Antakaapa vinkkejä miten valitsen, te siis kenellä on kokemusta tai tietoa?
Tuomio on tullut hammaslääkärissä, että järkevintä on laittaa proteesit. Siis kaikki omat pois, ja irtoproteesit tilalle. Se oli tietysti kova pala, mutta nyt se kuitenkin on edessä, ja pitäisi päättää sujuvin tapa.
Siis nyt pitäisi valita, että tehdäänkö niin, että poistetaan ensin kaikki hampaat ja sen jälkeen annetaan ikenien parantua jokunen viikko, ja sitten tehdään ne proteesit. Vaiko niin että samassa istunnossa kun poistetaan, niin laitetaan ne proteesit jo tilalle.
Ilmeisesti ensimmäinen vaihtoehto on parempi, mutta olisi oltava ilman hampaita usea viikko. Toisessa saa heti, mutta ilmesesti epäsopivammat. Miten on, onko iso ero? Miten kannattaa tehdä?
Töihin ei oikein olisi kiva mennä kokonaan ilman hampaita, mutta ei epäsopivat proteesitkaan houkuttele. Miten muut olette tehneet?
Samoin siihen saan itse vaikuttaa, että otetaanko muutama hammas kerrallaan pois, vaiko jopa kaikki kerralla. Miten se kannattaa tehdä?
Hyvin mielelläni kuulen myös kokemuksia tottumisesta. Olisi tosi kiva saada vähän vertaistukea, jos olisi joku muu, joka on tässä iässä, kun ei näistä juuri muualla huudella.
Proteesit heti vai ikenien parannuttua?
8
6267
Vastaukset
- Tietoa_kaipaava
Itselläni on sama ehkä edessä kohtapuolin. Heti laitettavat proteesit tulee sikäli kalliimmaksi että niitä joudutaan pohjaamaan nopeasti ja useaan kertaan. Lisäksi syöminen on hankalaa kun pureskelu aiheuttaa runsaasti kipua. Jos odottaa ikenien paranemista, saa kerralla paremmin sopivat proteesit eikä kipuakaan ole proteeseja käyttäessä niin paljon. Pohjattava niitäkin on mutta vähemmän. Haittana tietenkin hampaaton suu, ei kovin kivaa ainakaan asiakaspalvelussa työskentelevälle.
Kerralla poistettavien hampaiden määrä riippunee paljonko hampaita vielä on ja onko kaikkien poisto kerralla liiankin iso urakka. Ymmärtääkseni heti laitettavat proteesit melkeinpä vaatii kaikkien hampaiden poistoa kerralla. Luultavasti etuhampaita voisi pitää ("näkösuojana") muutaman päivän jotta ikenet ehtisi hiukan paranemaan takana (jos siellä oli vielä hampaita). Kannattaa kuunnella hammaslääkärin ehdotuksia. - Nnen-74
Kiitos vastauksestasi. Olet siis itse vastaavassa tilanteessa, vaiko mahdollisesti tulossa eteen? Oletko muuten mitä ikää? Ja onko sinullekin suunnitelmissa molempiin leukoihin kerralla?
Niin olen ymmärtänyt että odottamalla hampaattomana saisi kerralla sopivammat. Mutta kyllä se vähän hirvittää olla viikkoja ilman hampaita, kun kyllä siinä ihmistenilmoilla on liikuttava paljon. Ja vaikka en suoraan asiakaspalvelutyössä olekaan, niin aika hurjalta se vielä ainakin tuntuu ajatus, mennä töihin hampaattomalla suulla. Kyllä siinä ainakin on sitten työkavereille pakko kertoa mistä on kyse, ja toivoa ymmärrystä.
Sen olen poistoista ymmärtänyt että varsinkin tuossa heti-vaihtoehdossa on yksi käytäntö poistaa juuri takaa ensin, ja sitten viimeisenä vasta edestä. Varmaan tuota samaa pikkuhiljaa-käytäntöä siis voi käyttää myös vaikka proteesit tehtäisiin myöhemmin?
Minulta ei ole vielä poistettu kuin muutama yksittäinen, joten lähes kaikki on vielä jäljellä. Kyllä se minustakin hirvittävän isolta urakalta tuntuu jos aletaan kerralla ottaa kaikkia pois, ehkä korkeintaan toinen ja toinen leuka kerrallaan, mutta on sekin aika hurjan tuntuinen ajatus.
Hammaslääkärini ei vain oikein sanonut suoraan mitä suosittelee, vaan jätti ikäänkuin pallon minulle. Täytyy varmaan vielä koittaa saada häneltä se paras suositus? Mutta kyllä kokeneiden suositukset olisivat mukavia kuulla, koska ei hammaslääkärikään itse ole tätä läpi käynyt.- Tietoa_kaipaava
Minulla lienee tulossa eteen alkuvuodesta ja ikä loksahtaa kohta seiskalla alkavaksi. Tammikuun puolivälissä on tarkastusaika jossa pitäisi tutkia miten toimitaan jatkossa. Jo nyt minulla on ylhäällä osaproteesi ja vain muutama etuhammas jäljellä. Nyt noiden heiluvien etuhampaiden kohtaloa mietitään ja harkinnassa on kokoproteesi ylös. Sen jälkeen mietitään alahampaiden "kohtaloa", korjataanko vielä noita tyngiksi kuluneita vai harkitaanko proteesia alaskin (poskihampaat onkin lähes kaikki poistettu alhaaltakin).
- proteesisuu
Hei vaan hei. Täälä nuori proteesisuu! Sain juhannusviikolla (viimein) omani suuhun ja voi miten tää on ollut ihanaa!!! Eli lyhyesti,mulla poistot alkoi Helmikuussa. Ensi ylhäältä pois 5 sohloo mitä oli poskis jäljellä. Eteen jäi siis 3 hammasta... parin viikon tauko jolloin paikkailtiin jätettäviä hampaita. Poistot alhaalta kahdes eräs,yks poskihammas oli isotöinen... eteen jäi 7 hammasta ja taaks yks tuki. Mulla on ylhäällä normaali akryyliproteesi johon voi sit joskus lisätä noi etuhampaat jos niin käy.... alhaalla ranka joka on tukeva ja oikeesti aika hyvä. Sitkeän ruoan kans meinaa joskus nouseskella mut nyt jo osaan syödä ns oikein näillä.
Mut hyvä ratkaisu oli vaikka ikää vasta 33v. Mä kehtaan taas hymyillä kun mieli tekee ja voin syödä melkei mitä vaan. En ees aatellu heti suuhun-systeemiä koska oli niin paha tulehdus suussa ja kyllä musta oli viisas veto antaa ikenien parantua ihan rauhassa ennenku niihin lyödään proteesi. Totuin syömiseen ja puhumiseen paris päiväs. Ei juurikaa hiertäny ikeniä ja oli toisissaan alusta asti helppoo. Mut mulla toki etuna et edes oli hampaita kokoajan ja alhaalla enemmän... mut oli se pitkä kevät. Nyt oon kuitenkin onnellisempi 🙂 tsempit kaikille.- Tietoa_kaipaava
Eli sinulle ei ole laitettu kokoproteesia jollaista aloittaja ymmärtääkseni kyseli. Käytössäsi on osaproteesi joka on toteutukseltaan samanlainen kuin minulla tällä hetkellä. Olen itsekin ollut siihen tyytyväinen ja tukihampaiden vuoksi pysyy hyvin paikoillaan. Ruuan pureskelu muutamalla omalla etuhampaalla helpottaa proteesin käyttöä.
Ainoa mikä harmittaa että en uskonut hammaslääkäriä ja laitattanut tuota osaproteesia jo aikaisemmin. Sen takia alhaalla etuhampaat ehti kulua tyngiksi koska ei ollut poskihampaita rajoittamassa leukojen yhteenpuremista. - proteesisuu
Jep,osaproteesi johon sitten tarvittaes saa lisätä jos ja kun noi etuhampaat pettää. Sinänsä tää on tällä ikää kiva,oma hymy on aikalailla entisensä... mä syön kyllä enimmäkseen proteeseilla eli poskihampailla. Yritän olla varovaa noiden yläetuhampaiden kanssa. Kyllä menee lähes kaikenlainen ruoka näillä eikä mitenkään kauheasti tarvitse miettiä ku maiskutella meneen. Että todella hyvin on tullut osaksi suuta nämä vaikka pari ekaa päivää tuntui että suu on liian täynnä kaikkea. Olin vauhkona hammaslääkärille että en ikinä totu näihin ku vaan kyökityttää nämä. Ei suostunu ns lyhentään kitalakiosaa koska käski opetella tuntumaa ensin. Se oli hyvä,sillä viikossa olin jo ihan sinut eikä okseta lainkaan. Mut aloittajalle en tosiaan osaa kertoa kun siltä osin että varmasti helpompaa on,kun ikenet saavat rauhassa parantua. Kipu on varmaan hillitön jos suoraa laitetaan proteesi. Vaatii sisua että pitää ne vaan suussaan vaikka sattuu niin että itkettää. Koska kyllä minullakin hiertyi ekojen viikkojen aikana ja oli suu pirun arka. Ohimenevää on kuitenkin. Täytyy olla sinnikäs ja vaan pitää suussa ne että tottuu.
- tekarihymy
Annoin ikenien parantua kuukauden. Ajoitin näkyvämmän hoidon kesäloman ajaksi, joten pystyin piilottelemaan hampaattomana. Takahampaat revittiin jo ennen loman alkua. Vaikka ikenet kuivuivatkin kuukauden ajan, niin jo kahden kuukauden jälkeen alaproteesi kaipasi pohjausta. Se oli niin väljä, että ei meinannut pysyä suussa puhuessa. Samoin se louskumisen vuoksi alkoi hankaamaan ikeniä. Alaproteesi on muutenkin hankala, koska sillä ei ole sellaista pitopintaa, kuin yläproteesilla. Kiinnikkeellä pohjauksen jälkeen pysyy nyt hyvin.
Yläproteesi on kertakaikkiaan aivan mielettömän hyvä. Se suorastaan imeytyy paikoilleen. Se on niin hyvin tehty ja istuva, että pienintäkään ruokahippusta ei ole syödessä joutunut proteesin alle.
Syöminen vaati opettelua. Kuten joku mainitsi, niin alussa tuntui, että suu on niin täynnä tavaraa, että ei sinne edes mitään muuta mahdu. Kun hampaat alkoivat asettumaan, niin syöminenkin alkoi luonnistua. Omenaa en ole kokeillut, mutta limppuun ja lihan pienentämiseen ainakin tekarini pystyy ihan hyvin.
Oli kyllä elämäni yksi parhaimpia päätöksiä hankkia tekarit. Hintaa niille tuli n. 3000 euroa. Henki ei haise ja voin taas parin vuosikymmenen jälkeen hymyillä ja nauraa ihmisten edessä, eikä tartte peitellä kädellä suutaan tai kääntää katsettaan maahan. En ymmärrä sitä miksi kärsin huonoista hampaista noinkin kauan, kun parin kuukauden hoidolla ja muutamalla tonnilla asia hoitui kivuttomasti. - Nnen-74
Kiitokset erilaisista vinkeistä, ja koitin niiden ja hammaslääkärini avustuksella nyt päättää minulle parhaiten sopivan hoitosuunnitelman.
Se on nyt sitten lyöty lukkoon, ja eilen otettiin jo suusta muotteja niitä malleja varten. Poistot päätettiin nyt tehdä useilla eri kerroilla. Siis ensin takahampaat aina yksi sivusta ja leukapuoli kerrallaan, joten siinä tulee jo neljä hoitokertaa noin viikon-parin viikon välein. Ja sitten viimeisenä etuhampaat.
Tämän tärkeimmän kysymykseni osalta valitsin sen vaihtoehdon että sinnittelen hampaattomana joitakin viikkoja, että saadan sitten kerralla paremmat proteesit. Joten etuhampaiden poistojen jälkeen joudun sitten olemaan kokonaan ilman hampaita mieluiten 4-6 viikkoa ennenkuin proteeseja kannattaa ruveta tekemään, näin hammaslääkärini tässä vaiheessa suositteli.
Sen jälkeen aletaan sitten tekemään niitä proteeseja, heti siis kun ikenet ovat parantuneet ja turvotus laskenut jne. Koitan kestää tuon ajan, koska ymmärsin että ei siinä kannata hoppuilla, että saadaan se hyvä lopputulos. Ja tietysti itse proteesien valmistuskin vie kuulemma ainakin 2-3 viikkoa sovituksineen yms.
Laskin siis että täytyy varautua olemaan se parin kuukautta täysin hampaattomana, joten ei siinä lomat auta, vaan töihin on hampaattomana mentävä. Itse tämän kuitenkin valitsin, joten ei auta itku markkinoilla.
Vähän jännittää näin iso hoito ja tuo hampaattomana olo, mutta sittenpähän on rankat hammashoidot ohi ja helpompi ratkaisu loppuelämäksi tehty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849