Nykyautojen apukäynnistys

pirustielektroniikkaayms

Miten on nykyautot kun joskus olen kuullut että tietokonejärjestelmät ei kestäisi aina apukäynnistystä? Tavallaanhan kun johdot kytkee & kipinät lyö voi tulla virtapiikki(se tuhoaisi herkän tietokonelaitteiston) kun on jännite-eroja. Mikään ihme jos joku tietokone sanoo sopimuksen irti.

24

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellalla

      Olisko niin että kytkennässä ei tule vietapiikkejä vaan kytkennän irroituksessa,siksi hyvä antaa käydä hetki jälkeen käynnistyksen kaapelit kiinni ja vielä parempi jos psäyttää molemmat autot ennen irroitusta. Mene ja tiedä ,ajatyksia vaan

      • AatuSaksasta

        Miksi se auto pitäisi sammuttaa juuri kun se on saatu apuvirralla käyntiin?


      • hellalla
        AatuSaksasta kirjoitti:

        Miksi se auto pitäisi sammuttaa juuri kun se on saatu apuvirralla käyntiin?

        Ajattelin jos suuri virta liikkuu apuautosta toiseen akkuun että kun silloin irrottaa kaapelin niin saattaa tulla hetkellinen piikki,mutta oli vain ajatuksia.mutta jos pysäyttäis avustavan auton ja sitte irrottais kaapelit. Niitähän on myytävänä ylijännitesuojalla olevia kaapeleita,ne vois olla turvallisia.


      • autotkäyntiin
        hellalla kirjoitti:

        Ajattelin jos suuri virta liikkuu apuautosta toiseen akkuun että kun silloin irrottaa kaapelin niin saattaa tulla hetkellinen piikki,mutta oli vain ajatuksia.mutta jos pysäyttäis avustavan auton ja sitte irrottais kaapelit. Niitähän on myytävänä ylijännitesuojalla olevia kaapeleita,ne vois olla turvallisia.

        Liikkuu silloin kun autettava auto ei ole vielä käynnissä ja etenkin silloin kun sitä hehkutetaan/startataan.

        Sitten kun molemmat autot on käynnissä niin niiden välillä ei kulje virtaa kuin hyvin vähän riippuen autojen latausjännitteiden erosta. Ei siinä enää mitään piikkejä tule kaapeleita irroittaessa.

        Todennäköisesti apuauton latausjännite on muutaman voltin kymmenyksen autettavaa alhaisempi koska se on usein lämpötilakompensoitu ja apuauto on käynyt pidempään jolloin generaattori on lämmennyt mutta autettava on juuri käynnistynyt ja siinä ihan kylmä.

        Suurin piikki tulee silloin kun autettava käynnistyy, starttimoottorin kuorma poistuu ja samalla generaattori lähtee lataamaan. Apuauton generaattori on startin aikana tuottanut virtaa niin paljon kuin kykenee ja säätimet ei välttämättä ehdi reagoida tarpeeksi nopeasti äkilliseen kuormituksen pienentymiseen jolloin syntyy pieni jännitepiikki.

        Turvallisinta on siis sammuttaa apuauto siksi aikaa kun autettavaa startataan mutta etenkin kovalla pakkasella on vähän niin ja näin senkin kanssa.


      • hellalla
        autotkäyntiin kirjoitti:

        Liikkuu silloin kun autettava auto ei ole vielä käynnissä ja etenkin silloin kun sitä hehkutetaan/startataan.

        Sitten kun molemmat autot on käynnissä niin niiden välillä ei kulje virtaa kuin hyvin vähän riippuen autojen latausjännitteiden erosta. Ei siinä enää mitään piikkejä tule kaapeleita irroittaessa.

        Todennäköisesti apuauton latausjännite on muutaman voltin kymmenyksen autettavaa alhaisempi koska se on usein lämpötilakompensoitu ja apuauto on käynyt pidempään jolloin generaattori on lämmennyt mutta autettava on juuri käynnistynyt ja siinä ihan kylmä.

        Suurin piikki tulee silloin kun autettava käynnistyy, starttimoottorin kuorma poistuu ja samalla generaattori lähtee lataamaan. Apuauton generaattori on startin aikana tuottanut virtaa niin paljon kuin kykenee ja säätimet ei välttämättä ehdi reagoida tarpeeksi nopeasti äkilliseen kuormituksen pienentymiseen jolloin syntyy pieni jännitepiikki.

        Turvallisinta on siis sammuttaa apuauto siksi aikaa kun autettavaa startataan mutta etenkin kovalla pakkasella on vähän niin ja näin senkin kanssa.

        Varmaan noin se suunnilleen on. Mihin sitten perustuu ohjeistus esim tuo polarheater linkki jossa käsketään käyttää molempia autoja jälkeen. Jospa se autettava auto on vaikka vanha diesel jossa pieni tyhjäkäynti ja uuno vielä jättänyt valot päälle ja puhaltimen. Oletetaan että akku on mennyt nopeasti tyhjäksi vaikka ajovaloista.Kun nyt disel hörähtää verkalleen tyhjäkäynnille ja sen lataus ei riitä kun vähän akun lataukseen muitten kulutusten tähden ja dieselin nopeasti tyhjentynyt akku ottaa vastaan aika suuren virran vähän aikaa ja kun sitten irroitta kaapelin niin avustavan auton järjestelmä saattaa saada piikin,varsinkin jos joku apumies on siellä vielä kaasuttelemassa Voisko tähän perustua suositeltu jälkikäyttö käynnistyksen jälkeen


      • autotkäyntiin
        hellalla kirjoitti:

        Varmaan noin se suunnilleen on. Mihin sitten perustuu ohjeistus esim tuo polarheater linkki jossa käsketään käyttää molempia autoja jälkeen. Jospa se autettava auto on vaikka vanha diesel jossa pieni tyhjäkäynti ja uuno vielä jättänyt valot päälle ja puhaltimen. Oletetaan että akku on mennyt nopeasti tyhjäksi vaikka ajovaloista.Kun nyt disel hörähtää verkalleen tyhjäkäynnille ja sen lataus ei riitä kun vähän akun lataukseen muitten kulutusten tähden ja dieselin nopeasti tyhjentynyt akku ottaa vastaan aika suuren virran vähän aikaa ja kun sitten irroitta kaapelin niin avustavan auton järjestelmä saattaa saada piikin,varsinkin jos joku apumies on siellä vielä kaasuttelemassa Voisko tähän perustua suositeltu jälkikäyttö käynnistyksen jälkeen

        Nykyään autoissa on isot laturit ja dieseleissä yleensä vielä isommat kuin bensakoneissa, tyhjäkäynti käytännössä sama ja laturin välitys nopeampi kun maksimikierrokset on alhaisemmat.

        Kyllä se riittää varmasti myös akkua lataamaan vaikka olisi valot ja puhallin ja muutakin kuormitusta.

        Sitäpaitsi kylmä akku ei edes ota vastaan kovin suurta virtaa. Kyllä se pahin piikki tulee siinä vaiheessa kun se autettava lähtee käymään jos on tullakseen.

        Tietysti jos autettavan akku on täysin tyhjä ja jäätynyt eli käytännössä sama kuin ei olisi akkua ollenkaan niin siihen saattaa tulla piikki kaapelit irroitettaessa jos laturin säädin ei reagoi tarpeeksi nopeasti.


      • hellalla
        autotkäyntiin kirjoitti:

        Nykyään autoissa on isot laturit ja dieseleissä yleensä vielä isommat kuin bensakoneissa, tyhjäkäynti käytännössä sama ja laturin välitys nopeampi kun maksimikierrokset on alhaisemmat.

        Kyllä se riittää varmasti myös akkua lataamaan vaikka olisi valot ja puhallin ja muutakin kuormitusta.

        Sitäpaitsi kylmä akku ei edes ota vastaan kovin suurta virtaa. Kyllä se pahin piikki tulee siinä vaiheessa kun se autettava lähtee käymään jos on tullakseen.

        Tietysti jos autettavan akku on täysin tyhjä ja jäätynyt eli käytännössä sama kuin ei olisi akkua ollenkaan niin siihen saattaa tulla piikki kaapelit irroitettaessa jos laturin säädin ei reagoi tarpeeksi nopeasti.

        Akku tyhjenee myös kesällä jos valot jää päälle ja nopeasti tyhjennyt akku ottaa vastaan 50-100a virtaa ja jos autettava on -80 luvun auto niin voipi muutama kymmen amp kulkea apuautostakin


      • eihaittaamuutamat
        hellalla kirjoitti:

        Akku tyhjenee myös kesällä jos valot jää päälle ja nopeasti tyhjennyt akku ottaa vastaan 50-100a virtaa ja jos autettava on -80 luvun auto niin voipi muutama kymmen amp kulkea apuautostakin

        Nykyauton sähköinen ohjaustehostin, ABS-pumppu, moottorin jäähdytystuuletin, apulämmitysvastukset ym. ottaa helposti tuollaisia muutaman kymmenen ampeerin virtoja ja autot kestää niidenkin päälle ja pois kytkeytymisen moottorin käydessä.

        Miksi sama virta apukaapeleita pitkin toiseen autoon olisi poikkeus?


      • kylmä-volkkari

        Eikös ne lämmitysvastukset oli lähes kokoa 1 kW, joten 80 A:n virta olisi aika lähellä.
        Mikään paikka ei rikkoudu, mutta laturin hihna on lujilla kun se pyörittää 140 A:n
        laturia saadakseen virtaa lämmitykseen sekä muihin auton sähkölaitteisiin.


      • hellalla
        eihaittaamuutamat kirjoitti:

        Nykyauton sähköinen ohjaustehostin, ABS-pumppu, moottorin jäähdytystuuletin, apulämmitysvastukset ym. ottaa helposti tuollaisia muutaman kymmenen ampeerin virtoja ja autot kestää niidenkin päälle ja pois kytkeytymisen moottorin käydessä.

        Miksi sama virta apukaapeleita pitkin toiseen autoon olisi poikkeus?

        Mulle sama mutta monet ohjeet vaan on niin että käskwtään käyttää muutama minuutti kaapelit kiinni käynnistyksen jälkeen,syytä en sitten sen enempää ymmärrä kuin mitä olen ajatellut.armeijassa vissiin viis minuuttia kerroi pasikuski


      • Anonyymi

        Kun kytket täyden akun tyhjän akun rinnalle tulee ainakin kaapeleihin virtapiikkk kun virta kulkee tyhjään akkuun


    • voi.antaa.virtaskaa

      Sitä vartenhan on autoissa on sulakkeet. Kyllä nykyautokin kestää apuvirran antamisen, jos sähköt on tehty kunnolla. Esim. jos akusta tulee virta tai jännitepiikki, sen pitäisi polttaa herkille laitteille menevät sulakkeet.

      • kyyninen.mies

        pitäisi ja pitäisi, sitten kun on tuhansien eurojen tietokone paskana niin et korvaa kuitenkaan senttiäkään vaan sanot että mitäs annoit apuvirtaa, oma mokasi.


      • 102030405060
        kyyninen.mies kirjoitti:

        pitäisi ja pitäisi, sitten kun on tuhansien eurojen tietokone paskana niin et korvaa kuitenkaan senttiäkään vaan sanot että mitäs annoit apuvirtaa, oma mokasi.

        Kyllä ne hyvin tehdyissä autoissa on elektroniikat suojattu hyvin virtapiikeiltä.

        Isoja virtapiikkejä on systeemissä ihan ilman apuvirran antamistakin, mutta toki apukäynnistys on yksi isoimpia häiriölähteitä.

        Tässäpä on dokumentti autojen sähköjärjestelmissä esiintyvistä häiriöstä ja miten elektroniikat niiltä pitää suojata:

        http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/application_note/1f/d7/fc/6d/2e/27/48/98/CD00181783.pdf/files/CD00181783.pdf/jcr:content/translations/en.CD00181783.pdf

        Siellä näkyy myös "jump start", eli apukäynnistyksen aiheuttamat häiriöt ja mitä vaatimuksia autoille on sen osalta. Näkyypä tuon dokumentin mukaan olevan jopa jonkin verran idioottisuojausta ja vikasietoisuutta systeemeissä.

        Autokohtaisesti katsoo ohjekirjasta ohjeet niin selviää miten oman auton kanssa pitää toimia . . .


    • Vanha.autoteknikko

      Opetelkaa edes pikkuisen sähkötekniikan perusteita ennenkuin tulette tänne julkisesti itsenne nolaamaan!

      MITEN ne kuvittelemanne virtapiikit syntyvät? Yksityiskohtainen selostus, please!

      Miksi ne kuvitteelliset virtapiikit menisivät tuhoamaan ne tietokoneenne eivätkä purkautuisi jomman kumman auton akkuun? Se akun sisäinen vastushan on suuruusluokkaa 0,03 ohmia. Laske vaikka siitä mitä haluat laskea. Matematiikka toimii sielläkin, missä hevosmiesten tietotoimisto sakkaa.

    • voi.antaa.virtaskaa

      Jos kaapelit kytkee oikeinpäin, mahdolliset akulta pääsevät virtapiikkit menee ensin laitteiden sulakkeisiin, eivätkä riko itse laitteita, mutta, jos erehtyy kytkemään kaapelit väärinpäin, pääsee latausvirta maajohdon kautta suoraan laitteisiin, ja se kyllä tuhoaa tietokoneet ym. elektroniikan.

      Tuossa ohjeet:
      http://www.polarheater.fi/page/41/anna-apuvirtaa-oikein

    • Easydrv

      Pääsääntöisesti virtaa antavan auton pitää olla sammutettuna kaapeleiden kytkennän/irroituksen aikana, koska se on suurimmassa vaarassa.

    • lksdksd

      Apuakkua tulisi käyttää ihan vain akkuna oli se sitten kiinni toisessa autossa tai apukäynnistimessä. Tarkoittaa sitä, että virtaa antavan auton ei kannata olla käynnissä startatessa.

      Itse toimin niin, että ensin kytketään johdot (miinus joko napaan tai auton runkoon kiinni), sitten käynnistetään avustavan auton moottori ja annetaan sen pyöriä hetki ja ladata toisen auton akkua. Sitten sammutetaan avustavan auton moottori ja joko irroitetaan johdot ja koetetaan, josko akkua olisi jo saatu ladattua tarpeeksi starttiin, tai jätetään johdot kiinni ja annetaan startattavan auton imeä starttiinsa virtaa apuauton akusta. Normaalitilanteessa ei siitä seuraa mitään lisähyötyä, että avustava auto on käynnissä, mutta riskinä voi tosiaan olla virtapiikki.

      • eivälttämättä

        "Normaalitilanteessa ei siitä seuraa mitään lisähyötyä, että avustava auto on käynnissä"

        Nykyautoissa on isot laturit, etenkin dieselissä helposti kokoluokkaa 150-200A. On siitä merkittävää hyötyä avustettavaa startatessa etenkin jos startti kestää pitkään.

        Sitten jos nostaa kierroksia niin laturista irtoaa jopa enemmän kuin nimellisvirta kun jännite on alhaalla ja kierrokset korkealla.

        Esimerkiksi jos hehkuvikaista dieseliä josta on ensin oma akku sahattu tyhjäksi sahataan apuvirralla pakkasella minuuttitolkulla käyntiin niin silloin ei ainakaan kannata sammuttaa avustavaa autoa.


      • msksm

        Hehkuvikaisen dieselin sahaaminen apuvirralla ei ole normaalitilanne. Normaalitilanne on se, että akku on yön aikana tyhjentynyt täysin toimivasta autosta ja se lähtee avainta kääntämällä käyntiin tuosta vaan kunhan saa vähän virtaa. Näitä tapauksia on joka pakkasaamu esim. pääkaupunkiseudun parkkipaikoilla satoja. Sitten niitä kahden viikon metsästysreissun jälkeen jänkälle jääneitä Lada Nivoja on vähän vähemmän ja niiden herättelyssä on eri keinot käytössä. Mutta toki pitää osata käyttää järkeä ja olla tyhjentämättä sitä avustavan auton akkua.


    • vara-akustapoweria

      Turvallisin vaihtoehto on ottaa apuvirta irrallisesta akusta. Itselläkin on yksi täyteen ladattu vara-akku lämpimässä varastossa. ja jos joku aamu ei auto inahdakkaan, haen vara-akun, ja otan virtaa siitä ..

    • Kärvähtää

      Tuo siinä on vaarallista kun kaksi laturia lataa yhtä aikaa samaa akkua.

      • rinnankytkentä.kompensoi

        Sitä varten kannattaa sammuttaa virtaa antava auto, kun autettavaa autoa käynnistää.
        (Laturi ei silloin lataa, kun auto ei ole käynnissä)

        Toisaalta,, jos kumpikin auto on käynnissä kaksi laturia lataa kahta rinnankytkettyä akkua joiden jännite on n. 12-13V (kahden akun keskiarvo), ja kapasiteetti kahden akun yhtenlaskettu Ah. määrä. (esim. 60 70=130 Ah)
        Eli, ei se 2:en auton käynnissä pitäminenkään pitäisi tuhota autojen elektroniikkaa, koska koko systeemi on rinnankytkettynä,., ja laturit, sekä akut kompensoi toisiaan.


    • hellalla

      Asia loppuun käsitelty.Teknikko on kertonut että akku tasaa kaiken,ei huolen häivää ,ainoastaan ja - oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe