Uudestisyntymä

Olen nyt viikon selvä. Ensi pe juon. Uskossa.

Sitten olen 20 päivää selvä,22.12 juon. Juhlin synttäreitäni, jotka on Lucian päivänä jolloin olen selvä.

Sitten olen kaksi kuukautta selvä. 22.2 juon.

Mitä pahaa on kohtuukäytössä? Kysymys juolahti mieleeni kun tajusin että saan tähän viestiin epäystävällisia vastauksia tai ei vastauksia ollenkaan.

Voi miksi tämä palsta on tällainen? Viimeksi tosin kun tätä aihettani, eli uudestisyntymääni ja juomista käsittelin vastaukset oli huippuja kylläkin.

Ihan niiden voimalla pysyin raittiina.

Joku antoi mulle ohjeen mennä seurakuntaan.

Kuten jo tekstistä huomaatte olen jo mennyt ja käynyt siellä.

50

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta alkoholin kohtuu käyttö on sitä, että ei koskaan juo itseään juovuksiin.

      Ranskassa joku juo lähes päivittäin lasin viinä ruuan kanssa, ja tuskin siinä mitään pahaa on.

      Mutta kännääminen on alkohlin väärinkäyttöä tapahtuu sitä sitten kuinka usein, tai harvoin.

      • Hyi, mä juon ruuan kanssa mieluummin maitoa tai piimää kuin viiniä.

        "Kännääminen on alkohlin väärinkäyttöä tapahtuu sitä kuinka usein tai harvoin."

        Kyllä sillä väliä kuinka usein juo. Sillä ON eroa juoko päivittäin vaiko kerran kolmessa kuukaudessa.

        Kuten minun suunnitelmat on.

        En ole yksin. Paras ystäväni on helluntailainen ja juo juhlissa niinkuin muukin kansa.

        Esm.häätilaisuus oli Jeesukselle sellainen juhla jolloin hän teki raamatun mukaan jo humalassa oleville lisää viiniä.

        Sinä puhut raamattuasi vastaan. Kumpaa uskoisin ..hmmm...


      • soberisti
        auroraboreallis kirjoitti:

        Hyi, mä juon ruuan kanssa mieluummin maitoa tai piimää kuin viiniä.

        "Kännääminen on alkohlin väärinkäyttöä tapahtuu sitä kuinka usein tai harvoin."

        Kyllä sillä väliä kuinka usein juo. Sillä ON eroa juoko päivittäin vaiko kerran kolmessa kuukaudessa.

        Kuten minun suunnitelmat on.

        En ole yksin. Paras ystäväni on helluntailainen ja juo juhlissa niinkuin muukin kansa.

        Esm.häätilaisuus oli Jeesukselle sellainen juhla jolloin hän teki raamatun mukaan jo humalassa oleville lisää viiniä.

        Sinä puhut raamattuasi vastaan. Kumpaa uskoisin ..hmmm...

        Ei se hääporukka ryypännyt ja möyrinyt kuin siat karsinoissa tai kuten helluntailaiset. Luuletko Jeesuksen tehneen viiniä loppasuille, juopoille naisille ei koska juutalaisten häät olivat fariseuksilta valvottuja ja lain kiivailijat pitivät huolen että aurorab. olisi kannettu sieltä pois miesvoimin ja lähetetty sodomalaisten sekaan sikailemaan?


      • soberisti kirjoitti:

        Ei se hääporukka ryypännyt ja möyrinyt kuin siat karsinoissa tai kuten helluntailaiset. Luuletko Jeesuksen tehneen viiniä loppasuille, juopoille naisille ei koska juutalaisten häät olivat fariseuksilta valvottuja ja lain kiivailijat pitivät huolen että aurorab. olisi kannettu sieltä pois miesvoimin ja lähetetty sodomalaisten sekaan sikailemaan?

        Siinä r-kohdassa sanotaan että olivat jo juovuksissa. Sioista ei puhuttu mitään, olivatko kuintenkin pääruoka?
        Oishan niissä bileissä toinenkin nainen minun lisäksi ollut. Se morsian.


      • soberisti
        auroraboreallis kirjoitti:

        Siinä r-kohdassa sanotaan että olivat jo juovuksissa. Sioista ei puhuttu mitään, olivatko kuintenkin pääruoka?
        Oishan niissä bileissä toinenkin nainen minun lisäksi ollut. Se morsian.

        Joivat aluksi huonoa viiniä ja juopuivat. Jeesuksen "ihmeviini"ei aiheuttanut juopumista kohtuukäyttäjille sen alkoholittomuuden tähden.


      • soberisti kirjoitti:

        Joivat aluksi huonoa viiniä ja juopuivat. Jeesuksen "ihmeviini"ei aiheuttanut juopumista kohtuukäyttäjille sen alkoholittomuuden tähden.

        Tuo on sinun oma tulkintasi. Sinulle sopii (pahanmakuinen)viini ilman humaltumista, ja teet omasta valinnastasi lain kaikille.

        Tuo on silkkaa ylpeyttä, joka on yksi kuolemansynneistä!


    • eikö.vain

      Se on täysin itsestä kiinni mikä on liikaa. Ei se ole mikään tietty määrä tai aika.
      Jos joku juo pullon vodkaa päivässä, eikä koe sitä ongelmana, eikä läheisetkään siitä kärsi, saa hän tehdä niin aivan vapaasti.

      • Niin.

        Mä oon tullut juoneeksi oman mittapuun mukaan liikaa joten siksi tällaiset suunnitelmat.
        Aloitan myös liikunnan.

        Ja olen jo puolittanut tupakanpolton. Aion lopettaa sen myöhemmässä vaiheessa kokonaan. Nyt on tää vuosi ollut hirveesti kuolemantapauksia ja vähän oon rikki niin en ala leikkimään mitään sankaria tän asian kanssa nyt.

        Muutama kilo on saatava vielä pois. Nyt olen noin kahdessa viikossa pudottanut neljä kiloa jo.


      • saviseutulainen
        auroraboreallis kirjoitti:

        Niin.

        Mä oon tullut juoneeksi oman mittapuun mukaan liikaa joten siksi tällaiset suunnitelmat.
        Aloitan myös liikunnan.

        Ja olen jo puolittanut tupakanpolton. Aion lopettaa sen myöhemmässä vaiheessa kokonaan. Nyt on tää vuosi ollut hirveesti kuolemantapauksia ja vähän oon rikki niin en ala leikkimään mitään sankaria tän asian kanssa nyt.

        Muutama kilo on saatava vielä pois. Nyt olen noin kahdessa viikossa pudottanut neljä kiloa jo.

        Auroraborealis,

        ystäväinen, taas saat kylmän suihkun niskaasi täältä Saviseudulta.
        Etkö ollenkaan ymmärrä/usko, ettei alkoholistilla ole mitään mahdollisuuksia kohtuukäyttöön.
        Ei, vaikka suunnittelisi mitä tahansa pitkän tähtäimen säännöstelyjä - kuten näytät tehneen -, siitä ei juuri pitkällä tähtäimellä tule kerrasaan mitään. Eikä millään muullakaan tähtäimellä.
        Sinä petät itseäsi ( tiedät sen itsekin ).
        Jonkin aikaa tuollainen kertomasi, määrätynlainen tuurijuopottelu, saattaa onnistua. Ei kauaa.
        Sinä olet kaiken kertomasi mukaan juonut jo mittasi sikäli täyteen, ettei sinulla ole mitään muuta mahdollisuutta "säännöstellä" alkoholinkäyttöäsi kuin lopettaa se kokonaan.
        KOKONAAN.
        Tunnistan ystäväinen sinussa aika pitkälle itseni kaltaisen alkoholistin.
        Kaikki tämmöinen suunnittelu mistä nyt kerrot, että "niin ja niin kauan raittiina, sitten otan ja sitten taas niin ja niin kauan raittiina, ja sitten ..."
        Kaiken tuon olen myös itse läpi käynyt. Eikä siitä tullut yhtään mitään - pitemmällä tähtäimellä, eikä lyhyemmälläkään.
        Viina vie voiton. Viina vie ja me alkoholistit vikisemme.
        Usko nyt rakas ystävä vanhan "alan ammattilaisen" vakavaa puhetta.
        Tällä en suinkaan tarkoita kehua itseäni. Sen ymmärrät.
        Kaikkea muuta.
        Meillä ei ole omia voimia kertakaikkiaan mihinkään säännöstelyihin alkoholinkäytössä. Semmoiset mahdollisuudet ovat sinunkin kohdallasi olleet aika päiviä sitten "menneen talven lumia".

        Vaan, jokainen juoppo ja alkoholisti joutuu - kaikesta vertailusta/vertaistuesta huolimatta - käymään oman "viinahelvettinsä" läpi.
        Kertomasi perusteella tiedät paremmin kuin hyvin mikä on alkoholistin osana - ellei hän pääse viinasta eroon.
        Karua kieltä näiltä tiimoin olet itse kirjoittanut.
        KUOLEMA, VIINAKUOLEMA. Tavalla tai toisella. Elimistön täydellinen tuhoutuminen. MAKSAKIRROOSI ellei kuole sitä ennen johonkin muuhun viinan aiheuttamaan juttuun.

        Auroraborealis, sinulla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa.
        Ja ne ovat,
        LOPETTAA KOKONAAN, KOKONAAN, ALKOHOLINKÄYTTÖ TAI SITTEN ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN TUHOUTUA VIINANKÄYTÖN SEURAUKSENA.

        Tiedän, että tämä on kovaa puhetta. Mutta haluan kirjoittaa sinulle rehellisesti ja kaunistelematta. Ellen olisi itse Jumalan käsittämättömästä armosta päässyt - erittäin rajulla tavalla - viinasta eroon, en olisi tätä nyt tässä kirjoittamassa.
        Lienen kertonut, että sorruin vielä uskoon tultuani useita kertoja tuurijuopotteluun. Retkahdin ja sain nousta, retkahdin ja sain ....
        Kunnes tapahtui kauhistuttava tapaturma, ollessani ympärijuovuksissa. Aivan ihmeellisellä tavalla sain siitä hengissä ja suhteellisen vähin vammoin selvitä.
        Minulle se oli päätepiste. Juominen loppui siihen.
        Ei siitä vielä ole täyttä kahta vuotta kauempaa aikaa kulunut.
        Mutta minulle tapahtunut oli Jumalan väliintulo. Käsittämättömästä armostansa ja pitkämielisyydestänsä Hän antoi tämän kaiken tapahtua ja minun siitä selviytyä - vielä tämän kerran.
        Erittäin voimakkaasti sain kokea, että "se oli sitten tässä".
        Ilman vähäisintäkään omaa voimaani tai tahtoani vapauduin lopullisesti alkoholista.
        Ellen uskoisi ja luottaisi sataprosenttisesti siihen, että rakas Jumala otti minulta viinan pois - armahti ja antoi nousta vielä tämän yhden kerran, en olisi vieläkään kyennyt kokonaan lopettamaan - OMIN VOIMIN. Eikä viinan mieliteko olisi kokonaan hävinnyt.
        Se on nimittäin hävinnyt kuin tuhka tuuleen.
        Niinkuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan.
        Kiitos ja kunnia siitä Jumalalle!

        Auroraborealis, ehkä et itse ole vielä astellut kaikkia askeleitasi, joihin viina kiinteästi liittyy. Oma tiesi sinun on kuljettava, niinkuin meistä jokaisen juopon.
        Mutta, miksi jatkaisit niin kauan, että jotakin kamalaa tapahtuu - se nimittäin tulee tavalla tai toisella tapahtumaan - ,mikset ihan kertakaikkisen tosissasi yrittäisi lopettaa jo nyt.
        Vielä kun olet hyvässä kunnossa etkä ole ehtinyt ryypätä itseäsi "romuksi". Ja muista, kaikki maallinen apu, joka vähänkin tarjolla on, alkoholistiparantolaa, Aa-kerhoa, aivan kaikkea, kannattaa ja tulee avukseen ja hyväkseen käyttää.
        Viime kädessä se on Jumala, joka meidät viinasta vapauttaa ( puhun uskovista ihmisistä) juuri sillä tavoin kuin Hän parhaaksi ja oikeaksi kunkin kohdalla näkee. Milloinkaan emme turhaan Hänen puoleensa käänny. Milloinkaan ei meidän tule lakata huutamasta Hänen puoleensa. Ei milloinkaan.

        "Joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu".

        Siunausta sinulle Auroraborealis!


      • Kyllä minä päätöksistäni pystyn pitämään kiinni.saviseutulainen, uskot tai et. Ei millään pahalla.
        Hyvä jos sinäkin olet päässyt alkoholin kirouksista!


    • Daavidin_oksa

      Aiot siis jatkaa haureuttasi Herran nimeen (ja vereen) ?

    • etoleensimmäinen

      Alkoholisti on AINA oikeassa ja kaikki muut väärässä.

      esimerkki ylempänä.

      • Mikä esimerkki?
        Jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija, eikö vain?


      • Uskonnäin

        Älä anna haukkua itseäsi alkoholistiksi. Raamattu ei missään kohdin kiellä juomasta. Toki kehoittaa olemaan raitis ja näin siis meissä oleva henki myös tekee. Olen itse uudestisyntynyt uskova ja vaikeassa elämäntilanteessa. Juon silloin tällöin päästäkseni ajatuksista eroon. "Antakaa viiniä murhemielisille, ilojuomaa itkeville" sanoo sana. Uskovan herkistyneen omantunnon kanssa juominen aiheuttaa juurikin kertomiasi syytöksiä. Luterilainen perintö myös on sitä, että "Papit ei juo" jne.. pappi voi kyllä juoda mutta, "älkää antako synnin hallita ruumistanne.". On hyvä merkki, että omatuntosi on herkkä ja rajoittaa juomista. Niin se tuleekin olla. Se ei ole alkoholismia.


      • Uskonnäin

        Ps. Toki täysraittius on aina parasta.


      • kummaailoapullosta

        no miksi sitten mainostat ryyppäämistä ihan raamatun tuella jos täystraittius on parasta?!

        se on just tuollaista ryyppyihmisten kanssa, tänään sitä ja huomenna tätä ja aina tein oikein.


      • Uskonnäin

        Käristemakkara on epäterveellistä. Sitäkin tulisi välttää mutta onhan se sillon tällöin kiva paistaa vaikka takassa. Parasta olisi olla täysin ilman käristettä. Olenko siis sairas jos syön makkaraa? Usko ei ole kieltoja, vaan:
        "Kolossalaiskirje 2:20-23
        Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: Älä tartu, älä maista, älä koske; -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.".

        Älkää antako synnin hallita ruumistanne. Syö ja iloitse, kaikken tämän on Herra tehnyt.


    • Uskonnäin

      Huom! Nämä ohjeeni pätee siis uudesti syntyneeseen uskovaan, koska meiltä on kaikki kahleet katkaistu. Olemme vapaat lain kirouksesta. Jumalatonta kehoitan välttämään viinaa ja jopa palkankorotusta, koska kaikki koituu hänelle tappioksi. Parasta on valita usko Jeesukseen ja kun on vapautettu, on voima olla vapaa syömisistään ja juomisistaan. "Kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi jotka palvelevat Jumalaa"

      • saviseutulainen

        Nimimerkki "Uskonnäin",

        tarkoituksesi lienee hyvä, mutta alkoholismista sinä et tunnu ymmärtävän juuri mitään.
        Itse asiassa et yhtään mitään.

        >>Huom! Nämä ohjeeni pätee siis uudesti syntyneeseen uskovaan, koska meiltä on kaikki kahleet katkaistu.<<

        Jos luulet, ettei uudesti syntynyt uskovainen alkoholisti saata enää langeta juomaan, etpä pahemmin väärässä olla voisi.

        Kovin on itseensä, omaan uskoonsa ja vanhurskauteensa, luottavaa puhetta sinulla.

        Ehkäpä olet myös sitä mieltä, ettei uudestisyntynyt uskova voi enää tehdä syntiä!?

        Synnittömyysoppi helluntailaisten malliin!


      • Uskonnäin

        Hei. Itse olen eri ikäkausina sortunut monenlaiseen päihteeseen ja muihin synteihin jotka ovat hyvin sitovia, mm. haureus, mässäily, viha, ahneus, juoruilu ja jne. Edellä luetellut synnin hallitsivat minua, kunnes tulin uskoon. Tämä vapaus, joka johtuu totuuden tuntemisesta, täytyy itse kokea, että sen voi uskoa. Mikäli uudestisyntymistä ei tapahdu, saa toivon heittää. Silloin ei auta AA, korvaushoito, harrastustoiminta, lihan käsivarren apu ja jne. Mutta kun uskoo ja iltoitsee yhdessä totuuden voittaessa ja on antautunut Kristuksen orjuuteen, on kaikki kahleet poissa.

        Roomalaiskirje 7:14-17
        Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        Joten Jumalan lahjoittaman Pyhän Hengen kautta, saamme olla täydellisesti vapautetut syytöksistä. Sillä huutaahan Henki meissä, että olemme Jumalan lapsia.

        Psalmit 20:6-8
        Nyt minä tiedän, että Herra auttaa voideltuansa, vastaa hänelle pyhästä taivaastansa, auttaa häntä oikean kätensä voimallisilla teoilla. Toiset turvaavat vaunuihin, toiset hevosiin, mutta me tunnustamme Herran, Jumalamme, nimeä. He vaipuvat maahan ja kaatuvat, mutta me nousemme ja pysymme pystyssä.


      • Uskonnäin
        saviseutulainen kirjoitti:

        Nimimerkki "Uskonnäin",

        tarkoituksesi lienee hyvä, mutta alkoholismista sinä et tunnu ymmärtävän juuri mitään.
        Itse asiassa et yhtään mitään.

        >>Huom! Nämä ohjeeni pätee siis uudesti syntyneeseen uskovaan, koska meiltä on kaikki kahleet katkaistu.<<

        Jos luulet, ettei uudesti syntynyt uskovainen alkoholisti saata enää langeta juomaan, etpä pahemmin väärässä olla voisi.

        Kovin on itseensä, omaan uskoonsa ja vanhurskauteensa, luottavaa puhetta sinulla.

        Ehkäpä olet myös sitä mieltä, ettei uudestisyntynyt uskova voi enää tehdä syntiä!?

        Synnittömyysoppi helluntailaisten malliin!

        Vielä sinulle saviseutulainen. Kaikki mikä ei ole Jumalan kunniaksi on syntiä. Summasummarum, syntiä emme voi välttää. Palaan ap:n kysymykseen voiko juoda: voi juoda, mutta ei tarvitse.

        Roomalaiskirje 5:12-21
        Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet- sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole; kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva. Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi. Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi. Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. - Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi, että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

        Jos sinulla edes oli kiinnostusta lukea edellä liitetty, niin ymmärrät, että tuon lausutun Jumalallisen Sanan rinnalla ihmisen kalja siellä tai täällä ei paina yhtikäs mitään. Yhtä paljon se painaa, kuin esimerkiksi juoruilu jota on seurakunnat täynnä ja joka on paljon rikkovampi synti kuin kaljan juonti.


      • saviseutulainen
        Uskonnäin kirjoitti:

        Vielä sinulle saviseutulainen. Kaikki mikä ei ole Jumalan kunniaksi on syntiä. Summasummarum, syntiä emme voi välttää. Palaan ap:n kysymykseen voiko juoda: voi juoda, mutta ei tarvitse.

        Roomalaiskirje 5:12-21
        Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet- sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole; kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva. Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi. Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi. Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. - Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi, että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

        Jos sinulla edes oli kiinnostusta lukea edellä liitetty, niin ymmärrät, että tuon lausutun Jumalallisen Sanan rinnalla ihmisen kalja siellä tai täällä ei paina yhtikäs mitään. Yhtä paljon se painaa, kuin esimerkiksi juoruilu jota on seurakunnat täynnä ja joka on paljon rikkovampi synti kuin kaljan juonti.

        Kiitos opetuksesta,

        Roomalaiskirjettä en saata väsyä lukemasta/kuulemasta aina uudelleen ja uudelleen. Ja niinkuin Paavali kirjoittaa, se Jumalalle kiitos, on!

        Edelleen, alkoholismin syviin syövereihin ajautuneen ihmisen tilasta et kirjoittamasi perusteella ymmärrä.

        Tänä päivänäkin Jumala parantaa eikä Hänelle mikään ole mahdotonta.
        Miten ja millä ajalla Hän parantaa vaikkapa alkoholismiin syvästi sairastuneen ihmisen, se on suvereenisti Jumalan omassa päätäntävallassa. Uskova alkoholisti sairastaa kroonista tautia nimeltä alkoholismi presiis samalla tavoin niinkuin uskosta osaton alkoholisti sairastaa kroonista tautia nimeltä alkoholismi.
        Uskova ihminen huutaa Herran nimeä avuksi.
        Uskosta osaton ei huuda Herran nimeä avuksi.

        "Joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu".

        Ajallista parantumista sairauksista Raamattu ei kaikille uskovillekaan lupaa.

        Lopullisessa parantumisessa on kyse pelastumisesta.
        Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen syntiemme sovittajana ja lunastajanamme, Herranamme ja Vapahtajanamme.


      • Näinuskon

        En usko sairausluokituksiin. Uskon synnin orjuuteen ja Jumalan totuuden kautta vapautumiseen. Tämän jälkimmäisen pystyn löytämään Raamatusta.

        Lihan käsivarsi kehoittaa antautumaan, eli tunnustamaan siteet ja vahvistamaan sitä. mm."olen alkoholisti,olen alkoholisti,olen alkoholisti". Tarkkaan kun peilaa tätä hoitoa Jumalan totuuteen, voi nähdä hyvin demonisia piirteitä. Pahimmillaan saatetaan ihminen elämän mittaiseen helevettiin.

        Uskon ja luotan siihen, että Jumala on ajantasalla ja Hänellä on neuvo tähänkin paulaan. Olen myös kokenut käytännössä että Jumala on parantanut kahdesta sairaudesta, joissa lääkärit ovat olleet neuvottomat. Mikäli olisin ottanut neuvoja ihmisiltä, olisin edelleen orja.

        Mutta ei siinä mitään jos joudut olemaan orja, sillä Sana lohduttaa myös näin erikoisella ja hämmästyttävällä tavalla:

        1. Korinttolaiskirje 7:20-24
        Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu. Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi. Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja. Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia. Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.

        Sekä varoittaa niitä jotka hurskauteensa turvaavat:

        Hesekiel 33:12-21
        Ja sinä, ihmislapsi! Sano kansasi lapsille: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee. Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt. Ja jos minä sanon jumalattomalle, että hänen totisesti on kuoltava, mutta hän kääntyy pois synnistänsä ja tekee oikeuden ja vanhurskauden -antaa takaisin, tuo jumalaton, pantin, korvaa riistämänsä ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan, niin ettei vääryyttä tee-niin totisesti hän saa elää; ei hänen ole kuoltava. Hänen syntejänsä, jotka hän on tehnyt, ei ensinkään muisteta: hän on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää. Ja vielä sinun kansasi lapset sanovat: 'Herran tie ei ole oikea'. Juuri heidän omat tiensä eivät ole oikeat. Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja vääryyttä tekee, on hänen sentähden kuoltava. Ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestansa ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, saa hän sentähden elää. Ja vielä te sanotte: 'Herran tie ei ole oikea': minä tuomitsen teidät, te Israelin heimo, itsekunkin hänen teittensä mukaan.

        Tämän voi tulkita monella tapaa väärin jos ei tunne Jumalan kokonaisilmoitusta. KATSO, Meillä on vain Kristuksen lahjoittama vanhurskaus. Jos sinä syntiä teet, sinun on kuoltava. Mutta se joka on Kristuksessa, hänessä ei syntiä ole, vaan Kristuksen veri pesee hänet puhtaaksi. Samoin kuin Aadamin, yhden miehen rikkomuksen kautta, tuli kuolema kaikkien osaksi, samoin yhden vanhurskas teko, se on Jeesuksen, tuli kaikille iankaikkiseksi elämäksi. Jos te jo silloin, kun olitte Jumalan vihollisia (kun murhasitte Hänen poikansa) tulitte sovitetuiksi Hänen poikansa ristinkuoleman kautta, ettekö sitä ennemmin nyt, kun olette Hänen palvelijoiksensa tulleet.


      • Näinuskon

        Ps. "Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän SITTEN LUOTTAA VANHURSKAUTEENSA ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee"

        Älä luota omaan vanhurskauteesi, sillä sinä ja minä olemme kelvottomat. Kelpaamme ainoastaan Kristuksen, se on, meidän välimiehemme kautta. Itseään me emme voi mitään tehdä.

        Roomalaiskirje 9:21
        Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?


    • Kirjakääröt

      Room.14:23. Biblia (1776). Mutta joka siitä epäilee ja kuitenkin syö, se on kadotettu: sillä ei hän syönyt uskossa, mutta kaikki, mikä ei uskosta ole, se on synti.

      • Uskonnäin

        Erittäin tärkeä sana tässä yhteydessä, kiitos. Näin se on.


    • Uskonnäin

      Tässä kysymyksessä täytyy vielä nostaa esille se seikka, että milloin Raamattu kieltää juomasta tai syömästä. Silloin jos se sinun juomisesi tai syömisesi koituu lähimmäiselle lankeemukseksi. Koska onhan sinun lähimmäisesi heikkous ja häntä vahvistava toiminta tärkeämpää, kuin sinun juomisesi tai syömisesi.

      Roomalaiskirje 14:20-22
      Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;

      • Uskonnäin

        Ps. Kannattaa lukea koko luku ja viitteet.

        Tärkeintä on lukea Raamattua uskossa ja rakastaa Jumalamme Sanaa. Lue läpi vanha-ja uusitestamentti useita kertoja. Näin opit tuntemaan kokonaisilmoituksen ja Jumalan, jota huudat avuksesi.

        Edistyneille veljille ja sisarille suosittelen sananlasku. Pureskele jokaista jaetta, sillä se on vahvaa ruokaa.

        Muistakaa, että Sana/Laki joka sanoi "älä syö siitä puusta" kuoli ristillä. Näin me jotka tämän uskomme, olemme vapaat siitä laista, joka kuoli ristillä. Olemme kihlattu uudelle, Hengen uudessa tilassa, emme vanhassa. Silti emme ole velassa lihan mukaan, antaaksemme käsivartemme pahan palvelukseen, vaan olemme ennemmin velkaa hengessä, vaeltaaksemme jumalisuudessa ja vanhurskaudessa.

        1. Tessalonikalaiskirje 5:6-9
        Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit. Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat. Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo. Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,


    • Kyllä siihen alkoholin kohtuukäyttöön on sanottava Raamatun ilmoitus:

      Efesolaiskirje 5:16-20
      "Käyttäkää aikanne oikein, sillä nämä päivät ovat pahoja. Sen tähden älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto. Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen toisillenne psalmein, kiitosvirsin ja hengellisin lauluin. Laulakaa ja soittakaa sydämestänne Herralle kiittäen aina kaikesta Jumalaa ja Isää Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä."

      Tästä löytyikin samalla paljon hyviä ideoita korvikkeeksi.

      Siunausta sinulle!

      • Näinuskon

        On huomioitava, että tuossa varoitetaan haureudesta, ei kielletä viinin nauttimista. Aina täytyy miettiä mitä todella sanotaan sekä se, että Raamattu ei ole ristiriidassa.

        Matteus 11:18-19
        Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: 'Hänessä on riivaaja'. Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa.

        Ymmärtäkää nyt. Jeesus joi viiniä ja Häntä pilkattiin sen tähden. Johannes oli absolutisti ja sekään ei kelvannut. Siksi sana sanoo, että:

        Roomalaiskirje 14:17
        sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.


      • Näinuskon

        Mutta jos joku on uskossaan heikko, niin häntä en yllytä juomaan. Tarkoitukseni oli vastata aloittajan kysymykseen.

        Roomalaiskirje 14:2-3
        Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.


      • saviseutulainen
        Näinuskon kirjoitti:

        On huomioitava, että tuossa varoitetaan haureudesta, ei kielletä viinin nauttimista. Aina täytyy miettiä mitä todella sanotaan sekä se, että Raamattu ei ole ristiriidassa.

        Matteus 11:18-19
        Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: 'Hänessä on riivaaja'. Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa.

        Ymmärtäkää nyt. Jeesus joi viiniä ja Häntä pilkattiin sen tähden. Johannes oli absolutisti ja sekään ei kelvannut. Siksi sana sanoo, että:

        Roomalaiskirje 14:17
        sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

        Ei ole kyse ollenkaan tuomita "Raamatun mukaista" alkoholin kohtuukäyttöä. Joka käyttää - ja osaa käyttää alkoholia niin, ettei siitä aiheudu itselle eikä muille haittaa - se käyttäköön.
        Joka ei käytä - vaikka kukaties osaisi käyttää alkoholia niin, ettei siitä aiheutuisi hänelle eikä muille haittaa - olkoon käyttämättä.

        Mitä olen tähän ketjuun tuonut esille alkoholistin mahdollisuuksista käyttää alkoholia niin, ettei siitä ole hänelle eikä muille haittaa, on se - ja vain siitä on kyse - , että alkoholistilla on tasan kaksi vaihtoehtoa.
        Ja ne ovat:
        Lopettaa alkoholin käyttö kokonaan, täysin, absoluuttisesti - KOKONAAN.
        Ja se toinen vaihtoehto on juoda itsensä hengiltä.

        Olen itse Jumalan käsittämättömästä armosta saanut vapautua alkoholin kirouksesta ja orjuudesta.
        Täysin ja ainoastaan Jumalan armosta ja Hänen ihmeellisestä pitkämielisyydestään olen päässyt alkoholista eroon.
        Mutta tästä olen jo kertonut ylempänä.

        Vielä - en ole tuomitsemassa ketään, pitämässä saarnoja tai palopuheita alkoholia vastaan, sen paremmin kuin puolustelemassa kohtuullista alkoholinkäyttöä.

        >>En usko sairausluokituksiin. Uskon synnin orjuuteen ja Jumalan totuuden kautta vapautumiseen. Tämän jälkimmäisen pystyn löytämään Raamatusta.<<

        Jos et usko sairausluokituksiin, niin silloin et tunnusta mitään sairautta sairaudeksi. Siis itse asiassa kaikki sairaudet ovat synnin aiheuttamia. "Uskovan ei tarvitse sairastaa"!
        "Sinussa täytyy olla jotain salaista syntiä, kun rukoukset puolestasi eivät auta". Näitähän uskonsanalaisten/ äärikarismaatikoiden hokemisia tämän päivän kristillinen kenttä on täpösen täynnään.

        >>Lihan käsivarsi kehoittaa antautumaan, eli tunnustamaan siteet ja vahvistamaan sitä. mm."olen alkoholisti,olen alkoholisti,olen alkoholisti". Tarkkaan kun peilaa tätä hoitoa Jumalan totuuteen, voi nähdä hyvin demonisia piirteitä. Pahimmillaan saatetaan ihminen elämän mittaiseen helevettiin.<<

        Niinpä niin,
        demonisoidaan sairaudet!
        "olen alkoholisti, olen alkoholisti, olen alkoholisti", kun tarpeeksi tuota hokee alkaa uskoa olevansa alkoholisti!!!
        Uskon sanalaiselle tilanne kääntäen pitäisi siis olla helppo:
        "En ole alkoholisti, en ole alkoholisti, en ole alkoholisti ...."
        "Se on saatanan valhetta ...en ole alkoholisti!!"

        "Ja kas, toden totta, en olekaan alkoholisti.
        Siispä voin ihan hyvin siihen uskoen minäkin nauttia silloin tällöin viiniä ilahduttaakseni sydäntäni."


      • Uskonnäin

        En usko ko. liikkeeseen josta kirjoitat.

        Luukas 8:43
        Ja siellä oli nainen, joka kaksitoista vuotta oli sairastanut verenjuoksua ja lääkäreille kuluttanut kaiken omaisuutensa, eikä kukaan ollut voinut häntä parantaa.


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Ei ole kyse ollenkaan tuomita "Raamatun mukaista" alkoholin kohtuukäyttöä. Joka käyttää - ja osaa käyttää alkoholia niin, ettei siitä aiheudu itselle eikä muille haittaa - se käyttäköön.
        Joka ei käytä - vaikka kukaties osaisi käyttää alkoholia niin, ettei siitä aiheutuisi hänelle eikä muille haittaa - olkoon käyttämättä.

        Mitä olen tähän ketjuun tuonut esille alkoholistin mahdollisuuksista käyttää alkoholia niin, ettei siitä ole hänelle eikä muille haittaa, on se - ja vain siitä on kyse - , että alkoholistilla on tasan kaksi vaihtoehtoa.
        Ja ne ovat:
        Lopettaa alkoholin käyttö kokonaan, täysin, absoluuttisesti - KOKONAAN.
        Ja se toinen vaihtoehto on juoda itsensä hengiltä.

        Olen itse Jumalan käsittämättömästä armosta saanut vapautua alkoholin kirouksesta ja orjuudesta.
        Täysin ja ainoastaan Jumalan armosta ja Hänen ihmeellisestä pitkämielisyydestään olen päässyt alkoholista eroon.
        Mutta tästä olen jo kertonut ylempänä.

        Vielä - en ole tuomitsemassa ketään, pitämässä saarnoja tai palopuheita alkoholia vastaan, sen paremmin kuin puolustelemassa kohtuullista alkoholinkäyttöä.

        >>En usko sairausluokituksiin. Uskon synnin orjuuteen ja Jumalan totuuden kautta vapautumiseen. Tämän jälkimmäisen pystyn löytämään Raamatusta.<<

        Jos et usko sairausluokituksiin, niin silloin et tunnusta mitään sairautta sairaudeksi. Siis itse asiassa kaikki sairaudet ovat synnin aiheuttamia. "Uskovan ei tarvitse sairastaa"!
        "Sinussa täytyy olla jotain salaista syntiä, kun rukoukset puolestasi eivät auta". Näitähän uskonsanalaisten/ äärikarismaatikoiden hokemisia tämän päivän kristillinen kenttä on täpösen täynnään.

        >>Lihan käsivarsi kehoittaa antautumaan, eli tunnustamaan siteet ja vahvistamaan sitä. mm."olen alkoholisti,olen alkoholisti,olen alkoholisti". Tarkkaan kun peilaa tätä hoitoa Jumalan totuuteen, voi nähdä hyvin demonisia piirteitä. Pahimmillaan saatetaan ihminen elämän mittaiseen helevettiin.<<

        Niinpä niin,
        demonisoidaan sairaudet!
        "olen alkoholisti, olen alkoholisti, olen alkoholisti", kun tarpeeksi tuota hokee alkaa uskoa olevansa alkoholisti!!!
        Uskon sanalaiselle tilanne kääntäen pitäisi siis olla helppo:
        "En ole alkoholisti, en ole alkoholisti, en ole alkoholisti ...."
        "Se on saatanan valhetta ...en ole alkoholisti!!"

        "Ja kas, toden totta, en olekaan alkoholisti.
        Siispä voin ihan hyvin siihen uskoen minäkin nauttia silloin tällöin viiniä ilahduttaakseni sydäntäni."

        Miten niin kaksi vaihtoehtoa?

        Minä en enään ole alkoholisti: juon seuraavan kerran 22.2.

        Olet useassa viestissäsi tuonut esiin sen että sinun mielestä ainoa vaihtoehto minulle on täysraittius. Miksi ihmeessä?

        Helpompihan tämä minun tapa on.

        Uskot että en pysty siihen? Näytän sinulle että pystyn.


    • Näinuskon

      Lopuksi vielä. Parasta on pyrkiä Jumalan kaltaisuuteen. Siinä meille jokaiselle tekemistä loppuelämäksi. Viimeistään kuolemassa, meidät puetaan ylösnousemusruumiiseen ja Isä kirkastaa meidät samanlaisella kirkkaudella, kuin hänen poikansa. Saas nähdä onko Karitsan häissä viiniä tarjolla. =D

      Siunausta..!

      • Tähän joku kiihkouskovainen vastaisi että ei vaan mehua.
        Just joo.

        Tulee mieleen jotkut lastenkekkerit.


    • Saviseutulainen...olet väärässä. Alkoholistilla on myös se kolmas mahdollisuus:opetella kohtuukäyttäjäksi.

      Minä todistan sen sinulle.

      Tämän sulle viimeksikin kirjotin mutta et kommentoinut. Siitä on nyt neljä päivää ja olen edelleen raitis vaikka jopa houkuttelevat juomaan kanssaan nuo kohtuukäyttöön kykenemättömät.

      Minä taasen pystyn siihen.

      Sitä paitsi on huomattavasti helpompaa olla kohtuukäyttäjä kuin raivoraitis.

      Kohtuukäytöllä tarkoitan tätä mitä nyt teen: olen kaksi kuukautta raittiina!

      • saviseutulainen

        Auroraborealis,

        ystäväinen, ei sinun minulle mitään näyttää eikä todistaa tarvitse.

        >>Alkoholistilla on myös se kolmas mahdollisuus:opetella kohtuukäyttäjäksi.<<

        Valitettavasti näin ei ole asianlaita.
        Alkoholisti ei alkoholismistaan parane koskaan.
        Tarkoittaa sitä, että raitistuttuaankin hän on alkoholisti.
        RAITISTUNUT ALKOHOLISTI.
        Alkoholisteja on toki tuhanteen eri lähtöön - vaan yhteinen piirre heillä kaikilla on. Heistä yksikään ei kykene muuttamaan alkoholinkäyttöään kohtuukäytöksi. Alkoholisti ei voi muuttua kohtuukäyttäjäksi.
        Ainoa vaihtoehto ryyppäämiselle on täysiraittius.
        Jos alkoholisti elää raitistuneena ( absolutistina ) vaikkapa 35 vuotta ja retkahtaa sitten juomaan, niin takuuvarmasti hän palaa vanhoihin juomatottumuksiinsa, ellei päädy ryyppäämään entistä rajummalla tavalla.
        Itse olin ankara periodialkoholisti eli tuurijuoppo.
        Alkoholisti mikä alkoholisti. Ja sitä olen edelleen, elämäni loppuun asti.
        Raitistunut alkoholisti - Jumalan käsittämättömästä armosta ja pitkämielisyydestä. Omin voimin, omin päätöksin, en olisi viinan orjuudesta vapautunut. Minulta on nimittäin alkoholin mieliteko hävinnyt kokonaan - kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan.
        Minä koen sen Jumalan ihmeellisenä parannustekona.
        Silti - minulla ei olisi mitään mahdollisuutta alkaa käyttää alkoholia kohtuudella, ei vähäisintä vähääkään.
        Jos niin kauhistuttava asia tapahtuisi, että vielä joskus ryyppäisin, se olisi minun tuhoni. Koen, että sain hyvältä Jumalalta vielä tämän yhden kerran mahdollisuuden nousta - ja elää loppuelämäni ilman alkoholin tippaakaan. Ja kuin ihmeenä Hän otti minulta mieliteon/himon viinaan kokonaan pois.
        Näin uskon ja kiitän Jumalaa raitistumisestani!

        Mutta, Aurora .., olen ajatellut sitäkin, että ehket olekaan alkoholisti.
        Nimittäin kaikki suurkuluttajat, väärin käyttäjät, eivät välttämättä ole alkoholisteja. Itse vain olet antanut ymmärtää, että olisit alkoholisti.
        Ja siitä minäkin olen "kirjeenvaihtomme" aikana lähtenyt, että sinä olet alkoholisti.
        Jos olet alkoholisti, juomatapojen muuttaminen kohtuullisiksi ei onnistu pidemmän päälle.
        Varma on, että rojahdus rankkaan juomiseen tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.
        Ellet ole alkoholisti, niin sitten ei tämä Saviseudun vanha juoppo osaa sanoa muuta kuin sen - , ettei vaara alkoholisoitumisesta, alkoholistiksi tulemisesta, ole suinkaan silti pois suljettu.
        Kaikkea muuta.
        Mutta itse sinä - kuten olet todennutkin - parhaiten itsesi tunnet ja tiedät. Vaan silti rakas ystävä, itse me viinan kanssa lotraajat olemme myös parhaita itseämme pettämään.

        Kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta!


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Auroraborealis,

        ystäväinen, ei sinun minulle mitään näyttää eikä todistaa tarvitse.

        >>Alkoholistilla on myös se kolmas mahdollisuus:opetella kohtuukäyttäjäksi.<<

        Valitettavasti näin ei ole asianlaita.
        Alkoholisti ei alkoholismistaan parane koskaan.
        Tarkoittaa sitä, että raitistuttuaankin hän on alkoholisti.
        RAITISTUNUT ALKOHOLISTI.
        Alkoholisteja on toki tuhanteen eri lähtöön - vaan yhteinen piirre heillä kaikilla on. Heistä yksikään ei kykene muuttamaan alkoholinkäyttöään kohtuukäytöksi. Alkoholisti ei voi muuttua kohtuukäyttäjäksi.
        Ainoa vaihtoehto ryyppäämiselle on täysiraittius.
        Jos alkoholisti elää raitistuneena ( absolutistina ) vaikkapa 35 vuotta ja retkahtaa sitten juomaan, niin takuuvarmasti hän palaa vanhoihin juomatottumuksiinsa, ellei päädy ryyppäämään entistä rajummalla tavalla.
        Itse olin ankara periodialkoholisti eli tuurijuoppo.
        Alkoholisti mikä alkoholisti. Ja sitä olen edelleen, elämäni loppuun asti.
        Raitistunut alkoholisti - Jumalan käsittämättömästä armosta ja pitkämielisyydestä. Omin voimin, omin päätöksin, en olisi viinan orjuudesta vapautunut. Minulta on nimittäin alkoholin mieliteko hävinnyt kokonaan - kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan.
        Minä koen sen Jumalan ihmeellisenä parannustekona.
        Silti - minulla ei olisi mitään mahdollisuutta alkaa käyttää alkoholia kohtuudella, ei vähäisintä vähääkään.
        Jos niin kauhistuttava asia tapahtuisi, että vielä joskus ryyppäisin, se olisi minun tuhoni. Koen, että sain hyvältä Jumalalta vielä tämän yhden kerran mahdollisuuden nousta - ja elää loppuelämäni ilman alkoholin tippaakaan. Ja kuin ihmeenä Hän otti minulta mieliteon/himon viinaan kokonaan pois.
        Näin uskon ja kiitän Jumalaa raitistumisestani!

        Mutta, Aurora .., olen ajatellut sitäkin, että ehket olekaan alkoholisti.
        Nimittäin kaikki suurkuluttajat, väärin käyttäjät, eivät välttämättä ole alkoholisteja. Itse vain olet antanut ymmärtää, että olisit alkoholisti.
        Ja siitä minäkin olen "kirjeenvaihtomme" aikana lähtenyt, että sinä olet alkoholisti.
        Jos olet alkoholisti, juomatapojen muuttaminen kohtuullisiksi ei onnistu pidemmän päälle.
        Varma on, että rojahdus rankkaan juomiseen tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.
        Ellet ole alkoholisti, niin sitten ei tämä Saviseudun vanha juoppo osaa sanoa muuta kuin sen - , ettei vaara alkoholisoitumisesta, alkoholistiksi tulemisesta, ole suinkaan silti pois suljettu.
        Kaikkea muuta.
        Mutta itse sinä - kuten olet todennutkin - parhaiten itsesi tunnet ja tiedät. Vaan silti rakas ystävä, itse me viinan kanssa lotraajat olemme myös parhaita itseämme pettämään.

        Kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta!

        55 päivää vielä juomatta. Se ei ole helppoa sillä Jumala ei ole tehnyt minulle samaa ihmettä kuin sinulle eli sulta on juomishimo pois.

        Tiedän sen mitä sanoit että itsensä pettämistä se juominen on. Minulla on veriarvot hälyttävät ja ne korjaantuisi sillä etten joisi ja silti olen pahentanut omaa tilaani juomalla.

        Jos ne olisi kunnossa en edes harkitsisi raitistumista.

        Näin ollen olen mielestäni alkoholisti joka OPETTELEE kohtuukäyttöä. Tarkoitus on vähentää radikaalisti että voidaan jopa puhua raittiudesta. Joka päivä pitää tehdä päätös että himostani huolimatta en juo.

        Lopussa kiitos seisoo, on vanha sanonta ja siihen uskon. Onhan tämä onnistumisen tunne lähes yhtä huumaava kuin humalatila.

        Uudestisyntymästä puhun koska aion aloittaa laihdutuksen ja neljä kertaa viikossa ryhmäliikuntaa, eli fyysisesti aion tulla kuntoon myös.

        Radikaali elämäntapamuutos.

        Ne liikuntaryhmät alkaa 9.1.2017 ja sitä ennen aion pudottaa kaksi kiloa ja sitten 9.1-22.1. -5 kg.

        Arvanet että mulla on ylipainoa. Ystäväni kuintenkin sanovat että ei häiritsevästi.

        Mieheni mielestä olen kaunis.

        Se riittää.

        AA-ryhmässä puhuvat kuinka olisi parasta jättää ystävät koska ne juo ja mieheni samasta syystä.

        Rakastan heitä ja ajattelen että jos vaikka he juovatkin minun ei tarvitse.


      • saviseutulainen
        auroraboreallis kirjoitti:

        55 päivää vielä juomatta. Se ei ole helppoa sillä Jumala ei ole tehnyt minulle samaa ihmettä kuin sinulle eli sulta on juomishimo pois.

        Tiedän sen mitä sanoit että itsensä pettämistä se juominen on. Minulla on veriarvot hälyttävät ja ne korjaantuisi sillä etten joisi ja silti olen pahentanut omaa tilaani juomalla.

        Jos ne olisi kunnossa en edes harkitsisi raitistumista.

        Näin ollen olen mielestäni alkoholisti joka OPETTELEE kohtuukäyttöä. Tarkoitus on vähentää radikaalisti että voidaan jopa puhua raittiudesta. Joka päivä pitää tehdä päätös että himostani huolimatta en juo.

        Lopussa kiitos seisoo, on vanha sanonta ja siihen uskon. Onhan tämä onnistumisen tunne lähes yhtä huumaava kuin humalatila.

        Uudestisyntymästä puhun koska aion aloittaa laihdutuksen ja neljä kertaa viikossa ryhmäliikuntaa, eli fyysisesti aion tulla kuntoon myös.

        Radikaali elämäntapamuutos.

        Ne liikuntaryhmät alkaa 9.1.2017 ja sitä ennen aion pudottaa kaksi kiloa ja sitten 9.1-22.1. -5 kg.

        Arvanet että mulla on ylipainoa. Ystäväni kuintenkin sanovat että ei häiritsevästi.

        Mieheni mielestä olen kaunis.

        Se riittää.

        AA-ryhmässä puhuvat kuinka olisi parasta jättää ystävät koska ne juo ja mieheni samasta syystä.

        Rakastan heitä ja ajattelen että jos vaikka he juovatkin minun ei tarvitse.

        Kyllä sinä Auroraborealis,

        pystyt tuon vajaan kaksi kuukautta ilman olemaan.
        Tee se tosiaan ja veriarvosi laskevat normaalitasolle.
        Sittenpähän näet mikä on esim. maksasi kunto.
        2-3 kuukauden raitis jakso palauttaa korkeatkin maksa-arvot normaalin rajoihin - ellei peruuttamatonta vauriota ole vielä tapahtunut.
        Yksi määre maksakirroosin ollessa jo olemassa oleva asia - , tai ainakin osa maksasta on tuhoutunut - on se, että maksa-arvot ovat käsittämättömän alhaiset rankasta juomisesta huolimatta.
        Maksa on silloin äärimmäisen väsyneessä tilassa.
        Sulla lienee arvot koholla ( Ittelläni oli joskus yli 500 ).
        Mutta ilman muuta kannattaa olla nyt tuo päättämäsi jakso tyystin ilman alkoholia. Sitten mittautat maksa- ynnä muut arvot.

        Toivotan menestystä raittiuden ylläpitämiseen.
        Kaikkea hyvää ja siunausta sinulle!


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Kyllä sinä Auroraborealis,

        pystyt tuon vajaan kaksi kuukautta ilman olemaan.
        Tee se tosiaan ja veriarvosi laskevat normaalitasolle.
        Sittenpähän näet mikä on esim. maksasi kunto.
        2-3 kuukauden raitis jakso palauttaa korkeatkin maksa-arvot normaalin rajoihin - ellei peruuttamatonta vauriota ole vielä tapahtunut.
        Yksi määre maksakirroosin ollessa jo olemassa oleva asia - , tai ainakin osa maksasta on tuhoutunut - on se, että maksa-arvot ovat käsittämättömän alhaiset rankasta juomisesta huolimatta.
        Maksa on silloin äärimmäisen väsyneessä tilassa.
        Sulla lienee arvot koholla ( Ittelläni oli joskus yli 500 ).
        Mutta ilman muuta kannattaa olla nyt tuo päättämäsi jakso tyystin ilman alkoholia. Sitten mittautat maksa- ynnä muut arvot.

        Toivotan menestystä raittiuden ylläpitämiseen.
        Kaikkea hyvää ja siunausta sinulle!

        Kiitos samoin sinulle,esimerkkini olet.


    • parannusvaaniinhyvä

      Siis jos joku on Kristuksessa hän on uusi luomus.Se mikä on vanhaa on kadonnut ja uusi sijaan tullut.

    • lapsellistaelämää

      miksi ihminen juo päihdyttäviä aineita?

      kertokaa miksi ette hoida sitä sairasta tarvettanne, eihän ihminen tarvitse alkoholia mihinkään!
      tässäkin auroora toimii just alkoholistin tavoin, eli ei myönnä olevansa pullon vanki, vaan koettaa syyllistää niitä jotka eivät tarvitse pullon sisustaa!

      • Enhän minä syyllistä saviseutulaista tai muitakaan(kuten AA-kerholaiset), jotka sanovat että alkoholistilla on joko täysraittius taikka kuolema...minä vaan olemalla oma itseni todistan että myös kohtuukäyttö on vaihtoehto.

        Jos sinä et tarvitse pullon sisustaa niin miksi syyllistät niitä jotka sitä haluavat silloin tällöin ottaa?

        Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia kuin sinä?


      • onkojotainhullumpaa
        auroraboreallis kirjoitti:

        Enhän minä syyllistä saviseutulaista tai muitakaan(kuten AA-kerholaiset), jotka sanovat että alkoholistilla on joko täysraittius taikka kuolema...minä vaan olemalla oma itseni todistan että myös kohtuukäyttö on vaihtoehto.

        Jos sinä et tarvitse pullon sisustaa niin miksi syyllistät niitä jotka sitä haluavat silloin tällöin ottaa?

        Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia kuin sinä?

        vositko ajatella että noin kuukauden välein hakkaisit päätäsi vaikka saunan seinään kunnes se menee sekaisin?

        jos et halua päätäsi sekaisin, niin juo vettä, eli kysmys kuuluukin, miksi hakuat pääsi sekottaa aina välillä?

        ja vielä maksat siitä!!


      • saviseutulainen
        onkojotainhullumpaa kirjoitti:

        vositko ajatella että noin kuukauden välein hakkaisit päätäsi vaikka saunan seinään kunnes se menee sekaisin?

        jos et halua päätäsi sekaisin, niin juo vettä, eli kysmys kuuluukin, miksi hakuat pääsi sekottaa aina välillä?

        ja vielä maksat siitä!!

        Surkea on asenteesi lähimmäistäsi kohtaan.
        Kyseessä olevasta asiasta eli alkoholismista et ymmärrä enempää kuin sika tinalusikasta.
        Mitenkä lienee suhtautumisesi laita mihinkään muuhunkaan inhimilliseen vaivaan ja kärsimykseen!


      • ikkremimin
        auroraboreallis kirjoitti:

        Enhän minä syyllistä saviseutulaista tai muitakaan(kuten AA-kerholaiset), jotka sanovat että alkoholistilla on joko täysraittius taikka kuolema...minä vaan olemalla oma itseni todistan että myös kohtuukäyttö on vaihtoehto.

        Jos sinä et tarvitse pullon sisustaa niin miksi syyllistät niitä jotka sitä haluavat silloin tällöin ottaa?

        Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia kuin sinä?

        mille kohtuukäyttö on vaihtoehto?

        En ymmärrä alkuunkaan sitä miksi pitää suunnitella juomista.
        Mitä ihmeen hyötyä juomisesta on?

        En ole ikinä ollut humalassa.


    • Vierailia

      Raamattu kehoittaa meitä kristittyjä olemaan valmiit kaikkiin hyvin tekoihin ja alkoholin vaikutuksen alaisena se ei tule onnistumaan.

    • pitkäänhellari

      Ihan kiva kuulla ajatuksiasi, Revontelet. Jokaisen pitää itse löytää se elämänsä tapa. Onnellinen olotila, jos tuo viinanhimo kokonaan häipyisi. Ei alkoholista ihmisen keholle ole mitään hyötyä edes terveydellisessä mielessä: turhia kaloreita ja rasitus elimistölle. Naisen keho kestää vielä heikommin sitä myrkkyä.
      Itsellä ei ole minkäänlaista mielitekoa alkoholijuomia kohtaan ja jo ajatuksin örkkii miten turhia aineita siinä on. Saatan olla nykyään jopa liiankin tarkka mitä suuhun laitan ja vältän puhdasta sokeria, rasvaa, väriaineita, ym.

    • pitkäänhellari

      Tuli vielä mieleen, että kun sinulla on tuo himo alkoholiin, niin toivottomalta ajatus, että ei saisi koskaan maistaa alkoholia. Sen vuoksi jo vähentäminen kohtuullisuuteen on suuri haaste. Ihan hyvä varmaan nyt näin ja saat lisää intoa kehon eheytymisestä ja uusista asioista joita tulee elämään. Ja jatkossa kun elimistö sopeutuu uuteen tilaan ja henkinen riippuvuuskin hellittää, niin voit asettaa itsellesi uuden tavoitteen ja raittius on entistä helpompaa.

      Puolestani kannustan, rohkaisen ihmisiä aina parempaan elämään. Sinä olet nyt tässä elämän vaiheessa. On kai sitä meillä kaikilla varaa kasvaa ihmisinä ja pyrkiä parempaa huomista ja kypsyyttä myös kristittyinä. En minä uskoasi lähde aliarvioimaan.
      Siunattua alkavaa uutta vuotta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      143
      2886
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2082
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      89
      2043
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1987
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1769
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1445
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1220
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1188
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe