Karhu voimaeläin

Lorenaa

Olen pitkin syksyä katsellut Kimmo Ohtosen ohjelmia Pohjolan luonnosta. Ohjelmat ovat todella hyvin tehtyjä aitoja, joskus miltei menen mukaan ohjelman tapahtumiin. Varsinkin Ohtosen kuvaus Huippuvuorilta, tuli mieleeni miten luonto voi olla kova ja armoton ikuisen lumen saarilla. Miten ihmiset asuessa Huippuvuorilla oikein selviävät päivästä toiseen - ilmeisesti hyvin - kaikista vastoinkäymisistä huolimatta.

Nyt hehkuttaa ostaa kirja; Kimmo Ohtonen; Karhu voimaeläin, joka on ehdolla Finlandia palkinnon saajaksi. Tässä näyte hänen Suomen kielen taidosta, joka on kaunista, selkeää kerrontaa luonnosta, sen kohtaamisesta aitona kuvauksena:

http://www.hs.fi/elama/a1458625910493

Toivottavasti, Karhu voimaeläin, palkitaan Finlandia palkinnon saajaksi. Aikaisemmin olen linkittänyt palstalle "joululaulun" - Lapin joulu - siinä mielestäni on myös kaunis kuvaus Lapin joulun odotuksesta - aito kuvaus.

12

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Romulus-Remus

      Tämäntyylisiä luonto ohjelmia katselisi enemmänkin, mutta kun ei ole kun yksi Kimmo Ohtonen joka taidon hallitsee sekä kirjaimellisesti että kuvauksellisesti.

      Myös ns maantieleelliset ohjelmat ovat mahtavia katsoa, esim Ella Kanninen; Kolme pientä elefanttia, kertoo Italian länsirannikon kaupungeista aina pohjoisesta Roomaan saakka. Toinen Italian itärannikon elämää, luontoa, kulttuuria kuvaavat jaksot loppuivat ti iltaan, toimittajana britti evp.

      Tuli esille täysin Italian kulttuuri, rakennustaide, alueilla asuvien ja sielta elantonsa ammentavien henkilöiden tämän päivän elämää. Siis historian havinaa ohjelma sisälsi hyvin pitkiltä ajanjaksoilta. Uskoisin areenasta löytyvän ohjelmat.

    • Luonto-ohjelmat ovat kaikki suuria suosikkejani. Niistä kun löytää helposti omaakin taustaansa.

      Harkitsen ostoajoululahjaksi. Hinta 22.90e eiole liikaa

    • luontofani.ll

      Luontoaktivisti Kimmo Ohtonen kertoi eräässä lehtiartikkelissa jotakin seuraavaan tapaan; kun meillä kotona oli erimielisyyksiä vanhempien kesken, lähdin metsään tekemään havaintoja luonnosta.

      Hyvä tyyppi Minna Pyykön ja Juha Laaksosen tapaan. Jälkimmäiset Yle-radiopuolella.

    • Kimmo. Ohtonen on todellinen luonnon ystävä. Hän on ikäänkuin kasvanut luontoon kiinni, kuin sen osaksi.

      Muistetaan tuo pitkä uinti Saimaalla hylkeiden hyväksi ym.

      • katiskalla.kalastava

        Saimaan uimari ei ollut kylläkään Kimmo Ohtonen... olen muistavinani. Voin olla väärässäkin. Ehkä Kimmo Kiljunen, Saimaanveden kestävä demari, heko heko.


      • Lorenaa
        katiskalla.kalastava kirjoitti:

        Saimaan uimari ei ollut kylläkään Kimmo Ohtonen... olen muistavinani. Voin olla väärässäkin. Ehkä Kimmo Kiljunen, Saimaanveden kestävä demari, heko heko.

        On palautettava sinut hyvä ystävä päiväjärjestykseen. Kyllä Saimaan uimari 192km oli aivan varmaan Kimmo Ohtonen. Olin Myllysaaren rannassa katsomassa kun Ohtonen nousi Saimaasta maalle uinnin jälkeen, ei näkynyt kummoistakaan väsymyksen häivää ja me katsojat annoimme hyvät ablodit uimarille. Hänelle joka Saimaan Norpan elinolosuhteita halusi turvata Saimaalla.
        Niinpä se on, hyvä palaa aina moninkertaisena takaisin antajalle.

        Hyvää yötä, nukutaan hyvin ja nähdään kauniita unia.


      • katiskalla.kalastava
        Lorenaa kirjoitti:

        On palautettava sinut hyvä ystävä päiväjärjestykseen. Kyllä Saimaan uimari 192km oli aivan varmaan Kimmo Ohtonen. Olin Myllysaaren rannassa katsomassa kun Ohtonen nousi Saimaasta maalle uinnin jälkeen, ei näkynyt kummoistakaan väsymyksen häivää ja me katsojat annoimme hyvät ablodit uimarille. Hänelle joka Saimaan Norpan elinolosuhteita halusi turvata Saimaalla.
        Niinpä se on, hyvä palaa aina moninkertaisena takaisin antajalle.

        Hyvää yötä, nukutaan hyvin ja nähdään kauniita unia.

        OK. Saimaan uimari sitten tosiaankin oli juuri Kimmo Ohtonen. Komealta mieheltä luontoihmisen sydämellä hän vaikuttaa.
        Joillakin ihmisillä on tuo luonnostaan hyvä ja rento ote kuvauskohteena olemisessakin. Ohtonen on vielä nuori mies.


    • Varma olin minäkin Kimmosta. On tullut hyväksi tutuksi ja varmaan on hyvä ihmisenäkin

    • Metsä.on.turva

      Minä en tajua, millä oikeudella ikään kuin hyväksytään sanallakaan moitimatta despootit perheenisät, jollaisen kynsissä tämä Ohtonenkin on lapsuutensa elänyt.
      Miten me emme puutu aikuisten ihmisten käytökseen, vaan pidämme lapsen hätää ja pelkoa hyvänä ponnahduksena luonnonystäväksi.

      Näitä tunnevammaisia miehiä on Suomi täynnä. Onneksi on alkanut olla myös niitä, jotka uskaltavat ja kehtaavat aikuistuttuaan puhua lapsuutensa perhehelvetistä.
      Olisi aika jo käsitellä tätäkin asiaa.

    • yksullamirjami

      Kiitos Kimmon elämäkerrasta tai keskustelusta -,On hieno mies --ja löytänyt hienon ammatinkin .
      Se joululaulu on minun Suosikeissani -- Kiitos siittäkin .

      Pian onkin jo Adventti --ja meidän taloyhtiö toi Joulukuusenkin pihaan -- Saisi vaan tulla kivempia ilmoja että pääsis ulkoileen kunnolla --nytkin sataa vettä - Mutta onneksi on kunnon sadevaatteet oli oltava , kun Jerrynkanssa mentiin 4.kin kertaa lenkille
      U.M

    • uhanalainen.laji

      Karhu se on jääkarhukin. Niiden esi-isät olivat mustakarhuja satojatuhansia vuosia sitten. Jääkarhu ei nuku talviunta vai?
      Miten ne voivat saalistaa arktisessä pimeydessä? Kimmo Ohtonen kuvasi myös jääkarhuja?

      • Lorenaa

        Kimmo Ohtosen kirja, Karhu voimaeläin koskettaa monia suomalaisia, varsinkin valokuvia ja kauniisti kirjoitettu teksti. Olin eilen meidän varttuneempien henkilöiden ryhmä kokoontumisessa. Aiheeksi olin valinnut Ohtosen kirjoittaman kirjan.
        Voi mikä keskustelu kirjasta tuli, jokainen kertoi omia kokemuksiaan kohtaamisista luonnossa elävien eläinten kanssa. Pojat kertoivat rakentaneensa pienenä majoja puuhun ja kuusien vihreiden oksien suojassa moni oli viettänyt aikaa, kuka mistäkin syystä. Selkäsaunan pelossa oli juostu lähimetsikköön kuusen alle suojaan, marjoja syöty jos niitä oli.
        Hauskaa oli ollut hiihtoretkillä havupuiden alta lasketellessa, odotettiin että oksiston lumivaippa putoaisi niskaan puurivistöstä.

        Tämä aihe keskustelussa olisi kestänyt vaikka kuinka kauan, niin mielenkiintoinen se oli. Aikaa kultaa muistot on sanonta, paikkansa se pitää, meidän varttuneempien keskustelun aiheena. JOs jollakin on paha mieli, kauniit muistot tuovat mieleen hyvän olon tunteen, auttaa unohtamaan ikävät asiat edes hetkeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      141
      2101
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1274
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1147
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1037
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      946
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      935
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      67
      902
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      844
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      820
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      723
    Aihe