Siviilipalvelus CV:ssä

Sivari-Maisteri

Miten siviilipalvelus merkitään englanninkieliseen CV:een? Onko se pelkkä "Civil service" vai mitä termiä olette käyttäneet? Myös saksan ja ruotsin vastineet kiinnostavat, noissa maissa tosin on siviilipalvelusjärjestelmä joten sanakirjan muoto on sinänsä ymmärrettävä mutta englanninkielessä civil service tarkoittanee myös yhdyskuntapalvelusta joten väärinkäsityksen mahdollisuus elää sitä kautta.

Joten minkä muodon olette laittaneet?

12

4060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • decode

      englannin sanakirjassa lukee civil alternative service.

    • Sivari

      Erään sanakirjan mukaan näin: (suluissa siviilipalvelusmies)

      ENGLANTI - non-military service (conscientious objector)

      SAKSA - die Zivildienst

      RUOTSI - (samvetsöm)

    • ei titteli miestä paranna

      tuskin kannattaa see-veeseen laittaa.. Harva laittaa militaristatustakaan.

    • lakitekstissä

      ...

    • svari

      Kannattaa harkita laittaako mitään riippuen siitä mitä työtä hakee ja mihin maahan hakemus lähtee. Maissa, joissa ei ole yleistä asevelvollisuutta tuskin ollaan kovin selvillä näistä asioista, ja kummalliset service-termit saattavat vain hämätä turhaan. Mutta esim. saksalaiset tietävät mistä on kyse, kun heillä on jokseenkin sama systeemi, ja huomattavasti suurempi osa käy sivarin.

      Tietenkin työkokemus kannattaa mainita, jos on tehnyt jotain haettavan työn kannalta relevanttia, mutta jos on ollut 18 kesäisenä vanhainkodissa siivoamassa ja hakee jotain maisterin hommaa, niin päässee vähemmällä hämmentämisellä, jos jättää mainitsematta.

    • Jeppp

      laita non military service tai civil alternative service...

    • CV:ssä

      Säästät CV:si/työhakemuksesi lukijan vaivoja, kun laitat tiedon siviilipalveluksestasi jo ensimmäiselle riville. Näin lukija tietää jo heti kättelyssä, ettei tätä lappua kannata tätä enempää lukua.

      • Alkup.

        Näinhän se kannattaa tehdä Suomessa. Olen kuitenkin hakemassa töitä maista joissa on hieman sivistyneenpiä työnantajia kuin Suomen pikkupomot.

        Toisaalta Suomessa töitä hakiessa tuolla välttää joutumisen idioottien johtamaan työyhteisöön.


      • antivirus
        Alkup. kirjoitti:

        Näinhän se kannattaa tehdä Suomessa. Olen kuitenkin hakemassa töitä maista joissa on hieman sivistyneenpiä työnantajia kuin Suomen pikkupomot.

        Toisaalta Suomessa töitä hakiessa tuolla välttää joutumisen idioottien johtamaan työyhteisöön.

        Missäköhän sivistymaassa arvostetaan rangaistukseksi verrattavan siviilipalveluksen suorittamista?

        Väitätkö, että kaikki johtajat, jotka eivät ole käyneet sivaria, ovat idiootteja? Uskon, että sinulla voi olla aika vaikeaa missä tahansa maailmassa tuolla asenteella.


      • Alkup.
        antivirus kirjoitti:

        Missäköhän sivistymaassa arvostetaan rangaistukseksi verrattavan siviilipalveluksen suorittamista?

        Väitätkö, että kaikki johtajat, jotka eivät ole käyneet sivaria, ovat idiootteja? Uskon, että sinulla voi olla aika vaikeaa missä tahansa maailmassa tuolla asenteella.

        Varmaan monessakin maassa jossa työkokemukselle yleensäkin annetaan arvoa, joka maassahan tämä työkokemukseen perustuva arvostus ei ole niin suurta kuin Suomessa. Kerran jopa työnantaja ulkomailla ihmetteli että mihin ihmeeseen kaipaan työtodistusta.

        En toki väitä että sivarin käymättömät johtajat olisivat idiotteeja, päinvastoin sivarin käynyt johtajakin voi olla idiotti aivan yhtä hyvin kuin asepalveluksen suorittanutkin.

        Idiootti on sellainen johtaja joka jättää pätevän kaverin palkkaamatta jonkun syyn takia joka ei suoranaisesti liity tehtävien hoitoon. Tällöin pätevyys menee kilpailijalle.

        Täällä oli kerran kysely kuinka moni rekrytoija uskaltaa ilmoittaa suoraan firmansa nimen ja että ei ota sivareita, ei yksikään. Kilpailu työvoimasta on kovaa ns. paremmilla aloilla jossa osaaminen on harvemmassa.


      • Valintoja tehnyt
        Alkup. kirjoitti:

        Varmaan monessakin maassa jossa työkokemukselle yleensäkin annetaan arvoa, joka maassahan tämä työkokemukseen perustuva arvostus ei ole niin suurta kuin Suomessa. Kerran jopa työnantaja ulkomailla ihmetteli että mihin ihmeeseen kaipaan työtodistusta.

        En toki väitä että sivarin käymättömät johtajat olisivat idiotteeja, päinvastoin sivarin käynyt johtajakin voi olla idiotti aivan yhtä hyvin kuin asepalveluksen suorittanutkin.

        Idiootti on sellainen johtaja joka jättää pätevän kaverin palkkaamatta jonkun syyn takia joka ei suoranaisesti liity tehtävien hoitoon. Tällöin pätevyys menee kilpailijalle.

        Täällä oli kerran kysely kuinka moni rekrytoija uskaltaa ilmoittaa suoraan firmansa nimen ja että ei ota sivareita, ei yksikään. Kilpailu työvoimasta on kovaa ns. paremmilla aloilla jossa osaaminen on harvemmassa.

        Sitäpaitsi syrjintä on laitonta. Tosin työnanatajat tietävät hyvinkin sivariaineksen riskit, joten se on vain sattumaa, ettei työpaikalla ole yhtään sivaria.


      • Alkup
        Valintoja tehnyt kirjoitti:

        Sitäpaitsi syrjintä on laitonta. Tosin työnanatajat tietävät hyvinkin sivariaineksen riskit, joten se on vain sattumaa, ettei työpaikalla ole yhtään sivaria.

        Sivarien syrjintä nyt tuskin on mitenkään kovin yleistä, en ole kuullut kuin muutamasta tapauksesta. Enemmän työhönotossa syrjitään lapsetonta nuorta naista, se riski on työnantajalle jopa todellinen.

        Työvoimapulan koettaessa työnantajatkin nöyrtyvät, ja pahitenhan tämä tulee koskettamaan niitä sektoreita joiden rekrytoijien uskon omaavan jyrkimmät mielipiteet.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1228
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      88
      800
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      759
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      517
    Aihe