Onko kokemusta Bilteman ja Motonetin akuista? Ovatko ihan laadukkaita? Pitäisi äkkiä hakea uusi akku autoon, kun entinen hyytyi.
Bilteman ja motonetin AKUT -tekeekö mitään?
116
42199
Vastaukset
- ikeasta
Ovat tietysti, onhan noissa takkuu! Mahtaako muualta edes saada agguja?
- Anonyymi
Toki akkuja saa hyvin varustetuista autotarvike liikeistä. Mutta aggujen saanti voi jo olla aika hankalaa ja kiven alla. Kannatta a kysyä / kysästä MORO NETISTÄ !!
- RMB54
Ostin Biltemasta kaksi vuotta sitten akun autooni. Hyvin on toiminut ilman lisälatausta. Biltema antaa akuilleen 4-vuoden takuun. Eli takuu sama kuin keskimääräinen auton akun kestoikä.
- laadutonta.paskaa
Bilteman kama on kauttaaltaan täyttä paskaa.
Jos laitetaan autotarvikkeet eri laatuluokkiin parhaimmasta huonoimpaan niin järjestys on seuraava, priima, sekunda, biltema.- akkubiltemasta
No, vähän liioittelet. Akut on siellä olleet ihan kelposia aina. Kaksi akkua sieltä olen ostanut ja ei mitään valitettavaa. Eka kesti kuusi vuotta janykyinen nyt neljä vuotta tämänhetkisessä autossani ja hyvin tuo starttaa edelleen.
- Anonyymi
akkubiltemasta kirjoitti:
No, vähän liioittelet. Akut on siellä olleet ihan kelposia aina. Kaksi akkua sieltä olen ostanut ja ei mitään valitettavaa. Eka kesti kuusi vuotta janykyinen nyt neljä vuotta tämänhetkisessä autossani ja hyvin tuo starttaa edelleen.
Pitää kompata Biltema-Laatua sen verran että hyviä on ollut kaikki kamppeet joitain poistokorin tuotteita lukuunottamatta. Opeliin vaihdatti kahdesti Harakirilaakeria takapyörään varaosaliikkeistä kunnes ostin Biltemasta halvalla ja laakerissa luki SKF: se kesti auton loppuajan. MP akun ostin Biltemasta ja säilytin sitä lataamatta ja käyttämättä pyörässä kesät talvet, kunnes neljäntenä vuonna latasin sen: lähtöjännite oli 12,9 V.
- Ihan.jees
Motonetissa myydään ihan merkkiakkujakin. Älä osta sitä Sznajder merkkistä akkua.
- mutuilua
Kanattaa lukea testejä ja verrata arvoja, halvimmat ei tietysti parhaita. Itse ostin mutama vuosi sitten Sznajder Silver Premium akun ja erinomaisesti on pelannut, hinta keskiluokkaa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/903012/Sznajder-SilverPremium-65Ah620A-akku-P242xL175xK190-- - Perseerkki
Sznajzer akku kesti puoli vuotta.bosch akku kestänyt toistaiseksi
- Anonyymi
Sznajder on korvattu MTXllä Motonetissä
2v takuu - Anonyymi
Nyt kirjoittaja HOURII pahemman kerran. Nimen omaan Sznajder akut päihittävät monet suomessa myynnissä olevat ns. MERKKI AKUT ! Käynnistys virta on reippasti yli 500 A joka takaa luotettavan kylmäkäynnistyksen kovilla pakkasilla . . . . Joten ei kun kaupoille vaan rohkeasti.
Siperian Timitri - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kirjoittaja HOURII pahemman kerran. Nimen omaan Sznajder akut päihittävät monet suomessa myynnissä olevat ns. MERKKI AKUT ! Käynnistys virta on reippasti yli 500 A joka takaa luotettavan kylmäkäynnistyksen kovilla pakkasilla . . . . Joten ei kun kaupoille vaan rohkeasti.
Siperian TimitriKäynnistysvirta ja akun kesto on kaksi eri asiaa ja niihin vaikutetaan täysin erilaisilla tekniikoilla. Suuren virran saaminen on halvempaa kuin pitkän kestoiän.
Lyijyakuissa on olemassa long life mallejakin mutta ne maksaa, oli valmistaja mikä tahansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kirjoittaja HOURII pahemman kerran. Nimen omaan Sznajder akut päihittävät monet suomessa myynnissä olevat ns. MERKKI AKUT ! Käynnistys virta on reippasti yli 500 A joka takaa luotettavan kylmäkäynnistyksen kovilla pakkasilla . . . . Joten ei kun kaupoille vaan rohkeasti.
Siperian TimitriEivätkä pärjää edes käynnistysvirrassa halvemmille.
- 55vuotta.autoillut
Osta se halvin. Monissa TM:n ym testeissä on havaittu, että laatuerot eivät ole suuria ja se halvin on aina ollut kärkikaartia. Kalliit ns merkkiakut loistaneet siellä hännillä.
- tgjgöoyöi
Jos jossakin mainitaan Biltema niin kummasti alkaa tulenkiven katkuinen dissaaminen samantien.´Samat Kiinan tavarat kyllä löytyy punavärillä myös muualta.
- laatuvaihtelee
tgjgöoyöi kirjoitti:
Jos jossakin mainitaan Biltema niin kummasti alkaa tulenkiven katkuinen dissaaminen samantien.´Samat Kiinan tavarat kyllä löytyy punavärillä myös muualta.
Jonakin vuonna pärjäsi hyvin testissä, toisena vuonna oli hännillä, keston näkee vasta myöhemmin. Merkkiakuissa laatu lienee tasaisempaa.
- Anonyymi
Suomen TM - testit ovat aivan joutavaa TUUBAA ! Milloin mikin suomalainen tuote merkki maksaa noista testeistä sievoiset summat. Ja saavat sitten muka takeet jonka syöttävät kuluttajille . . .TUOTE ON TESTATTU !! mutta edellen yhtä epävarma, kuin kaikki muutkin. Minä ostan aina akun / akut sekä muutkin autoon tuotteet naapuri maasta arvoisasta Venäjän maasta. Venäjältä saa yli 50 % halvemmalla länsi autoihin autoon, kuin autoon alkuperäis varaosat. Suomen kauppiaat ovat kieltäneet kateuksissaan kaikiki ns. isojen auton osien tuonnin suomeen. Esim. Saksasta isoja osia ovat esim. pakoputket, katalysaattorit ja monet muut autojen osat. Mutta ruotsi ei ole kieltänyt moisella sana hirviöllä "ISOT AUTON OSAT " Ainuttakaan auton osaa toimittamasta ruotsiin. Monet suomesta tilaavatkin osat ruotsiin ja noutavat ne sitten satamasta tai joltakin tuttavaltaan. Mutta suomi on ahdasmielinen maa monessa asiassa. Oikea esimerkki millainen valtion ei pitäisi nykyaikana enää olla. Sellaista se on äärikapitalistisessa maassa.
- kunnonlaatupelittoimii
Bilteman akuissa on hyviä ja huonoja. ostavat akut eri valistajilta ja päältä et näe mikä niistä on hyvä ja mikä huono.
Akut ovat autoilun kuluissa halpoja ja miksi niissä pitäisi säästää kun säästö jää oikeasti olemattomaksi?- aina-lähtee
Henkilöautoon akun saa töineen noin bensatankillisen hinnalla, joten turhaa on käydä monessa paikassa etsimässä sitä "halvinta".
- 1211_
aina-lähtee kirjoitti:
Henkilöautoon akun saa töineen noin bensatankillisen hinnalla, joten turhaa on käydä monessa paikassa etsimässä sitä "halvinta".
Bensatankillisen hinnalla voi saada sen työn, mutta akun joutuu sitten maksamaan vielä erikseen. Alan liikkeet yleensä laskuttaa minimissään puoli tuntia työtä, vaikka akun vaihtaa helposti (hieman autosta riippuen tosin) n. kymmenessä minuutissa. Paitsi, jos on sellainen ajokki, jossa täytyy ohjelmalle ilmoittaa, että nyt vaihdamme akun. Silloin voi kulua enemmänkin aikaa ja rahaa eikä vaihto tietenkään yleensä onnistu kotimekaanikolta.
- Anonyymi
aina-lähtee kirjoitti:
Henkilöautoon akun saa töineen noin bensatankillisen hinnalla, joten turhaa on käydä monessa paikassa etsimässä sitä "halvinta".
vuonna 2016:kin tunnettiin sanonta KVG.
Bensatankillinen on tänä päivänä taas arvossa arvaamattomassa, joten aika pikku vaivalla säästää ainakin muutaman litran hinnan jos jaksaa kvg:n verran. - Anonyymi
aina-lähtee kirjoitti:
Henkilöautoon akun saa töineen noin bensatankillisen hinnalla, joten turhaa on käydä monessa paikassa etsimässä sitä "halvinta".
Nykyään hinnat näkee netistä.
- Anonyymi
Biltema on paras akunmyyjä kun takuussa ja hinta/laatusuhteessa mitataan. Miksi maksaa muusta kun 4 takuun akusta enemmän kun saa kahden vuoden takuun akun?
- EiHuonoja
Bilteman akut ovat ihan hyviä. Voittaa helposti laadun paremmuudessa Motonetin myymät Sznajder akut. Itselläni on ollut 2kpl Bilteman akkuja, ovat kestäneet melkein 4 vuotta.
- aihyviä
Melkein 4 vuotta ei ole hyvä, hyvä akku kestää vähintään 8 vuotta. Pakkasakut kestäneet yli 10 vuottakin.
- snautseronsusi
aihyviä kirjoitti:
Melkein 4 vuotta ei ole hyvä, hyvä akku kestää vähintään 8 vuotta. Pakkasakut kestäneet yli 10 vuottakin.
Olisi se 4 vuottakin ollut hyvä verrattuna snautseriin jonka erehdyin ostamaan, pari vuotta kesti eikä pidä enää virtaa. Täytyykin säästää se vanha akku jos vaikka ottaisi vielä sen verran virtaa, että laittaa mukaan autoa vaihtaessa, viimeksi meni uusi akku. Myyköhän ne hajottamoilla akkuja, sinne tulee varmaan hyviäkin.
aihyviä kirjoitti:
Melkein 4 vuotta ei ole hyvä, hyvä akku kestää vähintään 8 vuotta. Pakkasakut kestäneet yli 10 vuottakin.
Varta akku kesti 1 vuoden.sitä paskaa en enää osta.
- Anonyymi
novarmaan1 kirjoitti:
Varta akku kesti 1 vuoden.sitä paskaa en enää osta.
eukolla 8 vuotta pikku varta hondassa ja nyt kilahti...
- Anonyymi
aihyviä kirjoitti:
Melkein 4 vuotta ei ole hyvä, hyvä akku kestää vähintään 8 vuotta. Pakkasakut kestäneet yli 10 vuottakin.
Bilteman akun hajottua alle neljässä vuodessa saa rahat takaisin. Motonetin akun hajotessa alle kahdessa vuodessa saa toisen akun tilalle jossa takuu lähes loppu, koska se alkaa 1. akun ostopäivästä. Kumpi on edullisempi tilanne ostajalle?
- ownwfrjne
Jos halvinta niin Kärkkäiseltä ja on vielä korkit huoltoa varten kun huoltovapaa tarkoittaa monasti kertakäyttöistä.
- kljkjlluy
Huono akku rasittaa laturia,lataa koko ajan,uusi laturi.akku kannattaa aina vaihtaa ajoissa.jos startatessa mittaritaulun valot
himmenevät huomattavasti,akku on sökö. - 34657453
Motonetin Sznajder akku oli jo 3-vuotiaana heikossa kunnossa, ei jaksanut enää talvella kunnolla pyörittää. Kannattaa ehdottomasti satsata sen 20e lisää ja ostaa vaikka Bosch tai muu laatuakku.
Ja sieltä motonetistä saa kyllä molempia, surkeita Sznajder akkuja ja laadukkaita Bosch akkuja.- akkutuonti
Aika venyvää tuo "laadukkuus" Boschilla, sillä kesti henkilöautossa vaan 3 vuotta eikä saanut sillä älylaturillakaan enää eloa. Nyt merkitön halpisakku (töineen 70€)
on jo kestänyt saman ajanjakson ja käynnistys senkun jatkuu. Hyi germaaneja. - 34634734
akkutuonti kirjoitti:
Aika venyvää tuo "laadukkuus" Boschilla, sillä kesti henkilöautossa vaan 3 vuotta eikä saanut sillä älylaturillakaan enää eloa. Nyt merkitön halpisakku (töineen 70€)
on jo kestänyt saman ajanjakson ja käynnistys senkun jatkuu. Hyi germaaneja.Autossasi vikaa, minulla Boschin Silver akku jo 5 vuotias ja toimii kuin uusi.
- tgjgöoyöi
akkutuonti kirjoitti:
Aika venyvää tuo "laadukkuus" Boschilla, sillä kesti henkilöautossa vaan 3 vuotta eikä saanut sillä älylaturillakaan enää eloa. Nyt merkitön halpisakku (töineen 70€)
on jo kestänyt saman ajanjakson ja käynnistys senkun jatkuu. Hyi germaaneja.Tuon Bosch akkujen kestämisen kuullut myös asentajilta ja lähinnä nimi edellä enään myydään.
- Vaihtelevalaatu
tgjgöoyöi kirjoitti:
Tuon Bosch akkujen kestämisen kuullut myös asentajilta ja lähinnä nimi edellä enään myydään.
Itsellä myös vaihtelevia kokemuksia Bosch-akuista. Ainakin yksi tapaus oli sellainen, jossa akku kesti vain n. kolme vuotta. Mielestäni kyseinen merkki on korkeintaan keskinkertainen laadultaan johtuen laadun vaihteluista.
- pettymys-laatua
34634734 kirjoitti:
Autossasi vikaa, minulla Boschin Silver akku jo 5 vuotias ja toimii kuin uusi.
No, miten se auto toimii toisen akun kanssa ihan hyvin vuosia ja latautuu odotetusti sekä käynnistyy pakkasellakin ihan mallikkaasti. Tehdäänkö Bosch nykyisin Vietnamissa ?
- A-Autoilija
Akut tulee pääosin muutamalta isolta akunvalmistajalta. Halppisakut on perusakkuja johon lätkästään pääosin vain tilaajayrityksen tarrat. Kalliimmissa voi olla vähän peruskaurasta laadukkaampia komponentteja ja enemmän räätälöintiä. Muistaakseni Bilteman perusakku oli taannoin TM:n testissä kärkipäässä (pesi monta ns. laatuakkua). Jos halppisakun ostaa, mielestäni on enempi tuurin peliä mitä saa mutta toisaalta varmaan niillä kaikilla pärjää hintansa edestä. Itse ostin viimeksi abt. 3 v sitten Motonetistä hinnat alkaen -akun ja hyvin on palvellut tehtävässään.
- Akkumiäs
Bosch merkkisiä akkuja valmistaa alihankkija, jotka tarroitetaan heidän tarralla.
- 57547457
Eli kuten 95% kaikista merkkivalmistajista tänä päivänä. Esim Apple ei ole USAta nähnytkään, i-puhelimet 100% kiinalaisyrityksen valmistamia.
Tämä on ihan normaalia kaikilla merkkivalmsitajilla, Bosch ei ole poikkeus. - 56363635y3
57547457 kirjoitti:
Eli kuten 95% kaikista merkkivalmistajista tänä päivänä. Esim Apple ei ole USAta nähnytkään, i-puhelimet 100% kiinalaisyrityksen valmistamia.
Tämä on ihan normaalia kaikilla merkkivalmsitajilla, Bosch ei ole poikkeus.Erot laadussa tulee siitä kuinka hyvin valmistajia ja alihankkijoita valvotaan, ei siitä onko se tehdas oma vai ei. Joku Biltema/Motonet ostaa mistä halvimmalla saa. Bosch taas valvoo laatua koska kyseessä on laadukkaana pidetty brändi.
- HalpaOnAinaHalpa
Tuskin Biltemallakaan isona monikansallisena myyntiketjuna on enää varaa myydä "p...aa" ja Motonetilla sama juttu vaikka ei ihan yhtä iso yritys olekaan. Itse olen ostanut sitä sun tätä molemmista firmoista. Auton varaosat ja tarvikkeet enemmälti Motonetistä ja Biltemasta enemmänkin kaikkee muuta sälää. Halpaa kun ostaa silloin ei aina saa ihan sitä huippulaatua, mutta se on ihan yleismaailmallinen totuus ja siihen kannattaa varautua. Biltemasta olen ostellut mm. teippejä, maalaus- ja hiontatarpeita, muita litkuja, työkaluja, nippeleitä ja nappeleita, lvi-tarvikkeita ja kodintarvikkeita. Sitä olen saanut mitä olen hakenutkin.
- Anonyymi
57547457 kirjoitti:
Eli kuten 95% kaikista merkkivalmistajista tänä päivänä. Esim Apple ei ole USAta nähnytkään, i-puhelimet 100% kiinalaisyrityksen valmistamia.
Tämä on ihan normaalia kaikilla merkkivalmsitajilla, Bosch ei ole poikkeus.iPhonen perusmallit Kiinasta kuten muillakin ja kalliimmat laitteen USAsta.
- Anonyymi
57547457 kirjoitti:
Eli kuten 95% kaikista merkkivalmistajista tänä päivänä. Esim Apple ei ole USAta nähnytkään, i-puhelimet 100% kiinalaisyrityksen valmistamia.
Tämä on ihan normaalia kaikilla merkkivalmsitajilla, Bosch ei ole poikkeus.Näinhän se on aina ollut. Jo v 1963 näin Nokialla vieraillessani, miten muotista poistettiin juuri vulkanoituja henkilösuton renkaita. Niissä oli teksti: "Avon Made in Ireland". Sittemmin Pekemalla muovirakeita säkitettiin Pekeman säkkien lisäksi Esson, Shellin, USI Europen säkkeihin sekä sellaisiin, missä ei edes paperikerrosten (silloin oli paperisäkit!) välissä saanut lukea mitään, säkkeihin. Jos lie ollut muitakin. Sitten tuli elektroniikkaroskaa, jossa etusivulla luki Salora, Nokia tms, mutta takana tai sisällä Made in Japan. Nyt niissä on CE eli China Export. Niin että osta sinä vain uskosi mukaisia merkkejä kalliilla, saat kuitenkin sitä paskaa mitä joku halvimmalla tekee. Kun tilausmäärät tehtaalta ovat riittävän isot, tuotteeseen laitetaan just ne tekstit, mitä tilaaja vaatii. Ja näitten tehtaitten tuotteitten laatu on sitä kaikkein halvimmalla tuotetun laatua.
Mistä sitten tunnistaa laatutuotteen? Ei mistään. Eikä edes hinnasta, kauppias myy täyttä paskaakin laatutuotteen hinnalla. Pääasia on oma n voiton maksimointi.
Kauppiaan tunnuslause on yhä edelleen: "Oikein, väärin, kokoon käärin".
- halvintaisolla
bilteman n 65e akku on vuoden ollut ok
- Tooopsukka
Kaikilla merkeillä on maanantai kappaleita. Bosch kesti alle takuu ajan, sain onneks uuden takuuseen ku kuitti oli tallessa. Nyt snajder ja alle vuodessa entinen, laiskasti starttaa, ei ota virtaa vastaan kunnolla. Seuraavaksi ostan bilteman kalsium akun, jonku niistä. Varta kesti useamman vuoden.
- Anonyymi
Fordilla ei muuta olekkaan kuin maanantaikappaleita.
Uusiin ford henkilöautoihin mennyt muutamassa vuodessa yli 120 000e, ja poikkeuksetta jokaista saanut käyttää takuukorjauksessa, ei sillä ettäkö siellä mitään tehtäisiin, mitään osia ei vaihdeta, ovet ruostuu 1,5 vuodessa. Puhtaasti sunnuntaikappaleita mallista riippumatta.
Kiertäkää Ford merkki kaukaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fordilla ei muuta olekkaan kuin maanantaikappaleita.
Uusiin ford henkilöautoihin mennyt muutamassa vuodessa yli 120 000e, ja poikkeuksetta jokaista saanut käyttää takuukorjauksessa, ei sillä ettäkö siellä mitään tehtäisiin, mitään osia ei vaihdeta, ovet ruostuu 1,5 vuodessa. Puhtaasti sunnuntaikappaleita mallista riippumatta.
Kiertäkää Ford merkki kaukaa!Minulla on vastaavasti Toyotasta huonot kokemukset kun 100 thkm kohdalla öljynkulutus oli yli öljymäärän vaihtovälillä kuulemma pehmeän moottorin takia. Silloin öljy oli vielä halpaa. 200 thkm kohdalla hajosi manuaalivaihteisto ja sen vaihto oli 4000€. Kiertäkää Tojotat kaukaa ja ostakaa Fordeja, Chevyjä, Volvoja tai mitä tahansa Tojokin sijaan. Siinä ei akunvaihto paljon merkinnyt käyttökuluissa.
- Tooopsukka
Mutta on mulla snajder toisessa autossa kestäny useamman vuodenkin.
Minulla on vain hyviä kokemuksia Bilteman vähän isommista akuista - siis yli 100Ah.
En ole käyttänyt niitä autoissa vaan aurinkopanelijärjestelmissä, jossa jännite
käytännön syistä välillä laskee aika alas, siis lähelle 12V kun auringopaistetta
ei ole!
Biltemahan ostelee suuremipia eriä eri toimittajilta ja varmasti kilpailuttaa valmistajat ennen kaupan tekoa, joten kokemukseni eivät ehkä kauttaaltaan päde.- Auto-Antero
Mä ostin Biltemasta 15000Ah akun, jotta viritetty turbomoottiri vetäisi vieläkin paremmin. Kun tilla on tiskissä ja mittarissa 320km/h ja vääntää virta-avaimesta niin laittamani erkoisstartti nykäisee neulan 345km/h. So poijjaat motarilla melkoista kaistaviivan vilinää....
Rundimittari menee punaiselle ja loistoautoni näyttää teille perävaloja katoamassa ripeästi horisonttiin. Saattepahan jäädä nuuhkimaan pakokaasujani.... Brruuahahahahaa!
Kun sitten kurvaan kaupunkiin ja pysäköin torin laitaan, katselevat muut automiehet komeaa kaaraani naama kateudesta vihreänä. Voi saisinpa jostain tuommoisen....
No enpä siinä ala kuitenkaan kehuskelemaan, vaan keskityn ohi kulkevien tyttöjen vikittelyyn. Komean loistoautoni ja miehekkään ulkomuotoni ansiosta pääsen nopeasti roplaamaan haarakiilaa.
Sanomattakin on selvää että tytöt myöhemmin punastellen kehuvat miehisyyttäni vetäessään pikkareita takaisin jalkaansa. On huvittavaa seurata pimujen hoipertelua, kun ovat saaneet kerrankin kunnon kyytiä...
Siltä istumalta hurautan loistoautoni tulille ja poistun seuraavaan kaupunkiin ja näin se kulkee....- Nukkumatti
Ja sitten äiti tuli ja herätti?
- Anonyymi
Hullu
- Anonyymi
Tuu köyhä viivalle ja tjo äitiski ni aukasen sen siinä j
- akkukestää
No exide akut ainakin toimii. 10 vuoden kokemus siitä. ja amg kestää
- Maataloustukiloinen
Herää nyt jo kokoomuslainen sieltä kontulan vuokra yksiöstäsi.
.happy ouer meenee jo ohi
Kysymys miksi kutsutaan köyhää pienituloista suomalaista joka kehuu olevansa kokoomuslainen
Vaikka on velkainen työläinen.
Se on sama kuin kusisi omaan punkkaan - waecojääkaappiautossa
En osta kuin ison vanhan merkkivalmistajan akkuja esim Exide ja sellaisen akun joka tulee euroopan tehtaalta. Voi luottaa että Ah:t on kotona ja akku kestää 10v päivittäistä käyttöä.
Koska muissa jotka tehdään pienten valmistajien toimesta aasiassa akku ei ole sellainen mitä teknisissä tiedoissa on. Eli kaikki biltemat, motonetit, markettien, import firmojen, ikh:n akut bannassa.- redperry
Eikö se riitä että se toimii, kuin että se on just niissä spekseissä mitä lapussa lukee?
Itse en viitsi maksaa viisinkertaista hintaa kun toimivan saa murto-osalla tuosta merkkituotteesta.
- Dieselmies
Mikä on paras varta vai exide?
- Anonyymi
Ostin muutama vuosi sitten mönkkärin, kiinni ollut akku kesti useamman vuoden, kunnes sanoi työehtosopimuksensa irti. Marssin akun kanssa Motonettiin ja hain myyjän paikalle ja sanoin, että siksi pyysin sinut paikalle että tulee varmasti oikeanlainen akku, koska en ollut aikaisemmin vastaavaa akkua ostanut. Menin kotiin MOtonetin oman MTX akun kanssa ja hapotin sen ohjeiden mukaan. Sitten ajoin mökille laittamaan akkua mönkkäriin, niin kuinka ollakkaan, myyjä oli myynit minulle muuten oikean akun, mutta navat olivat väärinpäin? Vein akun takaisin Motonettiin ja kerroin, että varta vasten pyysin myyjän paikalle, että tulee varmasti oikeanlainen akku. Ei saanut vaihtaa, koska olin jo hapottanut akun, joten jouduin ostamaan toisen akun, jossa navat oikeinpäin, koska muuten johdot eivät olisi yltäneet navoille. Koitin nyt keväällä ladata akkua mikroprosessiohjatulla laturilla, joka ilmoitti että laturi on sökö, no hain kotoa toisen erimerkkisen mikroprosessoriohjatun laturin, kun ajattelin, että ehkä vika on laturissa, koska eihän uusi akku nyt heti voi sökö olla? No eipä latautunut silläkään, joten akku irti ja taas Motonettiin, että saako takuuseen? Takuu oli rauennut 18.2.2019, kysyin että onko parempia akkuja kuin MTX, että kyllä akun nyt kauemmin pitäisi kestää, johon myyjä vastasi, että takuu on 6kk ja että akku pitää ottaa pakkasilla sisälle lämpöiseen? Sanoin että miten edellinen akku kesti useamman vuoden. Ostin nyt sitten Exiden akun, kysyin takuusta, niin silläkin takuu 6kk. Toivottavasti kestää kauemmin? Sen opin, etten ainakan Motonetin MTX akkuihin enää sekaannu! Varmaan ihan hyviä akkuja, jos aina jaksaa ne ruuvata irti ja kantaa pakkasilla sisälle lämpimään?
Mielenkiintoista, kun motonetin tuotteilla on vähintään vuoden takuu (poislukien mm. pienakut, mutta ei kai sellaista oltu hankkimassa)?
Kahden vuoden takuu noissa Exideissä näyttäisi olevan. Vaikkapa tässä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/909547/Exide-EA654-65Ah580A-akku-P230xL173xK222
- Anonyymi
Mulla on Nissanissa Yuasan akku ikää 16v. ei mitään vikaa.
- Anonyymi
Nuo valkoiset Japanin akut ovatkin pitkäikäisiä, mutta myöhemmin ostetut tarvikeakut kestivät autossa vain kolme vuotta tunnetusta merkistä huolimatta.
- Anonyymi
Joo, Yuasalle ei mikään ihme. Meillä oli vanhassa Corollassa Panasonic, kesti myös jotain 12+ vuotta eikä silloinkaan ollut kai loppu, noita ei vaan saanut uusia ainakaan Suomesta.
- Anonyymi
Motonetin MTX hajosi reilussa vuodessa (ts. yksi ajokausi). Ei pidä virtaa - ostakaa parempilaatuinen.
- Anonyymi
bilteman akkua pidi ladata vuoden päästä talvella sammu. sähköt perus laitteissa autossani. 12tkm vuodes ajan
- Anonyymi
3kk.ikäinen hopea-kalsium akku ostin biltemasta ei lataudu on 4 vuoden takuu eivätkorvaa mitään. älkää ostako.
- Anonyymi
Miten niin ei korvaa? Sillähän on 4 vuoden takuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ei korvaa? Sillähän on 4 vuoden takuu.
Olen itse ollut Bilteman asiakas jo vuodesta 1972 eikä ole ollut ongelmia, ei takuun eikä muunkaan osalta. Tällä hetkellä on hopea-kalcium ollut jo 3vuotta ilman ongelmia ja lyhyessä ajossa!
- Anonyymi
Itse vein noin vähän vajaa kolmen vuoden ikäisen oikosulkuun menneen akun Biltemaan, ja sain rahat takaisin. Toisessa autossa olen pitänyt Bilteman akkuja ja toisessa merkkiakkuja.
Voi olla, että Bilteman akkujen laatu vaihtelee, mutta paljon on kiinni myös omista ajoista. Etätyöt kun alkoivat, niin alkoivat myös ongelmat akun kanssa, kun auto liikkuu kerran viikossa työmatkan verran eikä oikein ehdi latautumaan kunnolla. Ja oman kokemukseni perusteella noissa perusakuissa riittää, että kerran pääsee kuivumaan, niin sen jälkeen alkaa ongelmat. Tai voihan kyse olla siitäkin, että akku tyhjenee ensimmäisenkin kerran vasta, kun se kunto on huono.
Joskus yritin lueskella näiltä foorumeilta kokemuksia akuista, mutta en löytänyt sellaista, josta olisi vain hyviä kokemuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse vein noin vähän vajaa kolmen vuoden ikäisen oikosulkuun menneen akun Biltemaan, ja sain rahat takaisin. Toisessa autossa olen pitänyt Bilteman akkuja ja toisessa merkkiakkuja.
Voi olla, että Bilteman akkujen laatu vaihtelee, mutta paljon on kiinni myös omista ajoista. Etätyöt kun alkoivat, niin alkoivat myös ongelmat akun kanssa, kun auto liikkuu kerran viikossa työmatkan verran eikä oikein ehdi latautumaan kunnolla. Ja oman kokemukseni perusteella noissa perusakuissa riittää, että kerran pääsee kuivumaan, niin sen jälkeen alkaa ongelmat. Tai voihan kyse olla siitäkin, että akku tyhjenee ensimmäisenkin kerran vasta, kun se kunto on huono.
Joskus yritin lueskella näiltä foorumeilta kokemuksia akuista, mutta en löytänyt sellaista, josta olisi vain hyviä kokemuksia.Bilteman akut kestää siinä missä muutkin ja Takuu toimii!
Tarkistin omassa Mersussa olevan Biltema 100 Ah akun iän ja näyttää olevan jo 6 vuotta!
Akussa on varauksen tilan ”tarkistus silmä ”joka näyttää vihreältä ja mitattu lepojännite 12,73V!
Ovat siis laadukkaita akkuja 4v takuulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bilteman akut kestää siinä missä muutkin ja Takuu toimii!
Tarkistin omassa Mersussa olevan Biltema 100 Ah akun iän ja näyttää olevan jo 6 vuotta!
Akussa on varauksen tilan ”tarkistus silmä ”joka näyttää vihreältä ja mitattu lepojännite 12,73V!
Ovat siis laadukkaita akkuja 4v takuulla.Lepojännitteen ollessa "täysi" ei se kerro paljonkaan akun kunnosta. Vain jännite kuormitettuna kertoo jo paljonkin enemmän.
Opettele akkutekniikan alkeet sähköopin kirjasta, niin viisastut (mahdollisesti?). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lepojännitteen ollessa "täysi" ei se kerro paljonkaan akun kunnosta. Vain jännite kuormitettuna kertoo jo paljonkin enemmän.
Opettele akkutekniikan alkeet sähköopin kirjasta, niin viisastut (mahdollisesti?).Ei pysy vihreänä jos huono.
Kommentoin tässä edelliselle kirjoittajalle, että mikä estää lataamasta sitä akkua tolpasta silloin tällöin, mikäli ajoja on vähän. Tämä toimenpide lisää sen käyttöaikaa.
Itse olen tänä talvena tehnyt niin, koska minulla on auto MB S212, jossa on paljolti kuluttavia sähköosia, mm. START/STOP.
Lisälatausaika voi helposti venyä tuntiinkin, ennen kuin laturi sanoo että FULL!
Huomasin, että lepojännite voi ns. nurkka-ajoilla helposti laskea 12V:n tuntumaan ja useimmat akut ottavat tästä sananmukaisesti "nenilleen" mikäli niitä kauan pidetään vajaina talviaikana.- Anonyymi
Mulla on Focus 2007. Alkuperäinen akku kesti 12 vuotta. Siltikin läksi vielä käyntiin, mutta pakkasilla piti olla varuillaan. Ostin tilalle "alkuperäisen" akun, toivoen samaa käyttöikää. Merkkiliikkeestä. Luki jotakin varta kyljessä ja nyt 3 vuoden käytön jälkeen ei auta lohkot, ainoastaan apuvirralla. Ja toimii lämmittimet, laturi ja virran kulutus ollut aina samaa. Joten, minun autossani ei tule olemaan mitään patterivalmistajan varta akkua.
- Anonyymi
Kannattaa tutkia onko autossa vikaa, lataus heikkenee venhemmiten ja purkaa ties mistä. Itsekin luulin vian entisessä autossa olevan akuissa, mutta purki omia aikojaan ja tuskin latauskaan enää kovin hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa tutkia onko autossa vikaa, lataus heikkenee venhemmiten ja purkaa ties mistä. Itsekin luulin vian entisessä autossa olevan akuissa, mutta purki omia aikojaan ja tuskin latauskaan enää kovin hyvä.
Mitä muita viisauksia sieltä hevosmiesten tietotoimistosta kuulit? Vai kuulitko peräti Esson baarissa sivupöydän viisaitten keskustelusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä muita viisauksia sieltä hevosmiesten tietotoimistosta kuulit? Vai kuulitko peräti Esson baarissa sivupöydän viisaitten keskustelusta?
Fiksummat tajuaa ilman Essoakin että vanhoissa autoissa sähkölaitteet purkaa akkua paljon todennäköisemmin kuin uusissa.
- Anonyymi
Ehjiä akkuja menee vaihtoon, kun ajetaan vain pieniäpätkiä, ettei kerkeä latautua. Kyllä akku on sen 8-10v normaalisti kestänyt. Ajelen kylläkin vain n 30 000km/v.
- Anonyymi
Harvoin kestää noin pitkää ja aina on joku kenno kylmänä kun levyjen massat karisseet kennon pohjalle oikosulkien levyt. Tällöin tämän kennon levyt sulfatoituvat lopullisesti ja nesteen ominaispaino ja happopitoisuus laskee lähelle puhtaan veden arvoja eikä edes muitten kennojen tuottama sähkö kulje tämän kennon läpi. Tässä vaiheessa yleensä akku todetaan vialliseksi ja tulee matka akkukauppaan.
Minulla akut ovat kestäneet yleensä 6-7 vuotta paitsi yksi Tokmannista ostamani kesti 13 vuotta. Merkkiä en muista (alkoi B:llä?), mutta sen kuvassa oli äkäinen sonni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvoin kestää noin pitkää ja aina on joku kenno kylmänä kun levyjen massat karisseet kennon pohjalle oikosulkien levyt. Tällöin tämän kennon levyt sulfatoituvat lopullisesti ja nesteen ominaispaino ja happopitoisuus laskee lähelle puhtaan veden arvoja eikä edes muitten kennojen tuottama sähkö kulje tämän kennon läpi. Tässä vaiheessa yleensä akku todetaan vialliseksi ja tulee matka akkukauppaan.
Minulla akut ovat kestäneet yleensä 6-7 vuotta paitsi yksi Tokmannista ostamani kesti 13 vuotta. Merkkiä en muista (alkoi B:llä?), mutta sen kuvassa oli äkäinen sonni.Banner
- Anonyymi
Motonetin akuista ei ole kokemuksia, mutta Bilteman "hopea"-akku on ollut ihan ok. Kaikilla valmistajilla on paljon maanantaikappaleita, joten joka akussa kannattaa katsoa takuun pituus ja takuuehdot tarkasti.
Esim. Exige antaa monelle premium-akulleenkin vain 2 vuoden takuun, kun taas Biltema tarjoaa joissakin malleissa 4 vuoden takuuta.
Samoin Bosch myy akkuja ja akkuja. Edullisemmat mallit ovat sellaisia, missä on vain Boschin tarra päällä, mutta valmistaja on oikeasti joku ihan muu. Paremmmat mallit taas ovat oikeasti laadukkaita. Näissäkin kannattaa katsoa ilmoitettua kylmäkäynnistysvirtaa ja takuun pituutta.
Toki ajoneuvosta riippuen tarvittava akku voi olla EFB tai AGM -tyyppinen ja se rajoittaa mallivaihtoehtoja. Biltemasta saa kaikkia eri akkutyyppejä, joten se ei ole rajoittava tekijä, mutta pitkiä takuita ei välttämättä saa joka malliin.- Anonyymi
Tässä oli viisauden sanoja.
Asian voi kiteyttää että ei ole ilmaista lounasta. Eurolla saa euron jutun.
- Anonyymi
Harva täällä näyttää ymmärtävän, että mikäli akku ei kestä sitä tavanomaista aikaa - hajoaa muutamassa vuodessa - vika on kyllä usein siinä autossa, eli jossain muussa kuin itse akussa! (usein laturi)
Paljon pätkäajoa kylmällä, Webaston kanssa, on tietenkin myrkkyä mille akulle tahansa.
Auton akku on nykyään lisäksi aikaisempaa "kovemmalla", on start / stopia ja muutakin elektroniikkaa, joka jokaisen käyttökerran jälkeen jää hetkeksi päälle vielä autosta poistuttaessakin.
Sama koskee toisin päin, avaat vain ovet kaukosäätimellä, niin auto toteaa, että ahaa, sitä ollaan lähdössä jonnekin ja kytkee "sähköt päälle", vaikka avain ei olisi lähelläkään virtalukkoa.
Jos pätkäajoa on paljon, akkua kannattaa kylmällä ajanjaksolla, ladata pistokkeesta silloin tällöin, ainakin - mikäli sellainen on. - Anonyymi
Itse ostin syksyllä 2016 Motonetin niistä halvimmista versioista hieman kalliimman Sznajder-Silver Premium 70Ah/620 A akun (hinta muistaakseni jotain 80 € hujakoilla) ja pelitti ihan hyvin sen noin 4-vuotta, jonka auto oli minulla päivittäisessä arkiajossa, mutta en tiedä missä kunnossa on nyt kun se vanha auto jäi vaihdossa liikkeeseen 2020 syksyllä.
Tämän yksittäiskokemuksen mukaan Sznajder oli vaivaton akku ainakin tuo yksilö eli toimi hyvin talvellakin. Luin täältä kommenttia, mutta Motonet oli lähin liike, josta repun kanssa kävellen hain sitten tämän köyhän akun ja oli kyllä ihan ok.
Nyt tuli ajankohtaisksi taas akun osto kun vuonna 2014 kevättalvella ostettu Hankook irtisanoutui hommistaan. Katselin Puuilon, Motonetin, Tokmannin ja Bilteman akkuja lähinnä kun olisivat tuossa lähellä sijainniltaankin. Pistää silmään nuo lyhyet takuut, jotka ovat vain luokkaa vuosi tai 2 vuotta, mutta Biltemalta saisi 4-vuotta. Bilteman akut kyllä sitten jakaa mielipiteet myös kun luin, että sinne niitä jotkut joutuneet vaihtoon kiikuttamaan eli arpapeliltä vaikuttaa. Puuilon Energie akkua katselin 62 ah ja 540 A käynnistysvirta sekä hinta noin 67 €, mutta vain vuoden takuu. Täytyypä vielä katsella vaihtoehtoja. - Anonyymi
Bilteman akku on kestänyt nyt yli 4 vuotta ja ainakin vielä pelaa.
- Anonyymi
Puolalainen Poznan kesti asuntovaunussa 9 vuotta, mutta siinähän sen 4 A
automaattilaturi lataa akun aina täyteen.
- Anonyymi
Menin kerran snajderin akun ostamaan oli oikein "SILVER ULTRA PREMIUM" tai jotain semmoista. Vähän kolahti paikalleen asennettaessa ja meni pohjasta keskeltä halki. Muita akkuja tullut vahingossa vaikka miten mukiloitua ja mitään ei ole tapahtunut. Snajder kuitenkin jätti ikuiset traumat ja olen kaikkien akkujen kanssa nykyään yhtä varovainen kuin käsittelisin lasia.
- Anonyymi
Hyvät: Bosch, Exide, näillä ajellaan 10-vuotta tai jopa enemmän jos eivät ole kovassa käytössä.
Nukkanöyhtää pyykkikoneesta: Snajder, biltema, banner, energie. Enimmillään hyvällä tuurilla saavutettavissa 5-vuoden käyttikä. Useimmat hiipuvat 2-3 vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvät: Bosch, Exide, näillä ajellaan 10-vuotta tai jopa enemmän jos eivät ole kovassa käytössä.
Nukkanöyhtää pyykkikoneesta: Snajder, biltema, banner, energie. Enimmillään hyvällä tuurilla saavutettavissa 5-vuoden käyttikä. Useimmat hiipuvat 2-3 vuodessa.Varta myös tuntuu nykyisin jakavan mielipiteet ja takuun antavat vain 12 kk. Lie laatu huonontunut. Jotkut sanoo, että ei koskaan enää Vartaa kun hajonnut 12-24 kk aikana jo nopeammin kuin halvimmat pilipalimerkit. Mitä nyt Exidestä lueskellut, niin joko se harvoin simahtaa nuorena tai sitten sillä mennään tosi pitkään. Sellaisen kuvan olen saanut, mutta ei omia kokemuksia.
Itse sanoisin, että tuonne parempien akkujen kastiin kuuluisi myös Hankook, mutta ei varmaan se paras kuitenkaan, ehkä keskivertoa kuitenkin parempi, vähintään. Toki lukenut, että niissäkin on niitä huonoja yksilöitä joillain ollut. Lähipiirissäni kuitenkin ainoastaan positiivisia kokemuksia.
Siinä missä muut akut pimahtaneet kertaheitolla kun päässeet jo elinkaarensa lopussa tyhjentymään, niin Hankook on sietänyt moista hoitoa parhaiten. Muut olivat jo mykkiä eivätkä ottaneet edes virtaa vastaan. Sattunut jäämään joku valo päälle tai oven lerpattava tiiviste jättänyt ovi auki valon palamaan, jolloin akku täysin purkautunut. Invalidi akku silti jo, mutta kyllä sillä vielä startataan kun sen lataa. Purkautuu jo itsestään vaikka seisoo ilman kytkentää ja turvallisuus kyseenalainen.
Taidan ostaa jonkun halvimman akun kun autokin jo yli 20-vuotta vanha, joten varmaan sen 2-3 vuotta pärjää jollain halvalla. Biltema oli testissä ainakin huonoin tuon jonkun mallin osalta ja testissä todettiin ettei se loistanut millään osa-alueella verrattuna muihin merkkeihin, joilla oli sentään jotain meriittejä.
- Anonyymi
Tässä vielä TM-testi: https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut/
- Anonyymi
Meinasin ostaa Bilteman Hopea-Kalsiumakku, 12 V, 62 Ah Tuotenro. 80-2624, hinta 69 € kun 4 vuoden takuu vaikutti houkuttelevalta ja oli vähän tuoreemmassa testissä pärjännyt semihyvin. Paikan päällä samainen 62 Ah hopea-kalsiumakku olikin 120 € ja muut olisi ollut jotain huonompia sitten johonkin 80 € hintaluokkaan selvästi pienemmät kylmäkäynnistysvirrat sun muut. Lie sota korona vaikuttanut ja hinnat nousseet, mutta eivät ole päivittäneet nettiin tms. ?
Päädyinkin Puuilon Energie käynnistysakku 62 Ah 56216, hinta 66,90 €. Ei ole kuin 12 kk takuu et saa nähdä miten kestää mut kuitin skannasin jo talteen. Tultava tänne manaamaan, jos tulee ongelmia. Autokin jo elinkaarensa päänsä et kunhan sen 3 vuotta vähintään pelittäs, niin se varmaa siinä.
Hankook vuosimallia 2014 vielä starttaili vielä iloisesti, mutta tuli huomattua, että yöllä purkautuu itsestään, niin että ottaa virtaa vastaan 30 min joka aamu kun sen yön seisonnan jälkeen kytkee. Ei ole siis ollut missään kaapeleissa kiinni vaan itsestään lojunut tuo invalidi Hankook. Oli 8 volttia jännite muutama päivä sitten kun oli tyhjentynyt itsestään autossa kiinni ollessaan, mutta ottaa virtaa vastaan, mutta purkaa taas jopa täysin itsestään irrallaan kaikesta muusta.
https://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik151105.pdf - Anonyymi
Tuossa on monta vuotta ollut alle 100eur akku.
Pätkäajolla. (en lataa kuin auton laturilla) on s
Puhdistus juuri ulkoisesti ja navat, rasvaus.
https://i.ibb.co/HqvXDqh/Akku.jpg - Anonyymi
Disneyn Akut on kuulemma ihan hyviä.
- Anonyymi
Huoltovapaa joku nipponin valmistama vaihdettu 11/2017 , jossa myös tarkistussilmä joka pitää olla vihreä. Täs syksyllä 11/2022 ei suht lämpimässä kelissä startannut ja silmä edelleen vihreä ja ajossa lataa 14,1-14,4V, mutta pitkät päälle, jarruta, käännä autoa niin voltit putoo alle 13V. Lepovirta 12,0-12,3V ja käynistyksessä saa jo arpoa lähteekö käyntiin ?
Uuden akun ohjeistuksessa verkkosivulla kehoitetaan ostamaan korkeintaan n. 3kk vanhaa tai max 6kk vanha akku, eli seisonut myymälän hyllyllä. Kumminkin eri akkuvalmistajien akun runkoon stanssaama numero/kirjainkoodi on niin salaista tietoa ette sitä löydä verkosta eikä kysyttynä edes akkuja myyvät liikkeet kerro tai eivät tiedä. Kumminkin jos ostat akkuliikkeestä akun ja se asennetaan autoon niin akun päällä olevaan tarraan merkataan tai napoihin lyödään kk/v milloin olet ostanut. Tämä tieto ei kerro milloin kyseinen akku on valmistettu ja hapotettu, josta kemiallinen reaktio on lähtenyt käyntiin ja alkanut vanhentamaan akkua. Yleensä tarjousakut on niitä hiukan yliaikaisia, jotka pitää saada myytyä pois seisomasta.
Onko kellään mitään hajua mistä näitä akkujen valmistuspäivän runkokoodien selvityksiä löytäisi?
Tässä eräässäkin liikkeessä kattelin saman valmistajan samoja akkuja niin niissäkin oli kaikissa täysin eri koodit eli nekään ei samaan aikaan valmistettuja. - Anonyymi
2015 ostettu 80eur akku paikallaan.
Pidän huolen että akku ei ole 50% autossa eli lataan pyörittämällä tyhjäkäyntiä ilman valoja, lämmitintä jne joskus. Talvella tarpeellista lyijyakulle.
Jos jollakin auton akku menee huonoksi 2-5 vuodessa niin akku on vajaa liian kauan. Siitä se huononee.- Anonyymi
Jos meinaa auton omalla laturilla kunnolla ladata, niin joutuu ajamaan useamman sadan km matkan. Helpompaa on käyttää akkulaturia (älylaturia).
- Anonyymi
Viimeksi kun mä vaihatin akun huollossa niin sanottiin et akku ei lataudu jos ajovalot ei päällä ja kierrokset alle 2200 rpm (Toyota) Ainakin mulla jopa tyhjäkäynnin jälken akun lepojännite korkeampi jonkin aikaa. Ampeerien määrästä taas ei hajuakaan et varaako tyhjäkäynti vai ei?
- Anonyymi
KAIKKI yllmainitut akut on ihan surkeita.
Täältä saa sellaisen akun mikä todella kestää.
https://www.skeletontech.com/superbattery - Anonyymi
Ostin yuasa akun, (5000 sarjaa, 75ah) lokakuussa 2021. Keväällä 22 ei startannut kunnolla ekan kerran. Kesän yli meni hyvin ja unohdin koko homman.. nyt ekat pakkaset ja ongelma jokapäiväinen. Akku nyt 13kk vanha ja niin sanotusti p*skana. Takuu oli 12kk, ei saanut uutta enää. Eli näyttää nuo "parhaat" merkit olevan samaa kuraa halpojen kanssa. Nyt ostin kokeeksi halpiksen, katotaan miten se kestää, tuskin ainakaan huonompi on kuin Yuasa.
- Anonyymi
Bilteman akku toiminut 4,5 vuotta ilman mitään häiriötä. Bilteman akuissa on 4 vuoden takuu enkä tiedä onko muilla niin pitkää takuuta ?
- Anonyymi
Bilteman 4v akkutakuu AGM, Tina ja hopea-kalsium. SMF, EFB akut 3v
Muilla valmistajilla vain 1-2v - Anonyymi
Toyotan Optifit -akuilla 3 vuoden takuu, mutta ovat kyllä sen 10 - 12 vuotta kestäneet, vähintään.
- Anonyymi
Varta EFB kesti juuri 2vuoden takuuajan
Webastokäytössä. Saman ja ylikin toimii puolta halvemmat markettiakut. Oli viimeinen ns. merkkiakku mulla.- Anonyymi
Banner on hankittu 2016 dieseliin ja pelittää vielä hyvin vaikka mittauksissa on
todettu käynnistysvirran jo laskeneen 640 A......... 550 A . Ehkä se sitten hyytyy
seuraavana talvena kun ei vielä nyt oireile. - Anonyymi
EFB-akku kannattaa vaihtaa AGM-akkuun, jos ajoneuvossa on useita paljon virtaa vaativia lisävarusteita.
- Anonyymi
Snajder 45Ah on kestänyt Honda CRV:ssäni 8 vuotta ja aggregaatissa samoin. Nyt sippasi, vaatii latausta usein. Ostaisin uuden samanlaisen muttei enää saatavilla Motonetin Lahden myymälässä. Täytynee ostaa Biltemasta.
- Anonyymi
Minulla snajder kesti vain 2-3 vuotta autossa, eikä tietenkään kuittia tallessa. Bilteman akut kestäneet hyvin ja 3v takuu, valitettavasti edellisessä autossa meni lähes uutena mukaan ja seuraavaan piti taas ostaa uusi akku.
- Anonyymi
Itseäni nyt jälkikäteen kaduttaa. MTX akku 100€ ja Exide olisi ollut 120€, siis töineen. Molemmissa kutakuinkin samat amperiit ym . Valitsin MTX kun kävin ulkomaalaisten nyrkkipajalla ja he vain katsovat tietokoneen näytöltä tuotteet enkä aina saa selvää puheesta. Tosin en ollut kauhean perehtynyt akkuihin, mutta olisihan se Exide kannattanut ottaa
- Anonyymi
Ei kannata, veivaa käyntiin.
- Anonyymi
Biltema alku autossa pelannut hyvin 5 vuotta.
Make traktorin akku vuoden ja 3kk kun räjähti kappaleiksi ladatessa. - Anonyymi
Minulla on ollut volvo v70 III ssa hopeajodidi akkuja kalliilta merkeiltä kolme ja ovat kestäneet 2-5 vuotta. Nyt on kolmatta vuotta alamittainen bilteman halvin lyijyakku ja sanoisin että se on paras. Laitoin toki samalla calix akkuvahdin autoon joten se on apuna mutta kokemukseni on että Hanki kunnon akkuvahti ja halvin perusakku. 35 asteessa pystyy pyörittämään webastoa aamulla ja joka aamu on lähtenyt käyntiin ja virtaa on piisannut.
- Anonyymi
Ostin juuri Bilteman mp-akun, saas nähdä miten kestää. Edellinen Yuasa pienkoneakku kesti 16 vuotta käyttöönotosta, 18 vuotta valmistuksesta.
10 - 14 ovat henkilöautoissa akut kestäneet. Joskus on tosin auto mennyt vaihtoon esim. 7 vuoden jälkeen, niin ei tiedä, olisivatko nuo kestäneet yli 10 vuotta, luultavasti.
Joidenkin puhumat 1 - 4 vuoden kestot kertovat pahoista käyttövirheistä. Meillä tuo 18 vuotta vanha pienkoneakkukin oli talvet pakkasessa käyttämättä, olisi varmaan kestänyt muuten reilusti yli 20V.- Anonyymi
Akku kuluu käytössä, eli se mikä akkua kuluttaa on sieltä otettu energia. Ajon aikana akku ei oikeastaan kulu ollenkaan. Kaikki teho tulee kuitenkin laturista.
Lyijyakun tyypillinen latauskestomäärä on 400-500 latausta 40..50- > 100%.
Lyijyakkuahan ei saisi koskaan purkaa alle noin puolen välin.
Startissa ei akusta oteta kesällä kuin prosenttin luokkaa ja talvellakin ehkä 10% per vaativa käynnistys.
Eli akku kestäisi pelkässä talivkäytössä kovassa pakkasessa (kylmästartti) noin 2500..3000 käynnistystä.
Akkujen spekseistä voi lukea mitä valmistaja lupaa latauskerroista. Jos eivät kerro niin voi olettaa tuon 400 kertaa.
- Anonyymi
Motonetin mtx ebf akku on susi ,!
- Anonyymi
Hirveästi ihmiset uskoo siihen että kallein akku on ehdottomasti paras
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1102850Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222334Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631071947- 1141630
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701345Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2861176- 801034
- 711024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi244991