Veronmaksajien rahoja saatiin 200 miljoonaa palamaan kun uskoteltiin hyväuskoisille tamperelaisille, että kun autot siirtää maan alle niin autojen lukumäärä vähenee.
No nythän jo tyhmempikin tietää, että se rantatunnelin rakentamisen todellinen syy olivat ne vanhan tien päälle tulevat kalliit kerrostalot.
200 miljoonaa meni mutta ruuhkat pysyi ennellaan
62
243
Vastaukset
- tarpeeseen.ne
Taloja tarvitaan, täytyyhän ihmisten jossain asua.
- älyhoi-
raitiotie tampereelle 200 vuotta vanhaa tekniikkaa.
- pskaaRattailla
Rojua, mutta maksetaan oikealla rahalla!
- parempitalokuintie
Minä ainakin odotin tunnelilta nimenomaan sitä, että rantaan, keskusta-alueelle, tulee rakennusmaata, vaikken ole edes rakennusalalla, ja tuskin tulen edes Ranta-Tampellaan muuttamaan.
- Tympiintynyt
Ei sun liksalla siellä asuta.
- SemmostahanSe
Yhteisiä rahoja paloi yhteisöön....
Kun se on kaikilta pois , eihän sitä edes huomaa... - töetänitusti
Merchedes bentsin tuotanto siirretään Tammereelle, kuten myös Loistoristeilijöiden valmistus Suomen Turusta. Lisäksi kiinailmiö on muuttamassa tuhansien työntekijöiden sellutehdasta Kemijärveltä Tamperelle.
Treelä tarvitaan siis tuhansia uusia asuntoja, koska töitä on niin paljon ettei kaikille ole asuntoja!!
Tampreere on maaliman suurin suomalainen sisävesikaupunni!- Mersumaasturit
Ei se Mersujen valmistus Tampereelle tule vaan Uuteenkaupunkiin.
http://www.hs.fi/autot/a1448511506061 - töetituleni
Mersumaasturit kirjoitti:
Ei se Mersujen valmistus Tampereelle tule vaan Uuteenkaupunkiin.
http://www.hs.fi/autot/a1448511506061Kaikki työ siiretään Tamperelle! Tarvitaan siksi Kamlasti uusia taloja ja Ratikoita tunnelineen! Kohta jo miljuuna Tammerelaista.
Muutetan eurut miljonaksi! - tuleeKonkkatampere
töetituleni kirjoitti:
Kaikki työ siiretään Tamperelle! Tarvitaan siksi Kamlasti uusia taloja ja Ratikoita tunnelineen! Kohta jo miljuuna Tammerelaista.
Muutetan eurut miljonaksi!Aamulyhty jo niittasi, että NYT treesta tuli suurkaupunki.
Ei taida se lehti kuitenkaan ruveta sen jutun takuumieheksi.
Eikä se asia todeksi yhden lehden kirjoittelusta tulekaan.
- Naapurikuntiinko
4000 * x€= Suuri Rahamäärä.
- taskulasin.puuttui
Yks pölhö populisti vihreä väitti että ratikka tuottaa voittoa kaupungille.
- virheätkuuseen
Kertoo hyvin paljon pöhköjen vihreiden talousosaamisesta. Suomessa ei ole yhtään sellaista julkista liikennettä joka tuottaa voittoa.
- ViherKokkareet
Ihan tyypillistä vihervassareiden matematiikkaa, jos ratikkaan hakataan lähitulevaisuudessa 400-500 miljoonaa ja siihen vielä palkat ym. päälle niin joku viisas voisi laskea kuinka monta lippua pitää myydä että pääsee voitolle?
- Vihreätkuuseen
Jokaisen ostetun ratikkalipun päälle tamperelaiset veronmaksajat subventoivat yhtä ratikkamatkaa n. 10 €.
- kallisRatikanroju
Vihreätkuuseen kirjoitti:
Jokaisen ostetun ratikkalipun päälle tamperelaiset veronmaksajat subventoivat yhtä ratikkamatkaa n. 10 €.
Kaikki laskutaitoiset realistit sen osasivat laskea, että ratikka tulee tuottamaan persnettoa. Ja se tieto oli myös tarjolla. Ratikkapäätös tehtiin parempaa tietoa vastaan. Unelmoitiin älyttömiä.
- uitteko.rahassa
Montakohan työpaikkaa ja nettoveronmaksajaa se tunneli ja ratikka tuo Tampereelle?
- ei.ääntäkään.demareille
Ainakin tämä nettoveronmaksaja muutti jo tunnelipäätökösen jälkeen muualle. Oli hyvä päätös lähteä ajoissa, koska nyt voi olla ratikkahulluuden myötä tunkua naapurikuntiin ja asunnoista niissä kovempi pula.
- tunneli.iik.kääk.yäääh
Paitsi ettei mennyt, ja paitsi ettei pysynyt. Mutta katkeruus näyttää pysyvän. Jopa syvenevän.
- yritä.edes
Yritätkö sanoa jotakin?
- tarviitko.apua
yritä.edes kirjoitti:
Yritätkö sanoa jotakin?
Tuossa taidettiin yrittää sanoa, että paitsi ettei mennyt, ja paitsi ettei pysynyt. Mutta katkeruus näyttää pysyvän. Jopa syvenevän.
Onko jokin kohta erityisen haastava sinulle, vai ihan koko teksti? - käh-käh
tarviitko.apua kirjoitti:
Tuossa taidettiin yrittää sanoa, että paitsi ettei mennyt, ja paitsi ettei pysynyt. Mutta katkeruus näyttää pysyvän. Jopa syvenevän.
Onko jokin kohta erityisen haastava sinulle, vai ihan koko teksti?Että joku meni jonnekin, eikä mennytkään???
- hyvähyvä
käh-käh kirjoitti:
Että joku meni jonnekin, eikä mennytkään???
Ymmärsit sitä paljon enemmän kuin kukaan odotti 😀
Kyllä se muutos lähtee ihmisten asenteista. Ruuhkia ei ole, jos ihmiset lopettavat turhan autoilun. Ja, jos he eivät lopeta, niin sitten parasta on, että sille valitaan sellaiset paikat ja reitit, jotka eivät häiritse muita ihmisiä. Ja joissa voidaan kulkea autolla.
Huomaavainen autoilu, ei ryntäytä moottoreita, ei aja siellä missä siitä on eniten haittaa (lyhyet kaupunkimatkat, yöaika jne), ei toimi siten, että muodostuu ruuhkia. Ei pysäköi toisten pihoille, luontoon, teiden pientareille teiden huoltoaikaan, kevyenliikenteen reiteille, huoltopaikoille jne.
Mitä muuten olisitte siitä mieltä, jos Hämeenkadun länsipää jätettäisiin kokeeksi myös henkilöautojen käyttöön? Niin saataisiin kokemusta siitä, jos joku osaisi jotenkin hyödyntää sitä, että henkilöautot ajavat liikkeiden ohi.
Myös pyöräilyreitistöt tulisi merkitä katutilaan esim. punaisella värillä. Jotta kaikki liikkujat voisivat erottaa ne paremmin. Luontokohteet ja vihervyöhykkeet yhdistävät reitit voitaisiin merkitä vihrein viivoin punaiselle pohjalle. Ja asukaspuistot ja kansalaisalueet, sekä Tullintorille kehitettävä kansalaispuisto ja niiden reitistöt voitaisiin merkitä sinisin viivoin punaiselle alustalle. Tällä tavalla kansalaisalueiden ja luonto, sekä vihervyöhykkeiden sijainnit olisivat kevyenliikenteen helposti havaittavissa ja löydettävissä. Esimerkkejä selkeästä liikennetilan merkitsemisestä on olemassa useissa eurooppalaisista kaupungeista käytettäväksi.
Koska kuitenkin kaupunkiin tulee paljon väkeä erilaisten tapahtumien, johdosta. Niin olisi hyvä, että heillekin voitaisiin tarjota myös mahdollisuus tutustua palaan autenttista Tamperetta. Ja ihmisille voitaisiin tarjota kohtaamisenpaikkoja myös ihan ruohonjuuritasolla.
Olisi myös hyvä, että kaupunki voisi esittää ensi kesäksi paikan jonnekin Tammerkosken itäpuolelle, jossa erilaiset katutaiteilijat voisivat esittää performanssejaan. Koska ilman kansalaistoimintaa ei kaupunki kuitenkaan ole sitä, mitä sen pitäisi olla.- Viherhippihaihattelua
Greenway se sitten jaksaa tuottaa puppusanageneraattorillaan jargonioksennuksia joita kukaan ei jaksa lukea!
- mikä.kesti
Viherhippihaihattelua kirjoitti:
Greenway se sitten jaksaa tuottaa puppusanageneraattorillaan jargonioksennuksia joita kukaan ei jaksa lukea!
Sinulla kesti yllättävän kauan tulla kertomaan, ettet taaskaan ymmärtänyt Greenwayn kirjoituksesta mitään.
- Greendeath
Pyöräily kaupungissa pitäisi kieltää kokonaan, niin jäisi enemmän tilaa autolla kulkeville, maksaville asiakkaille.
Liikkeiden ohi ajavista pyöräilijöistä on pelkästään kuluja, eikä mitään hyötyä. - eenokinJalka
"Ruuhkia ei ole, jos ihmiset lopettavat turhan autoilun. "
Eikä olis ollenkaan sotia jos olis rauha.
Jos ihmiset lopettais kaiken autoilun, niin olis vielä vähemmän ruuhkia.
Ja jos sotia olisi negatiivinen määrä, niin mikä etumerkki olisi rauhan edessä?
Nää on niitä asioita, joita on vaan henkilön tykönään kelattava.
- IhanaaMahtavaa
Tamperelaisia veronmaksajia vietiin taas 100-0. No muutama sata miljoonaa sinne tänne. Kohta päästään hämärää tunnelia pitkin kansiareenaan tai sitten Lielahdesta ja Hervannasta ratikalla keskustorille niin siitä voi sitten jatkaa bussilla tai kävellen.
- olkaa_vihreät_tyytyväisi
Aikamoinen rasite siitä tunnelista tuli. Vesipumput, valot, tuuletus yms. toimivat yötäpäivää vuoden jokaisena päivänä - ja kunnossapitokustannukset päälle. Valtiohan ei maksa kuin siltä osin mitä tien käyttö- ja kunnossapito tulisi maksamaam maan pinnalla. Että sellainen lisärasite kaupungin varoista, jotta saadaan kalliita asuntoja Näsijärven rantaan. Ja samalla menivät kauniit järvimaisemat autoilijoilta.
- vihreää_politiikkaa
Juu, ja rautatie jakaa edelleen kaupunkia. Taitaapi olla vähintään kaksiraiteinen ja lisää suunnitellaan.
- se_ei_mennyt_tukkoon
On siinä kai jo kolme raidetta. On se hienoa, kun näkyy juna ja Näsijärvi. Kateeks käy. Radantakuisuus ei haittaa.
Tuli tuossa vielä mieleeni, että onko niitä vanhanajan varmatoimisia junavessoja vielä käytössä.
- näin.me.kusetetaan
Veronmaksajat maksoivat tunnelilla uudet kalliit asuntotontit ja asuntojen ostajat maksavat ne sitten toiseen kertaan.
- RahatPois
Hyvin sanottu
- lisääääniä
Nelikon naiset meni yhteisavioon, saivat kattoterassi asunnon tunnelin päältä sieltä he he meille vilkuttavat vaali numero käsissä.
- oplkkiuuy
Tampereen on vallannut joku investointihuumaa. Rahaa mätetään yhä kiihtyvällä tahdilla ja uskotellaan, että tämä on ilmaista. Luullaan, että kaikki Tampereen ongelmat ratkeavat kun keksitään joku kiva kohde. Uskotellaan, että tämä on elvyttämistä ja velkaantuminen ei haittaa mitään. Koko paskaa johtaa pormestarit ja valtuustoa nuori kiukkuinen vasurimuija.
- ryömi.sängyn.alle
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
- vaikea.tajuta
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
Kun tehdään sekä virheinvestointeja että asiallisia investointeja. Oletko joskus kuullut puhuttavan niiden erosta?
- pysysiellä
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
Investointi tarkoittaa pitkävaikutteisen käyttöomaisuuden hankintaa. Yksityisellä puolella niiden on tarkoitus tuottaa. Julkisella puolella ne ikävä kyllä eivät tuota vaan ovat pitkälti ideologisia ja poliittisia. Tämä johtuu siitä, että poliittiset päättäjät leikkivät toisten rahoilla. On vain poliittinen vastuu ja sehän ei tarkoita mitään.
- pääpuskassa
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
Tilanne ei vaikuta yhtään pelottavalta jos ei osaa laskea.
- ryömi.sängyn.alle
pysysiellä kirjoitti:
Investointi tarkoittaa pitkävaikutteisen käyttöomaisuuden hankintaa. Yksityisellä puolella niiden on tarkoitus tuottaa. Julkisella puolella ne ikävä kyllä eivät tuota vaan ovat pitkälti ideologisia ja poliittisia. Tämä johtuu siitä, että poliittiset päättäjät leikkivät toisten rahoilla. On vain poliittinen vastuu ja sehän ei tarkoita mitään.
Voitko luetella niitä julkisia investointeja, jotka eivät tuota vaan ovat ideologisia tai poliittisia?
Pahan mielen ilmaisuja ilmaantui paljon nopeammin kuin yleensä. Persuilla hermot kireällä? Hih... - vihreätonkuses
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
Tässä suoraan kaupungin sivuilta:
Kaupunkikonsernilla oli lainaa 1 209,3 miljoonaa euroa eli 5 371 euroa asukasta kohden (2015).
Onneksi tuo tulee pian tuplaantumaan. Tai jopa triplaantumaan. - honey.money
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
Tietysti, jos pääsee rahankylvöstä osille, on ihan kivaa
- Lainan_vakuudet
pysysiellä kirjoitti:
Investointi tarkoittaa pitkävaikutteisen käyttöomaisuuden hankintaa. Yksityisellä puolella niiden on tarkoitus tuottaa. Julkisella puolella ne ikävä kyllä eivät tuota vaan ovat pitkälti ideologisia ja poliittisia. Tämä johtuu siitä, että poliittiset päättäjät leikkivät toisten rahoilla. On vain poliittinen vastuu ja sehän ei tarkoita mitään.
Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.
- tiedossa.on
"Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena"
Sähkölaitosta. - ttuuu
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Tilanne vaikuttaa varmasti tosi pelottavalta, jos ei yhtään tiedä, mitä investointi tarkoittaa.
Mä luulin, että investointi tarkoittaa sitä, että kun rahaa laitetaan johonkin kohteeseen niin siitä saadaan myöhemmin enemmän. Tampereella se taitaakin tarkoittaa jotain muuta.
- vihrätverottaa
Lainan_vakuudet kirjoitti:
Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.
Vakuutena on veronmaksajat ja sähkölaitos (kai siitä 500 miljoonaa saa)
Verotus on pakko-oikeutta. Sitä Tampere voi käyttää sekä tuloihin että kiinteistöihin. Ratikankin yhteydessä luvattiin kiinteistöihin arvonnousua. Samalla kun korotetaan verotusarvoja ja kiinteistöveroa niin avot.
Ikävää vaan on se, että Tampereen työttömyysaste on 18,9%. Mutta kyllä se valtuusto pystyy vielä kunnallisveroakin korottamaan. - demaridulle
honey.money kirjoitti:
Tietysti, jos pääsee rahankylvöstä osille, on ihan kivaa
Pitäis olla pormestarien kaveri.
- paronper
Lainan_vakuudet kirjoitti:
Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.
Hienoa, että täällä ymmärtää joku näitä asioita.
Yleensä kommentoivat viherpiipertäjät luulevat ymmärtävänsä mutta ovatkin metsässä. Väittävät sitten aivan soopaa totena. - kannattaapysyäsiellä
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Voitko luetella niitä julkisia investointeja, jotka eivät tuota vaan ovat ideologisia tai poliittisia?
Pahan mielen ilmaisuja ilmaantui paljon nopeammin kuin yleensä. Persuilla hermot kireällä? Hih...Ratikka.
Alustava hintalappu 500 miljoonaa. Tuskin riittää. - Konkka_Tase
Lainan_vakuudet kirjoitti:
Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta. Etenkin rakennettu keinotekoinen julkinen käyttöomaisuus menettää helposti arvoansa ajan saatossa. Tehdään käyttöomaisuuden poistoja arvonaleneman mukaisesti. Käyttöomaisuus jota ei voi tarvittaessa realisoida on omistajallensa pahimmassa tapauksessa iso rasite. Vaikeata uskoa että Tampereen pikaraitiotietä voi kenellekään myydä jos käyttötarvetta ei enää ole. Vain romuraudan ja romukuparin arvo. Käytettyjen ratikkavaunujenkin ostajia on maailmalla aika vähän. Jos olisin itse rahoittaja niin en kelpuuttaisi Tampereen pikaraitiotietä tai rantatunnelia tai homekouluja lainanvakuudeksi. Haluaisin lainanvakuudeksi jotain paljon konkreettisempaa ja todellista. Tampereen kaupunki on ottanut ja ottaa megaluokan lainoja erilaisiin megalomanisiin hankkeisiin. Mitä Tampereen kaupunki käyttää näiden jättilainojensa vakuutena ?? Kysyn tätä huolestuneena veronmaksajana.
"Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta."
Ratikan hinta on ennen ensimmäistäkään ajometriä 500 milj., tai enemmän. Siitä ei myydessä saa romuraudanhintaa enempää. Miten menisi Tampereen talous, jos tehtäisiin (taseessa) kertapoisto noiden arvojen mukaan?
Joku sanoo, että onhan ratikalla käyttöarvo. Mutta kun ratikka tuottaa käytettäessä pelkästään tappiota, käyttöarvo on tietysti negatiivinen. Eli palataan edelliseen kohtaan, eli mitä jos tehtäisiin kertapoisto noiden arvojen mukaan? - ryömi.sängyn.alle
kannattaapysyäsiellä kirjoitti:
Ratikka.
Alustava hintalappu 500 miljoonaa. Tuskin riittää.Siitä sitten lueskelemaan: http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/liikenne-ja-katusuunnittelu/raitiotie/suunnitelmat-ja-selvitykset.html
- sängynaultavoihuudella
Konkka_Tase kirjoitti:
"Käyttöomaisuus (tase) tarkoittaa varallisuutta. Käyttöomaisuuden arvo voi laskea tai nousta."
Ratikan hinta on ennen ensimmäistäkään ajometriä 500 milj., tai enemmän. Siitä ei myydessä saa romuraudanhintaa enempää. Miten menisi Tampereen talous, jos tehtäisiin (taseessa) kertapoisto noiden arvojen mukaan?
Joku sanoo, että onhan ratikalla käyttöarvo. Mutta kun ratikka tuottaa käytettäessä pelkästään tappiota, käyttöarvo on tietysti negatiivinen. Eli palataan edelliseen kohtaan, eli mitä jos tehtäisiin kertapoisto noiden arvojen mukaan?Jos kerralla poistettais niin ratikkayhtiö menis heti konkaan. Jaksottavat kai sen 300 miljoonaa (kiskot) 40 vuodelle. Vaunujen osalta voi olla, että käytetään 30 vuotta.
Sitten päälle ne lainojen korot. Eli tuloksessa on ilman metrinkään ajamista 29.2 miljoonaa kuluja. Tämä joka vuosi. 30 vuoden aikana. Sitten putuisi se vaunujen osuus pois.
Tämä tarkoittä, että ratikkayhtiön pitäsi myydä 5 € lippuja 584 000 kpl että saataisiin vasta nuo pääomakulut katettua. Jos lipun hinta olisi 2,5 € niin 1 168 000. Sitten päälle sen käyttökulut. Ei se 60 tonnin vaunu ilmaiseksi liiku. - halpaaononon
ryömi.sängyn.alle kirjoitti:
Siitä sitten lueskelemaan: http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/liikenne-ja-katusuunnittelu/raitiotie/suunnitelmat-ja-selvitykset.html
Joo sieltä löytyi.
Arvio 290 197 -67 = 420 miljoona (tämä on arvio).
Allianssi sitoutuu Hervanta-Pyynikintori rakentamiseen jo sovitulla summalla.
Pyynikintori- Lielahti arvio 44 (ei sitovaa summaa). Vaunut 197.
67 odotetaan valtiolta. - ontosiaanhalpaa
halpaaononon kirjoitti:
Joo sieltä löytyi.
Arvio 290 197 -67 = 420 miljoona (tämä on arvio).
Allianssi sitoutuu Hervanta-Pyynikintori rakentamiseen jo sovitulla summalla.
Pyynikintori- Lielahti arvio 44 (ei sitovaa summaa). Vaunut 197.
67 odotetaan valtiolta.Ei se ratikkaverkko voi maksaa kuin 250 miljoonaa. Niin on sovittu.
https://demokraatti.fi/tampere-ja-valtio-solmivat-raitiotieta-koskevan-aiesopimuksen/
"Sopimuksen mukaan valtio vastaa 30 prosenttia infrastruktuurin rakentamiskustannuksista ja kaupunki loppuosasta. Raitiotien kustannusten yläraja ilman kalustohankintoja on 250 miljoonaa euroa."
Valtio on luvannut tuohon 71 miljoonaa, joten tamperelaisten osuudeksi jää korkeintaan 250-71 =179 miljoonaa. Hämeensilta on vahvistettava tuohon samaan rahaan, koska siihen ei ilman ratikoita tarvitsisi koskea vielä 20-30:een vuoteen.
Miten nuo vaunut voi maksaa jo 197? Sillä rahalla saisi ainakin 150 megabussia. - ryömi.sängyn.alle
halpaaononon kirjoitti:
Joo sieltä löytyi.
Arvio 290 197 -67 = 420 miljoona (tämä on arvio).
Allianssi sitoutuu Hervanta-Pyynikintori rakentamiseen jo sovitulla summalla.
Pyynikintori- Lielahti arvio 44 (ei sitovaa summaa). Vaunut 197.
67 odotetaan valtiolta.Et osannut lukea mitään tuottoihin liittyvää? Ei yllätä...
- SOTE_syö
SOTE uudistuksen myötä kuntien verotus muuttuu radikaalisti.
Tampereen veroäyri ansiotuloista v2017 on 19,75%.
SOTE uudistuksen 2019 myötä SOTE-alueet nappaavat ison osan kunnallisverosta.
Pakkoleikkurin jälkeen Tampereen kaupungin kunnallisveroprosentiksi jää noin 7,75%.
Voi kuvitella, että SOTE ei onnistu kivuttomasti. Kustannukset karkaavat tekijöidensä käsistä. Kun SOTE alueet rupeavat nostamaan omaa vero-osuutansa, niin kaupungille tulee ongelma. SOTE alue tulee käyttämään isomman oikeudella verotusoikeutta. Vahvin ottaa ensin periaatteella. Kaupungille ei jää muuta instrumentia kuin nostaa kiinteistöveroja rankalla kädellä saadaksensa hoidettua a)opetus ja kulttuuripalvelut b)Liikenneväylien ylläpidon c)kunnan yleishallinnon.
Kysymys. Miten ihmeessä Tampereen kaupunki meinaa tuon tosiasian vallitessa maksaa ottamansa miljardivelat. Silloin menee kyllä jotain vasara alle. Sähkölaitos ensimmäisenä.- velkaonveliotettaessa
Nyt on vallalla ajatusmalli, että velka ei merkitse mitään ja koskaan sitä ei makseta pois. Luullaan, että raha on ilmaista, kun korot on nyt alhaalla. Mutta kyllä ne korot nousevat ja velkoja pitää uudelleen järjestellä. Vallalla on kaikki mulle heti nyt sukupolvi. Järjen valo on hiipunut.
- helppo.juttu
velkaonveliotettaessa kirjoitti:
Nyt on vallalla ajatusmalli, että velka ei merkitse mitään ja koskaan sitä ei makseta pois. Luullaan, että raha on ilmaista, kun korot on nyt alhaalla. Mutta kyllä ne korot nousevat ja velkoja pitää uudelleen järjestellä. Vallalla on kaikki mulle heti nyt sukupolvi. Järjen valo on hiipunut.
Tehdään poistoja. Poistetaan koko velka kerralla. Asia on sillä selvä. Vai oliko se puistoja?
- mitä.pienistä
Nuohan ovat taskurahoja mutta tärkeintähän on, että allianssimalli toimi ja kaikki siihen osallistuneet voittivat.
- uryrygeebhy
Ratikan ja tunnelin rakentajissa tullaan havaitsemaan pulkistumista. Varoja eivät kuitenkaan tienuupuolen pojat (ja tytöt) käytä yleensä turhuuksiin, vaan kulttuuriin, tietysti. Kulttuurimatkoja tullaanko tekemään mm. Thaimaahan? Josta löytyykin paljon mielenkiintoisia rakennuksia.
- Selväpeli
Ota tuosta nyt sitten selvää: "ruuhkat jäi" ja "Tampereella ei edes ole ruuhkia". Kannattaisi vastustajien ottaa ensiksi se oma näkökantansa selväksi, eli onko sitä ruuhkaa vai eikö sitä ole?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1303241Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382573Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302455Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631142258Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .291746- 1141730
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741428Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3031334Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3071293- 631120