Joulun muuttuvat perinteet

vai eikö mikään muuttua saa?
Sadan vuoden päästä pohjoismaisessa joulupöydässä onkin ehkä kalkkuna kinkun asemesta.
Etninen ja multikulturelli joulu?
Miltä se näyttäisi, tuoksuisi tai maistuisi?
Hyvä vai paha asia?

28

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasha haisisi.

H.

• Nojoo. Hunkszin joulupäydässä:
        200-300 tartarleikattuja kotimaisia vihanneksia.
        500 gr. kotimaista nautaa, Filet mignoniksi valmistettua.
        500 gr. kotonakirnuttua SF-voita.
        Palanpainikkeeksi yksi pullollinen gammeldanskea.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Nojoo. Hunkszin joulupäydässä:

"Paloma.se.co"

Alahan laittaa vireille avio-ero-prosessi.
        Minä vaadin sinua tulemaan emännäkseni.
        Kommenttisi hurmasi varmaan muutkin miehet.

H.

• henrjii
        Paloma.se.co kirjoitti:

Nojoo. Hunkszin joulupäydässä:

Vajaa pullo lehmänmaitoa reppuun, ja reipasta kävelyä pururadalla,
        niin eiköhän sieltä pullosta nokare voita löydä.
        Tartar? kasvisten lisäksi naurihautulaisia

• Minulla on nelikiloinen hauki pakkasessa odottamassa joulupöytään pääsyä. Smoolantilainen piparjuurihauki on ruotsalainen jouluherkku.
      Ei lutunen päästä kalakaveriaan minnekään ulkomaille emännöimään. Se on jo alkanut puhua että kevättalvella josko sais musta kaveria jäälle kun hän lähtee pilkkimään.
      Mä aion tehdä amerikkalaisen kalkkunan kaikkine tilpehööreineen. Täytän sen tyhjillä palopuheilla, idioottimaisilla lupauksilla ja loukkauksilla toisinajattelevia ja ulkomaalaisia kohtaan ja husssss uuniin paistumaan.

• henrjii

Mulla on sähkösavustin, laitan kalkunan rintafileen sinne, ja rasitikortin
        leppäpurujen sekaan, siitä tulee hyvä väri fileen pintaan

• Unohtu mä annan sille nimeksi Donald Trump

• enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

Unohtu mä annan sille nimeksi Donald Trump

@Paloma.se.co

Tavattoman törkeää ja sivistymätöntä!

• Vuas kauret on jo kalkkuna syätty joulusi .mittä tartte tapojas muutta .

• Olenhan minäkin kalkkunoita täyttänyt ja paistanut aikaisemminkin mutta tänä jouluna se tuntuu vain entistäkin aiheellisemmalta.

• talvi.va

Mulla on noi härkäviikot menossa. Syön pakastinta tyhjäksi. Päätin etten osta ennen joulua kuin aivan välttämättömät ruokatarvikkeet.
      Varsinaisen joulupäivällisen syön tyttäreni luona. Oli mitä oli, ainakin mätiä :)

• Minulla on samanlainen prosessi menossa. Pakastinta en ehdi tyhjäksi syödä ennen jouluruokien ostamista, mutta ainakin vähemmäksi. .
        Me ollaan jouluaattona myös olleet viimeiset kymmenen vuotta tyttären luona ja siellä on vahvasti perinteinen ruotsalainen joulupöytä tarjolla. Olen tehnyt pari laatikkoa ja vienyt karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita ja munavoita joka joulu että ei totuus unohtuisi.
        Nyt on tilauksessa uudenvuodenillallinen meillä täällä ja tarvii alkaa miettimään ruokalistaa. Mietin sitä kalkkunaa; olen tehnyt aikaisemminkin, mutta kaikki euvät ole olleet kauheesti ihastuneita. Mutta olisihan se vaihtelua. Tai sitten vain kalkkunarullaa ja ehkä merenelävävatia ....

• eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minulla on samanlainen prosessi menossa. Pakastinta en ehdi tyhjäksi syödä ennen jouluruokien ostamista, mutta ainakin vähemmäksi. .
        Me ollaan jouluaattona myös olleet viimeiset kymmenen vuotta tyttären luona ja siellä on vahvasti perinteinen ruotsalainen joulupöytä tarjolla. Olen tehnyt pari laatikkoa ja vienyt karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita ja munavoita joka joulu että ei totuus unohtuisi.
        Nyt on tilauksessa uudenvuodenillallinen meillä täällä ja tarvii alkaa miettimään ruokalistaa. Mietin sitä kalkkunaa; olen tehnyt aikaisemminkin, mutta kaikki euvät ole olleet kauheesti ihastuneita. Mutta olisihan se vaihtelua. Tai sitten vain kalkkunarullaa ja ehkä merenelävävatia ....

Ostan sellaisen kinkkurullan, se piisaa hyvin, tuota karjalanpaistia olen kanssa usein laittanut.
        Haukea myös ja se on itseni pyydystämää, tuolla pakkasessa.
        Pienentynyt on laittamiset, toista oli ennen, pakastimen tulo huusholliin on varmaan monen touhuja helpottanut.
        Vaan on niin mukavaa, kun on sen keksinyt, ettei ole mikään pakko tehdä yhtään enempää, kuin oikeasti haluaa.
        Kyllä varmaan uusien sukupolvien myötä asiat muuttuvatkin, kenties säilyttävät jotain kotoa perittyä tapaakin.

• talvi.va
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minulla on samanlainen prosessi menossa. Pakastinta en ehdi tyhjäksi syödä ennen jouluruokien ostamista, mutta ainakin vähemmäksi. .

Mä teen niin, että pidän vesseleitä luonani ja annan tyttärelleni omaa aikaa valmistella joulua. Hän on hyvä kokki ja leipuri, parempi kuin minä. Hän on jättänyt rosollin pois ainakin, pateeta on ollut tilalla. Ihan mukavaa näin. Kyllä mä lasten kanssa pipareita ja torttuja rustaan.
        Uuden vuoden vaihtuminen on vielä suunnittelematta.

• talvi.va
        eppu2 kirjoitti:

Ostan sellaisen kinkkurullan, se piisaa hyvin, tuota karjalanpaistia olen kanssa usein laittanut.
        Haukea myös ja se on itseni pyydystämää, tuolla pakkasessa.
        Pienentynyt on laittamiset, toista oli ennen, pakastimen tulo huusholliin on varmaan monen touhuja helpottanut.
        Vaan on niin mukavaa, kun on sen keksinyt, ettei ole mikään pakko tehdä yhtään enempää, kuin oikeasti haluaa.
        Kyllä varmaan uusien sukupolvien myötä asiat muuttuvatkin, kenties säilyttävät jotain kotoa perittyä tapaakin.

Haukea meillä ei ole ollut äitini valmistamien joulujen jälkeen. Herahti vesi kielelle, kun sain haju- ja makumuistin savustetusta lahnasta. Slurps.

• eppu2
        talvi.va kirjoitti:

Haukea meillä ei ole ollut äitini valmistamien joulujen jälkeen. Herahti vesi kielelle, kun sain haju- ja makumuistin savustetusta lahnasta. Slurps.

Joskus kauan sitten, kun oli enemmän väkeä jouluna syömässä tein lohihyytelöä.
        Se syötiin ensimmäisenä loppuun. Oli niin hyvää.
        Harmittaa, kun se resepti on hukkunut.

• Perinteet ovat tärkeät, ihmisen juuret. Mutta voihan niitä perinteitä muokata oman tarpeeseen sopivaksi. Lapset esim. viettävät joulua kolmessa eri paikassa, imekööt niistä omat vaikutteet omiin jouluihin.

Mutta jouluna pitää vähän panostaa, pikkasen vaatia itseltään. Sellainen maistuu niin paljon paremmalta. Itselleni joulun tuominen taloon on enemmänkin sitä puuhastelua ennen, ja aattona kaikkea muutakin kuin syöminen. Aamusauna esimerkiksi. Rentous, tunnelma.

• talvi.va

En kyllä yhtään ole päässyt vielä joulun tunnelmaan. Äsken lenkillä nostelin matoja asfaltilta takaisin multiin, etteivät liiskaannu. On sen verran vetinen keli, etten viittinyt talteen ottaa ja lähteä mato-ongelle. Melkein vois aloittaa joka keväisen koiranjätöskeskustelunkin jo. Niitä liukumiinoja sai paikka paikoin oikein väistellä :(
        Sori, jollain varmaan jo mielessä sinappihuntu :)

• talvi.va kirjoitti:

En kyllä yhtään ole päässyt vielä joulun tunnelmaan. Äsken lenkillä nostelin matoja asfaltilta takaisin multiin, etteivät liiskaannu. On sen verran vetinen keli, etten viittinyt talteen ottaa ja lähteä mato-ongelle. Melkein vois aloittaa joka keväisen koiranjätöskeskustelunkin jo. Niitä liukumiinoja sai paikka paikoin oikein väistellä :(
        Sori, jollain varmaan jo mielessä sinappihuntu :)

Saahan siitäkin sinappihuntua kinkulleen kun kaatuu liukumiinaan :)

Minusta joulu tulee tekemällä, ei odottamalla. Mutta onhan pikku-jouluunkin vielä aikaa.

• Korppis11

Olen tehnyt keitettyä haukea siten, että kokonainen iso hauki keitetään suolavedessä kattilassa pyöreään muotoon. Kalan annetaan jäähtyä jonka jälkeen se koristellaan ja syödään kylmänä piparjuurikerman kanssa.

Tosi hyvää.

Kävin paikallisessa City-Marketissa. Siellä oli Halloweenista jääneet kurpitsat tarjouksessa 5 senttiä/kpl. Palasin kotiin ja tein aivan ihanaa etikkakurpitsansäilykkettä joulupöytään ja lahjaksi.

Tuo aloitus oli ovelasti johdettu joulun viettoon monikulttuurillisesti, meidänkö skandinaavien pitäisi muuttaa käytäntöjä muuta maailmaa vastaavaksi? Jos kinkku ei kelpaa ja eihän se kelpaa muslimeille vaikka odottaisimme sen sata vuotta. Me länsimaiset olemme valmiit kokeilemaan, mutta järki se on oltava kerjätessä ja joulupöydässäkin.

• Siitä hauesta....kun sä keität sen kattilassa renkaaksi oletko nylkenyt tai suomustanut sen ensiksi?
        Mä en saanut suomuksia irti siitä niin pakastin sen suomuksineen ajattelin nylkeä ennen valmistamista, siis sulattaa vähän ja nylkeä sitten.
        Ei siinä aloituksessa ollut mitään ovelaa.
        Perinteet muuttuvat koko ajan ja kun on paljon maahanmuuttoa niin vieläkin nopeammin. Ne muutokset näkyvät myös juhla-aikojemme aterioissa.
        Sanotaan nyt vaikka jos (ei tule todennäköisesti koskaan tapahtumaan, mutta jos vaikka) perheeseen tulisi muslimeja sanotaan vaikka sun pojat ottaisi muslimimorsiamia, niin tarjoisitko sinä heille sianpersiettä joulupöydässä vai laittaisitko heidät huomioonottaen lisäksi vaikka kalkkunanleikettä? Tätähän se monikulttuurisuus tarkoittaa että oman kulttuurimme RINNALLA siedämme myös muiden kulttuureja ja niiden rauhanomaisia ja ketään loukkaamattomia ilmaisuja.

• korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

Siitä hauesta....kun sä keität sen kattilassa renkaaksi oletko nylkenyt tai suomustanut sen ensiksi?
        Mä en saanut suomuksia irti siitä niin pakastin sen suomuksineen ajattelin nylkeä ennen valmistamista, siis sulattaa vähän ja nylkeä sitten.
        Ei siinä aloituksessa ollut mitään ovelaa.
        Perinteet muuttuvat koko ajan ja kun on paljon maahanmuuttoa niin vieläkin nopeammin. Ne muutokset näkyvät myös juhla-aikojemme aterioissa.
        Sanotaan nyt vaikka jos (ei tule todennäköisesti koskaan tapahtumaan, mutta jos vaikka) perheeseen tulisi muslimeja sanotaan vaikka sun pojat ottaisi muslimimorsiamia, niin tarjoisitko sinä heille sianpersiettä joulupöydässä vai laittaisitko heidät huomioonottaen lisäksi vaikka kalkkunanleikettä? Tätähän se monikulttuurisuus tarkoittaa että oman kulttuurimme RINNALLA siedämme myös muiden kulttuureja ja niiden rauhanomaisia ja ketään loukkaamattomia ilmaisuja.

Sain sen hauen perattuna ja suomustettuna. Googlaa sieltä löytyy mm. Isoäidin voissa keitetty piparjuurihauki. Tää mun haukijuttu tapahtui ravintolan keittiössä. Saksalainen hotellissa asuva kalaporukka toi kalan minulle valmistettavaksi. Heillä oli illanvietto, jossa he napostelivat kalasaaliinsa . Hyväksi kehuivat ja jättivät minullekin maistipalan. Piparjurikerma-astia sopi sievästi tarjoiluvadille hauen keskelle. Minun nuorimman pojan kaverilla on vaikea ruoka-aine allergia. Tottakait kun hän tulee vieraakseni otan huomioon ruoan koostumuksessa sen, että hän syö samaa kuin muutkin, se on haastavampaa kuin jättää possu olisi ruokalistalta.

• Jos mietitään, mistä tämä perinne on saanut alkunsa.
      Köyhällä kansalla ei muinoin ole ollut muuta toivetta, kun että olisi maha joskus täynnä.
      Sanontakin on, että tulis Joulu, että sais yölläkin syödä.
      Joka mökissä sikaa on kasvatettu kesä, ja syksyllä ilmojen kylmettyä pistetty lihoiksi.
      Suolattu kinkku on paistetu Jouluna, ja ne on syöny sitä yölläkin, sitä kinkkua.
      Hyvää se on vastapaistettu.
      Nyt sanotaan perinteeksi köyhän kansan harrasta toivetta.
      Voi kestää jonkun aikaa, ennen kun muuttuu.

• Sata-ja-yksi-yötä

Sadan vuoden päästä Joulupöydässä ei ole kuin yksinäisyys ilman laatikkoa.

• Meidän perheessä on monenmoista. Tuttuavanhaa kunnioitetaan mutta kaikki uusi kutsutaan tervetulleeksi, kiveen ei ole mikään hakattu, jokainen tuo omaansa.

Löytyy karjalaista ja savolaista perinnettä, sitten sitä ikiomaa, jonka olen suomalaisesta vanhempien ja lapsuuden jouluista napannut ja pesittänyt omaksi perinteeksi. Seuraavasta sukupolvesta löytyy puolalaista ja hollantilaista, nämä nyt syövät kuin suomalaiset, karkkeja vaan enemmän, eivät vietä edes jouluaattoa jo viides jakavat lahjatkin.

Olen ollut viettämässä joulua puolalaisissa sukulaisissa, ja siitä pidin. Juhlavaa ja lämminhenkistä, mahdottoman iloista ja rempseää. Ja perinteitä paljon, heiniä liinan alla ja oksien alla pussailtiin ja pöytään katettiin ylimääräinen lautanen jne. Sukulaisten vierailut jouluaattona, niissä oli lämpimiä tapoja…siihenkin sain osallistua ja tapaninpäivänä häihin…Sinne haluan uudelleen.

Joulukuun alussa joudun laittamaan joulua asiakkailleni ja teen sen toki mielelläni ja taatusti ihan suomallaisen joulun mukaan, mutta omaan joulun aikaan en laita tikkua ristiin, tai no, koristelu ja tunnelma, sitä en jätä koskaan väliin. On niin paljon vierailukutsuja ja rankan ja vaikean syksyn päätteeksi vastataan kaikkiin myöntävästi, tottahan toki, kiitos…kiitos…tullaan…tullaan… milloin…milloin…

Yhtään lahjaa en toivo mutta passattavana kun olla saan, olen sata ja yli tuhat tyytyväinen, ne passuut tuntuvat nyt suurilta ihanan lämpimiltä lahjoilta suorastaan, jo etukäteen.

• Puolalaisessa joulussa on mukavaa esimerkiksi se kun syömisten ja puheitten ja laulujen jälkeen jokainen kättelee ja halaa yksitellen toinen toistansa, mistä häntä kiittää ja mitä hänelle toivoo. Erään sukulaisen kanssa puhellaan ilmein ja käsin kun yhteisiä sanoja on niin vähän, halausten jälkeen hän toivoi minulle yhdellä sanalla vain "beibi" ja beibihän seuraavana vuonna perheeseen syntyi. - Samoin tehdään kun sukulaiset tulevat joulutervehdykselle jouluaattona. Joidenkin ummikkojen kanssa oli hauskaa kun kumpikin puhui omaa kieltään, olisi ollut hauskaa lopulta kääntää mitä me oikein toisillemme kiiteltiin ja toivotettiin, halauksen jokainen ymmärtää.

• köyhäilyä

Pakastimen sulatin jo nyt, yleensä aina on marjoja vielä joululeivonnaisiin.
      Piparjuurihauki vaikuttaa herkulliselta.
      Perinteet ovat säilyneet, hiukan lisätty uusia joita ei voinut ennen kuvitellakaan, kuten kasvisruokia.
      Joululahja on sellainen jota ilman vaikea kuvitella joulua.

• reppuriika

Jos kansainvälistyminen jatkuu ja tänne tulee paljon porukkaa eri kulttuureista niin saattaa olla ettei joulua sadan vuoden pääsetä enää vietetä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      329
      5666
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      74
      5159
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4236
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3891
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      43
      3544
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      147
      3298
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      92
      3105
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2239
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2158
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      28
      2135
    Aihe