Kelan kuulemiskirje

kuusikymppiä.mittarissa

Sain Kelalta viestin, jossa pyydetään kuulemiskirjettä lääkärintodistuksen lisäksi sairauspäivärahaa varten. Mitä se tarkoittaa?
Pyysin Kelaa ottamaan yhteyttä hoitavaan lääkäriini, joka on todistuslausunnon takana.
Epäileekö Kela, että olen joku rikollinen vain siksi, että olen sairas työtön?
Kenelläkään kokemusta tällaisesta?

16

6084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • euy

Yleensä sitä kuulemista pyydetään asianosaiselta itseltään. Se voi tarkoittaa myös sitä, että päätös tulee olemaan epäedullinen, jos tarvittavaa lisäinformaatiota ei ole annettu.

Lienee parasta kysyä vielä Kelasta.

Tässä kuitenkin yksi selostus aiheesta:

Asiakkaan kuuleminen on keskeinen oikeussuojan tae. Se on vuorovaikutteinen keino hankkia tietoa oikeaan lopputulokseen pääsemiseksi yhteistyössä Kelan ja asiakkaan kanssa.
      Periaatteessa Kelalla ei voi olla enempää tietoa asiakkaan asioista kuin asiakkaalla itsellään. Tämän vuoksi asiakasta on kuultava Kelaan tulleista, häntä koskevista tiedoista ja selvityksistä, joista hänellä itsellään ei ole tietoa. Jos asiakkaalta on pyydetty lisäselvitystä, mutta vastaus on ollut puutteellinen, on usein hyvä pyytää täydennystä asiakkaalta itseltään. Samalla asiakas saa tiedon siitä, miksi käsittely
      viipyy. Jos lisäselvitys saadaan muualta, tästä on tarpeen kuulla myös asiakasta ainakin silloin, jos vaikutus on hänelle epäedullinen.

Kuuleminen merkitsee tilaisuuden varaamista asiakkaalle esittää oma käsityksensä asiasta ennen sen ratkaisua. Asiakkaalla on oikeus saada tietoonsa asiassa kertynyt aineisto ja esittää saamiensa tietojen perusteella oma käsityksensä asiasta.

Kuuleminen on velvollisuus, josta voidaan poiketa vain laissa osoitetuissa tilanteissa. Lähtökohtana on kuulemisen ensisijaisuus ja poikkeusperusteiden suppea tulkinta.

• kuusikymppiä.mittarissa

Kiitos vastauksesta.
        Ihmettelen, miksi kuukauden sairauslomaa ei myönnetä ihan lääkärintodistuksen perusteella, vaan vaaditaan tällaista outoa uutta selvitystä. Enhän itse muuta voi kuin vain suusanallisesti toistaa diagnoosin ja sen vaikutukset terveyteen. Lääkäri ja hoitohenkilökunta tietää paljon enemmän ko. sairaudesta.

• wdfgbhv
        kuusikymppiä.mittarissa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.
        Ihmettelen, miksi kuukauden sairauslomaa ei myönnetä ihan lääkärintodistuksen perusteella, vaan vaaditaan tällaista outoa uutta selvitystä. Enhän itse muuta voi kuin vain suusanallisesti toistaa diagnoosin ja sen vaikutukset terveyteen. Lääkäri ja hoitohenkilökunta tietää paljon enemmän ko. sairaudesta.

Kannattaisiko kysyä suoraan kelasta eikä täältä?

• euy

Kiitos vastauksesta.

"Ihmettelen, miksi kuukauden sairauslomaa ei myönnetä ihan lääkärintodistuksen perusteella, vaan vaaditaan tällaista outoa uutta selvitystä"

Välttämättä siinä ole mitään, mutta Kelalla on laissa määrätty velvollisuus kuulla tietyissä tilanteissa, joten voi olla jopa tarpeeton muodollisuus, eikä siihen ole pakko reagoida, jos tietää varmuudella miten se ratkaisu tulee menemään. En kyllä jättäisi kysymättä syytä kuulemiselle, jos ei se siitä pyynnöstä auennut, koska kuulemisessa on hakijan edusta kyse ja voihan olla että siinä on ilmennyt jotain sellaista, mistä ei ole tullut muuta kautta tietoa .

• noniinew

Ihmiset ei ymmärrä sitä asiaa että diagnoosi jostain sairaudesta ei ole sinällään merkki työkyvyttömyydestä. Työkyvyttömyyden ratkaisee ihmisen ammatti ja työtehtävät.

Ääriesimerkkeinä esim. kahvinkeittäjä toimistossa ja lentäjä, niin paljon ei tarvi olla psyykkistä tai fyysistä vikaa kun lentäjä on työkyvytön kun taas kahvia voi keittää raihnainenkin henkilö isollakkin sairaslistalla.

Kysyjän tapauksessa kuulemista nähtävästi halutaan siksi että halutaan selvittä onko lain mukaan työkyvytön. Yleensä asiat selviää papereista, aina ei. On myös rajatapauksia.

Kela hylkäsi sairauspäivärahan. Se käveli yli sekä lääkärin että potilaan.
        En ymmärrä enää mitään.
        Jättivät ilman rahaa ihan jokainen instanssi. TE ensin lopetti työmarkkinatuen tämän sairauden vuoksi, nyt sitten Kela heitti pöpelikköön.
        Vapisen raivosta ja pelosta, mistä saan ruokaa ja lääkkeet.

• Noooooonooh

Työkkäri ei sairauden takia lopeta korvauksen maksamisesta, ellei sitten itse sinne ilmoita ettei ote töitä vastaa koska on sairas.

Työkkäri maksaa kyllä sairaustodistuksen voimassaoloajaltakin korvaukset mutta eivät vain mitään töitä/kurssia tarjoa jos et siihen sairaustodistuksen voimassaoloaikana kykene.

Eli nyt vain äkkiä työkkäriin ilmoittamaan että voit sittenkin ottaa töitä vastaan, olet vain sairas, tässä lääkärinlausunto. Ja kun sanot siihen vielä päälle että sairauspäiväraha on hylätty, niin homma on sillä selvä. Jossa vaiheessa joudut sitten typpiin tms. jossa terveydentilaasi käydään paremmin läpi.

Jos onnettomuuden takia olen ilman toista toimivaa kättä ja lääkäri kirjoittaa sairauslomaa ja rankat antibiootit, tieto lähtee suoraan vastaanotolta Kelalle. Enhän voi samanaikaisesti olla työmarkkinatuen saaja ja kuitenkin sairaslomalla?

Eniten ihmetyttää tämä Kelan venkoilu, jossa on nyt saatu haaskatuksi reilu kuukausi ilman päätöstä. Sairas työtön pudotettiin kokonaan pois kuvioista. Uutta viestiä pukkaa melkein päivittäin ja taas pyydetään uutta näyttöä sairaudesta.
        Sairas potilas on ilman ketään läheistä, kuumeessa ja tajun rajamailla. Hoida nyt siinä sitten asioita ja todista olemassaoloasi. En asu kaupungissa, en edes julkisen liikenteen alueella.

• euy

Jos onnettomuuden takia olen ilman toista toimivaa kättä ja lääkäri kirjoittaa sairauslomaa ja rankat antibiootit, tieto lähtee suoraan vastaanotolta Kelalle. Enhän voi samanaikaisesti olla työmarkkinatuen saaja ja kuitenkin sairaslomalla?

Eniten ihmetyttää tämä Kelan venkoilu, jossa on nyt saatu haaskatuksi reilu kuukausi ilman päätöstä. Sairas työtön pudotettiin kokonaan pois kuvioista. Uutta viestiä pukkaa melkein päivittäin ja taas pyydetään uutta näyttöä sairaudesta.
        Sairas potilas on ilman ketään läheistä, kuumeessa ja tajun rajamailla. Hoida nyt siinä sitten asioita ja todista olemassaoloasi. En asu kaupungissa, en edes julkisen liikenteen alueella.

"Enhän voi samanaikaisesti olla työmarkkinatuen saaja ja kuitenkin sairaslomalla?"

Sairasalomaakin voi olla sekä korvattavaa että omakustanteista riippuen sairauden syistä ja lääkärinlausunnossa on tähän tarkoitukseen merkitty ICD-koodi, joka kertoo sairauden luokituksen, mutta ei tarkkaa diagnoosia. Pääsääntöisesti Z-alkuiset ovat omakustateisia, samoin osa F-luokituksesta ja vaikka sairaus kuuluisi korvattaviin, lisäksi tulee arvioitavaksi työkyvyttömyys kuten täällä on jo aiemmin todettu.

Silloin kun on työkyvytön ja sen vuoksi sairaslomalla, ei periaatteessa saisi olla työmarkkinatuella muutoin kuin sen sairasloman omavastuuajan ja sen lopun maksaa Kela. Mutta jos on työkykyinen vaikka olisi sairaslomalla. pitää vain ilmoittaa TE-toimistoon olevansa työmarkkinoiden käytettävissä ja hakea työttömyyskorvausta. Ja sitten on ne tilanteet, että ei ole työkyinen ja on sairaslomalla, mutta sairaus ei kuulu korvattaviin, jolloin joutuu mahdollisesti puljaamaan.

• ihimettelen

Minä en ymmärrä, miten Kelalla on lääkäriä parempi ja pätevämpi valta päättää ihmisen sairausloman tarpeesta. Ennen lääkäri määräsi sairausloman, Kela maksoi. Miten tähän nykytilanteeseen on tultu? Aivan käsittämätöntä!

Millä perusteilla Kela ratkaisee sairausloman tarpeen? Ymmärrän kyllä, että sairausloman tarpeeseen voi vaikuttaa itse sairauden lisäksi myös työ. Mutta miten Kela on tässä parempi päättämään kuin lääkäri?

• noniinew

>Mutta miten Kela on tässä parempi päättämään kuin lääkäri?>

Siksi koska kelan lääkäri joka tapausta tutkii on erikoistunut vakuutuslääketieteeseen, hoitava lääkäri 99% ei ole.
        Sellainen vinkki jos varaa valkata lääkäri niin katso heidän specialiteettinsa. Jos on mukana vakuutuslääketiede, niin sinne hoitoon. Hän jos vakuuttuu että olet työkyvytön sairautesi johdosta, niin osaa myös koulutuksensa perusteella muotoilla b-lausunnon oikein.

Iso osa ei osaa tätä vaan kuvaavat lausunnossaan potilaan sairautta vaikka pitäisi keskittyä kuvaamaan miksi sairaus tekee työkyvyttömäksi.

Omassa tapauksessani on kysymyksessä lääkärintodistus A, siis ihan peruspaperi.
        Kyllä nyt vaikuttaa tämä kaikki ihan tahalliselta vahingonteolta.

• fdafdfadfdfdsf22332

Omassa tapauksessani on kysymyksessä lääkärintodistus A, siis ihan peruspaperi.
        Kyllä nyt vaikuttaa tämä kaikki ihan tahalliselta vahingonteolta.

Nosta siviilikanne päätöksen tekijää kohtaan. Syyte heitteillejätöstä.

Lopullinen päätös tuli: hylsy. Kela katsoo, että olen täysin toimintakykyinen harjoittamaan ammattiani tai muuta vastaava, vaikka olen ollut yksikätinen kuukauden. A-todistus hylättiin, se oli siis ihan perustodistus sairaudesta. Korvausta ei makseta.

Tämän 30 vrk:n aikana olen ollut verenmyrkytystilassa, kahdella vahvalla antibioottikuurilla, avohaavan takia siteissä, päiväkausia 40-asteen kuumeessa, kivuissa ja säryissä.
      Ilman rahaa, koska TE luokitteli minut sairaaksi, eikä maksa työmarkkinatukea.
      Päätöksen teki tradenomi, ei lääkäri.
      Valitusta lähtee eteenpäin, ei tämä peli vetele.

Vielä jatkan.
        Tiedän päätöksen antaneen virkailijan nimen, joten toivon mukaan naikkonen saa kenkää pikapikaa kunhan saan valituksen eteenpäin.
        Olen ollut itse valtion palkkalistoilla vuosia, joten tiedän ettei ihan kaikki kiusanteko mene läpi.

Ihmetellä vaan täytyy Kansaneläkelaitoksen kummallista roolia nykyisin heikompiosaisia kohtaan. Pekka Kuuseni lukeneena ja sosiaalipolitiikan perusteet hyvin tuntevana, tuo valtion laitos EI enää nauti kansalaisen kunnioitusta, saati antamani mandaatin lakioikeutta.
        Näpäytystä tarttis!

• muuttava

Minulla on hieman samanlaisia kokemuksia kelan pelleilystä. Vakuutusoikeudessa kela on kuitenkin aina voittaja, kun "tuomareina" ovat vakuutusyhtiöiden lakimiehet. Tämän takia koko "vakuutusoikeuden" nimikin pitäisi muuttaa vaikka "vakuuttajan edustajien lausunnoksi", joka vastaa todellisuutta.

Miksi ihmeessä vakuutusturvaan liittyviä asioita ei saada esimerkiksi hallinto-oikeuden tasolle, jossa siis riippumattomat tuomarin ratkaisevat asia? Jos hallinto-oikeus esimerkiksi kunnan viranomaisten päätösten aiheuttamissa riita-asioissa annettaisiin esimerkiksi Kuntaliitolle, niin silloin kantelijan asema muuttuisi samaksi kuin "vakuutusoikeudessa" eli etuutta loukkaava päätös ei muutu koskaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 108
      5941
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe