Milloin työkyvyttömyyseläke hakuun?

pudotettu

Olen hakemassa työkyvyttömyyseläkettä toisen kerran. Edellinen hakemus hylättiin runsas vuosi sitten, myös muutoksenhakulautakunnissa. Sairauteni ja työkyvyttömyyteni todettiin kyllä, mutta ne eivät riittäneet eläkepäätöksen (3/5) perusteeksi.

Nyt sairauteni on edennyt ja uutta näyttöä on paljon, lääkärini mukaan olen jo nyt työkyvytön ja kuuluisin eläkkeelle. Tiedän miten vaikeaa on saada myöntävä päätös, se on melkein mahdotonta on sitten lausuntojen kirjoittaja vaikka kuinka huippuosaaja erikoissairaanhoidossa. Kysymyksessä on tules-vauriot.

Kysymykseni kuuluukin, että onko jokaisen työkyvyttömän odotettava se 300 päivää ennen eläkehakemuksen tekoa? Jos lääkäri kirjoittaa kattavan B-lausunnon jo muutaman kuukauden sairastelun jälkeen, onko sillä lausunnolla mitään painoarvoa? Kelan ohjeet ovat epäselviä, en osaa tulkita niitä, ja en haluaisi sössiä hakuani liialla kiirehtimisellä.
Olen 60-vuotias.

6

177

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Treppolassg

Sinulla on nyt paremmat mahdollisuudet. Työkyvyttömyyseläkelaissa on erillinen maininta että 60 v täyttäneillä vaatimukset on lievempiä kuin nuoremmilla.

• teiao

Kyllä työkyvyttömyyslaissa on tuollainen maininta,että 60 v saisi eläkkeen lievemmillä perusteilla. Mutta ei ole enään ensivuonna, kun uusi laki astuu voimaan. joten jos minä olisin vastaavanlaisessa tilanteessa laittaisin hakemuksen kiireesti ,jotta saisit hakemuksen vielä voimassa olevan lain puitteissa käsittelyyn,, jos siirrät hakemuksesi ensivuoteen , et häviä muuta kuin rahaa.

• Täysi työkyvyttömyyseläke alkaa sairauspäivärahan ensisijaisuusajan (ESA-aika) päättymistä seuraavan kuukauden alusta. Ensisijaisuusaika tarkoittaa aikaa, jolloin sairausvakuutuspäivärahaa maksetaan ennen työkyvyttömyyseläkkeen alkamista.

Eläkelaitos ei tee päätöstä työkyvyttömyyseläkkeen alkamisesta ennen kuin ensisijaisuusaika vahvistetaan, jos hakijalle on myönnetty työkyvyttömyyden alkamisen jälkeiseen aikaan kohdistuvaa sairauspäivärahaa vähintään kuukauden ajaksi eläkehakemuksen vireilletuloajankohtana, mutta ensisijaisuusaikaa ei ole vielä vahvistettu.

• pudotettu

Eli tarkennuksena vielä, että EN siis hae työkyvyttömyyseläkettä B-lausunnolla, vaan jatkoa sairauspäivärahalle ennen kuin 300 päivää on täynnä?
        Ensimmäisessä hakemuksessani toimin toisin ja täytin sen hakemuksen silloin heti, kun kattava B-lausunto oli valmiina. Ihmettelin silloin, kun eläkeyhtiö eväsi eläkkeen jo kolmen kuukauden jälkeen, vaikka luulin olevani vain sairaana.

Eräs tuttuni sai eläkkeen muutaman kuukauden sairauden jälkeen, siksi tämä epävarmuus...

• jjkkjkjkjkjkkj

Haet sitä eläkettä alkaen siitä päivästä, kun se 300 päivää on täynnä.

• Pensioner123

Sain itse tk-eläkkeen ilman pitkää sairauslomaa. Olen sairastellut jo yli 25 vuotta ja jäin suoraan töistä eläkkeelle, olen 49 v. Ei mikään laki määrää sitä 300 pv saikkua ennen eläkettä. Jos on tarpeeksi sairas saa työterveyshuollosta hyvän paperin, jolla eläke urkenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe