Kirkkoherra Sammeli Juntunen puolustaa nykyistä tapaa valita kirkolliskokousehdokkaat.
Savonlinnan kirkkoherra Sammeli Juntunen pui Uusi Tie -lehden kolumnissa kirkolliskokouksessa käytyä keskustelua kirkon tulevaisuudesta. Hän ottaa esille kirkolliskokousedustaja Kirsi Ojansuu-Kauniston ehdotuksen, että kirkolliskokousvaaleissa siirryttäisiin suoraan kansanvaaliin, jossa seurakuntien jäsenet saisivat valita edustajat. Näin demokratia toteutuisi kirkossa paremmin.
Juntunen ei syty ehdotukselle. ”Tutkimusten mukaan suomalaisten kristillisyys on niin ohutta, että suora kansanvaali ei voi olla oikea tapa kirkolliskokouksen valintaan. Kirkon jäsenistä enää alle 40 prosenttia uskoo esimerkiksi siihen, että Jeesus on noussut kuolleista”, Juntunen toteaa.
Tällaisessa tilanteessa on Juntusen mukaan parempi, että kirkolliskokousedustajia ovat valitsemassa seurakuntien kirkkovaltuutetut ja papisto. Kirkkovaltuutetut valitaan ehdokkaista, jotka ovat ”kristillisestä vakaumuksestaan tunnettuja”.
”Vaalisysteemi on varmistamassa sitä, että yhä maallistuvammassa kirkossa sen ylimmillä päättäjillä on taju siitä, mitä kirkko on”, Juntunen kirjoittaa.
Kirkon tulevaisuuskomitean mietinnössä on esitetty, että kirkon hallintoelimiin tulisi valita nuoria kiintiöpaikalta. Lue Uuden Tien kolumnista, mitä mieltä Sammeli Juntunen on tästä esityksestä.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/juntunen-uudessa-tiessa-suomalaisten-kristillisyys-ohutta-etta-suora-kansanvaali-tapa-valita-kirkon-paattajia/
Kirkossa tulee päättäjien olla uskovia!
11
140
Vastaukset
- VäistySaatana
Uusi Tie edustaa fundamentalistista lahkolaishenkeä.
- LoogistaEiköVain
Mitä mieltä aloittaja on siitä tosiasiasta, että uuskarismaatikoista kaikki uskovat Jeesuksen olleen ihminen eikä Jumala lainkaan? Sehän on samaa kuin ateismi.
- jälleen.yksi.tsoukki
Niin ja mistä aloittaja löytää luotettavan mittarin, tai mittarin yleensä, millä oikea "uskovaisuus" mitattaisiin. Juntunen ja kumppanitko sen määrittelisi ja kiertäisi joka kirkossa ympäri maan kuulustellen kirkon päättäjiä?
- nähty.on
jälleen.yksi.tsoukki kirjoitti:
Niin ja mistä aloittaja löytää luotettavan mittarin, tai mittarin yleensä, millä oikea "uskovaisuus" mitattaisiin. Juntunen ja kumppanitko sen määrittelisi ja kiertäisi joka kirkossa ympäri maan kuulustellen kirkon päättäjiä?
Niin tuo tuli myös itselläni mieleen, että miellä tuo oikea uskovaisuus mitattaisiin. Varmaankin juuri jollakin Juntusen omatekemällä mittarilla.
No onneksi ei tule tapahtumaan kuin konservatiivien päiväunissa, että tuollaiset uusi tie poppoot vallankahvaan pääsisivät, ei, jotain on kirkko oppinutkin matkan varrella. Hiljaisesti enemmistö siellä toivoo, että loputkin änkyrät saataisiin pihalle. Konservatiivit eivät ole saaneet kirkossakaan mitään hyvä aikaiseksi vaan sielläkin vastustavat kaikkea mahdollista mutta noille piireille annettava taloudellinen tuki, muodossa tai toisessa on kyllä aina kelvannut. Kun ajatellaan sitä miten kirkko ja nämä konservatiivi piirit eroavat toisistaan niin heidänhän tulisi sieltä lähteä. Kuinka typerä pitää olla, että väkisin kuuluu johonkin mitä ei voi yhtään arvostaa ja jonka kanssa on kokoajan erimieltä asioista. - Ateistikysymys
nähty.on kirjoitti:
Niin tuo tuli myös itselläni mieleen, että miellä tuo oikea uskovaisuus mitattaisiin. Varmaankin juuri jollakin Juntusen omatekemällä mittarilla.
No onneksi ei tule tapahtumaan kuin konservatiivien päiväunissa, että tuollaiset uusi tie poppoot vallankahvaan pääsisivät, ei, jotain on kirkko oppinutkin matkan varrella. Hiljaisesti enemmistö siellä toivoo, että loputkin änkyrät saataisiin pihalle. Konservatiivit eivät ole saaneet kirkossakaan mitään hyvä aikaiseksi vaan sielläkin vastustavat kaikkea mahdollista mutta noille piireille annettava taloudellinen tuki, muodossa tai toisessa on kyllä aina kelvannut. Kun ajatellaan sitä miten kirkko ja nämä konservatiivi piirit eroavat toisistaan niin heidänhän tulisi sieltä lähteä. Kuinka typerä pitää olla, että väkisin kuuluu johonkin mitä ei voi yhtään arvostaa ja jonka kanssa on kokoajan erimieltä asioista.Jos käyttäytyy kuin ateisti, miten voi olla kristitty?
- nähty.on
Ateistikysymys kirjoitti:
Jos käyttäytyy kuin ateisti, miten voi olla kristitty?
Niin puhutko noin niinkuin yleisellä tasolla tästä ?
Vai haluaisitko kenties avata hiukan tätä ? - Ateistikysymys
Kirkkoa koossapitävät asiat ja niiden kannatus ovat hyvä mittari. Demokratia on huonoin mahdollinen tapa hankkia kristittyjä valtuutettuja. Äänestämässä käy niin vähän ihmisiä, että ateisti pääsisi helposti läpi.
- nähty.on
Ateistikysymys kirjoitti:
Kirkkoa koossapitävät asiat ja niiden kannatus ovat hyvä mittari. Demokratia on huonoin mahdollinen tapa hankkia kristittyjä valtuutettuja. Äänestämässä käy niin vähän ihmisiä, että ateisti pääsisi helposti läpi.
Niin ajatella mitä siitä seuraisi, jopa ateisti saattaisi tuonne päästä, ai niin mutta sehän onkin oikeastaan demokratian kulmakivi saada mahdollisemman monenlaisia ihmisiä kaikki julkisiin virkoihin, ihan vaan koska myös suuri enemmistö kansa koostuu eritavalla ajattelevista ihmisistä.
Toisaalta ymmärrän tavallaan huolesi mutta se on ihan turhaa monessa tuntemassani ateistissakin on paljon enemmän inhimillisyyttä kuin konservatiivi uskovissa joten luulen, että tulemme pärjäämään.
- mjknmhbgvf
Tottakai ainakin papisto uskoo!!!
Rikollisuuden pappisvirkaan asettaa rikollisuus itse papppinsa virkaa. Jumala ja Jeesus ei ole yhtään pappia asettanut aivopesijä valehtelijan ammattiin...
Pappislupauksen antaneena tosin eivät usko Jumalaan ja Jeesukseen mutta Heidän ja Pyhän Hengen Nimissä uskovat saatanaan ja sen herra jumaliin....
pappislupaus herra jumalalle....
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
"Pappislupaus
Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.""
Tuon tunnustuksen mukaan pappi ei saa Jeesuksen evankeliumia saarnata vaan paavalilais-luterilaisuuden sopaskaa!
Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa" Jos menisin eurooppalainen.fi-sivustolle ostamaan matkavakuutusta ja siellä minulle tyrkytetäisiinkin if-matkavakuutusta, niin olisin aivan ymmällä. Tai väitettäisiin, että matkavakuutusta ei edes tarvita.
- vakuutettu
Niin se vaan näiden kristillisyyttä eri tavoin edustavien kanssa menee..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1607379
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1506046- 1545385
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484767Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554088- 733332
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.623300Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263284- 472517
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182429