Auttakaa nyt naista, kun yksin kamppailen auton kanssa.
Akku hyytynyt, sähkövirtatolppaa ei ole käytettävissä. Yritin antaa uudesta autostani MB 160A malliin apuvirtaa apukaapeleilla kaikkien ohjeiden mukaan, annoin auton käydä 25 min. Ei onnistunut, MB ei inahdakaan. Akku Varta 12V, 74Ah.
Ostin power boosterin, ladattu ja ohjeiden mukaan kaapelit laitettu plussaan ja miinukseen. Ennen kuin edes laittaa piuhan kiinni itse boosterin näyttää error -valoa. Toinen valo on start eli käsittäisin, että tuo start -valo pitää saada päälle ennen kuin voi käynnistää? Manuaalissa ei ole mitään ohjeita error- ja start-valosta. Akun navat ovat puhtaat, eri kosketuspintoja haettu, mikään ei tunnu auttavan. Onko akku totaalisesti sökö? Auto on seisonut n. 4-5 kk, sitä ennen esim. edellisenä talvena lähti 25 asteen pakkasilla hyvin käyntiin.
Hinauspalvelun akun käynnistys maksaa 120 jos tulee akun vaihto oli se muistaakseni saman verran lisää. Miten pääsen halvimmalla tilanteesta? Kaskoa ei ole, kun auto on jo vanha.
Yritin myös irrottaa akkua, jotta olisin ladannut sen sisällä. Mutta akkuhan on siis vänkärin etuistuimen jalkatilassa. Napapiuhat lähtivät helposti irti, mutta onko se akku vielä jotenkin pultattu lattiaan, kun ei lähde irti? Jonkinlainen valkoinen kahva on vieressä, mutta ei nouse siitä vetämällä tai akun kahvoista vetämällä.
Exide power boosterin käyttö - akku hyytynyt
7
742
Vastaukset
- 123abcde
Onko sinulla huonot apukaapelit? Kunnollisilla apukaapeleilla olisi pitänyt auton lähteä käyntiin ihan helposti. Jos on jotkut huonot missä on enemmän muovia kuin kuparia ja huonot leuat jotka eivät saa kunnon kontaktia niin ei niillä käyntiin autoa saa.
Se akku on kiinni lattiassa, ei lähde pelkästään vetämällä. Kannattaa ehkä ostaa uusi akku jos nykyinen on jo vanha ja jos irroitat sen niin samalla vaivalla menee uusi paikalleen. Se voi olla jo rikki joka tapauksessa jos ollut pidempään tyhjänä.Ihan uudet kaapelit otin pussista, eka kertaa siis käytössä.
Kun löytäis nimenomaan miten se akku on kiinnitetty. On sen verran ahdas tila. En tiedä akun ikää, kun auto ostettu vuosi sitten.- 123abcde
Ei se, että kaapelit on uudet tarkoita että ne olisi hyvät. Monet halpiskaapelit on juuri sellaisia missä ei ole kuparia nimeksikään mutta paksut muovit antamassa vaikutelmaa paksuista kaapeleista.
Niillä auton saa kyllä yleensä käyntiin jos siinä itsessään on terve akku, joka ottaa latausvirtaa kaapeleiden välityksellä toisesta autosta ja auttaa startatessa, eli starttivirta ei tule kokonaisuudessaan kaapeleiden läpi.
Mutta jos akku on totaalisen kuollut, niin silloin tuollaisilla ei ole toivoakaan. Tarvitaan oikeasti järeät kaapelit kunnollisilla leuoilla jotta starttivirta saadaan kokonaisuudessaan kaapeleiden kautta toisesta autosta ja jännite pysyy vielä riittävän korkeana moottorinohjauslaitteita ym. elektroniikkaa varten.
Esimerkiksi tuollaiset: http://www.ikh.fi/fi/apukaapelit-500amp-4-5m-35mm2-495-lankaa-crx401
tai tuollaiset: http://www.ikh.fi/fi/apukaapelit-600amp-5m-50mm2-707-lankaa-crx402
Maksaa uuden akun verran helposti kunnolliset kaapelit. Kannattaa nyt vaihtaa se akku uuteen niin ei tule pakkasilla yllätyksiä enää. Tuossa on jotain ohjeita: http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.13.htm
Tarvitset ilmeisesti 13mm hylsyavaimen jatkovarrella että saat akun pidikkeen irroitettua. Tuolla sivulla on muuten melkoista bullshittiä myös, ihan kaikkea ei kannata uskoa.
Esimerkiksi kohta " Damage may occur to the alternator if the battery is charged in the car with the terminals connected" on täyttä potaskaa. Ei varmasti hajoa generaattori jos akkua lataa akkulaturilla vaikka se olisi kytkettynä autoon :D
- kldskds
Akku taitaa olla rikki. Halvimmalla pääset kun ostat halvan akun jostain motonetista tai biltemasta ja vaihdat sen siihen autoon. Toki siinä välissä voit kokeilla ottaa sen vanhan irti ja ladata sitä. Joskus ne virkoavat siitä ja saattavat toimia hyvin vielä pitkään. Mutta yleisesti ottaen akut vanhenevat ja niitä pitää vaihtaa auton elinkaaren aikana joka tapauksessa, niin ehkä tämä talvi on sitten sellainen vaihdon paikka.
Pikaisella googlauksella löysin sellaista tietoa, että MB 160a:n akku on kiinni akun ja sulakerasian välissä olevalla kiinnikkeellä, jonka aukaisemiseen tarvitset 13 mm hylsyavaimen jatkovarrella. Ilmeisesti mersun alkuperäisakut ovat lisäksi varustettu kaasunpoistoletkulla eli ovat tuuletettua mallia kun sijaitsevat sisätiloissa. En osaa sanoa millaiseen hintaan tällaisia saa. - Merslada1200L
Noin monta kuukautta seissyt, akku varmaan tyhjentynyt ja jos on ollut pakkasta niin on jäätynyt ja mennyt rikki. Akku uusiksi vaan.
Jos kaikki akun kiinnikkeet kerran ovat irti etkä silti saa akkua poistetuksi niin sulla on vaan liian vähän voimaa, akut ovat painavia.
Ladan olisit saanut käyntiin vaikka kammesta kääntämällä :D - Patterivaihtoon
Juu akku vaihtoon. Täysin tyhjää akkua saa uusienkin apukaapeleiden kanssa jonnin aikaa herätellä ennenkuin avainta kannattaa edes tarjotella virtalukon suulle.
Se valkoinen kahva on irroitettava, se toimii akun kiinnittimenä.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.13.htm - hellalla
Mitäköhän aloittaja tarkoittaa ettei mb inahdakaan. Jos lisävirtaa antaa käynnissä olevasta autosta niin vaikkei olis kun huonot kaapelit niin kyllä se nyt jonkun inahduksen pitäis antaa vaikkei pyörittä jaksaiskaan. Taitaa olla trolli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022296- 1141761
- 881429
- 1331387
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741238Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631111- 511057
- 36982
- 33834