunkioloissa voi ihan hyvin tehdä vähemmänkin kehittyneillä moottoreilla.
Päästöt on sitten oma juttunsa. Bensoissahan kokonaispäästöt ovat huomattavastikin korkeammat.
Vielä toistaiseksi typpioksidi on dieseleissä isompi ongelma ja se kun on 'lokaali' päästö, niin kaupunkioloissa vaikea ongelma. No kohtapuoleen sekin on ratkaisu ja siirtynee hiukkasongelman tavoin bensojen ongelmaksi :-). Hiukkaspäätöthän, toinen kaupunkiongelmapäästö, ovatkin nykyisin bensamoottorien ongelma, kunnes hiukkasloukut muutaman vuoden päästä tulevat bensoihinkin pakollisiksi.
Jos kaikki dieselautot korvautusivat bensoilla, niin nykyiset ilmaston puhtaustavoitteet ja ilmaston lämpiämisen pysäyttämistavoitteet voidaan samantien unohtaa ja heittää roskikseen.
Bensat ovat takuulla ne, jotka ensimmäisenä korvataan sähköllä tai jollain muulla. Se on sitä paitsi helpompaa, kun kyse on lähinnä vapaa-aikaan tarkoitetuista autoista eikä ammattikäyttöön.
- TärkeeÖyhäke
Dieseleiden kiellot koskevat kaikkia dieselautoja. Myös sinun dieseliäsi.
Aloittaja elää menneessä maailmassa. Kumpaakaan ei kannata ostaa. Molempien valmistus lopetetaan.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/pienten-moottoreiden-aika-on-ohi-suurennusleikkauksia-luvassa/6122166
Dieselit kielletään:
http://www.hs.fi/autot/a1417926545480
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaksi-euroopan-maata-aikoo-kieltaa-uusien-bensa--ja-dieselautojen-myynnin-kokonaan/Qany7U7W
http://www.iltalehti.fi/autot/2015052219735155_au.shtml
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bensiini-ja-dieselautot-kielletaan-2-maassa-vain-sahkoautot-sallituiksi-6537052
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/jos-dieselautot-kaytannossa-kielletaan-siirtyvatko-autoilijat-bensaan-vai-sahkoon-6002626
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksan-kaupungit-kieltamassa-miljoonat-dieselautot-suuret-vaikutukset-jopa-suomen
http://www.overdrive.fi/forum/threads/ruotsi-kieltää-bensa-ja-dieselautot.152030/
http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2015/03/13/dieselautoilu-on-nyt-syntia/20153161/145
http://tekniikanmaailma.fi/dieselmoottoristen-autojen-tulevaisuus-vaarassa/
http://www.kp24.fi/uutiset/402844/Delhi-kielsi-isot-dieselautot-puhdistaakseen-ilmaa
http://yle.fi/uutiset/lehti_norja_aikoo_kieltaa_polttomoottoriautot__erikoinen_sotku_hallituksessa/8932267
http://www.adressit.com/dieselkielto- Anonyymi
Ei ole vielä lopetettu eikä kielletty, eikä ole tulossakaan.
- Anonyymi
Hyvin on vetänyt toi adressi, 60 allekirjoitusta 11 vuodessa. Hassua.
Mut miten sää jaksat jaarittaa joutavaa p@skaa? Mitä hiton väliä sulle on muiden autojen polttoaineella?
- Anonyymi
rommas jo :=), mutta mitäs se haittaa?
- Anonyymi
Uuden auton osto ei koskaan "kannata".
Sen arvo alenee hirvittävää vauhtia, oli käyttövoima mikä tahansa.
Hyväkuntoisella halutulla käytetyllä arvo voi jopa nousta. - Anonyymi
Minä ostin heinäkuussa uuden pikkuauton, diesel pakun. Maksoi 20 000 eur. On siis pikkuauto, Opel Corsa van, kaksipaikkainen. Pyysin autoliikkeestä hinta-arvion omistajan vaihdoksen takia lokakuun lopussa. Arvio oli 11 500 eur. Arvo siis romahti, ja paljon! Jos siis pelkäät arvon menetystä, älä osta koskaan uutta autoa!
- Anonyymi
Eniten hintaromahduksia on osunut sähköautoille. Ja heti uudesta alkaen.
Dieselien, nimenomaan vanhojen eli lähinnä Euro5 vanhempien hinnat ovat pudonneet ja niitä on tarjolla runsaasti. Euro5 tuli voimaan syksyllä 2009. Euro6 tuli voimaan syksyllä 2014 eikä niiden hinnat ole laskeneet juurikaan normaalia enempää. Vanhimmat Euro6:t vain hieman enemmän kuin käytetyt keskimäärin. Käytettyjä vähän ajettuja Euro6- dieseleitä ei juuri ole tarjollakaan vaihtoautoliikkeissä.
Isoja bensa-autoja ei tällä hetkellä juurikaan mene kaupaksi, ei uutena eikä käytettynä. Hybridejä kylläkin. Syynä varmaankin kovat päästöt ja sen myötä kovat verotkin.- Anonyymi
Ostaisinko siis Euro4-dieselin... vaikka jonkin MB 350E:n. Niistä saa optimoitua aika hyvin vetoja (esim 450hv/600Nm) mutta kulutus on luokkaa 5l/100km.. Nelivedolla menis vähän enemmän... Mutta kulkee kui juna.
- Anonyymi
Paha sanoa mitä hinnoille käy, mutta sähköautojen hintaromahdus nyt ainakin vaikuttaa varmalta.
Kyllä nyt tuntuu aika hyvältä, kun alla on viiden tonnin käytetty, ei tässä ainakaan vitosta enempää siis häviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849