Lisääntyminen ja perinnölliset sairaudet

suhtautuminen

Mikä on katolisen kirkon suhtautuminen tilanteeseen, jossa avioparille selviää perheen perustamista suunnitellessa, että heidän geeninsä yhdessä tuottavat esim. 50% probabiliteetilla lapselle vakavan, geneettisen sairauden, joka aiheuttaa voimakasta kärsimystä ja kuoleman nuoressa iässä?

Hyväksyykö katolinen kirkko sellaisessa tilanteessa jonkin seuraavista toimintamalleista: systemaattinen raskaudenehkäisy, sikiöseulonta ja mahd. selektiivinen abortti, koeputkihedelmöitys sairausgeeniä kantavien sukusolujen / alkioiden eliminoinnilla?

Voiko katolinen kirkko sallia muun kuin jatkuvan lisääntymisen, jonka seurauksena perheeseen voi syntyä jopa viisi sairaudesta kärsivää lasta ja loput lapset ovat geenivirheen kantajia?

3

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elsa67

Olen vain maallikko joten minulla ei ole kovinkaan paljon varmaa tietoa. Varmaa on ainoastaan se että katolinen kirkko ei hyväksy missään olosuhteissa aborttia, ehkäisyvälineitä eikä koeputkihedelmöitystä.
      En saa päähäni kuin kaksi kirkon hyväksymää toimintatapaa tuossa tilanteessa: pariskunnan pitäisi joko kokonaan pidättäytyä seksistä tai käyttää luonnollista perhesuunnittelua (natural family planning) raskauden välttämiseksi. Jos raskaus kuitenkin alkaisi niin abortti ei tietenkään olisi sallittu vaan lapsi pitäisi synnyttää sairausriskistä huolimatta.
      Nämä on sellaisia asioita että jos koskee itseä tai muuten askarruttaa kovasti niin kannattaa jutella vaikka papin kanssa koska heillä on enemmän tietoa kuin kellään tällä palstalla.

• Ruis.Nappi

Tämä ei ole sellaisinen asia, joista keskustellaan papin kanssa. Siitä keskustellaan lääkärin kanssa. Muu on saatanallista typeryyttä. Kristittykin saa käyttää aivoja.

Käytä ehkäisyä.

Älä kuuntele yhdenkään teokpyhän eunukin horinoita asiasta.

• Moarie

Minusta selllaisessa tapauksessa kannattaa tehdä sterilisaatio. Se on ehkä syntiä, mutta parempi vaihtoehto kuin jatkuva ehkäisyvälineiden käyttö tai jatkuva pidättyvyys avioliitossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe