VIGING LINE TILASI SUOMALAISILLE TYÖTÄ KIINASTA !

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/201611232200031136_ma.shtml


"Havainnekuva uudesta aluksesta.
Havainnekuva uudesta aluksesta. (VIKING LINE)
Laivayhtiö ja kiinalainen Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakka allekirjoittivat sopimuksen keskiviikkona 23. marraskuuta. Se koskaa alusta, joka toimitettaisiin keväällä 2020. Lopullinen sopimus on tarkoitus allekirjoittaa kevään 2017 aikana.

Uusi alus tulisi liikenteeseen Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -välille."


Paatti Kiinasta ja Suomalaisille kaukalossa remontti hommia riittää !
Laiva olisi takuulla tullut halvemmaksi tilata Turun telakalta !


Late Lapista. SSSS Ry!

131

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valettakaikkihallitus

      missä on työministeri ja valtiovarainministeri - näin Suomalaista työmiestä perceraiskataan kiinalla


      • isänmaallistaporukkaa

        Upottakaa laiva, kun se alkaa liikennöidä!


      • hehehhehshshah

        Työministeri on laboratoriossa nuuhkimassa ainetta naama hirveessä irveessä..


      • yksi.on.varma
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/3-9306118


        Luvattomilla taksimatkoillahan ne ovat!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Juuri näin, taksailemassa ja siis ilmaisia alkoholeja nauttimassa.

        Toki pitää muistaa, että turun telakan ympäristöstä tulee - ei suomalainen kylä - vaan gdanskilainen kylä. Ei kannata niin riemuita ennakkoon. Eivät ne teitä suomalaisia suosi, nämä kako-kepuli-"demarit", kun ovat mamujen lumosta niin innostuneet.
        Saatte siis lepäillä, kortistoissa


      • Anonyymi
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/3-9306118


        Luvattomilla taksimatkoillahan ne ovat!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Upeeta Jotta Late on palannut !!! . Suomella lievä toivo kaikesta paskasta


      • Anonyymi

        Eikö aloittaja osaa kirjoittaa sanaa VIIKINKI


      • Anonyymi

    • 847474747

      Varmasti olisivat tilanneet laivan Turun telakalta mutta tuo laivan tilaamisen ajankohta on sellainen että ei taida Turun telakan kapasiteetti riittää tuon laivan tekoon. Vissiin Turussa vuosiksi kädet täynä hommia.
      Toki kun tuollainen laiva kiinassa tehdään niin on aika moinen riski, ei todellakaan valmistu ajoissa ja takuu korjauksia tehdään sitten vielä vuosia.

      • Onhan niitä muuallakin Suomessa telakoita kuin Turussa!
        Rovinhan voi rakentaa melkein missä vain telakalla, ja sisustuksen vesillä!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • eipätaida
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Onhan niitä muuallakin Suomessa telakoita kuin Turussa!
        Rovinhan voi rakentaa melkein missä vain telakalla, ja sisustuksen vesillä!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Tarpeen olisi, esim Porin telakka aiotaan sulkea, mutta matkustaja-alukset nykyään niin isoja etteivät mahdu vanhoille telakoille. Yhden aluksen takia ei kannata suurentaa kun jatkosta ei mitään tietoa.

        Suomalaiset suunnittelee Kiinassa tehtävän aluksen eli lahjoittavat tietotaidon sinne, jatkossa vievätkin sitten työt hintoja polkemalla lähes ilmaisella orjatyövoimalla.

        " Matkustaja-aluksen on määrä valmistua keväällä 2020. Aluksen on tarkoitus olla yhteistyöprojekti, johon osallistuu useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia. Mukana ovat muun muassa suunnitteluyritys Deltamarin, konepajakonserni Wärtsilä ja meriteknologiayritys ABB Marine.

        – Tarkoituksena on, että alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Meillä on erinomaisia kokemuksia kaasun käytöstä Viking Grace -aluksellamme, joka on ensimmäinen suuri LNG:llä kulkeva matkustajalaiva maailmassa, sanoo toimitusjohtaja Jan Hanses.

        Aluksen pituus on 218 metriä, ja siihen mahtuu 2 800 matkustajaa."
        http://www.satakunnankansa.fi/raha/viking-line-aikoo-tilata-laivan-kiinasta-13986520/

        Porissa tehty öljynporauslauttoja tms, eivät näytä menevän kaupaksi tällä hetkellä, pitäisi olla monipuolisempaa valmistusta. Eikös niiden sota-alusten valmistaminen onnistu tuolla, hesan telakalla ei voi tehdä ryssäomistuksen takia.
        http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/upstream-kertoi-porin-telakan-sulkemishuhuista-13970065/


      • eipätaida
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Onhan niitä muuallakin Suomessa telakoita kuin Turussa!
        Rovinhan voi rakentaa melkein missä vain telakalla, ja sisustuksen vesillä!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Tarpeen olisi, esim Porin telakka aiotaan sulkea, mutta matkustaja-alukset nykyään niin isoja etteivät mahdu vanhoille telakoille. Yhden aluksen takia ei kannata suurentaa kun jatkosta ei mitään tietoa.

        Suomalaiset suunnittelee Kiinassa tehtävän aluksen eli lahjoittavat tietotaidon sinne, jatkossa vievätkin sitten työt hintoja polkemalla lähes ilmaisella orjatyövoimalla.

        " Matkustaja-aluksen on määrä valmistua keväällä 2020. Aluksen on tarkoitus olla yhteistyöprojekti, johon osallistuu useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia. Mukana ovat muun muassa suunnitteluyritys Deltamarin, konepajakonserni Wärtsilä ja meriteknologiayritys ABB Marine.

        – Tarkoituksena on, että alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Meillä on erinomaisia kokemuksia kaasun käytöstä Viking Grace -aluksellamme, joka on ensimmäinen suuri LNG:llä kulkeva matkustajalaiva maailmassa, sanoo toimitusjohtaja Jan Hanses.

        Aluksen pituus on 218 metriä, ja siihen mahtuu 2 800 matkustajaa."
        http://www.satakunnankansa.fi/raha/viking-line-aikoo-tilata-laivan-kiinasta-13986520/

        Porissa tehty öljynporauslauttoja tms, eivät näytä menevän kaupaksi tällä hetkellä, pitäisi olla monipuolisempaa valmistusta. Eikös niiden sota-alusten valmistaminen onnistu tuolla, hesan telakalla ei voi tehdä ryssäomistuksen takia.
        http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/upstream-kertoi-porin-telakan-sulkemishuhuista-13970065/


      • Urpo-
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Onhan niitä muuallakin Suomessa telakoita kuin Turussa!
        Rovinhan voi rakentaa melkein missä vain telakalla, ja sisustuksen vesillä!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Onhan tuo Suomenlinnan telakkakin vielä hengissä.


    • RahaRaha

      Aluksen rakentamiseen osallistuu Viking Linen mukaan myös suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia, joista on mainittu suunnittelu- ja konsulttiyhtiö Deltamarin, konepajakonserni Wärtsilä ja meriteknologiayritys ABB Marine. Sisustuksen suunnittelevat ”skandinaaviset arkkitehdit.

      Taidetaan nyt viedä laivanrakennus osaaminen Kiinaan???? Eli se siitä Suomi nousuun Sipilä projektista ja yhteen hiileen puhaltamisesta ;)

      Itse en tuohon laivaan mene ihan periaatteestakaan jos tuon olisi voinut tilata vaikka Raumaalta jos Turussa ei pystytä tekee.
      Toki jos heittävät faktat pöytään että eivät saaneet Suomesta yhtään tarjousta niin sitten asia eri.......

    • eipaluuta

      Pääsevät sarjatuotantoon kun tekniikka on siirretty sinne.

      • iuytrew

        Meyerin(nyk.) kehittämä LNG-tekniikka menee nyt Vikingin mukana Kiinaan. He kopioivat Gracen tekniikan.


      • samaamenoa
        iuytrew kirjoitti:

        Meyerin(nyk.) kehittämä LNG-tekniikka menee nyt Vikingin mukana Kiinaan. He kopioivat Gracen tekniikan.

        Kännykätkin meni jo.


      • täällätajutaan
        iuytrew kirjoitti:

        Meyerin(nyk.) kehittämä LNG-tekniikka menee nyt Vikingin mukana Kiinaan. He kopioivat Gracen tekniikan.

        Miten vaan saataisiin poliitikot tajuamaan, kokkareita kiinnostaa vain miten rikkaat voi rikastua entisestään, suomalaisilla työläisillä ei mitään väliä.

        LNG-tekniikkaa suunniteltu ja valmistettu valtion tuella, varmaan antavat tuohonkin, mutta hyöty menee Kiinaan. Ennen kiinalaiset vakoili ja alkoivat valmistaa kopioita, nykyään ei tarvitse.


      • Maksaja
        täällätajutaan kirjoitti:

        Miten vaan saataisiin poliitikot tajuamaan, kokkareita kiinnostaa vain miten rikkaat voi rikastua entisestään, suomalaisilla työläisillä ei mitään väliä.

        LNG-tekniikkaa suunniteltu ja valmistettu valtion tuella, varmaan antavat tuohonkin, mutta hyöty menee Kiinaan. Ennen kiinalaiset vakoili ja alkoivat valmistaa kopioita, nykyään ei tarvitse.

        Kokoomusainen ministeri Vapaavuori pelasti Turun telakan, joten pidä kommunisti pienempää suuta.


      • chrighton

        Kokoomuslainen Ilkka Suominen yritti lakkauttaa koko laivateollisuuden Suomesta, joten pidä porvari suusi kiinni.


      • Maksaja
        chrighton kirjoitti:

        Kokoomuslainen Ilkka Suominen yritti lakkauttaa koko laivateollisuuden Suomesta, joten pidä porvari suusi kiinni.

        Se pitää paikkansa, että Suominen ja Wahlroos myivät telakan pilkkahintaan norjalaisille, josta norskit saivat voittoa eka vuonna enemmän kuin maksoivat telakasta. Sitä kauppaa ei ole jostain syystä kaiveltu. Joka tapauksessa Vapaavuoren toimintaa ovat kiitelleet kaikki politiikan ulkopuoliset ammattilaiset.


      • kokkareturpakiinni
        Maksaja kirjoitti:

        Kokoomusainen ministeri Vapaavuori pelasti Turun telakan, joten pidä kommunisti pienempää suuta.

        Vajaavuoren takia telakka menetti kaksi suurta laivatilausta ja halusi sulkea koko telakan, vajaavuoresta huolimatta telakka saatiin pelastettua ja rikollinen vajaavuori yritti ottaa siitä kunnian. Onkos kokkareissa yhtään rehellistä, eipä taida olla.


    • org-mummeli

      Kuinkahan paljon tänne tälle projektille annetaan Suomenvaltion tukea?

    • SinneMenee

      Eikö valtio ole tukenut Viking Linea tukipaketeilla että voivat pitää työn suomessa? Sinne menee Kiinaan siis suomalaisten verovaroja?

    • eileikattu

      Tuet kaksinkertaistettiin vuodelle 2016 100 miljoonaan euroon .Viking line sai aikaisempina vuosina suurimman potin 25 miljoonaa euroa.

      • Koplin_ketku

        Täysin aivotonta tukea varustamoa, jonka alukset seilaavat pääosin muiden maiden kuin Suomen lipun alla.


      • Tuetpois

        Nyt olisi perusteltua lopettaa varustamoiden tukeminen.


      • tuetaantuetaan

        Voisi lahjoittaa Viking Linenkin virulaisille, Suomen työpaikkojen, sosiaaliturvan ja turistien varassahan ne viruryssät ovat eläneet itsenäistymisestään lähtien.


      • kiittämättömiä
        tuetaantuetaan kirjoitti:

        Voisi lahjoittaa Viking Linenkin virulaisille, Suomen työpaikkojen, sosiaaliturvan ja turistien varassahan ne viruryssät ovat eläneet itsenäistymisestään lähtien.

        Eikä riitä työpaikat ja sosiaaliturva, tekevät eniten rikoksiakin täällä, varastavat kaiken mitä irtisaavat. Mukaan lähtee autot, perämoottorit, työkaöut, metallit...murtautuvat asuntoihin keskellä päivääkin ja vaikka asukkaat olisivat kotona, pahimmillaan hakkaavat tai tappavat ihmisiä ja polttavat rakennukset.


    • kannatusta

      Muistakaa aina ostaa ahvenanmaalla valmistettuja sipsejä :D

    • turkuhävisi

      Turun telakka ei pysty rakentamaan lähivuosina mitään Viking linelle koska tilauskirjat on täynnä ja toiseksi Turun telakka hävisi todennäköisesti hintakilpailun Kiinalaiselle telakalle. Pulinat pois, kapitalismi ei toimi isänmaallisten ehdoilla!

      • Typerää__

        Raumaalla olisi voitu ihan hyvin tehdä, ja Suomen tukirahoilla tuokin laiva rakennetaan, tosin nyt kiinassa ja samalla viedään tuo LMG tekniikka kiinaan ja vielä Suomalais yritysten voimin?


      • ahvenanmaa-venäjälle

        "kapitalismi ei toimi isänmaallisten ehdoilla!"

        Veronmaksajien tukirahoilla operoiva Viking Line ei toimi puolestaan markkinatalouden ehdoilla.

        Pulinoiden lisäksi siis myös varustamotuet pois.


      • eiolisimahtunut
        Typerää__ kirjoitti:

        Raumaalla olisi voitu ihan hyvin tehdä, ja Suomen tukirahoilla tuokin laiva rakennetaan, tosin nyt kiinassa ja samalla viedään tuo LMG tekniikka kiinaan ja vielä Suomalais yritysten voimin?

        Ei olisi voitu tehdä Raumalla kun jättimäinen laiva ei mahdu Rauman telakka-altaaseen eikä Raumalla ole samaa osaamista muutenkaan kuin Turussa olisi ollut. Kiina on tässä kohtaa ainoa vaihtoehto kun Euroopan telakoilla ja Turussa on täyttä.


      • sori.siitä
        eiolisimahtunut kirjoitti:

        Ei olisi voitu tehdä Raumalla kun jättimäinen laiva ei mahdu Rauman telakka-altaaseen eikä Raumalla ole samaa osaamista muutenkaan kuin Turussa olisi ollut. Kiina on tässä kohtaa ainoa vaihtoehto kun Euroopan telakoilla ja Turussa on täyttä.

        Raumalla on tehty isompiakin kippoja.


      • myöhäistä
        sori.siitä kirjoitti:

        Raumalla on tehty isompiakin kippoja.

        "STX Finland ilmoitti syyskuussa 2013 lopettavansa Rauman telakan ja samalla irtisanovansa noin 600 työntekijää.[4] Maaliskuussa 2014 STX ja Rauman kaupunki allekirjoittivat sopimuksen, jolla telakka-alue rakennuksineen ja irtaimistoineen siirtyy kaupungin omistukseen 18 miljoonan euron hinnalla. STX jäi telakalle vielä vuokralaiskeksi kesäkuun loppuun saakka, jolloin viimeiset tilaukset olivat valmiita. Rauman kaupungin tarkoituksena on perustaa telakka-alueelle teollisuusalue, jolle sijoittuu lähinnä raskaan konepajateollisuuden yrityksiä."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauman_telakka

        Taitaa olla purettu jo, uusia yrityksiä tilalla.


      • aukimonttu
        myöhäistä kirjoitti:

        "STX Finland ilmoitti syyskuussa 2013 lopettavansa Rauman telakan ja samalla irtisanovansa noin 600 työntekijää.[4] Maaliskuussa 2014 STX ja Rauman kaupunki allekirjoittivat sopimuksen, jolla telakka-alue rakennuksineen ja irtaimistoineen siirtyy kaupungin omistukseen 18 miljoonan euron hinnalla. STX jäi telakalle vielä vuokralaiskeksi kesäkuun loppuun saakka, jolloin viimeiset tilaukset olivat valmiita. Rauman kaupungin tarkoituksena on perustaa telakka-alueelle teollisuusalue, jolle sijoittuu lähinnä raskaan konepajateollisuuden yrityksiä."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauman_telakka

        Taitaa olla purettu jo, uusia yrityksiä tilalla.

        Kyllä se monttu siellä edelleen on.


      • tässätotuus
        Typerää__ kirjoitti:

        Raumaalla olisi voitu ihan hyvin tehdä, ja Suomen tukirahoilla tuokin laiva rakennetaan, tosin nyt kiinassa ja samalla viedään tuo LMG tekniikka kiinaan ja vielä Suomalais yritysten voimin?

        Kiina kiittää, oppii ja kopio .... ja kohta syrjäyttää Suomen laivahommista kuten syrjäytti Nokiankin kännyköistä. Nokia opetti kiinalaiset tekemään kännyköitä aivan ilmaiseksi. Poli toimi tyhmästi ja nyt Suomessa ei tehdä enää mitään. Kaikki tehdään ja jopa huolletaan ja korjataan Kiinassa. Kun kännykkä hajoaa niin se lähtee huoltoreissulle Kiinaan .. et sillee on Suomelle käynyt.


      • osasivatjo
        tässätotuus kirjoitti:

        Kiina kiittää, oppii ja kopio .... ja kohta syrjäyttää Suomen laivahommista kuten syrjäytti Nokiankin kännyköistä. Nokia opetti kiinalaiset tekemään kännyköitä aivan ilmaiseksi. Poli toimi tyhmästi ja nyt Suomessa ei tehdä enää mitään. Kaikki tehdään ja jopa huolletaan ja korjataan Kiinassa. Kun kännykkä hajoaa niin se lähtee huoltoreissulle Kiinaan .. et sillee on Suomelle käynyt.

        Amerikkalaisethan sinne ensimmäisenä lähes kaiken tuotantonsa vieneet, muilla pieni pakko seurata perässä. Paremmin Nokiakin silti olisi pärjännyt varmaan suomalaisella laadulla ja imagolla, windows oli pahin virhe. Todellista hölmöyttä on viedä sellainen tietotaito mikä kannattaa vielä kotimaassakin eikä kiinalaisilla vielä ole.


    • 3-20

      "Laiva olisi takuulla tullut halvemmaksi tilata Turun telakalta !"

      Turun telakalla on tilauskirjat täynnä vuoteen 2024 asti ja Viking haluaa laivansa liikenteeseen jo 2020.

      Helsingin telakan omistaa Venäläiset ja se on keskittynyt jäänmurtajien rakentamiseen ja Rauman telakka lopetettiin pari vuotta sitten.

      • Amorellavanharomu

        Se uusi laiva on ihan pakko saada liikenteeseen vuoteen 2020 mennessä koska Amorella on teknisesti täysin loppu ja vanha romu. Lisäksi Itämeren päästörajat pakottavat uuden laivan hankintaan Turku-Tukholma reitille. Viking lineltä loppuivat vaihtoehdot kesken, joten laiva oli pakko tilata Kiinasta.


      • laatusaumaa

        Tarkoitit varmaan venäläisiä?

        Rauman telakalla on tilaa vuoden 2018 lopulla. Kyllähän tuollaisen herrojen huvikuunarin hitsaa kasaan reilussa vuodessa.

        http://yle.fi/uutiset/3-8977274

        "Päiväkäyttöön tulevan aluksen suunnittelutyö Raumalla on jo aloitettu. Varsinainen rakentaminen alkaa ensi keväänä.

        Liikennöinteeseen Tanskaan alus pääsee syyskuussa 2018. Se toimii Bornholmin saaren liikenteessä syyskuussa 2018."


      • 98484848484

        Höpö höpö neuvottelu kysymys, Turun monttua vähän pidemmäksi ja portti väliin, toinen pukkinosturikin jo valmisteilla niin hyvin olisi voitu rakentaa, mutta kiinasta saa halvemmalla. Enmmänkin nyt huollestuttaa että viedään tuota tekniikkaa ja osaamista kiinaan mitä ollaan euroopassa vältelty koska jos kiina pääsee risteily alusten rakentamiseen mukaan niin Euroopan telakat ei voi enää Kiinan kanssa kilpailla.


      • 10-3
        laatusaumaa kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan venäläisiä?

        Rauman telakalla on tilaa vuoden 2018 lopulla. Kyllähän tuollaisen herrojen huvikuunarin hitsaa kasaan reilussa vuodessa.

        http://yle.fi/uutiset/3-8977274

        "Päiväkäyttöön tulevan aluksen suunnittelutyö Raumalla on jo aloitettu. Varsinainen rakentaminen alkaa ensi keväänä.

        Liikennöinteeseen Tanskaan alus pääsee syyskuussa 2018. Se toimii Bornholmin saaren liikenteessä syyskuussa 2018."

        Hyvin pieni laiva verrattuna Vikingin tiilaukseen. Ei mahdu Rauman telakan altaaseen.


      • väärti.tiedon.luulija
        10-3 kirjoitti:

        Hyvin pieni laiva verrattuna Vikingin tiilaukseen. Ei mahdu Rauman telakan altaaseen.

        RMC Dry dock: 265m x 85m

        Miksei siis mahtuisi? Raumalla on tehty Vikingin nyt suunnittelemaa alusta isompiakin laivoja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Color_Magic


      • 13-2
        väärti.tiedon.luulija kirjoitti:

        RMC Dry dock: 265m x 85m

        Miksei siis mahtuisi? Raumalla on tehty Vikingin nyt suunnittelemaa alusta isompiakin laivoja.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Color_Magic

        Runko tehtiin Turussa koska muualla ei mahtunut tehdä ja Raumalla laiva seisoi laiturissa sisustustöiden aikana. Raumalta puuttuu suuri pukkinosturi jolla näin suuret lohkot siirreltäisiin.

        Ovat kaksi eri asiaa.

        Ja nykyisin molemmat telakat ovat eri omistajilla, joten vastaavaa yhteistyötä tuskin tulisi.


      • väärti.tiedon.luulija
        13-2 kirjoitti:

        Runko tehtiin Turussa koska muualla ei mahtunut tehdä ja Raumalla laiva seisoi laiturissa sisustustöiden aikana. Raumalta puuttuu suuri pukkinosturi jolla näin suuret lohkot siirreltäisiin.

        Ovat kaksi eri asiaa.

        Ja nykyisin molemmat telakat ovat eri omistajilla, joten vastaavaa yhteistyötä tuskin tulisi.

        Kyllä se sinne altaaseen kuitenkin mahtuisi, on nosturit (2 x 150 tonnia) sitten mitä ovat. Mikään ei estä rakentamasta alusta pienemmistä lohkoista.

        Raumalla rakennettu Baltic Queen on mittojensa puolesta lähempänä tätä Vikingin kiinalaista. http://faktaomfartyg.se/baltic_queen_2009.htm


      • eirakennetturaumalla
        väärti.tiedon.luulija kirjoitti:

        Kyllä se sinne altaaseen kuitenkin mahtuisi, on nosturit (2 x 150 tonnia) sitten mitä ovat. Mikään ei estä rakentamasta alusta pienemmistä lohkoista.

        Raumalla rakennettu Baltic Queen on mittojensa puolesta lähempänä tätä Vikingin kiinalaista. http://faktaomfartyg.se/baltic_queen_2009.htm

        Baltic Queenin runkoa ei muuten rakennettu Raumalla. Alus vain sisustettiin ja varustettiin Raumalla.


      • ihmeontapahtunut

    • miksiköhän

      Viking line ei käyttänyt optiota gracen sisaraluksesta kun se oli mahdollista ?

      • tukiaiset.uupuivat

        Innovaatiotukea (Gracessa se oli LNG-tekniikka) ei saa valtiolta kuin yhden kerran. Kerran tehty ei ole toisella kerralla enää mikään uusi innovaatio.


      • hyvinpaljon
        tukiaiset.uupuivat kirjoitti:

        Innovaatiotukea (Gracessa se oli LNG-tekniikka) ei saa valtiolta kuin yhden kerran. Kerran tehty ei ole toisella kerralla enää mikään uusi innovaatio.

        Yhtiö saa joka vuosi avustuksia valtiolta ?


    • tyhmiä.jymäytetään
    • kutenaina

      Härskiä tehdä tiliä viemällä Suomessa verovaroin kehitettyä teknologiaa kiinaan. Juuri kun menee alalla hyvin ruvetaan sössimään.

      • eihuolta

        Tuleehan se teknologia sieltä Kiinasta lopulta takaisin Suomen Turkuun.


      • kaivetaankuvetta
        eihuolta kirjoitti:

        Tuleehan se teknologia sieltä Kiinasta lopulta takaisin Suomen Turkuun.

        Rahalla tulee, kyllä.


    • osaaminenkatoaa

      Marttikin on pettynyt http://www.iltalehti.fi/talous/201611232200031253_ta.shtml

      Tuo oli minulle uusi tieto, että Deltamarin on nykyään kiinalainen.

      "kiinalaiset ovat hankkineet osaamista matkustajalaivoista muun muassa ostamalla suomalaisen Deltamarin-yhtiön. Kyseessä on Suomen johtava laivansuunnitteluyhtiö."

      • noilmankos

        Suomessa näköjään kaikki kaupan kunhan omistajat rikastuu, pitäisi palauttaa ne yritystuetkin mitä veronmaksajilta saaneet. Kokkareet myisi vaikka mummonsa ja myyvätkin, vanhainkoditkin ulkomaisilla/yksityisillä yrityksillä, makaavat sitten märissä vaipoissaan nälissään ja janoissaan, mutta kokkareet rikastuu.


    • modernia.purjeveneilyä
    • Kyseisestä

      firmaa jonka pesäpaikka on ahvenanmaa tuetaan isoilla summilla vuosittain Suomen verovaroilla.

      • KYYKKYYN

        Hiljaa siellä ja


    • huono-peliliike

      Hölmöön aikaan tilasivat, kun telakoiden tilauskirjat ovat täynnä. Lama-aikana olisi saanut halvemmalla.

      Kiinalaista protoa joudutaan vielä korjailemaan korkean palkkatason Euroopassa. Halvemmaksi olisi ollut teettää kerralla valmis alus.

    • viskiäriviin

      Onneksi kiinalainen romu ei pääse Itämeren pisimmän baaritiskin ääreen.

      http://www.hs.fi/kaupunki/a1479875342744

      "Ensi keväästä alkaen Helsingin Länsisatamassa on mahdollisesti koko Itämeren pisin baaritiski"

    • miehetpuuta

      Ennen oli laivat rautaa. Ei taida tämän kuvan laivoista olla pinnalla enää kuin tuo Finlandia?

      http://im.mtv.fi/image/6179682/landscape16_9/1024/576/589e49252e7c253bf292f75c911f857/Is/ots-ja-finlandia.jpg

      • puutaolivat

    • näin-suomi

      ilahtuu ja pelastuu,tuote ja työt ostetaan kiinasta. sieltä tulee jo nyt valtavasti ala-arvoista roinaa,joilla ei tee yhtään mitään.

      minä en enää matkusta viking laivoilla,se selvää heti.
      boikotti tuli ja pysyy.

    • Kiky2.tarvitaan

      Hallitus hoi! Ei riitä 6 minuuttia kilpailukyvyn parantamiseen! Tarvitaan lisää!

      http://www.hs.fi/talous/a1479877416324

      "Hinta ratkaisi Vikingin Linen laivatilauksen kiinalaisten eduksi – ”suomalaiset eivät päässeet lähellekään 190 miljoonaa euroa”"

      Muistakaa lisätä myös tukia ahvenanmaalaisille, koska heillä on siellä pienellä saarella niin kurjat oltavat.

      • raumankieli

        Olivat siis kysyneet tarjousta myös Turusta ja Raumalta.


    • CCCPu

      Turussa laskettiin tarjoukseen eu määräämät päästönormien mukaiset laitteet. Kiinassa ei, lisäksi unohdettiin tullit.
      ... ja lopulta kun lapsityövoimalla tehty paatti valmistuu...
      ...on sen laatu...
      https://www.youtube.com/watch?v=v8U3lN8v_bI

    • Goerg.Ottiainen
      • Maksaja

        Vaikka Kekkosen ajan Suomi oli ryssän satelliitti, ei Ots ollut sentään suomalaisten alus.


    • Kokoomus-korruptiota

      Vieläkö löytyy niin yksinkertaisia ja sinisilmäisiä, etteivät tajua tukipäätöksiä tekevien virkamiesten saaneen vähintään satojen tuhansien eurojen lahjuksia laivayhtiöILTÄ, minkä lisäksi ilman saa laivamatkata niin paljon kuin huvittaa.

      • jossain-muualla-ehkä

        Ei Suomessa tuollaista tapahdu.


      • ijh8h5

        "Satojen tuhansien eurojen lahjuksia laivayhtiöiltä."

        Vasta sen jälkeen, kun Suomen valtio on ensin laivayhtiölle antanut miljoonan-miljardin tukirahaa. Siitä potista laivayhtiö maksaa poliitikoille ja virkamiehille.


    • turkukallis

      Viking Linen ja Tallink Siljan laivoista suurin osa on rakennettu muualla kuin Suomessa, esim. Papenburgin telakalla. Miksi yhdestä Viking Linen tilauksesta nousee hirveä meteli? Risteilyalus ei ole mikään poliittinen kysymys vaan se on puhtaasti hintakysymys. Mayerin telakka Turussa teki liian kalliin tarjouksen joten Viking Line hylkäsi sen. Jos Turun telakka ei opi kilpailemaan hinnalla niin sen kohtalo on konkurssi.

      • eestiläiset-osaavat

        Miksi niputat Tallinkin ja Viking Linen yhteen? Tallink on näistä kahdesta se suomalaisempi. Tallink ei vaadi suomalaisilta pakkoruotsin osaamista. Tallinkia ei tarvitse suomalaisten sodassa puolustaa.

        Laskeskele kuinka monta Tallinkin aluksista on rakennettu Suomessa ja kuinka monta muualla. Määrittele sen jälkeen uudelleen "suurin osa". Saatat yllättyä. Yllätyt vielä ehkä enemmän, kun katsot kenen tilaamia ne ei-suomalaiset Tallinkin alukset alunperin olivat...


      • liiankallis

        Miksi maksaa tukiaisia varustamoille jotka eivät edes hyödytä Suomea juuri mitenkään, menkööt seilaamaan Kiinaan.


    • Saatiinhan se sota tähänkin juttuun mukaan !

      "Paksu pomo marssii verikauha pääs, vapaus kun koittaa niin tehdas hälle jää"!

      Late Lapista. SSSS Ry!

    • 333666

      Kaikki laivoilla kulkevat pyrkikää välttämään matkustamista näillä Viking-linjan laivoilla. Kyseessä on tosi törkeä ahvenanmaalainen Suomen kuppajaa. On saanut törkeän paljon tukia, ja siihen yhteen grace laivaankin vielä erikseen. Ja jatkuvasti kiristää sillä, että on siirtämässä laivojaan Ruotsiin. Siirtäköön laivansa vaikka Liberiaan mutta pärjäilköön myös ilman tukia, jotka on tältä yhtiöltä lopetettava.
      Se kun sanoo suomalisten alihankkijoiden saavan tilauksia ja täältä suunnitteluapua Kiinaan on sekin vielä enemminkin vain huono asia. Kiinalaiset nimittäin saavat näin tietoa ja osaamista tämän lajin laivojen rakentamisessa, ja siksi pääsevät vastaisuudessa viemään tilauksia meidänkin telakoilta.
      Nokiakin vei tuotantoaan Kiinaan, ja siinä siirtyi sinne alan osaamista minkä sikäläiset heti hyödyntivät omaan tuotantoonsa.

    • tukiautomaatti

      Kepulainen haluaa Viking Linen tuet takaisin. Meinaakohan jakaa ne uudelleen omilleen?

      http://www.hs.fi/talous/a1479955352952

      "Keskustan Ala-Nissilän mukaan Kiinasta laivan tilanneen Viking Linen tukien takaisinperintää pitäisi selvittää"

      • Eipä hullumpi ehdotus olekaan, eestiläisiltä myös tuet pois!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • virokirosanatana
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Eipä hullumpi ehdotus olekaan, eestiläisiltä myös tuet pois!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Miksi pois eestiläisiltä? Nehän tilaa suomalaisilta botskeja. Suurin osa heitin laivastosta on Made in Finland.


      • 333666
        virokirosanatana kirjoitti:

        Miksi pois eestiläisiltä? Nehän tilaa suomalaisilta botskeja. Suurin osa heitin laivastosta on Made in Finland.

        Juuri näin. Jotain hyötyä sitä pitää meillekkin tulla tästä itämeren laivaliikenteen tukemisesta. Helsinki-Tallinna reitti on muutenkin hyvä olla toimiva ja edullinen, kun siihen liittyy tavaraliikennettä ja matkustajaliikennettä muutakin kuin mitä vain hotelleja korvaavaa hupijuttua.


      • virokirosanatana kirjoitti:

        Miksi pois eestiläisiltä? Nehän tilaa suomalaisilta botskeja. Suurin osa heitin laivastosta on Made in Finland.

        Mikä velvollinen Suomi on tukemaan kaikenmaailan eestiläiset ja kamelintaluttajat ????

        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Maksaja

        Kepulaisilta kuulee harvoin järkeviä juttuja, mutta tässä tapauksessa tämä mies on oikealla asialla.


      • isotyöllistäjä
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Mikä velvollinen Suomi on tukemaan kaikenmaailan eestiläiset ja kamelintaluttajat ????

        Late Lapista. SSSS Ry!

        Suomalaista laivanrakentamista ja merenkulkua kannattaa hieman tukea.

        "Suomen meriklusterin kokonaisliikevaihto vuoden 2014 tilinpäätöslukujen perusteella on 12,7 miljardia euroa, josta meriteollisuuden osuus on 7,9 mrd. euroa, merenkulkuelinkeinojen 3,3 mrd. euroa ja satamatoimintojen 1,3 mrd. euroa. Kokonaisuutena meriklusteri työllistää välittömästi 48 400 henkilöä. Kansantalouteen saatu arvonlisä oli 3,8 miljardia euroa."


      • isotyöllistäjä kirjoitti:

        Suomalaista laivanrakentamista ja merenkulkua kannattaa hieman tukea.

        "Suomen meriklusterin kokonaisliikevaihto vuoden 2014 tilinpäätöslukujen perusteella on 12,7 miljardia euroa, josta meriteollisuuden osuus on 7,9 mrd. euroa, merenkulkuelinkeinojen 3,3 mrd. euroa ja satamatoimintojen 1,3 mrd. euroa. Kokonaisuutena meriklusteri työllistää välittömästi 48 400 henkilöä. Kansantalouteen saatu arvonlisä oli 3,8 miljardia euroa."

        Eestiläisetkö nuo verot Suomeen maksavat?????


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • nepähe
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Eestiläisetkö nuo verot Suomeen maksavat?????


        Late Lapista. SSSS Ry!

        "Kansantalouteen saatu arvonlisä oli 3,8 miljardia euroa."

        Hepä he. Siellä se eestiläisten tilaama alus valmistuu kovaa vauhtia Turun telakalla.


      • lngalus
        nepähe kirjoitti:

        "Kansantalouteen saatu arvonlisä oli 3,8 miljardia euroa."

        Hepä he. Siellä se eestiläisten tilaama alus valmistuu kovaa vauhtia Turun telakalla.

        Medianäkyvyyttä varmaan riittää kun otetaan käyttöön. Hyvä paikka uittaa kilpailijaa kölin alta.


      • asiakaskatoa.pukkaa
        nepähe kirjoitti:

        "Kansantalouteen saatu arvonlisä oli 3,8 miljardia euroa."

        Hepä he. Siellä se eestiläisten tilaama alus valmistuu kovaa vauhtia Turun telakalla.

        Valmistuu vaan 10 vuotta liian myöhään. Kaljaralli loppuu, jos Viro toteuttaa veronnostoaikeensa. Ainoa oljenkorsi onkin, että Suomi nostaa samassa suhteessa alkoholiveroja. Tosin jos Latvia ei lähde leikkiin mukaan, niin Viro jää välistäputoajaksi. Äkkiähän Viron läpi Latviassa käy. Mutta Latvian kävijät eivät tee ostoksiaan MegaMokan megamarketissa.

        Mitä tulee tähän Viking Linen uuteen Turun lauttaan, niin en näe siinä kauheasti järkeä. Tukholma on nyt Tallinnaan verrattuna vieläkin typerämpi matkakohde. Turusta ei tietenkään järkevässä ajassa oikein muualle pääse. Rahti taas kulkee tarkoitukseen suunnitelluilla aluksilla Naantalista Kapellskäriin.


      • Laivayhtiö suunnittelee jo risteilyjä Latviaan! Joten nou hätä viinatrogareilla !
        Suomi nostaa viinaveroja ja lisää vodkaturismia itäbloginmaihin !
        Siinä sitä on SOS hallituksen järkeä !

        Late Lapista. SSSS Ry!


      • sjdosjvkd

        "Keskustan Ala-Nissilän mukaan Kiinasta laivan tilanneen Viking Linen tukien takaisinperintää pitäisi selvittää"

        Yhtä hyödytön ulahdus kuin Lintilän kaivoskauhistelu. Selvittelijöitä tuntuu kepussa riittävän, mutta aikaansaavat tekijät puuttuvat.


    • ViinaProomu

      Olisiko mahdollista toteuttaa latvialainen ViinaProomu™, joka lastattaisiin Latviassa viinalla ja hinattaisiin sitten Suomen aluevesien viereen. Proomulle järjestettäisiin noutomatkoja mantereelta. Näin viinanhakumatka saataisiin lyhytkestoisemmaksi ja edullisemmaksi.

      Mahtaako olla lakiteknisesti mahdollista? Vai pitääkö viinaa myyvän purtilon käydä kiinnittäytymässä ostajien kera fyysisesti halvan viinan maaperään?

    • huonohyöty

      Kiinalaislaivan sisustuksen suunnittelevat ruotsalaiset. Ahvenanmaalaisfirman varustamotuet tulevat edelleen mannersuomalaisen veronmaksajan lompakosta.

      https://www.is.fi/matkat/art-2000005391539.html

      "Laivan sisustuksesta vastaa ruotsalainen arkkitehtitoimisto Koncept Stockholm"

    • 4x25on100
    • Miksiteitteniin

      Miksi viking line tilasi laivan kiinasta saakka, vaikka suomalaiset veronmaksajat maksavat hurreille varustamotukia? Lisäksi laivamatka kiinasta saastuttaa, ja kiinalaiset tuotteet saastuttavat lisäten ilmastonmuutosta.

    • siellä.syntyy

      Nythän tuota hitsaillaan jo kasaan.

    • tarkkanäköinen

      viking line nostaa 25-miljoonan tuet Suomen valtiolta, lisäksi se saa matkustajatukia. Se tuottaa miljoonien eurojen tappiot vuosittain, mutta tappioista huolimatta viking line jakaa miljoona euroja osinkoja vuosittain, Tuliko sinullkkin mieleen, että jotain kusetetaan oikein huolella, niin minullekkin, mutta rotta- politiikot eivät näe asiassa mitään outoa, Eivät näe, vaikka tuo ko. kuppaaja tilasi laivansa Kiinasta, tilauksen takana on vain ja ainoastaan ruotsalaisten suuri rakkaus Suomeen ja Suomalaisiin.

      • ahneenmaa

        Ahvenanmaalaisilla on erioikeudet. Heillä on oikeus lypsää suomalaisia. Suomalailla ei sen sijaan ole mitään oikeuksia Ahvenanmaalla. Sopii yrittää vaikkapa ostaa sieltä maata.


      • Anonyymi
        ahneenmaa kirjoitti:

        Ahvenanmaalaisilla on erioikeudet. Heillä on oikeus lypsää suomalaisia. Suomalailla ei sen sijaan ole mitään oikeuksia Ahvenanmaalla. Sopii yrittää vaikkapa ostaa sieltä maata.

        Eikös Puuttinilla (ven.) ole myös tontti Affenanmaalla?


    • Virolaiset.jelppaa

      Hurriomisteinen Viikinki on paska lafka. Virolainen Tallink tilaa Suomesta. Viimeksi Raumalta, jossa tehdään Suomen seuraavat sotalaivatkin. Virolaiset ovat Suomen ystäviä. Hurrit kusevat omaan pesään. Puhuvat herrakieltä, vaativat tavallisia suomalaisia opettelemaan palvelukielen, ja tilaavat varustamotukien piikkiin laivoja Kiinasta.

      Muistakaa aina: Ruotsi paha, Viro hyvä!

    • kiinailmilö

      Veronmaksajat maksavat Viking Linelle tukea 24 miljoonaa euroa, ja ahvenanmaalaiset tekivät tuella 20,9 miljoonan tuloksen. Osaketta kohden 1,54 euroa. Melkoinen suojatyöpaikka Viking Linen hurreille. Ei muuta kuin dieselveroa vähän ylemmäksi, niin saadaan hurreille rahaa!

      https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005900359.html

    • hyvin.riittää
    • työvoimapula.jo.nyt
      • maksa.apina.palkkaa

        Kyllä suomalaisia työnteko kiinnostaisi, mutta kun kaltaisesi kokkelivajakit eivät tahdo maksaa palkkaa!


      • vai.ilmaista.työtä
        maksa.apina.palkkaa kirjoitti:

        Kyllä suomalaisia työnteko kiinnostaisi, mutta kun kaltaisesi kokkelivajakit eivät tahdo maksaa palkkaa!

        Ilmaiseksiko ne romanialaiset siellä hitsaa ja sorvaa? Miksei paikallinen ay-osasto puutu orjatyöhön? Taitaa ay-väki istua vain tupakkakopissa puimassa nyrkkiä. Antaa romanien tehdä työt. Ay-ahkerat nostaa sitten sen palkan romanien tekemästä työstä.


      • maksa.apina.palkkaa kirjoitti:

        Kyllä suomalaisia työnteko kiinnostaisi, mutta kun kaltaisesi kokkelivajakit eivät tahdo maksaa palkkaa!

        Sepä se! Kyllä Suomesta työvoimaa ja työtä löytyy, palkanmaksajista vain on pirumoinen nuusa !

        Late Lapista.


    • jouluakiinalaisille

      Hyvä että kiinalaisetkin hitsaajat saavat leipää joulupöytään.

      • Justiinsa kiinaiset etusijalle, Suomalaista ei ole niin väliä, onhan Hurstin leipäjonot!

        Late Lapista.


    • hurraahurreille

      Nyt hurrit ovat herraväkenä alkaneet haukkumaan myös väärävärisiä asiakkaitaan. Muiden raha kyllä kelpaa, mutta käytöstapojakaan ei viitsitä opetella. Meidän perheemme on asettanut yhtiön ikuiseen matkustuskieltoon. Onneksi on virolainen vaihtoehto.

    • varustamotuet

      Wasaline tilasi työtä raumalaisille.

      11.01.2019
      Rauma Marine Constructionsille aiesopimus Vaasa–Uumaja-välin matkustaja-autolautasta

      Rauma Marine Constructions on solminut jo kolmannen aiesopimuksen lyhyen ajan sisällä. Vaasa–Uumaja-välin liikenteeseen tulevan matkustaja-autolautan kauppahinta on noin 120 miljoonaa euroa. Tilauksen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan noin 800 henkilötyövuotta. Myös varsinainen rakentamissopimus on tarkoitus allekirjoittaa vielä alkuvuodesta ja suunnittelu- ja rakentamistyöt aloitetaan heti sen jälkeen, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

      ”RMC voitti päätöstä edeltävän julkisen ja kansainvälisen tarjouskilpailun osaamisellaan ja teknologiallaan. Matkustaja-autolautat ovat RMC:n ydinosaamisaluetta, joten olemme erittäin ylpeitä ja tyytyväisiä, että olemme onnistuneet osoittamaan kilpailukykymme tällä alueella. Olemme myös erittäin kiitollisia asiakkaan osoittamasta luottamuksesta valitessaan RMC:n vaativiin olosuhteisiin tarkoitetun autolautan toteuttajaksi.”

      Alus tulee RMC:lle sopivaan ajankohtaan, sillä sen suunnittelu ja rakentaminen ajoittuu pääosin ennen Tallink Shuttle -aluksen rakentamista, jonka aiesopimus allekirjoitettiin viime lokakuussa.



      Kaasulla, biokaasulla ja akuilla kulkeva alus

      Kvarken Linkin tilaamassa laivassa on tilaa 800 matkustajalle ja lastikapasiteettia rekoille on 1500 kaistametriä. Laiva suunnitellaan ympäristöystävälliseksi ja sen koneisto toimii kaksoispolttoaineratkaisulla. Pääpolttoaineena tullaan käyttämään nesteytettyä kaasua, mutta laivassa on mahdollista käyttää myös esimerkiksi Vaasassa tuotettavaa biokaasua.

      RMC:n ensimmäinen uudisrakennuslaiva, m/s Hammershus-autolautta Molslinjenille aloitti liikennöinnin syyskuussa. Siihen verrattuna uusi Vaasa-Uumaja-välin liikennöintiin rakennettava alus on varustelultaan laajempi muun muassa runsaampien hyttitilojen ja laajemman ravintolavalikoiman osalta.

      Lautan jääluokka on 1A Super, jotta alus voisi toimia Merenkurkun vaikeissakin jääolosuhteissa mahdollisimman itsenäisesti. RMC:n pyrkimyksenä on alusten luotettavuuden varmistaminen kaikissa liikennöintiolosuhteissa.

      Kvarken Linkin omistaa Uumajan kunta ja Vaasan kaupunki, jotka ovat myös laivan rahoituksen takaajina.

      Rauma Marine Constructionsin telakan toiminta on saatu suunnitelmien mukaisesti vahvaan kasvuun. Syksyn 2018 aikana solmittiin aiesopimukset sekä Tallinkin Helsinki-Tallinna-välin aluksesta että puolustusvoimien Laivue2020-hankkeesta. Lisäksi RMC valmistaa parhaillaan risteilijälohkoja Turun telakalle.

      Kasvavan työmäärän myötä RMC on aktiivisesti rekrytoinut uusia työntekijöitä ja telakan laivanrakentajien määrää vahvistetaan myös lähitulevaisuudessa. Työvoimaa rekrytoidaan sekä Suomesta että ulkomailta.

      • Anonyymi

        Raumalla olisi ehditty tehdä Vikingillekin uusi laiva ajoissa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikään ei tunnu hurrivarustamolle riittävän. Nyt yrittivät rahastaa asiakkailtaan oman kipparinsa töpeksimisestä aiheutuneet hinauskulut.

      • Anonyymi

        Miks sä nostit tän ketjun ylös?


    • Anonyymi

      Boikottiin vaan koko risteilyala, mihin sellaisia porauslauttoja tarvitaan enää nykypäivänä?

      • Anonyymi

        no poraukseen kai edelleenkin. Joskus 80 luvulla porasin yhtä muijaa (työkaveria), kun oltiin työporukan kanssa jouluristeilyllä.


    • Anonyymi

      Nyt kannattaa ajaa kaikki vanhat karille, saa vielä vakuutuksesta jotain ennen romuksimyyntiä.

    • Anonyymi

      Viking Line on töppäillyt historiansa aikana oikein urakalla. Tämänkin kiinailmiön piti olla jo käytössä tänä keväänä, vaan keskeneräinen romu on edelleen.

    • Anonyymi

      "Se uusi laiva on ihan pakko saada liikenteeseen vuoteen 2020 mennessä koska Amorella on teknisesti täysin loppu ja vanha romu."

      Hah hah! Olen vahingoniloinen. Olisivat tilanneet Raumalta, niin laiva olisi jo merillä.

    • Anonyymi

      Toivottavasti menee konkkaan koko lafka.

    • Anonyymi

      Tulee tarpeeseen, kun alkaa olla muut botskit rantakivillä.

    • Anonyymi

      Nyt se on tönästy vesille. Saas nähdä miten pitkään pysyy pinnalla.

    • Anonyymi

      Lähti eilen kohti Suomea. Toivottasti uppoaa Intian valtamereen. Kukaan ei jää kiinalaista romupurkkia kaipaamaan.

    • Anonyymi

      Vahinko saapuu näillä näppäimillä Suomen Turkuun.

    • Anonyymi

      Jos Kiinassa maksaa 190milj= Suomessa 294milj€

    • Anonyymi

      Kiina määrittelee itse valuuttansa arvon.

    • Anonyymi

      Näytti olevan ohuesta läkkipellistä tehty, koska tukirakenteet paistaa peltien alta. Suomessa käytetään paksumpaa plootua ja kyljet ovat suorat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      40
      2304
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      293
      1904
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      20
      1730
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1555
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      23
      1384
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1289
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      41
      1262
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1225
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      35
      972
    10. Voi rakas sinua

      Ei mikään helpoin reissu eikö. Koita jaksella 😘
      Ikävä
      9
      918
    Aihe