Kansainvälinen DB2 päivä: mittaatko verensokerisi?

Minulla on nyt ollut tää DB2 jo kymmenisen vuotta ja se havaittiin sairaalavisiitin yhteydessä kun ne juotti minulle kaameeta litkua pallolaajennusoperaation yhteydessä ja tulihan se sieltä: piilevä sokeritauti ja se ei tahdo oikein totella pillerilääkitystä, arvot ovat jatkuvasti joko korkeat tai nousussa. Seuraavaksi ne mittaa minulta insuliinin tuotannon että valmistaako kroppani yleensäkään paljon mitään ja meneekö piikitykseksi.
Haluaisin mielelläni jotain hyviä neuvoja miten saada aamusokerit normalisoitua, kun lääkkeet tai säännöllinen liikunta ei tunnu tehoavan. Ruokavalion suhteen olen suhteellisen tarkka, mutta enorjallinen ja minuun aina välillä iskee makeanhimo ja nälkä yöllä.

139

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiilaritkuriin

      Useampikin db2:n tuttavapiirissäni on saanut hyvä-karppauksella tasapainon, osa päässyt lääkkeistä kokonaan eroon.

      • "hiilaritkuriin"

        Jankuti siis:

        "Kyselet typeriä.
        Älä anna elimistöllesi liikaa energiaa.
        Suojele luontoa.
        Sokeri on läskin esi-aste.
        Insuliinin tehtävä on auttaa Glukoosi soluihin.
        Jos sokeria on liikaa, Insuliini ohjaa sen rasvaksi rasva-soluihin.
        Liikaa rasitettuna elimistö ei enää välitä Haimastaan.
        Liikunta auttaa AINA.
        Kuvitteellinen liikunta ei koskaan.
        Ja, tarpeeksi lääkettä auttaa aina horkkaankin saakka.
        Siihen tarvitaan sitten piikkejä.
        Minulla on Lantus.

        H.


      • Tarvii tutustua tuohon hyvä-karppaukseen. Olen melko hyvin perillä millaista ruokaa saisin syödä, mutta tarvii tiukentaa vielä ruokavaliota. Peruna ja leipä ovat paheeni; ilmann iitä pärjääminen on huonoa. Sokeroiduista jutuista luopuminen ei ole vaikeaa, mutta vihanneksien ja jureksien käyttöä en osaa oikein lisätä. Rakastan hedelmiä ja luulen että syön liikaa niitä.


      • hunksz kirjoitti:

        "hiilaritkuriin"

        Jankuti siis:

        "Kyselet typeriä.
        Älä anna elimistöllesi liikaa energiaa.
        Suojele luontoa.
        Sokeri on läskin esi-aste.
        Insuliinin tehtävä on auttaa Glukoosi soluihin.
        Jos sokeria on liikaa, Insuliini ohjaa sen rasvaksi rasva-soluihin.
        Liikaa rasitettuna elimistö ei enää välitä Haimastaan.
        Liikunta auttaa AINA.
        Kuvitteellinen liikunta ei koskaan.
        Ja, tarpeeksi lääkettä auttaa aina horkkaankin saakka.
        Siihen tarvitaan sitten piikkejä.
        Minulla on Lantus.

        H.

        En ole ylipainoinen ja liikun ihan oikeesti, ei kuvitellusti. Lutunen pakottaa mun kävelyille joka päivä ja jos sää on huono poljen kuntopyörää olohuoneessa ja nostelen painoja ja voimistelen, elikkä treenaan tasapainoa, niveliä ja lihaksia.
        Guuglasin ton lantuksen ja se onkin insuliinikynä. Kai se minullakin loppujen lopuksi lipsahtaa vielä piikittämiseksi. Toisaalta olisi ihan hyvä olla varalla jos tulee käyrä nousee liikaa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole ylipainoinen ja liikun ihan oikeesti, ei kuvitellusti. Lutunen pakottaa mun kävelyille joka päivä ja jos sää on huono poljen kuntopyörää olohuoneessa ja nostelen painoja ja voimistelen, elikkä treenaan tasapainoa, niveliä ja lihaksia.
        Guuglasin ton lantuksen ja se onkin insuliinikynä. Kai se minullakin loppujen lopuksi lipsahtaa vielä piikittämiseksi. Toisaalta olisi ihan hyvä olla varalla jos tulee käyrä nousee liikaa.

        Kuvitteellinen liikunta ei koskaan.
        Kyse on sinun liikunnastasi, ei lutusen.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "hiilaritkuriin"

        Jankuti siis:

        "Kyselet typeriä.
        Älä anna elimistöllesi liikaa energiaa.
        Suojele luontoa.
        Sokeri on läskin esi-aste.
        Insuliinin tehtävä on auttaa Glukoosi soluihin.
        Jos sokeria on liikaa, Insuliini ohjaa sen rasvaksi rasva-soluihin.
        Liikaa rasitettuna elimistö ei enää välitä Haimastaan.
        Liikunta auttaa AINA.
        Kuvitteellinen liikunta ei koskaan.
        Ja, tarpeeksi lääkettä auttaa aina horkkaankin saakka.
        Siihen tarvitaan sitten piikkejä.
        Minulla on Lantus.

        H.

        Lantusta piikitän 16 yksikköä iltaisin. Aluksi laihdutin 118kg - 68kg. Yhden ystävän kanssa kävelimme kolme kertaa viikossa n.10 km. kerta. Hyvä mieli auttaa. Naiset haluavat suukkoja:" On makee ukko".


    • flegmaatti

      Minä voin heittäytyä tyypilliseksi spelialistiksi asiassa josta en tideä hittojakaan.
      Parhaat laihdutusekspertithän ovat luonnonlaihoja läpipaskureita.

      Mutta asiaan. Erään erittäin epäterveellisen 6:n viikon jakson jälkeen oli paastoskerini yli 6:n, muistaakseni 6,2 sekä joku muu sokru yli viitearvon joten rydyin aika ajoin seuraamaan paastosokeriani. Ei olisi tarvetta.

      Mutta liikunta. Tiedätkö OIKEAN maksimisykkeesi?
      Tiedätkö OIKEAN aerobisen kynnyksesi?
      Jos olet OIKEASTI selvillä noista niin tunnin päivittäinen liikunta aerobisella alueella saattaa jo vaikuttaa vaikka, itse asiassa se on vasta verryttelyä.
      Leppoisa kävely on ulkoilua. Ei liikuntaa.
      Painojen nostelu?!
      Liikkuvuuden ylläpitäminen on hyväksi mutta ei kuormita riittävästi.

      Jos olet noiden perusteiden suhteen epävarma niin käy luotettavassa paikassa testauttamassa todellinen maksimisykkeesi! Testaaja osaa antaa sinulle ohjeet sopivaa liikuntaa varten.

      Toisesta ympäristöstä esimerkki itsepetoksesta. Laihduttavat, kuntoilevat mammat kelluvat uima-altaassa 45:n asteen kulmassa eteen päin 20 minuuttia ja sitten palkitsevat itsensä leivoskahvilla koska ovat laihduttaneet niin rankasti.

      Luonnollisista syistä olen lievän epäluuloinen itsestä kerrottujen kuntoilujuttujen suhteen.

      • enmilläänkeksi

        Kannatan @flegmaattin ohjeita.
        Minulla kävi 2-tyyp.diabetes koputtelemassa ovea, mutta poistui, kun lisäsin hikilenkkeilyä ja ruokavaliooni tein tarkistuksia - hiilihydraatteja vähensin (leipää pari palaa/pv ja perunaa ei ollenkaan), sokeria en ollut käyttänytkään vuosikausiin. Olen aina liikkunut ulkona ja sisällä jumpannut. Lisäsin säännöllisen yli tunnin kunnollisen hikilenkin/-pyöräilyn pari-kolme kertaa viikossa.
        Lääkärin lähetteellä mitataan sokeriarvot labrassa kerran vuodessa ja lääkäri soittaa hyvät tulokset minun ilokseni. Näillä on menty jo muutama vuosi.


      • Minun on vaikea saada pulssia yli 80 vaikka tekisin mitä; vahva annostus betablokkareita pitää sykkeen keinotekoisesti alhaalla.
        Joo, ulkoiluahan noi meidän kävelylenkit oikeesti ovat. Joskus kun keli on hyvä kävelen lujempaa mutta sitten taas vastaavasti teen lyhyemmän lenkin. Lutusen kanssa teemme sellasia vähän alle tunnin lenkkejä kyläteillä tai tunnin ja vartin metsässä.

        Kuntopyörällä polkeminen taas tuntuu rasittavammalta, etenkinjos lisään vähän rasitusta. Puolta tuntia kauempaa en viitsi ponnistella. Pulssi nousee hieman jo siitäkin. Minun on turhaa edes uskotella itselleni että minusta tulisi joku himourheilija. Yritän pitää kuntoa ja liikkuvuutta yllä mahdollisimman pitkään kuitenkin.


      • flegmaatti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minun on vaikea saada pulssia yli 80 vaikka tekisin mitä; vahva annostus betablokkareita pitää sykkeen keinotekoisesti alhaalla.
        Joo, ulkoiluahan noi meidän kävelylenkit oikeesti ovat. Joskus kun keli on hyvä kävelen lujempaa mutta sitten taas vastaavasti teen lyhyemmän lenkin. Lutusen kanssa teemme sellasia vähän alle tunnin lenkkejä kyläteillä tai tunnin ja vartin metsässä.

        Kuntopyörällä polkeminen taas tuntuu rasittavammalta, etenkinjos lisään vähän rasitusta. Puolta tuntia kauempaa en viitsi ponnistella. Pulssi nousee hieman jo siitäkin. Minun on turhaa edes uskotella itselleni että minusta tulisi joku himourheilija. Yritän pitää kuntoa ja liikkuvuutta yllä mahdollisimman pitkään kuitenkin.

        Ei ole himokuntoilua mutta käy vertailun vuoksi hakemassa tuntumaa jostakin ryhmäliikunnasta.
        Koska nostelet painoja niin ilman ikärajoja, ryhmässä tehty, ohjattu kahvakuula jumppa saattaisi olla hyvä. Porukka spinning, mammaryhmän ohjattu kiertoharjoittelu yms. Antaisivat vertailupohjaa, ja ehkä virikkeitä omaan liikuntaan.

        Noihin itse kokeiltuihin maksimisykkeisiin en usko. Useimmiten kyse on siitä, ettei ko. henkilö ole oikeasti puristanut itseään viimeisilleen eivätkä tiedä mitä se oikeasti merkitsee. Loppuu kun ei oo kivaa!
        Itse suttasin viimeeksi lekurin ja hoitsun valvonnassa ja yllyttäessä sykkeen 198 tasoon. Töpselit olivat ukossa kiinni ja tytöt seurasivat ilmeisesti pumppuani.

        Omin nokin olen saanut sen joskus nousemaan 185:een eläimellisillä puntin liikesarjojen rutistuksilla.
        Crossarilla usko loppuu jo 160:n jälkeen. Vakio nopeus ja vastusta lisää minuutin välein.
        Uskon vain valvottuun testiin.


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        Kannatan @flegmaattin ohjeita.
        Minulla kävi 2-tyyp.diabetes koputtelemassa ovea, mutta poistui, kun lisäsin hikilenkkeilyä ja ruokavaliooni tein tarkistuksia - hiilihydraatteja vähensin (leipää pari palaa/pv ja perunaa ei ollenkaan), sokeria en ollut käyttänytkään vuosikausiin. Olen aina liikkunut ulkona ja sisällä jumpannut. Lisäsin säännöllisen yli tunnin kunnollisen hikilenkin/-pyöräilyn pari-kolme kertaa viikossa.
        Lääkärin lähetteellä mitataan sokeriarvot labrassa kerran vuodessa ja lääkäri soittaa hyvät tulokset minun ilokseni. Näillä on menty jo muutama vuosi.

        Ruokavaliolla ja liikkumisella sitä pystyy jarruttamaan ja sen tuloa hidastamaan vaikka kymmenenkin vuotta.

        Mutta kyllä se niin on, että kun se kerran on ovelle kolkutellut, niin ennemmin tai myöhemmin se tulee kuitenkin, jos on tullakseen vaikka teet mitä ihmetemppuja.
        Kaikille ei tule koskaan vaikka istuisivat persiillään mussuttamassa pullaa ja kakkuja aamusta iltaan koko ikänsä.

        Ei minulla auttanut enää viime lopulta se vähintäin kahdeksan tunnin rankka liikkuminen päivittäin, nipottava ruokavalio ja säännölliset askeettiset ateriat. Yli rajan meni sokeriarvot siltikin vuosien kipristelyn jälkeen. Annoin periksi ja siirryin suosiolla pilleriin.

        Tässä vaiheessa otan sen yhden pillerin päivittäin, syön välillä hyvinkin epäterveellisen aterian tai välipalan (joskus suklaalevyn tai pullaakin). Ja elän taas ...
        Miten pitkälle se yksi pillerikään sitten enää auttaa (kunnes annosta on lisättävä), se menee nähtäväksi.


      • uima.ri

        Pikkuisen pyrskähdytti tuo kuvaamasi uinti. Sadattelin nääs mielessäni taas kerran hallilla sitä, kun jotkut (yleensä naiset) tulevat matelemaan vesijuoksua rinnakkain. Sitä pälätystä ja toisten tukkona olemista. Mutta kait sekin on parempi kuin ei mitään.


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ruokavaliolla ja liikkumisella sitä pystyy jarruttamaan ja sen tuloa hidastamaan vaikka kymmenenkin vuotta.

        Mutta kyllä se niin on, että kun se kerran on ovelle kolkutellut, niin ennemmin tai myöhemmin se tulee kuitenkin, jos on tullakseen vaikka teet mitä ihmetemppuja.
        Kaikille ei tule koskaan vaikka istuisivat persiillään mussuttamassa pullaa ja kakkuja aamusta iltaan koko ikänsä.

        Ei minulla auttanut enää viime lopulta se vähintäin kahdeksan tunnin rankka liikkuminen päivittäin, nipottava ruokavalio ja säännölliset askeettiset ateriat. Yli rajan meni sokeriarvot siltikin vuosien kipristelyn jälkeen. Annoin periksi ja siirryin suosiolla pilleriin.

        Tässä vaiheessa otan sen yhden pillerin päivittäin, syön välillä hyvinkin epäterveellisen aterian tai välipalan (joskus suklaalevyn tai pullaakin). Ja elän taas ...
        Miten pitkälle se yksi pillerikään sitten enää auttaa (kunnes annosta on lisättävä), se menee nähtäväksi.

        Ei se automaatti ole, että tulee lääkkeillä tai piikeillä hoidettava 2-tyypin diabetes, jos joskus on ollut sokeriarvot koholla. Omat lukemani ovat vuosi vuodelta paremmiksi tulleet.

        Tuolla edellä @flegmaatti, jolla ei ole 2DB kertoi "Erään erittäin epäterveellisen 6:n viikon jakson jälkeen oli paastoskerini yli 6:n, muistaakseni 6,2 sekä joku muu sokru yli viitearvon joten rydyin aika ajoin seuraamaan paastosokeriani. Ei olisi tarvetta."


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        Ei se automaatti ole, että tulee lääkkeillä tai piikeillä hoidettava 2-tyypin diabetes, jos joskus on ollut sokeriarvot koholla. Omat lukemani ovat vuosi vuodelta paremmiksi tulleet.

        Tuolla edellä @flegmaatti, jolla ei ole 2DB kertoi "Erään erittäin epäterveellisen 6:n viikon jakson jälkeen oli paastoskerini yli 6:n, muistaakseni 6,2 sekä joku muu sokru yli viitearvon joten rydyin aika ajoin seuraamaan paastosokeriani. Ei olisi tarvetta."

        Olet siis yksi niitä onnellisia, joilla ei mitään diabeteksen vaaraa ole koskaan ollutkaan. Muuten vain käväissyt väliaikaisesti sokeri korkealla niinkuin terveellä ihmisellä tekee muutenkin.
        Sama kuin verenpaineen kanssa. Ei ole verenpainetauti, eikä vaaraakaan siitä, kun joskus käy paine korkealla. Ihan normaalia.


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Olet siis yksi niitä onnellisia, joilla ei mitään diabeteksen vaaraa ole koskaan ollutkaan. Muuten vain käväissyt väliaikaisesti sokeri korkealla niinkuin terveellä ihmisellä tekee muutenkin.
        Sama kuin verenpaineen kanssa. Ei ole verenpainetauti, eikä vaaraakaan siitä, kun joskus käy paine korkealla. Ihan normaalia.

        @ent.siivoojaparka

        Älähän vetele mutkia suoraksi, jos en sano joo, joo sun kirjoittamiisi kokemuksiin omasta diabeteksestasi.
        Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa.
        Silloin olin töissä, kun 2DB kolkutteli, silloin myös verenpaine kohosi taivaisiin ja tokeni vasta vahvalla yhdistelmälääkkeellä ja mulle entiselle koiran omistajalle tuli koirani kuoltua koira-allergia ja astma ilmestyi ja vaati Pulmicorttia.
        Silloin ei ollut aikaa huolehtia itsestä vaan muista piti huolta kantaa, oli stressiä kovasti.
        Nyt olen eläkkeellä, stressit on pois ja on aikaa ja halua huolehtia omasta terveydestä ja kunnosta. Verenpainelääke on nyt miedoin mahdollinen ja saan korkean korvauksen lääkeostoista. koska on diagnostisoitu verenpainetauti. Astmalääkettä en tarvitse nyt enää vaan se on hallinnassa ilmankin mutta allerginen olen yhä koirille, kissoille: ne allergiat ei minnekään mene vaan voivat muuttua toisiksi tai lisääntyä.
        Liikunta ja muutenkin terveelliset elämäntavat! Jess!


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Älähän vetele mutkia suoraksi, jos en sano joo, joo sun kirjoittamiisi kokemuksiin omasta diabeteksestasi.
        Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa.
        Silloin olin töissä, kun 2DB kolkutteli, silloin myös verenpaine kohosi taivaisiin ja tokeni vasta vahvalla yhdistelmälääkkeellä ja mulle entiselle koiran omistajalle tuli koirani kuoltua koira-allergia ja astma ilmestyi ja vaati Pulmicorttia.
        Silloin ei ollut aikaa huolehtia itsestä vaan muista piti huolta kantaa, oli stressiä kovasti.
        Nyt olen eläkkeellä, stressit on pois ja on aikaa ja halua huolehtia omasta terveydestä ja kunnosta. Verenpainelääke on nyt miedoin mahdollinen ja saan korkean korvauksen lääkeostoista. koska on diagnostisoitu verenpainetauti. Astmalääkettä en tarvitse nyt enää vaan se on hallinnassa ilmankin mutta allerginen olen yhä koirille, kissoille: ne allergiat ei minnekään mene vaan voivat muuttua toisiksi tai lisääntyä.
        Liikunta ja muutenkin terveelliset elämäntavat! Jess!

        Niinpä just.
        Yhdellä verenpainemittauksella ei vielä lääkitystä laiteta, eikä kerran pari korkea verensokeri ole diabetestä. Kumpikin vaativat seurantaa.

        Tiedän sen siitä, kun lähisuvussani on sellaisia, joilla on aina joskus mitattu korkea sokeri. Ilman, että ovat elintapojaan muuttaneet, se on taas asettunut normaaliin ja siinä pysynyt vuosikymmenet. Ei se ole silloin diabeteksen kolkuttelemista. Mutta hyvähän se on, että varalta liikut ja syöt terveellisesti. Hyvää se tekee terveellekin.


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niinpä just.
        Yhdellä verenpainemittauksella ei vielä lääkitystä laiteta, eikä kerran pari korkea verensokeri ole diabetestä. Kumpikin vaativat seurantaa.

        Tiedän sen siitä, kun lähisuvussani on sellaisia, joilla on aina joskus mitattu korkea sokeri. Ilman, että ovat elintapojaan muuttaneet, se on taas asettunut normaaliin ja siinä pysynyt vuosikymmenet. Ei se ole silloin diabeteksen kolkuttelemista. Mutta hyvähän se on, että varalta liikut ja syöt terveellisesti. Hyvää se tekee terveellekin.

        @ent.siivoojaparka

        Jopas se ottaa sinulla lujille, kun en sano joo, joo sun kirjoittamiisi kokemuksiin omasta ja sukusi diabeteksesta.
        Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa.


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Jopas se ottaa sinulla lujille, kun en sano joo, joo sun kirjoittamiisi kokemuksiin omasta ja sukusi diabeteksesta.
        Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa.

        """Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa."""
        Ja sama kohta pian uudestaan:
        """Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa."""

        Ja siinä välillä sairauskertomus avoimelle 60 keskustelupalstalle.
        Kuka meistä täällä on se sinun oma lääkärisi?


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa."""
        Ja sama kohta pian uudestaan:
        """Keskustelen ja hoidan terveys-sairaus-asiani oman lääkärini kanssa."""

        Ja siinä välillä sairauskertomus avoimelle 60 keskustelupalstalle.
        Kuka meistä täällä on se sinun oma lääkärisi?

        @ent.siivoojaparka

        Jopas se ottaa sinulla lujille, kun en sano, että minun diabetes tulee kehittymään samoin kuin sinun tai sitten minulla ei ole mikään 2-tyypin diabetes ovelle kolkutellutkaan kuten ei sinun lähisukulaisellasikaan, joilla on aina joskus mitattu korkea sokeri.

        Stressin poistuminen, liikunta ja muutenkin terveelliset elämäntavat! Jess!


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Jopas se ottaa sinulla lujille, kun en sano, että minun diabetes tulee kehittymään samoin kuin sinun tai sitten minulla ei ole mikään 2-tyypin diabetes ovelle kolkutellutkaan kuten ei sinun lähisukulaisellasikaan, joilla on aina joskus mitattu korkea sokeri.

        Stressin poistuminen, liikunta ja muutenkin terveelliset elämäntavat! Jess!

        Mikä sinun diabetes?

        Eihän sinulla sellaista ole, eikä sellainen ole edes kolkutellut, koska vain satunnaisesti on ollut arvot korkealla. Ihan normaalia niinkuin tuolla flegmaatillakin, että joskus vain jostain tietystä syystä.

        Mutta menes nyt jo sinne omalle lääkärillesi.


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mikä sinun diabetes?

        Eihän sinulla sellaista ole, eikä sellainen ole edes kolkutellut, koska vain satunnaisesti on ollut arvot korkealla. Ihan normaalia niinkuin tuolla flegmaatillakin, että joskus vain jostain tietystä syystä.

        Mutta menes nyt jo sinne omalle lääkärillesi.

        @ent.siivoojaparka

        Kyl se 2-tyyp.diabetes kolkutti mun ovella, muttei sisään asti päässyt. Voisit sinäkin lenkkeillä hiki hatussa ja syödä terveellisemmin, niin ehkä pääsisit yhtä hyvään tilanteeseen diabeteksesi kanssa kuin minä olen.


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Kyl se 2-tyyp.diabetes kolkutti mun ovella, muttei sisään asti päässyt. Voisit sinäkin lenkkeillä hiki hatussa ja syödä terveellisemmin, niin ehkä pääsisit yhtä hyvään tilanteeseen diabeteksesi kanssa kuin minä olen.

        Et sitten malttanut lukea mitä aikaisemmin kirjoitin:

        """"Ei minulla auttanut enää viime lopulta se vähintäin kahdeksan tunnin rankka liikkuminen päivittäin, nipottava ruokavalio ja säännölliset askeettiset ateriat. Yli rajan meni sokeriarvot siltikin vuosien kipristelyn jälkeen. Annoin periksi ja siirryin suosiolla pilleriin.""""

        """Kaikille ei tule koskaan vaikka istuisivat persiillään mussuttamassa pullaa ja kakkuja aamusta iltaan koko ikänsä."""

        Siivosin rappukäytäviä ihan "hiki hatussa" (vaikka niin hiki oli, etten pystynyt edes hattua pitämään) täyttä aikaa pitkästi toistakymmentä vuotta. Paljonko olisi pitänyt liikkua?
        Juuri se oli yksi ja painavin syy siivoojaksi alkamiseeni, että tarvitsin liikuntaa. Ehkä sain sitä sitten vähän liikaakin? Ehkä olisikin pitänyt tehdä vain se tunnin hikilenkki kolme kertaa viikossa niinkuin sinä.

        Lenkkeilen nyt eläkkeellä ollessanikin säännöllisesti vaikka en muista (enkä välitä) joka päivä sitä täällä palstalla kertoakaan niinkuin muutamat.


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Et sitten malttanut lukea mitä aikaisemmin kirjoitin:

        """"Ei minulla auttanut enää viime lopulta se vähintäin kahdeksan tunnin rankka liikkuminen päivittäin, nipottava ruokavalio ja säännölliset askeettiset ateriat. Yli rajan meni sokeriarvot siltikin vuosien kipristelyn jälkeen. Annoin periksi ja siirryin suosiolla pilleriin.""""

        """Kaikille ei tule koskaan vaikka istuisivat persiillään mussuttamassa pullaa ja kakkuja aamusta iltaan koko ikänsä."""

        Siivosin rappukäytäviä ihan "hiki hatussa" (vaikka niin hiki oli, etten pystynyt edes hattua pitämään) täyttä aikaa pitkästi toistakymmentä vuotta. Paljonko olisi pitänyt liikkua?
        Juuri se oli yksi ja painavin syy siivoojaksi alkamiseeni, että tarvitsin liikuntaa. Ehkä sain sitä sitten vähän liikaakin? Ehkä olisikin pitänyt tehdä vain se tunnin hikilenkki kolme kertaa viikossa niinkuin sinä.

        Lenkkeilen nyt eläkkeellä ollessanikin säännöllisesti vaikka en muista (enkä välitä) joka päivä sitä täällä palstalla kertoakaan niinkuin muutamat.

        @ent.siivoojaparka

        Mitähän jos keskittyisit oman 2DB:n hoitoosi. Lue, mitä @flegmaatti kirjoitti, koska tosiaan "Ehkä olisikin pitänyt tehdä vain se tunnin hikilenkki kolme kertaa viikossa niinkuin sinä."
        Pidä sykemittari mukana ja selvitä, mitä lukemat sinulla tulee olla.

        Sinulle ei mikään kelpaa,

        vaikka minulla on verenpainetautidiagnoosi, mutta jos en kirjoita juurta jaksain sokeriarvojen ja verenpaineen seurannasta lääkärin valvonnassa, niin motkotat
        "Yhdellä verenpainemittauksella ei vielä lääkitystä laiteta, eikä kerran pari korkea verensokeri ole diabetestä. Kumpikin vaativat seurantaa."

        Sitten jos kirjoitan nimimerkilläni @enmilläänkeksi, miten kerralla ryöpsähti 2DB kavereineen ovelleni ja osa sisäänkin, niin motkotat
        "Ja siinä välillä sairauskertomus avoimelle 60 keskustelupalstalle.
        Kuka meistä täällä on se sinun oma lääkärisi?"
        Voi, kamalaa, on kamalaa, jos joku lukee tuon @enmilläänkeksin kirjoituksen ooooooooh

        Sitten, jos kerron pyöräily-lenkeistäni, niin motkotat
        "Lenkkeilen nyt eläkkeellä ollessanikin säännöllisesti vaikka en muista (enkä välitä) joka päivä sitä täällä palstalla kertoakaan niinkuin muutamat."

        Pidä sykemittari mukana ja tee touhusi tieteellisen tutkitusti. Niin jospa se siitä,


      • enmilläänkeksi
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Mitähän jos keskittyisit oman 2DB:n hoitoosi. Lue, mitä @flegmaatti kirjoitti, koska tosiaan "Ehkä olisikin pitänyt tehdä vain se tunnin hikilenkki kolme kertaa viikossa niinkuin sinä."
        Pidä sykemittari mukana ja selvitä, mitä lukemat sinulla tulee olla.

        Sinulle ei mikään kelpaa,

        vaikka minulla on verenpainetautidiagnoosi, mutta jos en kirjoita juurta jaksain sokeriarvojen ja verenpaineen seurannasta lääkärin valvonnassa, niin motkotat
        "Yhdellä verenpainemittauksella ei vielä lääkitystä laiteta, eikä kerran pari korkea verensokeri ole diabetestä. Kumpikin vaativat seurantaa."

        Sitten jos kirjoitan nimimerkilläni @enmilläänkeksi, miten kerralla ryöpsähti 2DB kavereineen ovelleni ja osa sisäänkin, niin motkotat
        "Ja siinä välillä sairauskertomus avoimelle 60 keskustelupalstalle.
        Kuka meistä täällä on se sinun oma lääkärisi?"
        Voi, kamalaa, on kamalaa, jos joku lukee tuon @enmilläänkeksin kirjoituksen ooooooooh

        Sitten, jos kerron pyöräily-lenkeistäni, niin motkotat
        "Lenkkeilen nyt eläkkeellä ollessanikin säännöllisesti vaikka en muista (enkä välitä) joka päivä sitä täällä palstalla kertoakaan niinkuin muutamat."

        Pidä sykemittari mukana ja tee touhusi tieteellisen tutkitusti. Niin jospa se siitä,

        @ent.siivoojaparka

        Minulla oli silloin muutama vuosi sitten yli 7 ja lääkärin seurannassa kontrollimittauksia. Mutta liikunnan lisääminen entisestään ja ruokavaliomuutokset auttoivat niin, ettei ollut tarvetta aloittaa lääkitystä. Nyt on vuosittain labramittaus ja reilusti alle 6 on ollut vuosikaudet ja aina vaan paranee kerta kerralta.
        http://www.iltalehti.fi/terveys/20161115200027484_tr.shtml
        "Diabeteksen määritelmä on se, että verensokeriarvo paastotilassa on 7 tai enemmän. Normaalin verensokerin yläraja on 6,1."

        Pidä sykemittari mukana ja tee touhusi tieteellisen tutkitusti. Niin jospa se siitä.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Et sitten malttanut lukea mitä aikaisemmin kirjoitin:

        """"Ei minulla auttanut enää viime lopulta se vähintäin kahdeksan tunnin rankka liikkuminen päivittäin, nipottava ruokavalio ja säännölliset askeettiset ateriat. Yli rajan meni sokeriarvot siltikin vuosien kipristelyn jälkeen. Annoin periksi ja siirryin suosiolla pilleriin.""""

        """Kaikille ei tule koskaan vaikka istuisivat persiillään mussuttamassa pullaa ja kakkuja aamusta iltaan koko ikänsä."""

        Siivosin rappukäytäviä ihan "hiki hatussa" (vaikka niin hiki oli, etten pystynyt edes hattua pitämään) täyttä aikaa pitkästi toistakymmentä vuotta. Paljonko olisi pitänyt liikkua?
        Juuri se oli yksi ja painavin syy siivoojaksi alkamiseeni, että tarvitsin liikuntaa. Ehkä sain sitä sitten vähän liikaakin? Ehkä olisikin pitänyt tehdä vain se tunnin hikilenkki kolme kertaa viikossa niinkuin sinä.

        Lenkkeilen nyt eläkkeellä ollessanikin säännöllisesti vaikka en muista (enkä välitä) joka päivä sitä täällä palstalla kertoakaan niinkuin muutamat.

        Eikö se joskus jopa saata innostaa laiskempia liikkumaan, kun me päivittäin liikuntaa harrastavat siitä kerromme.

        Kerrotaan ja kirjoitetaan täällä toistellen muustakin.
        Ruokajuttujakin harva se päivä.


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Minulla oli silloin muutama vuosi sitten yli 7 ja lääkärin seurannassa kontrollimittauksia. Mutta liikunnan lisääminen entisestään ja ruokavaliomuutokset auttoivat niin, ettei ollut tarvetta aloittaa lääkitystä. Nyt on vuosittain labramittaus ja reilusti alle 6 on ollut vuosikaudet ja aina vaan paranee kerta kerralta.
        http://www.iltalehti.fi/terveys/20161115200027484_tr.shtml
        "Diabeteksen määritelmä on se, että verensokeriarvo paastotilassa on 7 tai enemmän. Normaalin verensokerin yläraja on 6,1."

        Pidä sykemittari mukana ja tee touhusi tieteellisen tutkitusti. Niin jospa se siitä.

        Tuotahan minä olen sinulle yrittänyt änkyttää.

        Minulla oli sama juttu, että oli mittauksissa yli rajan. Melkein kymmenen vuotta sain sen laskemaan ja pidettyä rajan alapuolella just noilla kertomillasi poppakonsteilla. Sitten se ei enää auttanut sekään, ei vaikka olisi ympäri vuorokauden hölkännyt. Se vain alkoi lopulta siltikin nousemaan takaisin yli rajan.

        Kunhan nyt sen kymmnen vuotta (puhut vasta vuosista) kidutat itseäsi, niin kerro sitten lisää ...


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuotahan minä olen sinulle yrittänyt änkyttää.

        Minulla oli sama juttu, että oli mittauksissa yli rajan. Melkein kymmenen vuotta sain sen laskemaan ja pidettyä rajan alapuolella just noilla kertomillasi poppakonsteilla. Sitten se ei enää auttanut sekään, ei vaikka olisi ympäri vuorokauden hölkännyt. Se vain alkoi lopulta siltikin nousemaan takaisin yli rajan.

        Kunhan nyt sen kymmnen vuotta (puhut vasta vuosista) kidutat itseäsi, niin kerro sitten lisää ...

        @ent.siivoojaparka

        Lopeta!
        Siitä on yli 10 vuotta jo minulla ja paranevat lukemat labratestissä vuosi vuodelta ja kerta kerralta. Aika menee niin nopeasti.


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @ent.siivoojaparka

        Lopeta!
        Siitä on yli 10 vuotta jo minulla ja paranevat lukemat labratestissä vuosi vuodelta ja kerta kerralta. Aika menee niin nopeasti.

        On sinulla sitten tosiaan ajantaju mennyt, kun eilen kirjoitit samasta aiheesta:
        """ Näillä on menty jo muutama vuosi.""""

        Huomenna ehkä muistat, että onhan siitä herrantähe jo kaksikinkymmentä vuotta.


      • enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        On sinulla sitten tosiaan ajantaju mennyt, kun eilen kirjoitit samasta aiheesta:
        """ Näillä on menty jo muutama vuosi.""""

        Huomenna ehkä muistat, että onhan siitä herrantähe jo kaksikinkymmentä vuotta.

        @ent.siivoojaparka

        Lopeta! Hemmetin ämmä. Sulla on mennyt paljon muutakin kuin ajantaju.


    • Viime viikolla mitattiin paastosokeri, ihan normaali, kuten aina ennenkin.
      Tunnin reipas kävely takana, nyt hiihtämään, kun keli vielä sen sallii.

    • ei-perinnöllisiä

      En mittaa, riittää kun työterveydenhuollon vuositarkastuksessa mittaillaan.
      Kaikkea kohtuudella ohjeella olen selvinnyt tänne asti ilman mitään lääkityksiä, lukuunottamatta muutamaa antibioottikuuria ja joskus harvoin napattua päänsärkylääkettä d-vitskua.

    • Tavuviiva

      Kävin juuri aamulla testeissä. En tiedä, miten makea olen.

      Ihmettelen, miksen voi kupata itse itseäni. Jos poikkeama, yhteys lääkäriin. Tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.Saisin nopeammin aamukahvin ja leivän. 12 tunnin paasto on voimain koetus. Aamu-unetkin menee pipariksi, että ruikunruikun...

      • ent.siivoojaparka

        Pääset sinä vielä itsekin kuppaamaan itseäsi, kunhan pitkäaikaissokerisi on tarpeeksi monta kertaa peräkkäin liian makeaa.


      • Tavuviiva

        Niin. Näin voi käydä. Keikkuvat siinä ja siinä. Liikuntaa olen lisännyt kepakoilla ja katsellut lautasta, mitä siihen laitan.
        Diabetes on vakava niin nuorilla kuin iäkkäämmillä.
        Ylihuomenna saan ehkä tiedot. Toinen on kolesteroli.
        Pitäisi löytää hyvät liukuesteet kenkiin tai kengät, ettei kävely harvene liikaa tai kaadu, kuten viime viikolla osuin auran peilittämään jälkeen.
        Mutta ihania nuoret: ilmestyvät paikalle huolehtimaan.
        Siis liikkumaan.


    • Ei tarvi mitata, mutta asia tuttu äidin ajoilta.

      Silloin kuukkeloin että just tuo hiilihydraattien välttäminen on monessa maassa otettu käytäntöön ikään kuin hoitomuotona. Mm. muistaakseni Ruotsissa. Englannissa sai vauhtia kun joku yliopisto tutki tätä.

      Muistelen sellaistakin lukeneeni, että kun ennen vanhaan piti välttää pelkästään sokeria, on jossain tehty sellainenkin tutkimus että keholle on ihan samaa missä muodossa se makea tulee - se käsittelee kaiken kuin se olisi sokeria. Eli, näin ollen pitäisi välttää myös makeutusaineet ja hedelmät. Tai ainakin vähentää.

      Flegmaattia komppaan täältä. Voi harrastaa liikuntaa kahdella tavalla. Eiku laitetaan kolmella, lisätään tuo Flegmaatin pieteetillä varustettu harras liikunta myös :))

      Noista eka on käyskentely luonnossa. Onhan se parempi kuin ei mitään, mutta kun keho tottuu, se on lähinnä hapen ottamista, ei kunnon kasvattamista eikä järin suuri ylläpitokaan.

      Toinen tapa on oman kunnon kasvattamista. Sillä saa jo tuloksia ja terveyttä.

      • "humps"

        Minä kun TIEDÄN.
        Jankuti siis:

        "Kyselet typeriä.
        Älä anna elimistöllesi liikaa energiaa.
        Suojele luontoa.
        Sokeri on läskin esi-aste.
        Insuliinin tehtävä on auttaa Glukoosi soluihin.
        Jos sokeria on liikaa, Insuliini ohjaa sen rasvaksi rasva-soluihin.
        Liikaa rasitettuna elimistö ei enää välitä Haimastaan.
        Liikunta auttaa AINA.
        Kuvitteellinen liikunta ei koskaan.
        Ja, tarpeeksi lääkettä auttaa aina horkkaankin saakka.
        Siihen tarvitaan sitten piikkejä.
        Minulla on Lantus.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Minä kun TIEDÄN.
        Jankuti siis:

        "Kyselet typeriä.
        Älä anna elimistöllesi liikaa energiaa.
        Suojele luontoa.
        Sokeri on läskin esi-aste.
        Insuliinin tehtävä on auttaa Glukoosi soluihin.
        Jos sokeria on liikaa, Insuliini ohjaa sen rasvaksi rasva-soluihin.
        Liikaa rasitettuna elimistö ei enää välitä Haimastaan.
        Liikunta auttaa AINA.
        Kuvitteellinen liikunta ei koskaan.
        Ja, tarpeeksi lääkettä auttaa aina horkkaankin saakka.
        Siihen tarvitaan sitten piikkejä.
        Minulla on Lantus.

        H.

        No mutta, eikö tuo mun juttu ollut hyvä jatke sun juttuun? Makeutusaineista ei pahemmin energiaa saa.

        Ai niin, ja alkoholia kannattaa välttää ihan kokonaan, vaikka joku toinen lääkäri sanoisikin että kaksi lasillista viiniä päivällä muka olisikin hyväksi... Joskus joutuu kaivamaan esiin piilosokerit.


      • eppu2

        Hiilihydraatit pilkkoutuvat glukoosiksi, eli rypälesokeriksi, joka varastoituu glykogeenina lihaksiin ja maksaan.
        Kun ihminen tarvitsee energiaa, sieltä se vapautuu käyttöön.
        Jos syödään paljon hiilihydraatteja, rasvan varastointi lisääntyy.
        Glugoosi ja insuliini ovat toistensa vastavaikuttajat.
        Hedelmissä olevä fruktoosi eli hedelmäsokeri ei nosta verensokeria niin paljon, kuin rypälesokeri.


      • eppu2 kirjoitti:

        Hiilihydraatit pilkkoutuvat glukoosiksi, eli rypälesokeriksi, joka varastoituu glykogeenina lihaksiin ja maksaan.
        Kun ihminen tarvitsee energiaa, sieltä se vapautuu käyttöön.
        Jos syödään paljon hiilihydraatteja, rasvan varastointi lisääntyy.
        Glugoosi ja insuliini ovat toistensa vastavaikuttajat.
        Hedelmissä olevä fruktoosi eli hedelmäsokeri ei nosta verensokeria niin paljon, kuin rypälesokeri.

        Okei, kiitos tiedosta. Mutta saattavat kuitenkin heiluttaa tasapainoa mikäli verensokeri ei vaan asetu? Ja jos heiluttaa monella tasolla, fuskaa pikkasen sieltä ja täältä, niin tulosta ei synnykään.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Okei, kiitos tiedosta. Mutta saattavat kuitenkin heiluttaa tasapainoa mikäli verensokeri ei vaan asetu? Ja jos heiluttaa monella tasolla, fuskaa pikkasen sieltä ja täältä, niin tulosta ei synnykään.

        Ihminen on aikamoinen kone.
        Glukoosiaineenvaihduntaan vaikuttaa moni muukin tekijä, kun glugoosi-insuliini.
        Esim. lisämunuaisen erittämä kortisoli eli hydrokortisooni. Katekolamiinit (dopamiini, noradrenaliini, adrenaliini, lienevät tuttuja nimiä.)
        Myös kilpirauhashormooni ja kasvuhormooni ovat osallisena.


    • henrjii

      SF vihanneksia höyrytettynä, voita sekaan, lisukkeena broilerin paistileikettä, tai naudan pihvilihaa

      • "henrjii"

        Tuota menoa sinä et saa DB2:ta koskaan :)

        H.


    • eppu2

      Siis, käsitin, että sokerisi on korkealla varsinkin aamuisin. Varaankin Sinulta on otettu pitkäaikaissokeriarvot. Seuraatko itse sokeriarvojasi.
      Tablettilääkityksen tarkoituksena on stimuloita insuliinintuotantoa. Jos tuotantoa ei yhtään ole, tableteilla ei ole mitä stimuloida. Silloin auttaa vain insuliinihoito.
      On varmaan paikallaan tuo insuliinintuotannon mittaus.
      2-tyypin diabeteksen riskitekijöitä on mm. keskivartalolihavuus ja verenpainetauti.

      • "eppu2"

        Minä seuraan sattuneesta syystä.
        Eilen:
        Aamu n.04.45 6,6
        Ilta n.20.00 7,7
        -
        Tarkista ajatuksesi riski-tekijöistäsi sekä tableteista.
        Ne ovat puutteellisia.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Minä seuraan sattuneesta syystä.
        Eilen:
        Aamu n.04.45 6,6
        Ilta n.20.00 7,7
        -
        Tarkista ajatuksesi riski-tekijöistäsi sekä tableteista.
        Ne ovat puutteellisia.

        H.

        Aamulla piikki vähiten kipeään sormeen - Auts!
        Illalla piikki sormeen ja vatsa-poimuun - Auts!

        H.


      • klunks
        hunksz kirjoitti:

        Aamulla piikki vähiten kipeään sormeen - Auts!
        Illalla piikki sormeen ja vatsa-poimuun - Auts!

        H.

        Menepä lesken juoma-aloitukseen.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Minä seuraan sattuneesta syystä.
        Eilen:
        Aamu n.04.45 6,6
        Ilta n.20.00 7,7
        -
        Tarkista ajatuksesi riski-tekijöistäsi sekä tableteista.
        Ne ovat puutteellisia.

        H.

        Tiedän, että riskitekijöitä on muitakin, tähän hätään vaan en niitä muistanut, siksi laitoin mm.
        Tabletit tehostavat insuliinin eritystä ja vaikutusta.
        Jos insuliinintuotantoa ei ole tai se ei tehoa, silloi tarvitaan insuliinia.
        Jos Sinulla on jotain uutta tietoa asiasta, kerro ihmeessä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tiedän, että riskitekijöitä on muitakin, tähän hätään vaan en niitä muistanut, siksi laitoin mm.
        Tabletit tehostavat insuliinin eritystä ja vaikutusta.
        Jos insuliinintuotantoa ei ole tai se ei tehoa, silloi tarvitaan insuliinia.
        Jos Sinulla on jotain uutta tietoa asiasta, kerro ihmeessä.

        "eppu2"

        Vaikutus on oikein.
        Minulla meneillään 2 eri tabletin seuranta.

        H.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tiedän, että riskitekijöitä on muitakin, tähän hätään vaan en niitä muistanut, siksi laitoin mm.
        Tabletit tehostavat insuliinin eritystä ja vaikutusta.
        Jos insuliinintuotantoa ei ole tai se ei tehoa, silloi tarvitaan insuliinia.
        Jos Sinulla on jotain uutta tietoa asiasta, kerro ihmeessä.

        "eppu2"

        Huumoria Haimastani heitellen viittaan vanhaan sanan-laskuun jossa mainitaan lasta ja pasha.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Vaikutus on oikein.
        Minulla meneillään 2 eri tabletin seuranta.

        H.

        Tuolla lailla minulle opetettiin sairaanhoito-oppilaitoksessa.
        Vaan ompahan tuosta jo aikaa.
        Älä niitä Langerhansin saarekkeiden b-soluja kuitenkaan heittele.


      • eppu2: kyllä, pitkäaikaissokerin käyrää seurataan ja se liikkuu ylös ja alas. Viimeiksi tohtori oli sitä mieltä että odotetaan puoli vuotta josko se nyt taas kääntyisi reippaaseen laskuun (kuten kesällä) ja mitataan insuliinin tuotanto sitten joulun jälkeen, jos on aihetta. Hän itse "uskoi" että tuotanto ei ole loppu, vaikka itse sitä ehdotin.
        Paastosokerit ovat korkeita ja päivälläkin saattaa tulla korkeitakin toppeja jotka sitten asettuvat. Joskus illalla tai iltapäivästä kun mittaan saan ihan kohtuullisia (melkein normaaleja) arvoja. Nyt ajattelin skarpata vielä ruokavaliolla ja lisätä liikuntaa ennenkuin alistun piikille.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        eppu2: kyllä, pitkäaikaissokerin käyrää seurataan ja se liikkuu ylös ja alas. Viimeiksi tohtori oli sitä mieltä että odotetaan puoli vuotta josko se nyt taas kääntyisi reippaaseen laskuun (kuten kesällä) ja mitataan insuliinin tuotanto sitten joulun jälkeen, jos on aihetta. Hän itse "uskoi" että tuotanto ei ole loppu, vaikka itse sitä ehdotin.
        Paastosokerit ovat korkeita ja päivälläkin saattaa tulla korkeitakin toppeja jotka sitten asettuvat. Joskus illalla tai iltapäivästä kun mittaan saan ihan kohtuullisia (melkein normaaleja) arvoja. Nyt ajattelin skarpata vielä ruokavaliolla ja lisätä liikuntaa ennenkuin alistun piikille.

        Diabetes ja verenpainetauti ovat sellaisia, että vaikka hyviä hoitokeinoja on, aina on yksilöitä, joilla eivät arvot pysy millään kurissa.
        Sinullahan ei vielä kaikkia keinoja ole kokeiltu.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        eppu2: kyllä, pitkäaikaissokerin käyrää seurataan ja se liikkuu ylös ja alas. Viimeiksi tohtori oli sitä mieltä että odotetaan puoli vuotta josko se nyt taas kääntyisi reippaaseen laskuun (kuten kesällä) ja mitataan insuliinin tuotanto sitten joulun jälkeen, jos on aihetta. Hän itse "uskoi" että tuotanto ei ole loppu, vaikka itse sitä ehdotin.
        Paastosokerit ovat korkeita ja päivälläkin saattaa tulla korkeitakin toppeja jotka sitten asettuvat. Joskus illalla tai iltapäivästä kun mittaan saan ihan kohtuullisia (melkein normaaleja) arvoja. Nyt ajattelin skarpata vielä ruokavaliolla ja lisätä liikuntaa ennenkuin alistun piikille.

        Kaivelin tuon metabolisen oireyhtymän googlella.
        http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_2/metabolinen_oireyhtyma



    • Miksi-köhän

      Diabetes mellitus = DM, 2. kertoo että se on aikuisiän sellainen.

      "Lääkkeet tai säännöllinen liikunta" eivät tietenkään tehoa jos ei ole itsekuria noudattaa "orjallisesti" annettuja ruokailu- ja liikuntaohjeita. Molempia, ei vain toista. Jos niitä on annettu ja vielä niin, että ne ovat saavuttaneet tietoisuuden.

      Diabeetikko joka pitää tautinsa hoitotasolla on terveempi kuin me muut. Mutta yleisesti diabeetikot ovat niitä, jotka mussuttavat kaikkea muuta kuin sitä, mitä pitäisi. Ja sitten ihmettelevät kun sokerit heittelevät eivätkä pysy tasaisina vaikka niiin paljon ajattelevat asiaa. Käytännön toimiminen sen sijaan prakaa pahasti ja sen seikan makeannälkäiset ja -himoiset jotenkin unohtavat ja jättävät ymmärryksensä ulkopuolelle.

    • ei-läkkeitä-vielä

      Kuka tietää, onko diabettes ku veriarvo on 7,6

      • eppu2

        Jos kyseessä on paastoverensokeri, normaali katsotaan alle 7, joten hieman koholla.
        Seurata kannattaa.
        Tuon voi vielä saada kuriin lääkkeettömällä hoidolla.


      • muuten-kaikki-olis-hyvin
        eppu2 kirjoitti:

        Jos kyseessä on paastoverensokeri, normaali katsotaan alle 7, joten hieman koholla.
        Seurata kannattaa.
        Tuon voi vielä saada kuriin lääkkeettömällä hoidolla.

        ai jaa, muutaman päivän päästä otetaan uusinta verikoe,


      • Jos sokeriarvo on yli 7 on se hiukan liian korkea jos mittaus on tehty aamulla ns. paastosokeri. Sokeriarvoni on yleensä 5.2-5.7 eli se on erinomainen, siis ei ole diabetesta. Minulla on monia hyviä ruokailutapoja, enkä juo muuta kun vettä ja kivennäisvettä. En ole koskaan oikeastaan harrastanut makeita juomia, en juo tuoremehujakaan. Joskus olen sekoittanut kivennäisveteen fantaa, ihan makua antamaan, kesähelteellä. Piimää minulla on aina jääkaapissa, juon sitä ihan noin vaan välipalana. Olisi se kiva kun jostain vaivasta säästyisi, on tässä vanhuudessa itsessään jo tarpeeksi 😌


      • ent.siivoojaparka
        Reeta3 kirjoitti:

        Jos sokeriarvo on yli 7 on se hiukan liian korkea jos mittaus on tehty aamulla ns. paastosokeri. Sokeriarvoni on yleensä 5.2-5.7 eli se on erinomainen, siis ei ole diabetesta. Minulla on monia hyviä ruokailutapoja, enkä juo muuta kun vettä ja kivennäisvettä. En ole koskaan oikeastaan harrastanut makeita juomia, en juo tuoremehujakaan. Joskus olen sekoittanut kivennäisveteen fantaa, ihan makua antamaan, kesähelteellä. Piimää minulla on aina jääkaapissa, juon sitä ihan noin vaan välipalana. Olisi se kiva kun jostain vaivasta säästyisi, on tässä vanhuudessa itsessään jo tarpeeksi 😌

        Ei se ole diabetestä, ei vielä. En silti kehuisi erinomaiseksi vaikka normaalin rajoissa onkin.
        Meillä se haamuraja on vain 6, minkä yli jos alkaa olla jatkuvasti, niin silloin aletaan puhua diabeteksestä.


      • Mittasin heti aamulla 5.2 yleensä on 5.3 joskus ajattelin onko mittarissa vikaa kun oli jatkuvasti 5.3 ei ollut, pysyy vaan niin tasaisena. Äidille tuli diabetes 75v jos pysyn hengissä voi olla minussakin. Vielä ei kukaan meistä siskoksista sairasta diabetestä.
        Isä kuoli ilman diabetesdiaknoosia, kuolee siis ilman sitäkin. 😌


    • OneTouch

      Miltä nämä lukemat tuntuu?
      Omalla mittarilla, paasto vähintään 12 t, välissä muutama päivä.

      8,1
      6,8
      7,1
      9,6
      7,3
      6,9
      7,7
      7,7

      • 1lesken

        Seurasin sivusta diabeetikon elämää 20 vuotta. Em.miehelläni oli alusta lähtien, kun diabetes todettiin 47 vuotiaana, insuliinikynä käytössä. Hän sai työpaikalla, katolla kohtauksen,toimitettiin sairaalaan,sokeriarvo silloin 1,2. Sydän jouduttiin pysäyttämään ja laittamaan uudelleen käyntiin. Siitä jäi Flimmeri. Hänen sokeriarvonsa oli ilman insuliiniä 25 jopa 30. Miehellä oli elopainoa silloin 110 kg/pituus 181cm. Hän laihtui diabeteksen myötä kuin itsestään. Normiannos oli insuliiniä 16/6, alussa,kun hän oli vielä työelämässä. Eväät mukaan ja kolmen tunnein välein jotain purtavaa. Olutkin maistui ja se sekoitti sitten sokeriarvoja. Tai epäsäännöllinen syöminen. Hän lihosi,kun joutui jäämään sairaseläkkeelle kirvesmiehen työstä. Olkapäät,jalat sököt. Insuliinin tarve kasvaa kun painoa tulee lisää. Välillä hän taas laihtui 30 kg ja oli äärettömän sairas. Silloin insuliiniä ei tarvinnut laittaa kuin muutaman yksikön. Vuoristorataahan se on kokoajan. Diabeteslääkäri totesi,että tauti on sellainen,että se vaihtaa paikkaa kivun suhteen kropan eri kohtiin. Välillä oli parempia aikoja. Jalat menivät huonoiksi. Kivut,säryt olivat päivittäisiä. Vahvoja särkylääkkeitä oli pakko syödä. Hänelle tehtiin myöhemmin jalkaan ohitusleikkaus. Lopputuloshan oli aivoverenvuoto,Marevan käytössä, Sairaalabakteeri, Jalan amputointi reidestä, Keuhkovetitulppa ja kuolema. Lesken


      • eppu2

        Alentunut glukoosinsietokyky.
        Kannattasi käydä lääkärin juttusilla.


      • eppu2
        1lesken kirjoitti:

        Seurasin sivusta diabeetikon elämää 20 vuotta. Em.miehelläni oli alusta lähtien, kun diabetes todettiin 47 vuotiaana, insuliinikynä käytössä. Hän sai työpaikalla, katolla kohtauksen,toimitettiin sairaalaan,sokeriarvo silloin 1,2. Sydän jouduttiin pysäyttämään ja laittamaan uudelleen käyntiin. Siitä jäi Flimmeri. Hänen sokeriarvonsa oli ilman insuliiniä 25 jopa 30. Miehellä oli elopainoa silloin 110 kg/pituus 181cm. Hän laihtui diabeteksen myötä kuin itsestään. Normiannos oli insuliiniä 16/6, alussa,kun hän oli vielä työelämässä. Eväät mukaan ja kolmen tunnein välein jotain purtavaa. Olutkin maistui ja se sekoitti sitten sokeriarvoja. Tai epäsäännöllinen syöminen. Hän lihosi,kun joutui jäämään sairaseläkkeelle kirvesmiehen työstä. Olkapäät,jalat sököt. Insuliinin tarve kasvaa kun painoa tulee lisää. Välillä hän taas laihtui 30 kg ja oli äärettömän sairas. Silloin insuliiniä ei tarvinnut laittaa kuin muutaman yksikön. Vuoristorataahan se on kokoajan. Diabeteslääkäri totesi,että tauti on sellainen,että se vaihtaa paikkaa kivun suhteen kropan eri kohtiin. Välillä oli parempia aikoja. Jalat menivät huonoiksi. Kivut,säryt olivat päivittäisiä. Vahvoja särkylääkkeitä oli pakko syödä. Hänelle tehtiin myöhemmin jalkaan ohitusleikkaus. Lopputuloshan oli aivoverenvuoto,Marevan käytössä, Sairaalabakteeri, Jalan amputointi reidestä, Keuhkovetitulppa ja kuolema. Lesken

        Kuinkahan kauan oli ollut piilevänä ennen, kuin todettiin.
        Kuitenkin kertomuksesi kertoo siitä, miten tärkeää olisi omahoito ja seuranta toteuttaa.


      • 1lesken
        eppu2 kirjoitti:

        Kuinkahan kauan oli ollut piilevänä ennen, kuin todettiin.
        Kuitenkin kertomuksesi kertoo siitä, miten tärkeää olisi omahoito ja seuranta toteuttaa.

        eppu2
        On saattanut olla piilevänä, mutta kun minä tapasin hänet 1992, hänellä oli jo diabetes. Miesten tavoin häntä sai patistaa lääkäriin ja beteshoitajille. Hän tykkäsi kaljasta kuin myös. Se ja viina yhteensä sotkivat kuviota. Krapulassa sokeri laskee ja laitoin montakertaa hänelle hunajaa tai siirappia ikeniin. Hänellä oli joka taskussa sokeripaloja,kun hän itsekin huomasi sokerin laskun. Sitten kun tuli Marevan kuvioon, se vaikeutti lisää ruokavaliota. Jatkuvaa sokerinmittaamista ja INR-arvon pysymistä kohdalla. Ei se sittemmin onnistunutkaan, kun hän sai aivoverenvuodon. Kun olin omahoitaja, hänelle vaihdettiin Primaspan Marevanin tilalle. Helpotti vähän työtäni. Mittasin päivittäin sokeriarvon ja sen mukaan laitoin insuliinin. Arvot olivat kohdallaan,mutta ei se enää auttanut. Sairaalabakteeri oli viimeinen pisara. Lesken


      • OneTouch
        1lesken kirjoitti:

        Seurasin sivusta diabeetikon elämää 20 vuotta. Em.miehelläni oli alusta lähtien, kun diabetes todettiin 47 vuotiaana, insuliinikynä käytössä. Hän sai työpaikalla, katolla kohtauksen,toimitettiin sairaalaan,sokeriarvo silloin 1,2. Sydän jouduttiin pysäyttämään ja laittamaan uudelleen käyntiin. Siitä jäi Flimmeri. Hänen sokeriarvonsa oli ilman insuliiniä 25 jopa 30. Miehellä oli elopainoa silloin 110 kg/pituus 181cm. Hän laihtui diabeteksen myötä kuin itsestään. Normiannos oli insuliiniä 16/6, alussa,kun hän oli vielä työelämässä. Eväät mukaan ja kolmen tunnein välein jotain purtavaa. Olutkin maistui ja se sekoitti sitten sokeriarvoja. Tai epäsäännöllinen syöminen. Hän lihosi,kun joutui jäämään sairaseläkkeelle kirvesmiehen työstä. Olkapäät,jalat sököt. Insuliinin tarve kasvaa kun painoa tulee lisää. Välillä hän taas laihtui 30 kg ja oli äärettömän sairas. Silloin insuliiniä ei tarvinnut laittaa kuin muutaman yksikön. Vuoristorataahan se on kokoajan. Diabeteslääkäri totesi,että tauti on sellainen,että se vaihtaa paikkaa kivun suhteen kropan eri kohtiin. Välillä oli parempia aikoja. Jalat menivät huonoiksi. Kivut,säryt olivat päivittäisiä. Vahvoja särkylääkkeitä oli pakko syödä. Hänelle tehtiin myöhemmin jalkaan ohitusleikkaus. Lopputuloshan oli aivoverenvuoto,Marevan käytössä, Sairaalabakteeri, Jalan amputointi reidestä, Keuhkovetitulppa ja kuolema. Lesken

        Kiitos lesken lohduttavista ja rohkaisevista sanoista.
        Ja epulle kans.


    • En ole mitannut verensokeriani kuin satunnaisesti. Aina on ollut normaalit arvot.
      Verenpaine on mieluummin matala kuin korkea, sukuvika.
      Lievää nivelrikkoa on kuten varmaan kaikilla tämän ikäisillä.
      Veljelläni on Diabetes, hän on lähisuvussa ainoa joka sairastaa tätä sairautta. Onneksi hänellä on hyvät elämäntavat joten tauti on pysynyt kurissa aiheuttamatta suurempia vaurioita.

      • perusterve

        Onko joku ikä jolloin täisi mennä verensokerikontrolliin? Kuinka usein käytte terveystarkastuksessa?


      • perusterve kirjoitti:

        Onko joku ikä jolloin täisi mennä verensokerikontrolliin? Kuinka usein käytte terveystarkastuksessa?

        Olen vain mittaillut itse, en ole ikinä käynyt mittuuttamassa.
        Jos lääkäri epäilee diabetesta niin ainakin silloin mittaavat arvot.


    • Omaa verensokeriani en juuri seuraile, mutta kun asia tuli puheeksi otin aamulla paastoverensokerin: 4,9. En usko kuuluvani riskiryhmään, vaikka keskivartalolihavuutta on "yllättäen" ilmaantunut.
      Puolisollani on ollut I-tyypin=nuoruusiän diabetes lähes 40 vuotta ja sinä aikana hoitosuositukset ovat muuttuneet moneen kertaan.
      Näyttäisi siltä, että hänen kohdallaan sokerituotteiden täydellinen välttäminen pitää "pitkän sokerin" suosituksen tasolla, seitsemän pinnassa. Se pysyi siinä, vaikka hän istui pyörätuolissa neljä kuukautta tapaturman jälkeen - ei siis voinut harrastaa liikuntaa, mikä, kuten tiedetään, on toinen hoidon kulmakivistä.
      Hypoihinkaan = nopeaan verensokerin laskuun - hän ei tankkaa sokeria vaan ruislaipää - ja maitoa, jos sattuu olemaan jääkaapin lähellä.
      Tutuissa on kyllä niitä, jotka syövät makeaa kuin kuka tahansa muukin ja katsovat, että insuliinin annostuksen kanssa hoidetaan loput. Liitännäissairaudet ilmeisesti sitten ilmaantuvat nopeammin kun vetää tätä linjaa.

      • perusterve

        Tyhmiä kyselen tietämättömänä. Saako apteekista vapaasti ostaa sokerimittarin? Entä kolesterolimittarin?


      • Satunnaisseulonta
        perusterve kirjoitti:

        Tyhmiä kyselen tietämättömänä. Saako apteekista vapaasti ostaa sokerimittarin? Entä kolesterolimittarin?

        Saa ostaa mittausvärkkejä ja tunnollisimmat niin tekevätkin. Minun tautiani epäili ensimmäisenä edesmennyt vanha isäni, joka yritti ottaa verinäytteen, mutta minä tietysti piikkikauhuisena vetäisin sormeni pois.

        On meillä ainakin joskus ollut hyvä ja kansainvälisesti tunnustettu äitiys- ja lastenneuvolajärjestelmä. Mutta nykyisin epäilen, toimiiko edes kouluterveydenhuolto.


      • Satunnaisseulonta
        Satunnaisseulonta kirjoitti:

        Saa ostaa mittausvärkkejä ja tunnollisimmat niin tekevätkin. Minun tautiani epäili ensimmäisenä edesmennyt vanha isäni, joka yritti ottaa verinäytteen, mutta minä tietysti piikkikauhuisena vetäisin sormeni pois.

        On meillä ainakin joskus ollut hyvä ja kansainvälisesti tunnustettu äitiys- ja lastenneuvolajärjestelmä. Mutta nykyisin epäilen, toimiiko edes kouluterveydenhuolto.

        Pistänpä tähän varoittavaksi esimerkiksi television kautta saamani tiedon.

        Jossain toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa oltiin tultu siihen pisteeseen, että opeteltiin pistämistä tai näytteen ottamista piikin kanssa. Kun mietittiin, että kuinka se saattoi olla eräälle oppilaalle niin mahdottoman hankalaa, kävi ilmi, että hän ei lainkaan nähnyt koko neulaa.


      • eppu2

        Totta, yleiset hoitosuisitukset ovat muuttuneet hyvin paljon vuosikymmenten kuluessa, joskin yksilöllisyys täytyy huomioida.
        Näkisin siihen kaksi syytä.
        Ensinnäkin tieto ruoka-aineiden käyttäytymisestä elimistössä tulee aina uutta tietoa.
        Toiseksi, ateriainsuliinien (lyhytvaikutteisten) tulo hoitoon, on mahdollistanut väljemmän ruokavalion.


      • eppu2 kirjoitti:

        Totta, yleiset hoitosuisitukset ovat muuttuneet hyvin paljon vuosikymmenten kuluessa, joskin yksilöllisyys täytyy huomioida.
        Näkisin siihen kaksi syytä.
        Ensinnäkin tieto ruoka-aineiden käyttäytymisestä elimistössä tulee aina uutta tietoa.
        Toiseksi, ateriainsuliinien (lyhytvaikutteisten) tulo hoitoon, on mahdollistanut väljemmän ruokavalion.

        Aivan eppu2. Väljyyttä on tullut, mutta toisaalta sen "vanhan" ruokavalion noudattaminen - ei sokeria lainkaan - olisi ehkä tukenut kokonaisterveyttä paremmin.


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Aivan eppu2. Väljyyttä on tullut, mutta toisaalta sen "vanhan" ruokavalion noudattaminen - ei sokeria lainkaan - olisi ehkä tukenut kokonaisterveyttä paremmin.

        Jos on ongelmia sokerin kanssa, niin vissiin se vanha lautasmalli on aika hyvä.
        Mutta pieni itsensä hemmottelu silloin tällöin vaikka leivoksella, ei kokonaissokerissa mitään vaikuta, hetkellisesti nostaa sokeriarvoa.
        Kokonaisuus ratkaisee.


    • Verensokerimittarin ja liuskoja voi ostaa itselleen. Samoin kolestrolimittateita näyttää olevan myynnissä Googlaamalla selviää, perusterve.
      Jos diagnoosi on saatu, sokerimittarin ja liuskoja saa perusterveydenhuollon kautta.
      Liuskoissa kyllä nuukailevat. En muista, missä se raja kulki. Ne säästöt..))

      Meidän kokemuksen mukaan diabetestä hoidetaan hyvin. Useimissa kunnissa on diabeteshoitaja ja -lääkäri ja kokonaisterveydentilaa seurataan erilaisin mittauksin. Moni kunta maksaa lisäksi jalkahoitoa muutaman kerran vuodessa.
      Omahoito on kyllä avainasemassa. Jos itse on motivoitunut ja tsemppiä riittää, hoitotaho tekee varmasti oman osansa.

      • Satunnaisseulonta

        Minä sain aikoinani erinomaisen hyvän kuvan kotikaupunkini diabetesneuvolan toiminnasta. Sittemmin paluumuutettuani pohjoiseen kiikutin paikalliseen yhdistettyyn ehkäisy- ja paheksuntaneuvolaan A4-kirjekuorellisen mainitsemiasi mittausten seurantatuloksia. Tuntui siltä, että minä olin ainoa ylpeä näistä aikaansaannoksista. Käynti jäi ainoaksi. Onneksi aiemmin saatu oppi kantaa.

        Muistan hyvin myös sen, että kuinka erään kerran kuskasin autollani samaiseen terveyskeskukseen Ruotsista paluumuuttanutta tuttavaani. Hän oli menossa hakemaan mittaria ja liuskoja, vaikka hänellä ei ymmärtääkseni vielä diagnoosia ollutkaan. Jupisi jotain siihen suuntaan, ettei se omahoitokäynti aivan mennyt kuin Strömsössä.

        Väittäisin, että parantamisen varaa on.


      • Kaikkein kiinnostavinta on mistä tuo massiivinen diabetesilmiö johtuu. Nuorissakin, nuorissa on paljon ylipainoisia. Luulen että tietoa on vaan sitä ei anneta, lääketeollisuus on maailmanmahti nro. se ja ehkä kärkipäässä jo. Toinen on se mitä oikeasti syömme, ruuasta saamme muutakin kun energiaa ja vitamiineja..😌


      • Satunnaisseulonta kirjoitti:

        Minä sain aikoinani erinomaisen hyvän kuvan kotikaupunkini diabetesneuvolan toiminnasta. Sittemmin paluumuutettuani pohjoiseen kiikutin paikalliseen yhdistettyyn ehkäisy- ja paheksuntaneuvolaan A4-kirjekuorellisen mainitsemiasi mittausten seurantatuloksia. Tuntui siltä, että minä olin ainoa ylpeä näistä aikaansaannoksista. Käynti jäi ainoaksi. Onneksi aiemmin saatu oppi kantaa.

        Muistan hyvin myös sen, että kuinka erään kerran kuskasin autollani samaiseen terveyskeskukseen Ruotsista paluumuuttanutta tuttavaani. Hän oli menossa hakemaan mittaria ja liuskoja, vaikka hänellä ei ymmärtääkseni vielä diagnoosia ollutkaan. Jupisi jotain siihen suuntaan, ettei se omahoitokäynti aivan mennyt kuin Strömsössä.

        Väittäisin, että parantamisen varaa on.

        Varmasti huonojakin kokemuksia löytyy. Saunnaisseulonta. Ja kyllä tuntuisi tylsältä, jos omia ponnistuksia ei huomioitaisi lainkaan, etenkin kun tietävät, että on paljon niitä, joita ei millään keinoin saa mukaan "talkoisiin"...


      • Reeta3 kirjoitti:

        Kaikkein kiinnostavinta on mistä tuo massiivinen diabetesilmiö johtuu. Nuorissakin, nuorissa on paljon ylipainoisia. Luulen että tietoa on vaan sitä ei anneta, lääketeollisuus on maailmanmahti nro. se ja ehkä kärkipäässä jo. Toinen on se mitä oikeasti syömme, ruuasta saamme muutakin kun energiaa ja vitamiineja..😌

        Tuota kai tutkitaan vimmatusti tälläkin hetkellä, Reeta3. Kun diabetes ei vähene vaan lisääntyy, ykköstyyppikin, jota ei tietääkseni pidetä elämäntapasairautena kuten kakkostyyppiä osin pidetään.
        Kai diabetes on lääketeollisuudelle hyvä bisnes, mutta kansantaloudelle se on kyllä iso menoarä ja siksi kai sitä tutkitaan ja yritetään ennalta ehkäistä. En muista tarkoin pistettävän insiliinin hintaa, mutta jos se pitäisi maksaa itse, kaikki eivät siihen pystyisi.


      • eppu2
        Reeta3 kirjoitti:

        Kaikkein kiinnostavinta on mistä tuo massiivinen diabetesilmiö johtuu. Nuorissakin, nuorissa on paljon ylipainoisia. Luulen että tietoa on vaan sitä ei anneta, lääketeollisuus on maailmanmahti nro. se ja ehkä kärkipäässä jo. Toinen on se mitä oikeasti syömme, ruuasta saamme muutakin kun energiaa ja vitamiineja..😌

        On ollut juttuja maidosta, d-vitamiinin puutteesta ja punaisesta lihasta.
        Niitä kai tutkitaan edelleen. (2-tyyppi)
        1-tyypin diabetekseen sanotaan olevan perinnöllinen taipumus, se taas viittaisi geeneihin, en tiedä, nykyäänhän kyllä geenejä epäillään vähän kaikesta, että lienee, tätäkin tutkitaan.


      • ent.siivoojaparka
        demeter1 kirjoitti:

        Tuota kai tutkitaan vimmatusti tälläkin hetkellä, Reeta3. Kun diabetes ei vähene vaan lisääntyy, ykköstyyppikin, jota ei tietääkseni pidetä elämäntapasairautena kuten kakkostyyppiä osin pidetään.
        Kai diabetes on lääketeollisuudelle hyvä bisnes, mutta kansantaloudelle se on kyllä iso menoarä ja siksi kai sitä tutkitaan ja yritetään ennalta ehkäistä. En muista tarkoin pistettävän insiliinin hintaa, mutta jos se pitäisi maksaa itse, kaikki eivät siihen pystyisi.

        Onko kakkosdiabetes sitten niin huimasti noussut, vai onko niin, että niihin sokeriarvoihin on enemmän alettu kiinnittämään huomiota, mitataan enemmän ja sitä diabeteksen rajaakin on laskettu alemmaksi (mitä tohtorini kertoi vähän otsansa rypistellen ja suutaan mutristaen), että saadaan pillereitä kaupaksi.

        Ennen kai alettiin epäilemään diabetestä vasta silloin, kun joku meni oireittensa kanssa tohtorille. Kaikki eivät edes menneet sittenkään vaan ehtivät kuolemaan ja sokeutumaan ennenkuin tiedettiin mistä se johtui. Vanhuutta syytettiin.

        Sitten on näitä meitä, joilla kerrotaan olevan diabetes vaikka mitään sen tyypillisiä oireita ei ole ollut koskaan; http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=5619939


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Onko kakkosdiabetes sitten niin huimasti noussut, vai onko niin, että niihin sokeriarvoihin on enemmän alettu kiinnittämään huomiota, mitataan enemmän ja sitä diabeteksen rajaakin on laskettu alemmaksi (mitä tohtorini kertoi vähän otsansa rypistellen ja suutaan mutristaen), että saadaan pillereitä kaupaksi.

        Ennen kai alettiin epäilemään diabetestä vasta silloin, kun joku meni oireittensa kanssa tohtorille. Kaikki eivät edes menneet sittenkään vaan ehtivät kuolemaan ja sokeutumaan ennenkuin tiedettiin mistä se johtui. Vanhuutta syytettiin.

        Sitten on näitä meitä, joilla kerrotaan olevan diabetes vaikka mitään sen tyypillisiä oireita ei ole ollut koskaan; http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=5619939

        Varmasti noinkin, espis (ent.siivoojaparka). Kun pyritään ennalta ehkäisemään esim näitä liitännäissairauksia niin kai se on hyvä ottaa koppi taudista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
        Vielä ainakin maaseudulla näkee näitä sankareita, jotka eivät ole millänsäkään koko taudista. Hoitavat itseään huolimattomasti, jos ollenkaan, menettävät varpaitaan/raajojaan ja kuten sanoit, silmänpohjat rappeutuvat ja sokeutuvat.

        Meilläkin on tuttu, joka sokeutui hyvin nuorena miehenä, mutta ei tehnyt sairaudestaan tragediaa: elätti itsensä ja perheensä puhelinmyyjänä, harrasti tandempyöräilyä kaverinsa kanssa ja oli vielä hyvä suustaan. "Ei ollakaan pitkään aikaan nähty" hän saattoi todeta, kun tavattiin ja hän äänestä tunnisti meidät.

        Hyvä linkki, kiitos. Taudin oireet pähkinänkuoressa.


      • 1lesken
        eppu2 kirjoitti:

        On ollut juttuja maidosta, d-vitamiinin puutteesta ja punaisesta lihasta.
        Niitä kai tutkitaan edelleen. (2-tyyppi)
        1-tyypin diabetekseen sanotaan olevan perinnöllinen taipumus, se taas viittaisi geeneihin, en tiedä, nykyäänhän kyllä geenejä epäillään vähän kaikesta, että lienee, tätäkin tutkitaan.

        eppu2
        Viittasit geeneihin. Edesmenneellä miehelläni on kaksoissisko, jolla ei ole diabetestä. Sensijaan heidän äidillänsä oli kakkostyypin diabetes. Lesken


      • eppu2
        1lesken kirjoitti:

        eppu2
        Viittasit geeneihin. Edesmenneellä miehelläni on kaksoissisko, jolla ei ole diabetestä. Sensijaan heidän äidillänsä oli kakkostyypin diabetes. Lesken

        Vaikka perinnöllinen taipumus olisikin olemassa, ei kaikki kuitenkaan periydy kaikille.
        Itse olen 5 henkisestä perheestä, 4verenpainetautista yhdellä alhainen paine.


    • flegmaatti

      Tunnustan tietämättömyyteni.

      Kun minut säikyteltiin sokurilla niin muistan vain paastolukeman 6,2. Ennen toista koetta minulle juotettiin tolkuttomasti äitelää litkua ja sen kokeen tuloksen kertoi hoitsu huolestuneen näköisenä mutta en muista lukemaa.
      Hoitsu tunnisti lukemasta pari viikkoa aikaisemmin päättyneen, 6:n viikon rappiokauden.

      Sain kaveriltani mittarin ja liuskoja joilla tarkistin aina joskus paastosokurit. 4,3 > 5,2.
      Tarkistin kerran myös tason 2 tuntia aterian jälkeen ja lukema oli myös 5,2.
      Varmaan sokeri on tarkistettu joskus "syömättömien" verikokeiden yhteydessä mutta kukaan ei ole enää säikytellyt.

      Säännöllisesti seuraan vain Hb-tasoani, sekä PSA lukemaa.
      CEA:n hoitaa yleensä julkinen puoli.
      S-Teston teetän kerran vuodessa. Joskus myös elämäntilanteen suuremman muutoksen jälkeen.

    • Tavuviiva

      Hei. Tämä on ollut hyvä, tietoa tihkuva ketju. On omakohtaisia asioita.
      Voisipa näitä aiheita jäsennellä 60 ketjussa omiin arkistomappeihin: terveys, ruoka, musiikki, riimit, jne.

      • treew33

        Kyllä ne voi. Rakennat kirjanmerkkeihin kansiot kutakin aihetta varten. Esim. "S24 Terveys" ja nimeät siihen kansioon tallentaessasi kunkin kirjanmerkin alkamaan aiheen mukaan esim. "Diabetes". Klik ja kaikki rivissä saatavissa heti.

        Minulla on 6.000 kirjanmerkkiä


      • ent.siivoojaparka

        Riippuen, kumpi sinua enemmän kiinnostaa, tuttujen nikkien omakohtaiset asiat vai yleensä keskustelu diabeteksestä.

        Jos jälkimmäinen, niin täällä on ihan omakin palsta sille
        http://keskustelu.suomi24.fi/terveys/sairaudet/diabetes
        Tosin keskustelijat ovat outoja nikkejä ...

        Itse en välitä näitä keskusteluja säästää kirjanmerkkeihin, koska ne löytyy helposti kun laittaa tuonne hakuun, jos alkaa jälkeenpäin joku kiinnostamaan.


      • treew33

        Täytyy tarkentaa. Tämä ketju ei päässyt kirjanmerkkeihini, mutta siivoojan laittama hyvä, selkeä linkki oireisiin pääsi.
        S24 sivuille on n. 30 linkkiä 6.000:sta.


      • Satunnaisseulonta
        treew33 kirjoitti:

        Täytyy tarkentaa. Tämä ketju ei päässyt kirjanmerkkeihini, mutta siivoojan laittama hyvä, selkeä linkki oireisiin pääsi.
        S24 sivuille on n. 30 linkkiä 6.000:sta.

        Jokaisen kannattaa muistaa se, mitä ent. siivoojaparka itsekin kirjoitti linkittämänsä oireluettelon yhteyteen: On myös meitä, joilla ei ole kyseisiä oireita esiintynyt.

        Itse olen kuulunut riskiryhmään (ei alkoholi - sellaista ei perinteisessä merkityksessä näköjään edes ole) ja päässyt vuosittaiseen kontrolliin johtuen kokonaan toisesta oireesta, joka sekin paljastui aivan sattumalta työhöntulotarkastuksen yhteydessä. Kunnes sitten yhtenä vuonna jonkin pätkätyön päättyessä katsottiin aiheelliseksi aloittaa mieto lääkitys ja todellakin PÄÄSIN diabetesneuvolan asiakkaaksi. Lisäksi melko intensiiviseenkin asiakkuuteen oli aikaa nimenomaan työttömyyden ansiosta.

        Paljon turhempaankin käytetään resursseja mm. työttömien aseman parantamisyritysten suhteen, miksei siis niissäkin yhteyksissä voitaisi tehdä terveystarkastuksia ja ryhtyä kuntouttamaan ihmisiä - ainakin vapaaehtoisia sellaisia?


      • 1lesken
        Satunnaisseulonta kirjoitti:

        Jokaisen kannattaa muistaa se, mitä ent. siivoojaparka itsekin kirjoitti linkittämänsä oireluettelon yhteyteen: On myös meitä, joilla ei ole kyseisiä oireita esiintynyt.

        Itse olen kuulunut riskiryhmään (ei alkoholi - sellaista ei perinteisessä merkityksessä näköjään edes ole) ja päässyt vuosittaiseen kontrolliin johtuen kokonaan toisesta oireesta, joka sekin paljastui aivan sattumalta työhöntulotarkastuksen yhteydessä. Kunnes sitten yhtenä vuonna jonkin pätkätyön päättyessä katsottiin aiheelliseksi aloittaa mieto lääkitys ja todellakin PÄÄSIN diabetesneuvolan asiakkaaksi. Lisäksi melko intensiiviseenkin asiakkuuteen oli aikaa nimenomaan työttömyyden ansiosta.

        Paljon turhempaankin käytetään resursseja mm. työttömien aseman parantamisyritysten suhteen, miksei siis niissäkin yhteyksissä voitaisi tehdä terveystarkastuksia ja ryhtyä kuntouttamaan ihmisiä - ainakin vapaaehtoisia sellaisia?

        Satunnaisseulonta
        Olen työtön ja käyn pakon edessä lääkärissä. En viimekäynnillä halunnut edes veriarvoja mittauttaa. Mitä minä vastauksilla teen. Tuputtavat heti kolestrolilääkettä ja verenpainetabletteja. Kotona mittaan, tosi harvoin, sokeriarvon. Jos huiputtaa,olen syönyt liikaa ja kävelen vähän enemmän. Ja kevennän ruokavaliota. Suklaa pois viikoksi. Ylös, ulos ja lenkille,sekä omena päivässä, pitää lääkärin loitolla. Lesken


      • Satunnaisseulonta
        1lesken kirjoitti:

        Satunnaisseulonta
        Olen työtön ja käyn pakon edessä lääkärissä. En viimekäynnillä halunnut edes veriarvoja mittauttaa. Mitä minä vastauksilla teen. Tuputtavat heti kolestrolilääkettä ja verenpainetabletteja. Kotona mittaan, tosi harvoin, sokeriarvon. Jos huiputtaa,olen syönyt liikaa ja kävelen vähän enemmän. Ja kevennän ruokavaliota. Suklaa pois viikoksi. Ylös, ulos ja lenkille,sekä omena päivässä, pitää lääkärin loitolla. Lesken

        Minä uskon saaneeni diabetesneuvolan kautta asioista syvällisempää tietoa, jota sitten olen pystynyt soveltamaan kulloisessakin elämäntilanteessani. Kaikkine vaivoineni pystyin työskentelemään kuitenkin vuosikausia entisessä ammatissani ilman sairauspoissaoloja.

        Viimeiset kaksi vuotta oli työ maaseudulla sinänsä leppoisaa, mutta ne työmatkat ... Kyllä oli tuhoisaa, kun rappusten vierestä lähti aamulla ajelemaan huonoa tietä henkensä kaupalla 120 kilometrin päivittäisen työmatkan palaten samojen rappusten juureen illalla. Eikä jaksanut tehdä yhtään mitään tämän lisäksi.

        Ihmettelenkin nyt pitkästä aikaa testeissä käytyäni, etten niiden perusteella ole vieläkään täysin henkihieverissä. Liittyyhän tähän jaksamattomuuteen toki muutakin elämänkirjoon kuuluvaa stressaavaa asiaa.

        Ihan mukavalta kuulosti, kun lääkäri sanoi puoltavansa toivomustani päästä taas diabetesneuvolaan. Hänen mukaansa minä pystyn hyötymään siitä. Eipä tätä tarvitse tämän enempää selitellä.

        Käyt pakon edessä lääkärissä? Ei kai työvoimatoimisto siihen pakota?


      • Satunnaisseulonta
        1lesken kirjoitti:

        Satunnaisseulonta
        Olen työtön ja käyn pakon edessä lääkärissä. En viimekäynnillä halunnut edes veriarvoja mittauttaa. Mitä minä vastauksilla teen. Tuputtavat heti kolestrolilääkettä ja verenpainetabletteja. Kotona mittaan, tosi harvoin, sokeriarvon. Jos huiputtaa,olen syönyt liikaa ja kävelen vähän enemmän. Ja kevennän ruokavaliota. Suklaa pois viikoksi. Ylös, ulos ja lenkille,sekä omena päivässä, pitää lääkärin loitolla. Lesken

        Kommentoin vielä koskien yksilöllisiä polkujamme ravintoasioiden suhteen.

        Kolmanneksi viimeisessä työpaikassani myös minua ja niinikään diabeteksesta kärsivää työtoveriani huippasi joskus työpäivän päätteeksi pidettävän kokouksen yhteydessä. Se ei johtunut siitä, että olisimme syöneet liikaa eikä olisi mennyt ohi lenkille lähtemällä. Johtui siitä, että olimme kenties unohtaneet ottaa kotoa tarpeeksi eväitä mukaan.

        Hän otti siinä vaiheessa sokeripalan ja minä otin hapankorpun. Niitä oli aina työpöydän laatikossa. Olimme kumpainenkin tältä osin tyytyväisiä kokouksen loppuun saakka. Suklaasta olin ainakin minä jo opetellut lähes pysyvästi pois säästäen sen nauttimisen ainoastaan juhlatilaisuuksiin.

        Sinänsä tuo samainen työyksikkö oli minun mielestäni loistava, koska sinne tuotiin samaa ruokaa kuin paikalliseen sairaalaan: lautasmalli, täysjyväleipä, tumma riisi ja pasta jne. Vaikka siis sairaalassakaan ei kaikilla ole vielä diabetes-diagnoosia. En usko, että näistä on ollut kenellekään haittaakaan, jos kohta siihen aikaan oli vielä hivenen kalliimpia.


      • 1lesken
        Satunnaisseulonta kirjoitti:

        Minä uskon saaneeni diabetesneuvolan kautta asioista syvällisempää tietoa, jota sitten olen pystynyt soveltamaan kulloisessakin elämäntilanteessani. Kaikkine vaivoineni pystyin työskentelemään kuitenkin vuosikausia entisessä ammatissani ilman sairauspoissaoloja.

        Viimeiset kaksi vuotta oli työ maaseudulla sinänsä leppoisaa, mutta ne työmatkat ... Kyllä oli tuhoisaa, kun rappusten vierestä lähti aamulla ajelemaan huonoa tietä henkensä kaupalla 120 kilometrin päivittäisen työmatkan palaten samojen rappusten juureen illalla. Eikä jaksanut tehdä yhtään mitään tämän lisäksi.

        Ihmettelenkin nyt pitkästä aikaa testeissä käytyäni, etten niiden perusteella ole vieläkään täysin henkihieverissä. Liittyyhän tähän jaksamattomuuteen toki muutakin elämänkirjoon kuuluvaa stressaavaa asiaa.

        Ihan mukavalta kuulosti, kun lääkäri sanoi puoltavansa toivomustani päästä taas diabetesneuvolaan. Hänen mukaansa minä pystyn hyötymään siitä. Eipä tätä tarvitse tämän enempää selitellä.

        Käyt pakon edessä lääkärissä? Ei kai työvoimatoimisto siihen pakota?

        Satunnaisseulonta:lla
        Olin 20 vuotta tekemisissä diabeetikon kanssa. Luulen ja uskon tietäväni lähes kaiken, mitä se pitää sisällään. Koko elämä on/oli/elettiin beteksen ehdoilla. Olin paljon mukana lääkäreissä/beteshoitajilla ym.ym. Minua ei kukaan pakota lääkäriin,olen vain niin vastahakoinen menemään sinne. Kun menin lääkäriin mieheni kuoleman jälkeen, lääkäri kysyi mikä on vaivani. Rupesin lähes automaattisesti luettelemaan edesmenneen mieheni lääkitystä ja sairauksia. Sitten hätkähdin, kun lääkäri kysyi uudelleen mikä minua vaivaa. Sitäpä ei ollut kukaan kysynyt minulta aikoihin. Hyvä etten pillahtanut itkuun. Eihän minulla ollut kuin unettomuus. Lesken


    • Tavuviiva

      Niin kiitos ohjeista. Ajattelin kuitenkin niin, että Suomi24 /60 voisi olla vielä sisennetty eteenpäin, parametrit? eli aloittaja ottaisi kantaa, minkä otsikon alle kirjoittaa, siis oikeastaan lisälaatikko tähän aloitussivuun. Silloin syntyisi "kansio". Joku osaisi varmaan täydentää.
      Näissä kirjoituksissa kuitenkin on niitä viitteitä ja vinkkejä ihan hyvin, mitä voi googlettaa.

    • Minulla on diabetes 2 seurannassa ja hoidossa; kerran vuodessa lääkärintarkastus ja kerran vuodessa diabeteshoitajalla käynti. Molemmat ovat olleet nopeita ja rutiininomaisia; esim. ruokavaliosta olen saanut kyllä guuglata itse lähes kaikki ohjeet. En varmaan osaa kysyä oikeita kysymyksiä, kun en mielestäni saa hoiturilta kuin aivan ylimalkaisia vastauksia. Lekurisiskoni Suomessa jolla on itselläänkin DB2 on ihmetellyt hoitoani, joka on hänen mielestään ollut liian konservatiivista: paastosokerini ovat keikkuneet pitkälti yli kymmenen ja pitkäaikaissokeri myös roimasti koholla. Siitä kun aloitin tämän ketjun kiristin myös ruokavaliotani ja aloin polkea uudelleen kuntopyörällä illansuussa: nyt arvoni ovat hieman parantuneet ja paino menossa taas hieman alaspäin: vyöstä löytyi uusi reikä lähempänä vatsanpintaa ;)
      ***
      Kaikki linkit mistä voi guuglata ohjeita ja oireita ovat tärkeitä ja hyviä, mutta minä olen jo guuglannut lähes kaiken minkä nopealla etsinnällä löytää ja kaipasin lähinnä ikätovereideni kanssa keskustelua DB2 hoidosta ja mikä tehoaa kenellekin.

      • "Paloma.se.co"

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 1.SF
        Luomu-Kirnu-VoiSF
        Luomu-viili 6kpl.SF
        Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariiniä tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 1.SF
        Luomu-Kirnu-VoiSF
        Luomu-viili 6kpl.SF
        Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariiniä tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa

        H.

        Minä voisin kyllä tuollaisilla eväillä selviytyä mutta lutunen ja poika eivät.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä voisin kyllä tuollaisilla eväillä selviytyä mutta lutunen ja poika eivät.

        "Paloma.se.co"

        Kerro heille että noita vihanneksia saa lisätä niin paljon kun jaksaa tai mahtuu.
        Lopulta kuitenkin aina on kyse kaloreista.
        Ja äkkinäisistä Sokereista.
        Kerro heille myös, että ei naisenkaan tarvitse aina olla herkkua sisältä ja päältä.
        Koko ajan, joka kerta :)

        Hali

        H.


      • Satunnaisseulonta
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä voisin kyllä tuollaisilla eväillä selviytyä mutta lutunen ja poika eivät.

        Minulla oli tuolta listalta eilen pakastevihannekset, täysjyväleipä, rasvattomia maitotuotteita ja hedelmiä. Lihan sijaan söin kalaa. Rasvaa pitää jonkin verran saada jostain, ellei kalasta niin vaikkapa öljypullosta.

        Perheenjäseneni tietävät tilanteeni eivätkä tule tänne vaatimaan yhtikäs mitään mikä ei minun ruokavaliooni sovi.


      • Minusta taas on ollut vaikeaa pakottaa noita perheen herkkusuita omaan ruokavaliooni. Tai siis sovellan silleen että syön ainoastaan osan laittamastani ruuasta skippaan perunamuussit ja riisit ja valkoisen leivän ja keitän itselleni pari kananmunaa jääkaappiin jos nälkä yllättää esim. illalla tai aterioiden välissä. Kokojyväruisleipää syön päivittäin ja hapankorppuja; jälkiruoka tai jäätelö tai joku leivonnainen kerran viikossa. Alkoholia ei juuri ollenkaan, lasi pari kerran kahdessa viikossa.
        Aamiainen on vaikea koska herään niin paljon aikaisemminkuin muut ja meillä päivän ensimmäinen ateria syödään joskus puolenpäivän tienoilla. Sitä ennen minun on kuitenkin saatava jotain masuuni ja lääkitys käyntiin aamusta. Joskus tuntuu että menee koko päivä ruuankanssa tuhraamiseen ja aterioiden suunnitteluun ja valmistamiseen .
        Pakastevihanneksia käytän, mutta en niistä mitenkään pidä. Avokado, tomaatti, kurkku ja muut tuoreet vihannekset voittavat maussa ja koostumuksessa pakastetut. Oikeestaan ainoa pakastevihannes mistä pidän on vihreät pavut.


      • Satunnaisseulonta
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minusta taas on ollut vaikeaa pakottaa noita perheen herkkusuita omaan ruokavaliooni. Tai siis sovellan silleen että syön ainoastaan osan laittamastani ruuasta skippaan perunamuussit ja riisit ja valkoisen leivän ja keitän itselleni pari kananmunaa jääkaappiin jos nälkä yllättää esim. illalla tai aterioiden välissä. Kokojyväruisleipää syön päivittäin ja hapankorppuja; jälkiruoka tai jäätelö tai joku leivonnainen kerran viikossa. Alkoholia ei juuri ollenkaan, lasi pari kerran kahdessa viikossa.
        Aamiainen on vaikea koska herään niin paljon aikaisemminkuin muut ja meillä päivän ensimmäinen ateria syödään joskus puolenpäivän tienoilla. Sitä ennen minun on kuitenkin saatava jotain masuuni ja lääkitys käyntiin aamusta. Joskus tuntuu että menee koko päivä ruuankanssa tuhraamiseen ja aterioiden suunnitteluun ja valmistamiseen .
        Pakastevihanneksia käytän, mutta en niistä mitenkään pidä. Avokado, tomaatti, kurkku ja muut tuoreet vihannekset voittavat maussa ja koostumuksessa pakastetut. Oikeestaan ainoa pakastevihannes mistä pidän on vihreät pavut.

        Kaikkihan me joudumme tekemään kompromisseja. Viime kevääseen asti kävi opiskelijapoikani täällä syömässä lähes päivittäin ja silloin söin itsekin mm. siskonmakkarakeittoa suurena herkkuna. Päästyään töihin hän on yhden kerran kysynyt, onko mitään valmista ruokaa. Silloin oli toisen pojan lihattoman perheen vuoksi soijanakkikeittoa, jota lihansyöjäkin kävi syömässä mutta ei ole sen jälkeen kysellyt enää ruoan perään.

        Minulla on pakastevihanneksia varattuna sen vuoksi, että niitä on helppo ja nopea käyttää ja saa tosiaankin täyttää vatsaansa kuitupitoisella ruoalla mielin määrin nälän yllättäessä. Aikoinaan, kun aloitin ruokavalion noudattamisen, tein raakasalaatteja ja -raasteita kulhokaupalla valmiiksi jääkaappiin tästä samasta syystä. Niihinkin kyllästyy eikä aina sovi vatsallekaan. Lisäksi lapsenlapseni on tottunut syömään kurkut ja porkkanat sellaisenaan, mikä sopii minullekin oikein hyvin.


      • eppu2


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Aloitin heti tutkimaan ja tarvii varmaan tulostaaa.

        Minulle yhtenä peukalosääntönä on hoitaja kertonut, että kaikki mikä menee nopeasti mahalaukun läpi ohutsuoleen, nostaa pahemmin verensokeria.

        Niinkuin peruna on parempi syödä perunana kuin muussina.
        Hedelmät parempi hedelminä kuin juissina (vaikka olisi sokeroimatontakin).
        Marjat marjoina, eikä mehuna, kiisselinä tai smoothina.
        Banaania voi syödä vaikka näkärin kanssa ...


      • 1lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minulle yhtenä peukalosääntönä on hoitaja kertonut, että kaikki mikä menee nopeasti mahalaukun läpi ohutsuoleen, nostaa pahemmin verensokeria.

        Niinkuin peruna on parempi syödä perunana kuin muussina.
        Hedelmät parempi hedelminä kuin juissina (vaikka olisi sokeroimatontakin).
        Marjat marjoina, eikä mehuna, kiisselinä tai smoothina.
        Banaania voi syödä vaikka näkärin kanssa ...

        esp:
        Niinkaun näin voi syödä,kun hampaat ovat kunnossa ja ei ole nielemisvaikeuksia. Halvauksen ja aivoverenvuodon jälkeen miehelle kotihoidossa kaikki piti soseuttaa. Mikään ei saanut tarttua kurkkuun. Sokeriarvot laskivat jos ravinto ei imeytynyt. Joskus beteshoitajat eivät ymmärrä tätä. Ohjeita annetaan ylimalkaan. Samoin Marevanin käyttö rajoittaa. K-vitamiinia sisältäviä tuotteita saa syödä vähän. Esim.3 kpl viinirypäleitä. Lesken


      • ent.siivoojaparka
        1lesken kirjoitti:

        esp:
        Niinkaun näin voi syödä,kun hampaat ovat kunnossa ja ei ole nielemisvaikeuksia. Halvauksen ja aivoverenvuodon jälkeen miehelle kotihoidossa kaikki piti soseuttaa. Mikään ei saanut tarttua kurkkuun. Sokeriarvot laskivat jos ravinto ei imeytynyt. Joskus beteshoitajat eivät ymmärrä tätä. Ohjeita annetaan ylimalkaan. Samoin Marevanin käyttö rajoittaa. K-vitamiinia sisältäviä tuotteita saa syödä vähän. Esim.3 kpl viinirypäleitä. Lesken

        Käsittääkseni Paloma ei ihan vielä ole siinä kunnossa kuin miehesi oli viimeisinä vuosinaan. Hän vasta yrittää ennaltaehkäistä sitä, ettei joutuisi insuliinille.
        Ja sama täällä.

        Varmaan sitten hoitajillakin on eri neuvot meille, kun me hampaattomina aivohalvauspotilaina makaamme punkan pohjalla.


      • 1lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Käsittääkseni Paloma ei ihan vielä ole siinä kunnossa kuin miehesi oli viimeisinä vuosinaan. Hän vasta yrittää ennaltaehkäistä sitä, ettei joutuisi insuliinille.
        Ja sama täällä.

        Varmaan sitten hoitajillakin on eri neuvot meille, kun me hampaattomina aivohalvauspotilaina makaamme punkan pohjalla.

        esp
        Muistissani on aina vain betes,joten tulee turhaakin dramatisoitua sitä. Tottakai jokainen on yksilö, ja kaikilla on erilainen elimistö,geenit,elämäntavat jne. Edesmennyt mieheni oli aloittanut heti pistämisen insuliinikynällä,kun hän sairastui. Ei ollenkaan tablettihoitoa aloitettukaan. Eli kun treffasimme, hänellä oli jo insuliinikynä käytössä. Opin heti alusta lähtien diabeetikon elämää.
        Lesken.


    • Pitkä sokeri arvo on tärkein, yleensä tunnen arvon ilman mittausta. Sain uuden lääkkeen Januvia 100mg 98kpl maksaa noin 120 euroa tosi hyvä 1 kerran päivässä muut lisänä. Ruokavalio tavallinen, liikunta lähes nolla. Mittasin juuri 8,5 siis vähän korkea. Mittaus välineet ilmaisia usein uusia itselläni 2 jotka kai vien kaatopaikalle määrättyyn paikkaan Tällähetkellä Bayer ContourXT.

    • Tavuviiva

      No niin..
      Sokeriarvo 5,9
      Mutta kolesteroliarvot 6,3 - 1,17 - 4,8. ( aikaisemmin yli 7 tuo vars.)

      Nyt olisi mielenkiintoista tietää, millaisia ohjeita eri alueilta saisi noihin arvoihin. Lääkkeet ei oikein nappaa.

      Heittäytykääpäs tohtoreiksi. Lyhyet reseptit.

      • flegmaatti

        Mikä tepsii kenelläkin.

        Omalla kohdallani 6-kymppisenä aloitettu, intensiivinen kuntoilu kohensi terveyttäni kokonaisuudessaan.
        Sokerista ei ollut aikaisempaa tietoa mutta ilmeisesti se ei ollut hälyttävällä tasolla.

        Kolestroli oli ennen puolen vuoden alkujaksoa 8, HDL hieman alle 2:n ja trigly 0,85.
        Puolen vuoden kuluttua kokonaiskolestroli 4,7, HDL ennallaan ja trigly 0,65 mahtunee normaaliin hajontaan.
        Tuon puolen vuoden aikana vähensin simvastatinin 40mg:sta 20mg:aan ja lopulta kokonaan pois.

        Verenpaine oli lääkittynä ( 10mg cardace ) 150 / 85. Jakson jälkeen ilman lääkitystä 120 / 70 tai hieman alle.
        Leposyke laski 85:stä -60:een.

        Totunnaiset rentoutusjaksot nostavat paineen 5mg:n lääkitystä tarvitsevaan tasoon.

        Bonuksena tuosta aloitusjaksosta oli vyörärön oheneminen 6 - 7cm ruokailutapoja muuttamatta ja painon laskematta.

        Reseptini. Kuutena päivänä viikossa, sopivasti rytmittäen, maastavetoa, rinnallevetoa, kyykkyjä submaksimaalisilla painoilla kuten edellisetkin, leukoja, vatsaa monipuolisesti tavanomaisista istumaan nousuista rock:iin ( dragon flag ), Pystypunnerruksia, vauhtipunnerruksia, raakoja työntöjä, ranskista, ojentajataljaa, ylätaljaa ym. putkivempeleitä.
        Sarjat sekä pyramideina maksimin tuntumaan, että tasasarjoina toistot 5 - 10kpl.
        Palautukset olen määrittänyt sykkeen mukaan. Kun pulssi alle 120 niin uutta sarjaa putkeen.
        Aerobisia jumputuksia muutaman kerran viikossa 30min > tunti.
        Toimi ja tomii minulla.
        Mainos: Vedin sunnuntaina tanko 2cm:n korokkeella vapaalla tangolla hackissa 200kg.
        Jos joku kahlaa tämän loppuun saakka niin suurin osa ei tiedä mistä on kyse ja jos jollakin on käsitys asiasta, niin pitää tätä leuhkimisena.
        Tosiasian maltilinen toteamine ei ole kehumista.


      • Tavuviiva
        flegmaatti kirjoitti:

        Mikä tepsii kenelläkin.

        Omalla kohdallani 6-kymppisenä aloitettu, intensiivinen kuntoilu kohensi terveyttäni kokonaisuudessaan.
        Sokerista ei ollut aikaisempaa tietoa mutta ilmeisesti se ei ollut hälyttävällä tasolla.

        Kolestroli oli ennen puolen vuoden alkujaksoa 8, HDL hieman alle 2:n ja trigly 0,85.
        Puolen vuoden kuluttua kokonaiskolestroli 4,7, HDL ennallaan ja trigly 0,65 mahtunee normaaliin hajontaan.
        Tuon puolen vuoden aikana vähensin simvastatinin 40mg:sta 20mg:aan ja lopulta kokonaan pois.

        Verenpaine oli lääkittynä ( 10mg cardace ) 150 / 85. Jakson jälkeen ilman lääkitystä 120 / 70 tai hieman alle.
        Leposyke laski 85:stä -60:een.

        Totunnaiset rentoutusjaksot nostavat paineen 5mg:n lääkitystä tarvitsevaan tasoon.

        Bonuksena tuosta aloitusjaksosta oli vyörärön oheneminen 6 - 7cm ruokailutapoja muuttamatta ja painon laskematta.

        Reseptini. Kuutena päivänä viikossa, sopivasti rytmittäen, maastavetoa, rinnallevetoa, kyykkyjä submaksimaalisilla painoilla kuten edellisetkin, leukoja, vatsaa monipuolisesti tavanomaisista istumaan nousuista rock:iin ( dragon flag ), Pystypunnerruksia, vauhtipunnerruksia, raakoja työntöjä, ranskista, ojentajataljaa, ylätaljaa ym. putkivempeleitä.
        Sarjat sekä pyramideina maksimin tuntumaan, että tasasarjoina toistot 5 - 10kpl.
        Palautukset olen määrittänyt sykkeen mukaan. Kun pulssi alle 120 niin uutta sarjaa putkeen.
        Aerobisia jumputuksia muutaman kerran viikossa 30min > tunti.
        Toimi ja tomii minulla.
        Mainos: Vedin sunnuntaina tanko 2cm:n korokkeella vapaalla tangolla hackissa 200kg.
        Jos joku kahlaa tämän loppuun saakka niin suurin osa ei tiedä mistä on kyse ja jos jollakin on käsitys asiasta, niin pitää tätä leuhkimisena.
        Tosiasian maltilinen toteamine ei ole kehumista.

        Ihan hyvä kiitos..uskon; upeaa. Jossain vaiheessa kävin salilla, mutta lähinnä voimistelin laitteilla. Kepakoilla luopunut 8 kilosta.
        Tuolla liikuntaohjelmalla äkkiseltään olisin lasaretissa.
        Ostin kannukset, mitkä käy vaelluskenkiin hyvin, joten jatkan uudestaan talvikelissä. Sehän se pelko on, että kilot karisee, mutta ei ole lihaksia ja liikkuvuutta. Asahi oli hyvä tässä.


      • 1lesken
        Tavuviiva kirjoitti:

        Ihan hyvä kiitos..uskon; upeaa. Jossain vaiheessa kävin salilla, mutta lähinnä voimistelin laitteilla. Kepakoilla luopunut 8 kilosta.
        Tuolla liikuntaohjelmalla äkkiseltään olisin lasaretissa.
        Ostin kannukset, mitkä käy vaelluskenkiin hyvin, joten jatkan uudestaan talvikelissä. Sehän se pelko on, että kilot karisee, mutta ei ole lihaksia ja liikkuvuutta. Asahi oli hyvä tässä.

        Tavuviiva:
        Mitkä ovat kepakot?
        Mitkä ovat kannukset ja missä niitä myydään?
        Asahi oli hyvä tässä? Mitä tarkoitat?
        Kyselee Lesken


      • Tavuviiva

        Kepakot=kävelysauvat, joita mulla on kahdet; teleskoopit, jotka laitan matkalaukkuun ja sellaiset vakiot, missä on tuppi, joka suojaa piikkiä, hyvät talvella.
        Kannukset=tarralla kiinnitettävät liukuesteet kantapään alle, joita testasin nyt illalla. Ok, vaikka paikoitellen sulaa ja loskaa täällä.
        Kävin myös kirjastossa ja satunnaisen laiskuuden vallassa, en tempassut pois, vaan viipotin varovasti päkiöillä. Sisätiloissa kandee ottaa vege, koska muutoin kivilattialla käy köpsästi.
        Asahi on sellaista verkkaista liikuntaa, missä jäseniin saa liikkuvuutta ja venytystä niskahartiaseutuun ja samoin harjoitusta tasapainoon.


    • Kirjoitin aikaisemmin, nyt Januvia lääkkeen 4 tuntia jälkeen sokeri 5,2. Lääkkeitä minulla on joka lähtöön tosin ei vahvoja.

      Tietenkin omanpainon laskeminen voi johtaa siihen että lääkkeet voi jättää pois kokonaan, että onnea vain.

      • ent.siivoojaparka

        Jotain tuosta Januviasta googlasin.
        Ymmärsin sen olevan sitten seuraava askel, kun metformin ei enää riitä pitämään verensokeria normaalina. Niinkö? Ei vielä ole insuliinia sekään, vai?


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jotain tuosta Januviasta googlasin.
        Ymmärsin sen olevan sitten seuraava askel, kun metformin ei enää riitä pitämään verensokeria normaalina. Niinkö? Ei vielä ole insuliinia sekään, vai?

        Januvia 100mg 98 kpl viittaa tabletteihin.
        Insuliini ei toimi suunkautta otettuna.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Januvia 100mg 98 kpl viittaa tabletteihin.
        Insuliini ei toimi suunkautta otettuna.

        Sehän onkin lohdullista tietää, ettei tässä metformin jälkeen vielä insuliinille joudukaan. Ensin kai senkin annosta lisätään ennenkuin mennään vahvempiin rohtoihin?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sehän onkin lohdullista tietää, ettei tässä metformin jälkeen vielä insuliinille joudukaan. Ensin kai senkin annosta lisätään ennenkuin mennään vahvempiin rohtoihin?

        Metformiinin lisäksi lääkäri voi kirjoittaa muita tabletteja,esim. glipzideja ja gliptiineja, jotka tehostavat omaa insuliinituotantoa ja/tai vaikuttavat sokerinmuodostukseen /metabolismiin. Silloin on kuitenkin oltava vielä omaa insuliinintuotantoa jäljellä.
        Minä käytän maksimiannosta metformiinia (6kpl/vrk) ja 10 mg mindiabia (glipzid). Glipzid pudotti alussa tosi tehokkaasti verensokeria, mutta ei pure enää.


      • Kiitos olet varmaan oikeassa---sitagliptiinia= sitagliptiinifosfaattimonohydraatti.

        Kauvis kuva- Paloma.


        PS. Puree vielä.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jotain tuosta Januviasta googlasin.
        Ymmärsin sen olevan sitten seuraava askel, kun metformin ei enää riitä pitämään verensokeria normaalina. Niinkö? Ei vielä ole insuliinia sekään, vai?

        Koska asut lähellä sanon ei insuliinia.


      • xx9 kirjoitti:

        Koska asut lähellä sanon ei insuliinia.

        Oma lääkäri on aina kotona.


      • Myyjä on aina nolla!!!


    • eppu2
    • Kellään mitään hyviä ehdotuksia mitä voisi syödä iltapalalle (joka ei sitten nosta aamun glukoosia)?

      • eppu2

        Sanoit tuolla ylempänä, että käytät jo maksimiannoksia tabletteja.
        Saattaa olla tautisi jo siinä pisteessä, että vaikket söisi mitään, sokeri on koholla.
        Sitä ei tietysti ominpäin pidä kokeilla, paitsi, jos valvoo ja mittaa sokeriarvoa, ettei sitten mene liian alas.
        Tablettidiabeetikoilla harvoin menee sokin puolelle.
        Yleisempää on se, että aamuyöstä sokeriarvot laskevat.


      • ent.siivoojaparka

        Hapankaalia,
        jos haluat jotain pientä melkein kaloritonta suolapalaa vielä illasta. Jos et tykkää hapankaalista, niin opit kyllä varmaan tykkäämään.

        Likan japanilaiselle poikakaverille piruuksillaan yhtenä jouluna maistatin sitä. Sehän otti ja ihastui siihen kertaheitolla. Likat eivät kumpikaan suostu maistamaan toista kertaa.

        Jostain muualtakin olen lukenut hapankaalin positiivista verensokeria alentavista vaikutuksista.
        Tässä nyt yksi
        http://ladysis.com/sv/pages/649442


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Hapankaalia,
        jos haluat jotain pientä melkein kaloritonta suolapalaa vielä illasta. Jos et tykkää hapankaalista, niin opit kyllä varmaan tykkäämään.

        Likan japanilaiselle poikakaverille piruuksillaan yhtenä jouluna maistatin sitä. Sehän otti ja ihastui siihen kertaheitolla. Likat eivät kumpikaan suostu maistamaan toista kertaa.

        Jostain muualtakin olen lukenut hapankaalin positiivista verensokeria alentavista vaikutuksista.
        Tässä nyt yksi
        http://ladysis.com/sv/pages/649442

        En ole koskaan maistanut. Jo pelkästään ajatus että söisin jotain hapatettua kaalia tuntuu vieraalta. En syö muitakaan kaaleja juuri koskaan, valkoaalia joskus raakaraasteena tai salaatissa, broccolia harvoin, kukkakaalia kevyesti höyrytettynä ja ihan hiljakkoin maistoin eka kerran fenkoolia, joka passasi salaattiin.

        Avokadon puolikas, muutama katkarapu, saksanpähkinöitä, babybellejä?


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole koskaan maistanut. Jo pelkästään ajatus että söisin jotain hapatettua kaalia tuntuu vieraalta. En syö muitakaan kaaleja juuri koskaan, valkoaalia joskus raakaraasteena tai salaatissa, broccolia harvoin, kukkakaalia kevyesti höyrytettynä ja ihan hiljakkoin maistoin eka kerran fenkoolia, joka passasi salaattiin.

        Avokadon puolikas, muutama katkarapu, saksanpähkinöitä, babybellejä?

        Ymmärrän.
        Sinulle tulee varmaan siitä pelkästä sanastakin russki mieleen?

        Minä taas olen tottunut pennusta saakka syömään kaalia kaikissa sen mahdollisissa muodoissa. Sitä kun meillä oli ja syötiin niin, että meinasi korvista tursuta.

        Äiti teki aina syksyllä isot tynnyrilliset hapankaalia, mitä sitten pitkin talvea käytiin rouhimassa kylmävarastosta. Minusta on parasta se, missä on pelkästään kaalia ja merisuolaa vaikka sitä on olemassa monenlaisilla resepteillä ja mausteilla.

        Itse olen muutenkin silleen vähän allerginen kaikille keittiöhommille, etten ole edes kokeillut tehdä hapankaalia, mutta ihan hyvää se on tuo kaupasta ostettukin.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ymmärrän.
        Sinulle tulee varmaan siitä pelkästä sanastakin russki mieleen?

        Minä taas olen tottunut pennusta saakka syömään kaalia kaikissa sen mahdollisissa muodoissa. Sitä kun meillä oli ja syötiin niin, että meinasi korvista tursuta.

        Äiti teki aina syksyllä isot tynnyrilliset hapankaalia, mitä sitten pitkin talvea käytiin rouhimassa kylmävarastosta. Minusta on parasta se, missä on pelkästään kaalia ja merisuolaa vaikka sitä on olemassa monenlaisilla resepteillä ja mausteilla.

        Itse olen muutenkin silleen vähän allerginen kaikille keittiöhommille, etten ole edes kokeillut tehdä hapankaalia, mutta ihan hyvää se on tuo kaupasta ostettukin.

        Kai sitä on kokeiltava, mutta siinä erehdyit että minulle tulee "russki" siitä mieleen. Jenkeissä eka kerran näin sitä kaupoissa ja siellä se yhdistetään yleisesti saksalaisiin siis "krautteihin".
        Kyllä meillä syötiin paljon kaaliruokia kotona; mamman herkkua oli kaalilaatikko ja kaalikeitto ja jossain vaiheessa olenniistä tykännytkin ja valmistellut kotona. Lutunenkin tykkää kaalista.


      • 1lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Hapankaalia,
        jos haluat jotain pientä melkein kaloritonta suolapalaa vielä illasta. Jos et tykkää hapankaalista, niin opit kyllä varmaan tykkäämään.

        Likan japanilaiselle poikakaverille piruuksillaan yhtenä jouluna maistatin sitä. Sehän otti ja ihastui siihen kertaheitolla. Likat eivät kumpikaan suostu maistamaan toista kertaa.

        Jostain muualtakin olen lukenut hapankaalin positiivista verensokeria alentavista vaikutuksista.
        Tässä nyt yksi
        http://ladysis.com/sv/pages/649442

        esp:lle
        Yäk,Yäk, Yäk Lesken


      • flegmaatti
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ymmärrän.
        Sinulle tulee varmaan siitä pelkästä sanastakin russki mieleen?

        Minä taas olen tottunut pennusta saakka syömään kaalia kaikissa sen mahdollisissa muodoissa. Sitä kun meillä oli ja syötiin niin, että meinasi korvista tursuta.

        Äiti teki aina syksyllä isot tynnyrilliset hapankaalia, mitä sitten pitkin talvea käytiin rouhimassa kylmävarastosta. Minusta on parasta se, missä on pelkästään kaalia ja merisuolaa vaikka sitä on olemassa monenlaisilla resepteillä ja mausteilla.

        Itse olen muutenkin silleen vähän allerginen kaikille keittiöhommille, etten ole edes kokeillut tehdä hapankaalia, mutta ihan hyvää se on tuo kaupasta ostettukin.

        Kaupan hapankaalit ovat puolivalmiita, keskenkäyneitä.

        Ennen vaimoni kaalikieltoa valmistin syksyisin reilun 20 litraa hapankaalia.
        Kerroksittain pelkkää merisuolaa mutta pöntön pohjalle asetin valikoidun, napakkalehtisen kaalinpään.
        Jyskytetyt kaalisuikaleet ja suola päälle.
        Melkein pöntön halkaisijan kokoinen lautanen päälle ja painoa.
        Kaalinpää muhi hapankaaliksi ja rakenteeltaan joustavaksi josta oli helppo tehdä kaalikääryleitä.
        Joskus sattui saamaan hirvijauhelihaa joka yhdessä sian ja keitettyjen ohrasuurimoiden kanssa oli minun suuni mukainen safka.

        Valmistin myös hapankaalikeittoa ja erilaisia uuniruokia.
        Söin myös sellaisenaan sekä osana tuoresalaattia.

        Vanhempieni kodissa hapankaali oli yhtä paha kirosana kuin ryssäkin.
        Pääsin makuun luokkakaverini kotona ja miellyin oitis.


    • Tavuviiva

      Suosittelen punakaalia näin.
      Suikaloidaan pataan puolikas iso tai koko pikkukaali.
      Löräytetään mustaherukkamehua 1 1/2- 2 pikkukuposta, omenan kuutioita ja löräys hunajaa.
      Hyvä lisuke. Nam. Mehu, omenat ja hunaja kompensoi kaalin tuoksun.. Mieluummin luomumehu.

      • ent.siivoojaparka

        Onko se tuo hunaja miten hyvää diabeetikoille?


      • Tavuviiva

        No voi, kun nämä pitää tietenkin hauduttaa, niin että kaali on sopivan kypsää. Itse valmistus prosessi jäi. Voi tehdä myös uunissa.
        Ken syö possua, mainio lisuke.


      • Tavuviiva
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Onko se tuo hunaja miten hyvää diabeetikoille?

        En osaa sanoa hunajasta. Sitähän voi käyttää moneen. Joku täällä osaa valistaa meitä.
        Hyvää flunssanestoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      148
      5226
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2252
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1574
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1561
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1561
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      23
      1535
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1319
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      47
      1187
    Aihe